Volební prohlášení kandidáta na funkci děkana LF MU Prof. Mudr. Ivo Šlapák,CSc. Klinika dětské ORL LF MU a FN Brno Projekt 3x ,,S": Studium, Stabilita, Spolupráce Studium Škola: - Lékařská fakulta je státní škola a děkan, vedení fakulty a celá akademická obec musí být nezávislí na politických a lobistických vlivech. - Na LF MU se hlásí stále velké počty zájemců o studium a má vysoký kredit v zahraničí (v některých létech vysoké procento slovenských studentů a zvětšující se počet zahraničních studentů). - LF MU připravuje studenty pro povolání lékaře, přitom úroveň medicíny v ČR je na špičkové úrovni obvyklé v Evropě, dostupnost zdravotní péče je jedna z nejlepších na světě. Z toho nutně vyplývá současná vysoká úroveň školy, učitelů a tím studentů. - Změny musí být provedeny po zralé úvaze a opakovaných konzultacích a změna curicula musí sledovat vylepšení dobrých věcí a změnu u kritizovaných. - Vytvořit definovanou webstranu ,,hodnocení výuky" , která by byla přístupná všem studentům LF s možností vyjádření se ke kvalitě a obsahu výuky - Navrhuji vytvoření místa ,,asistenta proděkana", který by proděkanům pro výuku připravoval v měsíčních intervalech vyhodnocení anonymní ankety o kvalitě výuky z webových stránek, k tomu určených. Vyhodnocení by pod vedením asistenta proděkana připravila skupina učitelů a studentů (1:1). Návrh řešení nedostatků a podnětů pro zlepšení by byl řešen na kolegiu děkana. - Reorganizace teoretické přípravy v druhé polovině studia. Důraz na klinickou výuku v nosných oborech (interna, chirurgie, pediatrie, gynekologie ...) - Obecný přesun teoretické výuky do praktické části (méně přednášek, více seminářů a praktických cvičení, individualizace..) - Podpora dobrovolného zapojení studentů mimo oficiální výuku (SVOČ, ,,fiškusování"..) - Možnost absolvovat část výuky mimo oficiální dobu výuky ( tj. možnost část praktické výuky absolvovat na službách, So+Ne, odpoledne = individuální přístup a možnost aktivně se zapojit do diagnostiky a terapie, student by např. mohl jít s pacientem od příjmu po všech vyšetřeních až k event. akutní operaci, kde může asistovat ) - Demonstrační výuku na klinikách pak přenést do odpoledních hodin. - Virtuální medicína: zpracovat možnosti a vypracovat návrhy a možnosti na zavedení virtuální medicíny = placení figuranti (např. studenti posledního ročníku by mohli hrát nemocné, protože ví o co jde), herci, dobrovolníci. - Klinická praxe = stáže na jiných nemocnicích než fakultních ­ diskutovat možnost ověření úrovně lékařů-učitelů na neklinických pracovištích, resp. možnost požadovat předložení užívané postupy v diagnostice a terapii pro souhlasnou linii oborů LF - Rozšíření počtu nepovinných přednášek a v případě zájmu studentů zařazení do povinných. - Pokračování studia všeobecného lékařství z rozšířenou výukou pediatrie.(Podán projekt inovace programu rozšířené výuky pediatrie). Učitelé: - Škola potřebuje učitele s pedagogickými schopnostmi, ne každý kdo je odborník umí učit (studentům vadí arogance, čekání, jen přednášky zvláště na chirurgických oborech). Spolupráce s pedagogickou fakultou v kurzech ,, učit se učit". - Posílení úlohy učitele v klinických oborech, kdy musí být učitelé k dispozici studentům. Kliniky musí mít dostatečný počet lékařů, aby se učitelé mohli věnovat výuce ­ jednání s řediteli FN o navýšení lékařských míst u nemocnic. - Zahraniční stáže učitelů (ERASMUS aj.) větší výměna učitelů a tím i větší počet výjezdů do zahraniční, kapacita většiny fondů MU na tyto účely není zcela využita. - Karierní řád MU ­ podpora vzdělávání učitelů a podpora jejich karierního růstu při předem známých podmínkách. Studenti: - Účast studentů na jednání porady proděkanů a kolegia děkana. - Medik-sestra: Rekognoskovat možnost zaměstnání studentů na klinikách v nemocnici jako pomocné sestry = uvidět medicínu i ,, z druhé strany" a získat praktické návyky a finanční ohodnocení. - Zahraniční studium : zvážit zavedení povinné zahraniční stáže alespoň 1 x za dobu studia!!! - Podpora účasti studentů na zahraničních stážích EU (ERASMUS a.j.)(Uznávání zkoušek a proběhlé praxe) - Spolupráce spolku mediků, studentských senátorů a spolku zahraničních studentů ve společné studentské sekci . - Klinická praxe : možnost praxe v nemocnicích mimo FN v Brně s možností volby oboru a místa. Stabilita - LF dosáhla vrcholu kapacity v počtu studentů - nerozšiřovat počty studentů - Celofakultní diskuze a vyjádření k vytvoření fakulty nelékařských oborů ­ zdravotní fakulty ­ určení jasného stanoviska vedení fakulty k tomuto záměru. Ponechat současný stav začlenění do LF. - Podpora odboru projektová příprava a výzkum, větší zapojení studentů do administrativy a tím do projektů. - Dokončení změny studia stomatologie - Zachovaní vztahů s fakultními nemocnicemi Spolupráce - Vnitřní grantový systém LF s důrazem na spolupráci klinických oborů a teoretických ústavů - Propojení teoretických a klinických oborů: - hodinová přednáška anatoma a histologa na klinické stáži při probírání speciálních oblastí, (ucho, oko, srdce, mozkové nádory, atd.). - praktická cvičení klinických operačních oborů na demonstračním sále anatomienácvik základních operací a zákroků s využitím moderních konzervačních metod a techniky - Vědecká konference LF každoroční celofakultní vědecká konference teoretických a klinických oborů - Každoroční výjezdní zasedání přednostů klinik a vedoucích ústavů ­ projednání problematiky výuky, ekonomie, rozvoje fakulty a dalších témat