1 Pedagogická fakulta MU Zápisy ze zasedání AS PdF MU – ak. r. 2017/2018 Č. j.: MU-IS/3535/2018/635362/PdF-1 Zápis č. 2 ze zasedání AS PdF MU ze dne 5. 12. 2017 Přítomni: senátorky a senátoři dle prezenční listiny; při zahájení AS PdF MU bylo přítomno 15 senátorů a senátorek; celkem se zasedání zúčastnilo 15 členů AS PdF MU. Zvaní hosté: doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D. – děkan PdF MU, doc. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D. – proděkan PdF MU doc. PhDr. Simona Koryčánková, Ph.D. – proděkanka PdF MU Ing. Zdeněk Hodis, Ph.D. – předseda Volební komise AS PdF MU Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D. – zástupkyně Katedry pedagogiky PdF MU Omluveni: PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D., Mgr. Petra Odehnalová Neomluveni: Bc. Richard Kavlík, Bc. Jaroslav Kotrba, Bc. Filip Schwarz, Mgr. Pavla Žáková Veřejnost: Program zasedání: 1. Schválení programu zasedání 2. Schválení zápisu z 1. zasedání AS PdF MU v ak. roce 2017/2018 3. Projednání převodu finančních prostředků Katedry pedagogiky a Katedry ruského jazyka a literatury do roku 2018, dle čl. 9 Pravidel sestavování rozpočtu PdF MU pro rok 2017. 4. Projednání stížnosti na průběh předmětu Asistentské praxe 5. Příprava inovované směrnice o habilitačních a jmenovacích řízeních 6. Strategie publikování na PdF MU 7. Informace o projektech řešených na PdF MU 8. Doplnění disciplinární komise PdF MU 9. Strategie úklidu PdF MU 10. Studentské oborové rady – správa předsedkyně SKAS PdF MU 11. Zpráva o průběhu voleb do AS PdF MU pro období 2018 – 2020 12. Různé 2 Předseda AS PdF MU M. Vrubel přivítal senátorky, senátory a hosty na závěrečném zasedání Akademického senátu Pedagogické fakulty MU. 1. Schválení programu zasedání Předseda AS vyzval senátorky a senátory k návrhům na doplnění a změnu programu jednání. Senátor R. Šíp navrhl přesunutí bodu č. 11 na místo budu č. 3 a změnu číslování následujících bodů. Senátor R. Horáček vystoupil s protinávrhem na zachování navrženého pořadí bodů s tím, že změnou pořadí dojde k výrazné časové prodlevě v projednání následujících bodů. Předseda AS M. Vrubel vyvolal hlasování o návrhu senátora R. Horáčka: AS PdF MU souhlasí s pořadím bodů v programu jednání, jak byly navrženy. Pro: 6, proti: 8, zdržel se: 1. Návrh nebyl přijat. Předseda AS M. Vrubel vyvolal hlasování o návrhu senátora R. Šípa: AS PdF MU souhlasí s přesunutím bodu č. 11 na místo bodu č. 3 a změnu číslování následujících bodů. Pro: 9, proti: 5, zdržel se: 1. Návrh byl přijat. Předseda AS požádal členy akademického senátu o schválení programu zasedání s pozměněným pořadím bodů dle předešlého hlasování. AS PdF MU schvaluje program zasedání. Pro: 10, proti: 0, zdržel se: 5. 2. Schválení zápisu z 1. zasedání AS PdF MU v ak. roce 2017/2018 Předseda AS vyzval senátorky a senátory ke vznesení připomínek k zápisu z minulého zasedání AS PdF MU. Žádné připomínky nebyly v průběhu jednání vzneseny, předseda AS požádal členy akademického senátu o schválení zápisu ze zasedání. AS PdF MU schvaluje zápis z 1. zasedání AS PdF MU v ak. roce 2017/2018. Pro: 15, proti: 0, zdržel se: 0. 3 3. Zpráva o průběhu voleb do AS PdF MU pro období 2018 – 2020 Zprávu o průběhu voleb představil předseda Volební komise AS PdF MU Z. Hodis. Volby proběhly dle Volební komise AS PdF MU v souladu s nastavenými pravidly. Na závěr své zprávy uvedl předseda Volební komise AS PdF MU doporučení pro změnu pravidel voleb, vycházející ze zkušeností s fungováním nového volebního systému na PdF MU. Celá zpráva je přílohou tohoto zápisu. Po přednesení zprávy se rozpoutala diskuse, jejímž výstupem je požadavek senátorů na úpravu pravidel pro konání voleb do AS PdF MU, která zpřesní možnosti průběhu volební kampaně a možnosti zástupců jedné komory vstupovat do volební kampaně zástupců druhé komory. V závěru předseda Obvodní volební komise AS MU Z. Hodis informoval o výsledcích voleb do AS MU pro období 2018 – 2020. Předseda AS M. Vrubel pořádal senátory o schválení dvou následujících usnesení: AS PdF MU bere na vědomí zprávu Volební komise AS PdF MU o průběhu voleb do AS PdF MU pro období 2018 - 2020. Pro: 14, proti: 0, zdržel se: 1. AS PdF MU žádá děkana PdF MU, aby otevřel diskusi o zpřesnění legislativních a etických pravidel voleb do AS PdF MU. Pro: 14, proti: 0, zdržel se: 1. 4. Projednání převodu finančních prostředků Katedry pedagogiky a Katedry ruského jazyka a literatury do roku 2018, dle čl. 9 Pravidel sestavování rozpočtu PdF MU pro rok 2017. Předseda AS M. Vrubel informoval senátorky a senátory, že na základě Pravidel sestavování rozpočtu PdF MU pro rok 2017, čl. 9, byl Akademický senát PdF MU požádán o projednání žádosti Katedry pedagogiky a Katedry ruského jazyka a literatury o meziroční převod částky převyšující povolený limit stanovený směrnicí. Směrnice uvádí, že pracoviště mohou do dalšího rozpočtového období převést nejvýše 15%, nebo 600 000,- z dotace přidělené pracovišti v rámci rozpočtu na daný rok na zakázce 1111. Zbylé ušetřené prostředky jsou převedeny do celofakultního FPP. Výjimku schvaluje děkan fakulty po projednání v AS PdF MU. Žádost Katedry pedagogika představila zástupkyně katedry Mgr. K. Lojdová, Ph.D.: V průběhu předchozího roku ušetřila Katedra pedagogiky prostředky díky roční nemoci jedné kolegyně a současně díky prodloužení rodičovské dovolené druhé kolegyně, která nastoupila do pracovního poměru zpět s odkladem pěti měsíců. Abychom ušetřené finanční prostředky efektivně investovali a eliminovali zvýšené pracovní vytížení 4 ostatních kolegů, zrealizovali jsme v tomto roce výběrové řízení na pozici akademického pracovníka (úvazek 1,0). Nástup akademického pracovníka byl však odložen o čtyři měsíce (z osobních důvodů). V obou případech jsme ušetřené prostředky nemohli investovat. Od září 2016 je navíc vyučován pedagogicko-psychologický modul dle nové akreditace a na výuce se podílí významněji další tři pracoviště. S navyšujícími se roky studia učí naše katedra méně, než v prvním ročníku bc. studia, kdy je studentů na naší fakultě nejvíce. Rozpočet je nastaven po dohodě s ekonomickým oddělením tak, že dodavatelským pracovištím se z rozpočtu katedry převádí prostředky. Tato částka však není zatím definitivně známa, neboť celý pedagogicko-psychologický modul nebyl ještě realizován. Jsme teprve ve druhém roce studia. Vzhledem k tomu, že nemůžeme předvídat, modelovat reálný objem finančních prostředků, záměrně ponechávám rezervu 15 % pro další rok, dokud neprojdeme komplexně tříletým bakalářský studijním programem. Do roku 2018 žádáme o převedení vyšší rezervy než stanoví Pravidla sestavování rozpočtu. Na této rezervě se významně podílí nevyplacené mzdové prostředky za odložený nástup z rodičovské dovolené, které již příští rok budou profinancovány. Žádost Katedry ruského jazyka a literatury představila vedoucí katedry doc. PhDr. Mgr. S. Koryčánková, Ph.D.: V průběhu let 2012 – 2015 ušetřila katedra finanční prostředky na dlouhodobé pracovní neschopnosti bývalé kolegyně s titulem Ph.D. (úhrnem 14 měsíců) a čerpání tvůrčího volna k habilitačnímu řízení (6 měsíců). Ušetřené peníze nebylo možné dlouhodobě efektivně investovat a eliminovat zvýšenou zátěž ostatních vyučujících, jelikož v tomto období měla uvedená kolegyně řádnou pracovní smlouvu a nebylo možné na její místo přijmout nového pracovníka. Katedra dlouhodobě hledá pracovníka na místo asistenta/odborného asistenta, nicméně při výběrových řízeních se nedaří najít dalšího vhodného zaměstnance katedry. Výběrové řízení bude opakovaně vypisováno, v současné době s katedrou externě spolupracuje vhodná kandidátka. Katedra dlouhodobě vykazuje velký výkon v získávání kreditů (velké množství volitelných předmětů pro posílení jazykové složky – ruština od nulové úrovně; kooperované kredity – až 200 studentů univerzity za semestr – předmět Základy ruštiny) a tím významně profituje v ukazateli A pro výpočet rozpočtu. Vzhledem k velikosti katedry a jejímu dřívějšímu problematickému fungování (před rokem 2011) je dlouhodobě nízká kvalifikace zaměstnanců katedry: 1 docent (od roku 2016); 3 Ph.D. (z toho 1 již 3. rok na rodičovské dovolené), 2,5 Mgr. Tedy celkem 6,5 úvazku. Přes veškerou snahu o vyšší čerpání finančních prostředků nebylo možné požadavku Směrnice děkana č. 1/2017 Pravidla sestavování rozpočtu PdF MU pro rok 2017 čl. 9 Meziroční převod dotačních prostředků ve znění účinném od 7. 3. 2017 vyhovět. Finanční rozklad katedry byl konzultován s ekonomickým a personálním oddělením PdF MU. 5 Do roku 2018 proto žádáme o možnost převodu vyšší rezervy než stanoví Pravidla sestavování rozpočtu. Na této rezervě se významně podílí nevyplacené mzdové prostředky, které již příští rok budou profinancovány. Předseda Ekonomické komise, senátor P. Vybíral, shrnul, že komise obě žádosti projednala a doporučuje jejich odsouhlasení. Předseda AS M. Vrubel požádal senátorky a senátory o schválení usnesení: . AS PdF MU souhlasí, v souladu s čl. 9 Pravidel sestavování rozpočtu PdF MU pro rok 2017, s převodem finančních prostředků ve výši, která přesahuje povolený limit pro převod prostředků do roku 2018, a to u Katedry pedagogiky a Katedry ruského jazyka a literatury. Pro: 15, proti: 0, zdržel se: 0. 5. Projednání stížnosti na průběh předmětu Asistentské praxe Studenti předmětu sepsali stížnost, uvedenou v podkladových materiálech k dnešnímu zasedání, ve které upozorňují na problematickou organizaci předmětu a své obavy, které mají z doučování v cizích rodinách v oblastech města se špatnou pověstí. Zástupci studentů vystoupili též na jednání AS PdF MU a vše doplnili komentářem. Studenti by stáli o to, aby předmět doučování měl plnohodnotnější alternativu v možnosti působení v pozici asistenta pedagoga na základních školách (v současné době je tato možnost omezena na malé množství studentů). Studenti by si též přáli doučovat předměty, které studují, a nikoliv zcela odlišné. Zástupci předmětu senátorka L. Gulová a senátorka M. Sedláková představili koncept asistentských praxí doplněný o reflektivní semináře. Uvedli, že studenti nemusí doučovat přímo v rodinách, ale mohou se dohodnout s rodinou na doučování ve škole či v nízkoprahovém centru. Všechny rodiny zařazené do programu jsou prověřené, například prostřednictvím OSPOD. Zástupci předmětu se omluvili studentům za organizační potíže v počátku semestru s tím, že tyto se již nebudou opakovat. Přislíbili též, že alternativa k doučování bude posílena a počet studentů, kteří si alternativu budou moci zapsat se navýší. Děkan fakulty J. Němec vyjádřil současnému systému asistentských praxí podporu. Zároveň však přislíbil studentům dohled nad odstraňováním organizačních potíží a nabídl spolupráci při komunikaci se studenty. AS PdF MU projednal stížnost na průběh předmětu Asistentské praxe Pro: 15, proti: 0, zdržel se: 0. 6 6. Příprava inovované směrnice o habilitačních a jmenovacích řízeních Směrnici představil proděkan T. Janík. Směrnice přináší kvantitativní snížení požadavků na jednotlivá kritéria, ale jejich kvalitativní navýšení. Nově bude též požadována zkušenost s pobytem v zahraničí delším než 1 měsíc. Do této zkušenosti se zahrnují též studijní pobyty a stáže, které uchazeč absolvoval v průběhu studia na vysoké škole. Nefinální návrh připravované směrnice je přílohou tohoto zápisu. 7. Strategie podpory publikování na PdF MU Inovovanou strategii představil proděkan T. Janík. V souvislosti se snahami o zvyšování kvality publikačních výstupů PdF MU vedení fakulty usiluje o nastavení motivujícího a podporujícího prostředí pro zaměstnance a doktorandy. Jde o podporu autorů, kteří připravují kvalitní texty směřující k publikování níže uvedených druhů výsledků odpovídajících definicím Metodiky hodnocení výzkumných organizací s předpokladem úspěchu v národním hodnocení výzkumu dle Modulu 1 – Kvalita vybraných výsledků a Modulu 2 – Výkonnost výzkumu, především v kategorii bibliometrizovatelných výsledků evidovaných v databázích WoS a Scopus (blíže Metodika 17+1, s. 12-13). Za tímto účelem byla vytvořena strategie podpory publikování, která zahrnuje čtyři programy průběžné finanční podpory. První tři cílí převážně na podporu publikování ve vazbě na Metodika 17+ (Podpora publikování v renomovaných časopisech evidovaných v databázích WOS nebo Scopus, Podpora vydání sborníků z konferencí odeslaných do databázích WOS nebo Scopus, Vydání mimořádně náročné/kvalitní odborné knihy) čtvrtý na podporu kvalifikačních řízení (Podpora vydání odborné knihy). Strategie je přílohou tohoto zápisu. 8. Informace o projektech řešených na PdF MU Informace podala proděkanka S. Koryčánková ve spolupráci s vedoucí pracovnicí projektového oddělení. Výstupem byla prezentace jednotlivých druhů projektů a srovnání s ostatními fakultami MU. PdF MU má spolu s PřF MU nejvíce projektů OPVVV na univerzitě. Patří též mezi fakulty s nejvyšším počtem projektů Erasmus+. Fakultě se podařilo získat prestižní projekt Horizont2020. Prezentace je přílohou tohoto zápisu. 9. Doplnění členů Disciplinární komise PdF MU Členové studentské komory byli informováni o potřebě náhrady 2 zástupců studentů v Disciplinární komisi. Vzhledem k tomu, že nikdo ze studentů neprojevil zájem o členství v disciplinární komisi, tato doplněna nebyla. Bod programu bude znovu projednán na nejbližším řádném zasedání AS PdF MU. 7 10. Strategie úklidu PdF MU Tajemnice fakulty D. Němcová informovala o řešení dlouhodobě problematické kvality úklidu v budovách fakulty. Bude ukončena smlouva se stávajícím poskytovatelem úklidových služeb. V budově Poříčí 7/9 bude testován model úklidu prostřednictvím najatých pracovnic, zaměstnankyň fakulty. Pro budovu Poříčí 31 a 31a bude vysoutěžena nová úklidová firma. Tyto dva modely budou poté vzájemně srovnány a bude vyhodnocena jejich efektivita pro fakultu. 11. Studentské oborové rady – zpráva předsedkyně SK AS PdF MU Příspěvek představila předsedkyně Studentské komory AS PdF MU V. Malaníková. V roce 2016 vznikla aktualizace směrnice děkana ke Studentským oborovým radám. Nejvíce existovalo šest Studentských oborových rad. K dnešnímu dni jich existuje pět. V průběhu času zanikly Studentské oborové rady na Katedře geografie a Katedře českého jazyka a literatury. Mezi nejaktivnější patří dlouhodobě oborová rada Katedry občanské výchovy a Katedry speciální pedagogiky. 12. Různé.  Děkan J. Němec poděkoval senátorkám a senátorům za spolupráci v tomto volebním období. Za nejdůležitější body spolupráce považuje diskuse o rozpočtu (poděkoval bývalé předsedkyni Ekonomické komise AS L. Gajzlerové a současnému předsedovi P. Vybíralovi), vypsání mimořádného přijímacího řízení pro studenty z Univerzity Jana Ámose Komenského či aktivní přístup k podpoře Studentských oborových rad.  Předseda AS M. Vrubel poděkoval senátorkám a senátorům za tříletou spolupráci. Poděkoval předsednictvu, jmenovitě doktoru P. Kopečnému a bakalářce V. Malaníkové za kvalitní a bezproblémové fungování AS. Dále poděkoval členům odborných komisí, zvláště pak komise legislativní, která se podílela na přípravě Statutu PdF MU, Volebního řádu AS PdF MU, Jednacího řádu AS PdF MU, Disciplinárního řádu pro studenty PdF MU a Jednacího řádu vědecké rady PdF MU a komisi ekonomické, která se snažila být konstruktivním oponentem rozpočtových návrhů vedení fakulty. Zvláštní poděkování pak náleží dlouholetým členům AS, kteří se rozhodli v AS již nepokračovat, avšak pro akademickou obec fakulty učinili mnoho dobrého. 8 Závěr Předseda AS PdF MU M. Vrubel poděkoval senátorkám, senátorům a hostům za účast na zasedání a toto zasedání ukončil. Příští zasedání AS PdF MU se uskuteční 9. 2. 2018 v 15.00 hodin. Mgr. Martin Vrubel, Ph.D. předseda AS PdF MU 9 Usnesení ze zasedání AS PdF MU č. 2  AS PdF MU souhlasí s přesunutím bodu č. 11 na místo bodu č. 3 a změnu číslování následujících bodů programu.  AS PdF MU schvaluje program zasedání.  AS PdF MU schvaluje zápis z 1. zasedání AS PdF MU v ak. roce 2017/2018.  AS PdF MU bere na vědomí zprávu Volební komise AS PdF MU o průběhu voleb do AS PdF MU pro období 2018 - 2020.  AS PdF MU žádá děkana PdF MU, aby otevřel diskusi o zpřesnění legislativních a etických pravidel voleb do AS PdF MU.  AS PdF MU souhlasí, v souladu s čl. 9 Pravidel sestavování rozpočtu PdF MU pro rok 2017, s převodem finančních prostředků ve výši, která přesahuje povolený limit pro převod prostředků do roku 2018, a to u Katedry pedagogiky a Katedry ruského jazyka a literatury.  AS PdF MU projednal stížnost na průběh předmětu Asistentské praxe. Přílohy zápisu: Externí příloha 1: Zpráva Volební komise AS PdF MU o průběhu voleb do AS PdF MU Externí příloha 2: Aktuálně řešené projekty na PdF MU Příloha 1: Zásady habilitačního řízení a řízení ke jmenování profesorem Příloha 2: Podpora publikování na PdF MU 10 Příloha č. 1 bude upraveno, upravený text Pracovní verze směrnice děkana č. XXXX Zásady habilitačního řízení a řízení ke jmenování profesorem na Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity (ve znění účinném od 1. února 2014) Podle § 28 odst. 1 zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů, vydávám tuto směrnici: Část první Všeobecná ustanovení Článek 1 Obecná ustanovení 1. Účel: Tato směrnice děkana konkretizuje průběh habilitačních řízení a řízení ke jmenování profesorem realizovaných na Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity. 2. Rozsah platnosti: Habilitační řízení a řízení ke jmenování profesorem probíhají v oborech, ve kterých je fakulta oprávněna tato řízení konat na základě rozhodnutí MŠMT. 3. Definice pojmů a zkratek: 1.PdF MU - Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity 2.Zásady - Zásady habilitačního řízení a řízení ke jmenování profesorem na PdF MU 3.Směrnice - směrnice Masarykovy univerzity č. 7/2017 Habilitační řízení a řízení ke jmenování profesorem 4.Řád – Řád habilitačního řízení a řízení ke jmenování profesorem na Masarykově univerzitě 5.Zákon - zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů v platném znění 6.odd. VaV – oddělení vědy, výzkumu a vnějších vztahů PdF MU 7. Odpovědnost: Proděkan PdF MU, v jehož kompetenci je agenda habilitačních a jmenovacích řízení. Článek 2 Obecné zásady průběhu habilitačního řízení a řízení ke jmenování profesorem 1. Habilitační řízení a řízení ke jmenování profesorem na PdF MU se realizují dle Zákona, a to zejména dle § 71-75 o habilitačním řízení a řízení ke jmenování profesorem, dle Řádu, Směrnice a těchto Zásad, jejichž předmětem je upřesnění předpisů vyšší právní relevance pro podmínky PdF MU. 2. Za přípravu řízení (i administrativní), jeho průběh i jednání v rámci řízení zodpovídá předseda komise s jejími členy. Veškeré doklady o jednání komise doručí předseda 11 neprodleně odd. VaV, které vede habilitační, resp. jmenovací spis a provádí listinnou i elektronickou archivaci dokumentů. 3. Zveřejňování a archivace údajů o řízeních a habilitačních pracích se řídí ustanoveními Směrnice (čl. 6, 18, 19). Část druhá Habilitační řízení Článek 3 Zahájení habilitačního řízení 1. Habilitační řízení může na PdF MU zahájit uchazeč, který předloží návrh na zahájení řízení v anglickém jazyce (Směrnice čl. 4 odst. 2) spolu s dokumenty dle Směrnice (čl. 5 a 6) a splní odborné požadavky na uchazeče dle těchto Zásad (čl. 5). 2. Doklady pro řízení zahajované předložením návrhu uchazeče děkanovi fakulty prostřednictvím příslušného oddělení fakulty se doručí osobně či poštou na adresu: oddělení vědy, výzkumu a vnějších vztahů PdF MU, Poříčí 7, 603 00 BRNO.1 3. Přehled dokladů odevzdávaných k zahájení habilitačního řízení uvádí čl. 5 Směrnice. Uchazeči o řízení na PdF MU předkládají i odbornou charakteristiku (čl. 5 odst. 2 písm. b) Směrnice) a stanovisko děkana či rektora (čl. 5 odst. 2 písm. d) Směrnice). Všechny doklady se odevzdávají v jednom exempláři, datované a podepsané (s výjimkou dokladů o vzdělání a stanoviska děkana či rektora), nesešité, sepnuté pouze kancelářskou sponkou po jednotlivých dokumentech. 4. Dále uchazeč předkládá habilitační práci (dle čl. 6 Směrnice a čl. 6 Zásad) v čtyřech exemplářích a elektronicky (formát pdf, max. 200 MB; v případě, že nelze zveřejnit celou práci, odevzdává uchazeč jeden soubor s plnou verzí práce vč. abstraktu, resp. komentáře, a druhý soubor s částmi práce, které lze zveřejnit vč. abstraktu, resp. komentáře). 5. Na zvláštních listech dodá uchazeč údaje o habilitační práci pro knihovnické účely: 1. list: 1. název habilitační práce – česky, resp. slovensky i anglicky (v případě předložení habilitační práce v jiném jazyce i originální název); 2. klíčová slova k habilitační práci (cca 10 slov) - česky, resp. slovensky a anglicky (navíc v jazyce originálu v případě předložení práce v jiném jazyce); 3. anotace habilitační práce (cca 5 řádků) - česky, resp. slovensky a anglicky; (navíc v jazyce originálu v případě předložení práce v jiném jazyce) 2. list: 1. vyplněný a podepsaný formulář souhlasu s uložením habilitační práce v Ústřední knihovně PdF MU – viz Příloha č. 2 těchto Zásad; 6. Na další list může uchazeč případně uvést návrh na odborníky pro realizaci řízení s uvedením jména, příjmení, titulů, přesné adresy pracoviště vč. PSČ, e-mailové adresy, event. dalšího vhodného kontaktu. Článek 4 Další formální náležitosti dokumentace pro habilitační řízení na PdF MU 1. Pokud byl udělen uchazeči titul Bc., je třeba doložit doklady o získání i tohoto stupně vzdělání (a v životopise uvést příslušné údaje). 2. V případě absolvování doktorského studia (získání vědecké hodnosti) v zahraničí je třeba doložit doklad o uznání rovnocennosti dokladů o vzdělání a titulech (nostrifikaci), event. uznání na základě mezistátních ekvivalenčních dohod. 1 Kontaktní osoba: D. Nesnídalová, tel.: 549 49 5872, e-mail: nesnidalova@ped.muni.cz 12 3. V případě akademických titulů a hodností získaných v zahraničí je třeba v dokumentaci k řízení uvádět takové znění zkratek titulů a hodností, které byly uchazeči přiznány (zkratka titulu uvedena na diplomu, resp. v ekvivalenční dohodě). 4. V seznamech musí být uvedeny všechny Směrnicí (jí předepsanými formuláři) jmenované položky s případnou poznámkou, že aktivity tohoto typu uchazeč nemá. 5. V životopise (Příloha č. 3 Směrnice) je třeba uvést všechna používaná příjmení, pokud jsou uváděna též v přehledech publikační a jiné činnosti. 6. Údaje v seznamech jsou řazeny chronologicky vzestupně (tj. od nejstarších po nejnovější) pro snadné doplnění nových aktivit na konec seznamu bez posunu již zavedených pořadových čísel. 7. Zařazení druhů výsledků do seznamů odpovídá definicím Metodiky hodnocení výsledků výzkumných organizací RVVI platné v době zahájení řízení2 . 8. V seznamu odborných, vědeckých a uměleckých prací (Příloha č. 5 Směrnice) a v seznamu citací a ohlasů (Příloha č. 6 Směrnice) je pro uznání evidence vykazovaného výsledku v databázi (pro účely kvalifikačních řízení jde o WoS, SCOPUS, ERIH, Seznam recenzovaných neimpaktovaných periodik vydávaných v České republice3 ) rozhodující zařazení článku / časopisu / sborníku do databáze v době publikování vykazovaného textu.4 9. Způsob bibliografické citace publikací, ohlasů a event. dalších aktivit se řídí zvyklostmi daného oboru; povinné je však uvádění: 1. ISBN, resp. ISSN, existuje-li; 2. rozsahu či počtu stran vykazovaného výsledku (u nečíslovaných elektronických, on-line apod. textů uvést odhadovaný rozsah např. dle jejich výtisku); 3. autorského podílu uchazeče u prací zpracovaných ve spoluautorství (uvést procentem). 10. V případě zveřejnění jazykové mutace nebo dalšího vydání téhož díla, uvádí se takové publikace pod jednou položkou (jedním pořadovým číslem), poněvadž nepřináší nové výsledky odborné práce uchazeče, ale současně svědčí o zájmu o text uchazeče. V případě, že do dalšího vydání odborné knihy byla zařazena nová kapitola, vykáže se tato jako samostatná kapitola v knize s příslušnou poznámkou. 11. Žádnou publikaci / aktivitu nelze v dokumentaci uvádět duplicitně. V případě, že některý z publikačních výsledků odpovídá více druhům současně, zařadí jej uchazeč do nejvíce odpovídající kategorie, resp. do oddílu dle nejvýše hodnocené databáze. 12. Citace a ohlasy se uvádějí bez autocitací (tj. citací dané práce kterýmkoli z jejích spoluautorů) a citací v závěrečných pracích studentů. 13. U vyžádaných přednášek a prezentací na konferencích je třeba uvést následující údaje: 1. vyžádané přednášky: autor/ři, název přednášky, název instituce, která ji vyžádala, místo a datum (měsíc a rok) přednesení; 2. prezentace na konferenci: autor/ři, název prezentace, název konference, místo a datum konání (měsíc a rok). 14. Práce v tisku lze v seznamech uvést pouze s doložením písemného potvrzení o převzetí práce do tisku (od vydavatele publikace, editora sborníku apod.) – postačí je dodat až v době zpracování aktualizace materiálů před projednáním řízení v komisi. 15. V souladu s ustanovením Směrnice čl. 5 odst. 4 odevzdá uchazeč při zahájení řízení po jednom výtisku tří vědeckých publikací, které označil v seznamu dle Přílohy č. 7 Směrnice za nejvýznamnější. Výtisky dalších významných prací dle vlastního uvážení předkládá uchazeč na zasedání VR PdF MU, kde probíhá jeho řízení, příp. na vyžádání komise či rektora dle čl. 8 odst. 4 Směrnice. 2 Metodika je publikována na www.vyzkum.cz → Hodnocení VaVaI. 3 Seznam recenzovaných neimpaktovaných periodik vydávaných v České republice je relevantní pro články vydané v letech 2008-2017. 4 Je-li text v časopisu publikován v roce 2012 a časopis je zařazen do databáze až od roku 2013, nelze v seznamu prací příslušný článek uchazeče označit zkratkou databáze (tento text v databázi zařazen není). V databázích WoS a SCOPUS musí být evidován přímo vykazovaný článek (databáze neevidují všechny texty daného publikačního zdroje). 13 Článek 5 Odborné požadavky na uchazeče o habilitační řízení 1. Kvalifikační předpoklady uchazeče: získání vysokoškolského vzdělání a vědecké hodnosti CSc. či akademického titulu Ph.D. (Dr.) uváděného za jménem (příp. zahraničního nebo jiného ekvivalentu) v témže nebo příbuzném oboru5 , v němž se hodlá uchazeč habilitovat. 2. Odborné předpoklady uchazeče: Posuzuje se publikační a odborná činnost v oboru řízení. Uvedená kritéria je třeba chápat jako minimální požadavek na uchazeče; pro hodnocení uchazeče je rozhodující kvalita, nikoliv kvantita jeho aktivit. Nezbytná je však prezentace výsledků uchazeče na mezinárodním poli. V umělecky zaměřených oborech mohou být odborné předpoklady doloženy částečně (max. do 50 %) namísto publikačních aktivit aktivitami uměleckými (příklady uvedeny kurzívou): 1. 1 výzkumná monografie (recenzovaná, v rozsahu min. 100 tištěných stran; v případě monografie vydané ve spoluautorství musí činit podíl uchazeče min. 100 stran)6 ; 2. 15 přínosných vědeckých studií publikovaných v tuzemsku i zahraničí formou 1. odborné knihy (mimo monografie dle bodu a), 2. kapitoly v odborné knize, 3. původního vědeckého článku v časopise (z toho min. 2 studie evidované ve WoS nebo SCOPUS, další 2 v ERIH či ve formě recenzovaného odborného článku splňujícího požadavky definice Metodiky hodnocení výsledků výzkumných organizací RVVI platné v době zahájení řízení2 ) 4. původního vědeckého článku ve sborníku evidovaného ve WoS či SCOPUS; 5. kompozice či provedení skladeb, resp. interpretace na renomovaných hudebních festivalech, významných pódiových vystoupeních, renomovanými orchestry či médii, výstavy v renomovaných institucích, performance, realizace v architektuře, v publikacích, ve sféře vizuální komunikace atd.; 1.z toho 5 studií musí být publikováno ve světovém jazyce7 ; 1. 20 pozitivních citací a ohlasů publikovaných v tuzemsku i zahraničí na práce uchazeče, včetně citací a ohlasů publikovaných ve světových jazycích7 (zastoupení ve sbírkách, uznání a ceny z uměleckých soutěží, recenze, kritiky, provedení děl apod.); 2. 3 učebnice, skripta, další učební texty (vč. kapitol v učebnicích), e-learningové kurzy, on-line výukové aplikace, jiné pomůcky a materiály pro výuku, přehledové a vzdělávací texty a prezentace, popularizačně vědecké texty a aktivity, podíl na kurikulární koncepci studijního programu (oboru, specializace, předmětu) v rámci akreditací (organizační a odborné působení v tvůrčích dílnách, interpretačních kurzech, porotách); 3. účast na řešení vědeckovýzkumných a jiných projektů (mimo interní projekty instituce zaměstnávající uchazeče v době realizace projektu); 4. 3 roky úspěšné pedagogické práce na VŠ v daném či příbuzném oboru; 5. 10 aktivních vystoupení na vědeckých konferencích, sympoziích, seminářích, z toho alespoň 1 zvané, včetně vystoupení ve světových jazycích7 v tuzemsku i v zahraničí (umělecká sympozia, výstavy, hudební festivaly, prezentace umělecké činnosti ve sdělovacích prostředcích, kurátorství výstav atd.); 6. zahraniční vědecké, odborné, pedagogické a/nebo umělecké stáže, z nich minimálně 1 je delší než jeden měsíc, v souhrnné délce min. 3 měsíce; v odůvodněných případech lze kompenzovat aktivitami s prokazatelným mezinárodním dopadem (např. srovnatelně náročnou účastí na řešení mezinárodních projektů, absolvováním např. doktorského studia v zahraničí). 5 K posouzení příbuznosti oboru vyzve příslušný proděkan garanta oboru, v němž uchazeč žádá zahájení řízení. Ve sporných případech je posouzení předloženo vědecké radě fakulty. 6 Tato publikace může být event. předložena i jako habilitační práce ve formě tiskem vydané monografie. 7 Za světové jazyky se považuje angličtina, čínština, francouzština, němčina, ruština a španělština. 14 2. Výjimečně je možno kompenzovat menší počet prací v některé kategorii zvýšením počtu prací v kategorii jiné tak, aby celková odborná úroveň nebyla dotčena. Takovéto kompenzace vč. kompenzací publikačních aktivit aktivitami uměleckými navrhne a doloží explicitním vyjádřením před zahájením řízení garant příslušného oboru a schválí zodpovědný proděkan. Článek 6 Habilitační práce 1. Habilitační práci definuje § 72 odst. 3 Zákona, blíže pak její náležitosti stanoví čl. 6 Směrnice. 2. Habilitační práce dle čl. 6 odst. 1 písm. a) Směrnice musí být ve formátu A4, řádkování 1,5-2 řádky (může být tisknuta oboustranně), vyvázána v nerozebratelné tvrdé vazbě, desky a titulní strana musí mít jednotnou úpravu a práce musí v úvodu obsahovat prohlášení autora8 . Formální úprava habilitační práce dle čl. 6 odst. 1 písm. b)-d) Směrnice se dle možností co nejvíce přiblíží tomuto ustanovení. 3. Habilitační práce nesmí být totožná s prací, na základě které byl udělen již jiný titul. 4. Obsah a rozsah habilitační práce vyplývá ze specifik jednotlivých oborů9 . Článek 7 Realizace habilitačního řízení 1. Průběh habilitačního řízení se řídí ustanoveními Směrnice, zejm. její části druhé. 2. Odd. VaV provede po zahájení řízení elektronickou kontrolu plagiátorství (vejce-vejci) habilitační práce, resp. její části, k níž má MU poskytnutu plnou licenci10 , seznámí s výsledkem garanta oboru a vyžádá si k výsledku jeho stanovisko. Výsledek kontroly i stanovisko garanta jsou zakládány do habilitačního spisu. 3. Složení a práci komise popisuje čl. 7 Směrnice. V případě rovného počtu hlasů při jednání komise rozhodne o závěru diskutovaného bodu předseda komise. 4. Ustanovení oponentů habilitační práce na PdF MU probíhá v komisi tak, že její členové včetně předsedy navrhnou možné odborníky, z nichž předseda komise následně vybere oponenty ve složení vyhovujícím Zákonu, Směrnici i požadavkům na jejich odborné zaměření. 5. Oponenti habilitačních prací se ve svých posudcích vyjádří k těmto bodům: 1. aktuálnost námětu, 2. přístup k řešení, 3. použitá metodologie, 4. kvalita, správnost a původnost dosažených výsledků, 5. uplatnitelnost výsledků pro rozvoj oboru a další bádání, uplatnitelnost výsledků v praxi, 6. formální úprava a jazyková úroveň práce. 6. Přednáška uchazeče pro odbornou veřejnost trvá 45 minut, přednáška před VR PdF MU trvá 20 minut. Obě přednášky musí prezentovat výsledky vlastního výzkumu / práce / činnosti uchazeče. Po přednáškách vždy následuje rozprava. 8 Vzor viz Příloha č. 1 těchto Zásad. 9 Dříve předložené habilitační práce jsou dostupné z webové stránky https://www.muni.cz/vyzkum/akademickezalezitosti/prehled-habilitacnich-rizeni po odkliknutí záznamu řízení u příslušného jména, resp. dále po odkliknutí názvu habilitační práce. 10 Kontrola plagiátorství se provádí s vyloučením souborů podobných méně než z 5 %. 15 Část třetí Řízení ke jmenování profesorem Článek 8 Zahájení řízení ke jmenování profesorem 1. Řízení ke jmenování profesorem může na PdF MU zahájit uchazeč, který předloží návrh na zahájení řízení v anglickém jazyce (Směrnice čl. 12 odst. 4) spolu s dokumenty dle Směrnice (čl. 13) a splní odborné požadavky na uchazeče dle těchto Zásad (čl. 10). 2. Doklady pro řízení zahajované předložením návrhu uchazeče děkanovi fakulty prostřednictvím příslušného oddělení fakulty se doručí osobně či poštou na adresu: oddělení vědy, výzkumu a vnějších vztahů PdF MU, Poříčí 7, 603 00 BRNO.11 3. Přehled dokladů odevzdávaných při zahájení řízení ke jmenování profesorem uvádí Směrnice čl. 13. Uchazeči o řízení na PdF MU předkládají i odbornou charakteristiku (čl. 13 odst. 2 písm. c) Směrnice) a stanovisko děkana či rektora (čl. 13 odst. 2 písm. e) Směrnice). Všechny doklady se odevzdávají datované a podepsané (s výjimkou doporučujících stanovisek profesorů, dokladů o vzdělání a stanoviska děkana či rektora), nesešité, sepnuté pouze kancelářskou sponkou po jednotlivých dokumentech – vše v jednom exempláři a navíc dva exempláře životopisu (Příloha č. 3 Směrnice), po jednom exempláři dokladů osvědčujících pedagogickou praxi (Příloha č. 4 Směrnice) a seznamu vědeckých, odborných a uměleckých prací (Příloha č. 5 Směrnice). 4. Na zvláštní list může uchazeč případně uvést návrh na odborníky pro realizaci řízení s uvedením jména, příjmení, titulů, přesné adresy pracoviště vč. PSČ, e-mailové adresy, event. dalšího vhodného kontaktu. Článek 9 Další formální náležitosti dokumentace pro řízení ke jmenování profesorem na PdF MU 1. Pokud byl udělen uchazeči titul Bc., je třeba doložit doklady o získání i tohoto stupně vzdělání (a v životopise uvést příslušné údaje). 2. V případě absolvování doktorského studia (získání vědecké hodnosti) v zahraničí je třeba doložit doklad o uznání rovnocennosti dokladů o vzdělání a titulech (nostrifikaci), event. uznání na základě mezistátních ekvivalenčních dohod. 3. V případě akademických titulů a hodností získaných v zahraničí je třeba v dokumentaci k řízení uvádět takové znění zkratek titulů a hodností, které byly uchazeči přiznány (zkratka titulu uvedena na diplomu, resp. v ekvivalenční dohodě). 4. V seznamech musí být uvedeny všechny Směrnicí (jí předepsanými formuláři) jmenované položky s případnou poznámkou, že aktivity tohoto typu uchazeč nemá. 5. V životopise (Příloha č. 3 Směrnice) je třeba uvést všechna používaná příjmení, pokud jsou uváděna též v přehledech publikační a jiné činnosti. 6. Údaje v seznamech jsou řazeny chronologicky vzestupně (tj. od nejstarších po nejnovější) pro snadné doplnění nových aktivit na konec seznamu bez posunu již zavedených pořadových čísel. 7. Zařazení druhů výsledků do seznamů odpovídá definicím Metodiky hodnocení výsledků výzkumných organizací RVVI platné v době zahájení řízení12 . 8. V seznamu odborných, vědeckých a uměleckých prací (Příloha č. 5 Směrnice) a v seznamu citací a ohlasů (Příloha č. 6 Směrnice) je pro uznání evidence vykazovaného výsledku v databázi (pro účely kvalifikačních řízení jde o WoS, SCOPUS, ERIH, Seznam recenzovaných neimpaktovaných periodik vydávaných 11 Kontaktní osoba: D. Nesnídalová, tel.: 549 49 5872, e-mail: nesnidalova@ped.muni.cz 12 Metodika je publikována na www.vyzkum.cz → Hodnocení VaVaI. 16 v České republice13 ) rozhodující zařazení článku / časopisu / sborníku do databáze v době publikování vykazovaného textu.14 9. Způsob bibliografické citace publikací, ohlasů a event. dalších aktivit se řídí zvyklostmi daného oboru; povinné je však uvádění: 1. ISBN, resp. ISSN, existuje-li; 2. rozsahu či počtu stran vykazovaného výsledku (u nečíslovaných elektronických, on-line apod. textů uvést odhadovaný rozsah např. dle jejich výtisku); 3. autorského podílu uchazeče u prací zpracovaných ve spoluautorství (uvést procentem). 10. V případě zveřejnění jazykové mutace nebo dalšího vydání téhož díla, uvádí se takové publikace pod jednou položkou (jedním pořadovým číslem), poněvadž nepřináší nové výsledky odborné práce uchazeče, ale současně svědčí o zájmu o text uchazeče. V případě, že do dalšího vydání odborné knihy byla zařazena nová kapitola, vykáže se tato jako samostatná kapitola v knize s příslušnou poznámkou. 11. Žádnou publikaci / aktivitu nelze v dokumentaci uvádět duplicitně. V případě, že některý z publikačních výsledků odpovídá více druhům současně, zařadí jej uchazeč do nejvíce odpovídající kategorie, resp. do oddílu dle nejvýše hodnocené databáze. 12. Citace a ohlasy se uvádějí bez autocitací (tj. citací dané práce kterýmkoli z jejích spoluautorů) a citací v závěrečných pracích studentů. 13. U vyžádaných přednášek a prezentací na konferencích je třeba uvést následující údaje: 1. vyžádané přednášky: autor/ři, název přednášky, název instituce, která ji vyžádala, místo a datum (měsíc a rok) přednesení; 2. prezentace na konferenci: autor/ři, název prezentace, název konference, místo a datum konání (měsíc a rok). 14. Práce v tisku lze v seznamech uvést pouze s doložením písemného potvrzení o převzetí práce do tisku (od vydavatele publikace, editora sborníku apod.) – postačí je dodat až v době zpracování aktualizace materiálů před projednáním řízení v komisi. 15. V souladu s ustanovením Směrnice čl. 13 odst. 4 odevzdá uchazeč při zahájení řízení po jednom výtisku tří vědeckých publikací, které označil v seznamu dle Přílohy č. 7 Směrnice za nejvýznamnější. Výtisky dalších významných prací dle vlastního uvážení předkládá uchazeč na zasedání VR PdF MU, kde probíhá jeho řízení, příp. na vyžádání komise či rektora dle čl. 15 odst. 4 Směrnice. Článek 10 Odborné požadavky na uchazeče pro řízení ke jmenování profesorem 1. Kvalifikační předpoklady uchazeče: 1. získání vysokoškolského vzdělání a vědecké hodnosti CSc. či akademického titulu Ph.D. (Dr.) uváděného za jménem (příp. zahraničního nebo jiného ekvivalentu) v témže nebo příbuzném oboru, v němž je řízení zahajováno; 2. předchozí habilitace v daném nebo příbuzném oboru15 , pokud součástí habilitačního řízení bylo předložení habilitační práce; případnou možnost prominutí předchozího jmenování docentem a příbuznost oboru řeší čl. 12 Směrnice; 3. předložení alespoň dvou písemných doporučení profesorů téhož nebo příbuzného oboru v anglickém jazyce, pokud se jmenování zahajuje na žádost uchazeče; 13 Seznam recenzovaných neimpaktovaných periodik vydávaných v České republice je relevantní pro články vydané v letech 2008-2017. 14 Je-li text v časopisu publikován v roce 2012 a časopis je zařazen do databáze až od roku 2013, nelze v seznamu prací příslušný článek uchazeče označit zkratkou databáze (tento text v databázi zařazen není). V databázích WoS a SCOPUS musí být evidován přímo vykazovaný článek (databáze neevidují všechny texty daného publikačního zdroje). 15 K posouzení příbuznosti oboru vyzve příslušný proděkan garanta oboru, v němž uchazeč žádá zahájení řízení. Ve sporných případech je posouzení předloženo vědecké radě fakulty dle čl. 12 odst. 2 Směrnice. 17 2. Odborné předpoklady uchazeče: Posuzuje se publikační a odborná činnost v oboru řízení. Uvedená kritéria je třeba chápat jako minimální požadavek na uchazeče; pro hodnocení uchazeče je rozhodující kvalita, nikoliv kvantita jeho aktivit. Nezbytná je však prezentace výsledků uchazeče na mezinárodním poli. V umělecky zaměřených oborech mohou být odborné předpoklady doloženy částečně (max. do 50 %) namísto publikačních aktivit aktivitami uměleckými (příklady uvedeny kurzívou): 1. 2 odborné knihy (recenzované, v rozsahu min. 100 tištěných stran; v případě spoluautorství musí činit podíl uchazeče min. 100 stran); alespoň jedna z nich je výzkumnou monografií; jedna z odborných knih je publikována ve světovém jazyce16 ; 2. 30 přínosných vědeckých studií publikovaných v tuzemsku i zahraničí formou 1. odborné knihy (mimo knihy dle bodu a), 2. kapitoly v odborné knize, 3. původního vědeckého článku v časopise (z toho min. 4 studie evidované ve WoS nebo SCOPUS, další 4 v ERIH či ve formě recenzovaného odborného článku splňujícího požadavky definice Metodiky hodnocení výsledků výzkumných organizací RVVI platné v době zahájení řízení12 ), 4. původního vědeckého článku ve sborníku evidovaného ve WoS či SCOPUS, 5. ad a. i b. – příp. kompozice či provedení skladeb, resp. interpretace na renomovaných hudebních festivalech, významných pódiových vystoupeních, renomovanými orchestry či médii, výstavy v renomovaných institucích, performance, realizace v architektuře, v publikacích, ve sféře vizuální komunikace atd. Takto nahrazena může být pouze jedna odborná kniha. Výzkumná monografie je podmínkou, již nelze kompenzovat aktivitou uměleckou; 1. z toho alespoň 10 je publikováno ve světovém jazyce16 2. a 5 je zveřejněno v zahraničí; 3. 30 pozitivních citací a ohlasů publikovaných v tuzemsku i zahraničí na práce uchazeče, z toho min. 5 citací a ohlasů publikovaných ve světových jazycích16 (zastoupení ve sbírkách, uznání a ceny z uměleckých soutěží, recenze, kritiky, provedení děl apod.); 4. 5 učebnic, skript, dalších učebních textů (vč. kapitol v učebnicích), elearningových kurzů, on-line výukových aplikací, jiných pomůcek a materiálů pro výuku, přehledových a vzdělávacích textů a prezentací, popularizačně vědeckých textů a aktivit, podíl na kurikulární koncepci studijního programu (oboru, specializace, předmětu) v rámci akreditací (organizační a odborné působení v tvůrčích dílnách, interpretačních kurzech, porotách); 5. účast na řešení vědeckovýzkumných a jiných projektů (mimo interní projekty instituce zaměstnávající uchazeče v době realizace projektu) – alespoň jedna účast na vědeckovýzkumném projektu a současně alespoň jedna účast na projektu v roli zodpovědného řešitele; 6. 5 let úspěšné pedagogické práce na VŠ v daném či příbuzném oboru; 7. 15 aktivních vystoupení na vědeckých konferencích, sympoziích, seminářích, z toho alespoň 3 zvaná vystoupení, včetně vystoupení ve světových jazycích16 v tuzemsku i v zahraničí (umělecká sympozia, výstavy, hudební festivaly, prezentace umělecké činnosti ve sdělovacích prostředcích, kurátorství výstav apod.); 8. přednášky na jiných vysokých školách a příp. dalších institucích doma i v zahraničí; 9. zahraniční vědecké, odborné, pedagogické a/nebo umělecké stáže, přednáškové pobyty, hostující profesury, z nich minimálně 1 je delší než jeden měsíc, v souhrnné délce min. 6 měsíců; v odůvodněných případech lze kompenzovat aktivitami s prokazatelným mezinárodním dopadem (např. 16 Za světové jazyky se považuje angličtina, čínština, francouzština, němčina, ruština a španělština. 18 srovnatelně náročnou účastí na řešení mezinárodních projektů, absolvováním např. doktorského studia v zahraničí); 10. úspěšné vedení vědeckých pracovníků, doktorandů (účast na zabezpečení doktorského studia), minimálně 1 absolvent DSP pod vedením uchazeče (školitel, konzultant), vytvoření vlastní „školy“ přinášející nové pohledy v daném oboru. 11. Výjimečně je možno kompenzovat menší počet prací v některé kategorii zvýšením počtu prací v kategorii jiné tak, aby celková odborná úroveň nebyla dotčena. Takovéto kompenzace, vč. kompenzací publikačních aktivit aktivitami uměleckými navrhne a doloží explicitním vyjádřením před zahájením řízení garant příslušného oboru a schválí zodpovědný proděkan. Článek 11 Realizace řízení ke jmenování profesorem 1. Průběh řízení ke jmenování profesorem se řídí ustanoveními Směrnice, zejm. její části čtvrté. 2. Složení a práci komise popisuje čl. 14 Směrnice. V případě rovného počtu hlasů při jednání komise rozhodne o závěru diskutovaného bodu předseda komise. 3. Přednáška uchazeče pro odbornou veřejnost trvá 45 minut, přednáška před VR PdF MU trvá 20 minut. Obě přednášky musí prezentovat výsledky vlastního výzkumu / práce / činnosti uchazeče. Po přednáškách vždy následuje rozprava. Část čtvrtá Společná a závěrečná ustanovení Článek 12 Závěrečná ustanovení 1. Související dokumenty 1. Směrnice rektora č. 7/2017 Habilitační řízení a řízení ke jmenování profesorem 2. Řád habilitačního řízení a řízení ke jmenování profesorem na Masarykově univerzitě 3. Zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů. 4. Seznam příloh 1. Příloha č. 1: Vzor úpravy habilitační práce 2. Příloha č. 2: Souhlas s uložením habilitační práce v Ústřední knihovně PdF MU a zpřístupněním ke studijním účelům 3. Seznam záznamů 1. Nejsou 2. Kontrola a aktualizace 1. Aktualizaci a kontrolu dodržování této směrnice děkana vykonává proděkan PdF MU, v jehož kompetenci je agenda habilitačních a jmenovacích řízení. První kontrola bude provedena rok po vydání této směrnice. Kontroly jsou zaznamenávány do záznamu Kontrola dokumentů. 2. Povinností každého zaměstnance fakulty, který při své práci využívá tuto směrnici, je neustále sledovat její aktuálnost a funkčnost a upozornit manažera jakosti na její nedostatky a potřebu změn. 3. Výkladem jednotlivých ustanovení této směrnice děkana je pověřen proděkan PdF MU, v jehož kompetenci je agenda habilitačních a jmenovacích řízení. 4. Tuto směrnici děkana schválila VR PdF MU dne ................................. 5. Tato směrnice děkana zrušuje směrnici děkana č. 1/2014 Zásady habilitačního řízení a řízení ke jmenování profesorem na PdF MU. 19 Příloha č. 2 Strategie podpory publikování na Pedagogické fakultě MU V souvislosti se snahami o zvyšování kvality publikačních výstupů PdF MU vedení fakulty usiluje o nastavení motivujícího a podporujícího prostředí pro zaměstnance a doktorandy. Jde o podporu autorů, kteří připravují kvalitní texty směřující k publikování níže uvedených druhů výsledků odpovídajících definicím Metodiky hodnocení výzkumných organizací17 s předpokladem úspěchu v národním hodnocení výzkumu dle Modulu 1 – Kvalita vybraných výsledků a Modulu 2 – Výkonnost výzkumu, především v kategorii bibliometrizovatelných výsledků evidovaných v databázích WoS a Scopus (blíže Metodika 17+1, s. 12-13). Za tímto účelem byla vytvořena strategie podpory publikování, která zahrnuje čtyři programy průběžné finanční podpory. První tři cílí převážně na podporu publikování ve vazbě na Metodika 17+, čtvrtý na podporu kvalifikačních řízení. 17 Metodika platná v době vyhlášení Strategie podpory publikování na PdF MU je tzv. Metodika 17+ http://www.vyzkum.cz/FrontClanek.aspx?idsekce=799796. Na s. 16 avizuje aktualizaci definic; do zveřejnění nového znění definic platí definice z Metodiky platné pro léta 2013 až 2016, s. 33-34 – http://www.vyzkum.cz/FrontClanek.aspx?idsekce=799259. V případě změny definic v průběhu přípravy textu jej autor dle možností co nejvíce přizpůsobí novému znění definice daného druhu výsledku. Strategie podpory publikování na PdF MU I. program Podpora publikování v renomovaných mezinárodních časopisech evidovaných v databázích WoS či Scopus celková alokace pro r. 2018 200 000,- Kč ----------------------- max. výše jedné žádosti 20 000,- Kč II. program Podpora vydání sborníků z konferencí odesílaných do databází WoS či Scopus celková alokace pro r. 2018 250 000,- Kč ----------------------- max. výše jedné žádosti 25 000,- Kč III. program Podpora vydání mimořádně náročné / kvalitní odborné knihy celková alokace pro r. 2018 400 000,- Kč ----------------------- max. výše jedné žádosti 100 000,- Kč IV. program Podpora vydání odborné knihy celková alokace pro r. 2018 250 000,- Kč ----------------------- max. výše jedné žádosti 25 000,- Kč 20 V souladu se strategií děkan fakulty vyhlašuje jednotlivé programy, jejichž plné znění s bližší specifikací podmínek včetně formulářů pro zpracování žádosti jsou součástí této výzvy. Programy jsou platné dnem vyhlášení, účinné od 1. ledna 2018. Brno, 28. listopadu 2018 doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D. děkan PdF MU 21 I. program Dotace na podporu publikování v renomovaných mezinárodních časopisech evidovaných v databázích WoS či Scopus Vymezení účelu dotace: a. Cílem tohoto programu je finanční podpora zaměstnanců a doktorandů, kteří se svými rukopisy studií směřují do mezinárodně renomovaných časopisů evidovaných v databázích WoS či Scopus, zejména v pedagogických a oborovědidaktických oborech. b. Vedení fakulty sestavilo na základě konzultací s uznávanými odborníky v příslušných oborech seznam reprezentativních časopisů, do nichž by bylo ve střednědobém horizontu žádoucí ve větší míře přispívat 18 (viz příloha). Účelem seznamu je mj. orientovat autory na časopisy s náročným recenzním řízením, a získat tak hodnotnou zpětnou vazbu ke kvalitě rukopisů. Seznam oborů i časopisů není konečný, je otevřen dalším podnětům a návrhům k aktualizaci 19 . c. Lze žádat finance na úhradu edičního poplatku, je-li požadován, a/nebo překladu či jazykové korektury textu. Podmínky výběrového řízení:  O finanční podporu se může ucházet autor (popř. vedoucí autorského kolektivu) – zaměstnanec či doktorand PdF MU se souhlasem svého přímého nadřízeného – vedoucího katedry/institutu.  Obsah i formální stránka připravovaného textu musí odpovídat definici článku v časopise evidovaném v databázi WoS či Scopus dle aktuálně platné Metodiky 20 .  Text bude odeslán do časopisu figurujícím na seznamu v příloze (či do jiného časopisu evidovaného v databázích WoS či Scopus, přičemž se nemůže jednat o predátorský časopis2 ).  Držitel dotace po odeslání textu odevzdá obratem odd. VaV potvrzení redakce časopisu o přivzetí textu (např. přeposláním pdf souboru s rukopisem studie opatřeným potvrzením, mailovou zprávou z redakce časopisu).  Držitel dotace je zodpovědný v případě publikování textu za včasné odeslání řádně vyplněného záznamu o publikovaném článku do RIV. Pravidla pro plánování / čerpání dotace:  Pro rok 2018 se předpokládá podpora tohoto programu pro celou fakultu v částce 200 000,- Kč.  Finanční požadavek jedné žádosti může činit max. 20 000,- Kč (dotace není nároková, může být krácena). O dotaci lze žádat průběžně formou vyplněné žádosti (viz níže).  Dotace musí být využita účelně, a to na úhradu edičního poplatku, je-li požadován, a/nebo překladu či jazykové korektury.  Dotaci bude její držitel čerpat ve schválené výši a skladbě. Nebudou-li naplněny Podmínky výběrového řízení (viz výše), ztrácí na dotaci nárok. 18 Výběr časopisů probíhal v několika krocích: (a) tematická profilace na pedagogiku anebo oborovou didaktiku – akcentovaná v názvu časopisu nebo v jeho cílovém zaměření, (b) mezinárodní reputace doložená přítomností, příp. vysokou citovaností zejm. v databázích WoS nebo Scopus, (c) publikační jazyk angličtina (angličtina nemusí být výhradním publikačním jazykem pro všechny obory), (d) časopis nebo jeho vydavatel nefigurují v seznamu podvodných „predátorských“ časopisů (tzv. Beallův seznam, viz https://beallslist.weebly.com/). Orientace na časopisy vedené v databázích WoS a Scopus je dána zaměřením Metodiky 17+ na tyto databáze. 19 Vzhledem k množství vydávaných časopiseckých titulů a nepřehlednosti publikačního prostředí doporučujeme nabízet rukopisy především časopisům vydávaným prestižními akademickými vydavatelstvími (zejm. Elsevier, Taylor and Francis, Sage, Springer, Wiley, Waxmann), rejsp. garantovaným renomovanými vědeckými společnostmi (např. EARLI – European Association for Research on Learning and Instruction, EERA – European Educational Research Association). 20 Metodika platná v době vyhlášení Strategie podpory publikování na PdF MU je tzv. Metodika 17+ http://www.vyzkum.cz/FrontClanek.aspx?idsekce=799796 . Na s. 16 avizuje aktualizaci definic; do zveřejnění nového znění definic platí definice z Metodiky platné pro léta 2013 až 2016, s. 33-34 – http://www.vyzkum.cz/FrontClanek.aspx?idsekce=799259 . V případě změny definic v průběhu přípravy textu jej autor dle možností co nejvíce přizpůsobí novému znění definice daného druhu výsledku. 22 II. program Dotace na podporu vydání sborníků z konferencí odesílaných do databází WoS či Scopus Vymezení účelu dotace: 1) Finanční podporu lze žádat na vydání sborníku z konference ve světovém jazyce (nejlépe angličtině) se závazkem odeslání do databáze WoS či Scopus. 2) Může jít o tištěnou i on-line (nikoli CD) publikaci (umístěnou např. na www.munispace.muni.cz) či kombinaci obou forem. 3) Lze žádat úhradu nákladů vydání (sazba, grafika, korektura, překlad, tisk) publikace v Nakladatelství MU, popř. jiném renomovaném akademickém nakladatelství u nás či v zahraničí. Podmínky výběrového řízení: 1) O finanční podporu může žádat pracovník, příp. doktorand PdF MU, zpravidla editor sborníku, se souhlasem svého přímého nadřízeného – vedoucího katedry/institutu. 2) Sborník musí splňovat definici daného druhu výsledku dle Metodiky hodnocení výzkumných organizací 21 . 3) Podmínkou přidělení dotace je odeslání sborníku do databáze WoS či Scopus, proto musí být striktně dodrženy databázemi požadované formální, obsahové i další náležitosti sborníku 22 . 4) Sborník musí publikovat plné texty příspěvků (nejen abstrakta) ve světovém jazyce (nejlépe v angličtině). 5) V případě vydání sborníku v nakladatelství mimo MU je třeba předem dohodnout s edičním centrem PdF MU podmínky financování (smlouva, koedice...). 6) Držitel dotace (zpravidla editor) zajistí po zveřejnění sborníku jeho neprodlené odeslání do zvolené databáze v souladu s podmínkami stanovenými databází. 7) Držitel dotace po zveřejnění sborníku odevzdá do 1 měsíce odd. VaV prostřednictvím vedoucího svého pracoviště stručnou zprávu o využití obdržené finanční podpory, o vydaném sborníku a jeho odeslání do databáze. 8) Tato osoba je současně zodpovědná za včasné odeslání řádně a jednotně vyplněných záznamů o článcích ve sborníku do RIV. Pravidla pro plánování / čerpání dotace: 9) Pro rok 2018 se předpokládá podpora tohoto programu pro celou fakultu v částce 250 000,- Kč. 10)Finanční požadavek jedné žádosti může činit max. 25 000,- Kč (dotace není nároková, může být krácena). O dotaci lze žádat průběžně formou vyplněné žádosti (viz níže). 11)Je možno sdružit prostředky z této dotace s financemi z jiného zdroje (grant, výnosy z konferenčních poplatků apod.). 12)Dotace musí být využita účelně, a to na úhrady nákladů spojených s přípravou a vydáním publikace (sazba, grafika, korektura, překlad, tisk). 13)Dotaci bude její držitel čerpat ve schválené výši a skladbě. Nebudou-li naplněny Podmínky výběrového řízení (viz výše), ztrácí na dotaci nárok. 21 Metodika platná v době vyhlášení Strategie podpory publikování na PdF MU je tzv. Metodika 17+ http://www.vyzkum.cz/FrontClanek.aspx?idsekce=799796 . Na s. 16 avizuje aktualizaci definic; do zveřejnění nového znění definic platí definice z Metodiky platné pro léta 2013 až 2016, s. 33-34 – http://www.vyzkum.cz/FrontClanek.aspx?idsekce=799259 . V případě změny definic v průběhu přípravy textu jej autor dle možností co nejvíce přizpůsobí novému znění definice daného druhu výsledku. 22 Podrobněji: http://www.press.muni.cz/casopisy/rady-a-doporuceni-redakcim , https://cz.elsevier.com/za%C5%99azen%C3%AD%C4%8Dasopisu-do-datab%C3%A1ze-scopus či ediční centrum PdF MU – Mgr. Foltánová. Pro Scopus např. platí, že musí jít o sborník s ISSN, který vychází pravidelně, nikoli o sborník z individuální konference. 23 III. program Dotace na podporu vydání mimořádně náročné / kvalitní odborné knihy Vymezení účelu dotace:  Cílem podpory je úspěšné dokončení či zvýšení kvality mimořádného výsledku výzkumu (v podobě odborné knihy), který je ve vysokém stupni rozpracovanosti, limitující je pouze nedostatek finančních prostředků.  Odborná kniha má být z hlediska relevance a originality na vysoké úrovni, resp. má mít potenciál pro změnu s významným dopadem na společnost.  Originalita prezentovaných výzkumných výsledků má být na mezinárodní (event. na národní) úrovni – s prokazatelným přínosem pro světový či národní rozvoj oboru a s vysokou metodologickou kvalitou zpracování.  Předpokládá se, že výsledek bude úspěšný v národním hodnocení výzkumu, které bude zohledňovat kvalitu (v současnosti Pilíř II, resp. Modul 1 dle Metodiky 17+ 23 , s. 12-13).  Dotace může být využita např. na podporu vydání výsledků získaných řešením předcházejících výzkumných projektů (např. GA ČR), jejichž zpracování bylo s časovým odstupem od ukončení projektu rozšířeno, prohloubeno, integrováno, včleněno do mezinárodního (komparativního), interdisciplinárního či aplikačního kontextu nebo do širších souvislostí. Dotace může být také využita na podporu překladů českých textů autora do světových jazyků a jejich (souborné) vydání (event. ve vyšším nákladu, v kvalitnějším grafickém provedení apod.).  Lze žádat úhradu nákladů vydání (sazba, grafika, korektura, překlad, tisk), cestovní výdaje na cestu na jednání s autorským kolektivem či nakladatelstvím, resp. cestu spoluautorů z jiných institucí na jednání na PdF MU, autorské honoráře do výše 20 % celkové částky dotace. 24 Podmínky výběrového řízení: 14)O finanční podporu se může ucházet autor (popř. vedoucí autorského kolektivu) – zaměstnanec Pedagogické fakulty MU se souhlasem svého přímého nadřízeného – vedoucího katedry/institutu. 15)Může jít o odbornou knihu jednoho autora či o knihu autorského kolektivu, v němž významné postavení (např. editorské) mají pracovníci, příp. doktorandi PdF MU, resp. MU. 16)V případě knihy autorského kolektivu má jít o publikaci s jasně vymezeným ústředním tématem, k němuž se úzce váží kapitoly jednotlivých autorů, jež jsou vzájemně věcně, metodologicky i formálně provázány (publikace by neměla mít charakter sborníku). 17)Publikace musí splňovat definici odborné knihy dle Metodiky hodnocení výzkumných organizací11 . 18)Odborná kniha by měla být vydána ve světovém jazyce v renomovaném akademickém – pokud možno – zahraničím nakladatelství s kvalitní distribuční sítí (např. Springer, Routledge, Peter Lang, Waxmann Verlag), popř. v akademickém nakladatelství u nás (např. Academia, Karolinum, Nakladatelství MU, SLON). 19)V případě vydání knihy v externím nakladatelství mimo MU je třeba předem dohodnout s edičním centrem PdF MU podmínky financování (smlouva, koedice...). 20)Držitel dotace pro knihu, která vyjde mimo MU, zajistí včasné odeslání výtisku do Národní knihovny. 21)Držitel dotace dále předloží odd. VaV do 1 měsíce po zveřejnění publikace prostřednictvím vedoucího svého pracoviště stručnou zprávu o využití dotace a o vydané publikaci. 22)Držitel dotace je současně zodpovědný za odeslání řádně vyplněného záznamu o publikaci do RIV. Pravidla pro plánování / čerpání dotace: 23)Pro rok 2018 se předpokládá podpora tohoto programu pro celou fakultu v částce 400 000,- Kč. 24)Finanční požadavek jedné žádosti může činit max. 100 000,- Kč (dotace není nároková, může být krácena). O dotaci lze žádat průběžně formou vyplněné žádosti (viz níže). 25)Je možno sdružit prostředky z této dotace s financemi z jiného zdroje (grant, finanční spoluúčast jiného nakladatele, jiné instituce apod.). 26)Dotace musí být využita účelně, a to na úhrady nákladů spojených s přípravou a vydáním publikace (sazba, grafika, korektura, překlad, tisk, cestovní výdaje a honoráře dle pravidel výše). 27)Dotaci bude její držitel čerpat ve schválené výši a skladbě. Nebudou-li naplněny Podmínky výběrového řízení (viz výše), ztrácí na dotaci nárok. 23 Metodika 17+ dostupná z http://www.vyzkum.cz/FrontClanek.aspx?idsekce=799796 . Na s. 16 Metodika avizuje aktualizaci definic; do zveřejnění nového znění definic platí definice z Metodiky platné pro léta 2013 až 2016, s. 33-34 – http://www.vyzkum.cz/FrontClanek.aspx?idsekce=799259 . V případě změny definic v průběhu přípravy textu jej autor dle možností co nejvíce přizpůsobí novému znění definice daného druhu výsledku. 24 Event. cestovní výdaje a honoráře doktorandů PdF MU zúčastněných v autor. kolektivu se hradí formou stipendia; v rámci této dotace se neplánují. 24 IV. program Dotace na podporu vydání odborné knihy Vymezení účelu dotace: 4) Dotaci lze žádat na vydání odborné knihy, např. v podobě disertační či habilitační práce vydané tiskem před zahájením řízení nebo (dopracované práce) po ukončení řízení. 5) Může jít o tištěnou i on-line knihu (umístěnou např. na www.munispace.muni.cz) či kombinaci obou forem 25 . 6) Lze žádat úhradu nákladů vydání (sazba, grafika, korektura, překlad, tisk) publikace v Nakladatelství MU, popř. jiném renomovaném akademickém nakladatelství u nás či v zahraničí. Podmínky výběrového řízení: 28)O finanční podporu může žádat pracovník nebo doktorand PdF MU (autor, zástupce autorského kolektivu, editor) se souhlasem svého přímého nadřízeného – vedoucího katedry/institutu. 29)Publikace musí splňovat definici odborné knihy dle Metodiky hodnocení výzkumných organizací 26 . 30)Může jít o odbornou knihu jednoho autora, pracovníka PdF MU, i odbornou knihu autorského kolektivu, v němž významné postavení (např. editorské) mají pracovníci, příp. doktorandi PdF MU, resp. MU. 31)Musí jít o odbornou knihu s jasně vymezeným ústředním tématem. U kolektivní odborné knihy se texty jednotlivých autorů musí úzce vázat k ústřednímu tématu (publikace nesmí mít charakter sborníku). 32)V případě vydání knihy v externím nakladatelství mimo MU je třeba předem dohodnout s edičním centrem PdF MU podmínky financování (smlouva, koedice...). 33)Držitel dotace pro knihu, která vyjde v nakladatelství mimo MU, zajistí včasné odeslání výtisku do Národní knihovny. 34)Držitel dotace dále předloží odd. VaV do 1 měsíce po zveřejnění publikace prostřednictvím vedoucího svého pracoviště stručnou zprávu o využití dotace a o vydané publikaci. 35)Držitel dotace je současně zodpovědný za odeslání řádně vyplněného záznamu o publikaci do RIV. Pravidla pro plánování / čerpání dotace: 36)Pro rok 2018 se předpokládá podpora tohoto programu pro celou fakultu v částce 250 000,- Kč. 37)Finanční požadavek jedné žádosti může činit max. 25 000,- Kč (dotace není nároková, může být krácena). O dotaci lze žádat průběžně formou vyplněné žádosti (viz níže). 38)Je možno sdružit prostředky z této dotace s financemi z jiného zdroje (grant, finanční spoluúčast jiného nakladatele, jiné instituce apod.). 39)Dotace musí být využita účelně, a to na úhrady nákladů spojených s přípravou a vydáním publikace (sazba, grafika, korektura, překlad, tisk). 40)Dotaci bude její držitel čerpat ve schválené výši a skladbě. Nebudou-li naplněny Podmínky výběrového řízení (viz výše), ztrácí na dotaci nárok. 25 Kombinaci doporučujeme zejm. u odborných knih kvůli povinnému odeslání výtisku do Národní knihovny. 26 Aktuálně platná Metodika 17+ http://www.vyzkum.cz/FrontClanek.aspx?idsekce=799796 na s. 16 avizuje aktualizaci definic; do té doby platí definice z Metodiky platné pro léta 2013 až 2016, s. 33-34 – http://www.vyzkum.cz/FrontClanek.aspx?idsekce=799259 . Budou-li před odevzdáním rukopisu zveřejněny definice nové, autor / editor jim publikaci dle možností co nejvíce přizpůsobí. 25 Příloha k I. programu: Výběrový seznam renomovaných (mezinárodních) časopisů (pedagogika a oborové didaktiky) Pedagogika v členění do oborů a obory v členění do časopisů 1) Školní a obecná pedagogika (od pre-primární po vysokoškolskou) a. Educational Research Review (Jimp, Scopus) ISSN 1747-938X b. Learning and Instruction (Jimp, Scopus) ISSN 0959-4752 c. International Journal of Educational Research (Jimp, Scopus) ISSN 0883-0355 d. Educational Researcher (Jimp, Scopus) ISSN 0013-189X, e-ISSN 1935-102X e. Zeitschrift für Pädagogik (Jimp, Scopus) ISSN 0044-3247, ISSN Beiheft 0514-2717 f. Orbis scholae (Scopus) ISSN 1802-4637, e-ISSN 2336-3177 g. Journal of Pedagogy (Scopus) e-ISSN 1338-2144 h. New Educational Review (Scopus) ISSN 1732-6729 i. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft (Jimp, Scopus) ISSN 1434-663X, e-ISSN 1862- 5215 j. Studia paedagogica (Scopus) ISSN 1803-7437, e-ISSN 2336-4521 2. Speciální pedagogika / Inkluzivní vzdělávání a. European Journal of Special Needs Education (Scopus) ISSN 0885-6257, e-ISSN 1469- 591X b. Journal of Intellectual Disability Research (Jimp, Scopus) ISSN 0964-2633, e-ISSN 1365- 2788 c. Dyslexia (Jimp, Scopus) ISSN 1076-9242, e-ISSN 1099-0909 d. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities (Jimp, Scopus) ISSN 1360-2322, eISSN 1468-3148 e. Journal of Policy and Practice in Intellectual Disabilities (Jimp, Scopus) ISSN 1741-1130 f. Journal of Learning Disabilities (Jimp, Scopus) ISSN 0022-2194, e-ISSN 1538-4780 g. International Journal of Inclusive Education (Jimp, Scopus) ISSN 1360-3116, e-ISSN 1464-5173 h. Disability & Society (Jimp, Scopus) ISSN 0968-7599, e-ISSN 1360-0508 i. Journal of Deaf Studies and Deaf Education (Jimp, Scopus) ISSN 1081-4159, e-ISSN 1465-7325 j. Intervention in School and Clinic (Jimp, Scopus) ISSN 1053-4512, e-ISSN 1538-4810 k. Journal of Emotional and Behavioral Disorders (Jimp, Scopus) ISSN 1063-4266, e-ISSN 1538-4799 l. Journal of Visual Impairment & Blindness (Jimp, Scopus) ISSN 0145-482X m. Journal of Autism and Developmental Disorders (Jimp, Scopus) ISSN 0162-3257, e-ISSN 1573-3432 n. Journal of Research in Special Educational Needs (Scopus) E-ISSN 1471-3802 o. Exceptionality. A Special Education Journal. (Scopus) ISSN 0936-2835, e-ISSN 1532- 7035 1) Sociální pedagogika / Pedagogika volného času p. Theory and Research in Social Education (Scopus) ISSN 0093-3104, e-ISSN 2163-1654 q. Journal of Social Work (Jimp, Scopus) ISSN 1468-0173, e-ISSN 1741-296X r. The British Journal of Social Work (Jimp, Scopus) ISSN 0045-3102, e-ISSN 1468-263X s. Social Work Education (Scopus) ISSN 0261-5479, e-ISSN 1470-1227 3. Pedagogická psychologie / Školní psychologie a. European Journal of Psychology of Education (Jimp, Scopus) ISSN 0256-2928, e-ISSN 1878-5174 b. Journal of Educational Psychology (Jimp, Scopus) ISSN 0022-0663, e-ISSN 1939-2176 c. Contemporary Educational Psychology (Jimp, Scopus) ISSN 0361-476X d. Educational Psychologist (Jimp, Scopus) ISSN 0046-1520, e-ISSN 1532-6985 e. Educational Psychology Review (Jimp, Scopus) ISSN 1040-726X, e-ISSN 1573-336X f. British Journal of Educational Psychology (Jimp, Scopus) e-ISSN 2044-8279 g. Psychologie in Erziehung und Unterricht (Jimp, Scopus) ISSN 0342-183X h. Teaching of Psychology (Jimp, Scopus) ISSN 0098-6283, e-ISSN 1532-8023 i. Training and Education in Professional Psychology (Jimp, Scopus) ISSN 1931-3918, e-ISSN 1931-3926 j. Psychology Learning & Teaching (Scopus) ISSN 1475-7257 k. Educational Psychology in Practice (Scopus) ISSN 0266-7363, e-ISSN 1469-5839  Srovnávací pedagogika l. Comparative Education (Jimp, Scopus) ISSN 0305-0068, e-ISSN 1360-0486 m. Comparative Education Review (Jimp, Scopus) ISSN 0010-4086, e-ISSN 1545-701X n. Compare: A Journal of Comparative and International Education (Jimp, Scopus) ISSN 0305-7925, e-ISSN 1469-3623 4. Teorie učitelské profese a. Teachers and Teaching (Jimp, Scopus) ISSN 1354-0602, e-ISSN 1470-1278 26 b. Teaching and Teacher Education (Jimp, Scopus) ISSN 0742-051X c. Journal of Education for Teaching (Jimp, Scopus) ISSN 0260-7476, e-ISSN 1360-0540 d. Journal of Teacher Education (Jimp, Scopus) ISSN 0022-4871, e-ISSN 1552-7816 e. Teacher Development (Scopus) ISSN 1366-4530, e-ISSN 1747-5120 5. Filosofie výchovy a. Studies in Philosophy and Education (Jimp, Scopus) ISSN 0039-3746, e-ISSN 1573-191X b. Journal of Philosophy of Education (Jimp, Scopus) ISSN 0309-8249, e-ISSN 1467-9752 6. Kurikulární studia a. Journal of Curriculum Studies (Jimp, Scopus) ISSN 0022-0272, e-ISSN 1366-5839 b. Curriculum Inquiry (Jimp, Scopus) ISSN 1467-873X c. Educational Media International (Scopus) ISSN 0952-3987, e-ISSN 1469-5790 7. Společenskovědní obory se vztahem ke vzdělávání a. Human Affairs (Scopus) ISSN 1210-3055, e-ISSN 1337-401X b. Sociální studia (Scopus) ISSN 1214-813X, e-ISSN 1803-6104 c. Sociologický časopis (Jimp, Scopus) ISSN 0038-0288, e-ISSN 2336-128X d. Filozofický časopis (Jimp-WoS, Scopus) ISSN 0015-1831, e-ISSN 2336-128X e. Československá psychologie: časopis pro psychologickou teorii a praxi (Jimp, Scopus) ISSN 0009-062X Oborové didaktiky v členění do časopisů 8. Jazykové vzdělávání / Didaktika jazyka – mateřského a cizího, čtení a. Language Teaching (Jimp, Scopus) ISSN 0261-4448, e-ISSN 1475-3049 b. Studies in Second Language Acquisition (Jimp, Scopus) ISSN 0272-2631, e-ISSN 1470- 1545 c. Language Teaching Research (Jimp, Scopus) ISSN 1362-1688, e-ISSN 1477-0954 d. TESOL Quarterly (Jimp, Scopus) ISSN 1545-7249 e. ELT Journal: English Language Teachers‘ Journal (Jimp, Scopus) ISSN 0951-0893, e-ISSN 1477-4526 f. ZFF, Zeitschrift für Fremdsprachenforschung (Scopus) ISSN 0939-7299 g. Deutsch als Fremdsprache (Scopus) ISSN 0011-9741, e-ISSN 2198-2430 viz: http://home.unileipzig.de/daf/ (link přímo nefunguje, nutno jej překopírovat do internetového vyhledavače) h. Aussiger Beitrage (Scopus) ISSN 1802-6419 i. Journal of Research in Reading (Jimp, Scopus) e-ISSN 1467-9817 j. Reading Research Quarterly (Jimp, Scopus) ISSN 1936-2722 k. The Reading Teacher (Jimp, Scopus) ISSN 1936-2714 l. L1-Educational Studies in Language and Literature (Scopus) ISSN 1578-6617, e-ISSN 1573-1731 9. Matematické vzdělávání / Didaktika matematiky a. Mathematical Thinking and Learning (Jimp, Scopus) ISSN 1098-6065, e-ISSN 1532-7833 b. Research in Mathematics Education (Jimp, Scopus) ISSN 1479-4802, e-ISSN 1754-0178 c. The Journal of Mathematical Behavior (Jimp, Scopus) ISSN 0732-3123 d. Mathematics Education Research Journal (Jimp, Scopus) ISSN 1033-2170, e-ISSN 2211- 050X e. Journal of Mathematics Teacher Education (Jimp, Scopus) ISSN 1386-4416, e-ISSN 1573-1820 f. Educational Studies in Mathematics (Jimp, Scopus) ISSN 0013-1954, e-ISSN 1573-0816 10. Přírodovědné vzdělávání / Didaktika přírodních věd a. Studies in Science Education (Jimp, Scopus) ISSN 0305-7267, e-ISSN 1940-8412 b. Research in Science Education (Jimp, Scopus) ISSN 0157-244X, e-ISSN 1573-1898 c. International Journal of Science Education (Jimp, Scopus) ISSN 0950-0693, e-ISSN 1464- 5289 d. Journal of Research in Science Teaching (Jimp, Scopus) e-ISSN 1098-2736 e. Science Education (Jimp, Scopus) e-ISSN 1098-237X f. Journal of Baltic Science Education (Jimp, Scopus) ISSN 1648-3898, e-ISSN 2538-7138 g. Fyzikální vzdělávání / Didaktika fyziky i. Physical Review Physics Education Research (Jimp, Scopus) e-ISSN 2469-9896 ii. Physics Education (Scopus) ISSN 0031-9120, e-ISSN 1361-6552 h. Chemické vzdělávání / Didaktika chemie i. Journal of Chemical Education (Jimp, Scopus) ISSN 0021-9584, e-ISSN 1938-1328 ii. Chemistry Education Research and Practice (Jimp, Scopus) e-ISSN 1756-1108 i. Biologické vzdělávání / Didaktika biologie i. Journal of Biological Education (Jimp, Scopus) ISSN 0021-38989266, e-ISSN 2157-6009 27  Informatické vzdělávání / Didaktika informatiky j. Journal of Educational Computing Research (Jimp, Scopus) ISSN 0735-6331, e-ISSN 1541-4140 k. Computers and Education (Jimp, Scopus) ISSN 0360-1315 l. ACM Transactions on Computing Education (Scopus) e-ISSN 1946-6226 m. Computer Science Education (Scopus) ISSN 0899-3408, e-ISSN 1744-5175 n. Informatics in Education (Scopus) ISSN 1648-5831, e-ISSN 2335-8971 11. Společenskovědní vzdělávání / Didaktika společenských věd a. The Journal of Social Studies Research (Scopus) ISSN 0885-985X b. Citizenship, Social and Economics Education (Scopus) ISSN 2047-1734, e-ISSN 2047- 1734 c. Education, Citizenship and Social Justice (Scopus) ISSN 1746-1979, e-ISSN 1746-1987 12. Dějepisné vzdělávání / Didaktika historie a. Czech-Polish Historical and Pedagogical Journal (WoS) ISSN 1803-6546 13. Geografické vzdělávání / Didaktika geografie a. Journal of Geography (Jimp, Scopus) ISSN 0022-1341, e-ISSN 1752-6868 b. Geography (Jimp, Scopus) ISSN 0016-7487 c. Journal of Geography in Higher Education (Jimp, Scopus) ISSN 0309-8265, e-ISSN 1466- 1845 d. International Research in Geographical and Environmental Education (Scopus) ISSN 1038-2046, e-ISSN 1747-7611 e. Children's Geographies (Scopus) ISSN 1473-3285, e-ISSN 1473-3277 14. Výchova a vzdělávání v expresivních (estetických) oborech / Didaktika expresivních (estetických) oborů a. Literární výchova i. Children's Literature in Education (Jimp, Scopus) ISSN 0045-6713, e-ISSN 1573-1693 ii. L1-Educational Studies in Language and Literature (Scopus) ISSN 1578-6617, e-ISSN 1573-1731 b. Dramatická výchova i. Research in Drama Education (Jimp, Scopus) ISSN 1356-97837, e-ISSN 1470-112X c. Výtvarná výchova i. International Journal of Art & Design Education (Jimp, Scopus) ISSN 1476-8070 ii. International Journal of Education through Art (Scopus) ISSN 1743-66175234, e-ISSN 2040-090X d. Hudební výchova i. Music Education Research (Jimp, Scopus) ISSN 1461-3808, e-ISSN 1469-9893 ii. International Journal of Music Education (Jimp, Scopus) ISSN 0255-7614, e-ISSN 1744-795X iii. Journal of Research in Music Education (Jimp, Scopus) ISSN 0022-4294, e-ISSN 1945-0095 iv. Journal of Music Teacher Education (Scopus) ISSN 1057-0837, e-ISSN 1945-0079 v. Research Studies in Music Education (Scopus) ISSN 1321-103X, e-ISSN 1834-5530 15. Tělovýchova / Didaktika tělesné výchovy a sportu a výchovy ke zdraví o Physical Education and Sport Pedagogy (Jimp, Scopus) ISSN 1740-8989, e-ISSN 1742-5786 o Sport, Education and Society (Jimp, Scopus) ISSN 1357-3322, e-ISSN 1470-1243 o European Physical Education Review (Jimp, Scopus) ISSN 1356-336X, e-ISSN 1741-2749 o Journal of Teaching in Physical Education (Jimp, Scopus) ISSN 0273-5024, e-ISSN 1543-2769 o Journal of School Health (Jimp, Scopus) ISSN 0022-4391, e-ISSN 1746-1561 o Health Education Journal (Jimp, Scopus) ISSN 0017-8969, e-ISSN 1748-8176 o Health Education Research (Jimp, Scopus) ISSN 0268-1153, e-ISSN 1465-3648 o Education and Health (Scopus) ISSN 2049-3665  Technické/odborné vzdělávání o Vocations and Learning (Jimp, Scopus) ISSN 1874-785X, e-ISSN 1874-7868 o Journal of Vocational Education and Training (Scopus) ISSN 1363-6820, e-ISSN 1747-5090 o Empirical Research in Vocational Education and Training (Scopus) e-ISSN 1877- 6345