M I H U P E D Č. j . MU-IS/236420/2024/2486045/PdF-l Směrnice děkanky č.2/2024 Standardní požadavky na realizaci doktorských studijních programů na Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity (ve znění účinném od 1. 9. 2024) Podle § 28 odst. 1 zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů, vydávám tuto směrnici: Obecná ustanovení Směrnice konkretizuje požadavky na realizaci doktorských studijních programů (DSP), zejména na jejich aktéry*ky, jimiž jsou d o k t o r a n d s k y , školitelé*ky, oborové rady a zkušební komise. Součástí směrnice je Standard školitele*ky, který vymezuje základní rámec jeho*jejího odborného a pedagogického působení při vedení doktorandů*ek na PdF MU. Část první Požadavky na s t u d i u m a výsledky doktorandů*ek n a Pedagogické fakultě M U Článek 1 Individuální studijní plán 1) Doktorand*ka společně se školitelem*kou vytváří na počátku studia Individuální studijní plán (dále ISP), který musí být schválen školitelem*kou a oborovou radou nejpozději do konce druhého semestru studia. V průběhu studia jej pro jednotlivé semestry konkretizuje. Jedná se o časový plán průběhu plnění jednotlivých povinností a klíčových milníků studia. Je souhrnem konkrétních předmětů daných studijním plánem, publikační činnosti (článek 2), požadavků na rozvoj pedagogických dovedností (článek 3), prezentačních 1/12 SMĚRNICE DĚKANA Č. 2/2024 Standardní požadavky na realizaci doktorských studijních programů na Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity aktivit a internacionalizace (článek 4) a aktivit vedoucích k tvorbě disertační práce (článek 5 a 6). 2) Naplnění požadavků ISP se sleduje prostřednictvím agendy Evidence studia v Informačním systému MU, kam je doktorand*ka ve vazbě na ISP povinen*na uvádět veškeré relevantní údaje a kde se k nim na počátku studia vyjadřuje školitel*ka a garant*ka programu. 3) Do ISP doktorand*ka uvádí zejména: a. zaměření výzkumu a plán jeho realizace, b. konkrétní předměty studijního plánu, popř. vzdělávací a rozvojové aktivity z nabídky PhD Academia MU, CERPEK, (Post)doktorandské školy PdF MU a dalších, které v daném období absolvuje, c. plán publikační činnosti (uvádí se např. jaká témata, v jakých časopisech, popř. se specifikuje spoluautorství), d. požadavky na plán rozvoje pedagogických dovedností, e. plán účasti na odborných konferencích, f. plán účasti na zahraničních stážích, g. plán milníků studia. 4) Pro všechny DSP jsou v průběhu studia definovány dva milníky, které doktorand*ka uvádí na začátku studia v ISP v záložce Plán celého studia a které schvaluje školitel*ka: a. první milník je stanoven na závěr druhého semestru studia a spočívá v obhajobě přehledové studie (zpracování stavu poznání zkoumané problematiky) a rozpracovaného projektu disertačního výzkumu (zejména v oblasti metodologie), b. druhý milník je stanoven na závěr šestého semestru a spočívá v předložení textu obsahujícího jednotlivé části disertační práce (vymezení problematiky, klíčových pojmů, koncepcí a teorií, stav řešené problematiky, vymezení a zdůvodnění cílů, otázek a metodologických postupů práce, prezentace dosavadních výsledků výzkumu), nebo již publikované či redakcím postoupené texty (v případě, kdy je disertační práce koncipována jako soubor uveřejněných prací) zpracované přibližně v rozsahu 70 %. 5) Milníky mají rozhodující úlohu pro průchod studiem. Ve vztahu ke každému z milníků absolvuje doktorand*ka odbornou rozpravu nad předloženými podklady (dle článku 1 odst. 4 a - b ) , a to před komisí. Komise je složena z členů*ek oborové rady, alespoň jednoho zástupce*kyně z jiného DSP na MU a alespoň jednoho*é externí*ho odborníka*ce (mimo MU) s expertízou v tématech, kterými se d o k t o r a n d s k y zabývají ve svých disertačních pracích. Tyto externí členy*ky navrhuje předseda*kyně oborové rady. Odborná rozprava zahrnuje i reflexi plnění dalších povinností souvisejících s doktorským studiem evidovaných v ISP (studijních, publikačních, SMĚRNICE DĚKANA Č. 2/2024 Standardní požadavky na realizaci doktorských studijních programů na Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity výukových, internacionalizačních). Tato reflexe má větší váhu ve vztahu k druhému z milníků, a to s ohledem na perspektivu úspěšného ukončení studia. Z posuzování komisí vzejde jedna ze tří možných variant závěrů: a. Požadavky milníků jsou naplněny bez výhrad a komise dává oborové radě doporučení k postupu doktoranda*ky do dalšího ročníku (v ISP zadává garant*ka souhlas s pokračováním ve studiu). b. Požadavky milníků jsou naplněny částečně, s výhradami komise. Ta dává oborové radě doporučení k postupu doktoranda*ky do dalšího ročníku s podmíněním, které je konkretizováno v ISP v záložce „Hodnocení oborovou radou" (v ISP zadává garant*ka souhlas s pokračováním ve studiu). Oborová rada může v takovém případě navrhnout děkance odebrání stipendia. O odebrání stipendia z důvodu neuspokojivého plnění ISP rozhoduje v souladu se SZŘ děkanka. c. Požadavky milníků nejsou naplněny, resp. jsou naplněny pouze v náznaku, se závažnými výhradami komise - je tedy prokazatelné, že doktorand*ka neplní požadavky ISP. V tomto případě dává komise oborové radě doporučení k vyjádření nesouhlasu s postupem doktoranda*ky do dalšího ročníku studia (garant*ka zadává v ISP nesouhlas s pokračováním ve studiu). Oborová rada v takovém případě může v souladu se SZŘ navrhnout děkance ukončení studia, a to z důvodu neplnění požadavků ISP. Článek 2 Požadavky n a publikační výsledky doktorandů*ek n a P d F M U 1) Za dobu studia jsou požadovány čtyři publikace, z toho minimálně jedna studie uveřejněná v časopise evidovaném v databázi Web of Science nebo SCOPUS, jedna studie v recenzovaném časopise, zbývající publikace mohou mít podobu studie v recenzovaných časopisech, odborných knih nebo kapitol v knize. Minimálně u dvou textů musí se musí jednat o výlučné nebo majoritní autorství. U ostatních textů je akceptovatelné spoluautorství s menším podílem. 2) Spoluautorství se uvádí (v ISP): a) procentem, aby bylo možné posoudit autorský podíl, b) popisem částí textu, které autor*ka z p r a c o v a l a , aby bylo možné posoudit jeho*její autorský vklad. 3) Práce v tisku lze uvést pouze s doložením písemného potvrzení o publikování (od vydavatele publikace). 3/12 SMĚRNICE DĚKANA Č. 2/2024 Standardní požadavky na realizaci doktorských studijních programů na Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity 4) Přirozenou součástí studia je i další publikační činnost (např. recenze, odborná publicistika, popularizace aj.), v případě umělecky zaměřených oborů i výstupy podléhající evidenci RUV. Článek 3 Požadavky n a p e d a g o g i c k o u činnost - plán r o z v o j e pedagogických kompetencí 1) Doktorand*ka ve spolupráci se školitelem*kou stanovuje plán rozvoje svých pedagogických kompetencí. S ohledem na to se doktorand*ka zapojuje do plnění pedagogických úkolů fakulty. Náplň těchto úkolů je stanovena školitelem*kou, garantem*kou programu / předmětu a vedoucí*m pracoviště a je specifikována v ISP. Může zahrnovat j a k participaci na vedení seminářů a cvičení, tak jiné formy rozvoje pedagogických kompetencí. Doktorand*ka vede výuku pod supervizí školitele*ky. Ta se vztahuje k širšímu odbornému zaměření disertační práce. 2) Zapojení doktoranda*ky do výuky nad rámec povinností stanovených v ISP je umožněno pouze v rámci pracovněprávního vztahu vymezeného vedoucí*m pracoviště, a to s vědomím školitele*ky a garanta*ky programu / předmětu. Článek 4 Požadavky na prezentační d o v e d n o s t i a i n t e r n a c i o n a l i z a c i 1) Doktorand*ka musí za dobu studia absolvovat minimálně čtyři přednášky/prezentace na konferencích, z toho minimálně dvě na konferencích konaných v Česku (popř. na Slovensku) a minimálně dvě na konferencích konaných mimo Česko a Slovensko s jiným jednacím jazykem, než je čeština. 2) Doktorand*ka je povinen*a absolvovat část studia na zahraniční instituci (stáž), a to v souhrnné délce nejméně jednoho měsíce, přičemž pobyty kratší než sedm dní nelze do souhrnné délky započítat. V odůvodněných případech lze tuto povinnost nahradit účastí na mezinárodním tvůrčím projektu s výsledky publikovanými nebo prezentovanými v zahraničí, nebo jinou formou přímé účasti na mezinárodní spolupráci, v případě doktorandů*ek s dětmi nebo pečujících o rodinné příslušníky lze povinnou délku stáže naplnit po kratších částech (o minimální délce sedm dní), které se do požadované délky sčítají. 3) Rozsah, obsah a výstupy stáže jsou předem vyjednány mezi doktorandem*kou, školitelem*kou a zástupcem*kyní pracoviště, na němž stáž 4/12 SMĚRNICE DĚKANA Č. 2/2024 Standardní požadavky na realizaci doktorských studijních programů na Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity probíhá, a uvedeny v Evidenci studia v Informačním systému MU, kde je stáž školitelem*kou následně zhodnocena. 4) K podpoře finančního zajištění stáže lze žádat o prostředky ze stipendijního fondu PdF MU v rámci aktuálních stipendijních programů. Lze rovněž žádat o finanční podporu na dofinancování životních nákladů a dopravu pro děti do 15 let. Článek 5 Požadavky na výzkumnou činnost 1) Výzkumné zaměření disertační práce je založeno na originálním výzkumu, cílí na kvalitní výsledky odpovídající standardům vědního oboru v mezinárodním srovnání a je voleno tak, aby odpovídalo profilu absolventa*ky studijního programu a výzkumného zaměření školitele*ky. 2) Doktorand*ka pravidelně prezentuje dosažené výsledky svého výzkumu před oborovou radou, resp. komisí stanovenou v článku 1, bodu 5, která je posuzuje a vyvozuje z nich důsledky pro průchod studiem. 3) Doktorand*ka se může nad rámec disertační práce zapojit do výzkumných projektů realizovaných na pracovišti. Takové zapojení je součástí dohody o provedení práce nebo dohody o pracovní činnosti či je jinak honorováno. Článek 6 Požadavky na disertační práci l ) J a k o disertační práce jsou akceptovány originální teoretické, metodologické a empiricko-výzkumné práce, případně práce, které vhodným způsobem tato pojetí kombinují. a. Teoretické práce zpracovávají vybrané teoretické přístupy k problémům z předmětné oblasti, přičemž prokazují vysoký stupeň abstraktního a analytického myšlení a vhledu. b. Metodologické práce analyzují (nové) výzkumné přístupy, metody a techniky či nástroje a hodnotí jejich přednosti a nedostatky. c. Empiricko-výzkumné práce přinášejí konkrétní faktická zjištění získaná specifickými výzkumnými metodami, přičemž prezentovaná výzkumná zjištění vycházejí z realizovaného empirického šetření, jsou interpretována, 5/12 SMĚRNICE DĚKANA Č. 2/2024 Standardní požadavky na realizaci doktorských studijních programů na Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity diskutována a včleňována do teoretických přístupů a do současného stavu poznání. d. Práce, v nichž je výzkum východiskem pro vývoj (evidence-based development), např. učebních materiálů, edukačních či preventivních programů apod. Takové práce zpravidla uplatňují přístup design-based research a jejich výsledky jsou bezprostředně využitelné v praxi, čímž naplňují kritérium společenské relevance; v případě uměleckopedagogických programů může být disertace založena na přístupech art based research. 2) Za disertační práci může být předložen i soubor již uveřejněných nebo do tisku nebo k jinému typu zveřejnění přijatých prací k danému tématu, který doktorand*ka opatří uceleným úvodem do problematiky a komentářem, popř. závěrem. 3) Součástí disertačních prací typicky je: a. vymezení problematiky, klíčových pojmů, konceptů nebo teorií, které jsou relevantní ve vztahu k tématu disertační práce a odrážejí mezinárodní standard současného vědeckého poznání založeného na domácí a zahraniční odborné literatuře, b. stav řešení problematiky v národním i mezinárodním kontextu (zejména reflexe relevantních zahraničních a domácích výzkumů, teoretických studií apod.), c. vymezení a zdůvodnění cílů, výzkumných otázek a metodologických postupů práce, resp. provedeného výzkumu, d. prezentace výsledků výzkumu vč. interpretace a diskuse zjištění v obecnější rovině, e. diskuse práce jako celku a jejího přínosu vč. přínosu vlastních poznatků do stávajícího poznání v národním a mezinárodním kontextu. 4) Disertační práce jednoznačně prokazují vlastní badatelský přínos autora*ky (obsahují vlastní teoretický, empirický či jiný výzkum), nemohou být pouhou replikací přístupu jiných autorů*ek. 5) Bibliografické citace a odkazy na literaturu se v disertačních pracích řídí aktuální verzí normy APA nebo citační normou obvyklou v oboru doktorského studia. 6/12 SMĚRNICE DĚKANA Č. 2/2024 Standardní požadavky na realizaci doktorských studijních programů na Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity Jsou založeny na kvalitních odborných zdrojích nejen české, ale i zahraniční provenience. 6) Teze disertační práce se předkládají tehdy, je-li tak stanoveno rozhodnutím oborové rady příslušeného doktorského programu. Teze jsou součástí přihlášky ke Státní doktorské zkoušce a jsou připravené dle pokynů příslušné oborové rady, zveřejněných na webové stránce fakulty věnované doktorskému studiu. Část druhá S t a n d a r d školitele*ky Článek 7 Školitel* ka a) je akademickým*ou či vědeckým*ou pracovníkem*cí s akademickou hodností docent*ka, profesor*ka, mimořádný*á profesor*ka, případně významným*ou odborníkem*cí s vědeckou hodností Ph.D., popř. ekvivalentní, s blízkou perspektivou habilitace, b) není vůči doktorandovi*ce ve střetu zájmů (rodinné, partnerské a jiné vztahy, obchodní zájmy a apod.) a vzniku střetu zájmů se snaží předcházet, c) v souladu s Etickým kodexem MU, s respektem k principu akademické integrity a etickým zásadám vykonává aktivní vědeckou a tvůrčí činnost, tj. publikuje zejména v impaktovaných časopisech, recenzovaných odborných časopisech, monografie, účastní se zvaných plenárních přednášek na zahraničních konferencích), svoje výsledky pravidelně publikuje (relevantní je doba posledních pěti let), d) má mezinárodní odborné zkušenosti a udržuje si přehled o aktuálních odborných poznatcích, a to i mezioborově, e) není současně školitelem*kou více než pěti doktorandů*ek napříč vysokými školami, f) prochází kontinuálním vzděláváním a pracuje na svém seberozvoji (využívá různých forem vzdělávacích aktivit v rámci profesního i osobního rozvoje), g) vykazuje svých doktorandu*ek a absolventu*ek, SMĚRNICE DĚKANA Č. 2/2024 Standardní požadavky na realizaci doktorských studijních programů na Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity h) poskytuje odbornou konzultaci již k výběru tématu disertačního projektu uchazeči*ce o DSP, tj. před podáním přihlášky ke studiu, i) na začátku studia si s doktorandem*kou definuje vzájemná očekávání. Společně se doktorandem*kou sestavuje jeho*její ISP, pravidelně hodnotí a schvaluje semestrální náplň ISP, přičemž výsledky doktoranda*ky reflektuje v hodnocení, j) po dohodě s doktorandem*kou navrhuje konzultanta*ku, společně nastaví formu spolupráce a vymezení kompetencí, ideální je směřovat k TAC (Thesis Advisory Committee). k) Disponuje dostatečnými časovými možnostmi, které věnuje schůzkám s doktorandem*kou nad jeho*její disertační prací a dalšími studijními povinnostmi, I) odborně a metodicky vede zpracování disertační práce doktorandů*ek, dbá na proveditelnost stanovených cílů a pomáhá v jejich dosahování, superviduje postup disertačního výzkumu, seznamuje doktoranda*ku s pravidly akademické integrity, m) rozvíjí kompetence doktoranda*ky v publikování a prezentaci výsledků výzkumu a podporuje ho*ji v publikování především prvoautorských výstupů a výstupů, kde veden* jako hlavní autor*ka, n) poskytuje doktorandovi *ce pravidelnou konstruktivní zpětnou vazbu, a sám*sama aktivně zpětnou vazbu od doktoranda*ky vyhledává a přijímá. Aktivně zapojuje všechny své vedené doktorandy*ky do vědecké komunity daného oboru jak v rámci instituce, tak i v mezinárodním měřítku; umožňuje jim navazovat kontakty a podporuje je ve spolupráci s kolegy*němi ze zahraničí včetně interdisciplinární spolupráce, o) zprostředkovává doktorandovi*ce informace o možném budoucím uplatnění po absolutoriu a podporuje jej*ji v rozvoji kompetencí posilujících jeho*její budoucí uplatnění. SMĚRNICE DĚKANA Č. 2/2024 Standardní požadavky na realizaci doktorských studijních programů na Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity Část třetí Článek 8 Oborová r a d a 1) Oborová rada je poradním orgánem garanta*ky doktorského studijního programu. 2) Oborová rada: a) navrhuje děkance členy*ky a předsedy*kyně komisí pro přijímací řízení, komisí pro státní doktorské zkoušky a obhajoby disertačních prací, b) určuje školitele*ky doktorandům*kám, c) navrhuje děkance jmenování školitelů*ek a jejich případné odvolání, d) navrhuje děkance oponenty*ky disertační práce, e) navrhuje termíny konání státní doktorské zkoušky a obhajoby disertační práce, f) schvaluje výzkumné zaměření disertačních prací doktorandů*ek a jejich individuální studijní plány pro celé období, g) posuzuje, zda jsou individuální studijní plány v souladu s charakteristikou doktorského programu, h) nejméně jednou ročně společně se školitelem*kou projednává a hodnotí průběh studia všech doktorandů*ek, i) může děkance navrhnout odebrání stipendia doktorandům*kám, kteří neplní uspokojivě individuální studijní plán, j) může děkance navrhnout ukončení studia doktor, kteří neplní svůj individuální studijní plán, k) sleduje a hodnotí výuku a vyhodnocuje odbornou úroveň programu, I) projednává záměr rozšíření, změny, prodloužení oprávnění uskutečňovat studijní program, jakož i záměr zrušit studijní program na podnět fakulty, SMĚRNICE DĚKANA Č. 2/2024 Standardní požadavky na realizaci doktorských studijních programů na Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity m) projednává sebehodnotící zprávu o naplnění požadavků vyplývajících ze Standardů kvality studijních programů MU v rámci vnitřního hodnocení, n) každoročně vyhodnocuje plán rozvoje studijního programu, o) pravidelně hodnotí školitele*ky, přičemž toto hodnocení bude evidováno v zápise z jejího jednání. Hodnotí zejména: a. výzkumnou erudici školitele*ky, jeho*její projekty, publikace a mezinárodní zkušenosti, b. úspěšnost a délku studia jeho*jejích doktorandů*ek, c. přístup k vedeným doktorandům*kám a jeho*její komunikaci s nimi, d. zapojení jeho*jejích doktorandů*ek do výzkumných projektů a aktivit, e. zpětnou vazbu doktorandů*ek vůči svým školitelům*kám, p) podporuje účast školitele*ky na vzdělávacích aktivitách v rámci profesního i osobního rozvoje, q) minimálně jedenkrát ročně organizuje setkání doktorandů*ek za účelem prezentace jejich výsledků (v případě doktorandů*ek ve druhém a šestém semestru ve vazbě na milníky, čl. 1, odst. 5) a hodnotí je. Část čtvrtá Zkušební k o m i s e Článek 9 K o m i s e p r o státní d o k t o r s k o u zkoušku a o b h a j o b u disertační práce 1) Komise má pět členů*ek, z nichž minimálně dva*ě členové*ky nejsou v pracovním poměru k MU. 2) Členy*ky komise jsou profesoři*ky, docenti*ky a odborníci*e schválení*é vědeckou radou. 3) Členy*ky komise jmenuje a odvolává děkanka. 4) Předsedu*kyni komise, který*á řídí jednání, jmenuje a odvolává rektor. 10/12 SMĚRNICE DĚKANA Č. 2/2024 Standardní požadavky na realizaci doktorských studijních programů na Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity 5) Členem*kou komise není školitel*ka (může se účastnit neveřejné části s poradním hlasem). 6) Komise je usnášeníschopná za přítomnosti nadpoloviční většiny všech jejích členů*ek, včetně předsedy*ky a jednoho*jedné člena*ky, který*á není v pracovním poměru k MU. 7) O výsledku státní doktorské zkoušky a obhajoby disertační práce jedná komise neveřejně za použití tajného hlasování. Článek 10 O p o n e n t i disertační práce 1) Děkanka jmenuje na návrh oborové rady alespoň dva*ě oponenty*ky disertační práce, kteří*ré nejsou vůči MU v pracovním poměru. 2) Oponentem*kou nemůže být školitel*ka, bývalý*á školitel*ka nebo spoluautor*ka či osoba v obdobném postavení a osoba, která je vůči doktorandovi*ce ve střetu zájmů (rodinné, partnerské a jiné vztahy, obchodní zájmy a jiné). 3) Oponent*ka může být členem*kou komise. Pokud není členem*kou komise, může se účastnit neveřejné části jednání s poradním hlasem. Část pátá Závěrečná ustanovení 1) Při posuzování plnění povinností doktoranda*ky je možné ve výjimečných a odůvodněných případech kompenzovat menší počet aktivit/výsledků doktoranda*ky v některé kategorii zvýšením počtu aktivit/výsledků v kategorii jiné tak, aby celková odborná úroveň nebyla dotčena. Požadavek na publikační činnost v kategoriích W o S a SCOPUS je však nepodkročitelný. 2) Oborová rada může v konkrétním případě upřesnit požadavky této směrnice, aniž by však přitom byla dotčena jejich celková úroveň. Specifikace požadavků oborovou radou musí být zveřejněna ve veřejné části internetových stránek fakulty a je platná pouze pro příslušný program. SMĚRNICE DĚKANA C. 2/2024 Standardní požadavky na realizaci doktorských studijních programů na Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity 3) Související dokumenty a. Studijní a zkušební řád MU b. Řád kvality studijních programů MU 4) Seznam záznamů • Nejsou 5) Seznam příloh • Nejsou 6) Kontrolu dodržování této směrnice a její výklad vykonává proděkan pro výzkum a akademické záležitosti. 7) Historie změn • Nejsou 8) Tato směrnice zrušuje Směrnici č. 5/2019 Standardní požadavky na studium a výsledky studentů v doktorských studijních programech na Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity. 9) Tato směrnice nabývá platnosti dnem zveřejnění. 10) Tato směrnice nabývá účinnosti dnem 1. 1. 2025. V Brně dne: 28. 12. 2024 (podepsáno elektronicky) doc. PhDr. Mgr. Simona Koryčánková, Ph.D. děkan ka 12/12