Vzdělávání nadaných žáků v matematice Charakteristika programu: Cílem kurzu je nabídnout učitelům 1. a 2. stupně ZŠ možnosti, jak lze vzdělávat nadané žáky v běžné třídě a v běžné hodině matematiky. Nadaní žáci jsou často obtížně identifikovatelní, ve třídě se mnohdy projevují jako problematičtí, vyrušující, nekonformní. V kolektivu 20 až 30 žáků je velmi náročné věnovat se nadanému dítěti tak, aby se optimálně rozvíjelo v matematice. Když však učitel zná typologii nadaných žáků a způsoby práce s nimi, je to možné. V úvodní části kurzu budou učitelé seznámeni s různými profily nadaných žáků a s jejich typickými projevy ve výuce matematiky. Na konkrétních příkladech budou ilustrovány případy žáků z rizikových skupin nadaných a budou uvedeny efektivní způsoby práce s těmito dětmi. V druhé části kurzu se budeme věnovat způsobům výuky nadaného žáka v heterogenní skupině dalších žáků. Zaměříme se na principy diferencované výuky. Ve třetí části kurzu se budeme zabývat řešením matematických úloh, které jsou vhodné pro nadané žáky. Požadované předpoklady uchazeče: Kurz je určen pro studentky/studenty oboru učitelství pro 2. stupeň základní školy, učitelky/učitele na 2. stupni základní školy a asistentky/asistenty pedagoga na 2. stupni základní školy. Toto je nutné doložit prostou kopií VŠ diplomu, maturitního vysvědčení, příp. osvědčení o absolvování doplňujícího pedagogického studia, nebo potvrzením o studiu (studentky/studenti PdF MU nemusí potvrzení dodávat). Garant kurzu: Mgr. Irena Budínová, Ph.D. Lektor kurzu: Mgr. Irena Budínová, Ph.D. Délka kurzu: celkem 8 vyučovacích hodin Termín a místo konání kurzu: 24. 10. 2022 9.00 – 12.00 dopolední blok 12.00 – 13.00 přestávka 13.00 – 16.30 odpolední blok Pedagogická fakulta MU (učebna bude upřesněna) Obsahový plán kurzu: 1. Nadaný žák, jeho specifika a projevy v hodinách matematiky. Různé profily nadaných žáků. 2. Žák s dvojí výjimečností. Příběhy nadaných žáků. 3. Matematicky nadaný žák. 4. Společné vzdělávání žáků v běžné třídě. Diferencovaná výuka. 5. Vytváření gradovaných úloh v matematice. 6. Vytváření gradovaných testů. 7. Možnosti rozvoje nadaných žáků v matematice. Matematické soutěže. Trénink na Matematickou olympiádu. 8. Sdílení zkušeností. Diskuze. 9. Evaluace-evaluační dotazník Průběh kurzu a způsob jeho ukončení: Absolvování kurzu v plném rozsahu a vyplnění evaluačního dotazníku. Absolvent kurzu obdrží osvědče ní o absolvování programu celoživotního vzdělávání. Cena kurzu: Účastnický poplatek je hrazen z projektu, který je financován z příspěvku MŠMT (Ukazatel I) poskytnutý MU z Programu na podporu strategického řízení vysokých škol (dále jen PPSŘ) pro roky 2022-2025. Termín podání přihlášky: do 17. 10. 2022 – vyplněnou přihlášku spolu s prostou kopií VŠ diplomu, maturitního vysvědčení, příp. osvědčení o absolvování doplňujícího pedagogického studia, nebo potvrzení o studiu je nutné zaslat poštou na adresu Centrum celoživotního vzdělávání, Poříčí 7, 603 00 Brno nebo naskenovanou e-mailem na kucerovadana@ped.muni.cz (studentky/studenti PdF MU pošlou jen vyplněnou přihlášku). Počet uchazečů: min. 8, max. 20 Poznámka: Kurz není akreditován.