Směrnice Ekonomicko-správní fakulty Masarykovy univerzity č. 6/2020 Studium v doktorských studijních programech uskutečňovaných ve spolupráci s aplikační sférou a jeho organizace Podle § 28 odst. 1 zákona č. 111/1998 sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o vysokých školách), vydávám tuto směrnici: Část první Obecná ustanovení Článek 1 Úvodní ustanovení (1) Pravidla pro studium v doktorských studijních programech uskutečňovaných ve spolupráci s aplikační sférou (dále jen „collaborative PhD“) a jeho organizaci vycházejí ze zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů (dále jen zákon), a doplňují Studijní a zkušební řád MU (dále jen „SZŘ“) jako vnitřní předpis k organizaci a uskutečňování doktorských studijních programů uskutečňovaných ve spolupráci s aplikační sférou na Ekonomicko-správní fakultě MU (dále jen „ESF“). (2) Cílem pravidel je: a. specifikovat požadavky a podmínky vztahující se ke studiu v collaborative PhD na ESF, b. specifikovat postupy organizace tohoto studia na ESF. Studium v doktorských studijních programech uskutečňovaných ve spolupráci s aplikační sférou se týká studentů, kteří jsou u partnera z aplikační sféry (dále jen „partner“) v pracovněprávním poměru (po celou nominální dobu trvání doktorského studia) a současně jsou zapsáni v prezenční či kombinované formě studia doktorského studijního programu (dále jen „DSP“). ESF má s partnerem uzavřenu Smlouvu o doktorském studiu uskutečňovaném ve spolupráci s aplikační sférou (dále jen „smlouva“). Článek 2 Doktorské studijní programy (1) Na základě oprávnění uskutečňovat studijní program uděleného Radou pro vnitřní hodnocení MU dne 18. 6. 2019 uskutečňuje ESF následující doktorské studijní programy: Studijní program Studijní program Ekonomie Regional Economics Economics Podniková ekonomika a management Hospodářská politika Business Economy and Management Economic Policy Finance Veřejná ekonomie Finance (AJ) Public Economics Finanzwesen Regionální ekonomie (2) Pro každý program je v souladu s § 47 odst. 6 zákona ustavena oborová rada, která sleduje a hodnotí studium a garantuje jeho trvale vysokou úroveň. Za činnost oborové rady odpovídá garant programu, který je současně předsedou oborové rady. Článek 3 Formy studia (1) Studium collaborative PhD je uskutečňováno v prezenční či kombinované formě (čl. 29 odst. 2 SZŘ). Studenti mohou v průběhu studia požádat děkana o změnu formy studia (čl. 29 odst. 3 SZŘ). (2) Standardní doba studia v prezenční formě studia collaborative PhD na ESF je 4 roky. Maximální doba studia je rovna dvojnásobku jeho standardní doby (čl. 29 odst. 4 SZŘ)^^[1]. (3) Studenti prezenční formy studia ve standardní době pobírají stipendium na podporu studia v collaborative PhD ve výši stanovené aktuálním opatřením rektora MU a doplatek ke stipendiu na podporu studia v collaborative PhD ve výši stanovené aktuálním opatřením ESF MU. Studenti kombinované formy studia stipendium nepobírají. Článek 4 Přijímací řízení do doktorských studijních programů uskutečňovaných ve spolupráci s aplikační sférou (1) Přijímací zkoušky do collaborative PhD ESF se řídí Podmínkami pro přijetí ke studiu do DSP ESF^^[2] a konají se dvakrát ročně: a. na konci jarního semestru (s nástupem do studia v podzimním semestru následujícího akademického roku), b. na konci podzimního semestru (s nástupem do studia v jarním semestru téhož akademického roku). (2) Termín přijímacích zkoušek vyhlašuje děkan ESF na úřední desce fakulty nejméně čtyři měsíce před koncem lhůty pro podání přihlášek (§ 49 odst. 5 zákona). Náhradní termín přijímacích zkoušek se neorganizuje. (3) Přijímací zkoušky jsou prezenční. Zahraniční uchazeči, jejichž pobyt na území České republiky je vázán vízovou povinností a kteří se z uvedených či jiných vážných důvodů nemohou dostavit k přijímací zkoušce osobně, mohou požádat o vykonání přijímací zkoušky distanční formou (tj. na základě posouzení písemných materiálů – blíže viz Podmínky pro přijetí ke studiu do doktorských studijních programů ESF pro daný akademický rok). (4) V okamžiku přijetí ke studiu v collaborative PhD má uchazeč povinnost poskytnout součinnost při podpisu smlouvy mezi ESF a partnerem. Smlouva je podepsána nejpozději do jednoho měsíce od zápisu studenta do collaborative PhD. Část druhá Práva a povinnosti studentů Článek 5 Individuální studijní plán (1) Průběh studia se řídí individuálním studijním plánem (§ 47 odst. 3 zákona), který je závazný a jehož plnění je povinné (čl. 30 odst. 2 SZŘ). Individuální studijní plán (dále jen „ISP“) má dvě součásti – plán celého studia a semestrální náplně. (2) Plán celého studia specifikuje zaměření výzkumného tématu a průběh výzkumu. Dále upřesňuje publikační činnost studenta, harmonogram plnění základních studijních povinností, popř. plán registrace předmětů. Plán celého studia navrhuje student po předchozí domluvě se školitelem (čl. 28 odst. 8 písm. b) SZŘ) a konzultantem (čl. 15 této směrnice) v příslušné aplikaci v Informačním systému MU (dále jen „IS MU“). V této aplikaci plán celého studia schvaluje školitel (čl. 30 odst. 3 SZŘ) po předchozím projednání s konzultantem, a to nejpozději do termínu uvedeného v Příloze č. 2 (Harmonogram vyplňování individuálního studijního plánu) této směrnice. Školitel projedná plán celého studia s konzultantem osobně, zápis z tohoto setkání je součástí osobního spisu studenta. Po schválení školitelem schvaluje plán celého studia v příslušné aplikaci v IS MU oborová rada, a to nejpozději v prvním roce studia dotčeného studenta. (3) Plán celého studia musí být rozvržen nejdéle na standardní dobu studia. Zpracován musí být v souladu s požadavky stanovenými v čl. 5 této směrnice. (4) Plán celého studia vymezuje zejména: a. Zaměření výzkumného tématu (téma disertační práce, zadání školitele, jazyk disertační práce, pokud je odlišný od jazyka uvedeného v charakteristice programu). b. Prezentace a publikace (plánovaný počet a typ publikací). c. Důležité termíny (stanovení termínů plnění povinností spojených s přípravou a obhajobou disertační práce, které představují klíčové kontrolní body/etapy průběhu studia): - plánovaný termín prezentace na odborném semináři, - plánovaný termín státní doktorské zkoušky (dále jen „SDZ“), - plánovaný termín „malé“ obhajoby (tj. interní obhajoby v rámci školicího pracoviště)[3], - plánovaný termín obhajoby disertační práce. Školitel může po dohodě s konzultantem stanovit další kontrolní termíny dle svého uvážení (např. termíny odevzdání publikací apod.). d. Zápis předmětů (předpokládaný zápis jednotlivých předmětů včetně plánovaného počtu kreditů^^[4]. V plánu celého studia se vždy uvádí všechny plánované předměty, zejména povinné předměty (čl. 30 odst. 4 písm. b) SZŘ), prokázání odborných a jazykových kompetencí (čl. 30 odst. 4 písm. c) SZŘ) a příprava disertační práce (v souladu s čl. 8 odst. 4 a čl. 30 odst. 4 písm. a) SZŘ). e. Další^^[5]:^ - podílení se na výuce v bakalářských a magisterských programech (čl. 30 odst. 4 písm. d) SZŘ), je-li předpoklad, že se bude student collaborative PhD na výuce podílet, - další specifické požadavky související se zaměřením daného doktorského programu (čl. 30 odst. 4 písm. f) SZŘ), - plánované studijní pobyty, - plánované zapojení do vědecko-výzkumných projektů. (5) Změnu v plánu celého studia (jako např. změna výzkumného tématu) provádí student po dohodě se školitelem a konzultantem v příslušné aplikaci v IS MU, kde jej schvaluje školitel po projednání s konzultantem nejpozději do termínu uvedeného v harmonogramu vyplňování ISP a následně oborová rada. (6) Semestrální náplň se detailně rozpracovává vždy na jeden semestr. V předmětné aplikaci IS MU student uvede, čemu konkrétně se bude v daném semestru věnovat při přípravě disertační práce, jak postupuje s pracemi na publikacích/článcích a jaká fóra/konference/přednášky plánuje navštívit. (7) Semestrální náplň obsahuje informace ke konkrétnímu semestru v těchto rubrikách: a. Příprava disertační práce (popis činností na disertační práci). b. Publikace/články (plán postupu prací na publikacích a článcích). c. Odborná fóra/konference/přednášky (přehled akcí, které student navštíví). d. Stáže^^[6] (přehled odborných stáží, které student absolvuje). e. Ostatní^^[7]:^ - podílení se na výuce v bakalářských a magisterských programech (čl. 30 odst. 4 písm. d) SZŘ), je-li předpoklad, že se bude student collaborative PhD na výuce podílet, - podílení se na aktivitách katedry či fakulty, - plánované zapojení do vědecko-výzkumných projektů, - plánované zapojení do projektů studentského specifického výzkumu, - další informace, se kterými chce student školitele, konzultanta a oborovou radu seznámit. (8) Plnění semestrální náplně hodnotí školitel po projednání s konzultantem v každém semestru nejpozději do termínu uvedeného v harmonogramu vyplňování ISP a oborová rada nejméně jednou ročně. Výsledek hodnocení je zaznamenán prostřednictvím aplikace v IS MU (čl. 30 odst. 6 SZŘ). (9) V případě neuspokojivého plnění ISP může na podnět školitele po projednání s konzultantem oborová rada navrhnout děkanovi odebrání stipendia přiznaného dle Stipendijního řádu MU. Oborová rada zároveň navrhne další termín hodnocení průběhu studia. Školitel ale může po projednání s konzultantem podat oborové radě návrh na dřívější termín hodnocení. V případě řádného plnění ISP může být stipendium znovu přiznáno (čl. 30 odst. 7 SZŘ). (10) Pokud z hodnocení studia vyplývá, že plnění ISP je závažně porušováno, oborová rada z vlastního podnětu nebo na návrh školitele po projednání s konzultantem projedná za přítomnosti studenta a školitele stav plnění ISP. Student má právo požádat o přizvání odborníka, kterého určí prorektor odpovídající za studium v doktorském programu. Jednání se může zúčastnit děkan nebo pověřený proděkan dané fakulty a jeho výsledek je zaznamenán prostřednictvím aplikace IS MU. Nesplnění povinností vyplývajících z ISP je důvodem pro ukončení studia dle § 56 odst. 1 písm. b) zákona. Článek 6 Povinnosti studentů (1) Povinnosti studentů collaborative PhD se dělí na: - studijní povinnosti, - vědecko-výzkumné povinnosti, - další povinnosti. (1.1) Studijní povinnosti a. Výuku předmětů studijní části programu absolvuje student prezenčního studia nejdéle v průběhu prvních čtyř semestrů studia collaborative PhD, student kombinovaného studia nejdéle v průběhu prvních šesti semestrů studia collaborative PhD. b. Při zápisu předmětů je student povinen řídit se pravidly pro sestavování studijních plánů v programu (čl. 11 odst. 5 SZŘ). c. V průběhu prvních dvou semestrů se student v rámci povinného předmětu Studium literatury věnuje pod vedením svého školitele studiu světové knižní a časopisecké literatury relevantní tématu disertační práce. Na základě prostudování příslušné teorie a získání poznatků o současném stavu výzkumu v dané oblasti specifikuje v průběhu třetího semestru výzkumný problém řešený ve své disertační práci a zpracuje projekt svého výzkumu. Od třetího semestru dále si student zapisuje povinný předmět Příprava disertační práce, v jehož rámci zpracovává pod vedením svého školitele a konzultanta disertační práci. d. Podmínkou řádného ukončení studia collaborative PhD je: - získání kreditů za absolvování předmětů v předepsané skladbě, a to v celkové minimální hodnotě 240 kreditů (čl. 6 odst. 4 SZŘ), - absolvování části studia na zahraniční instituci (vyjma Slovenska) v délce nejméně jednoho měsíce[8] nebo účast na mezinárodním tvůrčím projektu s výsledky publikovanými nebo prezentovanými v zahraničí nebo jiná forma přímé účasti studenta na mezinárodní spolupráci (jen kombinovaná forma) (Nařízení vlády č. 274/2016 Sb. ze dne 24. srpna 2016 o standardech pro akreditace ve vysokém školství), - složení SDZ (§ 47 odst. 4 zákona), - obhájení disertační práce (§ 47 odst. 4 zákona). e. Minimální kreditová hodnota studia v collaborative PhD je 240 kreditů, přičemž student: - může získat maximálně 8 kreditů za semestr a maximálně 25 kreditů za celé studium za předmět Pomoc při výuce[9], - musí v průběhu studia získat minimálně 120 kreditů za předmět Příprava disertační práce. f. Doporučený postup studia collaborative PhD stanovuje Příloha č. 1 (Vzorový studijní plán). (1.2) Vědecko-výzkumné povinnosti Student collaborative PhD je v průběhu svého studia povinen: a. podílet se na řešení vědecko-výzkumných projektů svého školicího pracoviště, a to v rozsahu stanoveném školitelem po předchozím projednání s konzultantem, příp. stanoveném vedoucím školicího pracoviště se souhlasem školitele po předchozím projednání s konzultantem, b. zpracovat disertační práci odpovídající schválenému tématu a splňující požadavky na rozsah a formální náležitosti disertační práce^^[10], c. v případě, že předkládá standardní disertační práci, připravit v průběhu studia vědecko-výzkumné výstupy, na kterých se autorsky podílel, tematicky odpovídající zaměření disertační práce a prezentující výsledky výzkumu realizovaného v rámci přípravy disertační práce, a to: - nejméně 1 publikaci typu J v databázi WoS nebo Scopus publikovanou ve světovém jazyku obvyklém pro danou vědní disciplínu a - nejméně 1 nepublikační výsledek (typicky patent, metodika, software, výzkumná zpráva) nebo 2 publikace publikované ve světovém jazyku obvyklém pro danou vědní disciplínu dle doporučení nebo se souhlasem školitele po předchozím projednání s konzultantem. (1.3) Další povinnosti (1.3.1) Student prezenčního i kombinovaného studia collaborative PhD má povinnost: a. V každém semestru provést v IS MU (v případě splnění podmínek stanovených v čl. 30 odst. 1 SZŘ) elektronický zápis do dalšího semestru, a to v termínech odpovídajících aktuálnímu harmonogramu akademického roku (čl. 10 odst. 3 a 4 SZŘ). b. Na začátku prvního ročníku studia projednat se školitelem po předchozím projednání s konzultantem plán celého studia a jeho konečnou verzi vložit do příslušné aplikace v IS MU (čl. 30 odst. 2 SZŘ). Plán celého studia musí být schválen v IS MU školitelem po předchozím projednání s konzultantem a po jeho souhlasu a oborovou radou nejpozději do termínu uvedeného v harmonogramu vyplňování ISP (blíže čl. 5 této směrnice). c. Na začátku každého semestru studia připravit návrh semestrální náplně pro daný semestr studia collaborative PhD a nejpozději do termínu uvedeného v harmonogramu vyplňování ISP jej vložit do IS MU. Semestrální náplň musí být v souladu s plánem celého studia schváleným oborovou radou a musí jej konkretizovat. d. V průběhu zkouškového období každého semestru připravit podklady pro hodnocení uplynulého semestru a do termínu uvedeného v harmonogramu akademického roku je vložit do příslušné aplikace v IS MU. Veškeré informace uvedené v podkladech je student povinen doložit, je-li k tomu vyzván. e. Výstupy předmětů vedených a hodnocených školitelem po předchozím schválení konzultantem (Studium literatury, Příprava disertační práce, Prezentace na odborném semináři, Odborná stáž, Zahraniční stáž) vkládat do IS MU, aplikace „Odevzdávárna“. f. V dohodnutých intervalech/termínech konzultovat se svým školitelem a konzultantem, a to jak přípravu své disertační práce, tak připravované publikace. g. Včas informovat svého školitele a konzultanta o důležitých okolnostech svého studia, které by mohly mít dopad na realizaci ISP (plánu celého studia a semestrální náplně). h. V případě odjezdu na zahraniční studijní pobyt/stáž informovat tajemníka oborové rady a koordinátorku doktorského studia o termínu svého odjezdu a délce pobytu. (1.3.2) Student prezenčního studia má dále možnosti: a. Účastnit se doplňkových programů a seminářů pro studenty collaborative PhD pořádaných oddělením spravujícím doktorské studium (dále jen „příslušné oddělení“) nebo školicím pracovištěm (čl. 30 odst. 4 písm. f) SZŘ). b. Účastnit se konferencí a seminářů pořádaných školicím pracovištěm, příp. dalších fakultních akcí v souladu s pokyny vedoucího školicího pracoviště po domluvě se školitelem (čl. 30 odst. 4 písm. f) SZŘ). c. Podílet se na výuce v bakalářských a magisterských programech v souladu s pokyny vedoucího školícího pracoviště. Článek 7 Práva studentů collaborative PhD (1) Práva studentů stanovuje § 62 zákona. (2) Vedle obecných práv stanovených v § 62 zákona má student právo požádat o změnu výzkumného zaměření disertační práce, o změnu školitele, o změnu formy studia. Změna je možná pouze na základě písemné žádosti studenta podané prostřednictvím příslušného oddělení. Rozhodnutí o změně výzkumného tématu i rozhodnutí o změně školitele jsou v pravomoci oborové rady (čl. 27 odst. 6 písm. b) a f) SZŘ). Část třetí Státní doktorská zkouška Článek 8 Termíny státní doktorské zkoušky (1) Podmínky organizace a průběhu SDZ stanovuje čl. 32 SZŘ. (2) Přihlášku ke SDZ pro daný semestr je uchazeč povinen podat nejpozději do termínu uvedeného v harmonogramu akademického roku. Konkrétní termín konání SDZ navrhuje oborová rada a stanoví děkan fakulty v nejbližším možném termínu (čl. 32 odst. 2 SZŘ). SDZ proběhne nejpozději do roka od podání přihlášky, pokud tomu nebrání závažné důvody, o kterých musí být student informován. Článek 9 Přihláška ke státní doktorské zkoušce (1) V souladu se vzorovým studijním plánem podává student přihlášku ke SDZ nejpozději ve 4. semestru studia collaborative PhD. Pokud se student nepřihlásí ke SDZ nejpozději ve čtvrtém semestru v termínu stanoveném v harmonogramu akademického roku, je mu v souladu s příslušným opatřením ESF MU snížen doplatek ke stipendiu na podporu studia v collaborative PhD, a to do měsíce, v němž se přihlásí ke SDZ. Školitel je po projednání s konzultantem v takovém případě povinen zohlednit tuto skutečnost v hodnocení studenta. (2) Před podáním přihlášky ke SDZ musí student splnit povinnosti stanovené podle čl. 30 odst. 4 písm. b) a písm. c) SZŘ. (3) Přihláška ke SDZ se podává děkanovi fakulty prostřednictvím IS MU (čl. 32 odst. 1 SZŘ). Součástí přihlášky ke SDZ je souhrnný přehled publikační činnosti a vědecko-výzkumných aktivit studenta collaborative PhD zpracovaný dle Přílohy č. 3 (Souhrnný přehled vědecko-výzkumné činnosti studenta collaborative PhD) této směrnice. Spolu s přihláškou ke SDZ předkládá student teze disertační práce (čl. 30 odst. 4 písm. e) SZŘ), a to v elektronické podobě do IS MU a v tištěné podobě v 8 vyhotoveních (zpracovaných v souladu s požadavky na formální úpravu tezí disertační práce^^[11]^) na příslušné oddělení. (4) Předložené teze dokumentují: - vysokou míru orientovanosti studenta v relevantní teorii a publikovaných výsledcích výzkumu (opřenou o studium knižní literatury a časopiseckých článků uveřejněných především v mezinárodních časopisech), - promyšlenost, teoretickou podloženost a metodologickou relevantnost zvoleného výzkumného postupu. (5) Doporučená obsahová struktura tezí disertační práce zahrnuje: - úvod (vymezení tématu práce), - současný stav poznání v oblasti tematického zaměření disertační práce, · teoretická východiska disertační práce, · současný stav výzkumu v dané oblasti (přehled dosažených výsledků výzkumu, jejich porovnání, syntéza charakterizující současný stav výzkumu v dané oblasti), - projekt a cíle výzkumu (pregnantní formulace výzkumného problému řešeného v disertační práci, cílů výzkumu, výzkumných otázek/hypotéz – dle programu a zaměření disertační práce), - postup výzkumu (specifikace postupu výzkumu, metod sběru a zpracování výzkumných dat, harmonogram postupu, současný stav řešení disertační práce), - očekávané přínosy disertační práce pro danou vědní disciplínu a aplikační praxi. Článek 10 Obsah a průběh státní doktorské zkoušky (1) SDZ prověřuje teoretické a metodologické znalosti vztahující se ke studijnímu programu, a to v rozsahu stanoveném oborovou radou. Cílem je prokázat připravenost studenta k samostatné vědecké činnosti v dané vědní disciplíně. (2) Obecné požadavky SDZ jsou součástí obsahu programu, specifické požadavky představují tematické teoretické okruhy vztahující se k tezím disertační práce. (3) Zkouška probíhá formou rozpravy k předloženým tezím, otázky jsou pokládány v širším kontextu daného vědního oboru. (4) SDZ se koná před komisí pro SDZ. Jmenování zkušební komise a průběh zkoušky se řídí čl. 34 SZŘ. Členem komise pro SDZ je vždy konzultant studenta. Část čtvrtá Disertační práce a její obhajoba Článek 11 Disertační práce (1) Disertační práce[12] musí obsahovat původní a uveřejněné výsledky výzkumu provedeného uchazečem nebo výsledky přijaté k uveřejnění (§ 47 odst. 4 zákona; čl. 31 odst. 2 SZŘ). Předkládá-li student k obhajobě výsledky kolektivní vědecké práce, na níž se autorsky podílel, musí se jednat o komplexní zpracování přesně specifikované části kolektivního výzkumu, přičemž v souladu s čl. 31 odst. 4 písm. b) SZŘ musí být v práci zřetelně vyznačeny ty její části, které zpracoval student, a práce musí obsahovat prohlášení spoluautorů potvrzující u označených částí práce autorství studenta a zhodnocující jeho podíl. (2) Za disertační práci může být v souladu se čl. 31 odst. 2 SZŘ uznán i soubor již uveřejněných nebo do tisku nebo k jinému typu zveřejnění přijatých prací k danému tématu. Pro tuto formu disertační práce je nutný souhlas oborové rady. a. Tato forma disertační práce představuje ucelený soubor 3 recenzovaných odborných článků typu J v databázi WoS nebo SCOPUS, publikovaných ve světovém jazyku obvyklém pro danou vědní disciplínu, na nichž se student autorsky podílel, přičemž alespoň u jednoho článku je prvním autorem a součet jeho autorských podílů je alespoň 1,0. b. Soubor článků pokrývá zadané téma disertační práce a musí být opatřen sjednocujícím komentářem v rozsahu^^[13] 30-40 stran, obsahujícím části Úvod, Přehled problematiky, Cíle práce, Výsledky a diskuse^^[14], Závěr a Literatura. c. Na již uveřejněné nebo do tisku či k jinému typu zveřejnění přijaté práce anebo uveřejněné výsledky výzkumu nebo výsledky výzkumu přijaté k uveřejnění je nutno adekvátně odkázat v souladu se zákonem a interními předpisy Masarykovy univerzity (zejména v souladu s touto směrnicí). (3) Disertační práce je psána v jazyce, v němž je uskutečňován doktorský studijní program, nebo v jazyce, který je pro tento účel stanoven v jeho charakteristice. V doktorském programu uskutečňovaném v českém jazyce může být disertační práce předložena v českém nebo slovenském jazyce. Disertační práce může být vždy předložena v anglickém jazyce, není-li to výslovně zapovězeno charakteristikou programu. Se souhlasem oborové rady lze disertační práci předložit i v jiném jazyce (čl. 31 odst. 3 SZŘ). Článek 12 „Malá“ obhajoba disertační práce (1) Oborová rada daného programu může stanovit studentovi povinnost absolvovat „malou“ obhajobu disertační práce. (2) „Malou“ obhajobou se rozumí interní obhajoba první (úplné) verze disertační práce konaná za přítomnosti členů školicího pracoviště a přizvaných odborníků včetně konzultanta, organizovaná vedoucím školicího pracoviště. Účelem „malé“ obhajoby je: - poskytnout studentovi možnost odborné diskuse v rámci školicího pracoviště a rozvinout dovednost studenta obhajovat výsledky své vědecké práce, - předběžně posoudit kvalitu zpracování disertační práce a míru naplnění požadavků kladených na disertační práce. (3) Přihlášku k „malé“ obhajobě disertační práce podává student předsedovi oborové rady ve lhůtě stanovené pro daný semestr vedoucím školicího pracoviště. Součástí přihlášky je text disertační práce (zpracovaný v souladu s požadavky na formální úpravu disertační práce[15]), který se předkládá v elektronické podobě do IS MU a ve třech tištěných exemplářích svázaných v kroužkové vazbě. (4) Předseda oborové rady jmenuje na návrh oborové rady nejméně dva oponenty disertační práce. Každý z oponentů vypracuje posudek, ve kterém zhodnotí kvalitu disertační práce a míru naplnění požadavků kladených na disertační práce v dané vědní oblasti. Student má právo být seznámen s posudky oponentů nejpozději 5 pracovních dní před konáním „malé“ obhajoby. (5) Termín „malé“ obhajoby stanovuje vedoucí školicího pracoviště po dohodě s předsedou oborové rady tak, aby se „malá“ obhajoba disertační práce konala bez zbytečného odkladu. Průběh obhajoby zahrnuje: - prezentaci obsahu disertační práce (řešeného výzkumného problému, cílů práce, postupu řešení, výsledků a závěrů) v rozsahu 20 minut, - vyjádření školitele a konzultanta k průběhu doktorandovy práce na disertaci, - seznámení s posudky oponentů, - vyjádření doktoranda k připomínkám z posudků, - dotazy a diskusi. (6) Z „malé“ obhajoby se pořizuje zápis, za jehož znění je odpovědný školitel studenta nebo jím pověřený pracovník. Pokud posudky oponentů a připomínky účastníků naznačují, že práce v dostatečné míře nenaplňuje požadavky kladené na doktorské disertační práce v dané vědní oblasti, zápis musí obsahovat explicitní závěr, zda se studentovi doporučuje: - provést dílčí úpravy/dopracování (včetně formulace charakteru žádoucích úprav), - provést přepracování (včetně formulace hlavních důvodů). (7) Závěr „malé“ obhajoby má pro studenta doporučující charakter. Chce-li student provést dopracování/přepracování předložené disertační práce, je povinen provést je v takovém termínu, aby splnil požadavek nejzazšího termínu předložení práce k obhajobě disertační práce (viz čl. 13 odst. 2 této směrnice). Článek 13 Obhajoba disertační práce (1) Podmínky pro podání přihlášky k obhajobě disertační práce a průběh obhajoby disertační práce upravuje čl. 33 SZŘ. (2) Přihlášku k obhajobě disertační práce podává uchazeč děkanovi fakulty prostřednictvím IS MU ve lhůtě stanovené harmonogramem akademického roku (čl. 33 odst. 2 SZŘ). (3) Pokud se student nepřihlásí k obhajobě disertační práce nejpozději v osmém semestru studia ve lhůtě stanovené harmonogramem akademického roku, je mu v souladu s příslušným opatřením ESF MU snížen doplatek ke stipendiu na podporu studia v collaborative PhD. (4) Součástí přihlášky k obhajobě jsou (v souladu se čl. 33 odst. 2 SZŘ): - 3 exempláře svázaných výtisků disertační práce (zpracované v souladu s požadavky na rozsah, strukturu a úpravu tezí disertační práce, disertační práce a autoreferátu disertační práce[16]) a předchozí vložení disertační práce do archivu závěrečných prací IS MU (čl. 31 odst. 4 SZŘ), - abstrakt disertační práce, - 10 exemplářů autoreferátu disertační práce připraveného v souladu s požadavky na rozsah, formu a úpravu autoreferátu disertační práce uvedenými v předmětné směrnici[17], - seznam uveřejněných prací uchazeče a prací přijatých k uveřejnění (publikace uskutečněné mimo rámec doktorského studia musí být označeny) a souhrnný přehled publikační činnosti a vědecko-výzkumných aktivit zpracovaný dle Přílohy č. 3 (Souhrnný přehled vědecko-výzkumné činnosti studenta collaborative PhD) této směrnice, - odborný životopis. (5) Děkan jmenuje na návrh oborové rady nejméně dva oponenty disertační práce, z nichž alespoň jeden není zaměstnancem MU (čl. 33 odst. 5 SZŘ). Oponenti mohou, ale nemusí být totožní s oponenty z „malé“ obhajoby. Oba oponenti musí mít titul docent nebo profesor. V případě, že oborová rada shledá, že v dané vědní oblasti či vzhledem ke specifičnosti tématu disertační práce není k dispozici potenciální oponent s kvalifikací docent/profesor, může děkan fakulty na základě návrhu oborové rady udělit výjimku a jmenovat oponentem významného odborníka bez této kvalifikace, minimálně však s titulem Ph.D., CSc., DrSc., nebo Dr. či jejich ekvivalenty. (6) Obhajoba disertační práce se koná před komisí pro obhajoby disertačních prací. Pro komise pro obhajoby disertačních prací platí ustanovení čl. 34 SZŘ. Členem komise pro obhajobu disertačních prací je vždy konzultant studenta. (7) Termín obhajoby disertační práce navrhuje oborová rada a stanoví děkan (čl. 33 odst. 3 SZŘ). Obhajoba disertační práce proběhne nejpozději do jednoho roku od podání přihlášky, nebrání-li tomu závažné důvody, o kterých musí být student informován, a nejpozději před uplynutím maximální doby studia (čl. 33 odst. 4 SZŘ). (8) Obhajoba disertační práce se koná v jazyce, v němž je uskutečňován příslušný program, popřípadě v jazyce, který je pro tento účel stanoven v charakteristice programu. V doktorském programu uskutečňovaném v českém jazyce se může obhajoba disertační práce konat v českém nebo slovenském jazyce. Se souhlasem studenta, nebo na jeho žádost může oborová rada stanovit konání obhajoby v jiném jazyce obvyklém pro vědní oblast(čl. 33 odst. 7 SZŘ). (9) Průběh obhajoby zahrnuje: - představení studenta, - prezentaci obsahu disertační práce (řešeného výzkumného problému, cílů práce, postupu řešení, výsledků, závěrů a přínosů pro aplikační praxi) v rozsahu 20 minut, - přednesení odborného hodnocení školitele a konzultanta, - seznámení s posudky oponentů disertační práce, - rozpravu k disertační práci, v níž student reaguje na posudky oponentů a otázky oponentů a členů komise, - neveřejné zasedání komise pro obhajobu disertační práce, - vyhlášení výsledků obhajoby disertační práce. Část pátá Práva a povinnosti školitele a konzultanta Článek 14 Práva a povinnosti školitele (1) Školitel s vědeckou hodností docent nebo profesor může vést souběžně maximálně 5 studentů. Školitel s vědeckou hodností Ph.D., CSc., DrSc. nebo Dr., příp. titulem ekvivalentním, který byl pro tuto činnost schválen vědeckou radou fakulty, vede souběžně maximálně 1 studenta. O případné výjimce rozhoduje děkan fakulty. (2) Školitel je povinen: a. V součinnosti se studentem collaborative PhD na počátku prvního semestru jeho studia zpracovat plán celého studia ISP, schválit a případně jej doplnit v příslušné aplikaci v IS MU, a to do termínu uvedeného v harmonogramu vyplňování ISP. b. Pro každý semestr studia nejpozději do termínu uvedeného v harmonogramu vyplňování ISP schválit a případně v IS MU doplnit semestrální náplň ISP navrženou studentem. c. Vést a usměrňovat studenta v souladu s jeho ISP, konzultovat odborné otázky spojené se zpracováváním jeho disertační práce. d. Rozvíjet tvůrčí dovednosti studenta, konzultovat připravované publikace a usměrňovat studenta za účelem dosažení publikační činnosti žádoucí kvality a kvantity. e. Dbát o přiměřené zapojení studenta do výzkumné a pedagogické činnosti. f. Kontrolovat plnění studijních, vědecko-výzkumných a dalších povinností studenta, každý semestr zpracovat hodnocení studenta a jeho plnění ISP a nejpozději do termínu uvedeného v harmonogramu vyplňování ISP jej vložit do IS MU. g. Účastnit se prezentace studenta na odborném semináři pořádaném školicím pracovištěm, jeho SDZ, „malé“ obhajoby a obhajoby disertační práce. h. Spolupracovat s předsedou oborové rady, konzultantem a pověřenou koordinátorkou příslušného oddělení. i. Při vyřizování žádostí studenta a při předložení disertační práce k obhajobě zpracovávat příslušná stanoviska. j. Potvrdit písemně svůj souhlas s přihlášením studenta k „malé“ obhajobě a zajistit kontrolu původnosti předloženého textu prostřednictvím příslušné aplikace v IS MU. k. V případě, že školitel shledá, že student v závažné míře zaostává za časovým plánem svého studia, že neuspokojivě plní ISP a z něj vyplývající povinnosti či se odchýlil od schváleného tématu disertační práce, upozornit studenta na uvedenou skutečnost a dohodnout s ním cestu k nápravě / způsob řešení daného problému. l. Byl-li student školitelem upozorněn na neplnění studijních, vědecko-výzkumných a dalších povinností a byla-li s ním dohodnuta cesta k nápravě, ke které ale nedošlo, je školitel povinen zohlednit tuto skutečnost v hodnocení uplynulého semestru; v případě, že míra neplnění je závažná, upozornit na neplnění studijních, vědecko-výzkumných a dalších povinností ze strany studenta předsedu oborové rady, který v souladu s čl. 30 odst. 7 SZŘ navrhne děkanovi odebrání stipendia přiznaného dle Stipendijního řádu MU nebo v souladu s čl. 30 odst. 8 SZŘ navrhne ukončení studia. m. Včas předsedu oborové rady upozornit na případné okolnosti, které by mu bránily vykonávat školitelskou činnost tak, aby byl zabezpečen řádný průběh studia studenta, jehož je školitelem. (3) Školitel má právo: a. Odstoupit z funkce školitele studenta, pokud v průběhu studia v programu nastanou skutečnosti bránící školiteli v řádném vedení studenta; odstoupení oznámí školitel písemně děkanovi, předsedovi oborové rady a studentovi (čl. 28 odst. 5 SZŘ). Článek 15 Práva a povinnosti konzultanta (1) Konzultant je odborníkem z aplikační sféry, je v pracovněprávním vztahu k partnerovi a splňuje požadavky kladené na vzdělání (nejméně s titulem Ph.D., CSc., DrSc. nebo Dr. či jejich ekvivalenty). Současně splňuje podmínku doložitelné praxe v oblasti výzkumného tématu. Úroveň zkušeností z oboru a délka praxe jsou zárukou kvalitního poskytování konzultací. Konzultanta jmenuje děkan fakulty na návrh předsedy oborové rady po jeho schválení oborovou radou a v souladu se smlouvou. (2) Povinností konzultanta je: a. V součinnosti se studentem collaborative PhD a jeho školitelem na počátku prvního semestru studia projednat plán celého studia ISP, písemně se k němu vyjádřit a toto vyjádření poskytnout studentovi a školiteli, a to do termínu uvedeného v harmonogramu vyplňování ISP. b. Pro každý semestr studia se nejpozději do termínu uvedeného v harmonogramu vyplňování ISP písemně vyjádřit k semestrální náplni ISP navržené studentem, projednat ji se školitelem a případně doplnit. c. Vést a usměrňovat studenta v souladu s jeho ISP, konzultovat odborné otázky spojené se zpracováváním jeho disertační práce. d. Rozvíjet tvůrčí dovednosti studenta, konzultovat připravované publikace a usměrňovat studenta za účelem dosažení publikační činnosti žádoucí kvantity a kvality zohledňující aplikační zaměření výzkumného tématu. e. Dbát o poskytnutí přiměřeného zázemí studentovi pro zajištění jeho badatelské práce a zapojení studenta do činností u partnera, které mu umožní vědecký výzkum. f. Projednávat se školitelem a studentem plnění studijních, vědecko-výzkumných a dalších povinností studenta, každý semestr zpracovat hodnocení studenta a jeho plnění ISP a nejpozději do termínu uvedeného v harmonogramu vyplňování ISP jej poskytnout školiteli g. Účastnit se prezentace studenta na odborném semináři pořádaném školicím pracovištěm, jeho SDZ, „malé“ obhajoby a obhajoby disertační práce. h. Spolupracovat s předsedou oborové rady, školitelem a pověřenou koordinátorkou příslušného oddělení. i. Při vyřizování žádostí studenta a při předložení disertační práce k obhajobě zpracovávat příslušná stanoviska. j. Účastnit se jako člen komise státní doktorské zkoušky, malé obhajoby a obhajoby dizertační práce. k. V případě, že konzultant shledá, že student v závažné míře zaostává za časovým plánem svého studia, že neuspokojivě plní ISP a z něj vyplývající povinnosti či se odchýlil od schváleného tématu disertační práce, upozornit studenta a školitele na uvedenou skutečnost a dohodnout s nimi cestu k nápravě / způsob řešení daného problému. l. Včas předsedu oborové rady upozornit na případné okolnosti, které by mu bránily vykonávat činnost konzultanta tak, aby byl zabezpečen řádný průběh studia studenta, jehož je konzultantem. (3) Konzultant má právo: a. Odstoupit z funkce konzultanta studenta, pokud v průběhu studia v programu nastanou skutečnosti bránící konzultantovi v řádném vykonávání této činnosti; odstoupení oznámí konzultant písemně školiteli, předsedovi oborové rady a studentovi. O této změně je uzavřen dodatek ke smlouvě. Část šestá Povinnosti oborové rady Článek 16 Povinnosti oborové rady (1) Studium v collaborative PhD sleduje a hodnotí oborová rada (§ 47 odst. 6 zákona) ustavená v souladu s vnitřním předpisem MU Schvalování, řízení a hodnocení kvality studijních programů Masarykovy univerzity. V čele oborové rady stojí garant programu jmenovaný děkanem fakulty a schválený vědeckou radou fakulty, který je zároveň jejím předsedou. Garant programu je odpovědný za koncepci, rozvoj a kvalitu realizace a obsahu příslušného studijního programu. (2) V případě, že školitel upozorní na neplnění studijních, vědecko-výzkumných a dalších povinností ze strany studenta vyplývajících z ISP, je oborová rada povinna tuto skutečnost projednat. V případě neuspokojivého plnění ISP může oborová rada navrhnout děkanovi odebrání stipendia dle čl. 30 odst. 7 SZŘ. (3) Pokud oborová rada z hodnocení studia shledá, že je plnění ISP závažně porušováno, projedná za přítomnosti studenta, školitele a konzultanta stav plnění ISP. Student má právo požádat o přizvání odborníka, kterého určí prorektor odpovídající za studium v doktorském programu. Jednání se může zúčastnit děkan nebo pověřený proděkan dané fakulty a jeho výsledek je zaznamenán prostřednictvím aplikace IS MU. Pokud je závěrem jednání konstatování skutečnosti, že došlo k nesplnění povinností vyplývajících z ISP, může oborová rada navrhnout děkanovi ukončení studia (čl. 30 odst. 8 SZŘ). (4) Oborová rada se schází podle potřeby, minimálně však jedenkrát ročně. (5) Oborová rada zejména: a. stanovuje bližší podmínky pro prezenční a kombinovanou formu studia v daném doktorském programu, b. posuzuje, zda jsou ISP studentů v souladu s charakteristikou doktorského programu, c. nejméně jednou ročně projednává a hodnotí průběh studia každého studenta, o výsledcích pořizuje zápis, který je součástí dokumentace v IS MU, d. schvaluje plánované výzkumné zaměření disertačních prací pro následující přijímací řízení do studijních programů, e. projednává program a zabezpečení přednáškových kurzů a seminářů, f. projednává aktuální žádosti studentů, g. projednává další záležitosti uvedené v čl. 27 odst. 6 SZŘ. (6) Z jednání oborové rady se pořizuje zápis, který se ukládá do dokumentového serveru IS MU, a to nejpozději do 14 dnů od zasedání oborové rady. Za vložení zápisu do dokumentového serveru odpovídá předseda oborové rady. (7) Schválení plánu celého studia ISP stvrzuje předseda oborové rady v příslušné aplikaci v IS MU nejpozději v prvním roce studia dotčeného studenta. (8) Vyjádření oborové rady k semestrálnímu hodnocení studenta a jeho plnění ISP, které probíhá jednou ročně, vkládá předseda oborové rady/komise do příslušné aplikace v IS MU, a to do 14 dnů od zasedání oborové rady. (9) Schválená výzkumná zaměření disertačních prací, která budou vypsána v rámci přijímacího řízení uskutečněného na konci jarního semestru (s nástupem studentů do studia v podzimním semestru následujícího akademického roku), je tajemník oborové rady povinen oznámit pověřené koordinátorce příslušného oddělení nejpozději do 15. ledna daného roku. (10) Schválená výzkumná zaměření disertačních prací, která budou vypsána v rámci přijímacího řízení uskutečněného na konci podzimního semestru (s nástupem studentů do studia v jarním semestru téhož akademického roku), je tajemník oborové rady povinen oznámit pověřené koordinátorce příslušného oddělení nejpozději do 31. července daného roku. (11) Pokud oborová rada plánuje pro následující akademický rok změny v souboru předmětů, které si mohou studenti zapsat (včetně počtu kontaktních hodin výuky, kreditové hodnoty, předepsaných způsobů ukončení a vyučujících), jež je třeba promítnout do Studijního katalogu (čl. 4 odst. 1 SZŘ), dodá předseda oborové rady příslušné informace pověřené koordinátorce příslušného oddělení nejpozději do 30. dubna daného roku. (12) Za účelem pomoci při organizačních a administrativních záležitostech vztahujících se k činnosti oborové rady jmenuje předseda oborové rady tajemníka oborové rady. Tajemník oborové rady: a. ve spolupráci s předsedou oborové rady organizuje činnost oborové rady, přičemž zejména - organizuje zasedání oborové rady, - připravuje materiály pro zasedání oborové rady, - pořizuje zápis ze zasedání oborové rady, - organizuje a administruje elektronická hlasování členů oborové rady, - vede potřebnou evidenci, b. na základě pokynů předsedy oborové rady a ve spolupráci s příslušným oddělením se podílí na: - administraci přijímacích zkoušek do studijních programů, - administraci ISP a hodnocení studentů, - administraci SDZ a obhajob disertačních prací, c. spravuje katedrové webové stránky daného doktorského studijního programu a zabezpečuje zveřejňování potřebných informací studentům daného programu, d. podílí se na zpracování akreditačních materiálů daného studijního programu, e. plní další úkoly, jimiž ho pověřuje předseda oborové rady. Část sedmá Hodnocení a kontrola plnění povinností studentů collaborative PhD Článek 17 Kontrola plnění individuálního studijního plánu (1) Pravidelné hodnocení a kontrolu plnění povinností studenta provádějí školitel ve spolupráci s konzultantem a oborová rada. (2) Povinností školitele a konzultanta je průběžně kontrolovat plnění studijních, vědecko-výzkumných, pedagogických a dalších povinností studenta, každý semestr na základě podkladů pro hodnocení připravených studentem zpracovat hodnocení studenta a jeho plnění ISP (dle čl. 30 SZŘ) a nejpozději do termínu uvedeného v harmonogramu vyplňování ISP vložit hodnocení studia uplynulého semestru do příslušné aplikace IS MU (viz čl. 14 odst. 2 této směrnice). Na vyžádání oborové rady předloží školitel a/nebo konzultant upřesňující informace k hodnocení studenta (čl. 27 odst. 6 písm. h) SZŘ). (3) V případě neuspokojivého plnění ISP může dát školitel po projednání s konzultantem podnět oborové radě k navržení odebrání stipendia přiznaného dle Stipendijního řádu MU (čl. 30 odst. 7 SZŘ). (4) V případě závažného porušování plnění ISP projedná oborová rada z vlastního podnětu nebo na návrh školitele za přítomnosti studenta, který má právo požádat o přizvání odborníka, kterého určí prorektor odpovídající za studium v doktorském programu, školitele a konzultanta stav plnění ISP. Jednání se může zúčastnit děkan nebo pověřený proděkan dané fakulty a jeho výsledek je zaznamenán prostřednictvím aplikace IS MU. Pokud je závěrem jednání konstatování skutečnosti, že došlo k nesplnění povinností vyplývajících z ISP, může oborová rada navrhnout děkanovi ukončení studia (čl. 30 odst. 8 SZŘ). (5) Průběh studia každého studenta projednává a hodnotí nejméně jednou ročně oborová rada. O výsledcích jednání se pořizuje zápis, který je povinnou součástí dokumentace vedené v IS MU (čl. 27 odst. 6 písm. h) SZŘ). Hodnocení vkládá předseda oborové rady do příslušné aplikace v IS MU. Článek 18 Kontrola naplňování požadavků předmětů vedených a hodnocených školitelem (1) Naplňování požadavků předmětů vedených a hodnocených školitelem kontroluje oborová rada na základě výstupů z těchto předmětů vložených do IS MU, aplikace „Odevzdávárna“. Uvedený způsob kontroly uplatňuje oborová rada u předmětů Studium literatury, Prezentace na odborném semináři, Příprava disertační práce, Odborná stáž a Zahraniční stáž. Článek 19 Závěrečná a derogační ustanovení (1) Tato směrnice vychází z platného SZŘ. (2) Tato směrnice náleží do oblasti metodického řízení „Organizace a řízení doktorského studia“. (3) Tato směrnice se vztahuje na všechny studenty collaborative PhD studující na ESF. (4) Kontrolou dodržování této směrnice, jejím prováděním a případnou aktualizací pověřuji proděkana pro vědu, výzkum, kvalitu a kvalifikace. (5) Výkladem jednotlivých ustanovení této směrnice pověřuji příslušného proděkana pro vědu, výzkum, kvalitu a kvalifikace. (6) Tato směrnice nabývá platnosti dnem jejího zveřejnění. (7) Tato směrnice nabývá účinnosti dnem jejího zveřejnění. Přílohy: č. 1 - Vzorový studijní plán. č. 2 - Harmonogram vyplňování individuálního studijního plánu. č. 3 - Souhrnný přehled vědecko-výzkumné činnosti studenta collaborative PhD. V Brně dne 23. 7. 2020 prof. Ing. Antonín Slaný, CSc. v.r. děkan Příloha č. 1 Vzorový studijní plán pro collaborative PhD^a: podle čl. 6 odst. 1.1 Semestr Předmět 1. semestr Econometrics^b Metodologie 1 Studium literatury^c Předměty celouniverzitního charakteru^d Vybrané povinně volitelné a volitelné předměty (viz následující tabulka) 2. semestr 1–3 povinné předměty pro konkrétní studijní program^e Studium literatury Kompetence v akademické a odborné angličtině (anglický jazyk)^f Vybrané povinně volitelné a volitelné předměty 3. semestr Prezentace na odborném semináři^g Příprava disertační práce^h 4. semestr Příprava disertační práce Státní doktorská zkouška[18] 5. semestr Příprava disertační práce Zahraniční stáž nebo její ekvivalenti 6. semestr Příprava disertační práce 7. semestr Příprava disertační práce „Malá“ obhajoba (interní obhajoba disertační práce)[19] 8. semestr Příprava disertační práce Obhajoba disertační práce[20] SDZ, „malá“ obhajoba a obhajoba disertační práce představují klíčové kontrolní body průběhu doktorského studia. Konkrétní specifikace povinných, povinně volitelných a volitelných předmětů jednotlivých studijních programů pro daný akademický rok viz Studijní katalog a informace zveřejněné na webových stránkách fakulty, v sekci Ph.D. studium. Semestr Předmět Podzimní Povinně volitelné Odborná stáž[21]^j Pomoc při výuce^k Volitelné Akademické dovednosti v angličtině 1 Jarní Povinně volitelné Odborná stáž Pomoc při výuce Volitelné Akademické dovednosti v angličtině 2 Vysvětlivky: ^a^ Uvedený vzorový studijní plán odpovídá nástupu studenta v podzimním semestru. Skladba volitelných předmětů může být aktualizována a změny jsou zahrnovány do Studijního katalogu pro daný akademický rok. ^b^ Předmět je vyučován v angličtině. ^ ^c^ V rámci předmětu Studium literatury zpracovává student analytickou přehledovou studii k tématu své disertační práce. Cílem studie je na základě prostudování světové knižní a časopisecké literatury zmapovat současný stav výzkumu v oblasti tematického zaměření disertační práce. V případě, že má student v úmyslu přehledovou studii publikovat nebo že má v úmyslu předložit disertační práci formou souboru uveřejněných nebo do tisku nebo k jinému typu zveřejnění přijatých prací k danému tématu, zpracovává přehledový vědecký článek (review study). Zpracované texty odevzdává prostřednictvím aplikace „Odevzdávárna“ v IS MU. Zápočet (6 kr.) se uděluje za text příslušné kvality v minimálním rozsahu 20 normovaných stran textu. Předmět Studium literatury zapisuje student dvakrát za studium – v prvním a ve druhém semestru (v případě úspěšného ukončení předmětu). Předmět je třeba absolvovat dvakrát s kladným hodnocením. ^d^ Viz Studijní katalog. ^e^ Viz Studijní katalog. Tyto předměty současně fungují jako povinně volitelné pro ostatní studijní programy ^f^ V průběhu studia je student povinen prokázat kompetenci v akademické a odborné angličtině. Tato kompetence se v souladu s čl. 30 odst. 4 písm. c) SZŘ ověřuje jedním z následujících způsobů: a) Ukončením dvou příslušných semestrálních předmětů, tj. prokázání jazykové kompetence zapisuje do IS pověřená koordinátorka příslušného oddělení na základě úspěšného absolvování dvou semestrálních předmětů v angličtině – Kompetence v akademické a odborné angličtině, var. A. b) Získáním zápočtu za napsání cizojazyčné publikace pro časopis nebo sborník a zápočtu za přednesení cizojazyčné přednášky včetně řízení následné diskuse na kvalifikovaném odborném fóru. Zápočty uděluje pověřený hodnotitel, pracovník Centra jazykového vzdělávání Masarykovy univerzity – Kompetence v akademické a odborné angličtině, var. B. ^g ^ Prezentací na odborném semináři se rozumí: a) Prezentace na semináři pracovníků školicího pracoviště a (eventuálně) přizvaných hostů, uspořádaném vedoucím školicího pracoviště za účelem kritického posouzení výzkumných projektů studentů collaborative PhD nebo kritického posouzení předložené studie k tématu disertační práce. Výběr z uvedených variant provádí školitel studenta se zřetelem ke specifikům vědní oblasti a zaměření disertační práce. Druhá varianta (prezentace studie) se předpokládá zejména v případě, že student má v úmyslu předložit disertační práci formou souboru uveřejněných nebo do tisku nebo k jinému typu zveřejnění přijatých prací k danému tématu. Student je povinen předložit projekt svého výzkumu disertační práce/studii k tématu disertační práce nejpozději 14 dní před konáním semináře, a to v elektronické podobě prostřednictvím sekretariátu katedry. Současně je povinen vložit příslušný text do aplikace „Odevzdávárna“ v IS MU. b) Prezentace realizovaná na významné, tematicky relevantní odborné konferenci nebo letní škole. Text prezentovaného příspěvku a případný recenzní posudek vypracovaný v souvislosti s uveřejněním příspěvku ve sborníku z konference (je-li k dispozici) je student povinen vložit do aplikace „Odevzdávárna“ v IS MU. V případě prezentace na letní škole je udělení kreditů možné pouze za podmínky, nedostane-li student uděleny kredity za danou letní školu v rámci předmětu Odborná stáž. ^h^ Počet kreditů za předmět Příprava disertační práce si pro jednotlivé semestry volí student po dohodě se školitelem, a to tak, aby zvolená kreditová hodnota odpovídala předpokládanému postupu zpracování disertační práce. V jednom semestru je za daný předmět povoleno získat 5–30 kreditů. Plnění požadavků předmětu Příprava disertační práce hodnotí školitel zápočtem v každém semestru, v němž student předmět zapsal (čl. 30 odst. 5 SZŘ). ^i^ Zahraniční stáží se rozumí absolvování části studia na zahraniční instituci (vyjma Slovenska) v délce nejméně jednoho měsíce v případě studentů prezenční formy studia. Studenti kombinované formy studia mohou povinnost zahraniční stáže splnit i formou účasti na mezinárodním tvůrčím projektu s výsledky publikovanými nebo prezentovanými v zahraničí nebo jinou formou přímé účasti na mezinárodní spolupráci. K absolvování konkrétního ekvivalentu zahraniční stáže je nutný souhlas oborové rady. K absolvování zahraniční stáže jakoukoliv z výše uvedených forem je nutný souhlas školitele. Před zahájením zahraniční stáže je student povinen zpracovat písemně plán/projekt stáže obsahující: plán činností plánované výstupy (plánované prezentace, plánované publikace, plán práce na textu disertační práce) a vložit jej do IS MU (aplikace „Odevzdávárna“). Po návratu ze stáže je student povinen vypracovat písemnou zprávu a společně se zpracovanými výstupy ji do 14 dnů po návratu ze stáže vložit do IS MU, aplikace „Odevzdávárna“. Vložení zprávy do IS je podmínkou pro udělení zápočtu ze strany školitele. Student je dále povinen evidovat stáž v příslušné aplikaci v IS MU. Stáž v délce 1 měsíc je hodnocena 10 kredity, stáž v délce 3 - 6 měsíců je hodnocena maximálně 25 kredity, účast na mezinárodním tvůrčím projektu či jiná forma přímé účasti na mezinárodní spolupráci jsou hodnoceny 5 - 15 kredity v závislosti na svém rozsahu. Studenti musejí předmět povinně absolvovat jedenkrát v průběhu studia. ^ ^j ^ Odbornou stáží se rozumí pobyt studenta na prestižní univerzitě či vědeckovýzkumném pracovišti, jehož účelem je prohloubení odborných a metodologických znalostí vztahujících se k tématu disertační práce, případně účast na letní škole. K absolvování odborné stáže je nutný souhlas školitele. Při schvalování odborné stáže posuzuje školitel především odborné zaměření navštívené instituce/letní školy. Písemnou žádost s přiloženým plánem/projektem (specifikujícím plán činností a plánované výstupy) schválenou školitelem odevzdává student pověřené koordinátorce příslušného oddělení. Po absolvování stáže je student povinen zpracovat zprávu a do 14 dnů po ukončení stáže ji vložit do IS MU, aplikace „Odevzdávárna“ a předložit pověřené koordinátorce příslušného oddělení. Kreditovou hodnotu daného předmětu stanovuje školitel, a to v závislosti na náročnosti a délce odborné stáže. Maximální kreditová hodnota pro tuzemskou odbornou stáž činí 15 kreditů, maximální kreditová hodnota pro zahraniční odbornou stáž činí 25 kreditů. Předmět Odborná stáž lze zapsat opakovaně. ^ ^ k^ Předmětem Pomoc při výuce se rozumí pedagogická činnost doktoranda realizovaná pod vedením školitele. Rozsah výuky a dalších pedagogických povinností stanovuje školitel, příp. vedoucí školicího pracoviště se souhlasem školitele, a to tak, aby výuková zátěž nebyla překážkou plnění ISP. Kreditovou hodnotu předmětu stanovuje vedoucí školicího pracoviště v závislosti na rozsahu výuky a dalších pedagogických aktivit. Pro udělování kreditů platí následující pravidlo: Činnost^ Počet kreditů^ Výuková činnost v rozsahu 1 vyučovací hodiny týdně^ 2 kr.^ Vedení bakalářské práce^ 2 kr.^ Vedení diplomové práce^ 3 kr.^ Hodnocení seminárních prací v rozsahu 12 hod. práce^ 1 kr.^ ^ ^ Příloha č. 2 Harmonogram vyplňování individuálního studijního plánu podle čl. 5 Plán celého studia návrh studenta jarní a podzimní semestr při zápisu do studia, max. v 1. semestru studia schválení školitelem jarní a podzimní semestr po finálním potvrzení studentem, max. v 1. semestru studia schválení oborovou radou jarní a podzimní semestr po schválení školitelem, max. v 1. roce studia Semestrální náplně návrh studenta jarní semestr 1. 1. – 20. 2. podzimní semestr 1. 6. – 20. 9. schválení školitelem jarní semestr 15. 1. – 28. 2. podzimní semestr 15. 6. – 30. 9. hodnocení studenta jarní semestr 1. 5. – 31. 8. podzimní semestr 1. 12. – 31. 1. hodnocení školitele jarní semestr 15. 5. – 15. 9. podzimní semestr 15. 12. – 15. 2. hodnocení oborovou radou minimálně jednou ročně Příloha č. 3 Souhrnný přehled vědecko-výzkumné činnosti studenta collaborative PhD podle čl. 6 odst. 1.2 Publikační výsledky (uvádějí se plné citace a počet příslušných výsledků) A Publikace ve vědeckých časopisech (publikace typu J) Počet A1 Publikace v databázi WoS (typ J[imp]) (vepsat citace) A2 Publikace v databázi Scopus (typ J[sc]) A3 Publikace v zahraničním recenzovaném odborném periodiku (typ J[ost]) A4 Publikace v domácím recenzovaném odborném periodiku (typ J[ost]) B Kapitoly v odborných knihách (publikace typu C) B1 Kapitola v recenzované odborné knize vydané v zahraničí ve světovém jazyce B2 Kapitola v recenzované odborné knize vydané v ČR/SR ve světovém jazyce B3 Kapitola v recenzované odborné knize vydané v ČR v češtině, v zahraničí v jiném než světovém jazyce C Původní statě v konferenčních sbornících (publikace typu D) C1 Stať ve sborníku z mezinárodní konference evidované v ISI Proceedings a Scopus C2 Stať ve sborníku ze zahraniční mezinárodní konference ve světovém jazyce C3 Stať ve sborníku z mezinárodní konference konané v ČR/SR ve světovém jazyce C4 Stať ve sborníku z konference v češtině/slovenštině D Jiné publikace a nepublikační výsledky Řešení projektů studentského specifického výzkumu Rok Název a číslo projektu Specifikace podílu (hlavní řešitel/spoluřešitel) Podíl na vědecko-výzkumných projektech Od - do Typ projektu (název, číslo, hlavní řešitel) Specifikace podílu Vědecko-výzkumné a studijní stáže Od - do Místo pobytu Specifikace náplně/programu stáže ________________________________ [1] Součet celkové doby studia (tj. doby, v níž je osoba studentem daného studia) a období eventuálního přerušení studia, které bylo studentovi povoleno děkanem fakulty na žádost studenta (čl. 13 odst. 1 SZŘ) nesmí překročit dvojnásobek standardní doby (čl. 13 odst. 3 SZŘ), jinak se toto studium podle čl. 15 odst. 1 písm. b) SZŘ ukončí. Do celkové doby se nezapočítává doba přerušení studia podle čl. 32 odst. 8 a čl. 33 odst. 9 SZŘ. Dále se nezapočítává doba, po kterou bylo studium přerušeno z vážných zdravotních důvodů nebo z důvodů mateřské či rodičovské dovolené (čl. 13 odst. 3 SZŘ). [2] Podmínky pro přijetí ke studiu do doktorských studijních programů ESF schválené Akademickým senátem ESF pro daný akademický rok jsou uveřejněny na elektronické úřední desce a úřední desce fakulty. [3] Uvádí se v případě, že oborová rada daného programu stanoví studentovi povinnost absolvovat „malou“ obhajobu disertační práce – viz článek 12 této směrnice. [4] Uvádí se: kód předmětu, název předmětu, počet kreditů, plánovaný termín. Povinně volitelné a volitelné předměty volí student se zřetelem k zaměření své disertační práce a po dohodě se svým školitelem a konzultantem. [5] Nepovinné. [6] Nepovinné. [7] Nepovinné. [8] Student je povinen evidovat stáž v příslušné aplikaci IS MU. [9]Za participaci na výuce mimo rámec předmětu Pomoc při výuce, která se uskutečňuje po dohodě s vedoucím školicího pracoviště, náleží studentovi finanční odměna. [10] Požadavky na rozsah a formální náležitosti disertační práce jsou stanoveny ve směrnici ESF k požadavkům na rozsah, strukturu a úpravu tezí disertační práce, disertační práce a autoreferátu disertační práce. [11] Požadavky na rozsah a formální náležitosti disertační práce jsou stanoveny ve směrnici ESF k požadavkům na rozsah, strukturu a úpravu tezí disertační práce, disertační práce a autoreferátu disertační práce. [12] Přílohou disertační práce je seznam uveřejněných prací, případně prací přijatých do tisku s doloženým potvrzením o přijetí k uveřejnění. [13] Bez seznamu použité literatury a přiložených článků. [14] Představení dosažených výsledků v kontextu již publikovaných poznatků. [15] Požadavky na rozsah a formální náležitosti disertační práce jsou stanoveny ve směrnici ESF k požadavkům na rozsah, strukturu a úpravu tezí disertační práce, disertační práce a autoreferátu disertační práce. [16] Požadavky na rozsah a formální náležitosti disertační práce jsou stanoveny ve směrnici ESF k požadavkům na rozsah, strukturu a úpravu tezí disertační práce, disertační práce a autoreferátu disertační práce. [17] Požadavky na rozsah a formální náležitosti disertační práce jsou stanoveny ve směrnici ESF k požadavkům na rozsah, strukturu a úpravu tezí disertační práce, disertační práce a autoreferátu disertační práce. [18] Podrobně Část třetí této směrnice. [19] Podrobně čl. 12 této směrnice. [20] Podrobně čl. 13 této směrnice. [21] Student je povinen evidovat stáž v příslušné aplikaci IS MU.