1 / 5 Pokyn Farmaceutické fakulty Masarykovy univerzity č. 4/2023 Závazné pokyny pro provádění činností externích osob z hlediska bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární ochrany na Farmaceutické fakultě Masarykovy univerzity (ve znění účinném od 31. října 2023) Písemné seznámení s riziky dle požadavku § 101 Zákoníku práce č. 262/2006 Sb., v platném znění. Článek 1 Úvodní ustanovení (1) Farmaceutická fakulta Masarykovy univerzity, dále jen „FaF MU“ tímto dokumentem informuje externí osoby a společnosti o rizicích možného ohrožení života a zdraví a stanovených opatření před jejich působením. Zaměstnavatel, jehož pracovníci provádějí práce současně s pracovníky FaF MU, je ve smyslu § 101 odst. 3 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, v platném znění, rovněž povinen písemně předat manažerovi BOZP a PO (nebo pověřené osobě) informace o rizicích a přijatých opatřeních, která plynou z jím vykonávaných činností. (2) Žádáme Vás tímto o předložení vyhodnocení rizik v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, zpracované za Vaši společnost. (3) Dále tento předpis obsahuje informace a podmínky k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární ochrany, dále jen „BOZP a PO“. (4) Tento předpis je platný pro výkon veškerých smluvených činností externích osob a společností v prostorách FaF MU. (5) Každý ze zaměstnavatelů je povinen zajistit, aby jeho činnosti a práce jeho zaměstnanců byly organizovány, koordinovány a prováděny tak, aby současně byli chráněni také zaměstnanci dalšího zaměstnavatele. (6) Externí osoby, které budou vykonávat smluvně sjednanou činnost v prostorách FaF MU, nesmí tuto činnost zahájit, pokud nebudou prokazatelně seznámeny s těmito Závaznými pokyny a s dalšími zásadami BOZP a PO. Za seznámení všech externích osob pracujících ve FaF MU odpovídá odpovědný zástupce, případně vedoucí pracoviště. (7) O seznámení externích osob se vede písemný záznam, prezenční listina je uložena odpovědného zástupce případně vedoucího zaměstnance, který potvrdí proškolení osob svým podpisem. Prezenční listina je přílohou tohoto dokumentu. (8) Externí osoby zodpovídají za řádný (aktuální a odpovídající) stav odborných oprávnění, profesních školení, zdravotní odborné způsobilosti apod. 2 / 5 (9) Externí osoby jsou rovněž zodpovědné za chování svých zaměstnanců, zvláště při dodržování zásad BOZP a PO, včetně respektování pracovních podmínek, pracovních a dalších rizik, na které byly tyto osoby upozorněny (ústní formou prostřednictvím způsobilých osob, prostřednictvím bezpečnostních tabulek a značení, místními řády pracovišť, apod.) Externí osoby jsou povinny postupovat tak, aby neohrožovaly zdraví nebo životy zaměstnanců FaF MU a ostatních osob vyskytujících se v prostorách FaF MU. (10) Dále jsou povinny postupovat tak, aby nepoškodily jejich zařízení. (11) Externí osoby jsou povinny postupovat tak, aby neohrožovaly zdraví nebo životy zaměstnanců FaF MU a ostatních osob vyskytujících se v prostorách FaF MU. Dále jsou povinny postupovat tak, aby nepoškodily jejich zařízení. (12) Externí osoby jsou povinny dodržovat pořádek a čistotu ve všech prostorách FaF MU. Článek 2 Povinnosti externích osob z hlediska bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (1) Před zahájením činnosti v prostorách FaF MU jsou externí osoby povinny: a. seznámit se s těmito Závaznými pokyny a dodržovat je, b. seznámit se s provozními řády pracovišť (např. provozními řády laboratoří), s návody k použití přístrojů a zařízení a bezpečnostními listy látek, pokud s nimi nakládá, c. oznamovat vedoucímu daného pracoviště svoji přítomnost na pracovišti a nevstupovat na pracoviště bez jeho vědomí. (2) Externí osoby jsou povinny: a. přijmout veškerá opatření k prevenci rizik ve vztahu k vlastním zaměstnancům, cizím zaměstnancům a dalším osobám. Prevencí rizik se rozumí všechna opatření, která vyplývají z právních a ostatních předpisů k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a z opatření, která mají za cíl předcházet rizikům, odstraňovat je nebo minimalizovat působení neodstranitelných rizik, b. v případě mimoprovozní doby je před vstupem externí osoba povinna kontaktovat vedoucího správy budov (tel.: 541 562 807) a sdělit účel a místo vstupu do budov, c. pohybovat se pouze v prostorách určených k provádění prací, d. upozornit zaměstnance MU na všechny okolnosti, které by mohly vést při jejich činnosti k ohrožení života a zdraví osob nebo na okolnosti, které by mohly vést k ohrožení provozu nebo bezpečného stavu technických zařízení, e. pokud externí osoba zpozoruje nebezpečí, které by mohlo ohrozit zdraví nebo životy druhých osob, je povinna ihned přerušit práci a oznámit to neprodleně pověřené osobě a podle možností upozornit všechny osoby, které by mohly být tímto nebezpečím ohroženy, f. dodržovat zákaz požívání alkoholických nápojů a užívání jiných návykových látek ve všech prostorách FaF MU, dodržovat zákaz vstupu pod jejich vlivem na pracoviště; pověřená osoba (zaměstnanec FaF MU) si vyhrazuje právo na kontrolu alkoholu či jiných návykových látek externích osob, g. dodržovat při práci stanovené pracovní postupy, používat pracovní prostředky, osobní ochranné pracovní prostředky a ochranná zařízení a svévolně je neměnit, nepoškozovat a nevyřazovat z provozu, h. respektovat bezpečnostní značky, symboly, piktogramy a signály a ostatní značení, 3 / 5 i. oznámit pověřené osobě zjištěné nedostatky a závady na pracovišti, j. dodržovat veškeré místní provozní řády a předpisy platné pro dané prostory. (3) Evidence úrazů se řídí obecně závaznými právními předpisy. V případě vzniku úrazu je třeba každý tento úraz ohlásit vedoucímu pracoviště a manažerovi BOZP a PO (tel.: 771 128 217). V případě potřeby se lékárničky nacházejí v každé laboratoři a na sekretariátu děkanátu. Článek 3 Povinnosti externích osob z hlediska požární ochrany (1) Externí osoby jsou povinny v prostorách FaF MU: a. počínat si tak, aby svým jednáním nezapříčinil vznik požáru, výbuchu, ohrožení života nebo škody na majetku nebo nevytvořil riziko pro jeho vznik, b. povinny trvale udržovat volné a průchozí únikové cesty, volný přístup k přenosným hasicím přístrojům, hydrantům a k elektrickým rozvaděčům; c. instalované bezpečnostní značky nesmí být odstraňovány, poškozovány ani zakrývány. d. seznámit se s místem, pracovištěm a veškerým nebezpečím, které může být spojeno s výkonem pracovní činnosti a pohybem na pracovišti, tím se zavazují přijmout veškerá požárně bezpečnostní opatření ve vztahu k typu prováděných prací i s přihlédnutím k umístění pracoviště, e. dodržovat zákaz kouření v prostorách FaF MU, f. seznámit se s požárními poplachovými směrnice, evakuačními plány a s umístněním hasicích prostředků, g. udržovat veškerá přenosná elektrická zařízení v bezpečném a provozuschopném stavu, tzn. zrevidována a zkontrolovaná, bez známek poškození, za tato zařízení nesou plnou odpovědnost. Článek 5 Přehled rizik (1) Přehled rizik je určen externím osobám za účelem seznámení a informování o rizicích činností FaF MU. Dokument je určen subjektům, které by mohly být činnostmi FaF MU ohroženy, dle § 101 odst. 3 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce v platném znění. (2) Přehled rizik na pracovištích FaF MU, která nelze zcela eliminovat nebo snížit jen dodržením níže uvedených předpisů k zajištění bezpečnosti práce, je uveden v Příloze č.1 tohoto dokumentu. (3) Informace o rizicích jsou vyhotoveny s ohledem na skutečnost, že zaměstnanci jiných zaměstnavatelů (externí osoby), kteří pracují současně na stejném pracovišti se zaměstnanci FaF MU musí být svým zaměstnavatelem v potřebném rozsahu seznámeni s předpisy vztahujícími se k bezpečnosti a ochraně zdraví při práci a k požární ochraně jejich odborné činnosti. (4) Základní podmínkou spolupráce je prokazatelné školení pracovníků jiného zaměstnavatele zejména z následujících předpisů k zajištění bezpečnosti práce a technických zařízení (v platném znění): 4 / 5 a. zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce, b. zákon č. 309/2006 Sb., kterým se upravují další požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci v pracovněprávních vztazích a o zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při činnosti nebo poskytování služeb mimo pracovněprávní vztahy (zákon o zajištění dalších podmínek bezpečnosti a ochrany zdraví při práci), c. zákon č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, d. nařízení vlády č. 378/2001 Sb., kterým se stanoví bližší požadavky na bezpečný provoz a používání strojů, technických zařízení, přístrojů a nářadí, e. nařízení vlády č. 101/2005 Sb., o podrobnějších požadavcích na pracoviště a pracovní prostředí, f. nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví zaměstnanců při práci, g. vyhláška č. 246/2001 Sb., o stanovení podmínek požární bezpečnosti a výkonu státního požárního dozoru (vyhláška o požární prevenci), a. vše v platném znění. Článek 6 Mimořádná událost (1) Každý je povinen počínat si tak, aby nezavdal příčinu ke vzniku mimořádné události (požáru, výbuchu, úniku nebezpečné látky, úrazu) a aby přispěl podle svých sil k řádnému plnění úkolů v požární ochraně, zejména poskytnutím potřebné osobní a věcné pomoci. (2) Každý, kdo zpozoruje mimořádnou událost (požár, výbuch, únik nebezpečné látky, úraz), postupuje dle pokynu uvedených v požárních poplachových směrnicích, které jsou umístěny na viditelných místech v celém areálu FaF MU. (3) Externí osoby nesmí provádět opravy elektrické instalace, spotřebičů, přístrojů a zařízení, tyto úkony smí provádět jen odborně způsobilá osoba. (4) Externí osoby nesmí zamezovat jakýmkoli materiálem přístup k rozvaděčům energií, přenosným hasicím přístrojům a hydrantům, únikovým cestám, nouzovým východům. (5) Základní pokyny ke zdoláváním požáru: a. Provést nutná opatření pro záchranu osob. b. Uhasit požár nebo provést opatření k zamezení šíření požáru. c. Ohlásit na určeném místě zjištěný požár nebo zabezpečit jeho ohlášení. d. Poskytnout osobní pomoc jednotce požární ochrany na výzvu velitele zásahu. e. V případě vzniku úrazu, požáru nebo jiné mimořádné události je nutno neprodleně informovat pověřenou osobu a manažera BOZP a PO. (6) V budovách se nachází práškové hasící přístroje a přístroje s CO2. Každý požár lze v zárodku úspěšně uhasit přenosným hasicím přístrojem; návod k použití je na plášti přístroje. (7) Základní pokyny hašení požáru: a. Všechny hasicí přístroje se uvádějí do činnosti až v těsné blízkosti požářiště. b. Hasit je třeba vždy ve směru větru (průvanu)! c. Stříkat od spodu do žhavého jádra, nikdy nestříkat do plamenů! d. Hasit s přerušováním, nárazově! 5 / 5 e. V místnosti vždy hasit tak, abyste měli za zády dveře (nechat si volnou únikovou cestu)! Typ hasicího přístroje Co lze hasit Nikdy nehasit Práškový hořlavé pevné látky, kapaliny, oleje, benzín, zařízení pod napětím (univerzální hasivo) lehké a hořlavé alkalické kovy CO2 zařízení pod napětím hořlavý prach, sypké látky Důležitá telefonní čísla Manažer BOZP a PO 771 128 217 Vedoucí správy budov 541 562 807, 602 161 291 Vrátnice 541 561 111 Hasičský záchranný sbor 150 Policie ČR 158 Městská policie 156 Integrovaný záchranný systém 112 Článek č. 7 Závěrečná ustanovení (1) Vedoucí zaměstnanci FaF MU jsou povinni s tímto pokynem seznámit všechny své podřízené zaměstnance, a to s ohledem na specifika vykonávaných činností na daném pracovišti. (2) Výkladem jednotlivých ustanovení tohoto pokynu je pověřen manažer BOZP a PO. (3) Průběžnou aktualizací tohoto pokynu je pověřen manažer BOZP a PO. (4) Kontrolou dodržování tohoto pokynu je pověřen manažer BOZP a PO. (5) Tento pokyn nabývá platnosti dnem podpisu. (6) Tento pokyn nabývá účinnosti dnem 31. října 2023. Přílohy: č. 1 – Prezenční listina č. 2 – Přehled rizik na pracovištích FaF MU Brno, 31. října 2023 prof. PharmDr. Mgr. David Vetchý, Ph.D. děkan podepsáno elektronicky