Elektronická evidence pracovní doby Elektronická evidence pracovní doby slouží k evidenci odpracované směny zaměstnance. Každý zaměstnavatel má ze zákona povinnost vést evidenci s vyznačením začátku a konce odpracované směny, viz § 96 zákona č. 262/2006 Sb. (Zákoník práce), a to průkazným a přehledným způsobem. Je třeba zvolit takovou formu evidence, kterou bude možné prokazatelně doložit. V INETu byla proto vytvořena aplikace "Evidence pracovní doby". Aplikace je umístěna v INETu zde: https://inet.muni.cz/app/index.jsp?id=pers.doch (Menu: Personalistika a mzdy -> Docházka -> Evidence pracovní doby) – viz obrázek Každý zaměstnanec si odpracovanou směnu v této aplikaci zadává sám přes tlačítko „Rozvrh pracovní doby“ nebo každodenním zápisem. Při použití rozvrhu pracovní doby lze zvolit - denní - týdenní - čtrnáctidenní podle toho, co zaměstnanci vyhovuje, příp. dohodne s vedoucím zaměstnancem: Akademičtí zaměstnanci mají k dispozici náhled rozvrhu: Po vyplnění a uložení rozvrhu se údaje přenesou do docházky pomocí tlačítka „Vyplnit z rozvrhu“: Do systému se z rozvrhu načtou údaje jen do aktuálního data, nikoliv do budoucnosti (viz obrázek): Data vložená pomocí rozvrhu lze samozřejmě dle potřeby měnit a upravovat. Do pracovního dne lze uložit další záznamy: Znaménko „+“ na začátku záznamu znamená, že uvedená doba je součástí pracovní doby (např. práce mimo pravidelné pracoviště, ošetření u lékaře přes část pracovní směny), znaménko „-„ znamená, že jde o přerušení práce (důvody nesouvisející s výkonem práce). Elektronicky schválená nepřítomnost zaměstnance v INETu (dovolená, pracovní cesta) se do evidence přenese automaticky – viz obrázek. Elektronicky zadaná nepřítomnost zaměstnance (dovolená, pracovní cesta, nemoc, OČR, celodenní překážky v práci apod.) se z aplikace „Zadávání docházky“ (tj. měsíční docházka pracoviště – viz obrázek) také přenese automaticky. Správnost vyplněných údajů je potřeba po skončení měsíce potvrdit. Po potvrzení se daný měsíc uzavírá. Po skončení měsíce je vedoucí vyzván k elektronickému schválení docházky svých podřízených. Přehledný přehled za pracoviště vč. příp. přesčasů, noční práce, práce o víkendu lze najít v INETu zde: https://inet.muni.cz/app/dochazka/epr_prac (Menu -> Personalistika a mzdy -> Personalistika -> Přehledy za pracoviště -> Přehled pracovní doby) Praktické pokyny pro vyplňování odpracované doby Na LF MU je zavedeno pružné rozvržení pracovní doby s výjimkou těchto pracovišť: Správa budov: zaměstnanci podatelny - pevná pracovní doba od 7.30 do 16.00 Centrum léčivých rostlin - pevná pracovní doba od 6.30 do 15.00 V rámci pružného rozvržení pracovní doby si zaměstnanec sám volí začátek i konec pracovní doby v jednotlivých pracovních dnech tak, že pracovní směna může začít v 6:00 a končit ve 20:00; celková délka směny nesmí přesáhnout 12 hodin. Z provozních důvodů může pracovní doba začít před 6.00 nebo končit po 20.00, vždy se souhlasem nadřízeného zaměstnance. Směna může být nařízena i o víkendu, vyžádá-li si to vážný provozní zájem fakulty. V těchto případech musí pracoviště předat na mzdovou účtárnu formulář s přehledem práce přesčas, o víkendu nebo ve státní svátek, a to ke konci každého kalendářního měsíce. Základní pracovní doba, kdy je zaměstnanec povinen být na pracovišti, je stanovena v pracovních dnech v rozmezí od 9.00 do 15.00. V letních měsících, tj. červenec a srpen, je stanovena základní pracovní doba od 9.00 do 14.00. U zaměstnanců se sjednanou kratší pracovní dobou se rozvržení pracovní doby určuje individuálně po dohodě smluvních stran. Vyrovnávací období, ve kterém musí být naplněna týdenní pracovní doba, je stanoveno na čtyři kalendářní měsíce se začátkem vždy 1. září, 1. ledna a 1. května. Prakticky to znamená, že případné hodiny navíc v rámci kalendářního měsíce se automaticky přenesou do dalšího měsíce, kde je možnost si je "vybrat", tedy odpracovat o to méně hodin. Stejné je to v případě chybějících hodin. Povinností zaměstnance je na konci vyrovnávacího období (tedy 31.12., 30.4. a 31.8.) mít odpracováno minimálně tolik hodin, kolik odpovídá jeho úvazku. V případě, že má zaměstnanec na konci vyrovnávacího období hodiny navíc, objeví se mu při potvrzení měsíce možnost určit, kolik z těchto hodin jsou přesčasy. Pozor, přesčas vždy nařizuje nebo k němu dává souhlas vedoucí pracoviště – v INETu je toto schválení projeveno odsouhlasením pracovní doby pracoviště – viz: https://inet.muni.cz/app/dochazka/epr_prac Z pravidel pro převádění hodin v rámci vyrovnávacího období platí výjimka pro zaměstnance zapojené do projektové činnosti: zaměstnanec s úvazkem na projektu musí mít v kalendářním měsíci odpracováno (a tedy i vykázáno) alespoň tolik hodin, kolik odpovídá jeho úvazku na projektu. Zvláštní pravidla organizace pracovní doby akademiků: Akademičtí pracovníci jsou povinni vykonávat práci na pracovištích LF MU nebo na jiném dohodnutém místě tehdy, kdy to vyplývá z plnění jejich přímé pedagogické činnosti (především výuková, zkušební a konzultační činnost) a dále v případech, kdy je jejich přítomnost vyžádána vedoucím zaměstnancem za účelem výkonu práce související s přímou pedagogickou činností nebo s plněním vědeckých, výzkumných, vývojových, inovačních a tvůrčích úkolu (např laboratorní práce). Tuto část pracovní doby rozvrhuje LF akademikům do směn. Ohledně zbývající části pracovní doby se má za to, že si ji akademický pracovník rozvrhuje sám a byla dohodnuta možnost práce z domova, přičemž písemná forma dohody o výkonu práce z domova není v tomto případě podmínkou. Prakticky to znamená, že je možné evidovat pouze tu část prac. doby akademického pracovníka, která přímo souvisí s výukou. Zůstává samozřejmě zachována možnost vedoucího pracoviště nastavit pravidla pro evidenci pracovní doby šířeji, výše uvedené je minimálním požadavkem. Tímto není dotčena povinnost zaměstnanců zapojených do projektů uvedená v bodu 2. V případě pochybností nahlédněte prosím do Směrnice děkana LF MU č. 5/2019 O právech a povinnostech zaměstnanců a organizaci práce na LF MU na webových stránkách MU – viz: https://is.muni.cz/auth/do/mu/Uredni_deska/Predpisy_MU/Lekarska_fakulta/Smernice/SD2019-05/ příp. do Směrnice rektora č. 11/2013 Organizace pracovní doby na MU – viz: https://is.muni.cz/auth/do/mu/Uredni_deska/Predpisy_MU/Masarykova_univerzita/Smernice_MU/SM11- 13/ Upozorňujeme, že elektronická evidence odpracované směny je viditelná pro zaměstnance s personálními právy k zaměstnanci, např. vedoucí pracoviště, zadavatelé docházky, personální referentky apod. Vytvořila dne 1.10.2019 Ing. Ivana Janáčková