Zápis č. 2 ze zasedání Komise pro hygienu práce LF MU ze dne 6. 10. 2010 Přítomni: členové komise (v abecedním pořadí): MUDr. Vladimír Bartl, CSc., Mgr. Jana Fialová (předsedkyně), prof. MUDr. Petr Husa, CSc., Mgr. Petra Juřeníková, Ph.D., Mgr. Michal Koščík, Ing. Blanka Sochorová, MUDr. Drahomíra Stančeva Pernicová, Ph.D. Program: 1. Kategorizace práce na LF 2. Zajištění OOPP pro studenty 3. Očkování/přeočkování zaměstnanců proti hepatitidě B 4. Různé Ad 1: Kategorizace práce na LF Na základě upozornění ze strany Krajské hygienické stanice, že katalog prací LF nebyl již nějakou dobu aktualizován, projednala J. Fialová s MUDr. Gazdíkovou požadavek KHS na revizi a případné doplnění katalogu prací a prověřila stav aktuálního katalogu prací. Zjištěný stav: Stávající katalog prací z doby před dvěma lety lze použít jako výchozí materiál. V katalogu ovšem nejsou přesně zařazena některá pracovní místa a zohledněny některé změny v zařazení zaměstnanců, především z důvodu neodpovídajícího popisu jejich pracovní činnosti. Mohla by pak nastat situace, kdy dotyčný pracovník např. nedostane potřebné OOPP. Závěr: Na základě jednání a ve spolupráci s vedoucími pracovišť provede Mgr. Fialová revizi katalogu prací a zpracuje návrh změn a doplnění katalogu. Komise doporučuje p. děkanovi aby upozornil vedoucí pracovníky na nutnost sladit popis činnosti pracovníků (u nově přijímaných zaměstnanců a změny v náplni práce stávajících zaměstnanců) se skutečným stavem, změny je nutno hlásit personálnímu oddělení. Ad 2: Zajištění OOPP pro studenty Na poradě proděkanů byla opakovaně diskutována problematika osobních ochranných pracovních prostředků (OOPP) pro studenty: - Otázka zajištění dozimetrů pro studenty oboru Radiologický technik pro vykonávání praxe v MOÚ: byla vyřešena ze strany LF pronájmem přístrojů pro každého studenta na náklady fakulty; - Problematika praní oděvů studentům oborů Ošetřovatelství a Porodní asistent, kde se jedná o odbornou praxi oborů s legislativně nařízeným objemem praxe a studenti vykonávají stejnou práci jako zdravotní sestry: komise se shodla na nutnosti praní oděvů v nemocniční prádelně, při běžné praxi na náklady studentů. Závěr: V otázkách zajišťování OOPP pro studenty je třeba respektovat princip: Vykonávají-li studenti stejné činnosti za stejných podmínek a ve stejném prostředí jako zaměstnanci, musí mít analogické OOPP. Konkrétní praxe, způsob zajištění a financování se bude řídit dle dohod fakulty s jednotlivými pracovišti, na kterých studenti praxi vykonávají. Ad 3: Očkování/přeočkování zaměstnanců proti hepatitidě B Dotaz z Anatomického ústavu a) zda není třeba zaměstnance po 15-ti letech přeočkovat: - konzultace s hygieniky a s právními předpisy – přeočkování se neprovádí b) očkování nových zaměstnanců: Zvláštní očkování proti virové hepatitidě B se provádí u fyzických osob pracujících na pracovištích se zvýšeným rizikem vzniku hepatitidy B, které jsou činné při vyšetřování a ošetřování osob o něž pečují a u osob na teoretických pracovištích, které jsou zařazeny do rizikové kategorie 3. Je nutno se řídit aktuální vyhláškou 537/2006 (která zrušila dříve platnou vyhlášku 439/2000), v níž se říká: § 7 Pravidelné očkování proti virové hepatitidě B (1) Očkování se provede aplikací tří dávek očkovací látky u fyzických osob a) při rizikové expozici biologickému materiálu, b) které mají být zařazeny do pravidelných dialyzačních programů, nebo c) nově přijatých do domovů pro osoby se zdravotním postižením nebo do domovů se zvláštním režimem. (2) Očkování podle odstavce 1 se neprovede, pokud fyzická osoba byla očkována v rozsahu podle § 4, 9 nebo 10 nebo pokud hladina antiHBs protilátek bude po ověření stavu imunity vyšší než 10 IU/litr. § 9 Zvláštní očkování proti virové hepatitidě B (1) Očkování se provede u fyzických osob pracujících na pracovištích uvedených v § 16 odst. 1, pokud jsou činné při vyšetřování a ošetřování fyzických osob, o něž mají pečovat, při manipulaci se specifickým odpadem ze zdravotnických zařízení a u osob činných v nízkoprahových programech pro uživatele drog. Dále se provede u studujících lékařských fakult a zdravotnických škol, u studentů připravovaných na jiných vysokých školách, než jsou lékařské fakulty, pro činnosti ve zdravotnických zařízeních při vyšetřování a ošetřování nemocných, u studujících na středních a vyšších odborných sociálních školách připravovaných pro činnosti v zařízeních sociálních služeb při vyšetřování a ošetřování fyzických osob přijatých do těchto zařízení, u fyzických osob poskytujících terénní nebo ambulantní sociální služby a u nově přijímaných příslušníků vězeňské a justiční stráže. (2) Očkování podle odstavce 1 se neprovede u fyzické osoby s prokazatelně prožitým onemocněním virovou hepatitidou B a u fyzické osoby s titrem protilátek proti HBsAg přesahujícím 10 IU/litr. § 16 Pracoviště s vyšším rizikem vzniku infekčních onemocnění (1) Pracoviště s vyšším rizikem vzniku virové hepatitidy B jsou pracoviště chirurgických oborů, oddělení hemodialyzační a infekční, lůžková interní oddělení včetně léčeben dlouhodobě nemocných a interní pracoviště provádějící invazivní výkony, oddělení anesteziologickoresuscitační, jednotky intenzívní péče, laboratoře pracující s lidským biologickým materiálem, zařízení transfuzní služby, pracoviště stomatologická, patologicko-anatomická, soudního lékařství, psychiatrická a pracoviště zdravotnické záchranné služby a dále domovy pro seniory, domovy pro osoby se zdravotním postižením, domovy se zvláštním režimem a azylové domy. § 17 Podmínky, za kterých smějí být fyzické osoby zařazeny na pracoviště s vyšším rizikem vzniku infekčního onemocnění Na pracoviště uvedená v § 16 odst. 1 a 2 mohou být fyzické osoby nově zařazeny nejdříve po podání druhé dávky očkovací látky za předpokladu, že další očkování bude ukončeno v předepsaném termínu. Závěr: Očkování osob, které mají z výše uvedeného nárok na očkování, provádí lékař závodní preventivní péče nebo lékař hygienické stanice. Komise doporučuje aby vedoucí rizikových pracovišť byli upozorněni na dokument hlavního hygienika týkající se prevence přenosu hepatitidy (Ministerstvo zdravotnictví, č.j. MZDR 36368/2007), kde je podrobně stanoven postup v případě zranění, nedostatečného titru protilátek apod. Ad 4. Různé - Svoz pracovních oděvů v areálu kampusu Dotaz z Ústavu preventivního lékařství na možnost zajištění svozu pracovních oděvů v areálu kampusu. Závěr: V současnosti nelze s ohledem na ekonomické a provozní podmínky v plné míře zajistit, paní tajemnice přislíbila hledat řešení v tom směru, aby v budoucnu byl svoz a rozvoz prádla centrálně zabezpečen. Příští zasedání komise se bude konat 3. 11. 2010 v 15.00h. Zapsala: J. Fialová