Program jednání… } Sekce děkanů (prof. MUDr. Vladimír Palička, CSc., dr. h. c.) } Sekce vědy a DSP (prof. MUDr. RNDr. Miroslav Červinka, CSc.) } Sekce studijních záležitostí (prof. MUDr. Aleš Ryška, Ph.D.) } Sekce zubního lékařství (doc. MUDr. Radovan Slezák, CSc.) } Sekce zahraničních vztahů (prof. MUDr. Ivo Šteiner, CSc.) } Sekce studia v angličtině (prof. MUDr. Miroslav Kuba, DSc.) } Sekce tajemníků (Ing. Věra Tlapáková) } Sekce předsedů akademických senátů (doc. MUDr. Alena Stoklasová, CSc.) } Sekce studentů (Vojtěch Mezera) Závěry sekce děkanů } prof. MUDr. Vladimír Palička, CSc., dr. h. c. Sekce děkanů lékařských fakult Sekce děkanů lékařských fakult Sekce děkanů lékařských fakult Sekce děkanů lékařských fakult Sekce děkanů lékařských fakult Sekce děkanů lékařských fakult Sekce děkanů lékařských fakult Sekce děkanů lékařských fakult Sekce děkanů lékařských fakult Závěry sekce vědy a DSP } prof. MUDr. RNDr. Miroslav Červinka, CSc. Sekce vědy a DSP } Slovenská republika má rozdílný systém financování výzkumu na lékařských fakultách. } Pro to, aby v České republice nový systém hodnocení vědeckých výsledků a následné financování výzkumných organizací plnil svoji motivační funkci je nutné nastavení a dlouhodobá stabilizace systému, včetně zpřesnění pravidel pro vykazování vědeckých výsledků a zejména objektivní nastavení a dlouhodobá stabilizace pravidel pro výpočet finančních dopadů. Je nutné zabezpečit účast zástupců lékařských fakult při tvorbě těchto pravidel. Sekce vědy a DSP } V rámci dlouhodobého cíle zařazení lékařských fakult mezi „Research University“ je třeba usilovat vysokou kvalitu vědecké práce. V rámci tohoto úsilí jednoznačně podporujeme další upřesnění a sjednocení kriterií pro získání titulu PhD, habilitace, jmenovací řízení i akreditace. Za důležité považujeme i vytvoření legislativního rámce pro dodržování přijatých kriterií. Závěry sekce studijních záležitostí } prof. MUDr. Aleš Ryška, Ph.D. Sekce studijních záležitostí } Evaluace výuky ◦ 1. přesto, že považujeme evaluaci výuky studenty za přínosnou pro pedagogy i vedení fakult, nelze pominout úlohu studentů a jejich aktivity během výuky jako bezprostřední způsob stimulace učitelů a cenný zdroj okamžité zpětné vazby ◦ 2. u dotazníků na kvalitu výuky považujeme za zásadní možnost individuálního slovního vyjádření názoru respondenta ◦ 3. spíše než momentální výsledek evaluace výuky má význam dlouhodobé sledování trendů hodnocení a posouzení, zda přijatá nápravná opatření vedla k odstranění problému Sekce studijních záležitostí } Evaluace výuky ◦ 4. za velmi přínosné považujeme hospitace na výuce, zejména v případech, kde výsledky předchozí ankety naznačily určité problémy ◦ 5. jako užitečná alternativa pro sdělování kritických názorů se jeví možnost anonymního sdělování připomínek ("webová vrba") Sekce studijních záležitostí } Prerekvizity ◦ 1. považujeme používání prerekvizity za jediný možný způsob udržení logické a obsahové návaznosti jednotlivých předmětů v kurikulu. V rámci kreditního systému nelze doporučit poskytování jakýchkoli výjimek a úlev (promíjení prerekvizit). Sekce studijních záležitostí } Nostrifikace zahraničních diplomů ◦ 1. lékařské fakulty ČR požadují od MŠMT vydání jednotných podrobných pravidel pro uznávání zahraničních diplomů, neboť doposud se jednotlivá rozhodnutí opírají o subjektivní posouzení bez závazné metodiky a jasných kritérií ◦ 2. navrhujeme vznik společné databáze precedentních rozhodnutí o nostrifikaci diplomů z jednotlivých zahraničních fakult Sekce studijních záležitostí } Klinické stáže a praxe ◦ 1. s nárůstem počtu studentů v klinických předmětech začíná docházet k významnému zvyšování počtu studentů na učitele, což může způsobovat komplikace při zajištění kvality klinické praktické výuky ◦ 2. spolupráce s vybranými nemocnicemi je cestou, jak lze rozšířit nabídku klinické výuky ◦ 3. tuto možnost lze využít jak pro absolvování některých praktických cvičení v rámci blokové výuky, tak pro prázdninové či předstátnicové stáže Sekce studijních záležitostí } E-learning ◦ 1. zástupci lékařských fakult podporují vznik společného mezifakultního panelu dobrovolných recenzentů pro zajištění co nejvyšší kvality elektronických výukových materiálů na portálu MEFANET ◦ 2. lékařské fakulty berou na vědomí nabídku 1.LF připojit se k projektu wikiskripta a budou o této možnosti informovat členy své akademické obce (učitele i studenty) ◦ 3. považujeme za správné zahrnutí tvorby elektronických výukových materiálů do hodnocení pracovišť. Na narůst množství a kvality má vliv propagace a edukace v této oblasti na jednotlivých ústavech a klinikách Závěry sekce proděkanů pro výuku zubního lékařství } doc. MUDr. Radovan Slezák, CSc. Sekce proděkanů pro výuku zubního lékařství } Základním problémem výuky zubního lékařství v České a Slovenské republice je její dlouhodobě nedostačující finanční zajištění. Kvalifikovaný odhad jejího finančního ohodnocení činí v současnosti cca 230.000 Kč na studenta a rok, reálně financováno je 50 % skutečné potřeby v České republice a 30 % ve Slovenské republice. } Ekonomické problémy se promítají do výukového procesu v mnoha aspektech. Neumožňují plánovitý rozvoj výukových pracovišť, zejména stomatologických klinik. Sekce proděkanů pro výuku zubního lékařství } Zvýšené počty studentů zubního lékařství na všech lékařských fakultách v České a Slovenské republice jsou reakcí vysokých škol na stávající velkou společenskou poptávku po stomatologické péči. } Současné magisterské studijní programy zubního lékařství odpovídají požadavkům evropských institucí. Jejich realizace vyžaduje extrémní úsilí a obětavost učitelů na nich se podílejících. Sekce proděkanů pro výuku zubního lékařství } Výše uvedené skutečnosti, tj. finanční hodnocení výukového procesu, vysoké počty studentů a nezbytnost intenzivní praktické výuky, mohou při trvání současného stavu financování vést ke snížení její kvality až kolapsu, nezmění-li se ekonomické podmínky, v nichž je realizována. } Považujeme za nezbytné vypracovat koncept dalšího vzdělávání v oboru stomatologie/zubní lékařství v České republice. Závěry sekce zahraničních vztahů } prof. MUDr. Ivo Šteiner, CSc. Sekce zahraničních vztahů } Erasmus: ◦ Studijní pobyt (3-12 měs.) ◦ Pracovní stáž (3-12 měs.) ◦ Výukový pobyt – pedagogové (max 6 t.) ◦ Školení – zaměstnanci, administrativa (max 6 t.) ◦ Dílčí problémy při uznávání kreditů ◦ Krácení prostředků } USMLE Sekce zahraničních vztahů } Spolupráce IFMSA ◦ Informace prezidenta IFMSA CZ S. Karpowicze ◦ Problematika na jednotlivých fakultách } Zahraniční mobilita učitelů a studentů Závěry sekce studia v angličtině } prof. MUDr. Miroslav Kuba, DSc. Sekce studia v angličtině } Problematika studentů v programu Erasmus } Organizace zkoušek USMLE (USA) u našich absolventů společně se sekcí „zahraničních vztahů“ ----------------------------------------------------------- } Způsob organizace přijímacích zkoušek zahraničních studentů Sekce studia v angličtině } Spolupracující agentury pro nábor zahraničních studentů - strategie do budoucna } Poplatky za studium – problémy s jejich výběrem } Limity pro „mezifakultní přestupy“ studentů } Zahraniční část studijního oddělení – specifické nároky na jeho činnost, spolupráce s českou částí Závěry sekce tajemníků } Ing. Věra Tlapáková Sekce tajemníků } Změny ve financování fakult v návaznosti na změnu zákona o financování vědy a výzkumu: ◦ změna financování specifického výzkumu – do budoucna rozdělování prostředků formou grantové soutěže ◦ změna systému dotace v oblasti institucionálního výzkumu – příděl prostředků podle publikační činnosti pracovníků fakult ◦ očekávané změny ve financovatelném počtu studentů a ve výši normativů pro výpočet příspěvku Sekce tajemníků } Problémy s financováním IGA MZ ČR ◦ vzhledem k časovému zpoždění komplikovaný vývoj cash–flow na fakultách ◦ situace zhoršená potřebou dostatečných finančních zdrojů pro financování evropských projektů } Režijní náklady vykazované v projektech EU ◦ metoda „full cost“ – univerzity nemají schválenou jednotnou metodiku vykazování nepřímých nákladů } Konzultována otázka používání datových schránek na fakultách Sekce tajemníků } Problematika úvazků akademických pracovníků ◦ konstatujeme problémy financování míst akademických funkcionářů v souvislosti s čerpáním finančních prostředků ze strukturálních fondů EU v návaznosti na jejich pracovní úvazky } Výměna informací o počtu studentů – samoplátců a výši úhrady za studium v anglickém jazyce } Konzultovány rozdíly ve financování vysokého školství v ČR a SR Závěry sekce předsedů akademických senátů } doc. MUDr. Alena Stoklasová, CSc. Sekce předsedů akademických senátů Sekce předsedů akademických senátů Závěry sekce studentů } Vojtěch Mezera Sekce studentů Sekce studentů } Postgraduální vzdělávání ◦ Proběhlo zhodnocení stavu postgraduálního studia a specializační přípravy z pohledu studentů ◦ Účastníci studentské sekce se shodli, že aktuální stav postgraduálního vzdělávání ve zdravotnictví je v České republice nedořešený a vyjádřili plnou podporu představitelům lékařských fakult při řešení této otázky Sekce studentů } Studentské organizace ◦ Proběhly prezentace studentských organizací působících na jednotlivých LF ◦ Účastníci se dohodli na upevnění vzájemných vztahů mezi jednotlivými organizacemi a IFMSA ◦ Základem pro tuto spolupráci bude společná komunikační síť a vytvoření společného pilotního projektu ◦ Dlouhodobým cílem této spolupráce je vytvoření platformy sdružující jednotlivé organizace