1 / 3 Opatření děkana Fakulty informatiky Masarykovy univerzity č. 10/2023 PROCES NÁSTUPU A ADAPTACE ZAMĚSTNANCŮ NA FAKULTĚ INFORMATIKY MASARYKOVY UNIVERZITY (ve znění účinném od 1. srpna. 2023) Podle § 28 odst. 1 zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o vysokých školách“), vydávám toto opatření: Článek 1 Předmět úpravy (1) Toto opatření upravuje postup při zajištění nástupu a adaptace nových zaměstnanců kmenově zařazených na Fakultě informatiky MU (dále jen „FI MU“) a slouží jako podpůrný dokument pro klíčové osoby v procesu adaptace – a to vedoucího pracovníka a pověřenou osobu pracoviště. (2) Tímto opatřením je naplňován jeden ze závazků vyplývajících z uděleného ocenění „HR Excellence in Research Award“ (dále jen „HR Award“). (3) V opatření jsou podrobněji popsány jednotlivé kroky důležité nejen pro zajištění efektivního zapracování zaměstnance na pracovním místě, ale i pro úspěšnou orientaci a zapojení se do chodu pracoviště, pracovního kolektivu, obvykle v průběhu období prvních 3 měsíců na daném pracovním místě (tj. v průběhu zkušební doby nových zaměstnanců). Článek 2 Vymezení základních pojmů (1) Zaměstnancem, který prochází procesem adaptace, se pro účely tohoto opatření rozumí zaměstnanec, který: a) nastupuje poprvé do zaměstnaneckého poměru na FI MU a je obvykle bez předešlé znalosti prostředí FI MU, a to včetně zaměstnanců přestupujících z jiných součástí MU, b) se stane vedoucím pracovníkem v průběhu pracovního poměru na FI MU. V opodstatněných případech uvedených v čl. 4 odst. 1 je možné v procesu adaptace zaměstnance od některých kroků upustit. Dle posouzení vedoucího pracovníka lze proces adaptace nastavit v plném či zúženém rozsahu také v těchto případech: c) opětovný nástup zaměstnance na FI MU, d) zařazení zaměstnance na nové pracovní místo nebo jiné pracoviště FI MU, e) návrat zaměstnance z tzv. mimoevidenčního stavu (mateřská/rodičovská dovolená, dlouhodobá nemoc, dlouhodobé neplacené volno). (2) Zkušební doba poskytuje prostor jak pro zaměstnance, který si může ověřit, zda je pro něj pracovní místo vyhovující, tak i pro zaměstnavatele, který si může prověřit schopnosti 2 / 3 zaměstnance a to, zda se zaměstnanec na pracovní místo hodí a zapadne do pracovního kolektivu a prostředí. (3) Cílem adaptačního procesu je maximálně podpořit nového zaměstnance v úspěšném zvládnutí zkušební doby, tj. v zapracování na pracovním místě, v orientaci na pracovišti a na fakultě a zapojení se do pracovního kolektivu. Na zajištění procesu adaptace se kromě vedoucího pracovníka a pověřené osoby pracoviště podílejí a součinnost poskytují podpůrná pracoviště (Personální oddělení, Správa budov, Centrum výpočetní techniky a další). (4) Vedoucím pracovníkem (dále jen „vedoucí“), který zaštiťuje proces nástupu a adaptace, se rozumí přímý nadřízený zaměstnance. (5) Vedoucí může pověřit další osobu pracoviště rolí neformálního průvodce adaptací (dále jen „buddy‟), který pomáhá, radí a usnadňuje novému zaměstnanci orientaci v novém pracovním prostředí či při osvojování pracovních úkolů apod. Článek 3 Průběh adaptace zaměstnance (1) Vedoucí, případně jím pověřená osoba zajišťuje s dostatečným předstihem potřebné kroky v souvislosti s nástupem zaměstnance. (2) Klíčovými kroky procesu adaptace jsou: a) příprava pracoviště na nástup zaměstnance, b) organizace prvního pracovního týdne (podpis pracovněprávních dokumentů, předání adaptačního plánu, seznámení s pracovištěm a FI MU), c) plnění adaptačního plánu, d) zhodnocení adaptační doby (rozhovor s vedoucím a zhodnocení průběhu adaptace), e) samostatný výkon práce (zaměstnanec je řádně zorientován v pracovních úkolech, má potřebné pracovní vybavení). (3) Klíčové aktivity v rámci nástupní orientace a následné adaptace zaměstnance by měly být naplánovány a splněny obvykle v rámci období 3 měsíců od nástupu zaměstnance. S ohledem na komplexitu pracovní náplně či projektové náležitosti je možné některé aktivity (především zaškolovací/vzdělávací) plánovat i v delším časovém horizontu. (4) Po ukončení adaptační fáze je pro zaměstnance důležité, z pohledu dalšího řízení pracovního výkonu a pracovní kariéry, nastavení pracovních podmínek (vč. prodlužování pracovní smlouvy), rozvojových aktivit, a pravidelné hodnocení spolupráce. Článek 4 Výjimky v průběhu adaptace některých zaměstnanců (1) V opodstatněných případech je možné v procesu adaptace zaměstnance od některých kroků upustit nebo uplatnit přiměřeně. Jsou to zejména případy: a) úvazku menšího než 0,5 FTE, b) pozice pro realizaci krátkodobých projektových aktivit kratších než 6 měsíců, c) pozice pro velmi konkrétní/expertní činnosti bez širší návaznosti na další činnosti pracoviště FI MU. 3 / 3 (2) Právo zaměstnance individuálně požádat o adaptační plán či zhodnocení adaptační doby tímto není dotčeno. Článek 5 Podpůrné dokumenty (1) Podpůrné dokumenty k adaptačnímu procesu jsou přílohami tohoto opatření, jsou vystaveny na dokumentovém serveru FI a jsou dle potřeby průběžně aktualizovány. Článek 6 Přechodné ustanovení (1) Implementační období adaptačního procesu probíhá do 31. prosince 2023. Článek 7 Závěrečná ustanovení (1) Výkladem jednotlivých ustanovení tohoto opatření pověřuji vedoucí Personálního oddělení FI MU. (2) Průběžnou aktualizací prověřuji vedoucí Personálního oddělení FI MU. (3) Kontrolu dodržování tohoto opatření vykonávají členové vedení FI MU. (4) Toto opatření nabývá platnosti dnem zveřejnění a účinnosti dnem 1. srpna 2023. Jiří Zlatuška děkan FI podepsáno elektronicky Přílohy: 1) Kontrolní seznam před a po nástupu zaměstnance pro personální oddělení 2a) Pokyny před nástupem do pracovního poměru pro zaměstnance vykonávající práce v 1. kategorii prací 2b) Pokyny před nástupem do pracovního poměru pro zaměstnance vykonávající práce v 1. kategorii prací s profesními riziky nebo kategorie rizikové práce 2 2c) Pokyny před nástupem do pracovního poměru pro cizince ze zemí EU 2d) Pokyny před nástupem do pracovního poměru pro cizince ze zemí mimo EU 3) Kontrolní seznam před a po nástupu zaměstnance pro vedoucí/ho pracoviště 4a) Adaptační plán pro nové zaměstnance (katedry) 4b) Adaptační plán pro nové zaměstnance 5) Buddy – průvodce adaptací 6) Seznamování s předpisy – nápověda pro zaměstnance