prof. Larry A. Hickman http://mypage.siu.edu/lhickman/ ředitel, The Center for Dewey Studies, University of Southern Illinois, Carbondale, USA http://www.siuc.edu/~deweyctr/ -nejvýznamnější odborník na dílo Johna Deweye - jeden z nejdůležitějších představitelů pragmatismu a pragmatistické filozofie edukace - autor a spoluautor knih: Pragmatism as Post-Postmodernism Philosophical Tools for Technological Culture: Putting Pragmatism to Work John Dewey's Pragmatic Technology Reading Dewey The Essential Dewey: Pragmatism, Education, Democracy (with T. Alexander) The Influence of Darwin on Philosophy The Collected Works of John Dewey, 1882-1953: The Electronic Edition (with Dewey Center Staff) John Dewey's Educational Philosophy in International Perspective (with G. Spadafora) Za svůj přínos k filozofii edukace byl oceněn čestnými doktoráty na zahraničních univerzitách (Soka University, Japonsko; University of Cologne, Německo). Přednášel na univerzitách ve více jak dvaceti zemích, jeho knihy byly přeloženy do více jak dvaceti jazyků. Brněnská přednáška: místo: Pedagogická fakulta datum: 23. 6. 2011 čas: 14:00 Téma: John Dewey: Pragmatism, Education and Democracy. anotace: Edukace je pro Johna Deweye sociální proces, jehož účinnost je měřitelná prostřednictvím rozsahu, v němž jedinec dokáže rozvíjet svoje sociální vztahy a návyky umožňující dosáhnout významných změn bez toho, aby došlo k vážným rozkolům v integritě jedince či společnosti. Pedagogická věda podle Deweye nestojí na pedagogických teoriích, na poznatcích přírodních věd, na učitelích, ani na kurikulích, ale na pedagogickém procesu samotném. Jeho cílem je co největší rozvoj jedince v daném sociálním a přírodním prostředí. Právě touto vazbou je edukace vnitřně spjata s myšlenkou úplné demokracie. Je nutnou podmínkou a hlavním nástrojem jejího uskutečnění. Demokracie je tak v pragmatismu a pragmatistické filozofii edukace definována jako funkcionální záležitost vymezená šíří možností pozitivního rozvoje jedince a společnosti, nikoli předem danou rigidní, esencialistickou definicí. anotation: For John Dewey, education is a social process that is measurable in terms of the extent to which individuals develop social relationships and such habits of mind that allow significant change without major disruption. Dewey argues that the sources of a science of education lie not with educational theorists, not with the physical sciences, not with teachers, and not with the curriculum. In his view, the sources of a science of education lie within the educational process itself. His aim is broad development of an individual in a given physical and social environment. This close bond between individual and environment tie internally education together with idea of a real democracy. Education is an indispensable condition of democracy, because, in pragmatism, democracy is defined as a function which is specified by breadth of possibilities of mutual individual and environmental development. Thus democracy is not determined by any given rigid, essentialist definition.