1 / 7 Směrnice Masarykovy univerzity č. 2/2020 INTERNÍ GRANTOVÁ AGENTURA MASARYKOVY UNIVERZITY (ve znění účinném od 1. září 2021) Podle § 10 odst. 1 zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon“), vydávám tuto směrnici: Článek 1 Předmět úpravy Tato směrnice upravuje pravidla Interní grantové agentury Masarykovy univerzity (dále jen „IGA MU“), která formou studentských grantů podporuje zvýšení kvality výuky spojené s výzkumem u studentů akreditovaných doktorských studijních programů. IGA MU je financována z finančních prostředků Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání (dále jen „OP VVV“) v rámci realizovaného projektu IGA MU, reg. č. CZ.02.2.69/0.0/0.0/19_073/0016943. Článek 2 Základní ustanovení (1) Studentský grant IGA MU (dále jen „studentský grant“) je interní projekt MU ve smyslu Směrnice MU č.6/2016 - Řízení projektů a dalších relevantních předpisů. (2) Oprávněným žadatelem o studentský grant může být pouze student zapsaný na MU v doktorském studijním programu ve standardní době studia a současně v prezenční formě studia.1 (3) Rektor vyhlašuje celouniverzitní soutěž o podporu studentských grantů v oblastech výzkumu a vývoje na základě výše uvedeného schváleného projektu IGA MU dle Frascati manuálu, 20152 , a to ve vědních oblastech: a) přírodní vědy, b) lékařské a zdravotnické vědy, c) společenské vědy, d) humanitní vědy a umění. (4) Předpokládaný počet studentských grantů pro jednotlivé vědní oblasti je stanoven ve výzvě rektora. (5) Nelze podávat žádost o studentský grant (dále jen „žádost“) kombinující financování z účelové podpory na specifický vysokoškolský výzkum a z této soutěže. (6) Pokud rektor ve vyhlášení soutěže nestanoví jinak, délka realizace studentského grantu činí 12 měsíců. (7) Je možné podat pouze žádost o tzv. individuální studentský grant, tzn. v případě realizace studentského grantu je žadatel jeho jediným řešitelem. 1 Řešitel musí být studentem doktorského studijního programu po celou dobu řešení studentského grantu. Přihlášku do soutěže o studentský grant však může podat ještě jako student Mgr. studia (v tomto případě může být studentský grant udělen až poté, co se student stane oficiálně studentem Ph.D. studia, tj. po zápisu ke studiu do doktorského studijního programu). 2 Frascati manuál 2015: Pokyny pro shromažďování a vykazování údajů o výzkumu a experimentálním vývoji, OECD, 2015 (http://www.oecd.org/sti/inno/frascati-manual.htm). 2 / 7 (8) Příslušným pracovištěm pro zabezpečení administrativy IGA MU je Odbor výzkumu Rektorátu MU (dále jen „OV RMU“). (9) V souvislosti s IGA MU jsou v této směrnici definovány následující pojmy: a) Řešitel studentského grantu – úspěšný žadatel o studentský grant, který je studentem MU splňujícím podmínky dle čl. 2 odst. 2. b) Mentor – výzkumný či akademický pracovník s minimální akademickou kvalifikací Ph.D., který poskytuje řešiteli studentského grantu odbornou a metodickou podporu. Každý řešitel musí mít mentora. Mentorem může být pouze osoba v pracovněprávním vztahu s MU, která může mentorovat i více studentských grantů. c) Administrátor soutěže na HS – osoba odpovídající za kontrolu formálních kritérií žádosti uvedených v čl. 6 odst. 2. Administrátora soutěže na HS určuje vedoucí součásti po předchozí konzultaci s OV RMU. Kontakty na příslušné osoby budou uvedeny ve výzvě rektora. d) Administrátor soutěže RMU – pozice stanovena vedoucím OV RMU. Osoba odpovídající za chod soutěže na OV RMU. Kontakt na příslušnou osobu bude uveden ve výzvě rektora. e) Hodnoticí panel IGA MU (dále jen „hodnoticí panel“) – zřízen pro účely hodnocení žádostí o studentský grant. Statut je uveden v příloze této směrnice. Článek 3 Předpokládaný časový harmonogram soutěže Předpokládaný časový harmonogram soutěže, pokud rektor ve vyhlášení soutěže nestanoví jinak. Vyhlášení soutěže v průběhu září daného roku Soutěžní lhůta září – říjen daného roku Kontrola formálních kritérií a hodnocení žádosti oponenty do konce listopadu daného roku Zasedání hodnoticího panelu, vyhotovení seznamu studentských grantů doporučených k financování do konce prosince daného roku Realizace studentského grantu, průběžné měsíční zprávy o činnosti leden – prosinec následujícího roku Závěrečná zpráva o činnosti, zhodnocení realizace studentského grantu hodnoticím panelem leden – březen roku následujícího po ukončení realizace studentského grantu Článek 4 Podání a náležitosti žádosti (1) Žádost se podává výlučně prostřednictvím interního Informačního systému pro evidenci projektů (dále jen „ISEP“). V průběhu soutěžní lhůty lze žádost konzultovat s administrátorem soutěže HS na příslušné fakultě. (2) Žádost nesmí být zpracována na téma identické s tématem disertační práce studenta3 , což bude deklarováno při podávání žádosti čestným prohlášením ze strany žadatele o studentský grant. (3) Žádost je vyplněna a předložena v anglickém jazyce. (4) V žádosti budou uvedeny následující údaje: 3 Nesmí se jednat o téma vymezené zcela identicky. Může se jednat o téma příbuzné či logicky související, rozšiřující v disertační práci řešenou problematiku. Studenti mohou výsledky/výstupy grantu ve své disertační práci využít. Nesmí však dojít k tomu, že by výstupem studentského grantu byla disertační práce jako celek. 3 / 7 a) Anotace studentského grantu. b) Výzkumné zaměření, metodika řešení a cíle studentského grantu. c) Profesní zkušenosti a zájem žadatele a mentora na realizaci studentského grantu. d) Účast na povinné vzdělávací/výzkumné aktivitě v zahraničí. Studenti musí během realizace studentského grantu uskutečnit alespoň jednu vzdělávací/výzkumnou aktivitu v zahraničí (např. stáž, letní škola, výzkumný pobyt, aktivní účast na konferenci). Tyto aktivity lze realizovat v EU i mimo EU. V případě, že je vzdělávací/výzkumná aktivita realizována v zemi, kde je mateřský jazyk všeobecně srozumitelný (např. Slovensko), musí být alespoň část aktivity (např. prezentace příspěvku, text studie) realizována v cizím jazyce (v jiném než slovenském). e) Vzdělávací cíle žadatele. Studenti musí během realizace studentského grantu uskutečnit alespoň jednu vzdělávací aktivitu. Žádost o studentský grant musí zahrnovat shrnutí vzdělávacích cílů řešitele, závěrečná zpráva o činnosti studentského grantu zahrnuje zhodnocení naplnění těchto cílů např. formou sebehodnocení. Vzdělávací aktivita dle tohoto bodu musí být odlišná od vzdělávací/výzkumné aktivity v zahraničí uvedené v čl. 4. odst. 4), písm. d) a nesmí být součástí studijního plánu studenta. f) Plánované výstupy studentského grantu. g) Zdůvodnění výše a struktury finančních prostředků. (5) Podání žádosti podléhá schválení fakulty, která prostřednictvím aplikace ISEP stvrzuje, že žádost je v souladu s interními pravidly pro realizaci grantů. Článek 5 Způsobilé výdaje (1) Finanční podpora na realizaci jednoho studentského grantu činí 479.160 Kč.4 (2) Finanční podpora studentského grantu může být poskytnuta pouze na způsobilé výdaje: a) Osobní výdaje řešitele ve výši 282.586 Kč5 . Povinná výše pracovní kapacity řešitele studentského grantu odpovídá 0,5 úvazku. b) Osobní výdaje mentora ve výši 13.480 Kč6 . c) Ostatní přímé výdaje související s realizací studentského grantu např. materiál, drobné zařízení, software, odborná literatura, cestovní náklady, externí vzdělávání, náklady nebo výdaje na služby. d) Režijní výdaje ve výši 71.874 Kč7 . Článek 6 Hodnocení žádosti (1) Proces hodnocení bude zahájen následující pracovní den po ukončení lhůty pro podání žádostí, která je stanovena ve výzvě rektora. Proces hodnocení má 2 fáze, přičemž v první fázi je žádost posouzena na příslušné fakultě. Druhá fáze je v kompetenci OV RMU. 4 Celková výše studentského grantu je vypočítána na základě jednotkového nákladu odpovídajícího pracovní kapacitě 0,1 úvazku/měsíc řešitele studentského grantu a činí 7 986 Kč. Vzhledem k uvedené výši jednotkového nákladu se v tomto případě jedná o částku 39 930 Kč na jeden měsíc a řešitele, jelikož pracovní kapacita řešitele odpovídá 0,5 úvazku. Realizace studentského grantu je 12 měsíců. Celková finanční podpora je tak násobkem celkového nákladu řešitele a počtu měsíců na realizaci studentského grantu (39 930*12). 5 Hrubá mzda ve výši 17 600 Kč (220 Kč/hodina * 80 hod./měsíčně) plus odvody. 6 Hrubá mzda ve výši 10 000 Kč plus odvody (vyplaceno formou odměny). 7 15 % z rozpočtu studentského grantu. 4 / 7 (2) V první fázi procesu hodnocení bude administrátorem soutěže HS posouzeno splnění formálních kritérií: a) žádost je zpracována v anglickém jazyce, b) žádost není zpracována na téma identické s tématem disertační práce studenta, c) student je zapsaný na MU v doktorském studijním programu ve standardní době studia a současně v prezenční formě studia, případně je studentem posledního ročníku magisterského studijního programu a do doktorského studijního programu bude zapsán nejpozději do 30 kalendářních dnů od konce soutěžní lhůty. d) žádost je podána v termínu stanoveném ve výzvě rektora MU. (3) V případě identického tématu studentského grantu s tématem disertační práce řešitele bude žádost ze soutěže vyřazena. V případě jiných formálních nedostatků bude žadatel administrátorem soutěže HS vyzván k opravě ve stanoveném termínu. Pokud k opravě v daném termínu nedojde, bude žádost ze soutěže vyřazena. (4) Po splnění formálních kritérií postupuje administrátor soutěže HS žádost OV RMU. Na každou tuto žádost, která postoupí do druhé fáze hodnocení, budou následně vypracovány dva oponentské posudky, z nichž alespoň jeden musí být zpracován externím oponentem8 . (5) Oponenty k jednotlivým žádostem, kterým bude zpřístupněna žádost k hodnocení, určí OV RMU. (6) Kritéria pro hodnocení žádosti ze strany oponentů jsou: a) Odborná úroveň a kvalita studentského grantu jsou na odpovídající úrovni. b) Studentský grant předpokládá oborově přínosné výstupy. Naplnění plánovaných výstupů je realistické. c) Metodika řešení studentského grantu je jasně koncipována a je vhodná pro dosažení plánovaných cílů. d) Profesní zkušenosti a zájem navrhovatele a mentora jsou odpovídající předkládanému studentskému grantu. e) Navržená finanční rozvaha a její zdůvodnění jsou uvážlivé a adekvátní plánovaným výstupům. (7) Ke každému kritériu oponent uvede, zda je splněno (hodnoceno 10 body), splněno s výhradou (hodnoceno 5 body) či nesplněno (hodnoceno 0 body). (8) Pokud je jedno z kritérií nesplněno z hlediska obou oponentských posudků, žádost je vyřazena z procesu hodnocení. V případě, že hodnocení téhož kritéria bude sporné, tedy u jednoho z posudků nesplněno (0 bodů) a u druhého splněno s výhradou (5 bodů) či splněno (10 bodů), OV RMU zajistí doplňující oponentský posudek pro sporná kritéria. a) Pokud doplňující oponentský posudek ohodnotí sporné kritérium jako nesplněno (0 bodů), žádost je vyřazena z procesu hodnocení. b) Pokud doplňující oponentský posudek ohodnotí sporné kritérium jako splněno s výhradou (5 bodů) či splněno (10 bodů), původní hodnocení nesplněno (0 bodů) u sporného kritéria je nahrazeno hodnocením dle doplňujícího oponentského posudku. (9) Celkové bodové hodnocení žádostí, které nejsou vyřazeny z procesu hodnocení, je stanoveno tak, že se body obou oponentských posudků sečtou. (10) OV RMU poskytne oponentský posudek v anonymizované podobě žadateli prostřednictvím aplikace ISEP. 8 Tj. odborníkem s odpovídajícím odborným profilem a zkušenostmi, který není v době realizace hodnocení studentského grantu v pracovněprávním vztahu s MU. 5 / 7 (11) Na základě udělených bodů oponentských posudků bude v každé vědní oblasti uvedené v čl. 2, odst. 3 sestaven seznam studentských grantů doporučených k financování. Předpokládaný počet studentských grantů, které mohou být doporučeny k financování, je stanoven ve výzvě rektora. (12) V případě, že bude předpokládaný počet studentských grantů pro každou vědní oblast uvedenou v čl. 2, odst. 3 vyčerpán, a na hranici předpokládaného počtu skončí více žádostí se stejným počtem bodů, může hodnoticí panel: a) Navýšit či snížit počet studentských grantů v dané vědní oblasti. b) V případě nepřidělení studentských grantů v předpokládaném počtu v některé z vědních oblastí navýšit počet studentských grantů na vědní oblast, ve které je převis žádostí. c) U žádostí, které mají stejný počet bodů rozhodne o jejich pořadí bodování dle dílčího kritéria pro hodnocení v tomto pořadí: 1. Odborná úroveň studentského grantu a kvalita studentského grantu jsou na odpovídající úrovni. 2. Studentský grant předpokládá oborově přínosné výstupy. Naplnění plánovaných výstupů je realistické. 3. Metodika řešení studentského grantu je jasně koncipována a je vhodná pro dosažení plánovaných cílů. 4. Profesní zkušenosti a zájem navrhovatele a mentora jsou odpovídající. 5. Navržená finanční rozvaha a její zdůvodnění jsou uvážlivé a adekvátní plánovaným výstupům. (13) Výsledný seznam studentských grantů doporučených k financování předloží hodnoticí panel předsedovi hodnoticího panelu, který rozhodne o návrhu hodnoticího panelu nejpozději v posledním dni hodnoticí lhůty. Za zveřejnění výsledků soutěže odpovídá OV RMU. Článek 7 Realizace (1) Realizace studentského grantu je zahájena k 1. 1. následujícího roku po podání žádosti a je ukončena k 31. 12. daného kalendářního roku, pokud nebude ve výzvě rektora MU stanoveno jinak. (2) Délka realizace studentského grantu tak činí 12 měsíců, pokud nebude ve výzvě rektora MU stanoveno jinak. (3) Řešitel zpracovává za každý měsíc realizace studentského grantu tzv. průběžnou měsíční zprávu o činnosti. Zpráva se předkládá prostřednictvím ISEP a podepisuje ji řešitel a mentor. Po formální stránce ji schvaluje administrátor soutěže HS na dané fakultě. Zpráva musí obsahovat následující náležitosti: a) aktivity realizované za daný měsíc, b) výše pracovní kapacity řešitele za daný měsíc vyjádřená v úvazku, c) zhodnocení pokroku práce na výstupech, d) plán aktivit na následující období. (4) Řešitel zpracovává na závěr realizace studentského grantu tzv. závěrečnou zprávu o činnosti. Závěrečná zpráva o činnosti se předkládá prostřednictvím ISEP a podepisuje ji řešitel a mentor. Po formální stránce ji schvaluje administrátor soutěže HS na dané fakultě. Nezbytnou součástí Závěrečné zprávy o činnosti je také: a) Část zpracovávaná řešitelem, která obsahuje: 1. shrnutí realizace studentského grantu, 2. shrnutí dosažených výstupů/výsledků, 3. naplnění vzdělávacích cílů uvedených v žádosti např. formou reflexe. 6 / 7 b) Část zpracovávaná mentorem, která obsahuje: 1. shrnutí mentorovaných aktivit včetně posouzení realizace studentského grantu, získaných znalostí a výstupů, 2. doporučení pro další/budoucí výzkumnou činnost studenta. (5) Pokud řešitel po ukončení realizace studentského grantu nepředloží zprávy stanovené v odstavcích 2 a 3 tohoto článku a výstupy stanovené v žádosti – např. certifikát, zpráva ze zahraniční cesty, publikace do tisku – jsou-li relevantní, budou výdaje odpovídající jednotkovým nákladům za poslední měsíc ve výši 39.930 Kč považovány za nezpůsobilé a nebudou proplaceny v rámci projektu IGA MU. Tyto finanční náhrady si příslušná fakulta uhradí z vlastních zdrojů. (6) Výstupy studentského grantu musí splňovat pravidla pro publicitu OP VVV. Článek 8 Změny v realizaci (1) Finanční prostředky musí být vyčerpány během realizace studentského grantu a nelze je převádět do dalších období. (2) Veškeré změny při realizaci studentského grantu musí být uskutečněny tak, aby byly v souladu se všemi ustanoveními relevantních právních předpisů a vnitřních norem MU. (3) Nelze ponížit osobní náklady studenta pod částku uvedenou v čl. 5 odst. 2 písm. a). (4) Podstatnou změnou v realizaci studentského grantu je: a) Změna mentora. b) Přerušení řešení studentského grantu. c) Předčasné ukončení studentského grantu. d) Přesuny mezi položkami rozpočtu nad 12.000 Kč9 . Podstatné změny mohou být uskutečněny pouze na základě schválení prorektora pro výzkum a doktorské studium. Žádost o podstatnou změnu podává řešitel prostřednictvím ISEP a musí obsahovat souhlasné stanovisko mentora a administrátora soutěže HS příslušné fakulty. (5) Nepodstatnou změnou v realizaci studentského grantu je: a) Přesuny mezi položkami rozpočtu do 12.000 Kč10 . b) Změna cílové destinace zahraniční aktivity, dílčí změny ve směřování studentského grantu, metody řešení. c) Změny, které nejsou explicitně uvedeny v tomto článku. Nepodstatné změny mohou být uskutečněny po konzultaci s mentorem a pouze na základě schválení administrátora soutěže HS na příslušné fakultě11 . Zdůvodnění nepodstatných změn musí být obsaženo v měsíčních zprávách o činnosti, případně v Závěrečné zprávě o činnosti. Článek 9 Přerušení, předčasné ukončení (1) Změna řešitele není možná. V případě, že řešitel nemůže v realizaci svého grantu pokračovat, může být tento grant na základě žádosti o podstatnou změnu schválené prorektorem pro výzkum a doktorské studium ukončen, případně přerušen a prodloužen tak, aby mohl být dokončen později, nejdéle však do 31. 3. 2023. V případě, že toto není možné, je realizace studentského grantu ukončena. 9 Za předpokladu dodržení čl. 8, odst. 3. 10 Za předpokladu dodržení čl. 8, odst. 3. 11 Konkrétní postup bude stanoven příslušnou fakultou. 7 / 7 (2) V případě předčasného ukončení realizace studentského grantu předkládá řešitel Závěrečnou zprávu o činnosti shrnující dosavadní výsledky. Výdaje odpovídající jednotkovým nákladům za poslední měsíc ve výši 39.930 Kč budou považovány za nezpůsobilé a nebudou proplaceny v rámci projektu IGA MU. Tyto finanční náhrady si příslušná fakulta uhradí z vlastních zdrojů. (3) O všech skutečnostech, které mají vliv na přerušení či předčasné ukončení realizace studentského grantu, musí být neprodleně po zjištění této skutečnosti informován OV RMU, který zajišťuje studentskou grantovou soutěž. Článek 10 Ukončení realizace a závěrečné zhodnocení (1) Hodnoticí panel zhodnotí, zda došlo k naplnění všech předem stanovených výstupů studentského grantu. (2) Závěrečné zhodnocení za hodnoticí panel stvrzuje předseda hodnoticího panelu. Článek 11 Závěrečná ustanovení (1) Tato směrnice zrušuje Směrnici MU č. 2/2020 - Interní grantová agentura Masarykovy univerzity, ze dne 9. září 2020, účinnou od 9. září 2020. (2) Výkladem jednotlivých ustanovení této směrnice pověřuji prorektora příslušného dle Organizačního řádu MU. (3) Tato směrnice náleží do oblasti metodického řízení „Projektová podpora (vyjma strukturálních fondů a rozvojových projektů)“. (4) Kontrolu dodržování této směrnice vykonává prorektor příslušný dle Organizačního řádu MU. (5) Tato směrnice nabývá platnosti dnem podpisu. (6) Tato směrnice nabývá účinnosti dnem 1. září 2021. Přílohy: Příloha č. 1 – Statut Hodnoticího panelu IGA MU podepsáno elektronicky Martin Bareš rektor