1/2 TISKOVÁ ZPRÁVA 18. září 2012 Výuku na školách zpestří aktuální kauzy, které hýbou médii Se zahájením školního roku 2012/13 spustilo Centrum občanského vzdělávání (COV) ve spolupráci s časopisem RESPEKT soustavnou podporu učitelům základních a středních škol. Každý týden vytváří odborný tým z COV lekci na aktuální téma, které je v centru pozornosti médií. Učitelé tak mohou i přes značné vytížení a nedostatek času na přípravu otevírat v hodinách diskuzi o tom, co hýbe celou společností. „Aktuální témata se do škol často vůbec nedostanou, protože učitelé nemají čas se na ně připravit, nebo se bojí otevírat kontroverzní otázky. Žáci tak žijí v bublině školského učiva, izolováni od světa kolem sebe, do kterého po ukončení školy vcházejí nepřipraveni,“ říká Petr Čáp, ředitel Centra občanského vzdělávání. „Naší snahou je poskytnout učitelům praktické nástroje, aby se jim snáze o aktuálních kauzách hovořilo a nebáli se je v hodinách otevírat.“ Nové lekce se vždy věnují živému tématu, o kterém se píše v některém z posledních čísel časopisu Respekt. Centrum občanského vzdělávání je zveřejňuje vždy v neděli na metodickém portálu Výchova k občanství pod klíčovým slovem Učím s RESPEKTem. Autory lekcí jsou učitelé a odborníci na občanské vzdělávání, každou lekci však ještě recenzuje odborník na příslušné téma a metodik či didaktik pedagogiky. Výsledný produkt tak vychází ze širokého informačního zázemí k danému tématu, nabízí ale také neobvyklé a přitažlivé pedagogické metody. Poslední lekce se například věnuje občanské aktivitě za záchranu zchátralých lázní Kyselka u Karlových Varů. Žáci se s problematikou seznámí prostřednictvím stolní hry, v níž procházejí milníky v historickém vývoji lázní a podle dopadu události na osud lázní se ve hře buď posunou rychleji k cíli, nebo čelí zdržení. Speciální karty na bonusových polích je pak vedou k diskusi o vlastnické odpovědnosti, systému ochrany památek v ČR, či sociální zodpovědnosti firem. Když dokáží obhájit svůj názor před skupinou spolužáků, získají ve hře náskok. Výstupem lekce je pak hlubší porozumění nejen konkrétnímu případu lázní Kyselka, ale také obecnějším otázkám ochrany památek a s ní spojených dilemat. Lekce je ke stažení na webu www.vychovakobcanstvi.cz/respekt. „Dřívější lekce se věnují odsouzení skupiny Pussy Riot v Rusku a ohýbání demokratického režimu mocenskými elitami v Rumunsku. Mezi připravovanými tématy jsou např. blížící se prezidentské volby,“ říká Iva Tajšlová, učitelka matematiky, zeměpisu a občanské výchovy, koordinátorka projektu Učím s RESPEKTem a autorka některých lekcí. Protože výuka politických a kontroverzních témat může být problematická, připravilo COV krátkou metodickou příručku nazvanou Politika do školy patří, která je volně přístupná na webu centra. Obsahuje konkrétní návody, jak vnést politická témata do škol, jak se vyvarovat možných úskalí a vysvětluje, proč by politická témata neměla být potlačována. str. 2/2 TISKOVÁ ZPRÁVA „Často dochází k paradoxům, kdy si učitel zanadává ve sborovně na Ratha nebo jinou politickou kauzu, ale když vzápětí mluví v hodině občanky o demokracii, mluví o Athénách a Plátónovi,“ upozorňuje jeden z autorů Ondřej Matějka. „Žáci si pak nedovedou vytvořit souvislost mezi teorií a děním kolem sebe.“ Autoři publikace současně nabízejí učitelům školení na téma politiky ve školách, které se konalo 17. září v Praze, 19. září bude v Brně a 20. září v Ostravě. Tvorba lekcí na aktuální témata i vznik publikace Politika do škol a související školení jsou možné díky podpoře Evropského sociálního fondu a Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR.