Metodický list č. 2/2022 FSS MU Profesní a kariérní rozvoj na FSS MU – vzdělávání akademických, výzkumných, administrativních a technických pracovníků na Fakultě sociálních studií Masarykovy univerzity Fakulta sociálních studií Masarykovy univerzity (FSS MU) klade velký důraz na zvyšování profesionality, efektivity a kvality práce svých zaměstnanců a má zájem o jejich další vzdělávání a rozvoj. Podporuje odborné vzdělávání a rozvoj vědeckých i pedagogických kompetencí akademických pracovníků, jež posléze vedou k habilitačním řízením a řízením ke jmenování profesorem. Vedení FSS MU dbá rovněž na rozvoj manažerských a leadership kompetencí. Zvláštní důraz je kladen na získávání zkušeností v zahraničí na krátkodobých i dlouhodobých stážích a pobytech, na rozvoj jazykových schopností, komunikačních dovedností a na další profesní rozvoj v konkrétních oborech. Rozvoj pedagogických kompetencí FSS MU dlouhodobě usiluje o rozvoj kvality výuky a vzdělávání. K tomuto účelu mohou akademičtí a výzkumní pracovníci využít nabídku Centra rozvoje kompetencí (CERPEK), které nabízí pravidelné kurzy a workshopy k rozvoji pedagogických kompetencí a další vzdělávací programy. Rozvoj výzkumných kompetencí FSS MU dlouhodobě usiluje o rozvoj kvality výzkumu. Tento rozvoj je v gesci jednotlivých fakultních kateder a institutů, jejich vedoucích a jednotlivých výzkumných pracovníků. Ti jsou vybízeni k rozvoji svých výzkumných kompetencí skrze zimní a letní školy, skrze participaci na tuzemských i zahraničních odborných workshopech a konferencích a skrze pravidelné sebevzdělávání, které patří k nedílné součásti profilu výzkumného pracovníka FSS MU. Pokud je to ve finančních možnostech daného pracoviště, podporuje další vědecké vzdělávání svých výzkumníků. Rozvoj manažerských a leadership kompetencí zejména u nových vedoucích pracovníků Vedoucí pracovník odpovídá za manažerské vedení pracoviště včetně pravidelného poskytování zpětné vazby a hodnocení svých podřízených, podpory profesního růstu zaměstnanců svého pracoviště s ohledem na zajišťování kontinuity pracoviště, rovněž za vyhledávání vhodných odborníků pro své pracoviště a za spolupráci s ostatními pracovišti. Vedoucí katedry či výzkumného pracoviště odpovídá za transformování cílů univerzity a fakulty do cílů daného pracoviště, za zajištění a zvyšování kvality tvůrčí a publikační činnosti na svém pracovišti a za zajištění a zvyšování kvality vzdělávací činnosti. Noví vedoucí pracovníci jsou podporováni vedením fakulty a mají nárok na adaptační období, tzn. na zaškolení. Dále se mohou vzdělávat v oblasti vedení lidí. Doba setrvání na pozici vedoucího pracovníka (katedry/výzkumného pracoviště) je časově omezena a počet výkonných období jednoho pracovníka v dané vedoucí pozici je omezený na tři období po sobě jdoucí. Získávání zahraničních zkušeností Mezinárodní aktivity Masarykovy univerzity koordinuje Centrum zahraniční spolupráce. Zaměstnanci mají možnost získat znalosti, nebo konkrétní know-how ze zkušeností a příkladů dobré praxe v zahraničí prostřednictvím různých programů, např. Erasmus+ Evropa, Erasmus+ ICM, Global Staff Mobility a další. Informace o jednotlivých výukových, výzkumných a ostatních pobytech jsou k dispozici na webových stránkách Centra zahraniční spolupráce. Účast akademických a výzkumných pracovníků na mezinárodních konferencích, panelech a workshopech si zaměstnanci koordinují v rámci svých mateřských pracovišť samostatně včetně četnosti zahraničních mobilit. Pro neakademické pracovníky platí možnost vycestovat v rámci programu Erasmus+ Evropa jednou za semestr. Rozvoj jazykových kompetencí Masarykova univerzita nabízí svým zaměstnancům zvýhodněné semestrální jazykové kurzy a letní intenzivní kurzy, které provozuje Jazyková škola při Filozofické fakultě MU. V případě zájmu se mohou zaměstnanci obrátit přímo na Oddělení jazykového centra na FSS MU. Habilitační řízení a profesury V akademické sféře je předpokládanou součástí profesního růstu získávání vědecko-pedagogické hodnosti docent či profesor. FSS MU nabízí řadu oborů, ve kterých lze získat hodnost docent a hodnost profesor. Více informací je uvedeno v Řádu habilitačního řízení a řízení ke jmenování profesorem na MU a ve Směrnici MU č. 7/2017 Habilitační řízení a řízení ke jmenování profesorem. Odborné vzdělávání administrativních a technických pracovníků Administrativním a technickým pracovníkům je vedením fakulty doporučeno, aby se aktivně zapojovali a vyhledávali novinky pro své odborné vzdělávání v oblasti, v níž na fakultě pracují. Každý zaměstnanec by měl minimálně jednou ročně absolvovat odborné školení v rozsahu alespoň osmi hodin po domluvě se svým liniovým nadřízeným. Nabídka online kurzů pro nové zaměstnance Rektorát MU provozuje Portál pro zaměstnance, kde jsou zpřístupněna instruktážní videa související s bezprostředním výkonem pracovní role (např. GDPR – základní pojmy a procesy nařízení, Kontrolní systém, Disciplinární přestupky studentů VŠ, Finanční kontrola, INET pro nové zaměstnance atd.). Tato videa lze přehrát ze záznamu kdykoli, nebo se zaměstnanci mohou na plánované online školení přihlásit prostřednictvím aplikace Obchodního centra. Příspěvek na vzdělávání a osobní rozvoj zaměstnanců Fakulta nabízí každému zaměstnanci s minimálním úvazkem 20 hod. týdně a délkou uzavření pracovní smlouvy nejméně 12 měsíců příspěvek v hodnotě 4 000 Kč/rok na vzdělávání a osobní rozvoj. Více informací je k dispozici v Opatření FSS MU 8/2021. Vzdělávací potřeby akademických zaměstnanců v rámci pravidelného hodnocení v systému EVAK Akademičtí a výzkumní pracovníci FSS MU jsou pravidelně každoročně hodnoceni svým přímým nadřízeným. V rámci těchto pohovorů, které napomáhají řízení a rozvoji zaměstnanců, jsou sbírány jejich vzdělávací a rozvojové potřeby. Výstupy z EVAK jsou východiskem při stanovování pracovních úkolů, cílů a plánů osobního a odborného rozvoje zaměstnanců a mají za cíl podporovat odbornost zaměstnanců a motivovat je. Kontaktní osoba Veškeré dotazy k rozvoji a vzdělávání je možno směřovat fakultní koordinátorce vzdělávání zaměstnanců Mgr. Gabriele Vybíralové. Obecná a závěrečná ustanovení V celém textu tohoto metodického listu jsou používány pouze za účelem zjednodušení textu mužské tvary osob (zaměstnanec, akademický pracovník, vědecký pracovník, administrativní pracovník, vedoucí pracovník, docent, profesor) pro označení zaměstnanců i zaměstnankyň, akademických a vědeckých pracovníků i pracovnic, administrativních pracovníků i pracovnic, vedoucích pracovníků i vedoucích pracovnic, docentů i docentek, profesorů i profesorek apod. Tento metodický list nabývá účinnosti dnem 3. listopadu 2022. prof. PhDr. Stanislav Balík, Ph.D. děkan Tento dokument vznikl v rámci získání a udržení ocenění HR Excellence in Research HRS4R a je finančně podpořen Evropskou unií v rámci výzvy vyhlašované MŠMT, OP VVV Projekt „Rozvoj lidských zdrojů a dalších strategických oblastí pro podporu výzkumu na MU (HR4MUII) reg. č.: CZ.02.2.69/0.0/0.0/18_054/0014703).