MASARYKOVA UNIVERZITA ŽEROTÍNOVO NÁM. 617/9, 601 77 BRNO, ČESKÁ REPUBLIKA Využití proctoring systémů pro sledování průběhu zkoušek na MU společné stanovisko IS MU a ÚVT vypracovala skupina přípravy na distanční zkoušení na MU Tento dokument vymezuje používání tzv. proctoring systémů a programů, které sledují studenta v průběhu online zkoušky. Tyto nástroje jsou obvykle se souhlasem studenta využívány pro ověřování identity a monitoringu průběhu online zkoušek1 (například pro online certifikace či v souvislosti s MOOC kurzy). Metodický text MŠMT Možnosti ověřování výsledků učení a kompetencí distanční formou2 uvádí potřebu přijmout přiměřená opatření k ochraně proti podvodům a u důležitých zkoušek nutnost zajistit tzv. proctoring, tedy dohled nad průběhem zkoušek. Po prvotní analýze, dotazování cílových skupin a zjišťování obecných nálad v akademické obci neshledáváme zapojení proctoring systémů na Masarykově univerzitě jako vhodnou či preferovanou cestu. Zdůvodnění po stránce etické a koncepční — Plošné používání proctoring systémů v rámci distančního zkoušení se neslučuje s posláním Masarykovy univerzity. Pokud má Masarykova univerzita vytvářet a šířit vědění, které rozvíjí kvalitu života a kulturu společnosti, měla by v první řadě studentům důvěřovat a respektovat i jejich soukromí. — Pokud studenti ani v této nelehké době nehodlají vyznávat základní hodnoty univerzity (svoboda, úcta k pravidlům a zodpovědnost), je naivní domněnka, že by je v nečestném jednání mohl sledovací proctoring systém zastavit, zvlášť, pokud testy skládají ve svém domácím prostředí. — Praktiky, které jsou při proctoring systémech využívány – tj. sledování činnosti studenta za pomoci jeho vlastních zařízení s kamerami, kontroly místnosti, ve které student je, včetně například vyprázdnění přihrádek stolu, kontrola nepřítomnosti sluchátek v uších studenta či nemožnost sepisování poznámek na papír na stole – jsou do značné míry nedůstojné jak pro studenta, tak pro jeho učitele, který jej chce tímto způsobem zkoušet. — Lze očekávat výrazné negativní reakce studentů při zavádění proctoring systémů, které významně zasahují do jejich soukromí. — Problematické je i využití pokročilé umělé inteligence, která rozpoznává obličeje a sleduje, zda student upírá oči celou dobu na obrazovku. Muselo by se vyjasnit, zda lze opravdu delší zavření očí či pohled z okna při přemýšlení brát jako podvodné jednání a jak by se mohli studenti bránit a kdo by v kterou dobu posuzoval oprávněnost jejich stížností a reklamací. Zdůvodnění po stránce právní — Požadavek použití proctoring systému může různými způsoby zasáhnout do práv studentů. Před jejich nasazením by bylo nutností komplexní právní posouzení tohoto řešení. 1/2 1 Více informací o proctoringu například v dokumentu https://www.surf.nl/files/2019-04/whitepaper-online-proctoring_ en.pdf (White Paper Online Proctoring Questions and answers about remote proctoring) 2 http://www.msmt.cz/vzdelavani/vysoke-skolstvi/moznosti-overovani-vysledku-uceni-a-kompetenci-distancni MASARYKOVA UNIVERZITA ŽEROTÍNOVO NÁM. 617/9, 601 77 BRNO, ČESKÁ REPUBLIKA — Efektivní systémy jsou často poskytovány jako služba, která poskytuje a ukládá videozáznamy studentů třetím stranám, tj. byly by nezbytné detailní právní analýzy a další smluvní kroky vůči těmto poskytovatelům. — Při využití proctoring systému (efektivní verze požaduje zapojení nejen notebooku, ale i mobilního telefonu studenta s kamerou) je třeba zajistit informovaný a volný/svobodný souhlas včetně možnosti ukončit předmět i jinou formou v případě odmítnutí proctoringu. Obdobně by bylo nutné po právní stránce řešit problematiku výpadků a nemožnosti pokračování v takové proctoringově hlídané zkoušce a alternativní řešení. Zdůvodnění po stránce technické — Pro efektivní proctoring (především v případě online testů) je obvykle potřeba sledovat studenta minimálně ze dvou videokamer (jedna kamera snímá studenta a jeho činnost, druhá kamera snímá celé prostředí, ve kterém se student nachází). Vstupní podmínkou je tedy u studenta vlastnictví jak počítače s webkamerou či notebooku a zároveň ještě chytrého mobilního telefonu nebo tabletu. Významně tak narůstají nároky na technické vybavení studentů oproti tradičním distančním metodám práce. Tuto podmínku nemohou všichni studenti naplnit, případně ji část studentů nebude chtít naplnit. — Při sledování studenta pouze z jedné kamery je obtížné efektivně zabránit podvádění (taháky přilepené hned za kamerou notebooku, využití mobilního telefonu pod stolem k hledání odpovědí na internetu apod.). Ani použití více kamer nemusí být efektivní. Nastavení kamer a jejich zorných polí musí zajistit student. Nelze zajistit kompletní kontrolu nad prostředím, ve kterém se student nachází. Pokud student potřebuje při testu provádět mezivýpočty na papír, nelze efektivně zkontrolovat, zda jsou jeho připravené papíry prázdné apod. Stejně tedy může docházet k vytváření nerovných podmínek pro studenty (tj. nelze efektivně zabránit podvádění tam, kde student podvádět chce a aktivně se na to připraví). — Kvalitní proctoring systémy vyžadují určitou netriviální kvalitu internetového připojení, aby zvládly přenos obrazu z více kamer a zvuku v dostatečné kvalitě umožňující efektivní kontrolu. Na rozdíl od videokonferenčních aplikací, které mohou snižovat kvalitu obrazu, či jej dokonce vypnout, při pomalém připojení. Vzhledem k nárokům proctoringových řešení na síťové připojení tak významně naroste počet výpadků a dalších technických problémů. Může také docházet ke znevýhodnění studentů s horším internetovým připojením (například na vesnicích v okrajových částech republiky). — Správné nastavení a instalace proctoring systémů na zařízení studentů je řadově složitější než nastavení běžných systémů pro vzdálenou komunikaci. To představuje výrazně vyšší míru potřeby asistence IT technika pro studenty, kterým se to nedaří. Proctoring systémy využívající jen okna prohlížeče jsou v tomto ohledu snazší na instalaci (studenti jen instalují ten správný prohlížeč, pokud jej ještě zrovna nemají). — Online proctoring se v porovnání s hlídáním písemných zkoušek výrazně hůře škáluje. U online proctoringu jeden proktor zvládne hlídat naráz 5–10 studentů. Je-li to tedy možné, doporučujeme zapojit učitele a techniky do hledání takových možností zkoušení, které proctoring nevyžadují a jsou důstojné jak pro studenty, tak vyučující. Ty jsou popsány a průběžně aktualizovány na stránkách https://is.muni.cz/samostudium/ a https://it.muni.cz/ distancni-zkouseni-na-mu. 2/2