M U N I MED č. j.: MU-IS/75671/2020/1153276/LF-1 Směrnice děkana Lékařské fakulty Masarykovy univerzity č. 1/2020 MIMOŘÁDNÁ PREVENTIVNÍ OPATŘENÍ V PRŮBĚHU KONÁNÍ STÁTNÍCH RIGORÓZNÍCH ZKOUŠEK {SRZ) A STÁTNÍCH ZÁVĚREČNÝCH ZKOUŠEK {SZZ) PREZENČNÍ FORMOU (ve znění účinném od 1. 4. 2020) Podle § 28 odst. 1 zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o vysokých školách"), vydávám tuto směrnici: Čl. 1 Volba místnosti pro shromáždění studentů a zkoušku z teoretických znalostí 1. Místnosti jsou voleny tak, aby studenti při čekání a během zkoušky nebyli v bezprostředním kontaktu s pacienty. U studentů nelékařských studijních oborů a programů se nepředpokládá, že by SZZ probíhaly v klinickém prostředí poskytovatele zdravotních služeb Praktická část SZZ bude modifikována tak, aby mohla proběhnout v prostorách LF MU. 2. Místnosti musejí být dostatečně velké, aby umožnily přítomným osobám minimální rozestupy 2 m. 3. Místnosti musejí být větratelné, buď přirozeným způsobem (okny) nebo fungující vzduchotechnikou. 4. Jsou-li místnosti opatřeny otevíratelnými okny, doporučuje se větrat otevřením oken v intervalu jedné hodiny minimálně po dobu jedné minuty. S. Místnosti by měly být vybaveny nábytkem s hladkými dezinfikovatelnými povrchy (nevhodné jsou např. pracovny vyučujících). Čl. 2 Počet přítomných osob 1. Počet přítomných osob v jedné místnosti je nezbytné omezit na nutné minimum, např. vstup do čekací místnosti není povolen doprovodu studentů. 2. Maximální počet osob přítomných v jedné místnosti může být nanejvýše 10, a to včetně zkoušejících. Doporučuje se snížit počet členů komise na nejnižší možný (tj. 3) a stejně tak počet souběžně zkoušených studentů (tj. 1). 3. Větší počty studentů přihlášených na daný termín časově budou odděleny po skupinách s dostatečným časovým rozestupem tak, aby byl dodržen požadavek na počet přítomných osob uveden v předchozím odstavci. 1 Čl. 3 Organizace zkoušení 1. Studenti jsou povinni si po vstupu do zkušební místnosti řádně umýt a vydezinfikovat ruce. 2. K dezinfekci rukou musí být použit alkoholový dezinfekční prostředek na ruce, který bude umístěn při vstupu do místnosti (bližší specifikace v čl. S odst. 3). Pro mytí rukou musí být místnost vybavena umyvadlem s tekoucí vodou, tekutým mýdlem na ruce, jednorázovými ručníky a odpadkovým košem, pokud možno uzavíratelným. 3. Pro volbu otázek budou použity kartičky s číslem nebo zněním otázky, které si student ponechá po celou dobu zkoušky, nepředává zkoušejícím a při odchodu odhodí do odpadkového koše. 4. K psaní poznámek během přípravy studenti použijí vlastní psací potřeby, papír s poznámkami student po použití před odchodem z místnosti odhodí do odpadkového koše. S. Během přípravy i zkoušení jsou všichni přítomní povinni dodržovat rozestup mezi osobami 2 m. 6. Zápis výsledku zkoušky probíhá pouze elektronicky (dle možností do Informačního systému IS MUNI anebo prostřednictvím připravenéhoelektronického dokumentu-protokolu). Čl.4 Obecná protiepidemická doporučení 1. Zkoušek se mohou účastnit pouze osoby bez projevů infekčního onemocnění, zejména dýchacích cest. V případě pochybností nebo i jako součást registrace studentů před začátkem zkoušky je možné použít bezdotykového měření teploty. 2. Zkoušejícím i studentům je doporučeno využít pro přepravu ke zkoušce individuální způsob dopravy. 3. Všechny osoby účastnící se zkoušek musí mít po celou dobu ústa i nos kryty ústní rouškou. Nasazené roušky se osoby nedotýkají. Roušku je možno použít vlastní (v případě konání zkoušky mimo klinické pracoviště a s ohledem na opatření vlády a povinnost využívat ústní roušku mimo domov), v případě zkoušky v klinické praxi by měly být ústní roušky rovněž k dispozici v místě konání zkoušek. 4. Studentům je umožněno odhlásit se z termínu zkoušky ze zdravotních důvodů i v den konání zkoušky bez lékařského potvrzení, aniž by jim termín byl započítán jako neúspěšný S. Během celého průběhu zkoušek je nutné se vyvarovat veškerých fyzických kontaktů, včetně podávání rukou. 6. Během praktické zkoušky se studenti řídí pokyny zkoušejících. Použití ústních roušek může být v odůvodněných případech doplněno o další osobní ochranné oomůckv dle tvou činností MUNI MED č. j.: MU-IS/75671/2020/1153276/LF-1 Čl. s Úklid a dezinfekce 1. Pokud mají použité místnosti přirozené větrání okny, zajistí pověřená osoba po ukončení zkoušení a odchodu studentů řádné vyvětrání místnosti. 2. Před dalším použitím místnosti bude proveden úklid v běžném rozsahu (včetně odstranění odpadu) doplněný o dezinfekci kontaktních ploch otěrem nebo postřikem vhodným dezinfekčním prostředkem (viz čl. S odst. 3) - kliky, použité stoly (v posluchárnách je vhodné používaná místa omezit v nezbytném rozsahu a označit pro úklidové pracovníky pro potřebu dezinfekce), kontaktní plochy na toaletách (kliky, vodovodní baterie, sedátka WC). Pokud není místnost bezprostředně používána pro jiné účely, je vhodné úklid odložit na druhý den. 3. Požadavky na dezinfekční prostředky: a. Dezinfekční prostředek na ruce - roztok nebo gel na alkoholové bázi s deklarovanou účinností od výrobce - min. částečně virucidní - označení (B). Objemová procenta alkoholu v rozsahu 60 až 80 %. Dermatologicky testován. Dezinfekční prostředek je na ruce aplikován s pomocí dávkovače (pumpičky). b. Dezinfekční prostředek na povrchy - materiálová snášenlivost s ošetřovanými povrchy, výrobcem deklarovaná částečná virucidní účinnost (B). Čl. 6 Závěrečná ustanovení 1. Výkladem jednotlivých ustanovení a aktualizací této směrnice je pověřen proděkan pro záležitosti studentů. 2. Za dodržování ustanovení této směrnice odpovídá předseda příslušné zkušební komise. 3. Tato směrnice nabývá platnosti dnem jejího vyhlášení. 4. Tato směrnice nabývá účinnosti dnem 1. 4. 2020 V Brně dne 1. 4. 2020 prof. MUDr. Martin Repko, PhD. děkan LF MU 3