Basic Principles of Simulation-based Education

Pilotáž

Pilotáž je nezbytnou součástí tvorby simulačního scénáře. Papír snese všechno, ale až během pilotáže se ukáže, zda je simulační scénář dobře promyšlený a jestli funguje. 

Co je to pilotáž?

"A small-scale, short-term effort designed to provide data about the feasibility of a simulation prior to large-scale implementation."

Zdroj: Healthcare Simulation Dictionary – Second Edition (2020).

Pilotáž je klíčová k ověření, zda je opravdu zvolená výuková metoda (a to platí samozřejmě nejen pro simulace) ta nejvhodnější k dosažení výukového cíle pro zamýšlenou cílovou skupinu studentů (nikoliv například pouze pro jednoho studenta z celé skupiny). Proto je nezbytné pilotáž provádět s účastníky co nejvíce odpovídající reálné cílové skupině a ideálně i v podobném počtu, v jakém plánujeme výuku následně realizovat.

Z toho vyplývá, že pilotáž slouží k získání cenné zpětné vazby z různých zdrojů (účastníci, technici, figuranti, lektoři...). Tu je nutné následně vyhodnotit a případně na jejím základě provést změny – např. v rámci kurzu doplnit studijní materiály, zkrátit některé teoretické části, přidat skill training, upravit vývoj simulačního scénáře, aby více odpovídal realitě, umazat roli hysterického příbuzného, který příliš odvádí pozornost apod. 

Další význam pilotáže tkví v ověření technické proveditelnosti výuky (adekvátní pomůcky, dostatečné množství, finanční náročnost na 1 skupinu / ročník / několik let). Zároveň v případě, že se jedná o high-fidelity simulace, je nezbytná instruktáž techniků interaktivní výuky a sjednocení postupu, tzn. ověření, zda jsou instrukce k výuce pro techniky srozumitelné a výuku jsou schopni dle podkladů správně nachystat.

Posledním cílem pilotáže je ověřit si znalost zvolené výukové metody i obsahu u jednotlivých vyučujících. Pilotáž může sloužit zároveň jako prostor pro trénink nanečisto pro začínající lektory, protože je zde prostor pro sdělení zpětné vazby.

5 tipů pro úspěšnou pilotáž

  1. Vyhraďte si dostatek času před plánovaným zahájením výuky, abyste stihli zapracovat změny, které vyplynou na základě zpětné vazby z pilotáže. Někdy je třeba pilotáž opakovat.
  2. Pozvěte skupinu účastníků, která je v co nejvíce parametrech shodná s cílovou skupinou, pro kterou bude výuka určená.
  3. Nepřeskakujte žádnou část plánované výuky.
  4. Zaznamenávejte si poznámky průběžně, nespoléhejte pouze na závěrečné hodnocení v evaluačním dotazníku. Na některé věci, které vyplynuly v průběhu, už si na závěr nikdo nevzpomene.
  5. Vyhodnocujte zpětnou vazbu bez zbytečně velkého časového odstupu od provedené pilotáže, ať ji máte ještě v živé paměti.