Náplň předmětu Odborná praxe v NP a složkách IZ (BZOP) Zdravotnický záchranář BZOP0251x 1. ročník, 2. semestr Rozsah: 160 hodin Pracoviště: standardní oddělení chirurgického a interního typu, operační středisko zdravotnické záchranné služby. Organizace: praxe probíhá ve 2. semestru studia, 2 dny v týdnu, dle rozpisu KPA a ZZ, výhradně v Brněnských zdravotnických zařízeních. Cíle bloku: a) Praktická výuka je zaměřena na instruktivní dovednosti a vědomosti, návyky a pracovní stereotypy/algoritmy ošetřování nemocných na oddělení standardní a neodkladné péče. Studenti absolvovali zkoušku z předměto Ošetřovatelské postupy, jehož náplní jsou veškeré základní ošetřovatelské výkony u pacienta standardního oddělení. b) Student postupně získá a upevní si pracovní návyky a stereotypy, potřebné ke komplexní ošetřovatelské péči na standardním oddělení. c) Bude schopen samostatné komplexní ošetřovatelské péče o pacienta, monitorování jeho potřeb, práce s dokumentací, sestavování a realizace ošetřovatelského plánu, průběžného hodnocení realizovaných ošetřovatelských činností, změny v intervencích, vedoucích k úpravě zdravotního stavu pacienta. d) Student bude schopen respektovat zvláštnosti ošetřovatelské péče jednotlivých věkových kategorií, předávat informace ostatním členům zdravotnického týmu, postupně se stane aktivním členem zdravotnického týmu. e) Na KZOS se studenti seznámí s prací zdravotníků této části ZZS, s jejím významem, rozsahem a obsahem, organizací práce operačního střediska, technickým vybavením, dokumentací. f) 1 den praxe (pátek) je vyhrazen pro pracoviště specifického charakteru (dialyzační odd., endoskopické centrum, angio sály (PTCA), ambulance traumatologie, pracoviště se zaměřením na odběr biologického materiálu u dospělých a dětí). Jeho cílem je seznámení studentů s organizací práce NLZP, její náplní, kompetencemi, skladbou pacientů, ošetřovatelskými postupy, dokumentací, atd. Student má docházku i hodnocení praxe zaznamenáno na školním formuláři, školitelem či pověřeným pracovníkem. BZOP0352x; BZOP0453x 2. ročník, 3. semestr Rozsah: 160 hodin v PS; 160 hodin v JS Pracoviště: jednotky intenzívní péče chirurgického a interního typu, neonatologická JIP, operační sál – úsek anesteziologie, psychiatrická JIP se zaměřením na akutní stavy, dětská JIP Organizace: praxe probíhá v bloku (11. – 14. týden v PS a 1. – 4. týden v JS), podle rozpisu katedry PA a ZZ. Student má možnost absolvovat praxi i v mimobrněnských zdravotnických zařízeních, na základě Smlouvy o zabezpečení praxe studentů LF MU. První den se student seznámí s: * pracovníky na oddělení * pracovním harmonogramem * systémem (organizací) ošetřovatelské péče na příslušném oddělení * specifiky příslušného oddělení * s dokumentací * hygienickými nařízeními a platnými předpisy BOZP * standardy ošetřovatelské péče * s vybavením příslušného oddělení Se staniční sestrou se dohodne na plánu docházky (služeb). Cíle bloku: předmět navazuje velmi úzce na předmět Ošetřovatelské postupy v neodkladné péči. Vychází ze znalostí léčebně ošetřovatelských základů nemocniční i přednemocniční péče. Specifické cíle pro JIP: a. Komplexní hygienický režim v ošetřování pacientů v nemocniční péči. b. Prohloubení a upevnění odborných vědomostí, dovedností a návyků potřebných pro další studium a práci, rozvíjení profesionálních vlastností a schopností konfrontace získaných teoretických poznatků z odborných předmětů s praxí v přirozených podmínkách, nácvik a zdokonalování komunikativních dovedností: - Schopnost orientace ve stavebním uspořádání a v uložení pomůcek na JIP, orientace v celém komplexu zdravotnického zařízení. - Schopnost orientace v dokumentaci JIP a její praktické používání (terapeutické i ošetřovatelské), postupné zvyšování samostatnosti při práci s touto dokumentací. - Schopnost stanovovat míru rizika vzniku komplikací u svěřených pacientů. - Získávání praktické jistoty při výkonech prováděných na této JIP v rámci ošetřovatelské péče, u svěřených pacientů. - Schopnost stručné charakteristiky základní řady léčiv nejčastěji užívaných na této JIP. - Získání jistoty v samostatné a aktivní práci při přípravě na vyšetřovací a terapeutické výkony u pacientů JIP. Student: a. se seznámí s problematikou naléhavých stavů z pohledu intenzívní péče, b. se seznámí s charakterem práce na JIP, ARO, s organizací práce na ošetřovací jednotce, dokumentací; c. zná zásady péče o kriticky nemocné; d. je schopen rozlišit potřeby klientů a zajistit jejich saturaci; e. se seznámí a postupně zvládne funkce a ovládání technického vybavení JIP (operačního sálu, atd.); např. injektomatu, infuzní pumpy, monitoru a další používané techniky. f. se seznámí s asistencí při zavádění CŽK a péčí o centrální žilní katetr; g. zvládá postup měření CVT; h. si osvojí postupy komplexní ošetřovatelské péče, včetně zvládnutí terapeutické složky, u akutních stavů - dětí a dospělých na JIP interního a chirurgického typu (později i se závažnou poruchou CNS, selháním základních životních funkcí, vnitřního prostředí, dětí a dospělých s poruchou krevního oběhu, s kardiostimulací, u dětí a dospělých s polytraumatem, intoxikací a sepsí, se známkami multiorgánového selhání, atd.); i. se orientuje v uložení léků a pomůcek na resuscitačním vozíku; j. ovládá komunikační techniky s pacientem v IP, případně s intubací; k. zvládá péči o pacienty po invazivních výkonech; l. se na oddělení psychiatrické nemocnice seznámí se ošetřovatelskou péčí o pacienta v akutním (dekompenzovaném) stavu, se způsoby komunikace, zajištění bezpečnosti, terapie, s vedením dokumentace, harmonogramem práce, atd. m. se na dětských typech oddělení seznámí s náplní práce a kompetencemi NLZP, specifiky ošetřovatelských postupů u dětských pacientů, způsobem komunikace s dětským pacientem, s rodiči, atd. n. plní průběžně ošetřovatelské aktivity a úkoly v návaznosti na probrané učivo. Specifické cíle pro operační sály – úsek anestezie: - Seznámení s povinnostmi anesteziologické sestry, s anesteziologickou dokumentací. - Zvládnutí manipulace s anesteziologickými pomůckami a operačním stolem. - Dle možností pracoviště se na anesteziologickém úseku operačního sálu seznámení s prací anesteziologické sestry, technikou zajištění DC a péčí o intubovaného pacienta, s obsluhou anesteziologické techniky, s péčí o pacienta zajištěného alternativním způsobem; - asistence při zajištění dýchacích cest (OTI a samostatná OTI pod dohledem lékaře, LM, atd.). - Spolupráce při průběžném sledování pacienta při celkové anestezii, infuzní terapii, vedení dokumentace anesteziologického úseku s mentorkou. Student má docházku i hodnocení praxe zaznamenáno na školním formuláři, školitelem či pověřeným pracovníkem. BZOP0554x; BZOP0655x 3. ročník, 5. + 6. semestr Rozsah: 160 hodin v PS; 280 hodin v JS Pracoviště: anesteziologicko-resuscitační oddělení - lůžková část, urgentní příjem, jednotky intenzívní péče chirurgického typu, operační sál – úsek anesteziologie, operační sál – úsek popálenin, porodní sál, zdravotnická záchranná služba Organizace: praxe probíhá v bloku (1. – 4. týden v PS a 8. – 14. týden v JS), podle rozpisu katedry. Student má možnost absolvovat praxi i v mimobrněnských zdravotnických zařízeních, na základě Smlouvy o zabezpečení praxe studentů LF MU. Cíle bloku pro pracoviště intenzívní a resuscitační péče: a. Organizace a systém práce oddělení dle rozpisu. b. Povinnosti a kompetence jednotlivých kategorií pracovníků oddělení, vybavení personální a přístrojové, specifika práce, kontaktu a komunikace s pacienty a jejich příbuznými na těchto odděleních. c. Respektování práv pacientů a zásad etiky při práci na ARO, RES, JIP, atd. d. Sběr, zpracování a předávání informací u ošetřovaných pacientů – písemná i ústní forma. e. Obsluha zdravotnické techniky, monitorování stavu pacientů. f. Činnosti: upevňování ošetřovatelských dovedností a činností specifických pro ARO (RES), JIP a anestezii, s využitím teoretických vědomostí (hygienická péče, polohování, péče a monitorace při UPV, monitorace fyziologických funkcí (vč.CVP), záznam a monitorace EKG, defibrilace, intubace a extubace, nonverbální komunikace, infuzní terapie, enterální a parenterální výživa, podávání krevních derivátů, vedení dokumentace, zajištění a péče o vstupy do venózního i arteriálního řečiště, asistence při punkcích, drenážích a katetrizacích, odběr biol. materiálu, předoperační a pooperační péče, péče o kadávera, …). Postupné pověřování mentorkou samostatnými úkony v rámci komplexní péče o svěřené(ho) pacienty(a), pod odborným odhledem. Respektování zvláštností ošetřovatelské péče u jednotlivých věkových kategorií pacientů. Zvládnutí manipulace se specifickými pomůckami, zařazení do pracovního kolektivu. Cíle pro specifická pracoviště: a. Převazový sálek popáleninového centra – specifika popálenin, jejich ošetřování v rámci specializovaného pracoviště, ošetření popálených v terénu a návaznost na nemocniční péči. b. Porodní sál – vedení všech dob porodních, komunikace s rodičkou a jejím doprovodem, ošetření novorozence, dle možností vedení nefyziologického porodu. c. Záchranná služba: upevnění stereotypů a profesních dovedností, nácvik algoritmů organizačně-odborných, aktivní zařazení do výjezdových akcí pod dohledem školitele, nácvik týmové spolupráce, vlastního rozhodování, řešení větších zásahů, zpřesňování a zdokonalování odborného jednání a chování. Student má docházku i hodnocení praxe zaznamenáno na školním formuláři, školitelem či pověřeným pracovníkem. Odborná praxe individuální - 1. ročník, 2. semestr BZIN0221x Rozsah: 200 hodin Pracoviště: operační středisko zdravotnické záchranné služby, zdravotnická záchranná služba – výjezdová složka. Organizace: praxe probíhá ve 2. semestru studia, po ukončení teoretické výuky, termíny si studenti domlouvají individuálně v závislosti na možnostech (kapacitě) ZZS. Student má možnost absolvovat praxi i v mimobrněnských zdravotnických zařízeních, na základě Smlouvy o zabezpečení praxe studentů LF MU. Cíle bloku: a. Praktické seznámení a zvládnutí manipulace s vnitřním vybavením zásahového vozidla ZS. b. Seznámení s dokumentací záchranáře ZS. c. Zvýšení jistoty při aktivním zapojení do týmu posádky vozidla v rámci výjezdu. d. Aktivní spolupráce při prvním kontaktu (vyšetření) pacienta a jeho ošetření. e. Aktivní účast při přebírání, transportu a předávání pacienta. f. Prohloubení znalostí o radiovém styku osádky vozidla s dispečinkem ZS. g. Hodnocení: samostatnost při výjezdu, schopnost orientace a práce s dokumentací, komunikační schopnosti, samostatnost, aktivita, pohotovost, přesnost při praktických výkonech, dodržování bezpečnostních a hygienických pravidel. h. Složky IZS: Výkon služby, dokumentace, IT technika – softwarové vybavení, obsluha a použití, činnost operačního technika, vybavení stanice, podmínky pro výkon služby, skladba výjezdových posádek, vybavení vozidel zásahu, plány konkrétních činností v plánech, dokumentace ochrany obyvatelstva, kontroly krytů (úkrytů), havarijní a krizové plány, dokumentace krizového řízení, provádění oprav a údržby, kontroly a skladování prostředků, provozní a technické služby. Student má docházku i hodnocení praxe zaznamenáno na školním formuláři, školitelem či pověřeným pracovníkem. Odborná praxe individuální - 2. ročník, 4. semestr BZIN0422x Rozsah: 240 hodin Pracoviště: zdravotnická záchranná služba – výjezdová složka (240 h.). Organizace: praxe probíhá ve 4. semestru studia, po ukončení teoretické výuky, termíny si studenti domlouvají individuálně v závislosti na možnostech (kapacitě) ZZS. Student má možnost absolvovat praxi i v mimobrněnských zdravotnických zařízeních, na základě Smlouvy o zabezpečení praxe studentů LF MU. Praxe je ukončena „Zápočtovým výjezdem“, který studenti absolvují u ZZS JmK, z důvodu objektivnosti s jedním konkrétním pracovníkem ZZS. Cíle bloku: a. Praktická samostatná manipulace s vnitřním vybavením zásahového vozidla ZS, orientace v uložení a schopnost využití a manipulace s vybavením výjezdového vozidla. b. Schopnost samostatné práce s dokumentací záchranáře ZS. c. Aktivní zapojení do týmu posádky vozidla v rámci výjezdu. d. Aktivní spolupráce při prvním kontaktu (vyšetření) pacienta, jeho vyšetření, zajištění a ošetření. e. Aktivní účast při přebírání, transportu a předávání pacienta. f. Schopnost radiové komunikace s dispečinkem ZZS. g. Hodnocení: na katedrou připraveném formuláři bude každý student hodnocen v rámci jednoho pracovního dne na ZZS při výjezdech: upevnění stereotypů a dovedností ze 2. ročníku, nácvik algoritmů organizačně-odborných, aktivní zařazení do výjezdových akcí pod dohledem školitele, nácvik týmové spolupráce, vlastního rozhodování, řešení větších zásahů, zpřesňování a zdokonalování odborného jednání a chování.