Pravidla sestavování rozpočtu Masarykovy univerzity pro kalendářní rok 2011 (ve znění účinném od 24.1.2011) Podle § 10 odst. 1 zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), po projednání v Akademickém senátu MU vydávám tato pravidla: Článek 1 Předmět úpravy (1) Tvorba rozpočtu Masarykovy univerzity (dále jen „MU“) vychází z ustanovení § 18 a následujících zákona č. 111/1998 Sb., zákon o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), (dále jen „zákon o VŠ“), čl. 31 a dalších ustanovení Přílohy č. 10 Statutu MU. Tato pravidla zejména stanovují způsob rozdělení příspěvku ze státního rozpočtu na vzdělávací a vědeckou, výzkumnou, vývojovou a inovační, uměleckou nebo další tvůrčí činnost (dále jen „příspěvek na vzdělávací činnost“), dotace na účelovou podporu VaV na vysokoškolský specifický výzkum a institucionální podporu výzkumných organizací na jednotlivá HS a dále pak výši odvodu HS na financování celouniverzitních (centralizovaných) aktivit a celouniverzitních součástí (dále jen „odvod“). Část první Neinvestiční rozpočet Článek 2 Struktura neinvestičního rozpočtu Struktura rozpočtu neinvestičních prostředků je dána plánem výnosů a nákladů podle činností. (1) Základním zdrojem neinvestičních výnosů je příspěvek ze státního rozpočtu na vzdělávací a vědeckou, výzkumnou, vývojovou a inovační, uměleckou nebo další tvůrčí činnost (dále jen „příspěvek na vzdělávací činnost“). Přínos fakult z příspěvku na vzdělávací činnost se vypočte dle metody uvedené v čl. 3 a rozděluje se na hospodářská střediska (dále jen „HS“) dle metody uvedené v čl. 8. (2) Dalšími zdroji neinvestičních výnosů HS jsou: a) účelová podpora na specifický vysokoškolský výzkum (dotace na specifický výzkum) – rozděluje se na HS dle metody uvedené v čl. 4; b) institucionální podpora výzkumných organizací (institucionální podpora VaV) – přínos fakult se vypočte dle metody uvedené v čl. 5 a rozděluje se na HS dle metody uvedené v čl. 8; c) dotace MŠMT na ubytování a stravování studentů – je přidělována HS SKM; d) účelové dotace ze státního rozpočtu (dotace zejména na vyhlašované programy jednotlivých resortů a dotace na programy výzkumu a vývoje), o které se prostřednictvím MU ucházejí jednotlivé součásti samostatně formou žádostí o účelovou dotaci – jsou přidělovány příslušnému HS; e) jiné příjmy ze státního rozpočtu, ze státních fondů a z rozpočtu obcí – jsou přidělovány příslušnému HS; f) příjmy ze zahraničí – jsou přidělovány příslušnému HS; g) finanční příjmy z darů – jsou výnosem příslušného HS; h) finanční příjmy od nadací a nadačních fondů – jsou výnosem příslušného HS; i) příjmy z poplatků spojených se studiem s výjimkou těch, které jsou zdrojem Stipendijního fondu (např. dle § 58 odst. 1 za úkony spojené s přijímacím řízením, poplatky dle § 58 odst. 5 za studium v cizím jazyce) – jsou výnosem příslušné fakulty; j) poplatky za celoživotní vzdělávání dle § 60 odst. 1 a za další formy vzdělávání (kursy apod.) – jsou výnosem příslušného HS; k) tržby za ubytování a stravování – jsou výnosem HS SKM; l) výnosy z majetku § výnosy z pronájmu – jsou výnosem příslušného HS, § výnosy z prodeje movitého majetku – jsou výnosem příslušného HS, které má tento majetek ve své evidenci, § výnosy z prodeje nemovitého majetku – jsou výnosem MU (účtováno na HS RMU); m) příjmy z doplňkové činnosti – jsou výnosem příslušného HS; n) úvěry od peněžních ústavů – jsou výnosem MU (účtováno na HS RMU); o) další výnosy, které nelze přiřadit konkrétním HS – jsou výnosem MU (účtovány na HS RMU); p) ostatní vlastní příjmy HS. Článek 3 Výpočet přínosu na vzdělávací činnost (1) Přínos fakulty dle ukazatele A + B1 Přínos fakulty se určí jako součet tří kategorií přínosů vztažených na všechny studenty a jejich studia financovaná z příspěvku na vzdělávací činnost: D[V] 90 % příspěvku na vzdělávací činnost P[V] přínos ze vzdělávací činnosti dle ukazatele A + B1 ^SPP[V] přínos ze vzdělávací činnosti na studijní programy ^SOP[V] přínos ze vzdělávací činnosti na studijní obory ^KP[V] přínos ze vzdělávací činnosti na kredity a) na studijní programy (dále jen SP) Přínos se stanoví na základě počtu rozpočtových studentů studujících ve SP na fakultách k 31.10.2010 násobených koeficienty náročnosti příslušných SP (dále jen základní objem). Takto bude rozděleno 10 % příslušného příspěvku dle následujícího vztahu: , K[SP] podíl příspěvku na vzdělávací činnost k rozdělení na studijní programy; K[SP] = 0,1 D[V] 90 % příspěvku na vzdělávací činnost I počet fakult U počet studijních programů S[ui] počet studentů zapsaných do u-tého SP na i-té fakultě KN[u] koeficient náročnosti u-tého SP S[u] počet studentů zapsaných do u-tého SP b) na studijní obory (dále jen SO) Přínos se stanoví na základě vážených počtů rozpočtových studentů studujících ve SO na příslušných fakultách k 31.10.2010 násobených koeficienty příslušných SP, do nichž uvedené SO náleží. Vážený počet studentů se stanovuje s vahou w[S]=1 v případě jednooborového studia a w[S]=0,5 v případě dvouoborového studia. Takto bude rozděleno 10 % příslušného příspěvku dle následujícího vztahu: K[SO] podíl příspěvku na vzdělávací činnost k rozdělení na studijní obory; K[SO] = 0,1 D[V] 90 % příspěvku na vzdělávací činnost I počet fakult U počet studijních programů V počet studijních oborů (v rámci daného studijního programu) w[Sv] váha studentů ve SO: w[Sv]=1 u jednooborového a w[Sv]=0,5 u dvouoborového studia S[uvi] počet studentů zapsaných do v-tého SO u-tého SP na i-té fakultě KN[u] koeficient náročnosti u-tého SP S[uv] počet studentů zapsaných do v-tého SO u-tého SP c) na kredity (dále jen K) Přínos se stanoví na základě poměru příslušného počtu kreditů odpovídajících výuce, zapsané studenty v jarním semestru akademického roku 2009/2010 a podzimním semestru akademického roku 2010/2011 studia na odpovídajících pracovištích (resp. dané fakulty) v daném SP, k celkovému počtu kreditů zapsaných v tomto SP. Do tohoto výpočtu se nezahrnou kredity za výuku povinné tělesné výchovy a výuky, která je zabezpečována jinými součástmi MU než fakultami. Takto bude rozděleno 80 % příslušného příspěvku dle následujícího vztahu: , K[K] podíl příspěvku na vzdělávací činnost k rozdělení na kredity; K[K] = 0,8 D[V] 90 % příspěvku na vzdělávací činnost I počet fakult U počet studijních programů KN[u] koeficient náročnosti u-tého SP K[ui] počet kreditů zapsaných studenty zapsanými do u-tého SP na i-té fakultě K[u] počet kreditů zapsaných studenty zapsanými do u-tého SP S[ui] počet studentů zapsaných do u-tého SP na i-té fakultě S[u] počet studentů zapsaných do u-tého SP Celkový přínos dle ukazatele A + B1 na dané fakultě bude: (2) Přínos fakulty dle ukazatele VKM Přínos fakulty dle ukazatele VKM se určí základě následujícího vztahu: P[VKM][ ][ ]přínos ze vzdělávací činnosti dle ukazatele VKM, D[VKM] 5 % příspěvku na vzdělávací činnost, VKM[i] hodnota ukazatele VKM na i-té fakultě, vkm[i] podíl fakulty na ukazateli VKM na MU. Celkový přínos fakulty dle ukazatele VKM bude: (3) Přínos fakulty dle počtu absolventů Přínos fakulty dle počtu absolventů se určí základě následujícího vztahu: P[A][ ]přínos ze vzdělávací činnosti dle počtu absolventů, D[A] 5 % příspěvku na vzdělávací činnost, A[i] počet absolventů magisterských a doktorských studií na i-té fakultě, a[i] podíl fakulty na počtu absolventů magisterských a doktorských studií MU. Celkový přínos fakulty dle počtu absolventů bude: Článek 4 Výpočet přínosu fakult na specifický výzkum Přínos fakulty se určí na základě následujícího vztahu: kde ; D[SV] dotace na specifický výzkum pro daný rok, V[i] bodové ohodnocení výsledků HS ve výzkumu, experimentálním vývoji a inovacích podle posledního zveřejněného hodnocení výsledků výzkumných organizací, D[i] počet studentů doktorských studijních programů fakulty ve standardní době studia plus jeden rok k 31.10.2010, M[i] počet absolventů magisterských studijních programů fakulty v období od 1.11.2009 do 31.10.2010, A[i] počet absolventů doktorských studijních programů fakulty v období od 1.11.2009 do 31.10.2010, k[D] váha podílu počtu studentů doktorských studijních programů; k[D] = 0,65, k[M] váha podílu počtu absolventů magisterských studijních programů; k[M] = 0,22, k[A] váha podílu počtu absolventů doktorských studijních programů; k[A] = 0,13, m koeficient vyjadřující váhu výkonu ve výzkumu, experimentálním vývoji a inovacích a váhu počtu studentů a absolventů; m = 0,64. Přidělení prostředků podpory specifického výzkumu fakultě ve vypočtené výši je podmíněno existencí akceptovaných fakultních studentských projektů podle Pravidel soutěže o podporu studentských projektů na MU (Směrnice rektora č. 7/2010) s celkovými náklady nejméně ve výši P[SVi]. V případě fakult, kde součet nákladů akceptovaných fakultních studentských projektů bude menši než vypočtené hodnoty P[SVi], bude takto nevyužitá podpora rozdělena stejnou metodou mezi zbývající fakulty. Článek 5 Výpočet přínosu na institucionální podporu výzkumných organizací Přínos HS se určí na základě následujícího vztahu: P[IP][ ]vypočtená výše institucionální podpory výzkumných organizací, D[IP] dotace na institucionální podporu výzkumných organizací pro daný rok, B[i] bodová hodnota odpovídající hodnocení výsledků HS, b[i] podíl HS na bodovém hodnocení výsledků MU. Celkový přínos z dotace na institucionální podporu výzkumných organizací na dané HS bude: Článek 6 Hospodářská střediska Hospodářskými středisky v tomto účetním období jsou: Číslo Název hospodářského střediska: 11 Lékařská fakulta 21 Filozofická fakulta 22 Právnická fakulta 23 Fakulta sociálních studií 31 Přírodovědecká fakulta 33 Fakulta informatiky 41 Pedagogická fakulta 51 Fakulta sportovních studií 56 Ekonomicko-správní fakulta 71 Středoevropský technologický institut 79 Centrální řídící struktura projektu CEITEC 81 Správa kolejí a menz 82 Správa Univerzitního kampusu Bohunice 83 Univerzitní centrum Telč 84 Středisko pro pomoc studentům se specifickými nároky 85 Institut biostatistiky a analýz 92 Ústav výpočetní techniky 96 Centrum jazykového vzdělávání 97 Centrum zahraničních studií 99 RMU Pozn.: Součástí HS RMU jsou Rektorát, Archiv Masarykovy univerzity, Centrum pro transfer technologií, Mezinárodní politologický ústav, Mendelovo muzeum a Nakladatelství. Součástí HS Fakulty informatiky je Centrum vzdělávání, výzkumu a inovací v informačních a komunikačních technologiích. Článek 7 Centralizované zdroje[DEL: :DEL] [DEL: :DEL] Centralizované zdroje jsou sdružené finanční prostředky dané součtem odvodů jednotlivých HS na níže uvedené náklady: (1) Celouniverzitní aktivity a) centrálně zajišťované činnosti: § náklady na velkou údržbu, zajišťovanou celouniverzitně Investičním odborem Rektorátu, § náklady na pasportizaci, správu a provoz budov § náklady na energetický management, § náklady na pojištění majetku, § náklady na pojištění zahraničních služebních cest, § náklady na pojištění studentů, § náklady na auditorské služby (s výjimkou auditů projektů, jejichž financování bude zajišťováno v rozpočtech projektů) včetně daňového a účetního poradenství, služby INTRASTAT, § náklady na veletrh GAUDEAMUS, § náklady na poplatky CESNETu, § náklady na rozvoj informačních systémů, informačních, komunikačních a audiovizuálních technologií, § náklady na celouniverzitní licence software, § náklady na ochranu duševního vlastnictví MU, § náklady na organizaci zajištění, podporu přípravy a realizace projektů § náklady na zajištění centralizovaného zadávání veřejných zakázek § náklady na zajištění společné povinné tělesné výchovy a souvisejících pronájmů sportovišť § apod. b) náklady mimořádné či přechodné: § náklady na pronájem budov na Veveří a v Řečkovicích § apod. c) rezerva rektora (ve výši 1 % z příspěvku) maximálně však 16 mil. Kč. (2) Vysokoškolské ústavy a univerzitní zařízení: § Archiv Masarykovy univerzity, § CEITEC § Centrální řídící struktura projektu CEITEC § Centrum jazykového vzdělávání, § Centrum pro transfer technologií, § Centrum zahraničních studií, § Institut biostatistiky a analýz, § Mendelovo muzeum, § Mezinárodní politologický ústav, § Nakladatelství, § Správa kolejí a menz, § Správa Univerzitního kampusu Bohunice, § Středisko pro pomoc studentům se specifickými nároky, § Univerzitní centrum Telč, § Ústav výpočetní techniky, [DEL: § :DEL] Rektorát.[DEL: :DEL] (2) Náklady na běžnou údržbu, opravy a provoz zajišťují jednotlivá HS ze svých finančních zdrojů, v případě velkých oprav uplatňují požadavek na financování z centralizovaných zdrojů. Pro tyto účely je v rozpočtu MU vyčleněna dohodnutá částka. Článek 8 Rozdělení příspěvku a dotací na hospodářská střediska (1) Fakultám bude přidělen příspěvek na vzdělávací činnost odpovídající výši jejich přínosu dle článku 3 snížené o odpočet na mandatorní výdaje, příspěvek 1 a odpočet na financování celouniverzitních aktivit a celouniverzitních součástí – příspěvek 2 (souhrnně dále jen „odvod“) podle článku 9.[1] V případě FSpS bude na základě analýzy nákladů stanovena částka na zajištění společné povinné tělesné výchovy (tato je součástí plánu centralizovaných zdrojů) a následně přičtena k rozdělenému příspěvku na vzdělávací činnost u FSpS. (2) Institucionální podpora bude rozdělena na jednotlivá HS poměrem odpovídajícím přínosu zjištěného dle metody uvedené v článku 5, která odpovídá metodice MŠMT Institucionální podpora (dále IP) má prvotně neinvestiční charakter, ale je možné požádat nejpozději do 31.3.2011 o výměnu části přidělené IP za IP na kapitálové výdaje. Žádost je zasílána na MŠMT centrálně prostřednictvím rektorátu. (3) Rozdělení dotace na specifický výzkum na fakulty bude provedeno na základě pravidel upravených samostatnou směrnicí na základě projektů předkládaných jednotlivými fakultami do výše limitů odpovídajícím výpočtu přínosu jednotlivých fakult na specifický výzkum dle článku 4. Na zajištění centrální administrativy spojené s vnitřním grantovým systémem bude vyčleněno 1,5% celkové dotace na specifický výzkum a minimálně však 1,5 mil. Kč. (4) Celouniverzitním (režijním) pracovištím MU, která jsou HS, bude přidělena z příspěvku na vzdělávací činnost konkrétní celková částka (v rámci centralizovaných zdrojů) schválená rektorem po projednání ve vedení MU takto: a) Přidělená částka z normativních zdrojů bude stanovena tak, že procentní změna přiděleného příspěvku pro režijní pracoviště a centralizované aktivity bude rovna nejvýše průměrné procentní změně přiděleného příspěvku fakultám (výchozí základ příspěvku předchozího roku bude navýšen o odhad nákladů na odpisy majetku, který nebyl pořízen z dotace – zdroj na tyto odpisy již nebude samostatnou položkou v centralizovaných zdrojích). b) V případě ÚVT bude změna výše přidělené částky kopírovat procentní meziroční změnu výše příspěvku na vzdělávací činnost celé MU. (5) V případě, že přínos z příspěvku na vzdělávací činnost v důsledku změny metodiky financování MŠMT a rozpočtových omezení pro rok 2011 poklesne u fakult pod průměrné procento poklesu přínosu fakult, bude provedena mimořádná finanční kompenzace tak, aby pokles přínosu u žádné fakulty v absolutní hodnotě nepřevýšil toto průměrné procento poklesu přínosu. Ke kompenzaci bude využit centralizovaný Fond provozních prostředků, maximálně však do výše jeho tvorby v roce 2010. Fakultám, jejichž přínos z příspěvku na vzdělávací činnost nepoklesl po rozdělení v roce 2011 pod průměrné procento poklesu (a tedy na ně nebude uplatněna kompenzace), bude z centralizovaného Fondu provozních prostředků přidělena částka rovná n-násobku průměrné výše provedené kompenzace rozdělená v poměru rozdílů individuálních procent nárůstu přínosu a průměrného procenta poklesu, kde n je počet takových fakult." Článek 9 Výpočet odvodu do centralizovaných zdrojů (1) Centralizované aktivity a náklady celouniverzitních součástí jsou financovány z odvodu poskytovaného jednotlivými HS. (2) Celkový příspěvek na vzdělávací činnost a institucionální podpora (dále jen „normativní zdroje“) budou před rozdělením na fakulty sníženy o částky tvořící tzv. mandatorní výdaje takto (dále jen „příspěvek 1“) podílem jednotlivých fakult na celkových zdrojích k 31.12.2010 a) o částku splátky Návratné finanční výpomoci Programu 233 330, b) o částku odpovídající dohodnuté výši neinvestičního příspěvku na vzdělávací činnost určenou na výměnu za účelovou dotaci na plánované spolufinancování projektů (zejména Operačního programu Výzkum a vývoj pro Inovace v Prioritní ose 4), c) o částku neinvestičních prostředků určených na spolufinancování realizovaných investičních akcí (zejména Programu 233 330, projektu obnovy bývalé Jezuitské koleje v Telči,…), d) o částku na financování nákladů na odpisy majetku celouniverzitních součástí MU, který nebyl pořízen z dotace (UCT, ÚVT, CJV, CZS a RMU), e) o částku, odpovídající centralizovaným NEI nákladům spojeným s INV výstavbou včetně vkladu neinvestičních prostředků do Programu 233 330 „Rozvoj materiálně technické základny MU v Brně“ pro rok 2011, f) o částku, odpovídající dohodnuté výši neinvestičního příspěvku na vzdělávací činnost určenou na výměnu za investiční příspěvek pro zajištění obnovy majetku a pro realizaci celouniverzitních investičních akcí či jejich spolufinancování. (3) Do celkových zdrojů fakult dle odst. 3 se pro výpočet příspěvku 1 započítávají veškeré neinvestiční prostředky k 31.12.2010 snížené o tvorbu fondů a o náklady na odpisy majetku pořízeného z dotací a investiční prostředky snížené o dotace na projekty Operačního programu „Výzkum a vývoj pro inovace“ k 31.12.2010. (4) Na financování celouniverzitních aktivit a celouniverzitních součástí (bez odpisů) (dále jen „příspěvek 2“) budou z celkového přínosu fakult na vzdělávací činnost vytvořeny centralizované zdroje z příspěvku na vzdělávací činnost. Parametry výpočtu příspěvku fakult do centralizovaných zdrojů jsou: a) počet studentů S b) přepočtený počet zaměstnanců Z c) přepočtená plocha P d) hospodářský výsledek HV Počet studentů bude stanoven jako součet počtů studentů zapsaných ke studiu v bakalářských a magisterských studijních programech dle stavu ke dni 31.10.2010 snížených o nefinancované studenty rozdělené v poměru počtu zapsaných studentů dle stavu k 31.10.2010. Přepočtený počet zaměstnanců bude stanoven za období od 1.1.2010 do 31.12.2010 včetně. Hospodářský výsledek je stanoven k datu 31.12.2010. Pro výpočet výše příspěvku fakult do centralizovaných zdrojů se stanoví přepočtená plocha stanovená na základě následujících pravidel: Do výpočtu budou zahrnuty: a) celkové plochy budov, které fakulta spravuje snížené o neužívané plochy budov, ve kterých probíhá rekonstrukce a plochy využívané jinými součástmi dle stavu k 31.12.2010 b) celkové plochy pronajaté k užívání (vyjma ploch, za něž fakulty platí nájem z finančních prostředků fakulty) dle stavu k 31.12.2010, c) v případě, že se v průběhu roku 2011 předpokládá stěhování fakult do jiných prostor, resp. počátek či konec rekonstrukce ploch, pak se velikost užívané plochy stanoví poměrově podle počtu měsíců, po které budou tyto plochy fakultou využívány, d) plochy užívané podílově více fakultami se započtou v poměru tohoto podílu dle stavu k 31.12.2010, e) v případě FSpS budou započteny pouze vlastní plochy užívané výhradně fakultou dle stavu k 31.12.2010. Z ploch FSpS budou vyjmuty plochy využívané explicitně pro zajištění výuky univerzitní TV katedrou sportovních aktivit. Výše příspěvku jednotlivých fakult do centralizovaných zdrojů bude stanovena vztahem: , kde O příspěvek fakult do centralizovaných zdrojů D celkový příspěvek na vzdělávací činnost a dotace na institucionální podporu X[ij] hodnota j-tého parametru na i-té fakultě X[j] celková hodnota j-tého parametru na MU w[j] váha j-tého parametru Tabulka vah parametrů výpočtu příspěvku fakult do centralizovaných zdrojů Parametr 2011 centrální zdroje S Počet studentů 0,3 Z přepočtený počet zaměstnanců 0,4 P velikost užívaných ploch 0,4 HV hospodářský výsledek -0,1 1,0 (5) HS, která nejsou fakultami, se budou podílet na financování celouniverzitních aktivit částkou odpovídající 4% ze skutečných výnosů hospodářské činnosti k 31.12.2011 na základě finančního rozboru projednaného s příslušným HS a schváleného kvestorem. Konkrétní metodika bude upravena samostatným prováděcím pokynem kvestora. Hospodářskou činností se rozumí hlavní a doplňková činnost za úplatu a dary. Článek 10 Tvorba rozpočtu MU (1) Po rozdělení normativních zdrojů a účelové dotace na specifický výzkum sestavují jednotlivá HS vlastní rozpočet na účetní období jako rozpočet neztrátový. Pro krytí případného rozpočtového deficitu na výnosové straně použijí HS přednostně fondy (zejména Fond provozních prostředků). (2) Při plánování rozpočtu pro rok 2011 je stanoven základní plánovaný výsledek hospodaření před zdaněním, který se bude kalkulovat u všech zakázek financovaných z neveřejných zdrojů v souladu s Pokynem kvestora pro kalkulaci ceny na MU ve výši min. 5%, z objemu činností poskytovaných za úplatu (hlavní i doplňkové). (3) V kalkulacích nákladů projektů je plánována pro daný kalendářní rok režie minimálně ve výši podílu režijních nákladů příslušného HS v souladu se skutečnými režijními náklady. V případě, že poskytovatel finančních prostředků neumožňuje uplatnění režijních nákladů ve výši podílu skutečných režijních nákladů, stanoví vedoucí HS jiný zdroj pro financování neuplatnitelné části režijních nákladů. (4) Výše režie je stanovena pro daný kalendářní rok na základě skutečnosti za předchozí kalendářní rok, a to nejpozději do 31.1. následujícího kalendářního roku. (5) Náklady na provoz prostor vyčleněných na fakultách pro fakultní oddělení Centra jazykového vzdělávání, včetně jejich materiálního vybavení, jsou součástí rozpočtů fakult. (6) Rozpočty fakult schvalují akademické senáty fakult. Rozpočty vysokoškolských ústavů a zařízení, které jsou HS, schvaluje rektor. (7) Pokud v určeném termínu fakulta nepředloží vlastní rozpočet schválený jejím AS, bude za její schválený rozpočet automaticky považován nominální rozpočet z minulého účetního období. Normativní zdroje budou přiděleny maximálně do výše stanovené dle metodiky rozdělení platné pro aktuální rok. V případě, že fakulta nepředloží vlastní rozpočet schválený jejím AS ani v dodatečně stanoveném termínu, může rektor rozhodnout o odejmutí postavení HS. (8) Pokud v určeném termínu ředitel vysokoškolského ústavu či zařízení, které je HS, nepředloží návrh vlastního rozpočtu, případně tento rozpočet rektor neschválí, odejme rektor tomuto pracovišti postavení HS. (9) Souhrnný rozpočet MU na kalendářní rok je sestavován na podkladě schválených rozpočtů jednotlivých HS. Rektor jej pak předkládá ke schválení AS MU. Část druhá Investiční rozpočet Článek 11 Financování reprodukce majetku MU (1) Zdroje financování reprodukce dlouhodobého majetku MU jsou zejména: a) individuální dotace ze státního rozpočtu (dále jen SR) a návratná finanční výpomoc, b) systémové dotace ze SR, c) příspěvek MŠMT na kapitálové výdaje, d) institucionální podpora na kapitálové výdaje, e) Fond reprodukce investičního majetku (FRIM), f) jiné účelové dotace ze SR na kapitálové výdaje, g) investiční dotace od územních a samosprávných celků, h) dotace na pořízení dlouhodobého majetku ze zahraničí, i) finanční dary na pořízení dlouhodobého majetku. (2) Investiční dotace a dary se nezahrnují do tvorby FRIM. Článek 12 Financování investičních akcí v rámci programového financování (1) Pro financování programů reprodukce majetku s účastí SR dle bodu a), b) platí Vyhláška MF ČR 231/2005 Sb. (dříve č.40/2001 Sb.). (2) Rok 2011 je devátým rokem realizace Programu 233 330 – Rozvoj materiálně technické základny MU (schválen vládou ČR usnesením č. 203/2002, revize schváleny usnesením vlády č. 983 z 20.7.2005, č. 1340 z 28.11.2007 a č. 916 z 23.7.2008), dále jen Program. (3) Program 233 330 je financován z: § prostředků státního rozpočtu, § návratné finanční výpomoci, § vlastních zdrojů MU, § prostředků získaných z rozpočtu Statutárního města Brna. Vlastními investičními zdroji MU je fond reprodukce investičního majetku (FRIM). (4) Za finanční řízení v souvislosti s realizací Programu 233 330 je odpovědný kvestor. Článek 13 Financování investičních akcí mimo programové financování 1) Financování investičních akcí mimo programové financování se řídí: a) pravidly hospodaření s příspěvkem MŠMT na kapitálové výdaje, b) pravidly stanovenými poskytovateli ostatních příspěvků a dotací, c) pravidly pro použití FRIMu. 2) HS může požádat o výměnu části přiděleného neinvestičního příspěvku na vzdělávací činnost za příspěvek na kapitálové výdaje na realizaci investičních akcí. 3) V případě stavebních investic nesmí být v souladu s §18 odst. 4 Zákona č. 111/1998 Sb. ve znění pozdějších předpisů použit příspěvek na kapitálové výdaje na akce s pořizovací cenou 10.000.000 Kč. 4) Poskytnutý příspěvek MŠMT na kapitálové výdaje bude přidělen HS, odpovědnému za realizaci akce, na kterou byl příspěvek poskytnut. 5) Spolufinancování způsobilých výdajů stavebních investičních akcí programu VaVpI PO4 bude realizováno z investiční dotace, kterou MU získá snížením NEI příspěvku MŠMT na základě žádosti MU o výměnu příspěvku za účelovou dotaci na projekty VaVpI. Spolufinancování nezpůsobilých výdajů je nutno realizovat z jiných zdrojů, které to umožňují (zejména FRIM). 6) Přidělené účelové investiční prostředky ze státního rozpočtu, nezařazené do Programu 233 330 (projekty výzkumu a vývoje, investiční dotace MŠMT jiné apod.), jsou přidělovány příslušnému HS, u kterého je evidováno jejich použití a nespotřebované finanční prostředky jsou zúčtovány se státním rozpočtem v termínech stanoveným poskytovatelem. 7) Na centrálně zajišťované investiční akce se centralizují u RMU prostředky z příspěvku na kapitálové výdaje a z FRIM. Výše centralizace FRIM vytvořeného z odpisů je v roce 2011 z důvodu potřeby krytí nákladů na přípravu, realizaci, předfinancování a spolufinancování vybraných projektů OP VaVpI a jiných celouniverzitních investičních akcí (např. Telč) ve výši 85%. 8) Investiční stavební akce do objektů využívaných také k hospodářské činnosti, u kterých musí být uplatněn nárok na odpočet DPH musí být spolufinancovány z vlastních zdrojů (FRIM). Rovněž náklady na opravy a údržbu objektů využívaných také k hospodářské činnosti musí být spolufinancovány z nedotačních prostředků (tj. např. z 1590, z doplňkové činnosti, či darů případně z FRIM). 9) Pro rok 2011 není stanoven limit použití FRIM evidovaného u HS. Článek 14 Závěrečná ustanovení Tato pravidla nabývají platnosti a účinnosti dnem zveřejnění. V Brně 24. ledna 2011 Petr Fiala rektor ________________________________ [1] Fakultám již nebude samostatně přidělována částka na náklady účetních odpisů majetku, který nebyl pořízen z dotace.