Doporučený vzor popisu vzdělávacího programu Podrobný popis jednotlivých položek uvedených níže se zpracovává ke každému předkládanému vzdělávacímu programu. Doporučení k obsahu jednotlivých položek je uvedeno v poznámkách pod čarou. Pořadové číslo[1]: 1. Název vzdělávacího programu[2]: 2. Obsah - podrobný přehled témat výuky a jejich anotace včetně dílčí hodinové dotace[3]: 3. Forma[4]: 4. Vzdělávací cíl[5]: 5. Hodinová dotace[6]: 6. Maximální počet účastníků a upřesnění cílové skupiny[7]: 7. Plánové místo konání[8]: 8. Jmenný přehled lektorů s podrobnými informacemi o jejich kvalifikaci a přehled průběhu praxe[9]: 9. Odborný garant[10]: 10. Materiální a technické zabezpečení[11]: 11. Způsob vyhodnocení akce[12]: 12. Kalkulace předpokládaných nákladů /tabulka/[13]: 13. Počet uskutečněných akcí za uplynulý 1 rok, reference ze škol apod.[14] (není povinné) ________________________________ [1] Pořadové číslo a název vzdělávacího programu musí odpovídat pořadovému číslu a názvu uvedenému v tabulce. [2] Název programu musí korespondovat s názvem daného studia uvedeným v zákoně č. 56,3/2004 Sb. nebo ve vyhlášce č. 317/2005 Sb. [3] Ve 3. bodě „Obsah“ je třeba uvést v rámci jednotlivých témat dílčí témata a dílčí hodinovou dotaci. Podrobný přehled témat výuky (obsah), anotace (rozsah textu by měl být přiměřený hodinové dotaci) by měly být rozpracovány: 1 téma s anotací a časovou dotací 3–4 vyučovací hodiny). U programů, které zahrnují různorodá témata, je dále třeba k jednotlivým tématům přiřadit jmenovitě i lektory, aby bylo možno posoudit, zda jejich kvalifikace odpovídá lektorovanému tématu. [4] Forma vzdělávacího programu (prezenční, distanční nebo jejich kombinace), přičemž pro asynchronní distanční formu, která se uskutečňuje dálkovým přístupem pomocí on-line technologií, je nutno v programu popsat prostředí, doložit ukázky studijních opor a poskytnout přístupové heslo pro možnost posouzení této formy programu, jež musí splňovat stanovené požadavky. Je-li zvolena pro některá témata distanční forma synchronní, věnujte pozornost požadavkům na webináře. [5] Cíl vzdělávacího programu: formuluje se z pozice účastníků vzdělávání – jaké konkrétní znalosti a dovednosti daná skupiny pedagogických pracovníků získá a jak je konkrétně využije ve výchovně vzdělávacím procesu při práci s dětmi, žáky a studenty. Zde se doporučuje uvést i popis metodiky výuky apod. [6] Hodinová dotace stanoví časovou posloupnost a dobu vzdělávání. Hodinou se rozumí 45minutová vyučovací hodina. Minimální hodinová dotace pro jednotlivá studia je stanovena vyhláškou č. 317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků, ve znění pozdějších předpisů [7] Maximální počet účastníků a cílová skupina– uvádí se horní hranice počtu účastníků, kteří se zúčastní v rámci předmětného kurzu vzdělávání a dále cílové skupiny – zde je nutné upřesnit, pro které kategorie pedagogických pracovníků je program určen, a to včetně předmětů, které vyučují (např. učitelé matematiky 2. stupně ZŠ). [8] Plánované místo konání – uvést místo, kde žadatel předpokládá realizaci konání daného programu. [9] Jmenný přehled lektorů s uvedením podrobných informací o jejich kvalifikaci a dosavadní praxi v oboru. Zde je třeba uvést konkrétní obor studia, včetně toho, zda se jedná kromě odborné i o pedagogickou kvalifikaci (např. na přírodovědeckých či filozofických fakultách lze obory studovat jako učitelské i neučitelské), což je nezbytné pro posouzení kvalifikace lektorů pro programy zahrnující metodiky a didaktiky. Dále pak je nutné uvést přehled průběhu praxe a další vzdělávání či publikační činnost vztahující se k lektorovaným tématům. Kvalifikace lektorů musí zároveň korespondovat se stanovenou cílovou skupinou, tj. pokud jsou v cílové skupině např. učitelé MŠ je u lektora nutno uvést informace o jeho kvalifikaci pro výuku v MŠ, a tím prokázat znalost forem práce s dětmi dané věkové kategorie. Základní požadavky na kvalifikaci lektora jsou stanoveny v § 14 odst. 4 vyhlášky č. 317/2005 Sb., kde je uvedeno, že lektorem nebo garantem vzdělávacího programu může být osoba, která získala praxi v délce 4 let v oboru zaměřením odpovídajícímu její lektorské činnosti nebo garantovanému vzdělávacímu programu a která získala vysokoškolské vzdělání v akreditovaném magisterském studijním programu, nebo splňuje požadavek odborné kvalifikace podle zákona o pedagogických pracovnících. Pro studium pedagogiky pro učitele druhého stupně základní školy a učitele střední školy jsou definována zvláštní pravidla, a to včetně požadavků na lektory a odborného garanta (§ 2 odst. 5, 6 a 7 vyhlášky č. 317/2005 Sb.). [10] Odborný garant – požadavky na kvalifikaci garanta jsou stanoveny v § 14 odst. 4 vyhlášky č. 317/2005 Sb. (viz výše). Kvalifikace garanta programu studium pedagogiky pro učitele druhého stupně základní školy a učitele střední školy se řídí zvláštními pravidly (viz výše). U každého programu se uvádí pouze jeden odborný garant a jeho kvalifikace musí odpovídat garantovaným tématům. [11] Materiální a technické zabezpečení (informace o použitých učebních textech, použité technice audio, video, PC a programovém vybavení (SW), příp. jiných specifických pracovních materiálech a pomůckách). [12] Způsob vyhodnocení vzdělávací akce (informace o způsobu hospitace a kontroly činnosti vyučujících, zjištění výsledného vzdělávacího efektu akce např. kontrolními testy, dotazníky, zkouškou apod., informace o formě vedení evidence účastníků). Způsob ukončení programu musí být v souladu s ukončováním daného typu studia dle příslušného ustanovení vyhlášky č. 317/2005 Sb. či standardu studia, je-li pro daný program vytvořen. [13] Kalkulace – více viz ke stažení tabulka kalkulací předpokládaných nákladů. [14] NEPOVINNÁ POLOŽKA: Počet uskutečněných akcí za uplynulý rok a reference ze škol.