VIZE ROZVOJE LÉKAŘSKÉ FAKULTY MASARYKOVY UNIVERZITY V LETECH 2010-2014 Předkládá: prof. MUDr. Jindřich Vomela, CSc., LL.M. 1 VIZE ROZVOJE LÉKAŘSKÉ FAKULTY MASARYKOVY UNIVERZITY V LETECH 2010-2014 Předkládá: prof. MUDr. Jindřich Vomela, CSc., LL.M. Motto Připravujeme-li strategii činnosti a rozvoje Lékařské fakulty Masarykovy univerzity, pak navazujeme na činnost našich předchůdců: stavíme, stojíce na jejich ramenou. Omyly, kterých se případně dopustíme, mohou poznamenat další život a existenci fakulty. Vize, i strategie musí mít proto na zřeteli i tento aspekt. Pokud se domníváme, že klíčovým bodem limitujícím rozvoj naší fakulty bude pouze hrozba ekonomické krize, pak vycházíme z mylného předpokladu. Finanční zdroje jsou totiž vždy pouhým prostředníkem, který může sice výrazně usnadnit, ale může i přibrzdit naše plány. O tom, zda budeme schopni realizovat naše vize a zda využijeme náš intelektuální i materiální potenciál, rozhodují především naše schopnosti a motivace, náš zájem a úsilí, ale i naše soudržnost a schopnost vizi mít. Fakulta je příkladem živého organismu se všemi nám až dosud známými schopnostmi rozvoje a růstu, ale i dalších aspektů, které jsme schopni předikovat a případně aplikovat s užitím našich znalostí a dovedností z biologických i společenských věd. Záleží a i v budoucnosti bude tedy záležet pouze na nás... Současné vnímání vývoje nejen české společnosti je komplikované a osciluje od pesimistických prognóz na jedné straně, k vidině překvapivě optimistického zvratu na straně druhé. O tom, co je reálné, se však můžeme jenom přít. Při pragmatickém pohledu však lze očekávat spíše krizi a depresi z jejích důsledků, než vizi dalšího optimistického raketového rozvoje. Každá vysoká škola je svým způsobem ekonomický podnik s akademickým prostředím, které, aby fungovalo, musí mít kryta záda a musí mít vytvořeny podmínky ke své funkci zcela prozaicky fungujícím hospodářským systémem. Je to jako dobře fungující domácnost, kde je prostředí akademických svobod pro její členy zajištěno osobním zájmem většiny jejich členů. I v rodinách se však situace může dramaticky změnit. Lékařská fakulta je velká mnohatisícová instituce: studenti (pro které zde jsme), akademičtí a provozní zaměstnanci, se zázemím univerzity a fakultních nemocnic. Všechny tyto subjekty se vzájemně potřebují. VIZE ROZVOJE LÉKAŘSKÉ FAKULTY MASARYKOVY UNIVERZITY V LETECH 2010-2014 Předkládá: prof. MUDr. Jindřich Vomela, CSc., LL.M. 2 Kam bude směřovat vývoj fakulty v příštích letech? Pokusme se nejdříve o epikrisu v podobě bilance stavu (aktiva a pasiva), zkusme určit patologická místa, diagnostikujme, predikujme a určeme i případnou terapii. Epikrisa Období, ve kterém dojde ke změně exekutivy LF MU, je poznamenáno dopady celospolečenské krize. Nelze hovořit o izolovaných dopadech, ale o komplexních vlivech jak na rozpočty vysokých škol, tak na většinu subjektů akademické obce. K této situaci dochází po období intenzivního, ale i extenzivního rozvoje LF, který vedl k vybudování Univerzitního kampusu a k modernizaci většiny součástí fakulty, ale i univerzity. LF MU je v současnosti v pozitivní ekonomické, společenské, vědeckovýzkumné bilanci a je v prestižní a výhodné pozici: jako jediná lékařská fakulta v ČR má zbrusu nové a nově vybavené a moderní zázemí kampusu; má akreditovány pregraduální i postgraduální výukové programy ­ což má vypovídací hodnotu o řadě skutečností, mj. i o počtu a kvalitě vědecko-pedagogických hodností, o publikacích a o výzkumných programech; všechny kliniky a ústavy mají ve svém týmu docenty nebo profesory; její pedagogický program není monotématický, ale má takový objem a kvalitu, že by zajistil náplň několika fakultám; finanční rozpočet fakulty je již po řadu let nejenom vyrovnaný, ale i ziskový; fakulta se podílí významně na meziuniverzitním projektu CEITEC a má zažádáno o významné projekty v rámci dalších operačních projektů; jde o tradiční kamennou fakultu s obrovským potenciálem rozvoje. V průběhu roku 2010 dojde: k přesunu zbývajících ústavů LF MU do prostor kampusu, do moderního a racionálně nadčasového vědeckého a výukového prostředí; jak lze soudit po prvých etapách přesunů, byla tato změna vnímána téměř ve všech aspektech pozitivně; bude rozhodnuto o realizaci podmínek k další akceleraci výzkumných podmínek fakulty i univerzity na bázi připravovaných projektů CEITEC, ICRC a Babákova institutu, což jsou programy obecně vnímané jako další příležitost rozvoje fakulty, i univerzity; k nutnosti reagovat řadou opatření a kroků na dopady všech již výše zmíněných skutečností, byť je zahrnujeme do tzv. aktiv. VIZE ROZVOJE LÉKAŘSKÉ FAKULTY MASARYKOVY UNIVERZITY V LETECH 2010-2014 Předkládá: prof. MUDr. Jindřich Vomela, CSc., LL.M. 3 Predikce Fakulta má ­ díky kvalitní práci předchozích děkanů ­ v současnosti velmi dobré podmínky. Má však před sebou i možné otazníky: kampus je vynikající, ale bude mít větší ekonomickou náročnost; jsou vážné snahy snížit rozpočty vysokých škol cca o 30%; po odeznění prvé fáze krize musíme počítat s nástupem inflace, která dále sníží reálnou hodnotu dotačních financí; ekonomická krize zasáhne naši fakultu v příštím roce a bude přetrvávat ve školství ještě minimálně další dva roky po jejím ukončení ve společnosti ­ půjde tedy prakticky o celé příští funkční děkanské období ; tato fakta je třeba znát a na jejich dopad se připravit; ve velkých ekonomických podnicích se toto řeší dočasným příchodem krizového manažera z jiného prostředí, který bez toho, že by mu svazovaly ruce kontakty uvnitř firmy, dělá mnohdy drastické kroky pro přežití firmy; že jde o při predikci deprese ekonomiky vývoje vysokého školství v ČR o reálný pohled dokreslují současná jednání o rozpočtu ČR, vyjádření kompetentních členů vlády, ale i srovnání situace škol tradičně řazených do tzv. ,,břečťanové ligy", kterým poklesla hodnota jejich finančních zdrojů až o 40%, což vede na těchto školách k realizaci poměrně drastických opatření; financování vysokých škol lékařského a nelékařského typu je v ČR více než u jiných vysokoškolských systémů vícezdrojové; nemalou část prostředků obnáší i zdroje z IGA MZd ČR, případně jiné tituly; již proběhly více či méně úspěšné pokusy o vyvedení finančních zdrojů mimo působnost vysokých škol; logicky tímto způsobem vysoké školy nejen chudnou, ale snižuje se i jejich konkurenceschopnost; existují snahy vyvázat finanční prostředky z vysokých škol a vyvést je k jiným institucím ­ např. ICRC a snaha toto financovat z prostředků operačních programů pro vysoké školy; ČR má výjimku pro postgraduální vzdělávání, které by mělo nejpozději od roku 2015 být zcela v souladu s EU, toto se významně dotkne všech lékařských fakult. Státní rozpočet ČR (byť deficitní) má především restrikční charakter. Míra restrikce, která postihne vysoké školy, není ještě pevně určena. Musíme však předpokládat nejméně v letech 2010-13 příjem nižší dotace na výuku. Společenská situace však ovlivní i další současné zdroje příjmů fakulty: vysoké inflační tlaky, které je třeba v příštích létech očekávat; zvýšení konkurenčního prostředí: o při získávání kvalitních studentů v českojazyčných programech, ale i v cizojazyčných programech; o při získávání grantových projektů (konkurence celé řady subjektů, včetně odlivu kapacit do CEITECu a ICRC); o při sponzoringu; populační poklesy studentů středních škol a ochranářská/konkurenční politika v zahraničí. VIZE ROZVOJE LÉKAŘSKÉ FAKULTY MASARYKOVY UNIVERZITY V LETECH 2010-2014 Předkládá: prof. MUDr. Jindřich Vomela, CSc., LL.M. 4 Fakulta bude postavena před rizika jak ze snížení rozpočtových státních prostředků, ale též ze změn rozpočtových podmínek, které schválí AS MU, včetně změn tzv. centralizovaných odvodů z dotačních prostředků ve prospěch MU, ze kterých budou v příštích letech spláceny i půjčky Evropské bance v souvislosti s kampusem. Nelze vyloučit ani společenské či ekonomické tlaky na redukci počtu studujících na vysokých školách snížením objemu dotací na počet studijních míst. Predikce zde uvedených aspektů musí být nezbytně reflektována nejenom se strany vedení jak Masarykovy univerzity, tak naší fakulty, ale též u všech našich ústavů, klinik, u studentů a pracovníků fakulty. Lékařská fakulta bude muset proto pracovat pro příští období s několika variantami plánu dalšího rozvoje: plánem optimistickým, který by vycházel s udržením současného rozpočtu bez restrikce financí a bez výraznějších inflačních tlaků; plánem realistickým, který bude předpokládat cca 15-20% redukci finančních prostředků; plánem pesimistickým vycházejícím s kalkulovanou redukcí příjmů větší než 20% současného rozpočtu. Pro přehlednost je další text zpracován po jednotlivých kapitolách. 1. EKONOMIKA 2. VÝUKA 3. VĚDECKÁ A PUBLIKAČNÍ ČINNOST 4. USPOŘÁDÁNÍ FAKULTY A SOCIÁLNÍ VZTAHY VIZE ROZVOJE LÉKAŘSKÉ FAKULTY MASARYKOVY UNIVERZITY V LETECH 2010-2014 Předkládá: prof. MUDr. Jindřich Vomela, CSc., LL.M. 5 ad 1. EKONOMIKA Výchozí premisy: Stagnace/deprese ekonomiky ČR bude v letech 2010-2014 vrcholit v oblasti tzv. sekundární ekonomiky i svým nepříznivým dopadem na financování vysokých škol a zdravotnictví. V příštích letech se projeví i výrazné demografické dopady poklesu studentů maturitních ročníků. Konkurenční tlaky budeme vnímat mj. především v oblasti: výuky, kde se jak české (bude mj. nová fakulta v Ostravě), tak i zahraniční vysoké školy budou stále intenzivněji ucházet o své potenciální ­ zejména nadané(!) ­ studenty; výzkumu (mimo naše dosavadní tradiční konkurenty počítejme s CEITECem a s ICRC); sponzoringu, ale i v dalších dimenzích; s plným provozem kampusu se zvýší náklady na provoz fakulty; MU začne od r. 2011 splácet půjčku na Univerzitní kampus. Naše predikce: Je třeba počítat s více možnými variantami hospodaření MU a LF MU: a) ekonomicky příznivá varianta rozpočtu (pravděpodobnost 0%) b) redukce ekonomických zdrojů fakulty cca o 20% (pravděpodobnost 75%) c) redukce ekonomických zdrojů fakulty cca o 30% (pravděpodobnost 25%) d) mimo to: reálný předpoklad rozpočtového provizoria ČR ještě v prvém čtvrtletí r. 2010, i opožděného schválení rozpočtu MU ­ vss. až ve druhém čtvrtletí r. 2010, Pozn.: Jen málokdo si uvědomuje pokles faktické hodnoty dotace na studenta MU v posledních třech letech až o 30% (včetně inflace v letech 2007-8). I s touto skutečností je třeba pracovat při koncipování rozpočtu LF na r. 2010. Priority ekonomiky LF MU: povinnost hospodařit s vyrovnaným finančním rozpočtem; zajistit chod a další rozvoj potenciálu LF MU; nutnost tvorby finanční rezervy na prvé pololetí 2010 ­ v těch kapitolách, kde je tvorba rezervy možná (s ohledem na rozpočtová pravidla); jednání mezi orgány MU (rektorát/AS MU) a LF MU o: o pravidlech financování CEITECu a o vztazích tohoto ústavu k MU a k LF MU; o rozpočtových pravidlech MU/LF MU (metodika výpočtu centrálních odvodů): o výši úhrad LF MU za tzv. centralizované náklady; o efektivním využívání centralizovaných prostředků se strany MU (zejména: nakladatelská činnost, služby PVT, provoz rektorátu a jeho součástí aj.); o adekvátní výpočet úhrad za: podíl LF na společných plochách a službách v kampusu; ostatní služby a provoz fakulty; o maximální logistické podpoře MU cílené na získávání finančních prostředků pro MU a její součásti (včetně LF); VIZE ROZVOJE LÉKAŘSKÉ FAKULTY MASARYKOVY UNIVERZITY V LETECH 2010-2014 Předkládá: prof. MUDr. Jindřich Vomela, CSc., LL.M. 6 uvnitř LF: o prioritně: posílit opatření k získávání finančních prostředků z kapitol dalších dotačních zdrojů (záměry, granty, operační programy, aj.); české, ale zejména EU prostředky; rozvoj Oddělení pro výzkum, vývoj a projektovou podporu (viz dále); o učinit další kroky k: reálnému zvýšení/udržení počtů zahraničních studentů (lékařské, ale i nelékařské obory LF); dosažení optimálního hospodaření LF ­ zejména: * další možnosti využívání centrálních zdrojů MU; * racionalizace administrativy LF MU v kampusu; o oponované revize výukových programů v souladu s akreditací (viz dále); o racionální přípravu investičních a neinvestičních plánů fakulty; o jednání na úrovni oborových rad s cílem: posílení jejich významu a rozhodovacích možností, i v oblasti ekonomiky (investiční a neinvestiční); vyšší úroveň mezioborové koordinace výuky; optimalizovat formy a obsah výuky se zpětnou vazbou na studenty; o jednání s volenými zástupci studentů (SK AS MU, Spolek mediků, IFMSA), mj. i o ekonomice fakulty; jednání: o po zveřejnění univerzitních pravidel o tzv. ,,interních grantech", pracovat s těmito projekty a zejména se skutečností, že půjde o finanční prostředky využívané až dosud pro personální náklady; o s fakultními nemocnicemi zejména o: možnostech společného provozu některých zařízení ­ např.: * agentura/oddělení pro vědu a výzkum (možnost ukončit dosavadní soupeření o granty a projekty) ­ zisk na režiích pro obě instituce; * FN Brno ­ knihovny aj.; o o dalších možnostech rozšíření a zkvalitnění klinické výuky; o na úrovni MU: na úrovni rektora a kvestora MU o: * optimálním nastavení centralizovaných odvodů LF MU; * plnění činností, kde až dosud mnohdy suplujeme aktivity MU (vydavatelská činnost aj.); * ,,možnosti" změny pravidel centrálních odvodů fakult (nutnost podpory AS MU); o na úrovni AS MU: prostřednictvím kolegia rektora a členů AS MU více prezentovat LF; o zahájit přípravu na podporu budoucího kandidáta z LF MU do volby rektora; o monitorování a kontrola všech účtovaných plateb za užívání kampusu; o další kooperace fakult se společnými odbornými zájmy (LF MU, PřF MU, FSpS); o více profesionalizovat oddělení/odbory univerzity a fakulty určená pro získávání grantových a jiných dotačních zdrojů. VIZE ROZVOJE LÉKAŘSKÉ FAKULTY MASARYKOVY UNIVERZITY V LETECH 2010-2014 Předkládá: prof. MUDr. Jindřich Vomela, CSc., LL.M. 7 ad 2. ROZVOJ VÝUKY NA LF MU Výchozí premisa ­ jsme fakultou s akreditačně uznanou výukou v rámci EU: maximální využití kapacit a potenciálu MU a všech dalších výhod kamenné fakulty v moderním prostředí pro výuku; s ohledem na stále převažující zájem absolventů lékařských fakult (všech v ČR) nastoupit po absolutoriu především na klinických pracovištích, je třeba koncipovat v rámci pregraduální výuky mj. i takové programy, které by posílily potenciál a umožnily i další rozvoj teoretických a preklinických oborů LF ­ jde o významný aspekt: na těchto ústavech se utvářejí ,,prvé synapse" medicínského myšlení studenta, na kterých staví teprve později klinická výuka principy diagnostické a diferenciální rozvahy a terapeutické přístupy; směřovat klinickou výuku k ideovým cílům (zatím sice neexistující) univerzitní nemocnice mj. i tím, že zapojíme dostupné a vhodné subjekty na klinikách a odděleních fakultních (a spolupracujících) nemocnic do pregraduální a v budoucnosti i do postgraduální výuky; více integrovat do vyšších ročníků studia klinicky orientované programy teoretických a preklinických oborů; zvážit možnost orientovat některá v praxi mezioborově klinicky řešená témata (diagnostická, terapeutická aj.), i do tématických výukových multioborově pojatých celků s prolnutím výuky: jde mj. i o téma pro další jednání oborových rad; pokračovat v oponované, podložené diskusi o objemu a formě výukových programů na LF MU (možnost grantového projektu), s tím, že musí zůstat zachována mezinárodní uznatelnost studia na LF; prioritou ve výuce (nejenom pregraduální) musí být: o získání dovednosti (nejenom znalostí) a získání schopností tyto dovednosti aplikovat; o podpora umění diferenciální diagnostiky a s tím související logické rozvahy; o seznámení se základy vědecké práce; nesmíme v budoucnosti akceptovat jako výuku pouhou faktografii a pouhé ověřování úrovně dosaženého ,,memoringu"; absolvent lékařské fakulty (lékařského i nelékařského oboru) musí být připraven mj. i na odbornou komunikaci; naším cílem rozhodně není výchova odborníků pro ,,defenzivní medicínu"(!); optimalizace výukových programů směřující k: o odstranění případné abundantní výuky a duplicit; zbavit se ve výuce tzv. ,,fenoménu sněhové koule"; o možnostem rozvolnění výuky směrem ke studentovi (větší možnosti individualizace výuky); VIZE ROZVOJE LÉKAŘSKÉ FAKULTY MASARYKOVY UNIVERZITY V LETECH 2010-2014 Předkládá: prof. MUDr. Jindřich Vomela, CSc., LL.M. 8 odlišit a vymezit: o formu tzv. ,,skrytých" přednášek a seminářů vůči praktické výuce; o obsahy výuky pregraduální a postgraduální ­ jde o zcela jinou náplň, formu a přístup; dále se zabývat ­ ve spolupráci s oborovými radami ­ dalším možným rozvojem výukových programů (v češtině, i v angličtině): o pregraduálně o postgraduálně doktorskými atestačními posilovat oborové a další ,,mosty" mezi teoriemi a klinikou. MOTIVACE STUDENTŮ KE STUDIU vstup studentů do tzv. ,,interních grantů LF"; dále aktivovat spoluodpovědnost studentských organizací uvnitř LF MU (Studentské komory, Spolek mediků, IFMSA) za výuku; speciální nabídka doplňkových programů pro studenty především v předpromočním ročníku, zaměřená na jejich vstup do praxe (viz dále); možnosti koncepčně řízeného rozvolňování studia s větším využitím kreditního systému; nabídka individuálních studijních programů pro studenty, ale i pro ústavy a kliniky; diskuse k modelům přednáškových programů; certifikáty doplňující pregraduální výuku; využívání výukových prostor a možností i v odpoledních a podvečerních hodinách; po dokončení přesunu fakulty do kampusu koncipovat rozvrhy tak, aby mj. přistupovaly k časovému harmonogramu bez neoprávněných prostojů všech zúčastněných; Společné projekty pedagogů a studentů práce na tzv. interních grantech; formální stránky činností spojených s tzv. ,,semestrální prací"; elektronický sborník semestrálních prací; diskuse o optimálním způsobu využívání testů při výuce a zkouškách; projekt optimalizace a profesionalizace přípravy rozvrhu. VIZE ROZVOJE LÉKAŘSKÉ FAKULTY MASARYKOVY UNIVERZITY V LETECH 2010-2014 Předkládá: prof. MUDr. Jindřich Vomela, CSc., LL.M. 9 ad 3. VĚDA A VÝZKUM (granty, op. programy, záměry a spolupráce s institucemi) Premisa: cílem je maximální využití vědomostního, materiálního a organizačního potenciálu LF a spolupracujících subjektů (FN, CEITECu, ICRC aj.) k podpoře a dalšímu rozvoji profesionálně řízených, koordinovaných a realizovaných projektů, od okamžiku přípravy a podání projektu, až po jeho realizaci, obhajobu a publikování. Za tímto účelem je prioritně třeba: posilovat vědomí životní nutnosti rozvoje a podpory badatelské činnosti pro LF a její pracovníky; více profesionalizovat podmínky pro zvyšování vědecko-výzkumného potenciálu LF a podporovat jeho využití; ,,Oddělení pro výzkum, vývoj a projektovou podporu" (OVVPP) vnímat, jako významný prvek profesionální přípravy, organizace a koordinace této činnosti na LF; OVVPP zapojit i do projektu klinických farmakologických studií; nezbytnost vědecké spolupráce uvnitř, ale i vně oborových rad; nutnost úzké programové spolupráce s FN a dalšími institucemi (MU, CEITEC, ICRC); vyřešit ještě před vznikem CEITECu, ICRC otázky spojené s dopady těchto institucí na činnost LF MU, jejich ústavů a klinik (autorství a spoluautorství projektů a publikací, ekonomiku, personální vztahy aj.); logistické podpory vědy a výzkumu směrem ke strukturám LF, nutnost profesionalizace podávání projektů; posilovat vědomí odpovědnosti řešitelů, zejména manažerů operačních programů; připravit se na tzv. interní granty (MU a LF MU); publikační a prezentační podpora orientovaná na vědu a výzkum. VIZE ROZVOJE LÉKAŘSKÉ FAKULTY MASARYKOVY UNIVERZITY V LETECH 2010-2014 Předkládá: prof. MUDr. Jindřich Vomela, CSc., LL.M. 10 ad 4. USPOŘÁDÁNÍ FAKULTY A SOCIÁLNÍ PROBLEMATIKA Premisa: jde o velmi citlivou oblast, jejíž případné změny je nutno s výhledem do budoucnosti ­připravovat a strategicky koncipovat. Významné body a priority: a. Struktura exekutivy LF MU b. Objem, organizace a způsob řízení administrativy LF MU po přesunu do kampusu c. Další růst fakulty(?) ­ intenzifikace rozvoje d. Struktura fakulty (jde o velmi choulostivou otázku, kterou nutno řešit racionálně a zejména pragmaticky a bez emocí, ale bezodkladně): buď: multioborová velká fakulta s více akreditovanými programy pregraduálními (všeobecného lékařství, zubního lékařství, nelékařských oborů) a s navazujícími programy postgraduálními (doktorskými a atestačními); anebo: postupné vyčleňování jednotlivých oborů a jejich transformace na samostatné ­ menší fakulty; e. S předchozím bodem (d) souvisí otázky spojené s potřebou dalších prostor. Nová exekutiva fakulty by měla co nejdříve předložit AS MU k vnitřní oponentuře pracovní materiál v podobě studie řešící alternativy předchozího bodu (d), spojený s odůvodněnými požadavky vůči MU na blokaci prostor uvolněných LF v tradičním areálu LF MU (Komenského 2), ve prospěch dalšího rozvoje programů, které zajišťuje v tuto dobu kompletně LF MU. Studie se bude muset zabývat mj. i ekonomikou jednotlivých alternativ f. Obsah tohoto bodu není v kontradikci s předchozím bodem (e) naopak jde o programovou reflexi: je životní potřeba fakulty připravit se na demografický pokles populačních ročníků, které budou maturovat v příštích létech a musíme si být vědomi rizika větší konkurence při získávání špičkových absolventů středních škol pro studium na LF. g. Programová strategie cílená na získávání vzdělaných a pro studium na LF MU připravených studentů ze zahraničí, ve zvyšujících se konkurenčních tlacích. Posílení podmínek pro studium zahraničních studentů na LF MU h. Spolupráce s institucemi (CEITEC, ICRC, Akademie věd ČR aj.) i. Tlaky/nabídky privátních subjektů a projektů na spolupráci s LF j. Spolupráce na zákonu o univerzitních nemocnicích ­ jde o významný bod činnosti budoucího vedení LF; dopady připravovaných zákonných norem budou mít velký význam na budoucí chod lékařských fakult(!) k. Spolupráce LF MU ­ prostřednictvím jejich odborníků ­ na činnosti odborných společností, vědeckých institucí, poradních grémií, lékařských komor: racionální vzájemná informovanost a koordinace. VIZE ROZVOJE LÉKAŘSKÉ FAKULTY MASARYKOVY UNIVERZITY V LETECH 2010-2014 Předkládá: prof. MUDr. Jindřich Vomela, CSc., LL.M. 11 SOCIÁLNÍ PROGRAMY Premisa: jde o významnou oblast, která stále nemá ­ přes již běžící programy MU ­ zcela využitý potenciál; posílení sociálních programů může znamenat řadu výhod pro fakultu: pro zaměstnance LF MU: MU má (např. oproti nemocnicím) jiné možností sociálních programů, je třeba hledat způsoby, jak tyto benefity více využívat; hledat další zdroje posilující tzv. kariérní programy; je třeba jednat s nemocnicemi, aby lékaři v souběžném pracovním poměru (MU a FN) nebyli v některých směrech ekonomicky znevýhodněni; připravit se na programy čerpání pedagogického studijního volna; ve spolupráci s jinými organizacemi usilovat o optimalizaci dopravy do univerzitního kampusu a řešit další možnosti parkování zaměstnanců a studentů jak v kampusu, ale i u Fakultní dětské nemocnice; pro studenty LF MU: posílit informovanost o sociálních programech MU a LF; hledat další zdroje doplňující sociálního zázemí (mj. např. profesní a regionální stipendia); poradenská činnost univerzitní, ale i s jinými institucemi; příprava studentů předpromočního ročníku na přechod do praxe (otázky sociálního a zdravotního pojištění, informace o profesních komorách, vstupy do postgraduálního vzdělávání ­ aktuální informace o jeho formách apod..); práce s informacemi z Klubu absolventů; spolupráce s agenturami, které by umožnily získat mimobrněnským studentům LF kvalitní ubytování v soukromí (při nedostačující kapacitě studentských kolejí); spolupráce se studentskými organizacemi.