Kurz paliativní péče na ICU
Kurz paliativní péče na ICU
Chapter contains:
1
Image
1
Text
Chapter contains:
1
Text
Chapter contains:
3
PDF
1
Text

Organizační pokyny

V kolik hodin mám přijít? 

2. 11. 2023 v 8:00 začíná kurz, naplánujte si příchod minimálně 15 min před začátkem kurzu. 

Kam mám přijít? 

Univerzitní kampus Brno Bohunice - Simulační centrum LF MU (SIMU) - 3. patro - místnost 363

Adresa: Kamenice 3, 625 00, Brno, Česká republika

Mapa: 

Mapa areálu zde: https://www.med.muni.cz/mapa/budova-2467

Jak k nám MHD? 

Zastávka Univerzitní kampus - zastávka 25,37, 69, 50, 40, 61, 405, 406. 

Jedu autem, kde zaparkovat? 

Případné parkování je možné na venkovním parkovišti s vjezdem z ulice Studentská (zvonek Recepce, prosíme nahlásit název kurzu).

Kam volat v případě problému? 

Sekretariát SIMU 

E-mail: sekretariat.simu@med.muni.cz

Telefon: 549 49 1350

Další informace? 

Občerstvení po celý den je samozřejmou součástí kurzu. Vzdělávací akce je pořádána dle stavovského předpisu ČLK č. 16 a je ohodnocena 6 kredity.



¨

Program kurzu


8:00 – 8:45

Úvodní slovo, představení lektorů a účastníků

8:45 – 10:00

LEKCE 1

10:00 – 10:15

Coffee break

10:15 – 11:30

LEKCE 2

11:30 – 12:45

LEKCE 3

12:45  13:30

Oběd

13:30  14:45

LEKCE 4

14:45  16:00

LEKCE 5

16:00  17:00

Evaluace a zakončení kurzu

Detailní program

1. LEKCE: Identifikace pacienta v závěru života a medicínské-etické-právní-komunikační souvislosti v každodenní klinické situaci – kazuistiky.

  • Kdo je pacient v závěru života? 
  • Definice závěru života.
  • Důstojné umírání na ICU ve 21.století
  • Souvislosti a právně–etický rámec v ČR – praktická aplikace.

2. LEKCE: Vyjmenovat základní kroky k shared decision making o limitaci péče na ICU – jak praktikujeme u nás na oddělení (reflexe) a jak můžeme proces vylepšit? 

  • Kdo patří do týmu?
  • Zjištění hodnot/cílů pacienta?
  • Jak dělat týmové sezení?
  • Family conference – příprava a jak udělat?
  • Co když někdo z týmu nesouhlasí?
  • Modelový příklad na kazuistice 

3. LEKCE: Sdělování informací o nepříznivé prognóze a aplikace 7-bodového schématu rozhovoru o cílech léčby – Modelování diskuse s rodinou na kazuistice

  • Jak často na ICU sdělujeme nepříznivou prognózu? Kdo sděluje? Jaké volit slova?
  • Koncept cíl léčby 
  • Komuniční tip&trics (svolení, I wish I worry statement, reakce na emoce)
  •  Dokumentace 

4.LEKCE: Praktické provedení limitace orgánové podpory – sepsat plán konkrétních kroků. kazuistiky.

  • Místo a čas
  • Jak se přípravit?
  • Účast blízkých
  • Možné komplikace a jejich řešení

5. LEKCE: Wellbeing a odolnost zdravotnických pracovníků vůči distresu – medical professionalism intenzivisty.

  • Co se stresem?
  • Jak aktivně zvyšovat svou odolnost
  • Prevence syndromu vyhoření

Studijní materiály základní


Výukové cíle
  1. identifikovat pacienta v závěru života a rozlišovat medicínské, etické, právní i komunikační aspekty péče
  2. základní kroky ke sdílenému rozhodování o cíli léčby a limitaci péče
  3. sdělovat informaci o nepříznivé prognóze
  4. navrhnout postup provedení limitace orgánové podpory pro konkrétního pacienta
  5. aplikovat prvky zvyšující odolnost vůči distresu do své každodenní klinické praxe

Pro dosažení výukových cílů jsme rozdělili kurz do 2 částí: 

  • Prelearning - viz výše, prosíme o seznámení s texty, které jsou označeny jako základní zdroje
  • Praktický trénink na kurzu 

Co lze očekávat od praktických aktivit na kurzu? 

Otázka péče v závěru života je komplexní problém a lze očekávat, že ne na vše budete mít stejný pohled jako ostatní účastníci kurzu či vaši lektoři. Tak aby byl kurz pro všechny co nejpřínosnější, zkuste mít co nejotevřenější pohled na daný problém. Pokud nebude něco jasné, neváhejte se ptát. 

Facilitovaná diskuze - během některých lekcí budou pokládány otázky k diskuzi. Zkuste se co nejvíc zapojit. V rámci těchto cvičení se nemusíte bát, že vaše odpověď bude špatná, i kdyby byl váš názor jiný než ostatních. V diskuzi je důležité si vyslechnout všechny argumenty a následně najít nejlepší řešení. 

Kazuistiky - lektoři mají pro vás připraveno několik kazuistik, na kterých vám budou chtít ukázat možné postupy. Jsme si vědomi, že tyto kazuistiky nepokrývají všechny situace, se kterými jste se již setkali, nebo se setkáte. Mají vám umožnit praktický trénink diskutovaných principů, tak aby pro vás bylo jednodušší rozhodování v závěru života u vaši vlastních pacientů. Pokud vám budou u kazuistik chybět pro vás důležité údaje, neváhejte se zeptat. Je možné, že některé případy budou mimo vaši běžnou klinickou praxi, není proto ostudou se zeptat, zda například již byly vyčerpány kurativní postupy nebo jaké je prognóza pacienta. Vždy se ptejte, tak aby vám byly jednotlivé kroky jasné. 

Modelové situace - v některých lekcích si vyzkoušíte participaci v simulovaných situacích. Můžete být v roli lékaře, ošetřující sestry nebo rodinného příslušníka, vždy ke své roli dostanete instrukce. Prosím snažte se vždy do své role vžít, co nejpřirozeněji. Víme, že simulace na komunikaci jsou pro participanty stresové. Čím vícekrát si tyto věci vyzkoušíte nanečisto, tím lepší start budete mít do komunikace ve své běžné praxi. 


Problematika rozhodování na konci života a přechodu na paliativní péči
V této prezentaci se dozvíte základní terminologické a právní vymezení v této tématice.

Doporučené postupy ČLK k EOLD
Zde naleznete doporučené postupy k rozhodování v závěru života.


Studijní materiály rozšiřující