STRATEGICKÉ CÍLE PEDAGOGICKÉ FAKULTY MASARYKOVY UNIVERZITY PRO ROK 2022 (AKTUALIZACE STRATEGICKÉHO ZÁMĚRU PRO ROK 2022) I. Studium 1. Integrovaná státní závěrečná zkouška ve všech navazujících magisterských učitelských programech Na základě ověření funkčnosti státní zkoušky v semestru jaro 2021 bude integrovaná státní závěrečná zkouška realizována ve všech učitelských navazujících magisterských programech. Integrace bude nadále spočívat nejen v tom, že zkouška z pedagogiky a psychologie bude součástí zkušebního termínu ve studijním programu maior, ale postupně dojde k integraci i na úrovni tematických okruhů pracovišť, a to v těch studijních programech, které to svou povahou umožňují (cca polovina z nich). MI: Okruhy jsou inovovány a zveřejněny na webu pracovišť. 2. Evaluace kvality a spokojenosti absolventů s výukou v programech celoživotního vzdělávání Zvláště v akreditovaných programech celoživotního vzdělávání přistoupí fakulta k průběžnému monitorování kvality realizace programů a výuky. Proces ověřování spokojenosti absolventů bude zahájen vytvořením on-line dotazníku, který budeme distribuovat absolventům a s výsledky následně seznámíme garanční a dodavatelská pracoviště. MI: Vytvoření online dotazníku a jeho distribuce absolventům v programech celoživotního vzdělávání (závěrečná zpráva). Strategické cíle 2022 PdF MU 2 3. Optimalizace studijního katalogu Základní výukovou jednotkou na fakultě je předmět "jednoznačně identifikovaný kódem" (ustanovení čl. 6, odst. 1 SZŘ MU). Cílem je sjednotit předměty všech forem a typů studia tak, aby na fakultě neexistovaly dva stejné předměty pro různé formy nebo typy studia. Tím dojde k a) zjednodušení katalogu předmětů; b) zpřehlednění nabídky předmětů na PdF MU; c) výraznému zjednodušení při uznávání předmětů; d) výraznému zjednodušení při změně studijního plánu podle čl. 5 a SZŘ a Směrnice děkana 9/2019. MI: V nově vznikajících programech a reakreditovaných programech vystupuje jeden předmět pod jedním kódem jako základní výuková jednotka. 4. Evaluace distanční části výuky v kombinovaném studiu Formou interního šetření (vedoucí pracovišť, garanti a garantky studijních programů, studující) bude realizována evaluace funkčnosti distančních prvků v kombinovaných formách výuky, a to na základě pilotní realizace v semestru jaro 2022. Na základě výsledku šetření bude upravena směrnice děkana č. 1/2018 Tvorba a realizace studijních programů na PdF MU a bude upraven systém přípravy rozvrhu pro další semestry. MI: Upravená směrnice děkana č. 1/2008 a upravený systém přípravy rozvrhu. 5. Sledování optimálního poměru počtu vyučujících a studujících Ve shodě s požadavkem RMU na sjednocení a zpřehlednění přijímacího řízení a zvýšení kvality přijímaných do prvních ročníků bakalářských programů a pětiletého magisterského programu bude zvýšen percentil přijímaných na 30. Bude provedena nová analýza rozdílu přijatých s percentilem 30 oproti percentilu 20. Dále bude provedena analýza možnosti dobírání uchazečů do plánových programů po zápise, avšak tak, aby byl zaručen optimální počet studujících na vyučujícího. MI: Seznam programů, které jsou ohroženy zvýšeným percentilem, optimalizace poměru počtu studujících na vyučující. 6. Podpora studijní úspěšnosti Na základě analýzy dat z posledních tří let budou identifikovány studijní programy Strategické cíle 2022 PdF MU 3 s nadprůměrnou studijní neúspěšností. Budou identifikovány příčiny studijní neúspěšnosti a garanční pracoviště bude pověřeno ve spolupráci s poradkyní pro studijní úspěšnost vypracováním strategického plánu, který povede k eliminaci příčin a snížení studijní neúspěšnosti. MI: Strategie snižování studijní neúspěšnosti ve vybraných studijních programech a sledování jejího naplňování. 7. Příprava nového studijního programu Učitelství pro základní školy V roce 2021 vytvořila fakulta základní koncept NMgr. studia, který by umožňoval absolventům odborných neučitelských bakalářských programů získat potřebnou kvalifikaci pro výuku jednoho z vyučovaných předmětů na základních školách. Tento koncept bude dále diskutován s garanty navazujících magisterských programů a rozšířen o přípravu akreditačních podkladů. MI: Dokončená koncepce studijního programu. Strategické cíle 2022 PdF MU 4 II. Výzkum a doktorské studium 1. Hodnocení kvality výzkumu mezinárodním evaluačním panelem Pracoviště fakulty projdou vnitřním hodnocením výzkumu, který bude realizován mezinárodním evaluačním panelem. Závěry evaluace budou využity pro další rozvoj pracovišť v oblasti výzkumu. MI: Evaluační zpráva vypracovaná hodnoticím panelem pro jednotlivé clustery pracovišť. 2. Hodnocení doktorských studijních programů mezinárodním evaluačním panelem Společně s hodnocením výzkumu (a v návaznosti na něj) budou hodnoceny všechny doktorské studijní programy realizované na PdF MU. Závěry evaluace budou využity pro další rozvoj doktorských studií na fakultě. MI: Evaluační zpráva od hodnoticího panelu obsahující reflexi a doporučení pro další rozvoj DSP. 3. Inovace systému podpory zahraničních výjezdů studujících v doktorských studijních programech Na základě analýzy zahraničních výjezdů doktorandů a doktorandek budou upraveny požadavky na výjezdy a formy jejich podpory (zvažována bude např. možnost podpory vycestování s rodinným příslušníkem apod.). MI: Upravený stipendijní program pro zahraniční výjezdy studujících v doktorských studijních programech zohledňující specifika jejich profesní a osobní situace. 4. Revize webových stránek vědy a výzkumu Bude probíhat revize webových stránek týkajících se vědy a výzkumu na PdF MU v českém a anglickém jazyce. MI: Spuštění revidovaných webových stránek obsahujících reprezentativní informace o výzkumných záměrech a výsledcích výzkumu. Strategické cíle 2022 PdF MU 5 5. Podpora v oblasti e-zdrojů a Open Access V návaznosti na Strategii Open Science MU 2022–2028 akademici (vč. studujících v doktorských studijních programech) získají přístup ke vzdělávání a dalšímu profesnímu rozvoji v oblasti e-zdrojů, Open Access a Open Data. MI: Semináře a konzultační aktivity pro akademické pracovníky a pracovnice a studující doktorského studia. 6. Podpora mezinárodního rozměru v kvalifikačních řízeních, zejména na úrovni doktorského studia Bude kladen důraz na internacionalizaci kvalifikačních řízení (zejména doktorských) přizváním renomovaných zahraničních odborníků a odbornic. MI: Zahraniční odborníci a odbornice zapojení do komisí pro doktorská, popř. habilitační a jmenovací řízení. Strategické cíle 2022 PdF MU 6 III. Internacionalizace 1. Akreditace anglickojazyčného bakalářského programu Education for Diversity and Inclusion V polovině ledna 2022 dojde k předložení přepracovaného záměru vzniku programu Radě pro vnitřní hodnocení MU a v průběhu roku budou předloženy kompletní podklady pro akreditaci programu AS PdF MU, VR PdF MU a RVH MU. MI: Záměr vzniku, sebehodnotící zpráva a kompletní podklady pro akreditaci. 2. Realizace mezioborové stáže studujících, vyučujících fakulty a zástupců z fakultních škol v Nizozemsku Ve spolupráci se strategickým partnerem THUAS bude realizována mezioborová týdenní stáž vyučujících, studujících a učitelů spolupracujících fakultních škol. Celkem 40 účastníků se seznámí s pedagogickou praxí, profesní přípravou učitelů a systémem výuky v kontextu inkluze na základních školách v utrechtské a amsterdamské oblasti. MI: Evaluační zpráva z mobility. 3. Realizace mezioborové stáže studujících, vyučujících fakulty a vyučujících a zástupců z fakultních škol v Německu Ve spolupráci s Greifswaldskou univerzitou bude realizována mezioborová týdenní stáž vyučujících, studujících a učitelů spolupracujících fakultních škol. Celkem 20 účastníků se seznámí s pedagogickou praxí, profesní přípravou učitelů a systémem výuky v kontextu inkluze na základních školách v Německu. MI: Evaluační zpráva z mobility. 4. Otevření International & Intercultural Corner: Centra poradenství a sdílení zkušenosti v internacionalizaci V rámci strategie zkvalitňování mezinárodního prostředí fakulty a zvyšování zájmu o mezinárodní mobilitu vznikne centrum setkávání domácích a zahraničních studujících a vyučujících. Bude vytvořen systém podpory sdílení zkušeností se studiem a prací v zahraničí a systém poradenství a krizové intervence před a po Strategické cíle 2022 PdF MU 7 realizaci zahraniční mobility. Prostřednictvím dotazníkového šetření bude zjištěn vliv centra na růst povědomí mezinárodního rozměru fakulty a MU a zájem o studium a stáže v zahraničí. MI: Evaluační zpráva z činnosti centra: počet a popis aktivit centra, včetně počtu účastníků, počet zprostředkované a realizované „buddy“ podpory pro zahraniční studující na fakultě, výstup z dotazníkového šetření. 5. Rozvoj odborných kompetencí pracovníků fakulty v oblasti internacionalizace Ve spolupráci s univerzitami strategických partnerů fakulty proběhnou webináře a workshopy pro akademické a neakademické pracující fakulty, které povedou k posílení: 1) kompetencí v oblasti internacionalizace kurikula a výuky, včetně digitálních kompetencí pro virtuální a hybridní výuku v mezinárodním prostoru 2) znalostí o mezinárodní dimenzi vzdělávání a pracovního prostředí VŠ 3) soft skills a kompetencí potřebných pro řešení administrativních problémů a snižování překážek v administraci mezinárodní mobility, uzavírání smluv, apod. 4) motivace akademických a neakademických pracujících k účasti na mobilitách. MI: Počet realizovaných webinářů a workshopů, počet účastníků. 6. Tvorba metodiky internacionalizace kurikula, obsahu a výukových metod v předmětech ve studijních programech fakulty Na základě studia mezinárodní odborné literatury a sdílení příkladů dobré praxe ze zahraničí a z pracovišť fakulty budou vytvořeny minimální standardy internacionalizace kurikula, obsahu a metod výuky ve vybraných předmětech v bakalářských a magisterských studijních programech. Součástí bude také metodika internacionalizace předmětů. MI: Standardy internacionalizace předmětů a metodika internacionalizace. 7. Realizace nových typů mezinárodních mobilit Erasmus+ KA 131 – Blended intensive program (BIP) – kombinující virtuální a fyzickou mobilitu studentů. Fakulta bude implementovat systém podpory realizace kombinovaných intenzivních programů Erasmus+ s cílem zvyšovat účast zahraničních studujících na letních Strategické cíle 2022 PdF MU 8 školách a jiných typech krátkodobých mobilit pořádaných fakultou. Fakulta bude smysluplně motivovat zahraniční studující k dlouhodobé mobilitě na fakultě a domácí studující k mobilitě v zahraničí. MI: Evaluační zpráva. Počet realizovaných kombinovaných intenzivních programů Erasmus+, počet domácích a zahraničních studentů. 8. Rozvoj spolupráce v oblasti dlouhodobé, krátkodobé a kombinované mobility studujících a vyučujících se strategickými partnery v alianci EDUC a v síti ETEN Fakulta bude vytvářet podmínky pro tvorbu a realizaci mezinárodní online výuky, COIL kurzů, dále dlouhodobých, krátkodobých a virtuálních mobilit studujících a vyučujících ve spolupráci s univerzitami v alianci EDUC a mezinárodní síti ETEN. MI: Počet COIL kurzů, počet a typ realizovaných mobilit, včetně počtu účastníků. 9. Koordinace mezifakultní spolupráce při přípravě záměru vzniku celouniverzitního anglického bakalářského programu Liberal Arts and Sciences Cílem je připravit záměr vzniku programu ve spolupráci s fakultami MU. MI: Záměr vzniku Strategické cíle 2022 PdF MU 9 IV. Rozvoj a vnější vztahy 1. Podpora vyučujících v rozvoji ICT a moderních vzdělávacích strategií Cílem je zvýšit znalosti a dovednosti v oblasti využívání moderních vzdělávacích prostředků v souvislosti se zaváděním prvků distanční formy výuky a zkvalitnit tak výuku a studujícím nabídnout nové strategie vzdělávání s využitím ICT. Pro vyučující budou připraveny nové vzdělávací kurzy zaměřené na podporu online výuky a vedení hybridní výuky. MI: Počet realizovaných kurzů, kurz DigCompEdu. 2. Prezentace akademických pracovníků a pracovnic prostřednictvím Wikipedie Cílem je rozšířit stávající marketingové aktivity a potenciálním zájemcům a zájemkyním o studium a širší veřejnosti nabídnout hlubší vhled do odborné práce akademické obce PdF MU. Život a dílo významných osobností spojených s fakultou bude zpracováno formou slovníkových hesel pro Wikipedii. MI: Počet zpracovaných hesel. 3. Podpora vzdělávacích webinářů pro absolventy a širokou pedagogickou veřejnost Cílem je navázat na předchozí pilotní aktivity v koncipování obsahově specifických vzdělávacích aktivit pro odbornou veřejnost a zvýšit tak povědomí o současných trendech v oblasti edukace. Fakulta ve spolupráci s katedrami zpracuje aktuální a zajímavá témata do formy webinářů, které budou, v rámci naplnění třetí role univerzity, nabídnuty široké veřejnosti. MI: Počet realizovaných webinářů. 4. Budování společenství praxe Cílem je prohloubit a rozšířit spolupráci se školami podílejících se na zajištění zejména učitelských praxí pro studující (v souladu s reformními strategiemi MŠMT). Fakulta rozvine iniciativu při spolupráci s fakultními školami a fakultními zařízeními, organizuje Strategické cíle 2022 PdF MU 10 odborná setkání k realizaci praxí (poskytování zpětné vazby a formativní hodnocení, práce s portfoliem apod.). MI: Počet setkání se zástupci fakultních škol a fakultních zařízení. 5. Systém hodnocení kvality fakultních škol a fakultních zařízení Bude vytvořen systém kritérií pro hodnocení kvality fakultních škol a fakultních zařízení s cílem zvýšit kvalitu a zapojit studující do procesu evaluace. MI: Systém kritérií pro hodnocení kvality fakultních škol a fakultních zařízení. 6. Strategie konkrétních opatření vedoucích k odpovědnému snižování uhlíkové stopy V první polovině 2022 budou ve spolupráci se Studentskou komorou Akademického senátu PdF MU sbírány podněty k realizaci vnitřních projektů a opatření směřujících ke snižování uhlíkové stopy. Následně provedeme analýzu proveditelnosti a navrhneme možnosti realizace. MI: Navržená opatření (počet projektů). 7. Vytvoření příručky pro používání genderově senzitivního jazyka Na úrovni fakulty bude připravena metodická příručka pro používání genderově senzitivního jazyka. Příručka bude připravena ve spolupráci pracovní skupiny pro gender a odborníků z katedry českého jazyka a literatury. MI: Příručka pro používání genderově senzitivního jazyka. 8. Genderově senzitivní jazyk na webových stránkách fakulty Webové stránky fakulty budou postupně upravovány v souladu s principy využívání genderově senzitivního jazyka a zastoupení podreprezentovaných skupin. MI: Jazyková a vizuální úprava webových stránek fakulty. Strategické cíle 2022 PdF MU 11 9. Ustanovení pracovní skupiny pro genderovou problematiku Ustavení pracovní skupiny složené ze studujících a akademických pracujících, jejíž činnost je zaměřená na zvyšování povědomí o genderové problematice v prostředí fakulty (včetně podpory otevřeného a bezpečného prostředí, kultivace akademického prostředí a prevence negativního pracovního jednání). MI: Pracovní skupina pro genderovou problematiku, koordinátor činnosti z řad studujících. 10. Kontaktní osoba pro předcházení nevhodnému pracovnímu jednání Na fakultě bude v návaznosti na infrastrukturu vytvořenou na úrovni RMU jmenována kontaktní osoba (osoby) pro případy nevhodného pracovního jednání. Tyto kontaktní osoby budou proškoleny odborníky z RMU a externími odborníky. MI: Jmenování kontaktní osoby/osob na úrovni fakulty a jejich proškolení. 11. Implementace Akčního plánu HR AWARD Bude implementován Akční plán HR AWARD (např. úprava výběrových řízení, systému hodnocení zaměstnanců a vytvoření plánu genderové rovnosti). Dojde k dokončení řešení projektu OP VVV Rozvoj lidských zdrojů a dalších strategických oblastí pro podporu výzkumu na MU. Splnění indikátorů projektu je krokem pro zkvalitnění strategického řízení lidských zdrojů a vede ke zvýšení kvality v péči o lidské zdroje a k nastavení systémových změn v této oblasti. MI: Splnění indikátorů projektu. 12. Inovace systému evaluace neakademických pracujících Na základě zkušeností s evaluací akademických pracovníků a pracovnic bude upraven systém evaluace neakademických pracovníků a pracovnic, a to tak, aby se zvýšila jeho kvalita a omezila administrativní náročnost. V průběhu roku proběhne modernizace a implementace hodnocení neakademických pracujících v digitální formě. MI: Implementace inovovaného systému hodnocení v IS MU. Strategické cíle 2022 PdF MU 12 13. Adaptační proces V souladu s akčním plánem HR AWARD bude vytvořen Průvodce adaptačním procesem pro nově přijímané akademické i neakademické pracovníky a pracovnice. MI: Funkční adaptační proces. 14. Vytvoření řádu výběrového řízení V souladu s přípravou nového řádu výběrového řízení na úrovni MU vznikne nový Řád výběrového řízení PdF MU, a to včetně metodiky. MI: Řád výběrového řízení (příručka). 15. Implementace aktualizace Vnitřního mzdového předpisu MU V souladu s úpravou Vnitřního mzdového předpisu MU budou implementovány změny do prostředí PdF MU, budou inovována Pravidla odměňování v netarifních složkách na úrovni jednotlivých pracovišť. MI: Nové nastavení mezd v souladu s platným VMP a upravená pravidla pro odměňování v netarifních složkách. Strategické cíle 2022 PdF MU 13 V. Technicko-provozní oblast, správa instituce, infrastruktura a podpůrné činnosti 1. Elektronizace procesů V návaznosti na strategii „MU without paper“ budeme směřovat k plné elektronizaci procesů v souladu s požadavky právních a vnitřních předpisů ve všech agendách vč. ekonomické a personální administrativy (zejména správa pohledávek a závazků) a právního jednání v souladu s prioritizací cílů RMU. V průběhu roku budeme implementovat nový systém pro všechny ekonomické agendy. MI: Implementace jednotné architektury elektronizace IT ve spolupráci s RMU. 2. Inovace infrastruktury pro vzdělávání V souladu se strategií zvyšování kvality výuky a rozvoje ICT dovedností akademických pracovníků inovujeme a doplňujeme AV a ICT technikou výukové prostory (včetně nezbytných interiérových úprav, doplnění stínící a zatemňovací technikou, nábytkovým mobiliářem apod.). Frontální výuka bude rozšířena o možnosti vyšší interakce, projektovou a simulační výukou apod. Podpoříme budování infrastruktury pro vytváření a poskytování vzdělávání online. MI: Vybavení a stavební úpravy výukových prostor. 3. Posílení technických řešení hybridní výuky Ve shodě s bodem 1.2.1 Strategického záměru PdF na roky 2021–2028 fakulta rozšíří možnosti distančního vzdělávání především pro studující v kombinovaném studiu. Fakulta vytipuje posluchárny/učebny vhodné pro hybridní výuku a pilotně navrhneme a zrealizujeme modelové technické řešení vybraných učeben pro bezbariérovou a kvalitní online a hybridní výuku. MI: Úprava vhodných učeben pro hybridní výuku včetně technického vybavení a proškolení vyučujících. 4. Snižování energetické náročnosti budov Strategické cíle 2022 PdF MU 14 Fakulta bude pokračovat ve snižování energetické náročnosti budov a modernizace souvisejícího technologického zařízení a nastavení úsporných opatření odběru tepelné energie v obdobích sníženého provozu (zkouškové období apod.). Proběhne druhá fáze rekonstrukce kotelny na Poříčí 9 včetně realizace BMS a nového systému ohřevu teplé užitkové vody. MI: Modernizace kotelny vč. BMS. 5. Dokončení výběrového řízení na dodavatele výstavby Ateliéru Katedry výtvarné výchovy PdF MU V souladu s projektem výstavby ateliérů dokončíme výběrové řízení na výběr dodavatele výstavby v části budovy Ypsilantiho včetně vybudování nového vjezdu do areálu Poříčí 7 a Poříčí 9, a zahájíme vlastní realizaci stavby z dotačního programu MŠMT (program 133240). MI: Dokončené výběrové řízení a zahájení výstavby ateliéru. 6. Vytvoření bezbariérového vstupu na Poříčí 9 Dosažení úplné bezbariérovosti ve všech budovách fakulty. V rámci dílčího plnění tohoto cíle bude zpracován projekt stavebních úprav stávajícího vstupu do budovy Poříčí 9, který svými technickými parametry podle aktuálně platných norem nesplňuje kritéria bezbariérovosti, následně budou tyto stavební úpravy realizovány. MI: Bezbariérový vstup do budovy Poříčí 9. 7. Rozšíření ploch pro relaxaci a společenské aktivity studujících Fakulta bude realizovat opatření vedoucí ke zvýšení kvality “veřejných prostor” fakulty zejména pro studující. Bude otevřeno jedno z respirií v 5 NP. Bude otevřeno a zpřístupněno mezipodlaží plovoucího ostrova menzy, jejíž výstavba bude ukončena v roce 2022 (včetně vybavení tohoto prostoru). Bude doplněn inventář venkovní terasy se schodištěm ve dvoře Poříčí 31, a tím dojde k rozšíření vnějšího prostoru kavárny. Bude zprovozněno workoutové hřiště v areálu Poříčí 31. MI: Rozšíření relaxačních a sportovních ploch pro studenty a pro jejich aktivity. Strategické cíle 2022 PdF MU 15 8. Příprava vybudování nových výukových prostor ve stávajících areálech PdF Analýza zbudování nové učebny nadstavbou, přístavbou nebo vestavbou v rámci stávajících kapacit, zvážení vybudování učebny v prostorách budovy Poříčí 31. MI: Architektonická studie a návrh rozpočtu. 9. Záměr rozšíření ploch pro parkování zaměstnanců Po dobu výstavby Ateliéru Katedry výtvarné výchovy PdF MU (dočasné snížení parkovacích míst) se pokusíme vytvořit potřebnou kapacitu ve vnitrobloku Poříčí 31 prostřednictvím nájemní smlouvy s vlastníkem pozemku. MI: Uzavření nájemní smlouvy o pronájmu pozemku na parkoviště po dobu výstavby ateliéru. 10. Záměr modernizace a zvýšení komfortu pracoven zaměstnanců Budeme pokračovat v modernizaci pracoven a jejich vybavení (případně souvisejících stavebních úprav) podle plánu investičních a neinvestičních oprav na rok 2022, případně podle projektů a vhodných dotačních titulů. MI: Nákup dodávek a úpravy místností. 11. Rozšíření knižního fondu Systematicky bude doplňován knižní fond podle požadavků jednotlivých programů (včetně elektronických informačních zdrojů), pozornost bude věnována také knihovnímu fondu obsahově zaměřenému na podporu internacionalizace kurikula. MI: Nákup knihovního fondu a elektronických zdrojů.