Strategické investice Masarykovy univerzity do vzdělávání SIMU+ ERDF investiční a stavební projekt, komplementární k MUNI 4.0 Základní informace o SIMU+ • Navazuje na „měkké“ aktivity MUNI 4.0 (komplementární projekt), obsahuje odpovídající stavební a investiční aktivity • Financován z Evropského fondu pro regionální rozvoj (ERDF - European Regional Development Fund) • Projekt je zaměřen pouze na podporu výukových aktivit pro pregraduální studenty a studenty se specifickými potřebami • SIMU+ byl za celou univerzitu připravován a koordinován týmem na Lékařské fakultě MU • Práce na přípravě projektu, které začaly na konci roku 2014, vyvrcholily podáním žádosti o podporu v létě 2016 - celková alokace na ERDF výzvu: 10 000 mil. Kč - podpořeno: 88 žádostí ze 114 podaných (8 353 mil. Kč) - požadováno pro SIMU+: 1 172 mil. Kč (max. 1 200 mil. kč) - přidělená výše podpory: 1 164 mil. Kč (snížení jen o 0,68 %!) - získaný počet bodů SIMU+: 94 ze 100 možných • Projekt bude řešen v letech 2017 - 2022 Co je obsahem projektu SIMU+ Zapojené HS Aktivita Lékařská fakulta výstavba objektu simulačního centra s optimálně navrženou strukturou specializovaných učeben zohledňujících zavedení moderních forem výuky a prostor simulujících reálné nemocniční prostředí; vybavení prostor odpovídající technikou a simulátory. SIMU bude vybudováno pro účely inovované výuky studijních programů Všeobecné lékařství a Zubní lékařství přístrojové a materiální vybavení laboratoře pro praktickou výuku nového studijního programu Embryolog ve zdravotnictví Ekonomicko-správní fakulta vybudování simulační laboratoře a rekonstrukce výukových prostor pro inovovanou výuku 3 studijních programů -Veřejná ekonomika a správa, Veřejná správa, Podniková ekonomika a management Fakulta sociálních studií vybudování simulačního pracoviště pro výuku inovovaných studijních programů Mediální studia a žurnalistika a Politologie Pedagogická fakulta přístrojové a mat. vybavení pro praktickou výuku nového studijního programu Speciální pedagogika - komunikační techniky Filozofická fakulta stavební úpravy a vybudování výukového zvukového a multimediálního nahrávacího studia související s vytvořením nového studijního programu Zvukový design a multimediální technologie Přírodovědecká fakulta přístrojové a materiální vybavení pro vzdělávací účely nových studijních programů Biotechnologie a Geoenvironmentální rizika a sanace včetně vybudování výukového hydrogeologického vrtu Fakulta sportovních studií přístrojové a materiální vybavení pro praktickou výuku nového studijního programu Kondiční a osobní trenér Teiresiás zpřístupnění vybraných budov MU pro studenty s pohybovým postižením, odstranění stávajících bariér, pořízení materiálního a přístrojového vybavení souvisejícího s podporou inkluzivního vzdělávání Rozpočet projektu SIMU+ po HS 973 310 62 043 40 414 28 798 27 876 21 473 6 669 3 507 LF ESF PřF FSS FF SPSSN FSpS PdF [tis. Kč] SIMU LF … simulační výuka na Lékařské fakultě Masarykovy univerzity… Trocha vzpomínání… • Projekt simulačního centra Lékařské fakulty vzniká od roku 2014 • Multidisciplinární tým • Od počátku významná spolupráce se zahraničními subjekty • Simulační centra • Rakousko • Německo • Švýcarsko • Virtuální pacient • Velká Británie • Řecko • Polsko • Švédsko • Od počátku je kladen důraz nejen na vlastní budovu a její vybavení, přestože budou nejviditelnější… Nové prostory určené pro simulovanou výuku 1. „Nemocniční prostředí“ pro nácvik týmové interakce Operační sál, Jednotka intenzivní péče/ ARO, Urgentní příjem, Standardní oddělení, Novorozenecká JIP, Porodní sál 2. Místnosti pro simulační „debriefing“ zpětná vazba k simulacím, rozebírání klíčových situací na videozáznamu z předchozí simulace. Vyžadují speciální HW a SW vybavení a AV techniku. Klíčové pro realizaci simulačního tréninku týmové spolupráce. 3. Oborově specifické prostory se speciálním simulačním vybavením Stomatologie, virtuální operativa, virtuální pitva, „Basic či Essential Skills“. 4. Učebny pro problémově orientovanou výuku (Problem Based Learning). Vhodné pro moderní učení v malých skupinkách napříč kurikulem. 5. Moderní posluchárny pro koncept „Flipped Classroom“ Učení velkých skupin v tzv. „hnízdech“. Tyto prostory doposud nejsou k dispozici nebo v suboptimálním uspořádání či množství. V plánování bývají často opomíjeny. Budova Simulačního centra Lékařské fakulty Urgentní příjem Stomatologické patro „Nemocniční“ patro Patro moderních výukových metod Simulovaný heliport Vybavení Simulačního centra … ale hlavně moderní směry ve výuce… • Realizace není bez příslušné infrastruktury možná • Funkčnost nadřazena formě • Andrew Laing • Navazuje na několik projektů realizovaných v uplynulém období • AKUTNĚ.CZ, MEFANET, CROESUS, WAVES, SEPSIS-Q aj. • Hardware/ Software • Pro rozhodování – virtuální pacient • Pro nácvik dovedností – trenažér (od jednoduchého po virtuální realitu) • Týmová spolupráce a tzv. „21st century skills“ – pokročilý pacientský simulátor či simulovaný pacient • Tzv. „měkké“ výukové metody • Problem Based Learning, Flipped Classroom aj. • Klade se důraz na přípravu studenta, pedagog je spíše průvodcem … a na komplexní změnu kurikula. • Garantovaně implementované simulační jednotky napříč kurikulem • Průběh a hodnocení kurikula lépe měřitelné • Návaznost na projekt OPTIMED • Srovnatelný průběh národně i mezinárodně (benchmarking) • Objektivní strukturovaná klinická evaluace tzv. „OSCE“ • Hmatatelný průběh kurikula • Vše směřuje k tzv. „Day 1 Skills“ (definované jako odborná způsobilost absolventa např. v novelizaci zákona 95/2004 Sb.) • Svojí komplexností implementace do pregraduální výuky je koncept Simulačního centra Lékařské fakulty ojedinělý i ve světovém měřítku. Věděli jsme čím student prošel… … nyní budeme vědět jak student prošel. Harmonogram Krok Zahájení Ukončení Získání stavebního povolení + územní řízení - projektování podkladů generálním projektantem, tvorba kombinované dokumentace pro územ. řízení a stav. povolení I.2016 XII.2016 Vyhodnocení projektu MŠMT - podání žádosti - informace o podpoření projektu - očekávaný termín Rozhodnutí (právní akt) VIII.2016 IV.2017 VII.2017 Stavba a vybavení - dokumentace pro výběr dodavatele, - výběrové řízení na dodavatele vč. uzavření smlouvy o dílo - stavba - kolaudace - dodávka interiérů, vybavení a simulační techniky V.2017 VIII.2017 II.2018 V.2019 XI.2017 I.2018 IV.2020 II.2020 III.2020 Dokončení a uvedení do provozu V. 2020 Výuka v prostorách komplexního simulačního centra X.2020 aktuální stav Rozpočet a vybavení SIMU LF • nejdražším přístrojem v projektu je simulátor intervenční radiologie (3,88 mil. Kč) • pro výuku Všeobecného lékařství je plánován nákup cca 400 simulátorů a speciálních přístrojů v hodnotě přes 126 mil. Kč • pro Zubní lékařství je plánován nákup 550 simulátorů a přístrojů v hodnotě přes 142 mil. Kč Pozemky - inv. 5 264 0,5% Budovy, projekt. práce - inv. 508 494 52% Simulátory, zařízení - inv. 250 509 26% HW a vybavení - inv. 53 944 6% Nehmotný inv. majetek 10 314 1% Osobní výdaje - nei. 66 018 7% Simulátory, zařízení - nei. 61 345 6% Služby - nei. 7 704 1% Nepřímé náklady - nei. 9 717 1% [tis. Kč] Umístění stavby SIMU v rámci Kampusu S J VZ Pohled z východní strany – vstup do Kampusu