Muni C:\Users\Povolny\Desktop\journalism.jpeg Jsme na půdě katedry mediální studií a žurnalistiky a tak se sluší začít něčím vzletným. Tohle řekl George Orwell. Je to pěkné a určitě pravivé. K PR to ale dává poměrně negativní kontace. C:\Users\Povolny\Desktop\public_relations2.jpg Proto k tomu dodávám, že… •Doba se změnila Ale fakt Asi jste si všiml, že míst pro novináře dost ubylo, klasické velké mediální domy se stále zmenšují, nedá se říct, že by bylo těžké se do médií dostat, ale nečte je už tolik lidí, jejich dopad se zmenšuje a člověk se musí klást otázku, jestli je vůbec efektivní vynakládat velké prostředky na to, aby v nich člověk byl. Zvlášť, když dnes už není tak těžké dostat se k lidem přímo. Kdy už se dostanu k tomu Muni… začnu troch oklikou •tradiční média jsou na ústupu •takže: potřebujeme vlastní média •máme nástroje, jak se dostat k cílovým skupinám •nestojí to zdaleka tolik jako nakupovat inzerci v médiích •soráč • •Idea •… Masarykova univerzita je tvořena velmi různorodými fakultami a pracovišti, navíc dislokovanými v různých částech města Brna, které o svých aktivitách, úspěších či problémech často navzájem nevědí. Nedostatečná výměna informací je tak překážkou rozumné integrace univerzity. Je rok 2005 a čerstvý rektor Fiala má ideu sjednocovat roztříštěnou univerzitu. Muni vzniká jako jeden z nástrojů této ideje… •… je oficiálním časopisem Masarykovy univerzity, což však neznamená, že má být něčím na způsob „rektorátního věstníku“. rektor Petr Fiala, leden 2005 C:\Users\Povolny\Desktop\fiala.jpg C:\Users\Povolny\Desktop\008382.jpg C:\Users\Povolny\Desktop\muni_cz2005.jpg C:\Users\Povolny\Desktop\stažený soubor.jpg Takhle vypadalo první číslo. Ze součásného týmu, který Muni dělá u jeho přípravy nebyl tuším nikdo, i když někteří z nás se přidali už poměrně záhy… •Kdo jsme C:\Users\Povolny\Desktop\redakce.jpg •vypadáme jako normální médium •…a do velké míry pracujeme podobně •desetiletá (už) tradice, můžeme říkat ne •jsme good news journal •nevyhýbáme se negativnímu, ale nejsme investigativní • Kdo jsme dnes (po té ideové stránce), co jsou naše hlavní atributy. Fungujeme v podstatě dost podobně jako jakékoliv jiné médium. Máme redakci, vymýšlíme témata, píšeme si sami, až na názorové útvary a výjimky. Máme vybudovanou pozici, stojí za námi dlouhá řada úspěšných čísel bez výraznějších přešlapů a lidé jsou s podobou spokojení, respektují nás a naše ne. Jsme good news journal, 95 procent toho, co si u nás přečtete budou důležité informace, které potřebujete vědět ať už jako student nebo jako zaměstnanec. Přečete si na co se přišlo, co se inovovalo. Neznamená to, že byste si u nás nepřečetli negativní zprávu (příklad za všechny, špatné trubky v kampusu), ale nikdy z ní nebude headline a vždycky to bude směřovat k pozitivnímu konci. Rozhodně ale nejsme investigativní, nebudeme ti, kteří vyšťárají z pod koberce nějaký zametený problém, neotevřeme skříň s kostlivcem. •Citáty Nějaký ty Moudrý je ten, kdo mluví pravdu. - William Shakespeare Všechny zamlčované pravdy se stávají jedovatými. - Friedrich Nietzsche C:\Users\Povolny\Desktop\shakespeare.png C:\Users\Povolny\Desktop\friedrich-nietzsche.jpg K tomu se dají přidat dva pěkné citáty, •Parametry •měsíčník Muni (10x ročně) náklad 6000 ks, 20 distribučních míst • • • C:\Users\Povolny\Desktop\muni_prehled.png •e-mailové newslettery 1x za 14 dní, cca 2000 odběratelů • • • • •verze Muni pro iPad 400 odběratelů • • •online.muni.cz a věda.muni.cz v průměru 10 tisíc návštěv týdně • • Nechám trochu promluvit čísla. Ať si můžete udělat představu o jakým impactu se bavíme. Různé cílové skupiny, Muni tradiční konzervativnější, iPad exkluzivní, online spíše pro studenty, věda pro nadšence z celé ČR, newletter hodně pro VIP •O čem píšeme •klíčové zprávy z MU •úspěchy, výhry, objevy, novinky •tipy a návody •zajímavé příběhy kolegů a spolužáků •… i vaše vlastní •nově: popularizace vědy •cokoliv ve spojení s kontextem MU • Healiny tištěného Muni samozřejmě tvoří velké univerzitní události, úspěchy, objevy, klíčové pro kvantitu a návštěvnost webu jsou ale samozřejmě témata studentská, servisní články, praktické tipy a návody, ale skvěle fungují i zajímavé osobní příběhy, rozhovory s osobnostmi; nově se věnujeme intenzivněji také popularizaci vědy; a vůbec píšeme o čemkoliv, co je aspoň zajímavé a nějakou souvisí s kontextem MU, často stačí i nějaká malá berlička, když je to opravdu hoodně zajímavé C:\Users\Povolny\Desktop\pedagogove.png C:\Users\Povolny\Desktop\seminark.png C:\Users\Povolny\Desktop\sport.png C:\Users\Povolny\Desktop\vyhnanek.png C:\Users\Povolny\Desktop\zavislost.png C:\Users\Povolny\Desktop\absolvent.png C:\Users\Povolny\Desktop\mikiny.png C:\Users\Povolny\Desktop\monopolak.png C:\Users\Povolny\Desktop\obezita.png •O čem nepíšeme •Před měsícem jsme měli skvělou konferenci •… nebo vůbec: měli jsme skvělou konferenci •Byl jsem na skvělé konferenci •Někdo/Něco má jubileum, nekrology •Výčty akademických titulů a zapojených institucí nebo čísla projektů • • •Prostě ne, ne, ne a ne. •Co s tím? •Obecná rada • •Řekněte nám dopředu, my to vymyslíme! •– třeba si z konference vezmeme hosta nebo téma • Pár příkladů … z jiných univerzit •Sociální sítě •facebookové stránky (30+ tisíc fanoušků) Masarykova univerzita, Muni a Milujeme vědu • • •twitterový účet (1200 followerů) @muni_cz • • C:\Users\Povolny\Desktop\muni_fb.png C:\Users\Povolny\Desktop\mu_fb.png C:\Users\povolny\Desktop\tweet5.jpg C:\Users\povolny\Desktop\tweet2.jpg Průměrný denní dosah Muni 2900, Milujeme vědu 2000, MU 4000 •instagramový účet (650 followerů) /muni_cz • • • • •stránky na Google+ • • •účty na Youtube (Milujeme vědu: 1400 odběratelů) • • • C:\Users\Povolny\Desktop\insta1.jpg C:\Users\Povolny\Desktop\insta2.jpg Nechám trochu promluvit čísla. Ať si můžete udělat představu o jakým impactu se bavíme. Různé cílové skupiny, Muni tradiční konzervativnější, iPad exkluzivní, online spíše pro studenty, věda pro nadšence z celé ČR, newletter hodně pro VIP •V čem je trik? •kvalitní, velký a stabilní tým (15+ lidí) •– profíci i studenti •jsme tiskový odbor univerzity •– media relations: zprávy vytváříme a víme první •napojení na marketingové oddělení •síť kontaktů – databáze expertů • Můžeme si dovolit i to vypouštět informace skrze online a sociální sítě, ne přímo médiím, přijdou sami •Jak pracujeme? •měsíční cyklus tištěného čísla (pomalé, ale s nadstavbou) •každodenní cyklus online zpráv (rychlé jako ostatní média) •sociální sítě (interakce a přímo ke čtenáři) • • •Jsme prostě v terénu – píšeme, fotíme, potkáváme se s lidmi • C:\Users\Povolny\Downloads\IMG_1925.jpg C:\Users\Povolny\Downloads\IMG_2046.jpg C:\Users\Povolny\Downloads\IMG_2106.jpg •Nejúspěšnější články •Proč Hrad vyloučil MU z oslav 28. října (říjen 2013) - 30 tisíc návštěv •Už žádná efka. Akademický senát zrušil stupeň nedostatečný (1. duben 2014) - 26,5 tisíce návštěv •Brněnské top 20. Vše co musíte zažít (červen 2013) - 23,5 tisíce •Proč chtít červený diplom (červenec 2012) - 20 tisíc •10 tipů, jak se naučit znovu soustředit (říjen 2013) - 11 tisíc •Absolventům MU vzrostl nástupní plat (listopad 2013) - 10 tisíc •Kam v Brně vyrazit na pivo kávu a procházku (září 2014) - 8 tisíc •Cestujte levněji s šalinkartou a žákovským průkazem (září 2012) - 8 tisíc •Rektor snížil poplatky za prodlouženou dobu studia (srpen 2013) - 7,5 tisíce •Není doktor jako doktor. Průvodce džunglí akademických titulů v Česku (září 2012) - 7,5 tisíce C:\Users\Povolny\Desktop\Bitch-Pleas-original-ve-vysokem-rozliseni.png Logicky je tam převaha starších textů, protože některé generují stablní návštěvnost: jako třeba červený dipom, soustředění, cestování; sdílíme některé i opakovaně jako třeba není doktor jako doktor. Ale vyšvihl se třeba i text, který je starý je měsíc s Michalem Kašpárkem. •Zdroje návštěvnosti •Facebook asi 50 procent •Google kolem 20 procent •přímá návštěvnost kolem 10 procent •newsletter asi 2 procenta Kde se nám ta návštěvnost bere? Sociální sítě a tím myslím hlavně Facebook hrají prim. Díky optimalizacím na kterým pracuje pravidělně náš Iťák se nám daří zvyšovat přichody z vyhledávačů, tedy hlavně z googlu, přímá návštěvnost není dle našeho názoru vůbec marná. Ten newsletter je spíše pro dokreslení, abyste viděli kvantitivní efektivitu toho nástroje. Jde o pravdu spíše o to, jaké lidi tím zasahujeme, ty, kteří by třeba přes FB nebo přímo sami od sebe nepřišli. •Případ: Bek vs. Zeman 2013 (a 2014) • • •Stanoviska rektora a součástí MU pro média i na online.muni.cz + exkluzivní aktualizace •Šíření skrz sociální sítě – hlavně FB stránka MU a Muni a twitter účet @muni_cz •Support pro Twitter @MikulasBek •Výsledek: mediální pokrytí i čtenost Muni, rektor jako osobnost na Twitteru •Obdobná situace i letos C:\Users\Povolny\Desktop\Y2rj-sbu_400x400.jpeg C:\Users\Povolny\Desktop\crop-549007-zeman.jpg Dopad naši komunikačních kanálů je skvěle vidět na loňském komunikaci konfliktu MU s Hradem. Samozřejmě jsme používali klasickou cestu, že se stanovisko rektora komunikovalo přímo médiím ale další rychlý vývoj a reakce jsme už netlačili do médií přímo, ale využvali jsme pro ně online.muni.cz a sociální sítě a motivovali jsem také rektora, aby používal svůj twitter účet. Výsledkem bylo, že jsme mohli reagovat velmi pružně na dění ve velkých médíích, samo média či novinářské osobnosti nás sledovala a brala od nás informace a z rektora se „přes noc“ stala Twitterová persona. A situace se v menším měřítku vlastně opakovala i letos, kdy jsme připomínal stanoviska z loňska a správnou verzi příběhu. C:\Users\Povolny\Desktop\citace7.png C:\Users\Povolny\Desktop\citace1.png C:\Users\Povolny\Desktop\citace2.png C:\Users\Povolny\Desktop\citace3.png C:\Users\Povolny\Desktop\citace4.png C:\Users\Povolny\Desktop\citace5.png C:\Users\Povolny\Desktop\citace6.png Ta nálad vybudovaná kolem Beka je možná kontroverzní, každopádně vyvolává dost pocitů hrdosti mezi studenty i zaměstnanci. Nicméně je to polarizace, kterou jsme se letos snažili už trochu tupit a odsobňovat, aby z toho byl víc sport MU a prezident než rektor a prezident, ale ono to moc nejde. Média a lidi rádi personalizují. •Plány a výzvy •aplikace pro Android •online.muni.cz a sociální sítě v AJ •newslettery pro různé cílové skupiny •více multimediálního obsahu Díky za pozornost •David Povolný david.povolny@gmail.com 549 49 4646, 724 118 798 @dpovol •Sledujte nás: online.muni.cz, věda.muni.cz facebook.com/muni @muni_cz instagram.com/muni_cz Tohle je můj twitter