1 / 15 Směrnice Masarykovy univerzity č. 7/2018 Pravidla sestavování rozpočtu pro kalendářní rok 2019 (ve znění účinném od 1. ledna 2019) Podle § 10 odst. 1 zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o vysokých školách“), po projednání v Akademickém senátu MU vydávám tuto směrnici: Část první Obecná ustanovení Článek 1 Předmět úpravy (1) Tvorba rozpočtu Masarykovy univerzity (dále jen „MU“) vychází z ustanovení § 18 a následujících zákona o vysokých školách a čl. 47 a následujících Statutu Masarykovy univerzity (dále jen „Statut MU“). (2) Tato směrnice zejména stanovuje způsob rozdělení normativní části příspěvku ze státního rozpočtu na vzdělávací a tvůrčí činnost (dále jen „příspěvek na vzdělávací činnost“), institucionální podpory na dlouhodobý koncepční rozvoj výzkumných organizací na jednotlivá hospodářská střediska stanovená Organizačním řádem MU (dále jen „institucionální podpora výzkumných organizací“) a dotace na účelovou podporu na vysokoškolský specifický výzkum. Dále stanoví výši odvodu hospodářských středisek (dále jen „HS“) na financování celouniverzitních (centralizovaných) aktivit a celouniverzitních součástí (dále jen „odvod“). Část druhá Neinvestiční rozpočet Článek 2 Struktura neinvestičního rozpočtu (1) Struktura rozpočtu neinvestičních prostředků je dána plánem výnosů a nákladů podle jednotlivých zdrojů. Základním zdrojem neinvestičních výnosů je příspěvek na vzdělávací činnost – rozpočtový okruh I: institucionální financování vysokých škol – přínos HS se vypočte dle metody uvedené v čl. 3 a rozděluje se na HS dle metody uvedené v čl. 7. Příspěvek na vzdělávací činnost – ukazatel F (U3V), ukazatel S (sociální stipendia) a ukazatel U (ubytovací stipendia) je přidělen HS RMU. Příspěvek na vzdělávací činnost – ukazatel F (na financování studentů se specifickými nároky) je přidělen HS SPSSN. Příspěvek na institucionální program je přidělen příslušným HS na základě rozhodnutí rektora o rozdělení finančních prostředků na účelové projekty, které naplňují Institucionální plán MU na rok 2019 a jsou v souladu s Dlouhodobým záměrem MU na léta 2016 – 2020 nebo Aktualizací Dlouhodobého záměru MU na rok 2019. Příspěvek na vzdělávací činnost – ostatní ukazatele, je přidělen příslušnému HS. 2 / 15 (2) Dalšími zdroji neinvestičních výnosů HS jsou: a) institucionální podpora výzkumných organizací – přínos HS se vypočte dle metody uvedené v čl. 4 a rozděluje se na HS dle metody uvedené v čl. 7; b) účelová podpora na specifický vysokoškolský výzkum (dotace na specifický výzkum) se vypočte dle metody uvedené v čl. 5 a rozděluje se na HS dle metody uvedené v čl. 7; c) dotace MŠMT na ubytování a stravování studentů – je přidělována HS SKM; d) účelové dotace ze státního rozpočtu ostatní (dotace zejména na vyhlašované programy jednotlivých resortů a dotace na programy výzkumu a vývoje), o které se prostřednictvím MU ucházejí jednotlivé součásti samostatně formou žádostí o účelovou dotaci – jsou přidělovány příslušnému HS; e) jiné příjmy ze státního rozpočtu, ze státních fondů a z rozpočtu obcí – jsou přidělovány příslušnému HS; f) příjmy ze zahraničí – jsou přidělovány příslušnému HS; g) finanční příjmy z darů – jsou výnosem příslušného HS; h) finanční příjmy od nadací a nadačních fondů – jsou výnosem příslušného HS; i) příjmy z poplatků spojených se studiem – jsou výnosem příslušné fakulty; j) poplatky za celoživotní vzdělávání dle § 60 odst. 1 a za další formy vzdělávání (kursy apod.) – jsou výnosem příslušného HS; k) tržby za ubytování a stravování – jsou výnosem HS SKM; l) výnosy z majetku 1. výnosy z pronájmu – jsou výnosem příslušného HS, 2. výnosy z prodeje movitého majetku – jsou výnosem příslušného HS, které má tento majetek ve své evidenci, 3. výnosy z prodeje nemovitého majetku – jsou výnosem MU (účtováno na HS RMU); m) příjmy z hospodářské činnosti (hlavní a doplňkové) – jsou výnosem příslušného HS; n) úroky od peněžních ústavů – jsou výnosem MU (účtováno na HS RMU); o) další výnosy, které nelze přiřadit konkrétním HS – jsou výnosem MU (účtováno na HS RMU); p) ostatní vlastní příjmy HS. Článek 3 Výpočet přínosu na vzdělávací činnost (1) Příspěvek na vzdělávací činnost P přidělený MŠMT se rozdělí na fixní a výkonovou část tak, že pro rok 2019 platí: 𝑃 = 𝑃𝐴 + 𝑃𝐾 kde PA je poměrná část příspěvku daná vahou pro fixní část a PK je poměrná část příspěvku daná vahou pro výkonovou část. Poměr fixní a výkonové části je 76/24. PA se dále rozdělí 𝑃𝐴 = 𝑃𝑆 + 𝑃𝐾𝑃 3 / 15 kde PS = 0,95PA a PKP = 0,05PA, tj. 95 % PA se rozdělí ve stejném poměru, jaký byl uplatněn při sestavování rozpočtu v roce 2018. Poměry jsou uvedeny v následující tabulce: 5 % se rozdělí podle článku 3 bodu 7 a) v poměru kooperovaných kreditů. Fakultám, v případě poklesu přínosu P pro rok 2018 ve srovnání s výší přínosu v roce 2017, bude poskytnuta jednorázová kompenzace z centralizovaných fondů MU. Výše této kompenzace bude shodná s výší vypočteného meziročního poklesu přínosu. V následujícím roce bude výše této kompenzace u každé fakulty přičtena k výši fixní části přínosu fakulty a následně použita pro stanovení poměru pro výpočet fixní části přínosu. (2) Poskytnutí prostředků ve fixní části je vázáno na zabezpečení odpovídajících výkonů jednotlivých fakult. Prokázání těchto výkonů proběhne porovnáním skutečností k 31. 10. 2018 (údaje ze SIMS) s referenčními hodnotami v následujících dvou parametrech společných pro všechny fakulty: a) počet přepočtených studií zapsaných do prvních ročníků všech typů studijních programů (B1, M1, N1 a P1 v součtu), b) hodnota průměrného koeficientu ekonomické náročnosti (KEN) přepočtených studií zapsaných do prvních ročníků všech typů studijních programů. (3) Referenčními hodnotami v obou případech jsou tytéž údaje k datu uvedenému v pravidlech MŠMT pro rok 2019. (4) Za úspěšné naplnění parametru a) je považováno, pokud skutečnost počtu zapsaných studií k 31. 10. 2018 dané fakulty neklesne proti referenční hodnotě o víc jak 10 %. V případě většího poklesu, a pokud fakulta nebude schopna tento pokles řádně zdůvodnit, jí budou prostředky kráceny. Navýšení nad referenční hodnotu nebude do financování pro rok 2019 zohledněno. (5) Za úspěšné naplnění parametru b) je považováno, pokud skutečnost průměrné hodnoty KEN k 31. 10. 2018 fakultě neklesne proti referenční hodnotě o víc jak 3 %. V případě většího poklesu, a pokud fakulta nebude schopna tento pokles řádně zdůvodnit, jí budou prostředky kráceny. Navýšení nad referenční hodnotu nebude do financování pro rok 2019 zohledněno. (6) V případě nedodržení parametrů fixní části pro rok 2019 za MU jako celek bude výše poskytnutých prostředků jednotlivým fakultám krácena následovně: Fakulta Podíl A z roku 2018 LF 19,93% FF 17,82% PrF 7,06% FSS 7,46% PřF 18,35% FI 7,29% PdF 11,04% FSpS 4,46% ESF 6,58% 4 / 15 a) v případě nižšího počtu studií zapsaných do prvních ročníků o částku danou součinem počtu studií chybějících do referenční hodnoty snížené o 10 % a částky fixních prostředků vycházející na jedno přepočtené studium dané fakulty k 31. 10. 2018, b) v případě nižšího KEN o částku danou součinem rozdílu referenční hodnoty snížené o 3 % vůči skutečnosti, počtu přepočtených studií zapsaných do prvních ročníků a částky fixních prostředků vycházející na jedno přepočtené studium dané fakulty k 31. 10. 2018. (7) část ukazatele A (tj. PKP) se rozdělí poměrem kooperovaných kreditů 𝑃𝐾𝑃𝑘 = 𝐾 𝑉𝐶𝑘 + 𝐾𝐶𝑉𝑘 2 ∗ 𝐾 𝑃𝐾𝑃 KVCk počet kreditů zapsaných na k-té fakultě studenty ostatních (odběratelských) fakult KCVk počet kreditů zapsaných studenty k-té fakulty na ostatních (dodavatelských) fakultách. K celkový počet kooperovaných kreditů na MU se stanoví vztahem: 𝐾 = ∑ 𝐾 𝑉𝐶𝑘 𝐼 𝑘=1 = ∑ 𝐾𝐶𝑉𝑘 𝐼 𝑘=1 (8) Studia uskutečňovaná v rámci akreditovaných studijních programů jednotlivých fakult v Telči jsou financována z příspěvku na vzdělávací činnost a budou fakultám financovány dle skutečnosti k 31. 10. 2018 (9) Přínos fakulty dle výkonové části Část celkového příspěvku Pk na vzdělávací činnost se rozdělí mezi fakulty v poměru hodnot jednotlivých indikátorů dle následující definice: a) Výsledky výzkumu, vývoje a inovací – podíl jednotlivých HS na bodové hodnotě výsledků výzkumu, vývoje a inovací celé MU evidovaných v Rejstříku informací o výsledcích (RIV) všech vysokých škol, stanovené podle platné Metodiky hodnocení výsledků výzkumných organizací a hodnocení výsledků ukončených programů. Zdrojem dat jsou poslední dostupné výsledky hodnocení výzkumu a vývoje schválené Radou pro výzkum, vývoj a inovace zahrnující hodnocené předchozí pětileté období. b) Výsledky umělecké činnosti – podíl jednotlivých HS na bodové hodnotě výsledků umělecké činnosti celé MU. Zdrojem dat jsou poslední dostupné výsledky tvůrčí umělecké činnosti evidované v Registru uměleckých výstupů (RUV), vedeného podle § 77c) zákona o vysokých školách. Jde o součtovou hodnotu výsledků za hodnocené předchozí pětileté období. c) Externí příjmy spojené se vzdělávací a tvůrčí činností - podíl jednotlivých HS na součtu finančních prostředků celé MU, zahrnujících: Účelovou neinvestiční podporu výzkumu, vývoje a inovací – výši účelových neinvestičních prostředků (včetně zahraničích) na výzkum a vývoj (vyjma prostředků získaných z programů strukturálních fondů EU a vyjma prostředků získaných v rámci Národních programů udržitelnosti MŠMT); údaj z Tabulky 5. b – „Financování výzkumu a vývoje“ z VZOH (v tis. Kč). 5 / 15 Příspěvky studentů samoplátců – poplatky za studium samoplátců - údaj z řádku „Poplatky za studium v cizím jazyce (§ 58 odst. 5)“ Tabulky 7 – „Příjmy z poplatků“ z VZOH (v tis. Kč). Příjmy z celoživotního vzdělávání - údaj z řádku „Úplata za poskytování programů CŽV (§ 60) mimo kurzy univerzit třetího věku“ Tabulky 7 – „Příjmy z poplatků“ z VZOH (v tis. Kč). Výnosy z transferu znalostí – údaj z Tabulky 6 – „Přehled vybraných výnosů“ z VZOH (v tis. Kč). Zdrojem dat je EIS Magion a VZOH za rok 2017. d) Kvalifikační struktura akademických pracovníků – podíl jednotlivých HS na počtu profesorů a docentů, kmenových pracovníků, celé MU. Jde o evidenční přepočtený počet profesorů a docentů. Tento počet je násoben koeficientem 2,5 v případě profesorů a koeficientem 1,5 v případě docentů. Zdrojem dat je IS REDOP (MŠMT). Pro účely výpočtu výkonových ukazatelů budou použity údaje IS REDOP za rok 2017. e) Zaměstnanost absolventů – podíl jednotlivých fakult na celkové hodnotě MU, vypočítaný jako součin počtu absolventů české státní příslušnosti za období od 1. 11. roku n-2 do 31. 10. roku n-1, standardizované míry zaměstnanosti absolventů, průměrného váženého KEN studijních programů, ve kterých tito absolventi studovali, a koeficientu za absolvování v jednotlivých typech studia. Výpočet se provádí zvlášť pro absolventy bakalářských, magisterských a doktorských studijních programů. Zdrojem dat o absolventech, průměrných vážených KEN i koeficientech za absolvování jsou výstupy SIMS. Zdrojem dat o nezaměstnaných absolventech je statistika zveřejňovaná Ministerstvem práce a sociálních věcí k 30. dubnu a k 30. září (jedná se o nezaměstnané absolventy, kteří ukončili studium v období půl až jeden rok před termínem odečtu). Zdrojem dat pro výpočet koeficientů náročnosti trhu práce je statistika o „podílu nezaměstnaných osob“ zveřejňovaná Ministerstvem práce a sociálních věcí každý měsíc; jde o vážený průměr (obdobně jako v případě nezaměstnaných absolventů se počítá s údaji k 30. dubnu a k 30. září) za poslední roční období (n-1). f) Podíl cizinců studentů – podíl jednotlivých fakult na celkovém počtu zahraničních studentů s cizím státním občanstvím. Do cizinců se nezapočítávají občané SR. Zdrojem dat u studentů je výstup SIMS k 31. 10. 2018. g) Podíl cizinců pracovníků - podíl jednotlivých fakult na celkovém objemu průměrných přepočtených pracovních úvazků zahraničních pracovníků podílejících se na vzdělávací a tvůrčí činnosti MU. Do cizinců se nezapočítávají občané SR. Data o pracovních úvazcích poskytne Odbor pro personální řízení RMU. h) Vyslaní a přijatí studenti v rámci mobilitních programů - podíl jednotlivých fakult na počtu pobytů studentů přijíždějících ze zahraničí a vyjíždějících do zahraničí v rámci mobilitních programů všech vysokých škol, z nichž každý trval alespoň 30 dní včetně dnů výjezdu a návratu (dle metodiky SIMS se první a poslední den započítává polovinou), měřených v počtu dnů, které spadaly do období od 1. 9. roku n-2 do 31. 8. roku n-1. Zdrojem dat o mobilitě studentů je výstup SIMS k 31. 10. 2018. Přijíždějící studenti evidovaní dle výstupu SIMS na celouniverzitním pracovišti CST jsou přiřazeni k příslušným fakultám z 50 % dle podílu na zapsaných kreditech a z 50 % dle uzavřených fakultních smluv. 6 / 15 i) Graduation rate (Míra úspěšnosti studentů) - podíl jednotlivých fakult na výsledku Graduation rate za celou MU vycházejícího z míry úspěšnosti absolvování studia ve standardní době studia (SDS) + 1 rok. Vypočtená relativní hodnota Graduation rate (MÚ) je pro stanovení podílu převedena na absolutní hodnotu vynásobením přepočteným počtem studií dané fakulty k 31. 10. 2018. Relativní hodnota Graduation rate se vypočítá podle vzorce MÚ = A / (Z-P), přičemž MÚ je míra úspěšnosti studentů: Z – (zapsaní) je počet fyzických osob, které se zapsaly do daného typu studia s danou SDS ve specifikovaných intervalech (viz níže), které zároveň nebyly v den zápisu studenty MU v daném typu studijního programu (SP) a zároveň u nich (pouze u bakalářských a nenavazujících magisterských SP) existuje studium na MU v daném typu SP se započítanou dobou alespoň 455 dní, do výpočtu jsou zahrnuti všichni studenti kromě studentů přijíždějících na krátkodobé studijní pobyty, A (absolventi) je počet fyzických osob Z, které zároveň úspěšně absolvovaly studium na dané fakultě v daném typu SP se započtenou odstudovanou dobou kratší nebo rovnou SDS+1, P (přerušení) je počet fyzických osob, které se zapsaly do daného typu studia s danou SDS ve specifikovaných intervalech (viz níže), které zároveň nebyly v den zápisu studenty MU v daném typu SP a které nemají mezi datem zápisu a 31. 12. 2018 absolvované studium na MU v daném typu SP a zároveň mají k 31. 12. 2018 aktivní studium daného typu SP na MU se započtenou dobou kratší nebo rovnou SDS+1. Intervaly zápisů do studia jsou zvoleny tak, aby do 31. 12. 2018 bylo možné kohortu sledovat minimálně po dobu SDS+2 roky. SDS Typ studia B M N P 1 1.11.2012 - 31.10.2015 1,5 1.5.2012 - 30.4.2015 2 1.11.2011 - 31.10.2014 2,5 1.5.2011 - 30.4.2014 3 1.11.2010 -31.10.2013 1.11.2010 - 31.10.2013 1.11.2010 - 31.10.2013 3,5 1.5.2010 - 30.4.2013 4 1.11.2009 - 31.10.2012 1.11.2009 - 31.10.2012 1.11.2009 -31.10.2012 4,5 1.5.2009 - 30.4.2012 5 1.11.2008 - 31.10.2011 5,5 1.5.2008 - 30.4.2011 6 1.11.2007 - 31.10.2010 Zdrojem dat je výstup SIMS k 31. 10. 2018. j) Cizojazyčné závěrečné práce – podíl jednotlivých fakult na počtu obhájených závěrečných prací v cizím jazyce s vyloučením prací z filologických oborů a prací ve slovenštině. Zdrojem dat jsou údaje z IS MU a zahrnuty jsou závěrečné práce absolventů za období 1. 9. 2017 - 31. 8. 2018. 7 / 15 U filologických oborů a studijních programů, jejichž studium není ukončeno závěrečnou prací, bude počet cizojazyčných prací stanoven jako součin jejich počtu a průměrného podílu cizojazyčných prací ze všech absolventských závěrečných prací MU za období od 1. 9. 2017 do 31. 8. 2018. Váhy jednotlivých indikátorů jsou uvedeny v následující tabulce: Indikátory výkonové části 100% Výsledky výzkumu, vývoje a inovací + Výsledky umělecké činnosti 31% Externí příjmy spojené se vzdělávací a tvůrčí činností 10% Kvalifikační struktura akademických pracovníků 4% Zaměstnanost absolventů 5% Podíl cizinců - studentů 5% Podíl cizinců - pracovníků 10% Vyslaní a přijatí studenti v rámci mobilitních programů 27% Graduation rate 5% Cizojazyčné závěrečné práce 3% Přitom indikátory  Výsledky výzkumu, vývoje a inovací (body RIV) a Výsledky umělecké činnosti (body RUV) se uplatní dle posledních dostupných výsledků, přičemž se zohlední případné dohody o rozdělení. Váha indikátoru „Výsledky umělecké činnosti“ (body RUV) bude stanovena dle skutečného podílu MU na základě údajů MŠMT. Zároveň bude ve stejné výši upravena váha indikátoru „Výsledky výzkumu, vývoje a inovací“ (body RIV) tak, aby nedošlo ke změně součtu vah těchto dvou indikátorů.  Externí příjmy spojené se vzdělávací a tvůrčí činností se uplatní ve stavu za rok 2017  Kvalifikační struktura akademických pracovníků se uplatní ve stavu za rok 2017  Zaměstnanost absolventů (absolutní) ve smyslu počtu zaměstnaných absolventů se uplatní dle údajů MPSV ČR ve stavu za rok 2018  Podíl cizinců – studentů v příslušném typu studijního programu se uplatní ve stavu k 31. 10. 2018  Podíl cizinců – pracovníků – průměrný přepočtený počet se uplatní ve stavu k 31. 10. 2018  Vyslaní v rámci mobilitních programů se uplatní ve stavu od 1. 9. 2017 do 31. 8. 2018  Přijatí v rámci mobilitních programů se uplatní ve stavu od 1. 9. 2017 do 31. 8. 2018.  Graduation rate se uplatní dle intervalů definovaných v písm. i).  Cizojazyčné závěrečné práce se uplatní ve stavu od 1. 9. 2017 do 31. 8. 2018. Přínos na příspěvku na vzdělávací činnost ve výkonové části se stanoví rovněž pro určená centralizovaná pracoviště, která svými výkony přispívají k dosažení podílu MU na celkovém přínosu stanoveném MŠMT ve výkonové části. 8 / 15 (10) Výkon za kooperovanou výuku Výkon za kooperovaná studia se odvozuje od kreditostudentů stanovených jako poměr zapsaných kooperovaných kreditů poměrově dělených 60. Výkon za kooperovaná studia pro fakultu, která zajišťuje výuku pro jinou fakultu (dále jen dodavatelskou fakultu) VKOk se stanoví dle vztahu: 𝑉𝐾𝑂𝑘 = 1 60 ∗ (0,8 𝐾𝑉𝐶𝑘 − 0,8 𝐾𝐶𝑉𝑘) ∗ 𝐸 ∗ 𝑍 kde KVCk počet kreditů zapsaných na k-té fakultě studenty ostatních (odběratelských) fakult KCVk počet kreditů zapsaných studenty k-té fakulty na ostatních (dodavatelských) fakultách. E koeficient ekonomické náročnosti (pro výpočet výkonu za kooperace ve výuce se počítá s koeficientem ekonomické náročnosti E = 1,0). Z základní jednotkový příspěvek (průměrný normativ) Pozn. Podíly KVCk / 60 a KCVk /60 vyjadřují normované ekvivalentní počty studií. Výkon za kooperovaná studia, kdy jiná fakulta učí pro jinou fakultu, se odečítá od výkonu této odběratelské fakultě a přičítá k výkonu dodavatelské fakultě. V případě dohodnutých kooperací se spolupracující fakulty navíc dohodnou mezi sebou o vzájemné úhradě provozních nákladů. (11) Úhrada nákladů na výuku jazyků a tělesné výchovy Fakulty uhradí z přiděleného příspěvku náklady na výuku jazyků zajišťovanou Centrem jazykového vzdělávání (CJV) a tělesné výchovy zajišťovanou Centrem univerzitního sportu na Fakultě sportovních studií (CUS) na základě skutečně odučené výuky (jedna (1) vyučovací hodina = jeden (1) bod, zkouška jednoho (1) studenta = jeden (1) bod) dle výše nákladů stanovených ředitelem CJV v případě jazyků a děkanem Fakulty sportovních studií v případě tělesné výchovy ověřených kvestorem a schválených rektorem MU. (12) Přidělený výkon fakulty Výpočet přiděleného příspěvku na vzdělávací činnost na fakulty bude proveden na základě následujícího vztahu: 𝑃ř𝑖𝑑ě𝑙𝑒𝑛ý 𝑣ý𝑘𝑜𝑛 = 𝑃 + 𝑉𝐾𝑂𝑘 − 𝑂 − 𝑁𝐶𝐽𝑉+𝐶𝑈𝑆 kde P přínos VKOk výkon v kooperované výuce O odvod NCJV+CUS příslušný podíl fakulty na schválených nákladech CJV a CUS za skutečně odebranou výuku jazyků a společné tělesné výchovy Článek 4 Výpočet přínosu na institucionální podporu výzkumných organizací Přínos HS se určí na základě následujícího vztahu: 𝑃𝑖 = 𝐷 ∗ 𝑏𝑖 kde 𝑏𝑖 = 𝐵𝑖 ∑ 𝐵𝑗 𝑁 𝑗=1 Pi vypočtená výše institucionální podpory výzkumných organizací pro i-té HS, 9 / 15 D dotace na institucionální podporu výzkumných organizací pro MU na daný kalendářní rok, ponížená o část vyčleněnou na GAMU a centralizované aktivity přímo související s VaV, Bi bodová hodnota odpovídající hodnocení výsledků HS, bi podíl HS na bodovém hodnocení výsledků MU. Článek 5 Výpočet přínosu fakult na specifický výzkum Přínos na specifický výzkum se určí na základě následujícího vztahu: 𝑃𝑆𝑉𝑖 = 𝐷𝑆𝑉 𝑈𝑖 ∑ 𝑈𝑗 𝑁 𝑗=1 kde 𝑈𝑖 = ( 𝐵𝑖 ∑ 𝐵𝑗 𝑁 𝑗=1 ) 𝑚 (𝑘 𝐷 𝐷𝑖 ∑ 𝐷𝑗 𝑁 𝑗=1 + 𝑘 𝑀 𝑀𝑖 ∑ 𝑀𝑗 𝑁 𝑗=1 + 𝑘 𝐴 𝐴𝑖 ∑ 𝐴𝑗 𝑁 𝑗=1 ) (1−𝑚) DSV dotace na specifický výzkum pro daný rok, Bi bodové ohodnocení výsledků HS ve výzkumu, experimentálním vývoji a inovacích podle posledního zveřejněného hodnocení výsledků výzkumných organizací, Di počet studentů doktorských studijních programů fakulty ve standardní době studia plus jeden rok k 31. 10. 2018, Mi počet absolventů magisterských studijních programů fakulty v období od 1. 11. 2017 do 31. 10. 2018, Ai počet absolventů doktorských studijních programů fakulty v období od 1. 11. 2017 do 31. 10. 2018, kD váha podílu počtu studentů doktorských studijních programů; kD = 0,65, kM váha podílu počtu absolventů magisterských studijních programů; kM = 0,22, kA váha podílu počtu absolventů doktorských studijních programů; kA = 0,13, m koeficient vyjadřující váhu výkonu ve výzkumu, experimentálním vývoji a inovacích a váhu počtu studentů a absolventů; m = 0,64. Přidělení prostředků podpory specifického výzkumu fakultě ve vypočtené výši je podmíněno existencí akceptovaných fakultních studentských projektů podle Pravidel vysokoškolského specifického výzkumu na MU (Příloha č. 1 Směrnice MU č. 8/2017) s celkovými náklady nejméně ve výši PSVi. V případě fakult, kde součet nákladů akceptovaných fakultních studentských projektů je menší než vypočtené hodnoty PSVi, se takto nevyužitá podpora rozdělí stejnou metodou mezi zbývající fakulty. Článek 6 Centralizované zdroje neinvestiční Centralizované zdroje jsou sdružené finanční prostředky dané součtem odvodů jednotlivých HS na níže uvedené náklady: (1) Celouniverzitní aktivity: a) centrálně zajišťované činnosti, zejména: 1. centralizovaná správa a provoz, 2. náklady na energetický management, 10 / 15 3. náklady na pojištění majetku, 4. náklady na pojištění zahraničních služebních cest, 5. náklady na pojištění studentů, 6. náklady na auditorské služby (s výjimkou auditů projektů, jejichž financování bude zajišťováno v rozpočtech projektů) včetně daňového a účetního poradenství, služby INTRASTAT, 7. náklady na veletrh GAUDEAMUS, 8. náklady na poplatky CESNETu, 9. náklady na rozvoj informačních systémů, informačních, komunikačních a audiovizuálních technologií, 10. náklady na celouniverzitní licence software, 11. náklady na ochranu duševního vlastnictví MU, 12. náklady na organizaci zajištění, podporu přípravy a realizace projektů, 13. náklady na zajištění centralizovaného zadávání veřejných zakázek apod., 14. náklady na Univerzitní kino SCALA, 15. centralizovaná rezerva, b) náklady mimořádné či přechodné: 1. náklady na pronájem budov v souvislosti s havarijními stavy nebo v souvislosti se závazky plynoucími z realizace Programu financování, c) rezerva rektora. (2) Vysokoškolské ústavy a univerzitní zařízení která jsou stanovena Organizačním řádem MU. (3) Náklady na běžnou údržbu, opravy a provoz zajišťují jednotlivá HS ze svých finančních zdrojů, v případě velkých oprav uplatňují požadavek na financování z centralizovaných zdrojů. Pro tyto účely je v rozpočtu MU vyčleněna dohodnutá částka. (4) Stipendijní program k přiznávání stipendií rektora MU bude naplněn ze stipendijních fondů fakult, a to částkami rovnajícími se 1 % výše tvorby stipendijních fondů jednotlivých fakult za rok 2018. Článek 7 Rozdělení příspěvku a dotací na hospodářská střediska (1) Z poskytnuté IP dle výsledků bude vyčleněna částka odpovídající max. 5 % poskytnuté IP v souladu se směrnicí MU č. 8/2017 – Grantová agentura MU, na financování Programu podpory výzkumu. Tato částka bude následně přerozdělena zpět mezi jednotlivá HS ve výši schválené k financování projektů tohoto programu. Dále bude vyčleněna částka na centralizované aktivity přímo související s VaV. (2) Fakultám, CEITEC MU, a ÚVT se přidělí normativní zdroje, tj. příspěvek a zůstatek IP po vyčlenění GAMU a dalších aktivit VaV, snížené o odpočet na mandatorní výdaje (MV), odvod na financování celouniverzitních aktivit (CP1) a na financování celouniverzitních součástí (CP2), souhrnně dále jen „odvod“, podle čl. 8. Normativní zdroje, které by dle dosažených výsledků za rok 2018 byly přiděleny zrušenému HS IBA, budou přiděleny LF. (3) Institucionální podpora výzkumných organizací (dále jen IP) má prvotně neinvestiční charakter, ale je možné požádat nejpozději do 31. 3. 2019 o výměnu části přidělené IP za IP na kapitálové výdaje. Žádost je zasílána na MŠMT centrálně prostřednictvím rektorátu. 11 / 15 (4) Rozdělení dotace na specifický výzkum na fakulty se provede na základě pravidel upravených samostatnou směrnicí na základě projektů předkládaných jednotlivými fakultami do výše limitů odpovídajícím výpočtu přínosu jednotlivých fakult na specifický výzkum dle čl. 5. (5) Celouniverzitním (režijním) pracovištím MU, která jsou HS, se přidělí normativní zdroje (CP1 a CP2) ve výši schválené rektorem po projednání ve vedení takto: a) u ÚVT, RMU, CTT a CEITEC-CŘS částečně formou příspěvku a částečně formou IP. Výše podílu IP bude stanovena samostatně pro každé HS na základě kalkulace plánovaných nákladů, které mohou být na daném HS uhrazeny z IP v souladu s podmínkami poskytnutí dotace (uvedená HS zašlou na RMU do 31. 1. 2019), b) u ostatních HS formou příspěvku. (6) Fakulty, v případě poklesu v přidělených normativních prostředcích, tj. v příspěvku na vzdělávací činnost plus dotace na institucionální podporu, vypočtených na základě aktuálních dat podle rozpočtové metodiky let 2018 před kompenzací a 2019 se zohledněním objektivního poklesu celkového objemu financování MU, pod hranici udržitelnosti po aktivaci použitelných fondů příslušného HS fakulty, mohou požádat rektora o finanční kompenzaci. Žádost musí být řádně zdůvodněna jednak doložením stanovení hranice finanční udržitelnosti HS fakulty, jakož i doložením stabilizačního plánu a návrhu proveditelných opatření k zajištění budoucího udržitelného financování. Kompenzace bude provedena přerozdělením prostředků mezi fakultami. Tuto žádost je nezbytné předložit rektorovi nejpozději do 28. 2. 2019. Článek 8 Výpočet odvodu do centralizovaných zdrojů (1) Centralizované aktivity a schválená výše nákladů celouniverzitních součástí jsou financovány z odvodu poskytovaného jednotlivými HS. Na odvodu se budou podílet všechna HS kromě SKM, SUKB, UCT, CJV, CUS, CZS, SPSSN a CEITEC-CŘS. (2) Do celkových výnosů HS se pro výpočet odvodu započítávají veškeré NEI výnosy k 31. 12. 2018 snížené o a) dotační odpisy, b) tvorbu fondů, c) převody dotací na spolupříjemce, d) poplatky za studium nad standardní dobu (§58 odst. 3 zákona o vysokých školách), e) poplatky za studium v dalším programu (§58 odst. 4 zákona o vysokých školách), f) dohodnuté subdodávky v činnostech, které nejsou předmětem primárního poslání HS, g) prostředky z NPU, h) výnosy z konferencí, i) výnosy projektů, které mají celouniverzitní dopad či financují činnosti, na kterých spolupracuje více HS, j) u centralizovaných součástí nebudou navíc do celkových výnosů předmětných pro výpočet odvodu zahrnuty normativní zdroje (příspěvek na vzdělávací činnost a IP) na zajištění příslušné centralizované služby, Do odvodu u těchto součástí však bude započtena tvorba FPP. (3) Výnosy FSpS budou sníženy o výnosy CUS. (4) Výnosy Fakulty informatiky budou sníženy o výnosy pro IS MU. 12 / 15 (5) Požadavky na snížení odvodu, zejména dohodnuté subdodávky, projekty s celouniverzitním dopadem u centralizovaných součástí a výnosy z konferencí předloží vedoucí HS nejpozději do 31. 1. 2019 kvestorovi k projednání. (6) Výnosy, specifikované níže, týkající se vlastní činnosti MU budou zatíženy odvodem jen z 1/3. Jedná se o činnosti: 1521 Poplatky za přijímací řízení (§ 58 odst. 1 zákona o vysokých školách) 1531 Poplatky za studium v cizím jazyce (§ 58 odst. 5 zákona o vysokých školách) 1532 CŽV akreditované v ČR (§ 60 zákona o vysokých školách) 1533 CŽV neakreditované (§ 60 zákona o vysokých školách) 1534 CŽV akreditované v zahraničí (§ 60 zákona o vysokých školách) 1538 CŽV ostatní 1539 Ostatní vzdělávání 1570 Dary tuzemské 1590 Ostatní neveřejné příjmy 1670 Dary zahraniční 1690 Ostatní příjmy ze zahraničí 2513 Prostředky od nadací – VaV 2570 Dary tuzemské VaV 2614 Nadace ze zahraničí - VaV 2670 Dary zahraniční VaV 2690 Ostatní neveřejné prostředky ze zahraničí – VaV 8220 Smluvní výzkum (7) Výnosy z činnosti č. 2151, Velké infrastruktury VaV k 31. 12. 2018 se nezapočítají do základu stanovení odvodu. (8) Výše odvodu jednotlivých HS do centralizovaných zdrojů se stanoví vztahem: 𝐶𝑃 = ∑ 𝐶𝑃 𝐻𝑆𝑉 𝐼 𝑖=1 kde 𝐶𝑃 𝐻𝑆𝑉 = 𝐶𝑃 ∗ 𝑉 𝑗 ∑ 𝑉 𝑗 𝐼 𝑗=1 CP celkový odvod do centralizovaných zdrojů CPHSV odvod i- tého HS do centralizovaných zdrojů dle podílu na celkových výnosech Vj hodnota výnosů j- tého HS Článek 9 Tvorba rozpočtu (1) Po rozdělení normativních zdrojů a účelové dotace na specifický výzkum sestavují jednotlivá HS vlastní rozpočet na účetní období jako rozpočet neztrátový. Pro krytí případného rozpočtového deficitu na výnosové straně použijí HS přednostně fondy (zejména Fond provozních prostředků). 13 / 15 (2) Součástí rozpočtů fakult a vysokoškolských ústavů bude i podíl na centrálně zajišťovaných investičních akcích a velkých opravách. Dohodnutá výše, která pro rok 2019 nepřesáhne částku 60 mil. Kč, bude tvořena příspěvky jednotlivých fakult a vysokoškolských ústavů dle jejich podílu na využívaných užitných plochách - PU (mimo sportovišť) dle údajů ze stavebního pasportu MU k 31. 12. 2018. (3) Akceptovanými zdroji pro tento příspěvek mohou být zejména: a) příspěvek na vzdělávací činnost, b) fond reprodukce investičního majetku, c) fond provozních prostředků, d) ostatní zdroje mohou být využity pouze se souhlasem kvestora. (4) Při plánování rozpočtu pro rok 2019 je stanoven základní plánovaný výsledek hospodaření před zdaněním, který se bude kalkulovat u všech zakázek financovaných z neveřejných zdrojů v souladu s Pokynem kvestora pro kalkulaci ceny na MU v doporučené výši minimálně 5 % z objemu činností poskytovaných za úplatu (hlavní i doplňkové), sníženého o objem subdodávek v činnostech, které nejsou předmětem primárního poslání hospodářského střediska a jsou ve skutečné výši hrazeny smluvním partnerem. V případě SKM se toto pravidlo netýká kalkulace cen ubytovacích služeb pro studenty a dále stravovacích služeb pro studenty a zaměstnance MU, na které je poskytována dotace na stravování či příspěvek zaměstnavatele na stravování. (5) V kalkulacích nákladů projektů (nově podávaných dotačních projektů a komerčních aktivit) je plánována pro daný kalendářní rok režie na základě skutečnosti za předchozí kalendářní rok podle pokynu kvestora „Pravidla pro stanovení podílu správní režie na MU“. V případě, že poskytovatel finančních prostředků neumožňuje uplatnění režijních nákladů ve výši podílu skutečných režijních nákladů, stanoví vedoucí HS jiný zdroj pro financování neuplatnitelné části režijních nákladů. (6) Rozpočty fakult schvalují akademické senáty fakult. Návrh rozpočtu vysokoškolského ústavu projednává a vyjadřuje se k němu jeho vědecká rada. Rozpočty vysokoškolských ústavů a zařízení, která jsou HS, a dále pak Nakladatelství MU, Mendelova muzea, Karierního centra a Archivu MU, předkládají určení členové vedení pověření správou součásti dle Organizačního řádu MU po projednání s kvestorem ke schválení rektorovi, a to včetně projednané výše odvodu do centralizovaných prostředků. (7) Pokud v určeném termínu fakulta nepředloží vlastní rozpočet schválený jejím AS, bude za její schválený rozpočet automaticky považován nominální rozpočet z minulého účetního období. Normativní zdroje se však přidělí maximálně do výše stanovené dle metodiky rozdělení platné pro aktuální rok. V případě, že fakulta nepředloží vlastní rozpočet schválený jejím AS ani v dodatečně stanoveném termínu, může rektor rozhodnout o odejmutí statutu HS. (8) Pokud v určeném termínu ředitel vysokoškolského ústavu či zařízení, které je HS, nepředloží návrh vlastního rozpočtu, případně tento rozpočet rektor neschválí, odejme rektor tomuto pracovišti postavení HS a hospodářské řízení součásti se bude řídit pokyny kvestora. (9) Souhrnný rozpočet MU na kalendářní rok je sestavován na podkladě schválených rozpočtů jednotlivých HS. Rektor jej pak předkládá ke schválení akademickému senátu MU. 14 / 15 Část třetí Investiční rozpočet Článek 10 Struktura investičního rozpočtu (1) Struktura investičního rozpočtu je dána plánem investičních výdajů podle jednotlivých zdrojů. (2) Zdroje financování reprodukce dlouhodobého majetku MU jsou zejména: a) individuální dotace ze státního rozpočtu (dále jen SR) a návratná finanční výpomoc, b) systémové dotace ze SR, c) příspěvek MŠMT na kapitálové výdaje, d) příspěvek IRP na kapitálové výdaje, IP na kapitálové výdaje, e) Fond reprodukce investičního majetku (FRIM)1 , f) jiné účelové dotace ze SR na kapitálové výdaje, g) investiční dotace od územních a samosprávných celků, h) dotace na pořízení dlouhodobého majetku ze zahraničí, i) finanční dary na pořízení dlouhodobého majetku. Článek 11 Centralizované zdroje investiční (1) Na centrálně zajišťované investiční akce se centralizují finanční prostředky u RMU dle čl. 9 odst. 2 a 3. Výše centralizace FRIM vytvořeného z odpisů je v roce 2019 ve výši 50 % s výjimkou HS č. 92 ÚVT, kde je výše centralizace 100% v případě nedotačních odpisů tvořených z poskytnutých centralizovaných zdrojů. (2) Návrh plánu požadavků HS na realizaci stavebních investičních akcí z centralizovaných zdrojů zpracovává Investiční odbor RMU. (3) MU požádá MŠMT o poskytnutí příspěvku na kapitálové výdaje ve výši potřebné na financování dohodnutých centrálně zajišťovaných investičních akcí, na něž lze tento příspěvek použít2 . (4) HS může dále požádat o výměnu části přiděleného neinvestičního příspěvku na vzdělávací činnost za příspěvek na kapitálové výdaje na realizaci svých investičních akcí. Článek 12 Financování investičních akcí v rámci programového financování (1) Pro financování programů reprodukce majetku s účastí SR – stavební akce zařazené v souladu s § 13 zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla), ve znění pozdějších předpisů, do programového financování platí Vyhláška MF ČR 560/2006 Sb., o účasti státního rozpočtu na financování programů reprodukce majetku. (2) Za finanční řízení akcí zařazených do programového financování je odpovědný kvestor. 1 Investiční dotace a dary se nezahrnují do tvorby FRIM. 2 V případě stavebních investic nesmí být v souladu s § 18 odst. 4 zákona o vysokých školách použit příspěvek na kapitálové výdaje na akce s pořizovací cenou vyšší než 10.000.000 Kč 15 / 15 Článek 13 Tvorba rozpočtu (1) Poskytnutý příspěvek MŠMT na kapitálové výdaje se přidělí HS, odpovědnému za realizaci akce, na kterou byl příspěvek poskytnut. (2) Přidělené účelové investiční prostředky ze státního rozpočtu, nezařazené do programového financování (projekty výzkumu a vývoje, investiční dotace MŠMT jiné apod.), jsou přidělovány příslušnému HS, u kterého je evidováno jejich použití, a nespotřebované finanční prostředky jsou zúčtovány se státním rozpočtem v termínech stanoveným poskytovatelem. (3) Pro rok 2019 není stanoven limit použití FRIM evidovaného u HS. Část čtvrtá Společná a závěrečná ustanovení Článek 15 Závěrečná ustanovení (1) Výkladem jednotlivých ustanovení této směrnice pověřuji kvestora MU. (2) Tato směrnice náleží do oblasti metodického řízení „Rozpočet a financování univerzity“. (3) Kontrolu dodržování této směrnice vykonává kvestor MU. (4) Tato směrnice nabývá platnosti dnem podpisu. (5) Tato směrnice nabývá účinnosti dnem 1. ledna 2019 Přílohy: č. 1 - Osnova NEI rozpočtu č. 2 - Osnova INV rozpočtu podepsáno elektronicky Mikuláš Bek rektor