1 / 3 Opatření Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity č. 10/2022 Prováděcí předpis k Řádu výběrového řízení Masarykovy univerzity (ve znění účinném od 1. 1. 2023) Podle § 28 odst. 1 zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o vysokých školách“), a v souladu s čl. 8 Řádu výběrového řízení Masarykovy univerzity (dále jen „ŘVŘ“) vydávám toto opatření: Článek 1 Úvodní ustanovení Toto opatření je prováděcím předpisem k ŘVŘ. Upravuje jednotné podmínky výběrových řízení na Fakultě sociálních studií Masarykovy univerzity (dále jen „fakulta“). Článek 2 Formální náležitosti vyhlášení výběrového řízení (1) Výběrové řízení na fakultě vyhlašuje děkan pro akademické pracovníky a tajemnice pro neakademické pracovníky. (2) Výběrové řízení je vyhlášeno pro skupiny pracovních pozic uvedených v čl. 3 ŘVŘ: I. skupina: profesor, docent, výzkumný pracovník III a IV, II. skupina: odborný asistent, výzkumník III a IV, postdoc I až III, III. skupina: asistent, lektor I a II, výzkumný pracovník I a II, výzkumník I a II, manažer II až IV, specialista III až V, všechna vedoucí pracovní místa napříč všemi pozicemi vyjma pracovních míst uvedených v I. a II. skupině pozic při obsazení pracovního místa i funkce, IV. skupina: mimořádný profesor I a II, V. skupina: ostatní pracovní pozice výše neuvedené. (3) Povinné části inzerátu, způsob inzerce a veškeré formální náležitosti výběrových řízení jsou definovány ve fakultním OTM-R. Článek 3 Způsob stanovení formálních podmínek a výběrových kritérií a způsob hodnocení jejich splnění (1) Formální podmínky výběrových řízení odpovídají ŘVŘ v platném znění. (2) V odůvodněných případech může děkan na návrh vedoucího pracoviště, na němž se daným výběrovým řízením obsazuje pracovní pozice, stanovit další podmínky, které jsou součástí vyhlášení výběrového řízení. (3) Kontrola splnění formálních podmínek probíhá v prvním, administrativním, kole výběrového řízení. Při nesplnění formálních podmínek uchazeč nepostupuje do dalšího kola výběrového řízení. Splnění podmínek ověřuje vedoucí personálního oddělení, která předkládá svůj návrh výběrové komisi. (4) Ve druhém kole posuzuje komise vhodnost uchazeče podle výběrových kritérií odpovídajících dané skupině pozic a uvedených ve vyhlášení výběrového řízení. (5) Komise může použít následující formy výběrového řízení: osobní kontakt, hybridní a online. O formě s přihlédnutím k aktuální situaci rozhoduje předseda komise. Článek 4 Pravidla pro ustavení komise (1) Pro sestavení komise pro výběrová řízení na obsazení míst akademických pracovníků v I., II., III. a IV. skupině pozic definovaných čl. 3 ŘVŘ platí nad rámec podmínek stanovených ŘVŘ následující pravidla: 2 / 3 a) komise má pět členů, b) v komisi jsou přítomni muži i ženy, c) předsedou komise je vedoucí dané katedry či výzkumného pracoviště, d) členem komise je děkan nebo jím pověřený proděkan, e) alespoň jeden člen komise nemá pracovní poměr na Masarykově univerzitě, f) členem komise je akademický pracovník fakulty, který není členem dané katedry či výzkumného pracoviště. (2) Pro sestavení komise pro výběrová řízení na obsazení míst vedoucích kateder či výzkumných pracovišť platí následující pravidla: a) komise má pět členů, b) v komisi jsou přítomni muži i ženy, c) předsedou komise je děkan, d) členem komise je tajemnice fakulty, e) členem komise je zástupce Komory akademických pracovníků Akademického senátu fakulty, g) členem komise je zástupce daného pracoviště vybraný členy pracoviště tajnou volbou. (3) Pro sestavení komise pro výběrová řízení na obsazení míst neakademických pracovníků v I., II., III., IV. a V. skupině pozic definovaných čl. 3 ŘVŘ platí podmínka, že v komisi jsou přítomni muži i ženy. Článek 5 Povinnosti člena komise (1) Člen komise je vázán mlčenlivostí vzhledem ke skutečnostem, o nichž se dozvěděl v souvislosti s výběrovým řízením. Této mlčenlivosti jej může zbavit vyhlašovatel nebo rektor. (2) Členové komise jsou při jmenování seznámeni s pravidly a procesem výběrového řízení. Sestavování komise je dále vedeno snahou, aby nadpoloviční většina komise byla odborně proškolena v oblasti vedení pohovoru při výběrovém řízení. Článek 6 Pravidla pro jednání a rozhodování komise (1) Zasedání komise řídí předseda. (2) Komise je schopná usnášení při přítomnosti nadpoloviční většiny svých členů, rozhoduje nadpoloviční většinou přítomných členů. (3) Komise vždy jedná alespoň ve dvou kolech. Členové komise mají po celou dobu přístup k materiálům uchazečů. (4) První – administrativní – kolo obsahuje vždy hodnocení formálních podmínek přihlášky. Pokud neobsahuje přihláška všechny formální náležitosti, nemůže uchazeč postoupit do dalšího kola. První kolo může rovněž obsahovat i další výběr kandidátů podle dat dostupných z jejich přihlášek, vždy ale tak, aby do druhého kola postoupili alespoň dva uchazeči (pokud jsou přihlášeni více než dva uchazeči). (5) Ve druhém kole hodnotí komise podle stanovených výběrových kritérií uvedených ve vyhlášení výběrového řízení. V případě potřeby se komise může rozhodnout i pro organizaci dalších kol výběrového řízení. (6) Výsledkem jednání komise v závěrečném kole je stanovení výsledného pořadí uchazečů. (7) Komise se o výsledném návrhu usnáší tajným hlasováním. V případě rovnosti hlasů rozhoduje o výsledném pořadí předseda komise. Článek 7 Informování uchazečů (1) Po ukončení doby pro podávání přihlášek jsou uchazeči do 5 pracovních dnů informováni o přijetí jejich přihlášky. (2) Po ukončení prvního kola výběrového řízení jsou uchazeči do 5 pracovních dnů informováni o svém vyřazení, příp. postupu do dalšího kola, dále o personálním složení komise a o dalším průběhu výběrového řízení. 3 / 3 (3) Po ukončení výběrového řízení jsou uchazeči do 5 pracovních dnů informováni o jeho výsledku. (4) Informování uchazečů podle tohoto článku se děje formou emailové korespondence na emailovou adresu, kterou uchazeč uvede jako kontaktní ve své přihlášce. Článek 8 Způsob dokumentace průběhu výběrového řízení (1) O výběrovém řízení pořizuje pověřený pracovník personálního oddělení fakulty zápis, který je vyhotoven nejpozději do 5 pracovních dnů od rozhodnutí komise. Zápis obsahuje zejména jména přítomných členů komise, jména přihlášených uchazečů, důvody vyřazení uchazečů v prvním kole a počty hlasů závěrečného hlasování. Zápis podepisují všichni členové komise, kteří se účastnili hlasování. (2) Zápis z jednání komise a rozhodnutí vyhlašovatele se uchovává v archivu personálního oddělení podle lhůt stanovených Spisovým a skartačním řádem MU. Článek 9 Podávání stížností Na průběh nebo výsledek výběrového řízení mohou uchazeči podat stížnost, a to do 14 kalendářních dnů ode dne oznámení výsledků. Stížnost podávají děkanovi fakulty písemně či emailovou formou na adresu dekan@fss.muni.cz. Nejpozději do 30 dnů od obdržení stížnosti fakulta stížnost vyřídí a uchazeč obdrží odpověď. Článek 10 Prostředky komunikace na dálku Ve všech částech výběrového řízení může komise v odůvodněných případech svým většinovým rozhodnutím rozhodnout o možnosti částečně či plně využívat prostředky komunikace na dálku. Článek 10 Závěrečná ustanovení (1) Celý proces výběrového řízení administruje personální oddělení fakulty. (2) Ostatní práva a povinnosti, stanovená v ŘVŘ tímto předpisem nejsou dotčena. (3) Výkladem jednotlivých ustanovení této směrnice pověřuji vedoucí personálního oddělení. (4) Průběžnou aktualizací pověřuji vedoucí personálního oddělení. (5) Kontrolu dodržování tohoto opatření vykonává tajemnice fakulty. (6) Toto opatření nabývá platnosti dnem vyhlášení a účinnosti dnem 1. ledna 2023. Brno, 8. 11. 2022 prof. PhDr. Stanislav Balík, Ph.D. děkan Fakulty sociálních studií MU