Masarykova univerzita Žerotínovo nám. 617/9, 601 77 Brno, Česká republika www.muni.cz Strategický záměr Masarykovy univerzity na léta 2021–2028 Znění před závěrečnou jazykovou korekturou a grafickou úpravou 2 Úvodní slovo Vážené dámy, vážení pánové, držíte v rukou Strategický záměr Masarykovy univerzity na léta 2021–2028, zásadní koncepční rozvojový dokument určující směřování naší univerzity ve vzdělávání, výzkumu, společenské roli a v jejím infrastrukturním rozvoji na další léta, který je výsledkem intenzivní celouniverzitní debaty. Tuto strategii považuji za důležitý milník svého rektorského působení a jsem velmi rád, že jsme její přípravu zvládli formou důsledné celouniverzitní diskuze navzdory tomu, že vše probíhalo ve velmi náročném krizovém období. Když jsem se v září 2019 ujímal rektorského úřadu, ani jsem nepomyslel na to, že bychom mohli jako univerzita a společnost čelit tak závažné epidemii. Koronavirová krize testuje naši rozvahu, odolnost, soudržnost, předvídavost a vůli. Ale věřím, že vše zvládneme a že k příštím létům můžeme hledět s nadějí, že z této bezprecedentní krize vyjdeme posíleni. A rovněž věřím, že právě Strategický záměr Masarykovy univerzity na léta 2021–2028 vytváří základní ideové a koncepční předpoklady pro další růst a rozvoj a ukazuje jasný směr pro naši univerzitu. Rád bych na tomto místě poděkoval všem děkanům, všem ředitelům součástí univerzity, všem kolegyním a kolegům z řad zaměstnanců a studentů naší univerzity, kteří se zapojili do přemýšlení o budoucnosti naší univerzity a přiložili tak ruku k dílu při přípravě tohoto strategického dokumentu. Velmi si cením toho, že jako univerzita dokážeme hledat společnou vizi a promluvit jedním hlasem. A velmi mě také těší, že se na přípravě strategie podílela také naše nová, již desátá fakulta – Farmaceutická fakulta Masarykovy univerzity. Její založení v roce 2020 bylo významným strategickým a rozvojovým krokem v dějinách naší univerzity. Ve svém rektorském inauguračním projevu na podzim roku 2019 jsem se zmínil o důležitosti dvou základních veličin, které považuji za významné pro fungování univerzity: o pohybu a času. Myslím, že každá moudrá instituce se musí pohybovat kupředu, musí umět předjímat následnou sekvenci událostí a měla by umožňovat dříve netušená propojení svých jednotlivých součástí. A být jako celek dynamická, pohyblivá a kreativní. A čas pak bývá zásadní rozdílovou veličinou; což v praxi znamená, že nelze vést nekonečné diskuze a odkládat rozhodnutí, čekat na nejpříhodnější dobu, která mnohokrát ani nenastane. Mám za to, že Masarykova univerzita prokazuje, že umí být institucí dynamickou, pohyblivou a kreativní. A zároveň institucí, která se dokáže rozhodovat včas a volit správná řešení. Myslím, že pro společenství, jakým je naše univerzita, zůstává stále platným imperativem nejen to, abychom jako akademická obec měli společnou vizi, ale abychom zároveň byli soudržní a jednotní v dnešním „tekutém“ světě. Abychom společně pečovali o akademické svobody, dbali na akademickou integritu, abychom byli kritickou instancí ve společnosti a dokázali být uvážlivým hlasem rozumu ve světě, kterému se toho často nedostává. Abychom zkrátka byli tím, čím má univerzita v tom nejhlubším smyslu být především – tedy společenstvím idejí, hodnot a ducha. T. G. Masaryk řekl: „Člověk si musí najít svou cestu. Jestli ji opravdu hledá, najde ji velmi brzy. Potom se jí ale už musí držet, nebo zabloudí.“ Myslím, že jsme jako Masarykova univerzita hledali – a společně hledáme. A že jsme společně nacházeli – a nacházíme. Strategický záměr Masarykovy univerzity na léta 2021–2028 toho budiž důkazem. Martin Bareš rektor 3 Poslání Posláním Masarykovy univerzity je přispívat svou vědeckou činností, vzděláváním studentů a společenským působením ke kvalitnímu a zdravému životu všech generací a ke svobodné, soudržné a bezpečné společnosti. Hodnoty Masarykova univerzita od svého založení vždy respektovala a vyznávala demokratické hodnoty svobodné republiky. Tyto hodnoty dodnes tvoří základ její vnitřní kultury a jsou široce sdíleny akademickou obcí univerzity. Těmito hodnotami jsou: − Úcta, jako základ vnitřní kultury, vzájemný respekt, solidarita a partnerství při veškerém jednání. Úcta k principům zakládajícím rovnost příležitostí a transparentnost. Jakož i úcta k zásadám akademické etiky. − Svoboda, respektovaná a obhajovaná jako společenský imperativ. Taktéž jako princip vnitřního uspořádání univerzity v podobě akademické svobody výuky a bádání či svobody zodpovědné volby vlastní studijní cesty, ale také jako princip institucionální autonomie univerzity vůči státu. − Zodpovědnost, zdůrazňující úlohu univerzity jako spolutvůrce veřejného mínění, řešitele lokálních i celospolečenských témat a poskytovatele veřejné služby otevřeného všem. Rovněž individuální zodpovědnost studentů a zaměstnanců odrážející se v respektu k univerzitním pravidlům a v sounáležitosti s univerzitou. 4 Vize V roce 2028 Masarykova univerzita bude: − Univerzitou výzkumnou, uznávanou v mezinárodním měřítku a excelentní institucí v českém vysokém školství udávající trendy v naplňování všech univerzitních rolí − Univerzitou, kde vzdělávání a věda překračují hranice jednotlivých disciplín, neboť podporuje interdisciplinaritu a personalizaci studia, vznik mezioborových výzkumných týmů a synergie mezi pracovišti − Univerzitou, kde jsou výuka, vědecká činnost i společenské působení nedílnou součástí profesního portfolia akademických pracovníků − Univerzitou náročnou ve studijních požadavcích, jejíž absolvent je úspěšnou osobností, s perspektivním uplatněním a aktivním přístupem k životu, pokud svou pílí využil všech možností rozvoje, které mu byly nabídnuty − Univerzitou, jež je inspirující komunitou, která svými zásadami a každodenním počínáním plně respektuje a naplňuje principy společenské odpovědnosti a přispívá k řešení Cílů udržitelného rozvoje, v souladu s čímž vede své studenty i zaměstnance − Univerzitou, kde jsou studenti vnímáni jako respektovaní kolegové, s nastavenými procesy a zvyklostmi pro spolupráci se zaměstnanci při řešení důležitých otázek směřování a fungování jednotlivých agend i instituce jako celku − Univerzitou, jež je příkladem zodpovědného a náročného zaměstnavatele jednajícího dle principů transparentnosti, rovnosti a nediskriminace, podporujícího dosažení profesních cílů a zároveň slaďování pracovního a osobního života všech svých zaměstnanců − Univerzitou, která je vzorem ve své vnitřní kultuře, ve schopnosti dospět ke konsenzu, v harmonizaci svých součástí ve prospěch univerzity jako celku a v integritě pracovního i studijního prostředí, jež je charakteristické vysokými etickými a profesionálními standardy 5 1 Výuka a vzdělávání Profil absolventa Masarykovy univerzity Absolvent Masarykovy univerzity si v průběhu studia osvojí odborné znalosti a související dovednosti, které svou povahou odrážejí specifika zvoleného studijního programu, resp. příslušné vědní disciplíny a ve vyšších stupních studia i individuální zaměření každého studenta. Pro zajištění dlouhodobé uplatnitelnosti svých absolventů univerzita usiluje o to, aby u svých studentů, vedle výše uvedeného, formovala také průřezové a přenositelné kompetence, které jim umožní dlouhodobě používat nabyté znalosti a dovednosti v profesním i osobním životě, s patřičnou mírou samostatnosti i osobní odpovědnosti a s porozuměním širšímu společenskému kontextu. Absolvent Masarykovy univerzity je osobností, která je žádaná a uplatnitelná na trhu práce v souladu s potřebami společnosti, neboť: − je vzdělána i nad rámec své hlavní disciplíny v oblastech, které si zvolila z širokého portfolia studijních a tvůrčích možností nabízených univerzitou, − ovládá na vysoké úrovni světový jazyk odpovídající vystudovanému oboru a profesnímu směřování, na komunikační úrovni druhý světový jazyk, absolvovala zahraniční stáž nebo část studia v cizím jazyce a je schopna obstát v globalizovaném světě, − umí analyticky a kriticky myslet, spolupracovat, disponuje digitálními kompetencemi, praktickými zkušenostmi a je připravena se učit a rozvíjet po celý život, − vnímá trendy a problémy ve společnosti, dokáže o nich přemýšlet a formulovat vlastní postoje, není jí lhostejné okolní dění, rozumí otázkám společenské odpovědnosti a udržitelného rozvoje, má zájem být aktivním občanem usilujícím o pozitivní vývoj ve společnosti. Strategické cíle 1.1 Posílit důležitost výuky jako prestižního akademického poslání se zaměřením na úspěch studentů ve studiu i v životě a stát se institucí charakteristickou svou excelentní výukou, která je vyhledávaná kvalitními a talentovanými uchazeči 1.2 Zajistit flexibilitu studijních cest s důrazem na personalizaci studia, interdisciplinaritu kurikula a jeho dlouhodobou uplatnitelnost a posilovat motivaci studentů k vlastnímu rozvoji a učení se 1.3 Rozvíjet progresivní moderní výukové metody, distanční a online formy vzdělávání a posilovat participaci studentů a odborníků z praxe na výuce i v hodnocení její kvality 1.4 Umožňovat vzdělávání pro profesní růst a osobní rozvoj v průběhu celého života odpovídající studijní nabídkou a posílením významu celoživotního vzdělávání 1.5 Vnímat a nadále posilovat internacionalizaci jako integrální součást studijní nabídky, kurikula, obsahu a forem výuky i poskytovaných služeb na všech fakultách univerzity 6 Klíčové výsledky a indikátory 1.1.1 Výukové kompetence a zkušenosti jsou plnohodnotně začleněny do kritérií habilitačního řízení a řízení ke jmenování profesorem i zohledněny a specifikovány v náplních práce 1.1.2 Nastavený systém oceňování vynikající pedagogické práce oceňuje jednotlivce i akademické týmy a podporuje tvorbu a šíření výukových inovací konkrétními nástroji 1.1.3 Počet studentů na učitele (udržení příznivého poměru odrážejícího kvalitu vzdělávání a zároveň zohledňujícího růst populace uchazečů) 1.1.4 Podíl neúspěšných studentů ve studijních programech v různých fázích studia (klesající trend) 1.2.1 Studenti bakalářských studijních programů (nepodléhajících regulaci) mají praktickou možnost volit si studijní plán až do druhého semestru 1.2.2 Implementovaná pravidla umožňují pružné přestupy studentů mezi studijními programy 1.2.3 Počet studentů, kteří úspěšně absolvovali kurzy společného univerzitního základu (rostoucí trend) 1.2.4 Počet studentů volících interdisciplinární charakter studia kombinací hlavního (maior) a vedlejšího (minor) studijního plánu (rostoucí trend) 1.2.5 Zavedené nástroje pro vyrovnání znevýhodnění studentů v počátečních fázích studia 1.3.1 Počet studijních programů realizovaných ryze distanční formou (rostoucí trend) 1.3.2 Online vzdělávání tvoří integrální součást výuky a učení se ve všech formách studia na všech fakultách 1.3.3 Počet studentů a odborníků z praxe zapojených do hodnocení kvality výuky (v procesech hodnocení studijních programů, v rámci programových rad apod.; rostoucí trend) 1.4.1 Systematizovaná nová nabídka všech možností celoživotního vzdělávání dostupná na webu univerzity strukturovaná dle typických potřeb potenciálních uchazečů (kombinované a distanční formy studijních programů pro studium při zaměstnání, krátké profesní programy pro změnu kvalifikace, online kurzy pro získání konkrétní dovednosti atd.) 1.4.2 Univerzita nabízí svým studentům možnost identifikovat své dovednostní portfolio před vstupem do profesního života 1.5.1 Povinnost absolvovat minimálně jeden odborný předmět v cizím jazyce v rámci českého studijního programu zavedena na všech fakultách univerzity 1.5.2 Počet odborných předmětů vyučovaných v cizích jazycích v nefilologických studijních programech uskutečňovaných v češtině (rostoucí trend) 1.5.3 Počet cizojazyčných kurzů v režimu blended learning zařazených do standardní studijní nabídky na jednotlivých fakultách (rostoucí trend) 1.5.4 Počet studijních programů v angličtině ve všech typech studia s uskutečňovanou výukou (rostoucí trend) 1.5.5 Podíl zahraničních studentů ve studijních programech (rostoucí trend) 1.5.6 Podíl studentů absolvujících v průběhu studia zahraniční studijní pobyt (v délce 1 měsíc, 1 semestr atd.; rostoucí trend) 1.5.7 Celouniverzitně fungující Welcome Centre s širokou nabídkou služeb pro zahraniční studenty i zaměstnance 7 Opatření pro naplnění strategických cílů I. Studijní nabídka a průchod studiem Studijní nabídka, celoživotní vzdělávání − Identifikace elitních programů ve studijní nabídce a podpora jejich rozvoje s cílem posílit jejich prestiž v očích uchazečů v rámci konkurence v ČR i zahraničí − Vytváření profesních studijních programů s integrovanou povinnou stáží v průběhu studia, s participací firem či jiných potenciálních zaměstnavatelů přímo na výuce apod. − Racionalizace struktury studijních programů zohledněním poptávky po studijních programech, omezením duplicit atd. − Podpora dalšího rozvoje společných studijních programů vytvářených a uskutečňovaných více fakultami − Vytvoření koncepce kombinovaného a distančního studia v návaznosti na národní debatu a v ní uvažované koncepty − Příprava studijní nabídky v podobě programů krátkého cyklu, non-degree, micro-credentialing, v režimu celoživotního vzdělávání, kombinované či distanční formy, které umožní doplnění či změnu kvalifikace zájemcům v průběhu profesního života nebo které přímo reagují na poptávku zaměstnavatelů − Vytvoření online kurzů z různých disciplín v českém i v anglickém jazyce pro různé cílové skupiny a využití vlastních i mezinárodních platforem pro jejich sdílení − Sdílení zaznamenaných přednášek odborníků z univerzity s cílem (mimo jiné) oslovit motivované uchazeče (i stávající studenty) hledající odborné informace − Příprava a realizace vzdělávacích programů v rámci specializačního vzdělávání (atestace lékařů, aprobace učitelů, další vzdělávání pedagogických pracovníků na školách atd.) − Vytvoření a implementace pravidel odpovídajících specifikům studijních programů pro uznávání výsledků předchozího neformálního vzdělávání i informálního učení − Rozšíření služeb kariérního poradenství např. směrem ke změně či zvyšování kvalifikací již zaměstnaných absolventů, směrem k veřejnosti formou nabídky kurzů celoživotního vzdělávání apod. − Udržování kontaktu s vlastními absolventy prostřednictvím nabídky jejich dalšího rozvoje pomocí odborných přednášek na univerzitě, online kurzů apod. − Posílení koordinace celoživotního vzdělávání poskytovaného různými součástmi univerzity s důrazem na jeho propagaci, rozvoj a záruku kvality − Založení vzdělávacího institutu se specifickou vzdělávací nabídkou orientovanou na uspokojování poptávky po studiu a celospolečenské potřeby Společný univerzitní základ, tzv. odložená volba, personalizace studia, ukončování studia − Dokončení společného univerzitního základu tvořeného předměty z různých disciplín, předměty interdisciplinárními, včetně předmětů v angličtině, a to po vzoru odborných kurzů na světových univerzitách − Příprava souvisejících procesů a realizace výuky společného univerzitního základu napříč fakultami − Dokončení vnitřních pravidel a procesů souvisejících s implementací tzv. odložené volby v rámci studijních programů a podněcování nezbytných zevních legislativních změn pro její praktickou realizaci − Nastavení vnitřních pravidel umožňujících přestupy mezi studijními programy bez nutnosti ukončovat studium a zároveň s maximální mírou uznávat již absolvované části studia 8 − Zavádění praktických nástrojů podporujících personalizaci studia, např. kombinovatelností modulů v rámci MU, uznáváním předchozího vzdělání, absolvováním distančního kurzu online formou v angličtině atd. − Revize obsahu státních závěrečných zkoušek a požadavků na zpracovávání závěrečných prací tak, aby odrážely diverzifikaci studijních programů v návaznosti na profil absolventa a výstupy z učení daných studijních programů (např. nahrazení faktografických zkoušek odbornou rozpravou v návaznosti na téma závěrečné práce, nahrazení závěrečné práce projektem řešeným ve spolupráci s potenciálním zaměstnavatelem apod.) II. Uchazeči, přijímací řízení, spolupráce se školami, studijní neúspěšnost Uchazeči a přijímací řízení − Regulace počtu studujících v jednotlivých studijních programech v návaznosti na poptávku, úspěšnost studia a uplatnění absolventů − Sjednocování minimálních požadavků na uchazeče napříč studijními programy a fakultami − Dokončení, pilotní ověření a zavedení nových Testů studijních předpokladů MU ve formě adaptivního testování − Posilování alternativních forem přijímacího řízení ve smyslu zohlednění mimoškolních aktivit uchazečů, účastí v odborných soutěžích, certifikovaných jazykových zkoušek, excelentních výsledků v konkrétních předmětech na SŠ, uměleckého talentu, sportovního nadání apod., a to vedle testů znalostí a předpokladů pro studium − Rozvíjení různých forem podpory pro otevírání příležitostí ke vzdělávání uchazečům se zdravotním, sociálním i jiným znevýhodněním − Podpora zvyšování sociální mobility za pomoci projektů, které zajistí vyrovnávání předpokladů pro vstup do vysokoškolského studia − Informování a motivování ke studiu potenciálních zájemců z řad Romů, dalších národnostních, kulturních či jiných menšin, osob se zdravotním postižením či se specifickými potřebami, osob ohrožených sociálním vyloučením nebo osob s jiným znevýhodněním − Rozlišení přijímacího řízení pro prezenční a kombinovanou formu studia s ohledem na rozdílné motivace uchazečů Spolupráce se školami, aktivity pro žáky, studenty i učitele − Vytvoření ucelené nabídky vzdělávacích, tvůrčích, zájmových i sportovních akcí pro žáky a studenty dle věkových kategorií a oborů a její zprostředkování základním a středním školám i rodičům − Posilování aktivních forem prezentace univerzity na středních školách, např. rozšířením sítě univerzitních ambasadorů z řad studentů, zapojením akademických pracovníků do návštěv na středních školách atd. − Maximalizace využití potenciálu Středoškolské odborné činnosti pro identifikaci talentovaných studentů − Rozvoj stávajících a vytvoření nových ucelených programů pro rozvoj talentu motivovaných středoškolských studentů a žáků základních škol, např. Bioskop, Dětská univerzita, Juniorská akademie, Mini-Erasmus atd., s cílem posílit jejich nadšení pro další vzdělávání a správné volby následného studia − Umožnění přístupu středoškolským studentům do výuky vybraných předmětů s předpokladem následného uznání získaných kreditů v rámci řádného studia na univerzitě − Vytvoření nabídky specializovaných kurzů (z oblasti společenskovědních, humanitních, přírodních věd a informatiky) určených pro absolvování středoškolskými studenty (díky čemuž mohou získat například bonus v rámci příjímacího řízení na MU) 9 − Poskytování odborného poradenství pedagogům na středních školách v otázkách obsahu a formy výuky klíčových předmětů i v otázkách úskalí vysokoškolského studia z pohledu studenta, případně i navazování systematické spolupráce v této oblasti se středními školami (např. pořádání seminářů pro středoškolské učitele, ředitele, poradce, výuka předmětů na SŠ akademickými pracovníky, hospitace učitelů ze SŠ na univerzitní půdě) Předcházení studijní neúspěšnosti − Zajištění dostupnosti dat a relevantních analýz pro učitele a garanty studijních programů s cílem průběžného vyhodnocování zdrojů studijní neúspěšnosti i získávání zpětné vazby k různým aspektům výuky, předmětů a studijních programů − Revize požadavků na studenty v počátcích i průběhu studia na úrovni studijních programů, rozložení studijních nároků v přiměřené míře do průběhu semestru a zajištění včasné informovanosti studentů o všech nárocích v průběhu akademického roku − Včasná identifikace studentů ohrožených předčasným ukončením studia prostřednictvím dat v Informačním systému MU a dalších indikátorů reflektujících dosavadní studijní úsilí i další souvislosti − Poskytování individualizované podpory a různých typů poradenství studentům ohroženým studijním nezdarem − Školení zaměstnanců studijních oddělení (případně i dalších) v oblasti komunikace se studenty a náležitého přístupu při řešení studentských obtíží apod. − Poskytování podpory akademickým pracovníkům v oblasti metod výuky a komunikace se studenty s cílem náležitě motivovat studenty a co nejvíce rozvíjet jejich potenciál k podpoře studijní úspěšnosti − Rozvíjení mentoringu ze strany studentů vyšších ročníků směrem ke studentům v nižších ročnících a jeho institucionální uchopení na úrovni fakult − Posílení metodické podpory zaměřené na studenty a školitele, implementace dalších potřebných opatření s cílem posilování akademické etiky III. Výuka a učení, zajišťování kvality, inovativní prvky Rozvoj pedagogických kompetencí, kvalitní výuka, získávání zpětné vazby − Posilování důležitosti a prestiže pedagogické práce akademických pracovníků, např. promítáním pedagogické kariéry do habilitačních řízení a řízení ke jmenování profesorem, hodnocením pedagogických kompetencí učitelů, diskuzí o této problematice na různých fórech fakultní i celouniverzitní úrovně, v rámci Rady pro vnitřní hodnocení MU apod. − Identifikace nejlepších příkladů kvalitní výuky (např. prostřednictvím studentského hodnocení) a jejich náležité oceňování formálními i neformálními způsoby (např. doporučováním hospitací na hodinách výborně hodnocených přednášejících) − Standardizace rozvoje relevantních kompetencí akademických pracovníků a doktorandů pro kvalitní výuku např. v oblasti nových forem výuky, způsobů hodnocení studentů, výuky zahraničních studentů, vedení závěrečných prací atd. − Rozvíjení ICT gramotnosti akademických pracovníků pro distanční formu synchronní i asynchronní výuky včetně jejich podpory v aktivním využívání dostupných nástrojů − Nastavení pravidel pro spolupráci s garanty studijních programů, získávání jejich zpětné vazby a supervize jejich činnosti ze strany Rady pro vnitřní hodnocení MU apod. − Péče o kvalitu vzdělávací činnosti prostřednictvím realizace pravidelných hodnocení studijních programů a tematických hodnocení v různých oblastech výuky a vzdělávacích forem (metody výuky, výstupy z učení, testování a ověřování znalostí a kompetencí atd.) 10 − Nastavení mechanismů sledování kvality uvnitř studijních programů, včetně reflexe názorů studentů, například prostřednictvím programových rad v bakalářských, magisterských a navazujících magisterských studijních programech − Revize stávajícího studentského hodnocení výuky, diskuze o možných modelech a nových prvcích studentského hodnocení v průběhu semestru či dle specifických potřeb − Posílení využívání poznatků ze studentského hodnocení výuky na úrovni jednotlivých předmětů, v rámci hodnocení studijních programů, v rámci hodnocení akademických pracovníků, na úrovni managementu fakulty apod. a informování studentů o užitečnosti této zpětné vazby a o přijatých opatřeních, které z ní pramení − Realizace uchazečských, studentských a absolventských šetření a rozšíření práce s výsledky studentských průzkumů, promítání jejich závěrů do úvah o inovacích ve výuce, o volbě vzdělávacích metod, o struktuře kurikula, o službách uchazečům, studentům, absolventům apod. Formy výuky a inovace − Vytváření podmínek pro reflektování aktuálních stylů učení se současných studentů, např. výukou koncipovanou s účastí studentů (s jejich spoluúčastí na obsahu kurikula i výuce samotné), zapojováním digitálních technologií do výuky, aplikací jiných relevantních forem výuky − Obohacování frontální výuky formami interaktivními, distančními, projektovou výukou, simulační výukou apod. tam, kde je to relevantní − Modernizace fyzické podoby výukových prostor v souladu s cíli a metodami výuky, vytváření prostředí pro interdisciplinární příležitosti a spolupráci studentů − Zavádění nástrojů pro systematickou podporu, sdílení, ověřování a oceňování výukových inovací Rozvoj talentu, zapojování studentů do výzkumu, získávání praktických zkušeností a podpora podnikavosti − Systematická identifikace nadaných studentů a jejich oslovení odpovídající nabídkou vzdělávacích a tvůrčích aktivit na úrovni studijních programů, fakult i univerzity (např. týmové projekty a zapojování do mezinárodních soutěží, specifické předměty apod.) − Vytváření příležitostí pro zapojování studentů pregraduálního studia do výzkumných aktivit, včetně nabídky stipendijního ohodnocení či účasti přímo v grantu, či zavádění výzkumně zaměřených kurzů do kurikula studijních programů − Nabídka rozmanitých stipendijních programů k posílení motivace studentů, ocenění jejich talentu a výjimečných výsledků či k překonávání různých znevýhodnění při studiu − Vybudování fungujícího systému podpory stáží při studiu nejen pro profesně zaměřené studium − Podpora praktických stáží studentů v tuzemsku i zahraničí v rámci akademických i profesních studijních programů a vytváření dalších příležitostí k prohlubování spolupráce s partnerskými podniky, institucemi, organizacemi apod. − Podpora podnikavosti a podnikání studentů všech disciplín nabídkou odpovídajících kurzů zajišťovaných i ve spolupráci s partnery (např. Jihomoravské inovační centrum) − Zajišťování výuky předmětů zaměřených na inovace a trendy v oboru s účastí odborníků z praxe − Vytvoření nabídky technologicky zaměřených kurzů a jejich výuka napříč fakultami IV. Internacionalizace kurikula a studijní nabídky, související služby Internacionalizace kurikula a jazykové kompetence − Stanovení minimálních požadavků pro implementaci prvků internacionalizace do kurikula a studijních povinností na bakalářském, magisterském a navazujícím magisterském stupni studia na 11 všech fakultách (povinnost absolvovat alespoň jeden předmět v cizím jazyce v daném typu studia nebo absolvovat část studia v zahraničí) − Vyžadování cizojazyčných kompetencí, v souladu s oborovou diferenciací, pro vstup do bakalářského, magisterského a navazujícího magisterského studia a následné cílené rozvíjení odborných jazykových kompetencí studentů různými formami jako nedílné součásti studia pro jeho úspěšné absolvování (např. výukou předmětů v cizím jazyce, cizojazyčnými letními školami, jazykovými kurzy, online formami vzdělávání) − Rozvíjení globálních a interkulturních kompetencí studentů posilováním internacionalizace kurikula ve studijních programech − Zvyšování podílu odborných předmětů vyučovaných v cizích jazycích v českých studijních programech na všech fakultách − Posílení výuky cizího jazyka (zejména angličtiny) pro specifické a profesní účely dle zaměření studijních programů − Systémové rozvíjení kompetencí akademických a dalších pracovníků podílejících se na výuce (vč. doktorandů) v oblasti internacionalizace kurikula, výuky v cizím jazyce, výuky sdílené se zahraničními přednášejícími apod. − Přijetí opatření pro sledování kvality cizojazyčných předmětů a programů − Budování knižních fondů v knihovnách, včetně elektronických informačních zdrojů, pro podporu internacionalizace kurikula − Zajištění dostatečné a rozmanité nabídky kurzů cizích jazyků pro studenty, akademické a neakademické pracovníky − Podpora a motivace ke zpracovávání závěrečných prací v cizích jazycích i v českých studijních programech − Zvyšování motivace akademických pracovníků pro výuku sdílenou s přednášejícími ze zahraničních univerzit − Rozvoj nabídky společných předmětů pro domácí i zahraniční studenty s cílem zefektivnit výuku a posílit příležitosti pro vzájemné potkávání studentů z více zemí − Podpora a rozšiřování nabídky kurzů s hostujícími zahraničními pracovníky a jejich zpřístupnění studentům všech fakult s cílem posílit mezioborové vazby − Organizace letních škol v cizích jazycích − Přijetí opatření pro maximální míru automatického uznávání výsledků z období studia v zahraničí Studijní nabídka v cizích jazycích − Vytvoření mezioborového a mezifakultního studijního programu typu Liberal Arts v angličtině pro bakalářský typ studia − Příprava prestižního interdisciplinárního studijního programu PPE (Politics, Philosophy and Economics) v anglickém jazyce − Realizace společného mezinárodního magisterského studia typu Erasmus Mundus − Uskutečňování mezioborových studijních programů v angličtině či v jiných cizích jazycích ve spolupráci několika kateder v rámci jedné fakulty nebo kooperací více fakult pro bakalářské a navazující magisterské studium (např. i technologického zaměření) − Sledování a vyhodnocování poptávky zahraničních studentů po cizojazyčných programech a reakce odpovídající nabídkou studia v cizích jazycích − Zefektivnění procesů v oblasti vytváření akreditací double degrees apod. 12 Zahraniční mobility − Vytvoření ucelené nabídky mezinárodních mobilit pro studenty i pracovníky, včetně zavedení nových typů mobilit, jako jsou blended mobility, virtuální semináře, COIL kurzy apod. − Využití konsorcií spolupracujících univerzit, EDUC, CGU, Haagská síť atd., k využívání netradičních typů mobilit a dalších forem internacionalizace − Zavedení podpůrných nástrojů pro motivaci k výjezdům těch skupin studentů, které obecně vyjíždějí méně, a pro studenty se specifickými nároky − Vytváření stipendijních programů pro podporu oboustranných mobilit studentů − Implementace potřebných procesů v souvislosti s iniciativou Erasmus Without Paper Podpůrné služby a adaptační nástroje pro studenty i zaměstnance − Nabídka možností intenzivní přípravy studentů a zaměstnanců na zahraniční pobyt (např. dvoutýdenní intenzivní jazykový kurz, online konzultace s partnerskými univerzitami, cílená jazyková příprava na výjezd neakademických pracovníků atd.) − Poskytování komplexních informačních služeb zahraničním zájemcům o studium o nabídce studijních programů, službách pro studenty, procesu uznávání předchozího vzdělání získaného v zahraničí, procesu získání víza atd. − Rozvíjení poradenských služeb zahraničním studentům a pracovníkům prostřednictvím Centra zahraniční spolupráce, International Support Office, Centra jazykového vzdělávání, zahraničních oddělení na fakultách či studijních oddělení a propojení uvedených pracovišť v poskytovaném servisu − Nabídka adaptačních nástrojů a příležitostí pro přijíždějící studenty ze zahraničí (např. orientační týden v českém prostředí, kurzy češtiny atd.) − Posílení nabídky psychologického poradenství v anglickém jazyce pro zahraniční studenty Propagace a spolupráce − Posílení propagace možností studia v cizích jazycích aktivním marketingem v zahraničí, online formami a kampaněmi na sociálních sítích, využíváním k tomu určených portálů, prostřednictvím studentských ambasadorů apod. − Nastavení systému spolupráce se zahraničními studenty a absolventy a rozvinutí vlastního stipendijního a absolventského programu − Zapojování univerzity do strategické mezinárodní spolupráce, budování partnerství a účast v mezinárodních organizacích a konsorciích sdružujících univerzity různých států 13 2 Výzkum a doktorské studium Strategické cíle 2.1 Přispívat k řešení globálních a lokálních výzev prostřednictvím základního i aplikovaného výzkumu a uplatňování jeho výsledků ve společnosti v oblastech zdraví a kvalitního života, vzdělanosti, historického a kulturního dědictví, udržitelného rozvoje, technického pokroku, bezpečnosti, práv a rovnosti ve společnosti 2.2 Usilovat o excelenci v mezinárodním výzkumném prostoru rozvíjením interdisciplinárních strategických témat, akcentováním perspektivních výzkumných oblastí, efektivním využíváním a sdílením budovaného špičkového zázemí a schopností zaměstnávat a motivovat výjimečné vědce a mladé výzkumné pracovníky 2.3 Posilovat kvalitní vědecký výkon s mezinárodním ohlasem na všech součástech univerzity, a to vhodnými nástroji zohledňujícími oborové odlišnosti a různou výchozí úroveň výzkumu 2.4 Zavést vyšší standardy v doktorském studiu napříč obory s důrazem na kvalitu vědeckých výsledků doktorandů, získávání mezinárodních zkušeností v průběhu doktorského studia a na dodržení časového harmonogramu studia 2.5 Věnovat náležitou pozornost socioekonomickému postavení doktorandů a jejich plnohodnotnému začleňování do vědecké komunity jako perspektivních kolegů s cílem posílit jejich motivaci pro úspěšné dokončení studia a následnou kariéru Klíčové výsledky a indikátory 2.1.1 Úspěšná realizace strategického rozvojového projektu v oblasti inovací pro zdravou a bezpečnou společnost 2.1.2 Vybudované kvalitní univerzitní zázemí propojující základní a klinický výzkum v oblasti lidského zdraví a plné využívání výzkumného potenciálu Farmaceutické fakulty MU 2.1.3 Počet návrhů a získaných projektů v grantových schématech mezinárodních poskytovatelů, kde je MU v roli řešitele nebo spoluřešitele (zejména v Horizon Europe) 2.1.4 Počet projektů ve spolupráci s průmyslem / státní správou / samosprávou (TA ČR, MPO apod.; rostoucí trend) 2.2.1 Podíl Highly-cited publikací podle Web of Science 2.2.2 Počet podaných návrhů a získaných individuálních mezinárodních prestižních výzkumných grantů (např. ERC; rostoucí trend) 2.2.3 Všechny klíčové infrastruktury univerzity v přírodovědných, informatických, sociálně-vědních a humanitních oborech fungují v režimu sdílených laboratoří (tzv. core facilities) 2.2.4 Nové úspěšně etablované týmy držitelů MUNI Award in Science and Humanities 2.2.5 Zavedená periodická evaluace kvality výzkumu jako standardní součást řízení na všech fakultách a vysokoškolských ústavech (funkční peer review panely atd.) 2.3.1 Podíl vědeckých výsledků, které jsou indexovány hlavními světovými multidisciplinárními citačními databázemi (Web of Science, Scopus a další relevantní) z celkového počtu výsledků autorů z MU (rostoucí trend) 2.3.2 Podíl vědeckých publikací autorů z MU uveřejněných v prvním a druhém kvartilu rankingu dle citačního ohlasu (např. IF, AIS) oborově příslušných časopisů na Web of Science (rostoucí trend) 2.3.3 Počet vědeckých publikací v 1 %, 5 % a 10 % celosvětově nejcitovanějších publikací podle Web of Science s klíčovou rolí autorů z MU (první / korespondenční autor; rostoucí trend) 14 2.4.1 Zavedené standardy doktorského studia na fakultách i jako součást vnitřního hodnocení doktorských studijních programů 2.4.2 Implementované standardizované požadavky na kvalitu práce školitelů doktorandů 2.4.3 Podíl vědeckých výsledků doktorandů, které jsou indexovány hlavními světovými multidisciplinárními citačními databázemi (Web of Science, Scopus a další relevantní) z celkového počtu výsledků doktorandů z MU (rostoucí trend) 2.4.4 Podíl vědeckých publikací doktorandů v prestižních zdrojích (časopisy, vydavatelé) s ohledem na oborová kritéria kvality dané vědní disciplíny (rostoucí trend) 2.4.5 Podíl studentů absolvujících v průběhu doktorského studia zahraniční stáž (v délce min. 1 měsíc, 1 semestr apod.; rostoucí trend) 2.4.6 Podíl úspěšných absolventů doktorského studia v rámci standardní doby studia (rostoucí trend) 2.5.1 Průměrná výše finančního ohodnocení na doktoranda na jednotlivých fakultách (rostoucí trend) 2.5.2 Počet podpořených doktorandů ze stipendijních programů pro oceňování excelentních výsledků v doktorském studiu (rostoucí trend) 2.5.3 Portfolio motivačních nástrojů pro doktorandy a školitele v rámci MUNI PhD Academia 2.5.4 Zavedený systém monitorování uplatnění a kariérních drah absolventů doktorského studia Opatření pro naplnění strategických cílů I. Směřování výzkumu, podpora excelence a společenské relevance, spolupráce s aplikační sférou − Cílený rozvoj strategických výzkumných priorit vycházejících ze zdravotních, sociálních, technických a ekonomických výzev společnosti, a to zejména v oblastech biomedicíny, farmacie, bezpečnosti, zdraví a kvality života, životního prostředí a udržitelného rozvoje, s podporou umělé inteligence a synergiemi napříč univerzitou − Identifikace perspektivních oborů dle stanovených kritérií (např. dle vnitřního formativního hodnocení výzkumu, bibliometrických analýz publikačního výkonu a mezinárodního oborového srovnání) a podpora jejich rozvoje prostřednictvím nových principů standardních rozpočtů jednotlivých součástí i interními grantovými schématy − Pravidelný monitoring vědeckých výstupů s cílem identifikovat nová dynamická témata a osobnosti s mimořádně rychlým nástupem vědeckého ohlasu, dále témata či osobnosti s tradičně dlouhodobě vynikajícím vědeckým ohlasem a využití výsledků monitoringu v systému individualizované podpory i v univerzitních strategiích − Motivace a praktická podpora vzniku mezioborových a multioborových týmů z přírodovědných, informatických, společenskovědních a humanitních oborů − Posilování technologického směřování tvůrčí činnosti univerzity a identifikace příležitostí pro praktickou aplikaci vědeckých poznatků − Institucionální zakotvení spolupráce s významnými partnery, jako jsou např. Fakultní nemocnice Brno, FNUSA včetně ICRC, Akademie věd ČR, instituce v konsorciu CEITEC atd. − Zavedení podpůrných nástrojů pro motivaci vědců k volbě témat nejen základního, ale i aplikovaného výzkumu − Zvyšování aplikačního využití výsledků výzkumu rozvíjením souvisejícího servisu pro spolupráci s partnery z aplikační sféry (tj. průmysl, státní správa, samospráva atd.) a podporou transferu technologií a znalostí, Proof of Concept projektů a zakládání spin-off společností − Vytváření nástrojů pozitivní motivace pro zvyšování relevance výzkumu a rozvoj spolupráce s aplikační sférou mimo jiné i v návaznosti na priority Inovační strategie ČR 2019–2030 a Regionální inovační strategie Jihomoravského kraje 2021–2027 15 − Rozvíjení dlouhodobé mezisektorové spolupráce a posilování úzké výzkumné spolupráce s průmyslem, státní správou a samosprávou − Vytvoření příležitostí (diskuze, workshopy, semináře) k předávání praktických zkušeností akademických pracovníků i studentů ze spolupráce s aplikační sférou v rámci univerzity, popularizace aplikovaného výzkumu, konceptů start-up a spin-off a oceňování výjimečných kooperací s praxí − Propojování výzkumu a výuky zapojováním všech výzkumných pracovišť na univerzitě do vzdělávací činnosti adekvátní formou s cílem posílení přenosu nejnovějších vědeckých poznatků směrem k pregraduálním a postgraduálním studentům − Posílení aktivní komunikace i popularizace vědy a výzkumu jako důležité součásti akademické a vědecké práce napříč akademickou komunitou formou odpovídajících nástrojů a opatření v rámci pracoviště II. Internacionalizace − Využívání institutu mimořádných profesorů pro získávání a zaměstnávání špičkových seniorních akademických a vědeckých pracovníků ze zahraničí − Posílení využívání institutu tvůrčího volna (tzv. sabbatical) a podpora horizontální mobility akademických a vědeckých pracovníků mezi více institucemi − Rozšíření cílené podpory získávání excelentních vědců ze zahraničí a rozvoj systému jejich následné integrace v prostředí ČR, Brna a univerzity − Maximalizace využití potenciálu zahraničních akademických a vědeckých pracovníků jejich zapojením do výuky, univerzitního dění apod. − Implementace pravidel a motivačních nástrojů pro podporu publikování výsledků v nejvlivnějších mezinárodních časopisech podle rankingu Journal Citation Reports a jejich ekvivalentech v oborech málo zastoupených v mezinárodních komerčních databázích Web of Science a Scopus − Vytváření grantových strategií na úrovni fakult a dalších pracovišť s cílem získávat granty z mezinárodních schémat a posílit zapojování do mezinárodních konsorcií (např. v programu Horizont Evropa a navazujících iniciativách) III. Evaluace tvůrčí činnosti součástí univerzity, pracovišť i jednotlivců − Zavedení vnitřního formativního hodnocení výzkumu na úrovni fakult, vysokoškolských ústavů i jednotlivých výzkumných týmů − Posílení významu vnitřního hodnocení výzkumu s cílem definovat závazná strategická rozhodnutí − Získávání nezávislého kritického peer review v hodnocení kvality vědecké práce jako součásti vnitřního systému hodnocení − Spolupráce s Mezinárodní vědeckou radou MU a dalšími panely odborníků při evaluaci výzkumu a reflektování získaných doporučení − Rozvoj nástrojů pro hodnocení kvality práce a výkonu akademických a vědeckých pracovníků a pokračování v pravidelném hodnocení zaměstnanců dle platných vnitřních postupů − Tvorba bibliometrických analýz a zohledňování získaných poznatků při evaluacích fakult a vysokoškolských ústavů, při vyhledávání příležitostí pro kooperace, v rámci hodnocení výkonu jednotlivých pracovišť apod. − Zajišťování propojení požadavků na uchazeče v habilitačních řízeních a v řízeních ke jmenování profesorem s vícekriteriální bibliometrickou analýzou jejich publikačních aktivit − Podpora evidence vědeckých výsledků v lokálních bibliografických databázích za účelem poskytnutí dat pro relevantní analýzu vědeckého výkonu univerzity napříč všemi obory se zohledněním oborově specifických druhů výsledků i multijazykovosti 16 IV. Systém financování VaV, získávání grantů a vnitřní grantová schémata − Zavedení motivačního systému financování vědy a výzkumu na univerzitě v souladu s vnitřní definicí kvalitní vědy a se zásadami zodpovědné evaluace výzkumu dle mezinárodně uznávaných principů respektující oborové zaměření pracovišť a reflektující výsledky národního hodnocení dle Metodiky 2017+ − Interní diskuze k tématu ekonomického kontextu tvůrčí činnosti a praktických finančních dopadů na celouniverzitní a fakultní rozpočty − Posilování vazby mezi kvalitní vědeckou činností a financováním vědy v rozpočtových strategiích jednotlivých součástí a pracovišť univerzity − Posílení grantové úspěšnosti pracovišť a součástí s podprůměrným vědeckým výkonem jasnou grantovou strategií a specifickou formou návazné podpory − Identifikace pracovníků a výzkumných týmů s potenciálem vědecké excelence a zajištění jejich maximální individualizované podpory při získávání grantů i následného zázemí − Revize interních grantových schémat (např. Grantové agentury Masarykovy univerzity) s důrazem na získávání mezinárodních grantů (ERC a další), na podporu mezioborových a multioborových témat i mladých vědců − Vytvoření finančních nástrojů k vyrovnání fluktuací výzkumných týmů v návaznosti na ukončování vysoce prestižních grantů (např. ERC) − Vytvoření nástrojů, které umožní přenos poznatků a zkušeností od úspěšných žadatelů o prestižní granty směrem k ostatním akademickým a vědeckým pracovníkům i doktorandům V. Výzkumná centra a infrastruktury − Vytvoření a realizace investiční strategie pro obnovu a rozvoj výzkumné infrastruktury − Péče o vybudovaná výzkumná centra a core facilities a podpora jejich synergií s dalšími součástmi a pracovišti univerzity − Zvýšení počtu core facilities a zajištění transparentního přístupu k takto provozovaným výzkumným infrastrukturám interním i externím uživatelům − Udržování výsadní pozice univerzity na Cestovní mapě ČR velkých infrastruktur pro výzkum, experimentální vývoj a inovace − Podpora projektů velkých výzkumných infrastruktur při jejich začlenění do evropské cestovní mapy výzkumných infrastruktur VI. Doktorské studium Přijímací řízení do doktorského studia − Aktivní komunikace s uchazeči o doktorské studium s cílem představovat možné kariérní dráhy (profesní vs. akademické) a požadavky na tvůrčí činnost i výuku, které na ně budou v průběhu studia kladeny − Nastavení přijímacího řízení ověřujícího motivaci uchazečů k danému tématu s cílem posílit výběr talentovaných a motivovaných uchazečů s předpoklady studium dokončit (např. stanovení povinnosti zpracování eseje k danému tématu, zpracování projektu k výzkumnému cíli apod.) − Realizace mezinárodních výběrových řízení do doktorského studia a tomu odpovídající inzerce náborových aktivit s cílem získávat do studia i perspektivní zahraniční studenty Přijímání uchazečů do doktorského studia ve prospěch užšího výběru kvalitních a perspektivních studentů (optimalizace počtu přijímaných dle specifik jednotlivých oborů) a regulace počtu doktorandů na jednoho školitele 17 Předcházení studijní neúspěšnosti − Sledování úspěšnosti doktorandů v různých fázích studia, analyzování příčin předčasného ukončování studií a následná práce se zjištěnými výsledky v rámci oborových rad a vedení fakult − Systematická práce s oborovými radami na jednotlivých fakultách za účelem posílení jejich aktivní role v harmonizaci řízení doktorského studia, v poskytování zpětné vazby studentům, v práci se školiteli i v dalších aspektech − Revize postupů plánování průchodu doktorským studiem a zavedení systému pravidelného ověřování plnění cílů individuálních studijních plánů doktorandů tam, kde to není standardem − Zavádění motivačních nástrojů pro doktorandy i školitele k posílení úspěšnosti dostudování ve standardní době studia − Revize výukových povinností doktorandů s cílem zaměření činnosti studentů na aktivity související s výzkumem k tématu disertační práce − Standardizace požadavků na školitele vymezující rozsah zodpovědnosti při vedení doktorandů a poskytování metodické podpory školitelům např. formou seminářů a workshopů − Hodnocení kvality práce školitelů sledováním úspěšnosti dokončování studií doktorandů, průměrné délky studia, kvality výzkumných výsledků, uplatnění doktorandů po dokončení studia a promítnutí vybraných parametrů i do kvalifikačních řízení − Zavádění mentoringu jako dalšího způsobu poskytování zpětné vazby doktorským studentům v relevantních oborech Koncepce doktorského studia − Implementace standardů doktorského studia napříč studijními programy s ohledem na oborová specifika − Revize oborově specifických požadavků na disertační práce a publikační výsledky a definování doporučení a zásad pro publikační aktivity doktorandů − Podpora a vedení doktorandů k publikování výzkumných výsledků v prestižních zdrojích (časopisy, vydavatelé) v souladu s kvalitativními požadavky odpovídajícími daným vědním oborům − Revize kreditového systému v doktorském studiu − Rozvoj konceptu doktorské školy v podobě MUNI PhD Academia formou celouniverzitních i fakultních aktivit s cílem zajišťování společných prvků studia (např. vzdělávání v přenositelných dovednostech, semináře pro sdílení poznatků, kurzy se zahraničními vědci apod.) − Posilování mezinárodních vazeb při přípravě doktorandů a využívání principů dvojího vedení doktorských prací v rámci mezinárodní spolupráce − Podpora realizací národních i mezinárodních kolaborativních doktorátů − Posílení interdisciplinarity doktorského studia prostřednictvím nabídky kurzů z jiných vědních disciplín, zapojováním studentů do mezioborových projektů atd. − Rozvoj informační gramotnosti doktorandů s cílem zvýšení kvality jejich vědeckých výsledků − Zapojování doktorandů do popularizace vědy a výzkumu a zajištění tomu odpovídající podpory v rámci studia posilováním jejich komunikačních a dalších dovedností Socioekonomické postavení doktorandů − Stanovení motivační výše finančního ohodnocení s jasnými kvalitativními kritérii průběžné úspěšnosti ve studiu a v související publikační i výukové činnosti − Vytváření stipendijních programů pro oceňování excelentních výsledků v doktorském studiu − Rozšíření podpory vědeckých projektů studentů doktorského studia formou interních grantových soutěží a zapojováním do výzkumných grantů externích poskytovatelů 18 − Zajištění odpovídajícího zázemí doktorandům jako začínajícím vědeckým pracovníkům v rámci pracovišť Zahraniční mobility, stáže a kariéra doktorandů − Konkretizace požadavků na mezinárodní mobilitu doktorských studentů − Motivace doktorandů k zahraničním pobytům i nad rámec jednoho měsíce − Podpora stáží studentů doktorského studia v aplikační sféře (průmysl, státní správa atd.) a ve výzkumných institucích − Poskytování podpory pro slaďování doktorského studia a začínající kariéry s rodinným životem − Poskytování kariérního poradenství pro co nejlepší uplatňování končících studentů doktorského studia v akademické sféře i na odborných pozicích mimo ni − Motivace absolventů doktorského studia k pokračování kariéry na postdoktorandských pozicích v zahraničí v nejvyšší možné míře − Mapování kariéry úspěšných absolventů doktorského studia a udržování aktivního kontaktu s nimi 19 3 Vnitřní kultura a společenské působení Strategické cíle 3.1 Vytvořit koordinovanou univerzitní politiku pro oblast naplňování společenské role a zakomponovat ji do hodnocení kvality na úrovni univerzity, fakult a pracovišť jako žádoucí poslání spolu se vzděláváním a výzkumem 3.2 Vystupovat jako důvěryhodný a strategický partner, který svým širokým portfoliem odborností, nezávislých expertiz a schopností srozumitelně oslovit celou společnost aktivně přispívá k řešení lokálních i globálních výzev, nastoluje témata nová a kultivuje veřejnou diskuzi 3.3 Podporovat altruistické iniciativy směrem k veřejnosti iniciované studenty a zaměstnanci prostřednictvím otevřeného prostředí pro pomoc potřebným, rozvíjením spolkové činnosti a dobrovolnictvím 3.4 Působit jako centrum společenského, kulturního a sportovního života pro studenty, zaměstnance i veřejnost a vytvářet platformy i příležitosti pro vzájemná setkávání a šíření vědění 3.5 Posilovat sounáležitost studentů, zaměstnanců a absolventů s univerzitou a utvářet univerzitní komunitu sdílející společné hodnoty jako základní předpoklad pro naplňování všech univerzitních rolí Klíčové výsledky a indikátory 3.1.1 Implementované hodnocení společenské role univerzity jako součást zajišťování kvality 3.1.2 Zavedený proces volby prioritních témat vyplývajících ze společenské potřebnosti a jejich řešení ve spolupráci součástí univerzity 3.1.3 Fungující nástroj pro mapování naplňování společenské role univerzity jednotlivými studenty, zaměstnanci a pracovišti 3.2.1 Přehled realizovaných aktivit v rámci naplňování společenské role, společenské odpovědnosti (CSR) a Cílů udržitelného rozvoje (SDGs) zveřejňovaný na www.muni.cz 3.2.2 Počet vyjádření odborníků z univerzity k řešeným otázkám ve společnosti v relevantních médiích a v rámci veřejných debat (rostoucí trend) 3.3.1 Vytvořený fond pro podporu realizace projektů studentů a zaměstnanců se společensky prospěšným dopadem a objem alokovaných a čerpaných prostředků 3.3.2 Institucionalizovaná dobrovolnická činnost ve struktuře univerzity a přehled její činnosti 3.4.1 Zřízené kulturně-společenské centrum univerzity 3.4.2 Přehled a návštěvnost společenských, kulturních a sportovních akcí pořádaných pro univerzitní i širokou veřejnost 3.5.1 Zavedené interní hodnocení zaměstnanců zohledňující naplňování společenské role univerzity v rámci pracovního portfolia 3.5.2 Udělované ceny i jiná ohodnocení za společensky odpovědné iniciativy studentům a zaměstnancům 3.5.3 Ukazatele spokojenosti a sounáležitosti studentů, absolventů a zaměstnanců vyplývající z univerzitních průzkumů 20 Opatření pro naplnění strategických cílů I. Koncepce a systematická opatření v naplňování společenské role − Vytvoření koncepce a postupné zavádění hodnocení naplňování společenské role na úrovni univerzity i jejích součástí − Stanovování tematických priorit, v návaznosti na společenskou potřebnost, s cílem posílení dopadu realizovaných projektů do společnosti (např. tematický rok / tematický semestr pro zapojení více fakult v koordinovaných aktivitách atd.) − Vytvoření strategie přispívání univerzity k naplňování Cílů udržitelného rozvoje (SDGs), včetně způsobu monitorování její realizace napříč univerzitními činnostmi, v návaznosti na Strategický rámec Česká republika 2030 − Posílení koordinace aktivit zaměřených na různé cílové skupiny napříč univerzitou s cílem zefektivnění komunikace i celkového dopadu realizovaných aktivit (např. vytvořením tematických pracovních skupin, monitoringem plánovaných aktivit na daný rok a jejich větší synchronizací napříč součástmi) − Zakomponování získávání zpětné vazby k naplňování společenské role do relevantních studentských, absolventských a zaměstnaneckých průzkumů − Vytvoření fondu spravujícího finanční prostředky pro společensky prospěšné aktivity a stanovení pravidel pro podporování konkrétních projektů iniciovaných studenty a zaměstnanci − Podpora dobrovolnictví a jeho rozvoj v rámci univerzitních spolků či iniciativ na jednotlivých fakultách i dalších pracovištích a jeho institucionalizace − Posílení vzájemné spolupráce univerzitních pracovišť (Nakladatelství Munipress, Mendelovo muzeum, Archiv MU, Univerzitní centrum Telč, Univerzitní kino Scala a případně dalších) při naplňování kulturní role univerzity a v kultivaci vnitřního i vnějšího prostředí − Vybudování kulturně-společenského centra Masarykovy univerzity, včetně zajištění vhodných prostor, a posílení setkávání studentů, zaměstnanců, absolventů a široké veřejnosti při nejrůznějších příležitostech − Vytvoření platformy pro prezentaci ucelené nabídky kulturních a vzdělávacích aktivit pro širokou veřejnost − Institucionalizace spolupráce s klíčovými aktéry regionu v prioritních tématech (Jihomoravský kraj, statutární město Brno, Jihomoravské inovační centrum, klíčoví zaměstnavatelé, významné neziskové organizace, poskytovatelé zdravotních a sociálních služeb, školy, sportovní a kulturní organizace apod.) II. Dopad společenské role univerzity − Aktivní účast na tvorbě politik, strategií a legislativy na regionální, celostátní i mezinárodní úrovni, zejména v klíčových oblastech odrážejících expertizu MU − Podílení se na řešení strategických témat statutárního města Brna a Jihomoravského kraje (sociálních, environmentálních, ekonomických aj.) − Spolupráce s průmyslem a firmami, vzdělávacími institucemi, poskytovateli zdravotních a sociálních služeb, neziskovými a nevládními organizacemi, profesními sdruženími a asociacemi, veřejnou správou, státní správou atd. na konkrétních projektech, uzavírání nových partnerství − Posilování povědomí, v rámci univerzity i směrem k veřejnosti, o spektru konaných aktivit pro společnost a o jejich efektech (např. vytvořením samostatné sekce v rámci univerzitního webu, vydáváním roční sumarizace shrnující naplňování společenské role univerzity apod.) 21 − Působení v regionálním, celostátním i mezinárodním prostředí jako tvůrce standardu v inkluzivní politice (v oblasti vzdělávání osob se zdravotním postižením či se specifickými potřebami, osob ohrožených sociálním vyloučením nebo osob s jiným znevýhodněním apod.) − Kultivace veřejné diskuze rozvíjením mediálních aktivit prostřednictvím sociálních sítí, vlastního portálu em.muni.cz, vystupováním odborníků a expertů MU v médiích atd. − Vytvoření a uskutečňování mediálního tréninku pro studenty doktorských programů, začínající akademické a vědecké pracovníky, pracovníky ve vedoucích pozicích atd. s cílem rozvoje jejich kompetencí i posílení motivace pro vystupování v médiích − Vyhodnocování mediálního obrazu Masarykovy univerzity ve vztahu k institucím podobného typu − Podpora realizace aktivit a iniciativ rozšiřující znalosti a dovednosti, které přispívají k osobnímu rozvoji jednotlivce i společnosti (např. IT dovednosti, finanční a právní gramotnost, péče o vlastní zdraví a prevence atd.) − Uskutečňování širokého spektra vzdělávacích, osvětových, poradenských a prospěšných aktivit k nejrůznějším cílovým skupinám, které takovou pomoc potřebují (jakkoliv znevýhodnění, tělesně a duševně handicapovaní, sociálně vyloučení, nemocní, senioři atd.) − Budování profesní identity dle zaměření dané součásti univerzity zapojením v činnostech profesních a zájmových komor a organizací posilujících šíření dobré praxe v daném vědním oboru a přenos poznatků do společenského života − Realizace iniciativ a aktivit s cílem neformálního šíření vědění formou otevřených výukových kurzů sdílených online, veřejných debat, popularizačních aktivit k vědeckým výsledkům, výstav apod. − Rozvoj ediční činnosti univerzity k různým cílovým skupinám prostřednictvím vydávání odborných titulů i titulů naučně-popularizačních − Vytváření oborových sbírek v knihovnách s cílem zachování historického vývoje vědeckého poznání − Sdílení kulturního dědictví ve správě univerzity, zejména knihovního fondu, archiválií, sbírek apod., a to digitální formou s cílem posílit kulturní roli univerzity a šíření vědění ve vztahu k veřejnosti − Pořádání portfolia akcí pro veřejnost i akademickou obec s cílem rozvoje společenského, kulturního a sportovního života ve městě i v regionu III. Motivace studentů a zaměstnanců pro naplňování společenské role univerzity − Posilování povědomí o naplňování společenské role, společenské odpovědnosti univerzity (CSR) a Cílech udržitelného rozvoje (SDGs), o realizovaných i potenciálních aktivitách v těchto oblastech, světových i národních trendech, napříč univerzitou (např. samostatná sekce na webu, semináře, interní konference) − Zařazování problematiky společenské odpovědnosti a udržitelného rozvoje do univerzitního kurikula formou různě zaměřených kurzů, a to i v rámci společného univerzitního základu − Oceňování společensky prospěšných aktivit akademických, vědeckých i neakademických pracovníků jako součásti jejich profesního portfolia − Podpora studentských projektů společensky prospěšného charakteru a motivování k realizaci těchto aktivit např. symbolickou výší kreditů v rámci určených předmětů − Motivace zaměstnanců k naplňování společenské role různými opatřeními (např. organizace dnů pro charitu apod.) − Podpora činnosti a poskytování zázemí univerzitním spolkům a nejrůznějším zájmovým iniciativám 22 IV. Posilování sounáležitosti a budování univerzitní komunity − Oceňování (různými způsoby) kvalitní práce studentů, absolventů a zaměstnanců s cílem posilování kultury založené na vzájemném uznání − Posilování komunikace v rámci vnitřního prostředí univerzity s využitím současných komunikačních možností v online prostředí i prostřednictvím tištěných médií k různým interním cílovým skupinám − Rozvíjení interkulturní komunikace a integrace zahraničních pracovníků a studentů do života univerzity − Budování absolventské sítě a péče o vztahy s absolventy informováním o dění na univerzitě, nabídkou zajímavých služeb a vytvářením příležitostí pro jejich zapojení do činnosti a života univerzity (např. zapojením do interního hodnocení kvality, tematických pracovních skupin při řešení různých koncepčních otázek apod.) − Přiblížení univerzitního pracovního prostředí rodinám zaměstnanců, zejména dětem, formou speciálně připravených akcí (např. exkurze na pracovištích, Den dětí apod.) − Zavedení dnů otevřených dveří jednotlivých součástí univerzity a jejich pracovišť a dalších obdobných akcí určených pro interní veřejnost − Realizace kulturně-společenského, sportovního a volnočasového programu pro studenty a zaměstnance a vytváření dalších příležitostí pro neformální setkávání zaměstnanců a studentů − Poskytování informačních a poradenských a dalších služeb pro studenty, absolventy a zaměstnance (kariérní poradenství, specializovaný servis a poradenství osobám se specifickými nároky nebo se znevýhodněním, služby pro rodiče z řad studentů a zaměstnanců apod.) 23 4 Personální řízení a rozvoj zaměstnanců Strategické cíle 4.1 Být prestižním zaměstnavatelem se sdílenou vnitřní kulturou a otevřenou personální politikou na úrovni předních evropských univerzit s odpovídajícími procesy a nástroji personálního řízení 4.2 Vytvářet motivační prostředí oceňováním mimořádně kvalitních a výjimečných pracovních výsledků, poskytováním rovných příležitostí a podmínek pro individuální rozvoj a kariérní růst zaměstnanců i podporou slaďování pracovního a osobního života Klíčové výsledky a indikátory 4.1.1 Zavedený systém funkčních míst docentů a profesorů dle vybrané zahraniční praxe 4.1.2 Stanovená maximální možná délka funkčního období pro vedoucí pracovníky akademických a výzkumných pracovišť 4.1.3 Počet zahraničních akademických, vědeckých a neakademických pracovníků na MU (rostoucí trend) 4.1.4 Podíl akademických, vědeckých a neakademických pracovníků s pracovní zkušeností i vně MU, zejména získanou v zahraničí (rostoucí trend) 4.2.1 Získané ocenění HR Award všemi fakultami a vysokoškolskými ústavy univerzity 4.2.2 Plně implementovaný systém interního hodnocení zaměstnanců s návazností na ostatní typy hodnocení na univerzitě 4.2.3 Míra využívání nástrojů pro podporu slaďování pracovního a osobního života na jednotlivých součástech univerzity (rostoucí trend) Opatření pro naplnění strategických cílů I. Personální řízení − Stanovení maximální možné délky funkčního období pro vedoucí pracovníky akademických a výzkumných pracovišť (např. vedoucí kateder, ústavů, institutů) a odpovídající úprava Řádu výběrového řízení MU − Nastavení pravidel, v návaznosti na celouniverzitní diskuzi, k neslučitelnosti a kumulaci vedoucích funkcí v rámci univerzity − Nastavení pravidel, v návaznosti na celouniverzitní diskuzi, pro paralelní působení akademických a vědeckých pracovníků na více institucích − Vybudování systému funkčních míst docentů a profesorů podle zahraničních vzorů s mezinárodně srovnatelnými podmínkami − Implementace opatření k předcházení akademickému inbreedingu zejména formou obsazování pracovních pozic akademických a vědeckých pracovníků na základě otevřených výběrových řízení inzerovaných mezinárodně a uplatňování kritéria mimouniverzitního pracovního angažmá − Implementace podpůrných nástrojů pro zajištění průběžné generační obměny pracovníků na úrovni středního managementu a motivace k výchově jejich nástupců − Vytvoření a implementace koncepce stanovující postupy a kritéria v zaměstnávání pracovníků působících na postdoktorandských pozicích (nábor, podmínky, péče o tyto pracovníky atd.) 24 − Revize kvalifikačních požadavků a kritérií pro habilitační řízení a řízení ke jmenování profesorem − Realizace programů na podporu kariérního růstu pro akademické pracovníky (směřující k habilitaci nebo ke jmenování profesorem v rámci jednotlivých součástí univerzity), vědecké a neakademické pracovníky − Posílení vnímání etiky práce a jednání všech zaměstnanců jako součásti osobní integrity, informační a metodická opatření v této oblasti, včetně právního servisu II. HR Award, získávání a udržení výkonných a výjimečných pracovníků, péče o zaměstnance − Příprava a implementace souvisejících procesů, absolvování hodnocení, získání a udržení ocenění HR Excellence in Research Award jednotlivými součástmi univerzity − Modernizace a implementace individuálního hodnocení akademických, vědeckých a neakademických pracovníků, včetně jeho sladění s ostatními typy hodnocení na univerzitě − Mapování potřeb zaměstnanců na všech funkčních úrovních a stanovení požadavků zpřesňujících kritéria jejich kariérního růstu a dalšího rozvoje − Definování kritérií a vytvoření systému pro identifikaci talentů mezi zaměstnanci univerzity s cílem jejich dalšího rozvoje a přípravy na budoucí vedoucí či odborné pozice − Nastavení adaptačního procesu pro akademické i neakademické pracovníky nastupující do nových pozic (školitel, vedoucí pracoviště apod.) s cílem zrychlení jejich zapracování v souvislosti s novým obsahem práce a povinnostmi − Zavedení preventivních nástrojů pro předcházení nežádoucímu chování (např. šikana, diskriminace, sexuální obtěžování apod.) i nástrojů pomoci v případně výskytu − Aplikování existujících nástrojů podporujících částečné zapojování, a následně plný návrat, pečujících rodičů o děti či blízké osoby do pracovního života v rámci jednotlivých součástí a jejich pracovišť – částečného pracovního úvazku (i další formy pracovněprávního vztahu), pružné pracovní doby, výkonu práce v rámci home office (vč. využívání IT nástrojů pro online účast na jednáních, vzdáleného přístupu k datům apod.), sdíleného pracovního místa − Podpora provozu dětských skupin případně mateřských školek v rámci jednotlivých (či více) součástí univerzity − Realizace specializovaných programů a headhunting aktivit zaměřených na získávání výjimečných zaměstnanců − Rozvoj HR marketingu s cílem posílení značky Masarykovy univerzity jako prestižního zaměstnavatele III. Systematický rozvoj a vzdělávání zaměstnanců − Rozšíření nabídky vzdělávání Centra rozvoje pedagogických kompetencí MU ve formě i obsahu poskytovaných kurzů dle fungující a přenositelné zahraniční praxe i v návaznosti na potřeby jednotlivých cílových skupin − Vytvoření ucelené nabídky vzdělávání a rozvoje zaměstnanců v oblasti osobnostních kompetencí, manažerských kompetencí, kompetencí pro efektivní využívání IT technologií, cizích jazyků atd. − Podpora specifických cílových skupin zaměstnanců v oblasti dalšího rozvoje a získávání klíčových kompetencí s cílem zvýšení efektivity a kvality jejich práce (např. začínající akademičtí a vědečtí pracovníci, akademičtí, vědečtí a neakademičtí pracovníci na vedoucích pozicích, zaměstnanci na různých neakademických pozicích atd.) − Motivace a podpora akademických a neakademických pracovníků k získávání zahraničních zkušeností formou stáží, pracovních pobytů, blended mobility apod. 25 5 Informační systémy a IT podpora Strategické cíle 5.1 Naplňovat roli akademického lídra v elektronizaci procesů na veřejných vysokých školách, ve vývoji vlastních informačních systémů i v úrovni IT infrastruktury 5.2 Posilovat kompetence a pozici univerzity jako strategického partnera v oblasti kyberbezpečnosti a aktivně se podílet na rozvoji informační společnosti 5.3 Posílit efektivitu a flexibilitu fungování univerzity ve všech oblastech činnosti prostřednictvím IT podpory, elektronizace procesů a servisu uživatelům dle jejich aktuálních potřeb a stát se v maximální možné míře bezpapírovou institucí Klíčové výsledky a indikátory 5.1.1 Implementovaná jednotná enterprise architektura jako nový způsob řízení a rozvoje informačních systémů a služeb IT MU 5.1.2 Oblasti strategického řízení univerzity s plnou podporou rozhodování na základě dat 5.1.3 Komplexní poskytování digitální služby prostřednictvím Informačního systému MU 5.2.1 Úroveň bezpečnosti a způsobilost IT MU zpracovávat utajované informace, zvláštní kategorie osobních údajů i jiná data se zvláštní ochranou 5.2.2 Rozsah digitálního obsahu dostupného studentům, zaměstnancům, absolventům a veřejnosti prostřednictvím IT MU (rostoucí trend) 5.3.1 Přehled plně digitalizovaných agend v rámci univerzity 5.3.2 Přehled elektronických nástrojů pro komunikaci s uchazeči o studium, absolventy, partnery, pro vnitřní komunikaci a pro online realizaci komerčních činností 5.3.3 Přehled elektronických nástrojů pro synchronní a asynchronní výuku Opatření pro naplnění strategických cílů I. Informační systémy, komunikace − Vybudování jednotné enterprise architektury IT MU (vč. efektivního zadávání, vyhodnocování a koordinace požadavků pro tvorbu a úpravy informačních systémů dle potřeb uživatelů, interoperability jednotlivých součástí IT MU, jednotné správy přístupových práv, jednotné evidence licencí apod.) − Další rozvoj Informačního systému MU (IS MU), informačních systémů pro správu a provoz IT MU, learning management systémů a nástrojů k podpoře synchronní a asynchronní výuky a studijní administrativy ve všech formách studia − Implementace pokročilých technologií, včetně technologií založených na umělé inteligenci (AI), k vytěžování dat z informačních systémů univerzity pro potřeby rozhodovacích procesů na všech úrovních řízení − Generační obměna ekonomicko-manažerského informačního systému univerzity reflektující aktuální technologické trendy a potřeby uživatelů − Modernizace způsobu prodeje produktů a služeb z univerzitní nabídky prostřednictvím uživatelsky komfortních platforem včetně mobilních aplikací 26 − Implementace nové generace knihovního systému univerzity a pokračování v elektronizaci knihoven, digitalizaci fondů a implementaci nástrojů pro další užití digitalizovaného kulturního dědictví spravovaného MU ve smyslu směrnice (EU) 2019/1024 − Implementace CRM systému (Customer Relationship Management) pro efektivní komunikaci s uchazeči o studium, absolventy a partnery MU − Posilování mezinárodního charakteru univerzitního prostředí pokračováním v převádění dominantních aplikací v informačních systémech univerzity do anglického jazyka (případně dalších jazykových mutací) − Revize stávajících platforem vnitřní komunikace a určení další strategie jejich rozvoje napříč univerzitou − Koordinovaný rozvoj funkcionalit IT MU pro potřeby krizového provozu a řízení II. Elektronizace procesů a agend − Pokračování v plné elektronizaci procesů v souladu s požadavky právních a vnitřních předpisů ve všech relevantních agendách vč. ekonomické a personální administrativy, správy pohledávek a závazků, právního jednání aj. − IT podpora pro transformaci spisové služby na plně elektronickou formu − Rozvoj nástrojů pro evidenci vědeckých výstupů a hodnocení vědeckého výkonu − Rozvoj systémů pro kontrolu originality a implementace nových algoritmů pro vyhledávání podobností − Implementace principů Single Digital Gateway podle nařízení č. (EU) 2018/1724 a práva na digitální službu ve smyslu zákona č. 12/2020 Sb. do IT nástrojů pro komunikaci s uchazeči o studium, studenty, zaměstnanci a veřejností − Příprava a implementace potřebných procesů v souvislosti s iniciativou Erasmus Without Paper − Koordinovaný rozvoj nástrojů k plné elektronizaci právního jednání, vývoj i implementace nástrojů pro elektronická řízení III. Informační zdroje, data pro podporu rozhodování, vědecká data − Optimalizace portfolia elektronických informačních zdrojů, zejména klíčových vědeckých a odborných zdrojů s online přístupem, a pokračující působení v rámci Národního centra pro elektronické informační zdroje − Posílení role knihoven MU v oblasti informační podpory vědy a výzkumu s cílem budování jejich užšího kontaktu s akademickou obcí v oblasti evidence publikačních výsledků a informačně-vzdělávací podpory publikační činnosti − Zabezpečení podpory pro komplexní a efektivní využívání elektronických informačních zdrojů s dálkovým přístupem ve výzkumu i ve výuce − Zajištění přístupu k datům pro různé uživatele i jednotlivé úrovně rozhodování v přívětivé podobě s vhodnou softwarovou podporou − Vytvoření a implementace univerzitní strategie pro širší využívání režimu Open Access a Open Data IV. Kyberbezpečnost, IT infrastruktura, ochrana dat − Dobudování CYBER CAMPUS CZ Masarykovy univerzity − Posilování kompetencí týmu CSIRT-MU a rozvíjení jeho národních a mezinárodních kontaktů − Rozvoj organizačních a technických opatření k zajištění bezpečnosti IT MU 27 − Posilování spolupráce s Národním úřadem pro kybernetickou a informační bezpečnost, Národní agenturou pro komunikační a informační technologie a dalšími národními a mezinárodními orgány a organizacemi v oblasti kyberbezpečnosti a kyberobrany − Zajištění konkurenceschopné datové a výpočetní infrastruktury (včetně nastavení mechanismu pro její koordinované poptávání) pro náročné vědecké aplikace (např. výzkum v oblasti biotechnologií, medicíny, pokročilých materiálů apod.) − Rozvíjení nástrojů pro dlouhodobé uchovávání digitálních dat (tzv. LTP) − Aktivní účast v rozvoji národní e-infrastruktury (e-INFRA CZ) pro vědu, výzkum a vzdělávání a aktivní zapojení do budování EOSC (European Open Science Cloud) i evropských Open Science / Open Data platforem − Budování datové a výpočetní infrastruktury pro vývoj, simulace a testování autonomních systémů založených na umělé inteligenci (AI) − Zajištění infrastrukturních kapacit a podpůrných služeb pro posílení online výuky a využívání dalších online nástrojů pro jednání, sdílení informací a spolupráci napříč agendami − Další rozvoj systémových opatření a pravidel pro ochranu osobních údajů − Rozvoj nástrojů a postupů pro práci s citlivými daty a zvláštními kategoriemi osobních údajů (zejména zdravotnickou dokumentací) − Budování a provozování infrastruktury pro zpracování utajovaných informací za účelem realizace bezpečnostních projektů a spolupráce s bezpečnostními složkami 28 6 Správa instituce a infrastruktura Strategické cíle 6.1 Posílit strategické řízení a zajistit ekonomickou stabilitu univerzity zodpovědným hospodařením s důrazem na financování jasných priorit ve vzdělávání a výzkumu i na tvorbu rezerv, a to prostřednictvím výkonově orientovaného rozpočtu s vazbou na strategické cíle univerzity 6.2 Udržitelně a odpovědně řídit obnovu, rozvoj a budování univerzitní infrastruktury i pořizování souvisejících technologií a vybavení s cílem zajistit odpovídající funkční zázemí pro excelentní výzkum a kvalitní výuku i příjemné prostředí pro studenty a zaměstnance 6.3 V souladu s principy udržitelného rozvoje nakládat se zdroji energie, vodou a odpady a posílit informované řízení provozu univerzity umožňující efektivní užívání vybudovaných prostor i nakládání s majetkem Klíčové výsledky a indikátory 6.1.1 Upravená rozpočtová pravidla v návaznosti na zvolené kvalitativní parametry, reflexi aktuálních počtů studentů na fakultách a motivační systém financování výzkumu 6.1.2 Vyšší úspěšnost univerzity v soutěži o institucionální financování vzdělávání a výzkumu díky růstu v kvalitativních rozpočtových ukazatelích MŠMT 6.1.3 Vytvořené finanční rezervy univerzity, v návaznosti na nastavená pravidla jejich tvorby, pokrývající nároky na spolufinancování strategických rozvojových aktivit 6.2.1 Využívání certifikovaných postupů v souladu s environmentální odpovědností při realizaci novostaveb, rekonstrukcí a oprav budov 6.2.2 Implementovaná strategie odpovědného veřejného nakupování 6.2.3 Podíl zelených ploch v areálech univerzity (rostoucí trend) 6.3.1 Implementované strategie pro nakládání s energiemi, vodou a odpady a jejich měřitelé efekty 6.3.2 Podíl tzv. SMART budov, monitorovaných a řízených IT systémy, v rámci univerzity (rostoucí trend) 6.3.3 Zavedený systém školení zaměstnanců a studentů v problematice efektivního a environmentálně odpovědného provozu univerzity Opatření pro naplnění strategických cílů I. Rozpočet a hospodaření univerzity − Analyzování výkonu a kvality činnosti univerzity v různých oblastech, mezinárodní benchmarking, predikce vývoje klíčových ukazatelů, vyhodnocování dopadů národní politiky a trendů ve společnosti s cílem podpory strategického řízení − Zvýšení povědomí o metodice sestavování rozpočtu s cílem zlepšit informovanost akademické obce a posílit motivaci k dosažení lepších výsledků v rozpočtových kvalitativních indikátorech − Úprava vnitřního rozdělení příspěvku na vzdělávací činnost reflektující počty studentů, ekonomickou náročnost studijních programů a indikátory kvality ve vzdělávání i výzkumu 29 − Modifikace vnitřního rozdělení institucionální podpory na dlouhodobý koncepční rozvoj výzkumné organizace zavedením motivačního a výkonového systému financování vědy a výzkumu s podporou interních grantových schémat − Vytvoření a realizace investiční strategie pro obnovu a rozvoj infrastruktury − Začlenění Farmaceutické fakulty MU do ekonomické struktury univerzity a podpora její ekonomické soběstačnosti − Optimalizace hospodaření s univerzitními fondy s ohledem na strategické a rozvojové potřeby při zachování dostatečných finančních rezerv II. Provoz univerzity dle principů udržitelného rozvoje − Vytvoření a implementace strategie odpovědného veřejného nakupování zohledňující širší ekonomické, environmentální a sociální aspekty včetně uplatňování kvalitativních kritérií − Vytvoření a implementace strategií pro nakládání s energiemi, vodou a odpady − Zavádění systémových opatření pro snižování objemu produkovaného nerecyklovatelného odpadu, pro zvyšování podílu využívání obnovitelných zdrojů energie, pro šetrné nakládání s vodou, využití dešťové vody a zvyšování podílu využívání tzv. šedé vody − Zpracování srozumitelných zásad efektivního a zodpovědného nakládání s energiemi a vodou a motivace studentů a zaměstnanců k jejich dodržování − Snižování energetické náročnosti budov a modernizace souvisejícího technologického zařízení − Kultivace prostředí univerzity zvyšováním podílu zelených ploch a zvyšováním dostupnosti tzv. čisté dopravy − Monitorování uhlíkové i celkové environmentální stopy univerzity a přijímání opatření pro jejich snižování III. Investice do rozvoje fakult a souvisejícího zázemí − Rekonstrukce a dostavba areálu Botanická pro Fakultu informatiky MU − Umístění Ústavu výpočetní techniky do vlastního univerzitního objektu − Dobudování potřebného infrastrukturního zázemí pro výuku a výzkum na Pedagogické fakultě MU − Revitalizace a rekonstrukce půdních prostor v budově na Komenského náměstí pro výukové účely − Rekonstrukce půdních prostor spojených s vestavbou v areálu Přírodovědecké fakulty MU na ulici Kotlářská − Rekonstrukce objektu v ulici Tvrdého pro vzdělávací a kulturní aktivity − Revitalizace areálu Fakulty sportovních studií MU v ulici Veslařská − Optimalizace rozsahu a kvality služeb poskytovaných Správou kolejí a menz MU v oblasti ubytování a stravování vedoucí k dosažení očekávaného standardu − Implementace investiční strategie Správy kolejí a menz MU − Dobudování potřebných bezbariérových přístupů do univerzitních objektů včetně příslušných vnitřních úprav − Rekonstrukce stávajících objektů MU v souladu s aktuálními potřebami a možnostmi financování při zachování jejich historické a kulturní hodnoty − Vyhledávání a akvizice vhodných nemovitostí v souladu s dlouhodobými potřebami rozvoje univerzity a možnostmi financování 30 IV. Rozvoj Univerzitního kampusu Bohunice − Umístění Farmaceutické fakulty MU do nových objektů areálu UKB i do stávajících prostor − Realizace stavebních investic v rámci strategického rozvojového projektu zaměřeného na inovace pro zdravou a bezpečnou společnost − Dobudování víceúčelového otevřeného lehkoatletického centra a haly pro sálové sporty na Fakultě sportovních studií MU − Vestavba laboratoře pohybu a diagnostického centra na Fakultě sportovních studií MU − Zajištění dislokace a výstavby objektu pro archiv a uměnovědné obory v areálu UKB − Stavba studentského a stravovacího centra v UKB − Dobudování výzkumných a vzdělávacích kapacit v UKB nadstavbou a dostavbou stávajících pavilonů především v severní části areálu − Stavba vědeckého parku pro aplikační výzkum − Vybudování kongresového centra ve stávajících prostorách UKB − Výměna zdrojů vytápění a chlazení v objektech UKB − Rozvoj vnějšího prostředí univerzitního kampusu a začlenění zelených ploch pro aktivní využívání do stávajícího areálu V. Informační a řídící systémy budov, facility management − Zefektivnění výstavby nových univerzitních objektů aplikací Koncepce zavádění metody BIM (Building Information Modeling) v ČR − Využívání dat z BIM pro optimalizaci provozu budov a technologií − Implementace a rozvoj BMS (Building Management System) MU a související metodiky v rámci investiční výstavby a provádění oprav v univerzitních objektech − Zefektivnění provozu univerzitních budov integrací dat z BIM se systémem BMS − Rozšíření a optimalizace CAFM systému (Computer Aided Facility Management) pro potřeby efektivního provozu univerzitních budov včetně řízení obsazenosti prostor (Space Management) − Provádění aktivního energetického managementu infrastruktury s cílem posilování jejího efektivního využívání