MASARYKOVA UNIVERZITA LÉKAŘSKÁ FAKULTA Ústav zdravotnických věd Přednostka ústavu prof. PhDr. Andrea Pokorná, Ph.D. ODBORNÁ PRAXE I PROGRAM: PORODNÍ ASISTENCE 1. ROČNÍK, II. SEMESTR – JARO ROZSAH: 160 HODIN VÝUKOVÁ METODA: KLINICKÁ PRAXE UKONČENÍ PŘEDMĚTU: ZÁPOČET Odborná praxe v porodní asistenci je významnou součástí studijního programu. Umožňuje aplikaci teoretických poznatků (v tomto bloku: potřeby ženy, proces poskytování péče v porodní asistenci a ošetřovatelský proces, fyziologie těhotenství) v podmínkách klinických pracovišť. Předmět předkládá poznatky a dovednosti z oblasti primární a sekundární péče a prevence o ženu (gynekologie, perinatologie, ambulance). Předkládá k řešení problematiku péče v porodní asistenci a ošetřovatelské péče o ženu na gynekologickém oddělení a perinatologii, v gynekologické ambulanci a v perinatologické ambulanci. Pracoviště mají logickou návaznost ve směru od zdraví k nemoci. Studenti pracují pod vedením tutorů, mentorů a školitelů klinické praxe na akreditovaných pracovištích. Výuka probíhá blokově. Cíle předmětu Cílem je procvičit dovednosti v celostní péči o potřeby žen, se zaměřením na základní oborové výkony v péči o ženu a podporu jejího zdraví, se zvláštním zřetelem ke zdraví reprodukčnímu, na aplikaci a procvičování získaných teoretických poznatků a praktických dovedností z předmětu Postupy v porodní asistenci, Základy teorie porodní asistence I, II a Porodní asistence I v procesu poskytování péče o ženu v praxi porodní asistentky. Během praxe si studující dále osvojí a procvičí zdravotnickou komunikaci s příjemkyněmi péče a ve zdravotnickém týmu se zvláštním zřetelem na předávání informací, organizaci práce na ošetřovací jednotce, práci v rámci pravidel BOZP a PO, práci s dokumentací. Výstupy z učení Studentky budou schopny: - identifikovat individuální bio-psycho-socio-spirituální potřeby klientek s použitím diagnostického algoritmu; - navrhnout, prakticky realizovat a vyhodnotit účinnost plánu péče v součinnosti multidisciplinárního týmu; - aplikovat nabyté teoretické znalosti v praxi v porodní asistence; - pracovat se zdravotnickou dokumentací; - profesionálního a současně empatického a lidského přístupu ke klientce; - zachytit nejnovější poznatky porodní asistence a aplikovat je do své práce; MASARYKOVA UNIVERZITA LÉKAŘSKÁ FAKULTA Ústav zdravotnických věd Přednostka ústavu prof. PhDr. Andrea Pokorná, Ph.D. Osnova Proces poskytování péče v porodní asistenci a ošetřovatelský proces u ženy: • ve zdraví a v nemoci v gynekologické ambulanci; • během fyziologického těhotenství – ambulantní péče; • na gynekologickém oddělení; • na pracovištích perinatologie a reprodukční medicíny Metody hodnocení Ukončení: Zápočet - 100% účast ve cvičení, zpracovaní a obhajoba případové studie (zaměřeno na potřeby ženy ve zdraví a nemoci), plnění předepsaných sledovaných výkonů, sebereflexe studentky, pohovor s tutorkou. INDIVIDUÁLNÍ ODBORNÁ PRAXE I PROGRAM: PORODNÍ ASISTENCE 1. ROČNÍK, II. SEMESTR – LÉTO ROZSAH: 240 HODIN VÝUKOVÁ METODA: KLINICKÁ PRAXE UKONČENÍ PŘEDMĚTU: ZÁPOČET Individuální praxe v porodní asistenci je významnou součástí studijního programu. Umožňuje aplikaci teoretických poznatků v podmínkách klinických pracovišť. Rozšiřuje poznatky o diagnostických a terapeutických postupech. Poskytuje prostor pro zdokonalování zručnosti, dovedností a návyků. Předkládá k řešení problematiku procesu poskytování péče o ženu. Učí studentky samostatnosti, odpovědnosti a týmové práci. Studentky pracují pod vedením mentorů/školitelů klinické praxe na akreditovaných pracovištích. Převážná část praxe probíhá během letních prázdnin. Cíle předmětu Komplexní holistická péče v porodní asistenci u ženy s gynekologickým onemocněním, u těhotné ženy a ženy po porodu spontánním i operativním prostřednictvím metody procesu poskytování péče v porodní asistenci. Komplexní péče v porodní asistenci – těhotenská poradna, sledování fyziologicky těhotné ženy, příjem rodičky na porodní sál. Zajištění přípravy před plánovaným SC. MASARYKOVA UNIVERZITA LÉKAŘSKÁ FAKULTA Ústav zdravotnických věd Přednostka ústavu prof. PhDr. Andrea Pokorná, Ph.D. Péče o rodičku v I. a IV. době porodní, komplexní vyšetření fyziologicky těhotné a rodící ženy, sledování ženy a dítěte v I. době porodní, asistence u porodu (studentka zatím porod nevede, pouze asistuje porodní asistentce/školitelce). Výstupy z učení Studentky budou schopny: - identifikovat individuální bio-psycho-socio-spirituální potřeby klientek s použitím diagnostického algoritmu; - navrhnout, prakticky realizovat a vyhodnotit účinnost plánu péče v součinnosti multidisciplinárního týmu; - pracovat se zdravotnickou dokumentací; - profesionálního a empatického přístupu ke klientce; - zachytit nejnovější poznatky porodní asistence a aplikovat je do své práce; Osnova Proces poskytování péče v porodní asistenci a ošetřovatelský proces u ženy: - s gynekologickým onemocněním; - perioperační péče v gynekologii; - během fyziologického těhotenství; - během fyziologického porodu v první a čtvrté době porodní; - s fyziologickým šestinedělím; Metody hodnocení Ukončení: Zápočet – sledované výkony si studentka zaznamenává do Logbooku. Podmínkou ukončení předmětu, kladné hodnocení mentorkou/školitelkou praxe a 100% docházka, sebereflexe studentky, pohovor s tutorkou. MASARYKOVA UNIVERZITA LÉKAŘSKÁ FAKULTA Ústav zdravotnických věd Přednostka ústavu prof. PhDr. Andrea Pokorná, Ph.D. ODBORNÁ PRAXE II PROGRAM: PORODNÍ ASISTENCE 2. ROČNÍK, III. SEMESTR – PODZIM ROZSAH: 200 HODIN VÝUKOVÁ METODA: KLINICKÁ PRAXE UKONČENÍ PŘEDMĚTU: ZÁPOČET Odborná praxe v porodní asistenci je významnou součástí studijního programu. Umožňuje aplikaci nabytých teoretických poznatků (v tomto bloku: fyziologie porodu a poporodního období, včetně podpory laktace a kojení) v podmínkách oborových klinických pracovišť. Předmět předkládá praktické poznatky a dovednosti zejména z oblasti péče o fyziologicky těhotnou a rodící ženu a novorozence (perinatologie, porodní sál a poporodní oddělení RI). Předkládá k řešení problematiku procesu péče v porodní asistenci, primární a sekundární prevence. Studentky pracují pod vedením přidělených mentorů a školitelů klinické praxe na akreditovaných pracovištích. Pracoviště mají logickou návaznost ve směru od zdraví k nemoci. Harmonogram praxe je stanoven speciálním individuálním rozpisem. Praxe je bloková. Cíle předmětu Péče o rodičku v průběhu fyziologického porodu, vedení I., II. a III. DP pod supervizí mentorky/školitelky odborné praxe, komplexní vyšetření fyziologicky těhotné a rodící ženy, péče o fyziologicky rodící ženu ve všech dobách porodních, sledování dítěte v I. a II. době porodní, první ošetření a vyšetření novorozence po porodu, zhodnocení podle Apgar skóre, další sledování stavu novorozence po porodu, první přiložení k prsu/podpora samo přisátí novorozence, podpora bondingu, asistence při ošetření porodního poranění, sledování a edukace ženy/páru po porodu – komplexní holistická péče o ženu v časné poporodní době (IV. DP) – posouzení ženy, zhodnocení stavu, příprava k přeložení na oddělení šestinedělí/propuštění do domácí péče při ambulantním porodu, dokumentace. Studentka pracuje po celou dobu pod supervizí přidělené mentorky/školitelky odborné praxe, pokud není staniční porodní asistentkou stanoveno jinak. V tomto bloku praxe studentky zahajují tzv. „samostatné“ vedení porodu pod supervizí mentorky/školitelky praxe. Komplexní holistická péče o ženu v šestinedělí, vyšetření ženy, zhodnocení stavu a potřeb ženy, sledování matky i novorozence, edukace v šestinedělí, podpora bondingu a kojení, „laktační“ poradenství, sledování a podpora hojení porodního poranění, sledování a vyhodnocení psychického stavu ženy, edukace ženy před propuštěním do domácího prostředí. První vyšetření novorozence pod supervizí neonatologa nebo porodní asistentky, komplexní hodnocení a péče o fyziologického novorozence v prvním týdnu po porodu, sledování a hodnocení stavu výživy a dalších potřeb novorozence, vyhodnocování rizik, zajištění preventivních screeningů pod supervizí mentorky/školitelky odborné praxe, příprava na propuštění do domácí prostředí. MASARYKOVA UNIVERZITA LÉKAŘSKÁ FAKULTA Ústav zdravotnických věd Přednostka ústavu prof. PhDr. Andrea Pokorná, Ph.D. Výstupy z učení Studentka bude po absolvování předmětu schopna: - identifikovat individuální bio-psycho-socio-spirituální potřeby klientek s použitím diagnostického algoritmu; - navrhnout, prakticky realizovat a vyhodnotit účinnost plánu péče v součinnosti multidisciplinárního týmu; - aplikovat teoretické znalosti do praxe v porodní asistenci; - pracovat se zdravotnickou dokumentací; - přistupovat profesionálně a empaticky ke klientce; - zachytit nejnovější poznatky porodní asistence a aplikovat je do své práce. - poskytnout odpovídající péči ženě v prenatální poradně; - uspokojovat potřeby rodičky během fyziologického porodu; - poskytnout péči ženě a novorozenci v časném poporodním období, včetně podpory kojení; Osnova Proces poskytování péče v porodní asistenci u ženy: • během fyziologického těhotenství; • během fyziologického porodu; • během fyziologického šestinedělí; • u fyziologického novorozence; • podpora kojení a edukace ženy; Metody hodnocení Ukončení: Zápočet – sledované výkony si studentka zaznamenává do Logbooku. Podmínkou ukončení předmětu je úspěšně absolvovaná praktická zkouška na pracovišti (celostní vyšetření a posouzení ženy/rodičky s fyziologickým těhotenstvím), kladné hodnocení mentorkou/školitelkou a 100% docházka, sebereflexe studentky, pohovor s tutorkou. Zpracovaná a prezentovaná vybraná případová studie z porodního sálu a šestinedělí – fyziologie. Pokračuje zpracování dlouhodobě sledované ženy v těhotenství – „prenatální poradenství“. MASARYKOVA UNIVERZITA LÉKAŘSKÁ FAKULTA Ústav zdravotnických věd Přednostka ústavu prof. PhDr. Andrea Pokorná, Ph.D. ODBORNÁ PRAXE III PROGRAM: PORODNÍ ASISTENCE 2. ROČNÍK, IV. SEMESTR – JARO ROZSAH: 160 HODIN VÝUKOVÁ METODA: KLINICKÁ PRAXE UKONČENÍ PŘEDMĚTU: ZÁPOČET Odborná praxe v porodní asistenci je významnou součástí studijního programu. Umožňuje aplikaci teoretických poznatků v podmínkách klinických pracovišť. Předmět v tomto bloku předkládá praktické poznatky a dovednosti z oblasti zejména z péče o ženu a novorozence (perinatologie, porodní sál, šestinedělí, novorozenecké oddělení). Seznamuje s diagnostickými a terapeutickými postupy a s péčí o potřeby ženy a novorozence prostřednictvím procesu poskytování péče v porodní asistenci. Studenti pracují pod vedením tutorů a přidělených mentorů klinické praxe na akreditovaných pracovištích. Pracoviště mají logickou návaznost v tomto bloku tvoří hlavní obsah podpora fyziologického průběhu porodního procesu a péče o matku a dítě bezprostředně po porodu a v šestinedělí. Harmonogram praxe je stanoven speciálním individuálním rozpisem akreditovaných pracovišť. Praxe je bloková. Cíle předmětu Péče o rodičku v průběhu fyziologického porodu, vedení I., II. a III. DP pod supervizí mentorky/školitelky odborné praxe, komplexní vyšetření fyziologicky těhotné a rodící ženy, péče o fyziologicky rodící ženu ve všech dobách porodních, sledování dítěte v I. a II. době porodní, první ošetření a vyšetření novorozence po porodu, zhodnocení podle Apgar skóre, další sledování stavu novorozence po porodu, podpora samopřisátí či první přiložení/samo přisátí novorozence k prsu, podpora bondingu, asistence při ošetření porodního poranění, sledování a edukace ženy/páru po porodu – celostní péče o ženu v časně poporodní době (IV. DP) – posouzení ženy, zhodnocení stavu, příprava k přeložení na oddělení šestinedělí/propuštění do domácí péče při ambulantním porodu, dokumentace. Studentka pracuje po celou dobu pod supervizí přidělené mentorky/školitelky odborné praxe, pokud není v rámci organizace práce stanoveno jinak. V tomto bloku praxe studentky zahajují tzv. „samostatné“ vedení porodu pod supervizí mentorky/školitelky praxe a do přehledu si zapisují „samostatně odvedené porody“. Celostní péče o ženu v šestinedělí/celek matka-dítě, vyšetření ženy, zhodnocení stavu a potřeb ženy, sledování matky i novorozence, edukace v šestinedělí, podpora bondingu a kojení, „laktační“ poradenství, sledování a podpora hojení porodního poranění, sledování a vyhodnocení psychického stavu ženy, edukace ženy před propuštěním do domácího prostředí. Celostní péče o potřeby novorozence. První vyšetření novorozence po porodu pod supervizí neonatologa, komplexní hodnocení a péče o fyziologického novorozence v prvním týdnu po porodu, sledování a hodnocení stavu výživy a dalších potřeb novorozence, vyhodnocování rizik, zajištění preventivních screeningů pod supervizí mentorky/školitelky odborné praxe, příprava na propuštění do domácí prostředí. MASARYKOVA UNIVERZITA LÉKAŘSKÁ FAKULTA Ústav zdravotnických věd Přednostka ústavu prof. PhDr. Andrea Pokorná, Ph.D. Výstupy z učení Studentky budou schopny: - identifikovat individuální bio-psycho-socio-spirituální potřeby klientek s použitím diagnostického algoritmu; - navrhnout, prakticky realizovat a vyhodnotit účinnost plánu péče v součinnosti multidisciplinárního týmu; - aplikovat teoretické znalosti do praxe v porodní asistenci; - pracovat se zdravotnickou dokumentací; - přistupovat profesionálně a empaticky ke klientce; - zachytit nejnovější poznatky porodní asistence a aplikovat je do své práce; - uspokojovat potřeby rodičky a prenatálního dítěte při pravidelném, hladce probíhajícím porodu - poskytnout péči těhotné ženě v prenatální poradně - poskytnout péči ženě a novorozenci po pravidelném porodu. Osnova Proces v porodní asistenci u ženy: • ve zdraví v ambulanci – posouzení ženy a poradenství; • během fyziologického těhotenství – prenatální poradenství porodní asistentky; • během fyziologického porodu; • s fyziologickým šestinedělím; • u fyziologického novorozence. Metody hodnocení Ukončení: Zápočet – sledované výkony si studentka zaznamenává do Logbooku. Podmínkou ukončení předmětu je úspěšně absolvovaná praktická zkouška na pracovišti (komplexní vyšetření a posouzení ženy/rodičky s fyziologickým těhotenstvím), kladné hodnocení mentorkou/školitelkou a 100% docházka, sebereflexe studentky, pohovor s tutorkou. Zpracovaná a prezentovaná vybraná případová studie z porodního sálu a šestinedělí – fyziologie. Pokračuje zpracování dlouhodobě sledované ženy v těhotenství – „prenatální poradenství“. MASARYKOVA UNIVERZITA LÉKAŘSKÁ FAKULTA Ústav zdravotnických věd Přednostka ústavu prof. PhDr. Andrea Pokorná, Ph.D. INDIVIDUÁLNÍ ODBORNÁ PRAXE II PROGRAM: PORODNÍ ASISTENCE 2. ROČNÍK, IV. SEMESTR – LÉTO ROZSAH: 240 HODIN VÝUKOVÁ METODA: KLINICKÁ PRAXE UKONČENÍ PŘEDMĚTU: ZÁPOČET Individuální praxe v porodní asistenci je významnou součástí studijního programu. Umožňuje aplikaci teoretických poznatků v podmínkách klinických pracovišť. Rozšiřuje poznatky o diagnostických a terapeutických postupech. Poskytuje prostor pro zdokonalování zručnosti, dovedností a návyků. Předkládá k řešení problematiku procesu poskytování péči o ženu. Učí studenty samostatnosti, odpovědnosti a týmové práci. Studenti pracují pod vedením mentorů/školitelů klinické praxe na akreditovaných pracovištích. Převážná část praxe probíhá během letních prázdnin. Cíle odborné praxe: Péče o rodičku v průběhu fyziologického porodu, vedení I., II. a III. DP pod supervizí mentorky/školitelky odborné praxe, komplexní vyšetření fyziologicky těhotné a rodící ženy, péče o fyziologicky rodící ženu ve všech dobách porodních, sledování dítěte v I. a II. době porodní, první ošetření a vyšetření novorozence po porodu, zhodnocení podle Apgar skóre, další sledování stavu novorozence po porodu, první přiložení k prsu, podpora bondingu, asistence při ošetření porodního poranění, sledování a edukace ženy/páru po porodu – komplexní péče o ženu v časně poporodní době (IV. DP) – posouzení ženy, zhodnocení stavu, příprava k přeložení na oddělení šestinedělí/propuštění do domácí péče při ambulantním porodu, dokumentace. Studentka pracuje po celou dobu pod supervizí přidělené mentorky/školitelky odborné praxe, pokud není staniční porodní asistentkou stanoveno jinak. V tomto bloku praxe studentky zahajují tzv. „samostatné“ vedení porodu pod supervizí mentorky/školitelky praxe. Komplexní péče o ženu v šestinedělí, vyšetření ženy, zhodnocení stavu a potřeb ženy, sledování matky i novorozence, edukace v šestinedělí, podpora bondingu a kojení, „laktační“ poradenství, sledování a podpora hojení porodního poranění, sledování a vyhodnocení psychického stavu ženy, edukace ženy před propuštěním do domácího prostředí. První vyšetření novorozence po porodu pod supervizí neonatologa, komplexní hodnocení a péče o fyziologického novorozence v prvním týdnu po porodu, sledování a hodnocení stavu výživy a dalších potřeb novorozence, vyhodnocování rizik, zajištění preventivních screeningů pod supervizí mentorky/školitelky odborné praxe, příprava na propuštění do domácí prostředí. Péče o ženy s gynekologickým a onko-gynekologickým onemocněním. MASARYKOVA UNIVERZITA LÉKAŘSKÁ FAKULTA Ústav zdravotnických věd Přednostka ústavu prof. PhDr. Andrea Pokorná, Ph.D. Výstupy z učení Studentky budou schopny: - identifikovat individuální bio-psycho-socio-spirituální potřeby klientek s použitím diagnostického algoritmu; - navrhnout, prakticky realizovat a vyhodnotit účinnost plánu péče v součinnosti multidisciplinárního týmu; - aplikovat teoretické znalosti do praxe v porodní asistenci; - pracovat se zdravotnickou dokumentací; - přistupovat profesionálně a empaticky ke klientce; - zachytit nejnovější poznatky porodní asistence a aplikovat je do své práce; - uspokojovat potřeby rodičky a prenatálního dítěte při pravidelném i nepravidelném porodu - poskytnout péči těhotné ženě v prenatální poradně - poskytnout péči ženě a novorozenci po pravidelném i nepravidelném porodu - poskytnout péči o potřeby žen po perinatální ztrátě - poskytnout celostní péči ženám s gynekologickým a onko-gynekologickým onemocněním. Osnova Proces v porodní asistenci u ženy: • ve zdraví v ambulanci – posouzení ženy a poradenství; péče o ženy s gynekologickým onemocněním, včetně žen hospitalizovaných s onko-gynekologickým onemocněním; • během fyziologického těhotenství – prenatální poradenství porodní asistentky; • během fyziologického i patologického porodu; • s fyziologickým i patologickým šestinedělím; • u fyziologického novorozence; Metody hodnocení Ukončení: zápočet – sledované výkony si studentka zaznamenává do Logbooku. Podmínkou ukončení předmětu, kladné hodnocení mentorkou/školitelkou praxe a 100% docházka, zpracované kazuistiky z výše uvedených pracovišť, sebereflexe studentky, pohovor s tutorkou. MASARYKOVA UNIVERZITA LÉKAŘSKÁ FAKULTA Ústav zdravotnických věd Přednostka ústavu prof. PhDr. Andrea Pokorná, Ph.D. ODBORNÁ PRAXE IV PROGRAM: PORODNÍ ASISTENCE 3. ROČNÍK, V. SEMESTR – PODZIM ROZSAH: 160 HODIN VÝUKOVÁ METODA: KLINICKÁ PRAXE UKONČENÍ PŘEDMĚTU: ZÁPOČET Odborná praxe v porodní asistenci je významnou součástí studijního programu. Umožňuje aplikaci teoretických poznatků v podmínkách klinických pracovišť. Předmět v tomto bloku předkládá praktické poznatky a dovednosti z oblasti zejména sekundární a terciární péče o ženu a fyziologického novorozence (gynekologie, porodní sál, rizikové těhotenství, šestinedělí, novorozenecké oddělení, gynekologická onkologie). Seznamuje se speciálními diagnostickými a terapeutickými postupy. Seznamuje s činnostmi v gynekologické ambulanci a v ambulanci pro rizikovou graviditu. Předkládá k řešení problematiku ošetřovatelské péče o ženu s gynekologickým onemocněním, během hospitalizace s komplikacemi v těhotenství, za porodu a v šestinedělí a péče o novorozence. Studenti pracují pod vedením tutorů a mentorů klinické praxe na akreditovaných pracovištích. Pracoviště mají logickou návaznost. Praxe probíhá dle aktuálního rozpisu akreditovaných pracovišť. Cíle praxe: Zvládnutí celostní péče o fyziologicky těhotnou ženu, rodičku, nedělku a novorozence, zvládnutí péče o potřeby ženy s komplikacemi během těhotenství, porodu a šestinedělí, asistence během péče o rizikového novorozence; plnění sledovaných dovedností; studentka spolupracuje a pracuje pod vedením své školitelky/mentorky odborné praxe. Péče o rodičku v průběhu fyziologického porodu, vedení I., II. a III. DP pod supervizí mentorky/školitelky odborné praxe, komplexní vyšetření fyziologicky těhotné a rodící ženy, péče o fyziologicky rodící ženu ve všech dobách porodních, sledování dítěte v I. a II. době porodní, první ošetření a vyšetření novorozence po porodu, zhodnocení podle Apgar skóre, další sledování stavu novorozence po porodu, podpora prvního přisátí novorozence z prsu, podpora bondingu, asistence při ošetření porodního poranění, sledování a edukace ženy/páru po porodu – celostní péče o ženu v časné poporodní době (IV. DP) – posouzení ženy, zhodnocení stavu, příprava k přeložení na oddělení šestinedělí/propuštění do domácí péče při ambulantním porodu, dokumentace. Studentka pracuje po celou dobu pod supervizí přidělené mentorky/školitelky odborné praxe, pokud není staniční porodní asistentkou stanoveno jinak. Celostní péče o ženu v šestinedělí, vyšetření ženy, zhodnocení stavu a potřeb ženy, sledování matky i novorozence, edukace v šestinedělí, podpora bondingu a kojení, „laktační“ poradenství, sledování a podpora hojení porodního poranění, sledování a vyhodnocení psychického stavu ženy, edukace ženy před propuštěním do domácího prostředí. MASARYKOVA UNIVERZITA LÉKAŘSKÁ FAKULTA Ústav zdravotnických věd Přednostka ústavu prof. PhDr. Andrea Pokorná, Ph.D. První vyšetření novorozence po porodu pod supervizí neonatologa, komplexní hodnocení a péče o fyziologického novorozence v prvním týdnu po porodu, sledování a hodnocení stavu výživy a dalších potřeb novorozence, vyhodnocování rizik, zajištění preventivních screeningů pod supervizí mentorky/školitelky odborné praxe, příprava na propuštění do domácí prostředí. Výstupy z učení Studentky budou schopny: - identifikovat individuálních bio-psycho-socio-spirituálních potřeb klientek s použitím diagnostického algoritmu; - navrhnout, prakticky realizovat a vyhodnotit účinnost plánu péče v součinnosti multidisciplinárního týmu; - aplikovat teoretické znalosti do praxe v porodní asistenci; - pracovat se zdravotnickou dokumentací; - přistupovat profesionálně a empaticky ke klientce; - zachytit nejnovější poznatky porodní asistence a aplikovat je do své práce; - správně pečovat o ženy s gynekologickým onemocněním a po gynekologické operaci; - vhodně pečovat o matky s poruchami zdraví a komplikacemi vzniklými během těhotenství; asistovat u císařského řezu; - pečovat o rodičku s nepravidelným průběhem porodu a šestinedělí; péče o rodičku po císařském řezu. Osnova Proces v porodní asistenci a ošetřovatelský proces u ženy: • s onemocněním v gynekologické ambulanci; • během nepravidelného těhotenství; • během nepravidelného porodu; • s nepravidelným šestinedělím; • u fyziologického novorozence s obtížemi během kojení; • s gynekologickým onemocněním na ošetřovací jednotce; • při řešení nechtěného těhotenství; • se sterilitou a infertilitou; • s onkologickým onemocněním. Metody hodnocení Ukončení: Sledované výkony si studentka zaznamenává do Logbooku. Podmínkou ukončení předmětu je kladné hodnocení mentorkou/školitelkou praxe, 100% docházka a zpracovaná vybraná případová studie (1x fyziologie a 1x patologie), sebereflexe studentky, pohovor s tutorkou. MASARYKOVA UNIVERZITA LÉKAŘSKÁ FAKULTA Ústav zdravotnických věd Přednostka ústavu prof. PhDr. Andrea Pokorná, Ph.D. ODBORNÁ PRAXE V PROGRAM: PORODNÍ ASISTENCE 3. ROČNÍK, VI. SEMESTR – JARO ROZSAH: 280 HODIN VÝUKOVÁ METODA: KLINICKÁ PRAXE UKONČENÍ PŘEDMĚTU: SOUHRNNÁ ZÁVĚREČNÁ PRAKTICKÁ ZKOUŠKA Odborná praxe v porodní asistenci je významnou součástí studijního programu. Umožňuje aplikaci teoretických poznatků v podmínkách klinických pracovišť. Předmět v tomto bloku zahrnuje komplexní praktické dovednosti jak z oblasti fyziologie a primární péče a prevence, tak zejména sekundární péče a sekundární a terciární prevence o ženu a novorozence. Řeší problematiku poskytování péče ženám v porodní asistenci jak během fyziologických, tak v průběhu komplikovaných reprodukčních procesů na všech oborových pracovištích (gynekologie, porodní sál, operační sály, rizikové těhotenství, šestinedělí, novorozenecké oddělení a gynekologické onkologie). Praxe je bloková. Studující dokončují plnění sledovaných výkonů a také absolvují „zápočtový porod“. Studenti pracují pod vedením mentorů klinické praxe. Cíle praxe: Komplexní péče o ženu s gynekologickým onkologickým onemocněním: zpracovaná kazuistika, patofyziologie, specifické diagnosticko-terapeutické postupy, posouzení a analýza aktuální situace ženy z hlediska potřeb a diagnosticko-terapeutického plánu, prognóza, návrh oblastí edukace ženy. Péče o ženu v perioperačním období (gynekologická operativa), se zvláštním zřetelem na porodnickou operativu – ukončení těhotenství císařským řezem (příprava operačního sálu a instrumentária, příprava ženy bezprostředně před operací, péče o ženu v průběhu operace a bezprostředně po operaci, asistence během výkonu pod supervizí školitelky). Příprava operačního sálu k malým gynekologickým zákrokům, příprava instrumentária, příprava ženy před výkonem, péče o ženu během a bezprostředně po výkonu, v rámci možností provozu pracoviště instrumentování během zákroku pod supervizi mentorky/školitelky. Komplexní péče o ženu před porodem na jednotce intenzivní péče porodního sálu, celostní péče o ženu během fyziologického i komplikovaného porodu, celostní péče o ženu a novorozence v průběhu fyziologického poporodního období, i o ženu s komplikacemi během šestinedělí. Podpora laktace, edukační činnost. Dokončení záznamů o péči o ženu a novorozence u sledovaných výkonů, které jsou podmínkou přistoupení ke státní závěrečné zkoušce (viz Logbook) pro obor porodní asistentka dle platné legislativy. MASARYKOVA UNIVERZITA LÉKAŘSKÁ FAKULTA Ústav zdravotnických věd Přednostka ústavu prof. PhDr. Andrea Pokorná, Ph.D. Výstupy z učení Studentky budou schopny: - identifikovat individuální bio-psycho-socio-spirituální potřeby klientek s použitím diagnostického algoritmu; - navrhnout, prakticky realizovat a vyhodnotit účinnost plánu péče; v součinnosti multidisciplinárního týmu; - aplikovat teoretické znalosti do praxe v porodní asistenci; - pracovat se zdravotnickou dokumentací; - profesionálního a empatického přístupu ke klientce; - zachytit nejnovější poznatky porodní asistence a aplikovat je do své práce; - aplikovat proces péče v porodní asistenci o těhotnou ženu s pravidelným i nepravidelným těhotenstvím a porodem a šestinedělím; - uspokojovat potřeby žen se sterilitou a infertilitou, gynekologicky a onko-gynekologicky nemocných žen, Osnova Proces v porodní asistenci u ženy: • během pravidelného i nepravidelného těhotenství; • během fyziologického i nepravidelného porodu; • s pravidelným i nepravidelným šestinedělím; • u fyziologického novorozence; • s gynekologickým onemocněním; • se sterilitou a infertilitou; • s onkologickým onemocněním. Ukončení předmětu: Předmět bude ukončen souhrnnou závěrečnou praktickou zkouškou ve FN Brno. Zkouška bude zaměřena na ženy a novorozence s fyziologickými i komplikovanými stavy (patofyziologie, klinika, diagnostika, terapie – farmakoterapie, prognóza a proces poskytování péče v porodní asistenci se zaměřením na oblast potřeb ženy, včetně edukace; na oddělení RI žena a novorozenec = nedělitelný celek). Součástí závěrečného hodnocení předmětu je: 100% účast v praktickém vyučování, pozitivní hodnocení mentorkami a školitelkami odborné praxe z jednotlivých pracovišť – novorozenci, šestinedělí RI (hodnotící listy viz Logbook), PS – mentorkou kladně zhodnocený zápočtový porod, splnění sledovaných výkonů dle platné legislativy a celkové kladné hodnocení ze souhrnné zkoušky z odborné praxe, sebereflexe studentky, závěrečná zpětná vazba od koordinátorky odborné praxe a garantky studijního programu.