MU �I I MED č. j.: MU-IS/111406/2020/1189754/LF-1 1/10 Směrnice Lékařské fakulty Masarykovy univerzity č. 3/2020 Pravidla vedení rozvrhového procesu pro studijní programy LF MU Podle§ 28 odst. 1 zákona č. 111/1998 sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákon6 (zákon o vysokých školáchr ve znění pozdějších předpis6 (dále jen ,,zákon o vysokých školách"), vydávám tuto směrnici: I. Úvodní ustanovení (1) Tato směrnice popisuje pravidla celého procesu tvorby rozvrhu pro všechny studijní programy Lékařské fakulty Masarykovy univerzity (LF MU). Směrnice zahrnuje využití programu UniTime (UT) a Informačního systému MU (IS MU). Směrnice popisuje i aktivity, které jsou s procesem tvorby celofakultního rozvrhu spjaty nebo mají na proces zásadní vliv. (2) Tato směrnice je závazná pro všechny kmenové zaměstnance LF MU i zaměstnance ostatních dodavatelských pracovišť podílející se na výuce LF MU. II. Základní pojmy Proděkani Podílí se na tvorbě koncepce procesu rozvrhování (podklady (studijní) od předsedy rozvrhové komise, vedoucí SO, ZO a OPK), schvalují nové garanty předmět� na návrh vedoucích garančních pracovišť, schvalují racionalizaci výuky (společné předměty a garanční pracoviště). Předseda Vytváří koncepci procesu rozvrhování a dozoruje dodržování její rozvrhové komise implementace. Administrátor Centrální administrátor MU pro UniTime. Zajišťuje technické UT záležitosti rozvrhového systému a podporuje fakultní rozvrháře. Fakultní Centrální koordinátor tvorby rozvrhu LF MU. Jediná osoba, která rozvrhář rozvrhuje, spolupracuje s lokálními a NLP rozvrháři LF MU a také s rozvrháři jiných fakult. Zajišťuje spolu s administrátorem školení programu UniTime, konzultace k rozvrhu pro jednotlivé lokální rozvrháře, udržuje informovanost celého rozvrhového týmu, udržuje v programu UniTime aktuální systémové informace. Lokální Osoba zodpovědná za zadávání vstup� do UniTime pro předměty rozvrhář svého garančního pracoviště, upravuje vstupy dle aktuálního požadavku na čas, místnost, výběr vyučujícího a výukových týdn�, komunikuje s fakultními rozvrháři. 2/10 č. j.: MU-IS/111406/2020/1189754/LF-1 Lokální NLP Osoba zodpovědná za zadávání vstupu do UniTime pro nelékařské rozvrhář zdravotnické programy. Kromě aktivit lokálního rozvrháře (viz výše), koordinuje a kontroluje rozvrh celého kurikula / kurikul garantovaných daným pracovištěm. Kontrolor Osoba, která v procesu tvorby rozvrhu provede kontrolu správnosti rozvrhu a potvrdí jeho správnost. Kontrolor muže být současně lokálním rozvrhářem pracoviště. Kurikulum Kurikulum je akreditovaný studijní plán, který v UniTime označuje seznam povinných, povinně volitelných nebo volitelných předmětu studijního programu jednotlivých ročníku. Použité zkratky MU Masarykova univerzita DEHY Dentální hygiena NLP Nelékařské programy NUT Nutriční terapie so Studijní oddělení FYZI/ FYZia Fyzioterapie/ Physiotherapy PS Podzimní semestr PA Porodní asistentka JS Jarní semestr LABD Laboratorní diagnostika ve (ZDRL) zdravotnictví (puvodní zkratka) UT UniTime IP Intenzivní péče IS MU Informační systém MU RA Radiologický asistent LF MU Lékařská fakulta MU OPOP Optika a optometrie p Povinný předmět ORTO Ortoptika PV Povinně volitelný předmět OPTO Optometrie Bioanalytická laboratorní Volitelný předmět EZ diagnostika ve zdravotnictví - Embryolog ZACH Zdravotnické záchranářství AR Akademický rok VS Všeobecná sestra VL I Vla Všeobecné lékařství I General Medicine ZO Zahraniční oddělení ZL I Zla Zubní lékařství/ Dentistry OPK Oddělení pro kvalitu III. Rozvrhovacíproces (1) Rozvrhováním se rozumí přiřazení místností a času jednotlivým třídám tak, aby studenti mohli studovat při respektování nejruznějších omezení (dostupná místnost a její vybavení, preference a požadavky vyučujících, studijní plány atd.). 3/10 č. j.: MU-IS/111406/2020/1189754/LF-1 (2) Pro proces rozvrhování na LF MU je využíván program UniTime. Tento program slouží jako nástroj, jenž pomáhá zajistit student6m pr6chod studiem, efektivně využívat dostupné zdroje, reagovat na změny v podmínkách výuky a v neposlední řadě uchovávat podklady pro rozvrhování tak, aby byla zajištěna kontinuita například při změně rozvrháře. (3) Náplň jednotlivých pojm6 musí být zcela jasná pro správné fungování rozvrhovacího procesu, nastavení procesu musí z6stat zachováno. Administrátor nerozvrhuje, pouze zajišťuje IT zázemí pro zahájení a pr6běh nastavení nového semestru. Fakultní rozvrhář je jediný, kdo v UT rozvrhuje, aktualizuje data, která si lokální rozvrháři nemohou sami nastavit. Lokální ani NLP rozvrháři nerozvrhují - aktualizují vstupy pro jednotlivé předměty svých garančních pracovišť (časové možnosti předmětu, výběr místnosti, výběr výukových týdn6, přiřazení vyučujícího a jeho preference). Dále se podílí na finalizaci rozvrhu formou věcných připomínek. IV. Informace v univerzitním informačním systému IS MU (1) Pro kontrolu informací obsažených v programu UniTime jsou využívána data z IS MU (konkrétně kód předmětu, název předmětu, garanční pracoviště předmětu, dodavatelské pracoviště, hodinová dotace předmětu a semestr, pro který je předmět vypisován). Proto je potřeba, aby tato data byla aktuální. Seznam předmět6 pro daná kurikula lze nalézt v IS MU v odkazu níže, přičemž za výchozí jsou považovány studijní plány období akreditace podzim/ akreditace jaro. IS Garant Programy Studijní plán (2) Před vytvořením nového semestru v UniTime je nutné v IS MU zavést: • harmonogram LF MU pro následující období (zajistí vedoucí SO) • předměty v semestru či semestrech, pro které se bude rozvrh tvořit (zajistí vedoucí SO) • správné informace o předmětech v Katalogu předmět6 (zajistí garant předmětu nebo osoba garantem pověřená) (3) Data musí být v IS MU udržována neustále aktuální jak v akreditovaných studijních plánech v období akreditace podzim / akreditace jaro (zajišťuje fakultní koordinátor pro kvalitu OPK), tak u jednotlivých předmět6 v Katalogu IS MU (zajišťuje garant předmětu nebo osoba garantem pověřená, ve spolupráci .2. vedoucí SO a vedoucí ZO). Metodika k udržování údaj6 kritických pro správné sestavení rozvrhu vycházející z vnitřních norem MU a LF MU tvoří Přílohu č. 2 této směrnice. V. Zahájení procesu tvorby rozvrhu (Fáze 1) (1) Fakultní rozvrhář sestaví rozvrhovací harmonogram pro AR a domluví se na datu vytvoření nového semestru s administrátorem UniTime 4/10 č. j.: MU-IS/111406/2020/1189754/LF-1 (2) Administrátor UT nastaví v UniTime nový semestr překlopením dat z předchozího semestru (tzn. předchozí podzimní semestr se bude překlápět do nového podzimního semestru, a jarní semestr do budoucího jarního semestru). Současně přidá z IS MU do UniTime nové předměty pro nadcházející semestr. Po potvrzení správnosti dat v IS MU kompetentní osobou (viz Příloha č. 2), začíná administrátor práci na novém semestru. (3) Fakultní rozvrhář u studijních referentek zjistí plánované počty studentu a studijních skupin (u prvních ročníku z předpokládaného počtu nově přijatých studentu, pro ostatní ročníky počty studentu ze semestru předešlých), tyto informace zanese do UniTime (nejen v rámci počtu studentu, ale také u jednotlivých předmětu upraví počty seminárních skupin, nastaví rezervace a provede další související změny s tímto spojené). (4) Následně fakultní rozvrhář otevře v UniTime semestr pro editaci, úpravu a zadávání vstupních dat lokálními rozvrháři. (5) Fakultní rozvrhář plánuje školení dle poptávky ze strany lokálních rozvrhářu. Tato školení jsou vedena fakultním rozvrhářem či administrátorem UT. (6) Fakultní rozvrhář vytváří manuály pro potřeby školení a samotné práce s UniTime a vkládá je na webové stránky Rozvrh - UniTime. (7) Fakultní rozvrhář o všech výše uvedených informacích informuje lokální rozvrháře - zasílá harmonogram rozvrhování, harmonogram školení, manuály a duležité informace elektronickou poštou z e-mailu rozvrh@med.muni.cz nebo prostřednictvím webu LF MU. VI. Zadávání vstupních dat do UniTime (Fáze 2) (1) Vstupními daty je myšleno zadání možností a preferencí výuky jednotlivých pracovišť, tedy od kdy do kdy lze výuku realizovat, které dny, které týdny, preference místností atd. Nejedná se o konkrétní umístění výuky, ale o škálu možností, kam muže být výuka umístěna. (2) V programu UniTime je předmět zařazen pod garančním pracovištěm. Vstupy do programu UniTime zadávají jednotliví lokální (NLP) rozvrháři na základě možností svého výukového pracoviště a vyučujících. Ti jsou přiřazeni ke svému pracovišti, a tedy mohou upravovat vstupní data pouze u předmětu, které garantuje jejich pracoviště. Tito lokální (NLP) rozvrháři byli jmenováni přednosty pracovišť. Lokální rozvrháři při zadávání vstupu také kontrolují, zda jsou všechny předměty jejich garančního pracoviště, rozvrhovány a mají v UniTime odpovídající hodinovou dotaci dle platné akreditace. (3) V případě, že garanční pracoviště zastřešuje výuku více dodavatelských pracovišť, zadává data lokální rozvrhář pro dané garanční pracoviště. (4) Zadávání vstupu externích vyučujících je rovněž realizováno lokálním rozvrhářem I NLP rozvrhářem. Týká se předmětu, které jsou garantovány pracovištěm, ale výuku samotnou zajišťuje externí vyučující bez přístupu do IS MU a UT. Obdobný proces zadávání se týká praktické výuky u NLP, která musí probíhat v předem dohodnutých dnech u poskytovatelu zdravotních služeb (PZS), jenž 5/10 č. j.: MU-IS/111406/2020/1189754/LF-1 nespadají pod fakultní pracoviště. Výuka zajišťována externě a praktická výuka NLP u dohodnutých poskytovatelu mají výjimku z pravidel zadávání preferencí a lze je zadat tzv. ,,napevno". Do poznámky k předmětu však musí být vypsán duvod pevného nastavení. (5) Některé předměty jsou součástí výuky u více studijních programu (týká se zvláště NLP). Tyto předměty musí být z organizačních duvodu vyučovány společně, pokud to sylaby předmětu dovolí. Rozdělení výuky muže být realizováno pouze se souhlasem odpovědné osoby (proděkani), a to pouze z relevantních duvodu. (6) Fakultní rozvrhář nadále pomáhá lokálním (NLP) rozvrhářum při úpravě a zadávání vstupních dat do UniTime. VII. Sestavení celofakultního rozvrhu (Fáze 3) (1) Fakultní rozvrhář dle harmonogramu ukončí možnost editování vstupu a informuje o tom lokální rozvrháře. Poté pomocí řešiče (nástroje programu UniTime) ověří možnost sestavení předběžné (první) verze rozvrhu => v případě, že nelze na základě zadaných vstupu rozvrh sestavit (systém hlídá kolize mezi předměty od samého začátku sestavování rozvrhu), musí se vstupy kolizních předmětu upravit. Fakultní rozvrhář tyto změny ve vstupech v programu UniTime zaznamená do poznámky k předmětu. V případě, že je předběžná (první) verze úspěšně sestavena, fakultní rozvrhář ji zveřejní v UniTime a informuje o zveřejnění lokální rozvrháře. (2) Zveřejněnou předběžnou (první) verzi rozvrhu v programu UniTime je potřeba zkontrolovat. Tuto kontrolu provádí lokální rozvrhář, lokální NLP rozvrhář nebo kontrolor. či ve vzájemné spolupráci. V případě potřeby zasílají požadavky na změny fakultnímu rozvrháři. (3) V okamžiku zveřejnění předběžné (první) verze rozvrhu lze také kontrolovat rozvrhy kurikul jako celku. Lokální NLP rozvrháři, (nejen oni) mohou v této chvíli začít kontrolovat a koordinovat celou výuku programu. Lze kontrolovat kolize studentu, kolize pracovišť, kolize vyučujících. z tohoto duvodu by měly mít především NLP u tříd své výuky v UT uvedeny vždy vyučující, kteří se na výuce fyzicky podílí. (4) Fakultní rozvrhář zavede požadované změny do rozvrhu. Poté připomínkování ukončí a výsledný rozvrh naimportuje do IS MU. VIII. Import rozvrhu do IS MU (Fáze 4) (1) Fakultní rozvrhář před samotným importem rozvrhu nastaví v IS MU seminární skupiny. Tento krok musí být konzultován s referentkami SO z duvodu specifických požadavku studia. (2) Fakultní rozvrhář exportuje vytvořený rozvrh z programu UniTime a prostřednictvím skriptu jej importuje do IS MU (řeší rovněž problémy s přenosem spojené - nenalezení místnosti, předmětu apod.). Poté provádí 6/10 č. j.: MU-IS/111406/2020/1189754/LF-1 kontrolu, zda se rozvrh skutečně do IS MU naimportoval. Dále kontroluje a řeší vytvořené kolize v místnostech mezi výukou a zadanými rezervacemi. (3) Fakultní rozvrhář následně o importování rozvrhu do IS MU informuje lokální rozvrháře / NLP rozvrháře a kontrolory s tím, že mohou rozvrh finálně zkontrolovat a informaci o zveřejnění předat vyučujícím, kteří by si měli zkontrolovat své osobní rozvrhy. (4) V této chvíli by již neměly probíhat změny v rozvrhu. V případě realizace změny ji fakultní rozvrhář musí zavést kromě UniTime rovněž do IS MU a aktualizovat zadané vstupy pro další semestry. Pokud se jedná o jednorázovou akci/změnu, zavádí se tato pouze do IS MU (bez vazby na UT). V případě jednorázových změn je na webu LF MU k dispozici evidence a také je třeba informovat všechny, jichž se změna týká. Fakultní rozvrhář informuje pracoviště, kterého se změna týká (tj. jak koordinující pracoviště pro celý studijní program, tak garanční pracoviště případně dodavatelské pracoviště). Studenty o změně informuje buď garanční pracoviště anebo po domluvě muže i fakultní rozvrhář / NLP rozvrhář. (S) Od okamžiku uzavření práce na rozvrhu by měli všichni zúčastnění nahlížet na rozvrh pouze do IS MU, protože v UT díky individuálním úpravám rozvrh již není validní. IS MU umožňuje zobrazení rozvrhu dle kurikul stejně jako je tomu v UT. IX. Závěrečná ustanovení (1) Výkladem jednotlivých ustanovení této směrnice a její aktualizací je pověřeno Studijní oddělení Lékařské fakulty Masarykovy univerzity. (2) Součástí této směrnice je Příloha č.1 - Procesní mapa a příloha č. 2 Metodika pro správu a aktualizaci údaju o předmětech a studijních programech v IS MU. (3) Kontrolu dodržování této směrnice provádí proděkan pro výuku v preklinických oborech všeobecného lékařství a přijímacího řízení, proděkan pro rozvoj a studium v klinických oborech všeobecného lékařství, proděkan pro zubní lékařství, proděkan pro nelékařské studijní programy a informační technologie a proděkan pro anglické studium a internacionalizaci. (4) Tato směrnice nabývá platnosti a účinnosti dnem 15. 6. 2020. V Brně dne 5. 6. 2020 I Prof. MUDr. Martin Repko, Ph.D. děkan LF MU 7/10 č. j.: MU-IS/111406/2020/1189754/LF-1 Příloha č. 1 Procesní mapa rPrerekvizity pro rozvrhování: IS MU - aktuální platná akreditace D Administrátor UT D Lokální NLP rozvrhář D Lokální rozvrhář D Fakultní rozvrhář IS MU - aktuální katalogové informace Zaháíeni procesutvorby rozvrhu - Fáze 1 Sestavení harmonogramu pro rozvrhování Vytvoření nového semestru v UT I Realizace školení uživatelů UT Zadávání vstupních dat do UniTíme - Fáze 2 Editace vstupních dat v UniTime Editace vstupních dat v UniTime ILokální zkouška rozvrhu - řešič Sestavenícelofakultního rozvrhu - Fáze 3 Předběžná 1. verze rozvrhu, zveřejnění v UT Kontrola a připomínkování rozvrhu v UT IRozvrh ke kontrole externistům Import rozvrhudo IS MU - Fáze 4 Import seminárních skupin do IS MU Import finálního rozvrhu do IS MU IKontrola rozvrhu v IS MU Ukončení procesu rozvrhování Aktualizace počtu studentů Otevření UniTime pro editaci dat Informování lokálních a NLP rozvrhářů Kontrola zadaných vstupů Ukončení editace v UniTime ISpolečné mezioborové předměty Kontrola a připomínkování rozvrhu v UT Zapracování připomínek rozvrhářů Ukončení připomínek a finalizace rozvrhu Kontrola importu, řešení kolizí Informování rozvrhářů o importu IKontrola rozvrhu v IS MU __] 8/10 č. j.: MU-IS/111406/2020/1189754/LF-1 Příloha č. 2 Metodika pro správu a aktualizaci údajťi o předmětech a studijních programech v IS MU 1. Související dokumenty Schvalování, řízení a hodnocení kvality studijních programU MU Studijní a zkušební řád MU Pravidla vedení rozvrhového procesu pro studijní programy uskutečňované na LF MU 2. Úpravy kurikula studijního programu (studijních plánťi) Za správnost údaj6 uvedených ve studijním programu / studijních plánech pro jednotlivá období je v souladu se směrnicí MU o akreditacích studijních programu zodpovědný garant programu. Garant programu, případně koordinátor studijního programu, informuje o zamýšlených změnách kurikula (přesun předmětu v semestrech, změna garanta předmětu, zavedení nového či zrušení stávajícího předmětu) příslušného studijního proděkana. Projednané a odsouhlasené změny garant programu neprodleně sdělí vedoucí SO. Vedoucí SO informuje koordinátora pro kvalitu OPK a v případě, že se úpravy týkají studijních programu uskutečňovaných v anglickém jazyce, informuje rovněž vedoucí ZO. 3. Úpravy základních údajťi o předmětu Za správnost základních i doplňujících údajtJ o předmětu zveřejněných v IS MU pro jednotlivá období je v souladu se směrnicí MU o akreditacích studijních programu zodpovědný garant předmětu. Případné změny v základních údajích o předmětu (garanční a dodavatelské pracoviště, hodinová dotace, četnost výuky, zpusob ukončení předmětu, prerekvizity, kredity ECTS) musí být projednány a odsouhlaseny garantem studijního programu (nebo příslušným studijním proděkanem) a dále neprodleně sděleny garantem předmětu vedoucí SO. Vedoucí SO informuje koordinátora pro kvalitu OPK a v případě, že se úpravy týkají studijních programU uskutečňovaných v anglickém jazyce, informuje rovněž vedoucí ZO. Změny ostatních doplňujících údaju (sylabus - cíle, výstupy z učení, osnova, literatura, vyučující předmětu, podmínky ukončení apod.) jsou ve výhradní kompetenci garanta předmětu. 9/10 č. j.: MU-IS/111406/2020/1189754/LF-1 4. Zavedení nového studijního předmětu Zavedení nového studijního předmětu do akreditovaných studijních plánu probíhá na základě dohody mezi garantem programu, garantem předmětu a studijním proděkanem. Pokud přidání nového předmětu nemá za následek změnu profilu absolventa uvedeného v akreditačních materiálech, jedná se o nepodstatnou změnu a nevzniká tedy povinnost tuto změnu ohlásit (RVH, MZ ČR či NAÚ). Nový předmět zavedou do IS MU na základě podnětu garanta programu (případně studijního proděkana) studijní referentky. Novému předmětu přiřadí unikátní kód a doplní základní údaje o předmětu. Doplňující údaje o předmětu je garant předmětu povinen doplnit či aktualizovat vždy nejpozději S pracovních dní před zahájením výuky v semestru (čl. 9 odst. S SZŘ). s. Realizace změn a kopírování předmětťi do následujícího období Veškeré změny základních údaju o předmětu či doplnění kurikula akreditovaných studijních programu/studijních plánu platných od následujícího akademického roku musí garanti studijních programu (případně koordinátor studijního programu nebo garant předmětu) oznámit nejpozději do 15. 5. Studijnímu oddělení a Zahraničnímu oddělení (jedná-li se o studijní programu uskutečňovaný v anglickém jazyce) za účelem včasného zveřejnění aktualizovaného studijního katalogu. Údaj o změně časové dotace předmětu platný pro následující akademický rok musí být vzhledem k tvorbě rozvrhu oznámen nejpozději do 1. 3. (viz Pravidla vedení rozvrhového procesu pro studijní programy uskutečňované na LF MU). Ke sdělení veškerých schválených změn je možné použít hromadnou adresu studijni@med.muni.cz. V případě, že garant programu či předmětu informuje o změnách nejdříve koordinátora pro kvalitu, je nezbytně nutné, aby tento neprodleně informoval i vedoucí SO a ZO. Soulad údaju zveřejňovaných ve studijních katalozích s akreditovanými studijními plány kontroluje garant studijního programu ve spolupráci s koordinátorem kvality. Pro kontrolu správnosti jsou směrodatné akreditované studijní plány uložené v aplikaci Garant v IS MU. Základní i doplňující údaje o předmětech na následující akademický rok (dva semestry) je možno v IS MU měnit nejdříve po nakopírování všech předmětu z předcházejících dvou období. Za kopírování údaju do budoucích období (nového akademického roku) je zodpovědný vedoucí SO, který tento úkon provádí 2x ročně (zpravidla na přelomu prosince I ledna a června / července). Vedoucí 50 o tomto procesu vždy informuje garanty studijních předmětu. v případě nově akreditovaných studijních programu I studijních plánu jsou pro účely kopírování do následujícího akademického roku výchozí změny provedené v akreditačním období podzim I jaro, jež jsou aktualizovány koordinátorem pro kvalitu. v případě změn u již uskutečňovaných studijních programu I studijních plánu jsou pro účely kopírování do následujícího akademického roku výchozí změny 10/10 č. j.: MU-IS/111406/2020/1189754/LF-1 provedené v běžném období podzim Ijaro, které provádí studijní oddělení nebo zahraniční oddělení. 6. Změna garanta studijního předmětu Návrh na jmenování nebo změnu garanta předmětu (v souladu s čl. 8 odst. 1 směrnice MU o akreditacích studijních programu) předkládá garant studijního programu (případně koordinátor studijního programu/studijního plánu nebo vedoucí garančního pracoviště) příslušnému studijnímu proděkanovi. Po jeho schválení je změna garanta předmětu provedena vedoucí SO, vedoucí ZO a koordinátorem pro kvalitu OPK v IS MU. Vedoucí SO a vedoucí ZO provede změnu garanta v běžných obdobích (podzim / jaro). Koordinátor pro kvalitu OPK provede změnu v období akreditace (podzim I jaro). Za komunikaci s puvodním i navrhovaným garantem předmětu je zodpovědný vedoucí garančního pracoviště. Oficiální informaci o jmenování obdrží garant předmětu prostřednictvím emailu ze Studijního oddělení nebo Zahraničního oddělení. 7. Změna garanta studijního programu Návrh na jmenování nebo změnu garanta studijního programu předkládá děkanovi příslušný studijní proděkan. Další postup je upraven článkem 7 směrnice MU o akreditacích studijních programu MU. Seznam zkratek: SO - Studijní oddělení ZO - Zahraniční oddělení OPK - Oddělení pro kvalitu RVH - Rada pro vnitřní hodnocení MU MZ ČR - Ministerstvo zdravotnictví ČR NAÚ - Národní akreditační úřad pro vysoké školství IS MU - Informační systém MU