MASARYKOVA UNIVERZITA Opatření ředitele Středoevropského technologického institutu Masarykovy univerzity č. 11/2016 K pravidlům pro výkon práce z domova (ve znění účinném od 1. 12. 2016) Podle čl. 4 odst. 6 Organizačního řádu Středoevropského technologického institutu Masarykovy university vydávám toto opatření: Článek 1 Předmět úpravy a účel opatření (1) Toto opatření ředitele CEITEC MU (dále jen „opatření") se vztahuje na zaměstnance Středoevropského technologického institutu MU (dále jen „CEITEC MU"), kteří konají práci v pracovním poměru, tj. na základě pracovní smlouvy (dále jen „zaměstnanci"). (2) Opatření upravuje pravidla pro zařazení zaměstnanců do režimu výkonu práce mimo pracoviště Masarykovy univerzity (dále je „práce z domova") a podmínky práce v tomto režimu. (3) Die Směrnice MU č. 11/2013 Organizace pracovní doby na Masarykově univerzitě (čl. 6) se toto opatření nevztahuje na akademické pracovníky. Článek 2 Obecné předpoklady pro umožnění výkonu práce z domova (1) V souladu s ustanovením § 317 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákoník práce") a na základě směrnice Masarykovy univerzity k organizaci pracovní doby se zaměstnanec a zaměstnavatel mohou dohodnout na výkonu práce v režimu práce z domova, která je zaměstnancem konaná v pracovní době, kterou si sám rozvrhuje. Na výkon práce z domova nemá zaměstnanec právní nárok. (2) Sjednání práce z domova je možné pouze za předpokladu, že takovýto režim odpovídá možnostem dotčeného pracoviště, okolnostem výkonu práce a pracovní náplni zaměstnance. (3) Práce z domova může být dohodnuta především v těchto situacích: a) v době čerpání mateřské/rodičovské dovolené zaměstnanců; b) při dočasné indispozici zaměstnance (zdravotní/osobní); c) při trvalé zdravotní indispozici zaměstnance (ZTP, apod.); d) jako nadstandardní benefit - podpora a motivace klíčových zaměstnanců. 1 MASARYKOVA UNIVERZITA (4) Práce z domova nebude umožněna především při plnění přímé výukové činnosti, konzultační činnosti, plánovaných pracovních poradách a setkáních a veškerých dalších činnostech vyžadujících osobní přítomnost zaměstnance na pracovišti. (5) Práce z domova může být se zaměstnancem ve zkušební době sjednána jen ve výjimečných případech. Článek 3 Pravidla pro zařazení zaměstnance do režimu práce z domova (1) Předpokladem výkonu práce z domova je uzavření písemné Dohody o výkonu práce z domova mezi zaměstnancem a zaměstnavatelem, jejíž vzor je Přílohou č. 1 tohoto opatření (dále jen „Dohoda"). (2) Návrh na uzavření Dohody podává přímý nadřízený zaměstnance personálnímu manažerovi. Personální manažer připraví Dohodu, zajistí její podpis ředitelem CEITEC MU a jedno vyhotovení předá zaměstnanci, druhé vyhotovení založí do osobní složky zaměstnance. (3) Za využívání institutu práce z domova odpovídá přímý nadřízený zaměstnance a tento režim může být dohodnut pouze za splnění následujících podmínek: a) je v zájmu zaměstnavatele a zaměstnanec má pro výkon práce v tomto režimu vhodné podmínky, b) umožňují jej provozní podmínky zaměstnavatele i charakter zaměstnancem vykonávané práce, c) zaměstnavateli nevznikají v souvislosti s výkonem práce z domova zvýšené náklady. (4) Přímý nadřízený zaměstnance, se kterým byla dohodnuta možnost výkonu práce z domova, je povinen: a) zadávat zaměstnanci příslušné pokyny k práci z domova a tuto práci řídit a kontrolovat, b) provádět kontrolu a odsouhlasení údajů pro evidenci pracovní doby. Článek 4 Obsah dohody o výkonu práce z domova (1) Dohoda upravuje konkrétní podmínky, za kterých je zaměstnanec oprávněn vykonávat práci z domova. (2) Pokud je předmětem Dohody dlouhodobý výkon práce z domova, je přímo v Dohodě sjednáno období, v němž bude práce z domova vykonávána. (3) Jestliže je Dohoda uzavírána jako krátkodobá (tj. za předpokladu jednorázového a nahodilého výkonu práce v tomto režimu), je konkrétní termín výkonu práce z domova ujednán individuálně mezi zaměstnancem a jeho přímým nadřízeným takto: a) Zaměstnanec písemně navrhne konkrétní termín a délku výkonu práce z domova svému přímému nadřízenému a to bez zbytečného odkladu poté, co se o potřebě výkonu práce z domova dozví, nejpozději však před zahájením práce z domova. 2 MASARYKOVA UNIVERZITA b) Přímý nadřízený s ohledem na zajištění řádné organizace práce požadavek zaměstnance písemně potvrdí a současně uvede dobu, po kterou výkon práce z domova akceptuje, anebo požadavek písemně zamítne. c) Za písemnou formu je považována rovněž elektronická komunikace prostřednictvím e-mailu, sms apod. (4) Při podpisu Dohody je zaměstnanec seznámen s pravidly BOZP a PO, jež jsou uvedena v dokumentu „Zajištění bezpečnosti práce a ochrany zdraví a požární ochrany zaměstnanců v režimu práce z domova", který je nedílnou součástí Dohody. (5) Zaměstnanci, který na základě Dohody vykonává práci z domova, nepřísluší: a) náhrada mzdy při jiných důležitých osobních překážkách v práci, nestanoví-li prováděcí právní předpis jinak nebo jde-li o náhradu mzdy podle § 192 zákoníku práce, b) mzda nebo náhradní volno za práci přesčas ani náhradní volno nebo náhrada mzdy anebo příplatek za práci ve svátek; c) právo na cestovní náhrady (výkon práce z domova není pracovní cestou ve smyslu příslušných ustanovení zákoníku práce). (6) Zaměstnancům vykonávajícím práci z domova rozvrhuje zaměstnavatel pro účely poskytování náhrady mzdy při dočasné pracovní neschopnosti nebo karanténě pracovní dobu na běžné pracovní dny (pondělí až pátek) tak, že na každý den připadá směna v délce odpovídající jedné pětině týdenní pracovní doby zaměstnance. (7) Na zaměstnance pracující v režimu práce z domova se nevztahuje úprava zákoníku práce týkající se rozvržení pracovní doby, prostojů ani přerušení práce způsobené nepříznivými povětrnostními vlivy. (8) Zaměstnavatel neodpovídá zaměstnanci za škodu utrpěnou v době výkonu sjednané práce v režimu práce z domova, pokud nemá přímou souvislost s vykonávanou prací, ani za škodu na zařízení a předmětech zaměstnance, které zaměstnanec použil k výkonu práce v režimu práce z domova nad rámec svěřených pracovních prostředků bez souhlasu zaměstnavatele. (9) Za dny práce v režimu práce z domova bude zaměstnanci poskytován příspěvek na stravné dle aktuálně platné a účinné Kolektivní smlouvy. (10) Zaměstnavatel i zaměstnanec mají právo od uzavřené Dohody odstoupit bez udání důvodu. Odstoupení musí být provedeno písemně, přičemž písemná forma je dodržena rovněž v případě elektronické komunikace prostřednictvím elektronické pošty. Účinky odstoupení nastávají ke dni jeho doručení druhé smluvní straně; v případě odstoupení zaměstnavatele zasílaného elektronicky nastávají účinky odstoupení doručením do e-mailové schránky zaměstnance, zřízené v rámci is.muni.cz (UČO@mail.muni.cz). 3 ^MASARYKOVA UNIVERZITA Článek 5 Závěrečná ustanovení (1) Výkladem tohoto opatření je pověřen vedoucí personálního oddělení. (2) Kontrolou dodržování tohoto opatření je pověřen vedoucí personálního oddělení. (3) Toto opatření nabývá platnosti dnem podpisu. (4) Toto opatření nabývá účinnosti dne 1. 12. 2016. Přílohy: č. 1 - Dohoda o výkonu práce z domova V Brně 24. 11. 2016 4