1/16 . Statut Ekonomicko-správní fakulty Masarykovy univerzity (ve znění účinném od 5. června 2023) Část první Úvodní ustanovení Článek 1 (1) Ekonomicko-správní fakulta (dále jen „fakulta“) je součástí Masarykovy univerzity (dále „univerzita“ nebo „MU“). Fakulta byla zřízena pro pedagogickou a vědeckou činnost v oboru ekonomických věd. (2) Název fakulty: Ekonomicko-správní fakulta Masarykovy univerzity. (3) V mezinárodním styku používá fakulta buď úplný název v jazyce českém, nebo úplný název v jazyce anglickém: „Masaryk University, Faculty of Economics and Administration”, nebo úplný název v jazyce francouzském: „Université Masaryk, Faculté d´Economie et d´Administration“, nebo úplný název v jazyce německém: „Masaryk Universität, Fakultät für Wirtschafts-und Verwaltungswissenschaften“. (4) Základním úkolem fakulty je poskytovat na základě tvořivého vědeckého bádání vysokoškolské ekonomické vzdělání. (5) Fakulta byla zřízena usnesením Akademického senátu Masarykovy univerzity v Brně ze dne 26. listopadu 1990. (6) Sídlem fakulty je Brno, Lipová 41a. Článek 2 (1) Fakulta je samosprávnou součástí univerzity jako veřejné vysoké školy. Samostatně a svobodně uskutečňuje vzdělávací a v souvislosti s ní vědeckou a výzkumnou, vývojovou a inovační, uměleckou nebo další tvůrčí činnost (dále jen „tvůrčí činnost“) a s nimi související činnosti a vytváří pro tuto činnost podmínky. (2) Rozsah samosprávy fakulty a její vztahy k univerzitě jsou vymezeny zákonem č. 111/1998 Sb., o vysokých školách, v platném znění (dále jen „zákon“), Statutem MU a tímto Statutem. (3) Na půdě fakulty jsou zaručena všechna akademická práva a svobody ve smyslu ustanovení § 4 zákona a čl. 2 Statutu MU. Článek 3 (1) Fakulta není právnickou osobou. V čele fakulty je děkan, který jedná a rozhoduje ve věcech fakulty, pokud zákon nebo Statut MU nestanoví jinak. Fakulta jedná a rozhoduje jménem univerzity ve věcech určených § 24 zákona, ve znění pozdějších předpisů. Orgány fakulty jednají také jménem univerzity v rozsahu stanoveném čl. 15 Statutu MU. 2/16 Část druhá Činnost fakulty Článek 4 Vzdělávací činnost (1) Vzdělávací činnost uskutečňuje fakulta ve všech formách studia v následujících akreditovaných studijních programech: a) bakalářské studijní programy, b) magisterské studijní programy, c) doktorské studijní programy. (2) Dále fakulta uskutečňuje mimo rámec akreditovaných studijních programů: a) studium jednotlivých předmětů pro studenty jiných fakult univerzity a jiných vysokých škol, b) celoživotní vzdělávání a vzdělávání v mezinárodně uznávaném kurzu ve smyslu § 60 a § 60a zákona a článku 31 Statutu MU. (3) Vzdělávací činnost v akreditovaném studijním programu uskutečňuje fakulta v souladu se studijními plány. (4) Fakulta poskytuje vysokoškolské vzdělání a navrhuje univerzitě, aby: a) absolventům studia v bakalářských studijních programech přiznala akademický titul „bakalář“ (ve zkratce „Bc.“, uváděný před jménem), b) absolventům studia v magisterských studijních programech přiznala akademický titul „inženýr“ (ve zkratce „Ing.“, uváděný před jménem), c) absolventům studia v doktorských studijních programech přiznala akademický titul „doktor“ (ve zkratce „Ph.D.“, uváděný za jménem). Článek 5 Tvůrčí činnost a zahraniční styky (1) Nedílnou součástí pracovní náplně každého akademického pracovníka, vědeckého, výzkumného a vývojového pracovníka fakulty je tvůrčí činnost jako nezbytný předpoklad pro pedagogické působení, při respektování principů etiky vědecké práce. (2) Základem pro rozvoj tvůrčí činnosti je zaměření kateder, které přitom vychází i ze styků se zahraničními pracovišti a podílí se na řešení společných mezinárodních projektů. (3) Fakulta vytváří podmínky pro zahraniční styky, podporuje aktivní činnost akademických pracovníků, vědeckých, výzkumných a vývojových pracovníků i studentů na pracovištích doma i v zahraničí, včetně zveřejňování výsledků tvůrčí činnosti. Článek 6 Doplňková činnost (1) V souvislosti s plněním svého základního úkolu fakulta vykonává doplňkovou a další činnost, zejména: a) poradenskou a expertizní činnost, b) vzdělávací a výzkumnou činnost, c) ediční činnost. 3/16 Část třetí Organizace fakulty Článek 7 Pracoviště fakulty (1) Fakulta se člení na pracoviště, jimiž jsou: a) katedry, b) oddělení pro vzdělávání, c) účelová zařízení, d) děkanát. (2) O zřízení, sloučení, splynutí, rozdělení nebo zrušení kateder, oddělení pro vzdělávání a účelových zařízení fakulty rozhoduje na návrh děkana její Akademický senát. (3) Účelová zařízení a děkanát se mohou členit na oddělení a jiné složky, které zřizuje vedoucí pracoviště se souhlasem děkana. Vedoucí oddělení odpovídá za plnění svých povinností vedoucímu pracoviště. Vedoucího oddělení ustanovuje vedoucí pracoviště se souhlasem děkana. (4) Na fakultě působí také oddělení pracoviště s celouniverzitní působností: a) oddělení Centra jazykového vzdělávání MU. Článek 8 Katedry (1) Katedra je základní organizační jednotkou pro řízení a rozvoj pedagogické a vědecké činnosti. Katedry, které zajišťují pedagogickou a vědeckou činnost ve více oborech, se mohou členit na sekce. (2) Na fakultě jsou ustaveny tyto katedry: a) Katedra ekonomie, b) Katedra financí, c) Katedra podnikové ekonomiky a managementu, d) Katedra veřejné ekonomie, e) Katedra regionální ekonomie. Článek 9 Složení katedry (1) Katedru tvoří: a) akademičtí pracovníci, tj. profesoři, docenti, mimořádní profesoři, odborní asistenti, asistenti, lektoři a vědečtí, výzkumní a vývojoví pracovníci, b) ostatní zaměstnanci. (2) Na katedře mohou dále působit: a) odborníci z praxe a stážisté, b) studenti doktorských studijních programů, c) další studenti vysokoškolského studia, zejména jako členové výzkumných týmů, d) další odborníci z oblasti vzdělávání, výzkumu a vývoje (hostující profesoři, zahraniční vyučující a další). 4/16 Článek 10 Vedoucí katedry (1) V čele katedry je vedoucí, který je na základě výběrového řízení a v souladu s ust. § 24 zákona jmenován děkanem zejména z řad profesorů a docentů. Funkční období vedoucího katedry je čtyřleté a končí jeho uplynutím, odvoláním, vzdáním se funkce nebo skončením pracovního poměru na fakultě. Funkci vedoucího katedry může tatáž osoba vykonávat nejvýše dvě bezprostředně po sobě jdoucí funkční období. (2) Vedoucí katedry předkládají děkanovi návrhy týkající se zejména: a) činnosti a organizace katedry a fakulty ve smyslu čl. 4, 5, 6 a 7, b) materiálního a finančního zabezpečení této činnosti, c) personálního zabezpečení této činnosti včetně personálních, platových a kvalifikačních záležitostí pracovníků katedry (čl. 9, odst. 1), externích učitelů a studentů (odst. 2 téhož článku), d) organizace katedry. (3) Vedoucího katedry zastupuje zástupce určený vedoucím, a to v rozsahu jím stanoveném v době nepřítomnosti ve všech věcech, které nesnesou odkladu. O ustanovení zástupce informuje vedoucí katedry děkana. Článek 11 Oddělení pro vzdělávání (1) Na fakultě působí tato oddělení pro vzdělávání: a) Oddělení právního vzdělávání b) Oddělení aplikované matematiky a informatiky (2) Postavení a působnost oddělení pro vzdělávání jsou dány Organizačním řádem ESF MU. Článek 12 Účelová zařízení (1) Na fakultě působí účelová zařízení dle platného Organizačního řádu ESF MU. Část čtvrtá Samospráva fakulty Článek 13 Orgány akademické samosprávy (1) Samosprávnými akademickými orgány fakulty jsou: a) Akademický senát fakulty, b) děkan, c) Vědecká rada fakulty, d) Disciplinární komise fakulty. (2) Akademickými funkcionáři jsou děkan a proděkani. 5/16 Článek 14 Akademická obec fakulty (1) Akademická obec fakulty je samosprávné společenství, jež tvoří: a) akademičtí pracovníci působící na fakultě, b) studenti zapsaní na této fakultě. (2) Každý člen akademické obce fakulty požívá akademických práv a svobod uvedených v § 4 zákona, čl. 2 Statutu MU a čl. 2, odst. 3 tohoto Statutu. Akademická obec fakulty je společným a nedílným garantem svobod a práv každého člena. Současně je povinností všech členů akademické obce tyto svobody a práva hájit a rozvíjet. (3) Každý člen akademické obce je povinen se řídit zákonem a ostatními obecně závaznými předpisy, Statutem MU, dalšími vnitřními předpisy a ostatními předpisy MU, tímto Statutem a rovněž vnitřními předpisy a ostatními předpisy fakulty. (4) Právo svolat shromáždění akademické obce má děkan nebo předseda Akademického senátu fakulty. Akademická obec se schází nejméně jednou za rok. Na výročním shromáždění akademické obce přednáší předseda Akademického senátu fakulty a děkan výroční zprávu o činnosti Akademického senátu fakulty a stavu fakulty. (5) Každý člen akademické obce má právo interpelace ve vztahu k akademickým orgánům fakulty. Článek 15 Akademický senát fakulty (1) Akademický senát fakulty (dále jen „Akademický senát“) je představitelem akademické obce, nejvyšším samosprávným zastupitelským orgánem fakulty a zárukou akademických svobod na fakultě. (2) Akademický senát je složen z volených zástupců akademické obce. Členství v Akademickém senátu je čestnou funkcí, je neslučitelné s výkonem funkce rektora, prorektora, kvestora, děkana, proděkana, tajemníka fakulty a ředitele součásti vysoké školy. Akademický senát má 17 členů, z nichž je 6 studentů. (3) Akademický senát může zřizovat stálé nebo dočasné komise ze svých členů, popřípadě z dalších členů akademické obce. Předsedou komise je vždy člen Akademického senátu. (4) Volby do Akademického senátu jsou přímé a provádí se tajným hlasováním v souladu s Volebním řádem Akademického senátu fakulty, který je vnitřním předpisem fakulty. (5) Funkční období jednotlivých členů Akademického senátu je tříleté. Další podrobnosti stanoví Volební řád Akademického senátu fakulty. (6) Při své činnosti se Akademický senát řídí zákonem, Statutem MU, Statutem fakulty, Volebním řádem Akademického senátu fakulty a Jednacím řádem Akademického senátu fakulty, které tvoří vnitřní předpisy fakulty. Článek 16 Působnost a pravomoc Akademického senátu (1) Akademický senát zejména: a) na návrh děkana rozhoduje o zřízení, sloučení, splynutí, rozdělení nebo zrušení fakultních pracovišť, b) na návrh děkana nebo v případě Jednacího řádu Akademického senátu fakulty na návrh člena Akademického senátu fakulty, k němuž si Akademický senát fakulty vyžádal stanovisko děkana, schvaluje návrhy vnitřních předpisů fakulty a postupuje je prostřednictvím předsedy Akademického senátu MU ke schválení Akademickému senátu MU, 6/16 c) schvaluje rozdělení finančních prostředků fakulty předložené děkanem a kontroluje jejich využívání, d) schvaluje výroční zprávu o činnosti a výroční zprávu o hospodaření fakulty předložené děkanem, e) schvaluje podmínky pro přijetí ke studiu ve studijních programech uskutečňovaných na fakultě, f) dává děkanovi předchozí souhlas ke jmenování a odvolání členů Vědecké rady fakulty a členů Disciplinární komise fakulty, g) usnáší se o návrhu na jmenování děkana, popřípadě navrhuje jeho odvolání z funkce, h) na návrh děkana schvaluje strategický záměr vzdělávací a tvůrčí činnosti fakulty vypracovaný v souladu se strategickým záměrem univerzity po projednání ve Vědecké radě fakulty. (2) Akademický senát fakulty se vyjadřuje zejména: a) k návrhům studijních programů uskutečňovaných na fakultě, b) k záměru děkana jmenovat nebo odvolat proděkany. Článek 17 Jednání Akademického senátu (1) Pravidla jednání Akademického senátu jsou upravena v Jednacím řádu Akademického senátu fakulty, který je vnitřním předpisem fakulty. Článek 18 Vědecká rada fakulty (1) Členy Vědecké rady fakulty jmenuje a odvolává děkan s předchozím souhlasem Akademického senátu. Nejméně jedna třetina členů jsou jiné osoby než členové akademické obce univerzity. Předsedou Vědecké rady fakulty je děkan. (2) Funkční období jednotlivých členů Vědecké rady fakulty je nejvýše čtyřleté, počíná jmenováním členem Vědecké rady fakulty děkanem a končí vždy nejpozději současně s funkčním obdobím děkana, který člena Vědecké rady fakulty jmenoval. (3) Členové Vědecké rady fakulty jsou děkan a významní představitelé oborů, v nichž fakulta uskutečňuje vzdělávací a tvůrčí činnost. (4) Vědecká rada fakulty: a) projednává návrh strategického záměru vzdělávací a tvůrčí činnosti fakulty vypracovaný v souladu se strategickým záměrem MU a návrhy každoročního plánu realizace strategického záměru fakulty, b) schvaluje návrhy studijních programů, které mají být uskutečňovány na fakultě, a postupuje je v souladu s čl. 8, odst. 1 Statutu MU prostřednictvím rektora ke schválení Radě pro vnitřní hodnocení MU, c) navrhuje rektorovi záměr předložit žádost o akreditaci, rozšíření akreditace nebo prodloužení doby platnosti akreditace studijních programů, které se uskutečňují na fakultě, d) navrhuje rektorovi záměr předložit žádost o akreditaci habilitačního řízení a řízení ke jmenování profesorem, a to v případě řízení uskutečňovaných na fakultě, e) vykonává působnost v habilitačním řízení a v řízení ke jmenování profesorem. (5) Vědecká rada fakulty se vyjadřuje k dalším záležitostem, které jí předloží děkan. 7/16 (6) Děkan svolává zasedání Vědecké rady fakulty nejméně jedenkrát za semestr a řídí je. Zasedání Vědecké rady fakulty se účastní tajemník fakulty jako host. (7) Způsob jednání a usnášení Vědecké rady fakulty je stanoven Jednacím řádem Vědecké rady fakulty, který je jejím vnitřním předpisem. (8) Členství ve Vědecké radě fakulty zaniká zejména uplynutím funkčního období, odvoláním nebo vzdáním se členství. Článek 19 Děkan (1) V čele fakulty je děkan, který řídí fakultu a rozhoduje a jedná jménem univerzity ve věcech týkajících se fakulty v souladu se zákonem a Statutem MU (srov. § 24 zákona a čl. 15 Statutu MU). V tomto rozsahu je oprávněn vydávat ostatní předpisy fakulty jako akty řízení (Organizační řád, směrnice, pokyny, opatření) a metodické listy. Zastupování v některých oblastech řízení a vedení fakulty může delegovat na proděkany a tajemníka. Tato delegace je provedena písemným zmocněním. Děkan za svou činnost odpovídá Akademickému senátu fakulty a v rozsahu určeném Statutem MU rovněž rektorovi. Funkce děkana je neslučitelná s funkcí vedoucího katedry, vedoucího oddělení pro vzdělávání a vedoucího účelového zařízení. (2) Děkana jmenuje a odvolává na návrh Akademického senátu fakulty rektor univerzity. Rektor může odvolat děkana z vlastního podnětu, a to pouze po předchozím vyjádření Akademického senátu fakulty a se souhlasem Akademického senátu univerzity v případě, kdy děkan závažným způsobem neplní povinnosti nebo závažným způsobem poškozuje zájem univerzity nebo fakulty. Návrh na jmenování děkana předkládá předseda Akademického senátu fakulty rektorovi nejpozději jeden měsíc před koncem funkčního období příslušného děkana. O vyhlášení voleb, přijetí kandidátů a termínu zasedání Akademického senátu fakulty, jehož předmětem je jednání a usnášení se o návrhu na jmenování děkana včetně představování kandidátů a jejich programových prohlášení, vyrozumí předseda Akademického senátu fakulty rektora univerzity. Ten je oprávněn se tohoto jednání zúčastnit. Funkční období děkana je čtyřleté. Funkci děkana může táž osoba vykonávat na fakultě nejvýše dvě po sobě bezprostředně jdoucí období. (3) Děkan může jmenovat svůj poradní orgán. (4) V rámci působnosti uvedené shora podle odst. 1 tohoto článku děkan zejména: a) jmenuje a odvolává proděkany a tajemníka fakulty, b) jmenuje a odvolává vedoucí kateder, oddělení pro vzdělávání a účelových zařízení, c) jmenuje a odvolává se souhlasem Akademického senátu fakulty členy Vědecké rady fakulty a Disciplinární komise fakulty, d) v souladu s platnými právními předpisy rozhoduje v pracovněprávních vztazích zaměstnanců fakulty, e) uvolňuje na návrh vedoucího katedry akademické pracovníky z plnění pedagogických úkolů a umožňuje jim věnovat se pouze vědecké práci, f) podává nejméně jednou za rok písemnou zprávu o činnosti fakulty na shromáždění akademické obce, g) je členem Vědecké rady fakulty a předsedá jí, h) v souladu s Disciplinárním řádem fakulty rozhoduje v disciplinárním řízení, i) může vyjádřit nesouhlas s usnesením Akademického senátu fakulty, a to v souladu s Jednacím řádem Akademického senátu fakulty, j) může zřídit poradní komise, řídit je, nebo pověřit jejich řízením příslušného proděkana, nebo tajemníka fakulty, 8/16 k) navrhuje rektorovi univerzity předsedy zkušebních komisí státních závěrečných zkoušek a komisí pro rigorózní zkoušky a jmenuje jejich členy, pokud obecně závazné předpisy nestanoví jinak. (5) Děkan dále: a) pečuje o rozvoj systému řízení fakulty a koordinuje v tomto smyslu činnost svých proděkanů a tajemníka, b) vydává normativní a řídící akty, jež jsou v jeho pravomoci, c) může z vlastní iniciativy předkládat Akademickému senátu návrh Statutu fakulty, jeho změn a návrhy jeho příloh, d) předkládá Akademickému senátu návrh rozpočtu fakulty, e) předkládá Akademickému senátu k vyjádření a Vědecké radě fakulty ke schválení studijní programy fakulty, f) ve spolupráci s vedoucími pracovišť fakulty pečuje o personální rozvoj fakulty, g) v souladu s platnými právními předpisy uzavírá pracovní smlouvy a dohody o pracích konaných mimo pracovní poměr se všemi zaměstnanci fakulty a určuje výši jejich mzdy v souladu s Vnitřními mzdovými předpisy MU. (6) V přímé řídící působnosti děkana jsou tito funkcionáři a vedoucí pracovišť fakulty: a) proděkani ve věcech týkajících se jim svěřených úseků, b) tajemník, c) vedoucí kateder, d) další vedoucí pracovišť stanovení Organizačním řádem. (7) Akademickému senátu fakulty a rektorovi univerzity děkan odpovídá zejména za: a) dodržování právních předpisů a vnitřních předpisů fakulty a univerzity, b) organizaci vzdělávací a tvůrčí činnosti a za vytváření podmínek pro tuto činnost, c) hospodaření se státními rozpočtovými prostředky, podle účelového určení, dále za hospodaření s vlastními finančními prostředky fakulty a za správu majetku, s nímž fakulta hospodaří. Článek 20 Proděkani (1) Proděkany jmenuje a odvolává po vyjádření Akademického senátu fakulty děkan, jenž také rozhoduje o jejich počtu, zaměření a kompetencích. Náplň jejich činnosti vymezuje děkan Organizačním řádem. (2) Proděkani zastupují děkana v činnostech jim svěřených Organizačním řádem mimo činnosti výhradně vyhrazené děkanovi. Za svou činnost jsou odpovědni děkanovi. (3) Proděkani se vzájemně zastupují v pořadí, které určí děkan. V nepřítomnosti zastupuje děkana v plném rozsahu ve věcech, které nesnesou odkladu, proděkan, kterého určí děkan. (4) Funkce proděkana je neslučitelná s funkcí vedoucího katedry, vedoucího oddělení pro vzdělávání nebo vedoucího účelového zařízení. 9/16 Článek 21 Disciplinární komise fakulty (1) Členy Disciplinární komise fakulty jmenuje děkan z řad členů akademické obce fakulty. Polovinu členů tvoří studenti. Disciplinární komise fakulty si ze svých členů volí a odvolává svého předsedu. (2) Funkční období členů Disciplinární komise fakulty jsou dva roky. (3) Disciplinární komise fakulty projednává disciplinární přestupky studentů zapsaných na fakultě a předkládá návrhy na rozhodnutí děkanovi. Bližší podrobnosti upravuje Disciplinární řád fakulty. Část pátá Administrativa fakulty Článek 22 Tajemník fakulty (1) Tajemník fakulty řídí hospodaření a vnitřní správu fakulty v rozsahu stanoveném Organizačním řádem ESF MU. Tajemník odpovídá děkanovi za hospodárné využívání finančních prostředků fakulty podle schváleného rozpočtu. (2) Tajemníka fakulty jmenuje a odvolává děkan. (3) Tajemník fakulty je podřízen děkanovi, kterému je odpovědný: a) za svou činnost, b) za zákonnost při zabezpečování hospodářského a správního chodu fakulty. (4) Tajemník fakulty řídí zaměstnance děkanátu a ostatní zaměstnance v souladu s Organizačním řádem. Článek 23 Děkanát (1) Děkanát realizuje právní, administrativní, personální, materiální, logistické a finanční zajištění veškeré činnosti fakulty. (2) Náplň činnosti děkanátu a jeho vnitřní organizaci upravuje Organizační řád. Část šestá Akademičtí pracovníci Článek 24 (1) Akademickými pracovníky fakulty jsou zaměstnanci fakulty, kteří vykonávají v pracovním poměru podle sjednaného druhu práce jak pedagogickou, tak tvůrčí činnost. Akademičtí pracovníci jsou povinni dbát dobrého jména fakulty a univerzity. Akademickými pracovníky jsou profesoři, docenti, mimořádní profesoři, odborní asistenti, asistenti, lektoři a vědečtí, výzkumní a vývojoví pracovníci. (2) Na výuce se mohou podílet i další odborníci na základě dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr. (3) Akademickým pracovníkům lze poskytnout na jejich žádost tvůrčí volno, za podmínek stanovených v ust. § 76 zákona. 10/16 Článek 25 Docenti a profesoři (1) Docenta pro určitý obor jmenuje rektor na základě habilitačního řízení, v němž se ověřuje vědecká kvalifikace uchazeče, a to zejména na základě habilitační práce a její obhajoby a dalších vědeckých a odborných prací. Dále se hodnotí jeho pedagogická způsobilost na základě hodnocení habilitační přednášky a pedagogické praxe. (2) Profesora pro určitý obor jmenuje prezident republiky na návrh Vědecké rady univerzity podaný prostřednictvím příslušného ministra. V řízení ke jmenování profesorem se prokazuje pedagogická a vědecká kvalifikace uchazeče, který je význačnou a uznávanou vědeckou osobností ve svém oboru. (3) Habilitační řízení a řízení ke jmenování profesorem na fakultě upravuje zákon v ust. § 72 až 75. Oprávnění konat habilitační řízení nebo řízení ke jmenování profesorem v daném oboru podléhá akreditaci, kterou uděluje Národní akreditační úřad pro vysoké školství podle § 82 zákona. Seznam akreditovaných oborů, ve kterých je MU oprávněna konat habilitační řízení a řízení ke jmenování profesorem, se zveřejňuje ve veřejné části internetových stránek fakulty. (4) Fakulta zveřejní ve veřejné části svých internetových stránek neprodleně údaje o zahájení habilitačního řízení a řízení ke jmenování profesorem a termíny příslušných veřejných zasedání Vědecké rady fakulty. Neprodleně rovněž zveřejní údaje o ukončení těchto řízení. (5) Na habilitační řízení a řízení ke jmenování profesorem se Správní řád nevztahuje. Článek 26 Hostující a emeritní profesoři (1) Postavení hostujících a emeritních profesorů je upraveno v čl. 42 a 43 Statutu MU. Článek 27 Výběrové řízení (1) Místa akademických pracovníků na fakultě se obsazují na základě výběrového řízení. Vypsání tohoto řízení musí být zveřejněno ve veřejné části internetových stránek MU nebo fakulty nejméně 30 dnů před koncem lhůty pro podání přihlášky. Od výběrového řízení lze upustit za podmínek stanovených v § 77 zákona. (2) Výběrová řízení je možné konat i při přijímání odborných, popř. dalších zaměstnanců fakulty. (3) Výběrové řízení je upraveno vnitřním předpisem univerzity „Řád výběrového řízení MU“. Část sedmá Článek 28 Ostatní zaměstnanci fakulty (1) Kromě členů akademické obce působí na fakultě další zaměstnanci, kteří se podílejí na vědecké, výzkumné, vývojové nebo další tvůrčí činnosti nebo zajišťují další odborné a administrativněsprávní a hospodářské činnosti nezbytné pro naplnění poslání fakulty. (2) Tito pracovníci jsou v pracovněprávních vztazích k univerzitě, přičemž orgány fakulty mají právo rozhodovat nebo jednat jménem univerzity v pracovněprávních vztazích těchto zaměstnanců ve věcech týkajících se fakulty. (3) Odměňování těchto pracovníků se řídí „Vnitřním mzdovým předpisem MU“, který je vnitřním předpisem univerzity. (4) Působnost těchto pracovníků určuje Organizační řád nebo statut příslušného účelového zařízení. 11/16 Část osmá Článek 29 Studium na fakultě (1) Na fakultě má za podmínek stanových zákonem a vnitřními předpisy MU a fakulty právo studovat každý občan České republiky, jakož i občan jiného státu, popř. osoba bez státního občanství. Článek 30 Student (1) Studentem se rozumí osoba zapsaná do studijního programu uvedeného v čl. 4, odst. 1. (2) Na fakultu se přijímají uchazeči, kteří prokážou způsobilost ke studiu splněním podmínek přijetí ke studiu v přijímacím řízení. Podmínky pro přijímání uchazečů ke studiu v bakalářském studijním programu, magisterském studijním programu, navazujícím magisterském studijním programu a v doktorském studijním programu upravuje § 48 a § 49 zákona. Pro přijetí uchazeče ke studiu v uvedených programech platí pro daný akademický rok podmínky schválené Akademickým senátem a vyhlášené děkanem v termínu stanoveném zákonem. O přijetí rozhodne děkan ve smyslu § 50 odst. 2 zákona. (3) Přijatý uchazeč se stává studentem dnem zápisu do studia ve lhůtě stanovené fakultou (§ 51 zákona). (4) Osoba, které bylo studium přerušeno v souladu s § 54 zákona, se stává studentem dnem opětovného zápisu do studia. (5) Osoba přestává být studentem dnem ukončení studia podle § 55 odst. 1 a § 56 odst. 1 a 2 zákona nebo přerušením studia podle § 54 zákona. Článek 31 Práva a povinnosti studenta (1) Práva a povinnosti studentů stanoví § 62 a § 63 zákona, Statut MU, Statut ESF a vnitřní předpisy MU (zejména Studijní a zkušební řád Masarykovy univerzity) a fakulty. (2) Důsledky zaviněného porušení povinností studentem, jakož i disciplinární přestupky upravují ust. § 64 až 67 zákona. Podrobnosti týkající se zejména povahy a způsobu projednávání disciplinárních přestupků a uložení sankcí upravuje vnitřní předpis „Disciplinární řád fakulty“. (3) Rozhodnutí o právech a povinnostech studenta, která jsou taxativně vymezena v ust. § 68 odst. 1 zákona, se doručuje podle čl. 36 Statutu MU a musí obsahovat odůvodnění a poučení o možnosti podat žádost o přezkoumání. (4) Rozhodování o právech a povinnostech studenta se řídí ust. § 68 a násl. zákona a Statutem MU. Článek 32 Akademická pochvala (1) Za zvláště příkladné plnění akademických povinností může děkan studentovi z vlastní iniciativy nebo na návrh Akademického senátu, proděkana nebo vedoucího katedry udělit akademickou pochvalu. S pochvalou může být spojena peněžitá nebo věcná odměna pořízená z vlastních prostředků fakulty. 12/16 Článek 33 Studijní program (1) Charakteristika studijních programů obsahuje odborné zaměření se zdůrazněním jejich případné společné části a jejich vzájemné odlišnosti a jejich zaměření buď na oblast rozvoje teorie, nebo na využití zejména praktických poznatků. (2) Studijní program musí být konkretizován dle § 12 a 12a zákona a v souladu s metodickými pokyny Národního akreditačního úřadu pro vysoké školství a dalších vnitřních předpisů MU. (3) Akreditaci studijního programu uděluje Rada pro vnitřní hodnocení MU nebo Národní akreditační úřad pro vysoké školství na základě písemné žádosti fakulty či MU. Seznam akreditovaných studijních programů uskutečňovaných na fakultě, včetně jejich typu, formy výuky a standardní doby studia, je přístupný ve veřejné části internetových stránek fakulty. Článek 34 Přijímání ke studiu (1) O přijetí uchazeče ke studiu rozhoduje na základě výsledku přijímacího řízení pro příslušný akademický rok děkan fakulty. (2) Rozhodnutí o přijetí musí být vyhotoveno písemně do 30 dnů od ověření podmínek pro přijetí ke studiu, musí obsahovat odůvodnění a poučení o možnosti podat odvolání a musí být doručeno uchazeči v souladu s § 69a zákona a čl. 27 Statutu MU. (3) Zásady přijímacího řízení jsou stanoveny před započetím řízení a nelze je do jeho ukončení měnit. Uchazeč, který nesplní stanovené požadavky přijímacího řízení, nemůže být ke studiu přijat. (4) Uchazeč má právo nahlížet do spisu až po oznámení rozhodnutí. Vysoká škola může namísto umožnění nahlížet do spisu poskytnout uchazeči kopii spisu. (5) Proti rozhodnutí se uchazeč může odvolat ve lhůtě 30 dnů ode dne jeho oznámení. Odvolacím správním orgánem je rektor. Rektor přezkoumává soulad napadeného rozhodnutí a řízení, které vydání rozhodnutí předcházelo, s právními předpisy, vnitřními předpisy Masarykovy univerzity a fakulty a s podmínkami přijetí ke studiu stanovenými Masarykovou univerzitou nebo fakultou. Článek 35 Průběh studia (1) Obecné náležitosti průběhu studia od doručení kladného výsledku přijímacího řízení až do jeho ukončení jsou upraveny zákonem a další podmínky průběhu studia jsou upraveny Statutem MU, Studijním a zkušebním řádem MU a vnitřními předpisy fakulty. Článek 36 Poplatky spojené se studiem (1) Za úkony spojené s přijímacím řízením a za studium stanoví univerzita v souladu s ustanovením § 58 zákona poplatky spojené se studiem. V příloze č. 2 Statutu MU s názvem „Poplatky spojené se studiem“ se stanoví pravidla pro stanovení výše těchto poplatků, splatnost, forma placení, jakož i další podmínky jejich uplatňování. Článek 37 Podmínky pro přijetí ke studiu cizinců (1) Podmínky pro přijetí cizinců ke studiu ve studijním programu fakulty musí umožnit splnění závazků podle článku 20, odst. 1 a 2 Statutu MU. (2) Podmínky pro přijetí do studijních programů uskutečňovaných v cizím jazyce mohou být stanoveny odlišně od podmínek přijetí do programů uskutečňovaných v češtině. Přitom musí být respektovány tyto zásady: 13/16 a) podmínky přijetí cizinců, kteří přijíždějí studovat v rámci dlouhodobých (semestrálních) mezinárodních programů a programů Evropské unie, budou stanoveny tak, aby respektovaly podmínky příslušného programu, b) podmínky přijetí studentů – cizinců, kteří přijíždějí do České republiky v rámci meziuniverzitních nebo mezifakultních smluv, stejně jako podmínky tohoto studia budou stanoveny v souladu s těmito smlouvami, c) podmínky přijetí studentů – cizinců mimo případy podle odstavce a) a b) stanoví děkan po schválení Akademickým senátem tak, aby byly respektovány zejména následující cíle přijímacího řízení: 1. zajistit dostatečnou jazykovou vybavenost studenta, tj. schopnost studovat ve zvoleném jazyce; 2. zajistit dostatečnou míru obecných a/nebo odborných předpokladů pro studium zvoleného studijního programu; 3. zhodnotit míru motivace studenta studovat zvolený program. (3) Pro studenty – cizince, kteří studují ve studijních programech uskutečňovaných na fakultě, je fakulta v souladu s § 58, odst. 4 zákona oprávněna stanovit za studium v bakalářském, magisterském nebo doktorském studijním programu poplatky spojené se studiem, pokud fakulta uskutečňuje daný studijní program v cizím jazyce. Výši poplatku stanoví děkan fakulty v souladu s ustanoveními Přílohy č. 2 Statutu MU. Článek 38 Celoživotní vzdělávání a vzdělávání v mezinárodně uznávaném kurzu (1) V rámci své vzdělávací činnosti poskytuje MU a za ni její součásti bezplatně nebo za úplatu vzdělávání v programech celoživotního vzdělávání podle § 60 zákona nebo vzdělávání v mezinárodně uznávaném kurzu podle § 60a zákona. (2) Bližší podmínky stanoví Řád celoživotního vzdělávání MU jakožto vnitřní předpis MU (§ 17 odst. 1 písm. k) zákona), další vnitřní předpisy a ostatní předpisy fakulty. (3) Vzdělávání v programu celoživotního vzdělávání ani v mezinárodně uznávaném kurzu nezakládá jeho účastníkům právní postavení studenta podle zákona. Článek 39 Doručování písemností studentům (1) V řízení podle § 50 zákona je potřeba rozhodnutí doručit v souladu s čl. 29 Statutu MU a § 69a zákona. (2) V řízení podle § 68 zákona je potřeba rozhodnutí doručit v souladu s čl. 36 Statutu MU a § 69a zákona. Část devátá Zásady hospodaření Článek 40 (1) Fakulta hospodaří s finančními a hmotnými prostředky samostatně v souladu se zákonem, dalšími obecně závaznými předpisy a vnitřními předpisy univerzity. (2) Rozdělení finančních prostředků fakulty schvaluje na návrh děkana Akademický senát fakulty. 14/16 Článek 41 Nakládání s majetkem (1) Fakulta nakládá s majetkem univerzity v rozsahu uvedeném v čl. 15, odst. 4 a v čl. 48 Statutu MU. Část desátá Dokumenty Článek 42 Hodnocení činnosti a strategický záměr (1) Fakulta je povinna pro zpracování hodnocení činnosti univerzity a pro vypracování strategického záměru, včetně jeho každoroční aktualizace, poskytovat úplně a pravdivě všechny údaje, které jsou potřebné pro zpracování, a to v termínu, který určí rektor univerzity. (2) Bližší podmínky činnosti fakulty v souvislosti s ustanovením odstavce prvního tohoto článku a při přípravě strategického záměru fakulty stanoví podle potřeby opatření děkana fakulty. Článek 43 Matrika studentů (1) Podle čl. 34, odst. 1 Statutu MU a § 88 odst. 2 až 4 zákona vede univerzita matriku studentů, která slouží k evidenci studentů a k rozpočtovým a statistickým účelům. (2) Matrika studentů je vedena na fakultě, a to zaměstnanci studijního oddělení na základě zvláštního pověření děkana (čl. 34, odst. 2 Statutu MU). Článek 44 Stipendia (1) Zásady pro poskytování stipendií studentům univerzity v souladu se zákonem a čl. 35 Statutu MU stanoví vnitřní předpis univerzity s názvem Stipendijní řád Masarykovy univerzity. Článek 45 Úřední deska fakulty (1) Fakulta zřizuje úřední desku a veřejnou část svých internetových stránek. Na nich se v souladu se zákonem a Statutem MU vyvěšují písemnosti týkající se fakulty, případně univerzity. Část jedenáctá Akademické insignie a obřady Článek 46 Akademické insignie (1) Vnějším výrazem důstojnosti, pravomoci a odpovědnosti akademických funkcionářů fakulty a akademických tradic jsou akademické insignie a taláry fakulty. (2) Insigniemi jsou řetězy akademických funkcionářů a žezlo fakulty. (3) Pravidla pro užívání akademických insignií fakulty a talárů a pro konání akademických obřadů na fakultě vyplývají z ustanovení přílohy č. 4 Statutu MU „Pravidla pro užívání akademických insignií a talárů a pro konání akademických obřadů MU“. 15/16 Článek 47 Akademické obřady (1) Akademickými obřady jsou imatrikulace a promoce. Imatrikulace je slavnostní akt přijetí studenta do akademické obce fakulty a MU. Promoce je slavnostní akt, při kterém je absolventům u příležitosti ukončení vysokoškolského studia předán doklad o udělení akademického nebo akademicko-vědeckého titulu. Článek 48 Slib (1) Při imatrikulaci skládá student vysokoškolského studia slib. Slib zní: „Slavnostně slibuji, že budu čestně plnit všechny povinnosti studenta Ekonomicko-správní fakulty Masarykovy univerzity. Slibuji, že vynaložím veškeré své úsilí k tomu, abych dosáhl(a) vysokého stupně odborných znalostí a schopností. Stávaje se studentem (studentkou) Masarykovy univerzity slibuji, že svou prací a svým jednáním budu usilovat o uchování a rozvoj dobrého jména vysoké školy a že se nedopustím ničeho, čím bych poškodil(a) její obecně uznávanou vážnost a požívanou úctu.“ (2) Při bakalářské, magisterské a doktorské promoci skládá absolvent promoční slib. Slib zní: a) při bakalářské a magisterské promoci „Slavnostně slibuji, že po ukončení studia zachovám věrnost humanitním ideálům a svou přízeň Masarykově univerzitě, na níž jsem získal(a) vysokoškolské vzdělání. Při veškeré své další činnosti budu mít na zřeteli především rozvoj vědeckého poznání ku prospěchu a užitku všeho lidstva.“ b) při doktorské promoci „Slibuji, že vzdělání, kterého se mi dostalo, budu nadále rozvíjet v zájmu pravdy, rozvoje vědeckého poznání a humanitních ideálů k lidskému prospěchu a že zachovám přízeň společenství Masarykovy univerzity, která mi doktorský titul uděluje.“ Část dvanáctá Přechodná a závěrečná ustanovení Článek 49 Přechodná ustanovení (1) Čl. 8 odst. 2 nabývá účinnosti 1. srpna 2023. Do 31. července 2023 jsou ustanoveny tyto katedry: a) Katedra ekonomie, b) Katedra financí, c) Katedra podnikového hospodářství, d) Katedra veřejné ekonomie, e) Katedra regionální ekonomie a správy, f) Katedra práva, g) Katedra aplikované matematiky a informatiky. (2) Čtyřleté funkční období vedoucího katedry dle čl. 10, odst. 1 se vztahuje na funkční období započaté po datu účinnosti tohoto Statutu. Funkční období vedoucího katedry započaté před datem účinnosti tohoto Statutu je pětileté. (3) Čl. 11 nabývá účinnosti 1. srpna 2023. 16/16 Článek 50 Závěrečná ustanovení (1) Vnitřními předpisy fakulty kromě tohoto Statutu jsou: a) Volební řád Akademického senátu fakulty, b) Jednací řád Akademického senátu fakulty, c) Jednací řád Vědecké rady fakulty, d) Disciplinární řád fakulty. (2) Zrušuje se Statut Ekonomicko-správní fakulty schválený Akademickým senátem Masarykovy univerzity dne 15. května 2017 ve znění pozdějších změn a doplňků. (3) Podle § 27 odst. 1 písm. b) zákona schválil tento Statut Akademický senát fakulty dne 20. února 2023. (4) Podle § 9 odst. 1 písm. b) zákona schválil tento Statut Akademický senát MU dne 15. května 2023. (5) Tento Statut nabývá platnosti dnem podpisu. (6) Tento Statut nabývá účinnosti dnem 5. června 2023. prof. Mgr. Jiří Špalek, Ph.D. děkan podepsáno elektronicky