Programové prohlášení kandidáta na děkana, prof. MUDr. Jiří Mayer, CSc, Brno, říjen 2009 Programové prohlášení kandidáta na děkana lékařské fakulty Masarykovy univerzity v Brně kandidát: prof. MUDr. Jiří Mayer, CSc Interní hematoonkologická klinika FN Brno a LF MU Úvod: navážeme na to nejlepší, co bylo dosud vybudováno Především je potřeba vyslovit poděkování a uznání všem, kteří se podíleli a podílejí na rozvoji brněnské LF MU. Prošla nejednoduchými obdobími (vznik a její budování, nacistická okupace, brutální změny po r. 1948 a 1968), ale nyní je zde fakulta s více než 4000 studenty různých oborů. Domnívám se, že právě tento rozvoj a měnící se podmínky současného světa vyžadují určité zamyšlení se nad dalším směrem vývoje fakulty a jeho optimalizaci. * Žádné náhlé změny, ale kvalifikovaný rozbor situace a zodpovědně a uvážlivě řízená evoluce. * Srovnat současný stav s našimi realistickými, ale náročnými představami o vývoji lékařské fakulty v průběhu dalšího desetiletí 21. století. * Najít oblasti, v nichž je potřeba se zlepšit, a také identifikovat oblasti, silné stránky LF, v nichž bychom se měli stát vedoucí nejen v rámci ČR. Shrneme-li tyto tři body, je evidentní, že bude třeba vytvořit silnou konzultační skupinu, která spolu s celou akademickou obcí připraví realistický a moderní strategický plán. Lékařská fakulta MU v Brně jako moderní vysoká škola, jako výzkumná instituce, a také jako instituce s pozitivním vlivem na společnost A. Výuka: student, který opustí LF v Brně, má nejlepší vzdělání 1. Skrze citlivou restrukturalizaci studia je cílem připravit absolventy, kteří získají a) nejenom základní teoretické, biomedicínské a klinické zkušenosti, aby se mohli stát dobrými lékaři, ale připravit je také tak, aby b) získali i analytické nástroje, schopnosti adaptability a vysoké flexibility, aby byli schopni celoživotně dále odborně růst a sami se vzdělávat. Obdobně to platí i pro absolventy dalších oborů. V současné době explozivního růstu všech poznatků je to jediný způsob, jak zabezpečit kvalitní výuku. Programové prohlášení kandidáta na děkana, prof. MUDr. Jiří Mayer, CSc, Brno, říjen 2009 Průzkum naší MU ukázal, že v porovnání s ostatními fakultami je průměrná délka přípravy na zkoušku na LF dramaticky nejdelší, studium bylo vnímáno jako nejnáročnější z celé MU a studenti také výuku cítili jako příliš teoretickou. Je tedy nutné: 2. Velmi vážně se zamyslet nad obsahem teoretické, klinické a hlavně vyloženě praktické části výuky, nad modernizací výuky a optimalizací jejího obsahu. Do tohoto procesu aktivně zapojit studenty. Při vědomí, že naprostá většina absolventů se bude po ukončení studia věnovat praktické medicíně, je nutné: 3. Mít od počátku zásadně a trvale na mysli praktické aspekty výuky, počínaje výukou tzv. teoretických oborů, a striktně se vyhnout pasivnímu memorování učebních textů nebo teoretických faktů bez praktických návazností. 4. Provázat jednotlivé předměty tak, aby se poznatky inteligentně doplňovaly a nepřekrývaly se (příklad: antibiotika a farmakologie, mikrobiologie, infekční lékařství a další klinické obory). 5. Vést diskusi o učebních textech, jejich úrovni a koordinaci těchto materiálů v rámci lékařských fakult v ČR: a) Učební texty a další materiály jsou mimořádně závažnou součástí výuky. b) Stylu výuky je potřeba dát jednotný vysoký standard, při zachování žádoucích osobních individualit jednotlivých pedagogů. c) Je potřeba daleko více kooperovat s knihovnou, aby se v ní nevyskytovaly již nemoderní učební texty. d) Maximálně podporovat vytvoření rozsáhlé elektronické databanky dokumentačních výukových materiálů a všech dalších podob moderních forem výuky, směřujících k demonstraci reálných stavů v klinice. 6. Podporovat mezinárodní spolupráci v oblasti výuky. 7. Speciálně podporovat studenty s mimořádným talentem a podporovat rozvoj studentské vědecké a odborné činnosti. Individuálně se věnovat studentům se skutečně hlubokým zájmem o vědeckou práci. 8. Nabídnout pro pedagogické pracovníky základní pedagogické vzdělání. 9. Podpořit zřízení fakulty zdravotních studií. 10. Zahájit dialog s cílem nalézt možnosti daleko užší kooperace s Národním centrem ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů v Brně. 11. Vynikající pedagog s vynikajícím ohodnocením! Programové prohlášení kandidáta na děkana, prof. MUDr. Jiří Mayer, CSc, Brno, říjen 2009 B. Věda a výzkum: vytvoření kreativního prostředí, podporujícího vědeckou činnost jako integrální součást práce výukových pracovišť LF 12. Uchopení všech možností, které nabízí LF v Brně, ve spolupráci s unikátní koncentrací dalších vysokých škol, výzkumných a zdravotnických zařízení, pro realizaci originálních výzkumných projektů. Dnešní špičkový výzkum lze stěží provozovat v rámci jednoho pracoviště, bez vazeb na další špičkové partnery. 13. Podporovat jak výzkum základní, ale s velkým potenciálem, tak hlavně výzkum s reálnými možnostmi praktických aplikací. V maximální míře stimulovat teoretické obory ke kooperaci s obory klinickými. 14. Zahájit diskusi o větších kooperativních výzkumných projektech v rámci Brna s cílem získat významné finanční prostředky a dosáhnout mimořádných výsledků. 15. Podporovat finalizaci výzkumných projektů do fáze patentů s možnostmi dalšího finančního zhodnocení. 16. Vytvořit podmínky pro co nejvyšší utilizaci grantových prostředků, a to jak v rámci ČR, tak ze zahraničí. Obracet se nejen na ,,tradiční" grantové agentury, ale využívat i financí Min. průmyslu a obchodu, farmaceutických firem a dalších soukromých subjektů. 17. Respektovat rozdíly mezi obory při hodnocení vědeckých a pedagogických kvalit. 18. Vynikající vědec s vynikajícím ohodnocením! C. Fungující LF jako předpoklad realizace výše uvedených cílů 19. V maximální míře dosahovat konsenzuálních rozhodnutí, pozitivně přijímaných akademickou komunitou. 20. Vytvoření exkluzivně fungující skupiny proděkanů, racionální dělba práce a zastupitelnost na ,,zbytných" jednáních. 21. Napomáhat získávání dalších kvalitních lidí a zabezpečit vynikající pracovníky do vedoucích funkcí. 22. Přispět k dokončení výstavby univerzitního kampusu v plánovaném rozsahu a termínu. 23. Založit vnitřní Grantovou agenturu LF s cílem podpořit nové výukové programy, ev. i vynikající začínající vědecké programy. Programové prohlášení kandidáta na děkana, prof. MUDr. Jiří Mayer, CSc, Brno, říjen 2009 24. Vydávat informační bulletin LF s cílem stimulovat ostatní pracovníky prezentací úspěchů ostatních. 25. Podporovat národní a mezinárodní spolupráci v oblasti výuky i vědy. D. Minimalizace bariér pro kooperaci s dalšími subjekty jak ve výzkumu, tak ve výuce 26. Inteligentní, vzájemně se obohacující kooperace s dalšími subjekty, včetně privátních, s cílem přinést LF další finanční prostředky. 27. Transparentní napojení na další zdroje financování s cílem zvýšit konkurenceschopnost LF v českém i evropském kontextu. 28. Razantně prezentovat LF jako vynikajícího partnera pro výuku i výzkum s cílem získat další spolupráci a finanční prostředky. 29. V maximální míře nacházet shodu s vedením zdravotnických zařízení při realizaci praktické výuky. 30. V maximální míře nacházet shodu s vedením zdravotnických zařízení při realizaci výzkumu. Maximální podpora klinických výzkumných studií i ze strany LF. Brno, dne: podpis: