Žádost o akreditaci programu P - Učitelství anglického jazyka pro 1. stupeň základní školy - studium k prohlubování odborné kvalifikace Studium k prohlubování odborné kvalifikace podle § 10 vyhlášky č. 317/2005 Sb, odstavec 2 v rámci systému DVPP Pořadové číslo: 7 1. Název vzdělávacího programu: Učitelství anglického jazyka pro 1. stupeň základní školy - studium k prohlubování odborné kvalifikace 2. Obsah - podrobný přehled témat výuky a jejich anotace včetně dílčí hodinové dotace: Studium k prohloubení odborné kvalifikace podle § 10 vyhlášky č. 317/2005 Sb, odstavec 2 1. semestr Název předmětu Rozsah (celkový počet hodin za semestr) Ukončení Vyučující Fonetika a fonologie A 24 k [DEL: Oaklandová :DEL] Hůlková Gramatika A 24 z Jančaříková Jazyková cvičení 1 48 z [DEL: Oaklandová :DEL] Minaříková Angličtina Online 24 z Zerzová 2. semestr Název předmětu Rozsah (celkový počet hodin za semestr) Ukončení Vyučující Didaktika 1 24 z [DEL: Hrozková :DEL] Dobrovolná Fonetika a fonologie B 24 zk [DEL: Oaklandová :DEL] Hůlková Gramatika B 24 z Jančaříková Jazyková cvičení 2 24 zk [DEL: Oaklandová :DEL] Minaříková Angličtina Online 24 z Zerzová 3.semestr Název předmětu Rozsah (celkový počet hodin za semestr) Ukončení Vyučující Didaktika 2 24 z [DEL: Hrozková :DEL] Cox Jazyková cvičení a reálie 1 36 zk [DEL: Oaklandová :DEL] Minaříková Akademické psaní 24 z Buchtová Online Speaking 24 z Dobrovolná Závěrečná práce Konz z Hanušová 4. semestr Název předmětu Rozsah (celkový počet hodin za semestr) Ukončení Vyučující Didaktika 3 24 k [DEL: Hrozková :DEL] Cox Výuková praxe 12 z [DEL: Hrozková :DEL] Dobrovolná Jazyková cvičení a reálie 2 36 z [DEL: Oaklandová :DEL] Minaříková Literatura pro děti 24 z Buchtová Odevzdání závěrečné práce konz z Hanušová Vysvětlivka k ukončení: z = zápočet, k = kolokvium, zk = zkouška Následují podrobné popisy předmětů (anotace, obsah - témata, odkazy na e-learningové opory ve VLE Moodle nebo LMS IS). V rámci jednotlivých předmětů jsou vyjmenovaná témata zastoupena rovnoměrně. Většinou jde o hodinovou dotaci 24 hodin za semestr, pak jsou každému tématu v předmětu věnovány 2 hodiny. U předmětů s 12 hodinovou celkovou dotací jde o 1 hodinu na téma a v případě 36 hodin za semestr je to 3 hodiny na téma. Předmět: Fonetika a fonologie A Vyučující: [DEL: Gabriela Oaklandová :DEL] Irena Hůlková Hodinová dotace: 24 hodin Předmět seznamuje studenty s hláskovým systémem současného anglického jazyka a zaměřuje se na nácvik hlásek, které studentům českého původu běžně působí výslovnostní problémy. Pro nácvik jsou využívány výukové i autentické materiály a zásadní důraz je kladen na propojení získaných znalostí a dovedností s prostředím prvního stupně základní školy. Cílem předmětu je nacvičit hláskový systém současného anglického jazyka se zvláštním zřetelem na hlásky obtížné (dle IPA); nacvičit přepis; uvést studenty do metodiky předmětu; nacvičit autentické materiály vhodné pro nácvik výslovnosti na prvním stupni základní školy. Při závěrečném ústním zápočtu student/ka prokáže svoji dovednost přečíst nastudované texty dle zákonitostí anglického hláskového systému, je schopen/schopna reflektovat výsledky svého pozorování užití anglické výslovnosti v prostředí prvního stupně základní školy a prezentuje svoji výslovnostní pomůcku. Obsah: 1) výslovnostní rozdíly mezi jazykem anglickým a českým 2) hláskový systém současného anglického jazyka 3) nacvičení výslovnosti hlásek, jejichž výslovnost je pro české studenty anglického jazyka obtížná - /θ/ 4) nacvičení výslovnosti hlásek, jejichž výslovnost je pro české studenty anglického jazyka obtížná – /ð/ 5) nacvičení výslovnosti hlásek, jejichž výslovnost je pro české studenty anglického jazyka obtížná – /ŋ/ 6) nacvičení výslovnosti hlásek, jejichž výslovnost je pro české studenty anglického jazyka obtížná – /æ/ 7) nacvičení výslovnosti hlásek, jejichž výslovnost je pro české studenty anglického jazyka obtížná – /ɜː/ and /ə/ 8) nacvičení výslovnosti hlásek, jejichž výslovnost je pro české studenty anglického jazyka obtížná – diphthongs 9) nacvičení výslovnosti hlásek, jejichž výslovnost je pro české studenty anglického jazyka obtížná – /v/ x /w/, /h/, aspiration 10) úvod do problematiky širšího výslovnostního kontextu anglického jazyka: slabé formy, spojování slov, větný přízvuk, rytmus, intonace 11) úvod do terminologie 12) metodika výuky hlásek na prvním stupni ZŠ Očekávané výstupy: Student/ka · má upevněnu výslovnost hláskového systému současného anglického jazyka (dle IPA) · je schopen/schopna přepsat základní slova anglické slovní zásoby prvního stupně · je schopen/schopna přečíst v přepisu jakékoli slovo anglického lexika · je schopen/schopna vytvořit výslovnostní pomůcku pro použití na prvním stupni · zná základní terminologii · zná původ a názvy v hodinách využívaných autentických materiálů a dovede si vyhledat materiály podobné · je schopen/schopna výslovnostní sebereflexe · je schopen/schopna detekovat výslovnostní chyby hláskového systému a zabývat se jejich nápravou · získané znalosti a dovednosti dokáže přenést do praxe E-learningová opora ve VLE Moodle: http://moodlinka.ics.muni.cz/course/view.php?id=2300¬ifyeditingon=1 Předmět: Gramatika A Vyučující: Renata Jančaříková Hodinová dotace: 24 hodin Předmět shrnuje a dále prohlubuje znalosti gramatiky studentů na středně pokročilé úrovni. Důraz je kladen na zvládnutí jak jednotlivých jevů, tak pochopení vzájemných souvislostí mezi příslušnými jevy, a kde je to potřebné a přínosné je užito srovnání mezi češtinou a angličtinou, zejména s ohledem na typické chyby, které čeští žáci dělají pod vlivem češtiny. Procvičování je zaměřeno na praktické použití jazyka a schopnost studentů aplikovat gramatická pravidla v praktickém jazyce. Studenti si příslušná témata připravují před seminářem za pomoci základního studijního materiálu. Vlastní výuka je zaměřena na procvičování v kontextu, dovysvětlení příslušného jevu a případné porovnání se souvisejícími jevy, dotazy studentů, řešení problémů, se kterými se studenti setkávají v praxi. Samostatná domácí práce po semináři probíhá online v moodle kurzu, kde je studentům poskytnuta sada cvičení včetně testů k ověření zvládnutí příslušných jevů. Závěrečný test má písemnou podobu a ověřuje zvládnutí příslušných jevů v kontextu, schopnost studentů aplikovat příslušné jevy do praxe, identifikovat a opravit chyby. Na tento předmět navazuje v následujícím semestru předmět Gramatika B, který se zabývá dalšími gramatickými jevy. Obsah: 1) Přítomný čas prostý vs. přítomný čas průběhový – tvoření, užití, vzájemné porovnání, typické příklady, nejčastější chyby 2) Minulý čas prostý vs. minulý čas průběhový – tvoření, užití, vzájemné porovnání, typické příklady, nejčastější chyby 3) Předpřítomný čas prostý vs. průběhový – tvoření, užití, vzájemné porovnání, typické příklady, nejčastější chyby 4) Předminulý čas prostý vs. průběhový – tvoření, užití, vzájemné porovnání, typické příklady, nejčastější chyby; 5) Shrnutí a vzájemné porovnání slovesných časů (téma 1-4) 6) Vyjadřování budoucnosti – will vs. going to, budoucí čas průběhový, předbudoucí čas, přítomný čas pro budoucnost 7) There vs. it – užití, typický kontext, vzájemné porovnání 8) Otázky – tvoření otázek, otázka na předmět vs. podmět, nejčastější chyby; Tázací dovětky, jejich tvoření a funkce 9) Nepřímá řeč – souslednost časová, uvozovací slovesa; nepřímá řeč v otázkách 10) Podmínkové věty – přehled typů, rozdíly, porovnání 11) Trpný rod – tvoření a užití ve všech časech, srovnání s rodem činným; vazba ´have sth done´ - užití a význam 12) Modální slovesa – přehled modálních sloves s důrazem na význam – vyjadřování jistoty, možnosti, dovolení, hypotetické situace, apod. Očekávané výstupy: Student(ka) · chápe příslušné gramatické jevy z hlediska tvoření, významu a funkce · uvědomuje si a chápe vzájemné souvislosti příslušných jevů · dokáže příslušné jevy identifikovat v kontextu a vysvětlit jejich užití · dokáže tvořit jasné a správné vlastní příklady · zná typické příklady, s jejichž pomocí může dané jevy vyučovat · uvědomuje si rozdíly mezi češtinou a angličtinou · je schopen/schopna detekovat běžné chyby a problémy žáků souvisejících s užitím příslušných jevů · dokáže získané znalosti aplikovat v praxi E-learningová opora ve VLE Moodle: http://moodlinka.ics.muni.cz/course/view.php?id=1878 Předmět: Jazyková cvičení 1 Vyučující: [DEL: Gabriela Oaklandová :DEL] Eva Minaříková Hodinová dotace: 48 hodin Předmět rozvíjí jazykové znalosti a dovednosti studentů směrem k úrovni B2 dle SERRJ. Předmět je zaměřen na rozvoj řečových dovedností (čtení s porozuměním, psaní, poslech s porozuměním, mluvení) a jazykových prostředků (gramatika, slovní zásoba, výslovnost) v cílovém jazyce tak, aby studenti byli na konci studia schopni používat anglický jazyk jako prostředek (jazyk) výuky efektivně, jazykově správně a s ohledem na kontext. Základním studijním materiálem je učebnice New English File Intermediate, 4. až 7. lekce. Tento materiál je doplněn o další relevantní pracovní listy a další zdroje, které podporují rozvoj komunikační kompetence studentů. Ve výuce jsou vytvářeny příležitosti ke komunikaci tak, aby se rozvíjely konkrétní jazykové prostředky (viz přehled témat), stejně jako obecná schopnost vyjádřit vlastní myšlenky jazykově správně, přiměřeně a plynule. Důraz je kladen na propojování řečových dovedností. Obsah: 1. Vzdělávání – slovní zásoba spojená s oblastí vzdělávání a školy; komunikační úlohy zaměřené na zkušenosti se školou a vzděláváním a prezentování vlastních názorů na kontroverzní aspekty vzdělávání; první kondicionál (File 4A) 2. Bydlení – slovní zásoba spojená s bydlením; poslech a čtení zaměřené na vysněné/zajímavé domy a byty; druhý kondicionál; psaní – popis domu či bytu (File 4B) 3. Přátelství – slovní zásoba zaměřená na vztahy; čtení a poslech zaměřené na minulá a současná přátelství; diskuse na téma přátelství – souhlas či nesouhlas s kontroverzními výroky; used to pro vyjadřování minulosti (File 4C) 4. Životní styl – čtení a poslech zaměřené na rychlý životní styl a vyváženost práce a rodiny; tvorba podstatných jmen; quantifiers (File 5A) 5. Muži a ženy – čtení a poslech zaměřené na rozdíly mezi muži a ženami; na to navazující komunikační aktivity – kontroverzní témata týkající se stereotypů pro muže a ženy; slovesa a předložky (File 5B) 6. Práce – slovní zásoba zaměřená na svět práce; čtení a poslech zaměřené na změnu povolání; na to navazující komunikační aktivita; užití gerundia a infinitivů; psaní životopisu a formálního dopisu (File 5C) 7. Nakupování – čtení a poslech zaměřené na problémy a stížnosti při nákupech; s tím spojená slovní zásoba a fráze; komunikační aktivity zaměřené na nakupovací zvyky a na trénink stížností; nepřímá řeč (File 6A) 8. Filmy – slovní zásoba spojená s filmy a kinem; komunikační aktivity zaměřené na filmové preference; čtení a poslech týkající se filmů a jejich tvorby; pasiv; psaní recenze na film (File 6B) 9. Hrdinové – čtení a poslech zaměřené na zajímavé osobnosti z dějin a současnosti; slovní zásoba zaměřená na tvorbu podstatných jmen vyjadřujících povolání; komunikační aktivity týkající se slavných osobností (File 6C) 10. Štěstí – čtení a poslech zaměřené na náhody a štěstí; na to navazující komunikační aktivity; tvorba podstatných jmen a příslovcí; třetí kondicionál (File 7A) 11. Detektivní příběhy – čtení a poslech na téma Jack Rozparovač; komunikativní aktivity zaměřené na kladení otázek; tvoření složených podstatných jmen; nepřímá řeč (File 7B) 12. Televize a média – slovní zásoba zaměřená na toto téma; čtení a poslech týkající se života s a bez médií; komunikační aktivity zaměřené na zvyky spojené s médii; frázová slovesa; psaní článku do časopisu (File 7C) Očekávané výstupy: · Student ovládá slovní zásobu spojenou s probíranými tématy a dovede ji použít v běžných konverzačních situacích. · Student dovede extrahovat důležité informace z čteného textu odpovídající náročnosti bez použití slovníku. · Student umí extrahovat důležité informace z mluveného slova odpovídající rychlosti a náročnosti (bez ohledu na akcent mluvčího). · Student umí odpovídat bez přípravy na běžné i náročnější otázky v rámci témat, která jsou mu známá, a reagovat v rámci dialogu i diskuse. · Student umí zvolit použít osvojené jazykové prostředky v psaném projevu vhodně a s ohledem na kontext (formální, neformální apod.). · Student dovede využívat slovník a další zdroje při práci s textem, ale i při studiu (význam, výslovnost, použití slov ve větách – kolokace apod.). E-learningová opora ve VLE Moodle: http://moodlinka.ics.muni.cz/course/view.php?id=1940 Předmět: Angličtina online Vyučující: Jana Zerzová Hodinová dotace: 24 hodin Jedná se o remediální jazykový kurz, probíhající pouze online. Forma samostudia online s podporou tutora umožňuje studentům, aby si znalosti anglické gramatiky, poslechové i písemné dovednosti i čtení textů s porozuměním prohlubovali samostatně, kdykoli se k nim vraceli a pravidelně opakovali. Procvičování si volí studenti na základě své jazykové pokročilosti. V kurzu probíhá individualizované a ryze praktické procvičování gramatických jevů a slovní zásoby, čtení a poslech s porozuměním, studenti povinně procvičují dovednost psaní a volitelně mohou také procvičovat mluvený projev. Na základě diagnostického adaptivního testu, který každému studentovi vytvoří individuální jazykový profil nejen podle vypracovaných správných/nesprávných odpovědí, ale i s přihlédnutím k subjektivní jistotě/nejistotě, s jakou student na jednotlivé položky odpovídal, je navržen optimální studijní plán pro daný semestr. Studenti samostatně procvičují v režimu 24/7 a v případě, že si nevědí rady, nerozumějí problematice, nebo jim řešení z jakéhokoli důvodu není jasné, obracejí se na tutora prostřednictvím předmětového diskusního fóra v systému IS MU. Nedílnou součástí předmětu je moderátorem diskusního fóra hodnocený psaný projev průběžně odevzdávaný prostřednictvím diskusních fór. Kurz rovněž obsahuje další doplňkové aktivity (např. zážitkové aktivity na procvičení mluvení, sbírání bodů za aktivitu Duolingo, překlady a transkripty videí Amara.org, a další). Cílem předmětu je: opakování, prohloubení a upevnění znalostí základních gramatických jevů prostřednictvím tutorovaného online kurzu. Obsah: Nabízené gramaticko-lexikální okruhy: · Anglické časy; · Fráze, idiomy, ustálená rčení; · Frázová slovesa; · Modální slovesa; · Participium, gerundium, infinitiv, konjunktiv; · Podmínkové a přací věty; · Podstatná jména, určenost, počitatelnost; · Problémová slovesa; · Předložky; · Příslovce, přídavná jména; · Slovní zásoba; · Slovosled, otázky, inverze, zápor; · Souslednost, souvětí, spojky; · Trpný rod; · Větná skladba; · Vyjadřování budoucnosti a časové věty; · Výslovnost; · Vztažná zájmena a vztažné věty; · Zájmena, číslovky. Očekávané výstupy: · zlepšení komunikační kompetence; · zautomatizování gramaticko-lexikálních struktur pokrývajících studium praktického jazyka; · schopnost analýzy vlastních chyb. 24 hodin za semestr (2 hodiny týdně), možnost procvičování non-stop, bez kontaktní výuky Průběžná práce v průběhu celého semestru (napsání nejméně 20 příspěvků v diskusních fórech, práce s odpovědníky), na konci semestru diagnostický adaptivní test. Adresa kurzu v IS MUNI https://is.muni.cz/auth/elearning/warp?furl=%2Fauth%2Fel%2F1441%2Fjaro2017%2FONLINE_A%2Findex.qwarp ;so=da;qurl=%2Fel%2F1441%2Fjaro2017%2FONLINE_A%2Findex.qwarp;prejit= Předmět: Didaktika 1 Vyučující: [DEL: Ivana Hrozková :DEL] Alena Dobrovolná Hodinová dotace: 24 hodin Předmět je zaměřen na problematiku výuky anglického jazyka u mladších žáků ZŠ v kontextu vzdělávací politiky v ČR. Přináší informace o věkových a individuálních specificích žáků na primárním stupni vzdělávání a rozvíjí pedagogické dovednosti studentů v oblasti výběru vhodných materiálů a učebních postupů. Probíraná témata jsou zastřešujícími pro další navazující semestry a týkají se také osobnosti učitele, jeho kompetencí a didaktické znalosti obsahu. Student/ka se aktivně účastní hodin a plní zadané úkoly, pracuje v podpůrném kurzu v prostředí VLE Moodle, za což získává bodové ohodnocení. Součástí hodnocení je skupinová prezentace portfolia, během které studenti prokazují schopnost aplikovat teoretické poznatky v praxi – hodnoceno učitelem i ostatními studenty. Obsah: 1) Dítě mladšího školního věku jako student cizího jazyka 2) Individuální rozdíly: styly učení, mnohočetné inteligence. 3) Jak se učíme cizím jazykům. Jazyková akvizice 4) Učitel cizího jazyka u žáků mladšího školního věku 5) Kooperativní atmosféra v hodinách, osobnostní charakteristiky učitele a jejich vliv na dynamiku skupiny. 6) Motivace 7) Jazykový systém 8) Plánování a příprava vyučovací hodiny 9) Vedení třídy a metajazyk 10) Kritéria výběru učebnic 11) Evaluace učebnic cizího jazyka 12) Výuka poslechu s porozuměním Očekávané výstupy: Student/ka: · rozumí specifikům výuky cizího jazyka u žáků mladšího školního věku · je schopen/schopna navrhnout typy aktivit vhodné pro žáky mladšího školního věku · je schopen/schopna aplikovat teoretické znalosti v praxi · dokáže reflektovat vlastní zkušenost a na základě reflexe dále rozvíjet kompetence začínajícího učitele · vysvětlí základní didaktické postupy na příkladech vlastních učebních materiálů, které jsou obsahem učitelského portfolia. · Průběžné vypracování zadaných domácích úkolů v prostředí moodle. Výsledky jsou monitorovány vyučujícím. · Samostudium zadaných textů. · Vytváření učebních materiálů, které jsou obsahem učitelského portfolia · Studentům jsou v průběhu semestru poskytovány pravidelné konzultace – osobně či online. E-learningová opora ve VLE Moodle: http://moodlinka.ics.muni.cz/course/view.php?id=2417 Předmět: Fonetika a fonologie B Vyučující: [DEL: Gabriela Oaklandová :DEL] Irena Hůlková Hodinová dotace: 24 hodin Předmět seznamuje studenty se suprasegmentální oblastí anglické výslovnosti současného anglického jazyka a zaměřuje se na její nácvik. V hodinách jsou využívány výukové i autentické materiály a zásadní důraz je kladen na propojení získaných znalostí a dovedností s prostředím prvního stupně základní školy. Cílem předmětu je podpora upevnění hláskového systém současného anglického jazyka se zvláštním zřetelem na hlásky obtížné a na jejich užití v širším kontextu; rozvoj dovedností a znalostí v suprasegmentální oblasti anglické výslovnosti; rozvoj dovednosti přepisu; rozšíření povědomí o metodice předmětu a o vhodných autentických materiálech. Při písemném zápočtu student/ka prokáže znalosti v oblasti přepisu a terminologie. Při ústním zápočtu student/ka prokáže svoji dovednost přečíst nastudované texty a dokáže podat zprávu o tom, jakým způsobem proběhla jeho/její četba knihy dětem. Obsah: 1) přepis 2) slabé formy a silné formy 3) spojování slov 4) slovní přízvuk 5) větný přízvuk, rytmus 6) intonace 7) obtížné hlásky - upevnění 8) terminologie 9) metodika výuky výslovnosti na prvním stupni ZŠ 10) čtení knih 11) jazz chants 12) básně Očekávané výstupy: student/ka: · má upevněnu výslovnost hláskového systému současného anglického jazyka (dle IPA), a to bez jakýchkoli odchylek · je schopen/schopna přepsat předem nacvičené delší texty anglického jazyka · je schopen/schopna přečíst v přepisu delší text · je schopen/schopna podat prezentaci o tom, jak lze číst anglickou knihu dětem na prvním stupni a je schopen/schopna tuto prezentaci doložit záznamem ze své praxe na prvním stupni základní školy · zná základní terminologii suprasegmentální oblasti anglické výslovnosti · zná původ a názvy v hodinách využívaných autentických materiálů a dovede si vyhledat materiály podobné · je schopen/schopna výslovnostní sebereflexe, a to nejen na úrovni hlásek, ale i na úrovni suprasegmentální · získané znalosti a dovednosti dokáže přenést do praxe E-learningová opora ve VLE Moodle: http://moodlinka.ics.muni.cz/course/view.php?id=2116#section-11 Předmět: Gramatika B Vyučující: Renata Jančaříková Hodinová dotace: 24 hodin Předmět Gramatika B navazuje na předchozí předmět Gramatika A, a jeho cílem je shrnutí a prohloubení znalostí gramatiky na středně pokročilé úrovni v dalších oblastech gramatiky dosud nepokrytých v předchozím kurzu. Systém práce zůstává stejný jako v kurzu Gramatika A. Studenti si příslušná témata připravují před seminářem za pomoci základního studijního materiálu. Vlastní výuka je zaměřena na procvičování v kontextu, dovysvětlení příslušného jevu a případné porovnání se souvisejícími jevy, dotazy studentů, řešení problémů, se kterými se studenti setkávají v praxi. Samostatná domácí práce po semináři probíhá online v moodle kurzu, kde je studentům poskytnuta sada cvičení včetně testů k ověření zvládnutí příslušných jevů. Závěrečný test má písemnou podobu a ověřuje zvládnutí příslušných jevů v kontextu, schopnost studentů aplikovat příslušné jevy do praxe, identifikovat a opravit chyby. Spolu s gramatikou A tak poskytuje ucelený přehled anglické gramatiky na středně pokročilé úrovni s důrazem na praktické použití, aplikaci gramatických pravidel a schopnost dané jevy vysvětlit. Obsah: 1) Počitatelnost – počitatelná a nepočitatelná podstatná jména, tvoření množného čísla, rozdíly mezi češtinou a angličtinou, které jsou častou příčinou chyb 2) Užití členů – reference generická vs. specifická a jejich vyjadřování pomocí členů, vazby se členem a bez členu, členy u vlastních jmen 3) Zájmena some vs. any a jejich složeniny, užití v otázce, záporu a kladné větě 4) Zájmena a vyjadřování množství – many vs. much, little vs. few, all, each, every, apod. 5) Přídavná jména a příslovce – tvoření, porovnání, -ed vs. –ing tvary ve funkci přídavných jmen 6) Přídavná jména a příslovce – pravidelné a nepravidelné stupňování 7) Předložky místa – typické příklady, shrnutí pravidel, předložkové vazby 8) Předložky času – typické příklady, shrnutí pravidel, předložkové vazby 9) Frázová slovesa – nejběžnější slovesa a jejich význam, oddělitelná a neoddělitelná frázová slovesa a pozice zájmena a podstatného jména 10) Spojky – přehled nejběžnější spojek v souvětí souřadném i podřadném 11) Vztažné věty – vztažná zájmena, druhy vztažných vět 12) Vyjadřování účelu a výsledku – použití infinitivu pro účel, vyjadřování výsledku pomocí vazeb a vedlejších vět Očekávané výstupy: Student(ka) · chápe příslušné gramatické jevy z hlediska tvoření, významu a funkce · uvědomuje si a chápe vzájemné souvislosti příslušných jevů · dokáže příslušné jevy identifikovat v kontextu a vysvětlit jejich užití · dokáže tvořit jasné a správné vlastní příklady · zná typické příklady, s jejichž pomocí může dané jevy vyučovat · uvědomuje si rozdíly mezi češtinou a angličtinou · je schopen/schopna detekovat běžné chyby a problémy žáků souvisejících s užitím příslušných jevů · dokáže získané znalosti aplikovat v praxi E-learningová opora ve VLE Moodle: http://moodlinka.ics.muni.cz/course/view.php?id=1829 Předmět: Jazyková cvičení 2 Vyučující: [DEL: Gabriela Oaklandová :DEL] Eva Minaříková Hodinová dotace: 24 hodin Předmět rozvíjí jazykové znalosti a dovednosti studentů na úrovni B2 dle SERRJ. Předmět je zaměřen na rozvoj řečových dovedností (čtení s porozuměním, psaní, poslech s porozuměním, mluvení) a jazykových prostředků (gramatika, slovní zásoba, výslovnost) v cílovém jazyce tak, aby studenti byli na konci studia schopni používat anglický jazyk jako prostředek (jazyk) výuky efektivně, jazykově správně a s ohledem na kontext. Základním studijním materiálem je učebnice New English File Upper-Intermediate, 1. a 2. lekce. Tento materiál je doplněn o další relevantní pracovní listy a další zdroje, které podporují rozvoj komunikační kompetence studentů. Ve výuce jsou vytvářeny příležitosti ke komunikaci tak, aby se rozvíjely konkrétní jazykové prostředky (viz přehled témat), stejně jako obecná schopnost vyjádřit vlastní myšlenky jazykově správně, přiměřeně a plynule. Důraz je kladen na propojování jednotlivých řečových dovedností. Obsah: 1. Opakování učiva probraného v minulém semestru (témata a gramatické okruhy opakované v komunikačních situacích) 2. Otázky a odpovědi – opakování otázek v různých komunikačních situacích; čtení a poslech zaměřené na speed dating (File 1A) 3. Osobnost – slovní zásoba spojená s tématem; diskuse na téma Jaký je ideální….?; čtení textu o grafologii a související diskuse; psaní neformálního emailu (File 1B) 4. Nadpřirozené jevy – čtení a poslech týkající se věštění; procvičování pomocných sloves v různých situacích (jako tázací dovětky, pro zdůraznění apod.) v rámci komunikačních aktivit (File 1B) 5. Nemoc a léčba – slovní zásoba spojená s tématem; čtení a poslech týkající se první pomoci; rozhovor na téma zkušenosti s poskytováním první pomoci (File 1C) 6. Zdraví a zdravý životní styl – opakování předpřítomného času prostého a průběhového v komunikačních aktivitách; čtení zaměřené na stres a příznaky stresu (File 1C) 7. Národní stereotypy – poslech na téma národních stereotypů v anglicky mluvících zemích (plus nácvik poslechu různých akcentů); čtení zaměřené na vnímané národní stereotypy; přídavná jména použitá jako podstatná jména (File 2A) 8. Oblékání a móda – slovní zásoba spojená s tématem; čtení na téma Móda v Británii; diskuse na téma stereotypy českého oblékání; pořadí přídavných jmen (File 2A) 9. Na letišti – slovní zásoba spojená s tématem; čtení úryvku z knihy týkající se cestování letadlem (File 2B) 10. Cestování letadlem – využití minulých časů pro vyprávění příběhů (spojených s cestou letadlem); poslech zaměřený na příhody pilotů (File 2B) 11. Krátké povídky – četba krátkých povídek a jednoho souvislého textu; diskuse o čtecích zvycích; příslovce (File 2C) 12. Opakování probraného učiva pomocí komunikačních aktivit Očekávané výstupy: · Student ovládá slovní zásobu spojenou s probíranými tématy a dovede ji použít v běžných konverzačních situacích. · Student dovede extrahovat důležité informace z čteného textu odpovídající náročnosti bez použití slovníku. · Student umí extrahovat důležité informace z mluveného slova odpovídající rychlosti a náročnosti (bez ohledu na akcent mluvčího). · Student umí odpovídat bez přípravy na běžné i náročnější otázky v rámci témat, která jsou mu známá, a reagovat v rámci dialogu i diskuse. · Student umí zvolit použít osvojené jazykové prostředky v psaném projevu vhodně a s ohledem na kontext (formální, neformální apod.). · Student dovede využívat slovník a další zdroje při práci s textem, ale i při studiu (význam, výslovnost, použití slov ve větách – kolokace apod.). E-learningová opora ve VLE Moodle: http://moodlinka.ics.muni.cz/course/view.php?id=1940 Předmět: Angličtina online Vyučující: Jana Zerzová Hodinová dotace: 24 hodin Jedná se o remediální jazykový kurz, probíhající pouze online. Forma samostudia online s podporou tutora umožňuje studentům, aby si znalosti anglické gramatiky, poslechové i písemné dovednosti i čtení textů s porozuměním prohlubovali samostatně, kdykoli se k nim vraceli a pravidelně opakovali. Procvičování si volí studenti na základě své jazykové pokročilosti. V kurzu probíhá individualizované a ryze praktické procvičování gramatických jevů a slovní zásoby, čtení a poslech s porozuměním, studenti povinně procvičují dovednost psaní a volitelně mohou také procvičovat mluvený projev. Na základě diagnostického adaptivního testu, který každému studentovi vytvoří individuální jazykový profil nejen podle vypracovaných správných/nesprávných odpovědí, ale i s přihlédnutím k subjektivní jistotě/nejistotě, s jakou student na jednotlivé položky odpovídal, je navržen optimální studijní plán pro daný semestr. Studenti samostatně procvičují v režimu 24/7 a v případě, že si nevědí rady, nerozumějí problematice, nebo jim řešení z jakéhokoli důvodu není jasné, obracejí se na tutora prostřednictvím předmětového diskusního fóra v systému IS MU. Nedílnou součástí předmětu je moderátorem diskusního fóra hodnocený psaný projev průběžně odevzdávaný prostřednictvím diskusních fór. Kurz rovněž obsahuje další doplňkové aktivity (např. zážitkové aktivity na procvičení mluvení, sbírání bodů za aktivitu Duolingo, překlady a transkripty videí Amara.org, a další). Cílem předmětu je: opakování, prohloubení a upevnění znalostí základních gramatických jevů prostřednictvím tutorovaného online kurzu. Obsah: Nabízené gramaticko-lexikální okruhy: · Anglické časy; · Fráze, idiomy, ustálená rčení; · Frázová slovesa; · Modální slovesa; · Participium, gerundium, infinitiv, konjunktiv; · Podmínkové a přací věty; · Podstatná jména, určenost, počitatelnost; · Problémová slovesa; · Předložky; · Příslovce, přídavná jména; · Slovní zásoba; · Slovosled, otázky, inverze, zápor; · Souslednost, souvětí, spojky; · Trpný rod; · Větná skladba; · Vyjadřování budoucnosti a časové věty; · Výslovnost; · Vztažná zájmena a vztažné věty; · Zájmena, číslovky. Očekávané výstupy: · zlepšení komunikační kompetence; · zautomatizování gramaticko-lexikálních struktur pokrývajících studium praktického jazyka; · schopnost analýzy vlastních chyb. 24 hodin za semestr (2 hodiny týdně), možnost procvičování non-stop, bez kontaktní výuky. Průběžná práce v průběhu celého semestru (napsání nejméně 20 příspěvků v diskusních fórech, práce s odpovědníky), na konci semestru diagnostický adaptivní test. Předmět: Didaktika 2 Vyučující: [DEL: Ivana Hrozková :DEL] Šárka Cox Hodinová dotace: 24 hodin Předmět navazuje na Didaktiku 1 a je rovněž zaměřen na problematiku výuky anglického jazyka u mladších žáků ZŠ v kontextu vzdělávací politiky v ČR. Přináší informace o specificích výuky jazykových prostředků a řečových dovedností u mladších žáků a rozvíjí pedagogické dovednosti studentů v oblasti výběru vhodných materiálů a učebních postupů. Cílem předmětu je aplikovat teoretické poznatky do realizace jednotlivých vyučovacích hodin a samostatně plánovat jednotlivé vyučovací jednotky, připravit kolekci materiálů pro danou věkovou skupinu a reflektovat vlastní zkušenost. Obsah: 1. Řečové dovednosti: mluvení 2. Komunikační aktivity 3. Řečové dovednosti: čtení 4. Phonics jako metoda výuky čtení. 5. Práce s knihou. Big Books a jejich role ve výuce angličtiny na prvním stupni. 6. Řečové dovednosti: psaní 7. Kreativní psaní s žáky mladšího školního věku 8. Slovní zásoba 9. Slovní zásoba 10. Gramatika u žáků mladšího školního věku 11. Výslovnost: aktivity zaměřené na rekognici 12. Výslovnost: aktivity zaměření na produkci Očekávané výstupy: Student/ka: · rozumí specifikům výuky cizího jazyka u žáků mladšího školního věku · umí používat cílový jazyk s ohledem na věkové a individuální zvláštnosti svých žáků · je schopen/schopna navrhnout typy aktivit vhodné pro žáky mladšího školního věku · je schopen/schopna účinně aplikovat teoretické znalosti v praxi · dokáže reflektovat vlastní zkušenost a na základě reflexe dále rozvíjet kompetence začínajícího učitele · umí dávat a pozitivně reagovat na zpětnou vazbu, kterou dostává od vyučujícího i od ostatních studentů · vysvětlí základní didaktické postupy na příkladech vlastních učebních materiálů, které jsou obsahem učitelského portfolia · Průběžné vypracování zadaných domácích úkolů v prostředí VLE Moodle. Výsledky jsou monitorovány vyučujícím. · Samostudium zadaných textů. · Vytváření učebních materiálů, které jsou obsahem učitelského portfolia . · Studentům jsou v průběhu semestru poskytovány pravidelné konzultace – osobně či online. E-learningová opora ve VLE Moodle: http://moodlinka.ics.muni.cz/course/view.php?id=2417 Předmět: Jazyková cvičení a reálie 1 Vyučující: [DEL: Gabriela Oaklandová :DEL] Eva Minaříková Hodinová dotace: 24 hodin Předmět rozvíjí jazykové znalosti a dovednosti studentů na úrovni B2 dle SERRJ. Předmět je zaměřen na rozvoj řečových dovedností (čtení s porozuměním, psaní, poslech s porozuměním, mluvení) a jazykových prostředků (gramatika, slovní zásoba, výslovnost) v cílovém jazyce. Základním studijním materiálem je učebnice New English File Upper-Intermediate, 3., 4. a 5. lekce. Tento materiál je doplněn o další relevantní pracovní listy a další zdroje, které podporují rozvoj komunikační kompetence studentů. Ve výuce jsou vytvářeny příležitosti ke komunikaci tak, aby se rozvíjely konkrétní jazykové prostředky (viz přehled témat), stejně jako obecná schopnost vyjádřit vlastní myšlenky jazykově správně, přiměřeně a plynule. Důraz je kladen na propojování jednotlivých řečových dovedností. Obsah: Gramatické jevy – okruhy: 1) Passive voice, all forms 2) Future Perfect and future continuous 3) Conditionals and future time clauses 4) Unreal conditions 5) Past modals, used to/didn´t used to 6) Would rather, had better 7) Verbs of the senses, gerund/infinitive Tematické okruhy: 8) Crime and punishment 9) Weather 10) Taking risks 11) Feelings, psychology of music 12) Films, media Očekávané výstupy: · Student ovládá slovní zásobu spojenou s probíranými tématy a dovede ji použít v běžných konverzačních situacích. · Student dovede extrahovat důležité informace z čteného textu odpovídající náročnosti bez použití slovníku. · Student umí extrahovat důležité informace z mluveného slova odpovídající rychlosti a náročnosti (bez ohledu na akcent mluvčího). · Student umí odpovídat bez přípravy na běžné i náročnější otázky v rámci témat, která jsou mu známá, a reagovat v rámci dialogu i diskuse. · Student umí zvolit použít osvojené jazykové prostředky v psaném projevu vhodně a s ohledem na kontext (formální, neformální apod.). · Student dovede využívat slovník a další zdroje při práci s textem, ale i při studiu (význam, výslovnost, použití slov ve větách – kolokace apod.). E-learningová podpora: https://elt.oup.com/student/englishfile/upperint/?cc=cz&selLanguage=cs Předmět: Akademické psaní Vyučující: Pavla Buchtová Hodinová dotace: 24 hodin Seminář je zaměřený na rozvoj základních dovedností důležitých pro psaní akademických textů v anglickém jazyce, zejména esejí a závěrečných prací. Studenti se naučí najít a specifikovat vlastní téma, zformulovat argument, porozumět procesu psaní, vytvořit logickou strukturu textu, kriticky číst akademické texty, vhodně zakomponovat sekundární zdroje k podpoře svých argumentů správnými citacemi či parafrázemi, a po zvládnutí a procvičení těchto dovedností napsat odborný text. Obsah: 1) Co je akademické psaní 2) Zásady psaní odstavce 3) Popis 4) Jak vytvořit argument 5) Psaní úvodního odstavce 6) Kritické čtení, psaní anotace 7) Proces psaní 8) Formální a neformální styly 9) Komparativní esej 10) Argumenty 11) Práce se sekundárními zdroji 12) Citační styly Očekávané výstupy: student/ka: · se seznámí se základy akademického psaní · je schopen/schopna kriticky přečíst odborné články, vyhledat jejich hlavní argumenty a shrnout hlavní myšlenky v krátké anotaci · osvojí si formální styl psaní · je schopen/schopna vytvořit vlastní argument a vhodně jej podpořit daty a informacemi ze sekundárních zdrojů · napíše komparativní esej na zvolené téma E-learningová opora ve VLE Moodle: http://moodlinka.ics.muni.cz/course/view.php?id=2311 Předmět: Online Speaking Vyučující: Alena Dobrovolná Hodinová dotace: 24 hodin Jedná se o kurz, zaměřený na rozvoj prezentačních dovedností v angličtině. Forma studia online umožňuje studentům, aby samostatně studovali předložené materiály, pracovali na cvičeních s audionahrávkami i s videi a otestovali si zapamatování základních principů ústní prezentace. V průběhu semestru studují materiály, v nichž dostávají typy, jak správně realizovat akademickou prezentaci a dále dělají online cvičení, ve kterých si upevňují slovní obraty a fráze používané při prezentacích a argumentaci. Současně dle instrukcí nahrávají prezentace vlastní a dostává se jim zpětné vazby jak od ostatních studentů ve skupině, tak od moderátora. Studenti si skrze hodnocení nahrávek ostatních uvědomují podstatné komponenty a kvality ústní prezentace. Při hodnocení je pak brán zřetel na to, jak student dokázal v praxi použít získané vědomosti. Obsah: 1. Úvod do předmětu, zásady práce v kurzu. 2. Jak se představit při prezentaci, jak sdělit základní informace. 3. Nahrávka – představení se ostatním studentům ve skupině. 4. Komentování nahrávek ostatních studentů, feedback moderátora. 5. Příprava na detailnější představení se, studium zásad akademické prezentace. 6. Nahrávka – představení sebe jako studenta univerzity a svého studijního oboru. 7. Komentování nahrávek ostatních studentů, feedback moderátora. 8. Jak strukturovat prezentaci. 9. Prezentace vlastního názoru. 10. Příprava na závěrečnou nahrávku – zásady argumentace a prezentace názorů na kontroverzní témata. 11. Nahrávka – argumentace na studentem zvolené téma. 12. Komentování nahrávek ostatních studentů, feedback moderátora. Očekávané výstupy: Student/ka: · si zdokonalí prezentační a diskurzní dovednosti · bude schopen/schopna kriticky zhodnotit kvalitu vlastního projevu · bude schopen/schopna kriticky posoudit kvalitu projevu ostatních studentů · na základě zpětné vazby od ostatních studentů a od moderátora bude postupně odstraňovat nedostatky ve vlastní prezentaci · získané poznatky uplatní jak při prezentacích v seminářích ostatních předmětů, tak na studentských konferencích či ve své budoucí učitelské praxi. Kurz je realizován v prostředí Informačního systému MU: https://is.muni.cz/el/1441/jaro2017/ONLINE_AS/index.qwarp Předmět: Závěrečná práce Vyučující: Světlana Hanušová Hodinová dotace: individuální konzultace K úspěšnému ukončení studia musí student vypracovat a obhájit závěrečnou práci o rozsahu 25 stran. Student/ka si ve spolupráci s vedoucím práce (což může být kterýkoli učitel na katedře anglického jazyka a literatury) volí téma, které se vztahuje k jeho/její učitelské praxi. Požadavky a harmonogram prací jsou zadávány individuálně. Student/ka by měl/a před odevzdáním práce absolvovat nejméně 2 osobní konzultace (zpravidla je však konzultací více, kontaktně i emailem). Po první konzultaci odevzdá student/ka svému vedoucímu práce projekt s časovým harmonogramem. Předmět: Didaktika 3 Vyučující: [DEL: Ivana Hrozková :DEL] Šárka Cox Hodinová dotace: 24 hodin Předmět navazuje na Didaktiku 2 a je rovněž zaměřen na problematiku výuky anglického jazyka u mladších žáků ZŠ v kontextu vzdělávací politiky v ČR. Přináší informace o specificích výuky témat, která protínají jazykové prostředky a řečových dovedností u mladších žáků jako je využití metody CLIL, výuka zaměřená na úkol, problematika hodnocení a evaluace. Předmět nadále rozvíjí pedagogické dovednosti studentů v oblasti výběru vhodných materiálů a učebních postupů. Studenti jsou schopni připravit kolekci materiálů pro danou věkovou skupinu a umí reflektovat vlastní zkušenost. Umí také vysvětlit didaktické postupy na příkladech vlastních učebních materiálů v učitelském portfoliu. Obsah: 1-2) Charakteristika mladších žáků a jejich potřeby 3-4) Výuka anglického jazyka u mladších žáků v ČR a evropském kontextu, kurikulární dokumenty 5) Dlouhodobé a krátkodobé plánování výuky 6-7) Různé postupy a metody výuky (tématické plánování, činnostní učení, integrovaná výuka CLIL, výuka založená na příběhu aj.) 8-9) Poskytování zpětné vazby, oprava chyb, diagnostika žáků 10-11) Hodnocení a klasifikace v hodinách AJ 12) Spolupráce s rodiči Očekávané výstupy: Student/ka: · Zná různé postupy a metody práce ve výuce AJ, které respektují specifické potřeby žáků na 1. stupni ZŠ a je schopen/schopna je kreativně využívat ve své pedagogické praxi · Umí naplánovat výuku v delším časovém horizontu, která kromě využití vhodně vybrané učebnice zahrnuje i další materiály a metody práce, které přispívají k rozvoji komunikační kompetence mladších žáků · Je schopen/schopna kritické analýzy a reflexe svých vyučovacích hodin i delších časových celků, využívá vhodné hodnotící nástroje k získání informací o rozvoji jazyka svých žáků, včetně konstruktivní zpětné vazby od kolegů. · Umí dávat pozitivní a konstruktivní zpětnou vazbu svým žákům a motivovat je k dalšímu rozvoji jazyka · Umí individuálně naplánovat sérii hodin anglického jazyka s využitím učebnice a doplňkových materiálů, které vycházejí z různých metod a postupů výuky · Je schopen/schopna navrhnou různé způsoby hodnotících nástrojů, pomocí kterých získají informace o účinnosti výuky – hodnoceno učitelem · Umí prezentují své projekty a dávají zpětnou vazbu svým kolegům ve VLE Moodle – hodnoceno učitelem E-learningová opora ve VLE Moodle: http://moodlinka.ics.muni.cz/course/view.php?id=2417 Předmět: Výuková praxe Vyučující: [DEL: Ivana Hrozková :DEL] Alena Dobrovolná Hodinová dotace: 12 hodin Předmět navazuje a doplňuje Didaktiku 3 a poskytuje studentům možnost si nacvičit a posléze i vyzkoušet jazyk učitele angličtiny s ohledem na specifika výuky cizího jazyka u žáků mladšího školního věku. Studenti se seznamují se zadáváním jednoduchých a jasných instrukcí, učí se postupům vedoucím ke kontrole porozumění. Sami zkouší různé techniky výuky v bezpečném prostředí a učí se dávat a reagovat na konstruktivní zpětnou vazbu od svých kolegů. Naučí se reformulovat a zjednodušovat instrukce tak, aby byly jasné a srozumitelné, a umí připravit odpovídající úkoly pro své žáky a zadat je v cílovém jazyce. Obsah: 1-2) Reflexe a analýza silných a slabých stránek, individuální profesní potřeby studentů 3-4) Rozbor a hodnocení video nahrávek výuky anglického jazyka 5-6) Poskytování konstruktivní zpětné vazby 7-8) Mikro výstupy 9-10) Kooperativní plánování 11-12) Realizace projektu Očekávané výstupy: Student/ka · je schopen/schopna pedagogické sebereflexe, rozezná své silné a slabé stránky ve výuce a naplánuje si další rozvoj · identifikuje pozitivní a negativní stránky výuky a navrhne alternativní postupy · získá sebevědomí nácvikem různých postupů (např. poskytování jasných a srozumitelných pokynů v cílovém jazyce) · je schopen/schopna poskytnout konstruktivní zpětnou vazbu svým kolegům a na jejich zpětnou vazbu reaguje pozitivně · aktivně se zapojí do plánovacího a realizačního procesu závěrečného projektu E-learningová opora ve VLE Moodle: http://moodlinka.ics.muni.cz/course/view.php?id=1321 Předmět: Jazyková cvičení a reálie 2 Vyučující: [DEL: Gabriela Oaklandová :DEL] Eva Minaříková Hodinová dotace: 36 hodin Předmět rozvíjí jazykové znalosti a dovednosti studentů na úrovni B2 dle SERRJ. Předmět je zaměřen na rozvoj řečových dovedností (čtení s porozuměním, psaní, poslech s porozuměním, mluvení) jazykových prostředků (gramatika, slovní zásoba, výslovnost) v cílovém jazyce. Základním studijním materiálem je učebnice New English File Upper-Intermediate, 6. a 7. lekce. NEF. Tento materiál je doplněn o další relevantní pracovní listy a další zdroje, které podporují rozvoj komunikační kompetence studentů. Ve výuce jsou vytvářeny příležitosti ke komunikaci tak, aby se rozvíjely konkrétní jazykové prostředky (viz přehled témat), stejně jako obecná schopnost vyjádřit vlastní myšlenky jazykově správně, přiměřeně a plynule. Důraz je kladen na propojování jednotlivých řečových dovedností. Obsah: Gramatické jevy – okruhy: 1) Articles 2) Countable and uncountable nouns 3) Quantifiers 4) I wish + vyjádření nespokojenosti a přání 5) Adjektiva a jejich formy 6) Jazyk spojený s obchodním světem a s reklamou Tematické okruhy: 7) Speeches 8) Feelings 9) Čtení s porozuměním autentickým materiálům, se zaměřením na literární texty dětské literatury (poezie, pohádky, obrázkové knihy, dobrodružné knihy) 10) Poslech s porozuměním a práce s autentickými materiály 11) Rozhovor na téma (zahrnuta jsou témata z NEF Intermediate a Upper-Intermediate) Očekávané výstupy: Student/ka: * Je schopen/schopna plynně konverzovat na konkrétní, abstraktní a odborná témata. * Čte a rozumí autentickým cizojazyčným textům, s orientací na literaturu pro děti. * Rozumí mluvenému projevu. * Je obeznámen/a se složitějšími gramatickými jevy, slovními spojeními a idiomy a část z nich dokáže používat. * Dovede napsat souvislý strukturovaný text. E-learningová podpora: https://elt.oup.com/student/englishfile/upperint/?cc=cz&selLanguage=cs Předmět: Literatura pro děti Vyučující: Pavla Buchtová Hodinová dotace: 24 hodin Předmět představuje současné žánry a trendy v literatuře pro děti a jejich významné představitele. Při aktivní práci s texty se studenti naučí chápat specifika této literatury, diskutovat o tématech, které se v současné literatuře objevují, orientovat se v současných trendech a chápat specifika dětského čtenářství. Studenti se také seznámí s metodikou práce s literárním textem a získají kompetence potřebné ke vhodnému výběru knih pro práci s literaturou při výuce cizího jazyka na prvním stupni základních škol. Obsah: 1) historie literatury pro děti 2) poezie (významní autoři; tvůrčí psaní jako metoda pro využití poezie ve výuce) 3) říkanky 4) od lidového vyprávění k pohádkám (historie žánru) 5) tradiční pohádky (nácvik vyprávění příběhů) 6) stereotypy v pohádkách (moderní verze pohádek) 7) obrázkové knihy (významní autoři a ilustrátoři) 8) obrázkové knihy (současná témata) 9) obrázkové knihy ve výuce anglického jazyka (dramatické techniky pro využití obrázkových knih ve výuce; metoda CLIL; projektová výuka) 10) dobrodružné knihy 11) fantasy 12) komiksy a grafické romány Očekávané výstupy: Po absolvování předmětu student/ka · zná základní žánry dětské literatury, · dokáže kriticky číst a hodnotit literární texty, · osvojí si dovednost četby v anglickém jazyce, · umí navrhnout metody vhodné pro využití dětské literatury ve výuce, · sestaví učební plán hodiny anglického jazyka s využitím obrázkové knihy, · dokáže jazykově a stylisticky upravit příběh, aby vyhovoval jazykovým kompetencím žáků na prvním stupni základních škol. E-learningová opora ve VLE Moodle: http://moodlinka.ics.muni.cz/course/view.php?id=1738 Předmět: Odevzdání závěrečné práce Vyučující: Světlana Hanušová Absolvování tohoto kurzu zajistí, že student odevzdá práci odsouhlasenou vedoucím práce. Přijetí dokončené práce k obhajobě stvrzuje vedoucí práce hodnocením započteno. Student je seznámen s požadavky k obhajobě práce. Všechny práce jsou uloženy a veřejnosti zpřístupněny v Informačním systému MU. 3. Forma: Studium bude probíhat kombinovanou formou. Kontaktní výuka bude probíhat v pátek. Výuka bude zahrnovat nejen formát přednášky, ale také semináře a workshopy. Všechny předměty budou využívat také distanční materiály ve VLE Moodle nebo LMS IS. Studenti budou v těchto virtuálních prostředích pracovat také interaktivně (v rámci synchronních i asynchronních diskuzních fór). Předmět Angličtina ONLINE a ONLINE Speaking probíhají pouze na Internetu, jsou moderovány a hodnoceny vyučujícími. Veškerá výuka je vedena v anglickém jazyce. Program se řídí těmito vnitřními předpisy a směrnicemi PdF MU: Směrnice děkana č. 3/2017 K realizaci celoživotního vzdělávání na PdF MU - platí pro účastníky přijaté od akademického roku 2017/2018 (platná od 1. 9. 2017) Pokyn děkana č. 1/2015 K realizaci závěrečných prací (bakalářských, diplomových, rigorózních a závěrečných prací CŽV) 4. Vzdělávací cíl: Cílem programu je prohloubení odborné kvalifikace pro 1. stupeň základní školy o specializaci anglický jazyk. Absolvent získává způsobilost vykonávat přímou pedagogickou činnost v oboru Anglický jazyk na 1. stupni základních škol. Program je uskutečňován v souladu se zákonem 563/2004 Sb. ze dne 24. září 2004 o pedagogických pracovnících a s Vyhláškou č. 317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků. 5. Hodinová dotace: Celková hodinová dotace programu je 456 vyučovacích hodin, dále probíhají individuální konzultace závěrečné práce. 6. Maximální počet účastníků a upřesnění cílové skupiny: Maximální počet je 15 účastníků. Cílovou skupinou jsou kvalifikovaní učitelé pro 1. ZŠ, kteří chtějí prohloubit svou kvalifikaci pro výuku anglického jazyka. 7. Plánové místo konání: Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity. 8. Jmenný přehled lektorů s podrobnými informacemi o jejich kvalifikaci a přehled průběhu praxe: Mgr. Pavla Buchtová Mgr. Šárka Cox PhDr. Alena Dobrovolná, Ph.D. doc. Mgr. Světlana Hanušová, Ph.D [DEL: Mgr. Ivana Hrozková, Ph.D :DEL] . Mgr. Renata Jančaříková, Ph.D. Mgr. Eva Minaříková, Ph.D[DEL: . :DEL] [DEL: Mgr. Gabriela Oaklandová :DEL] Mgr. Jana Zerzová, Ph.D. . Mgr. Pavla Buchtová Údaje o oboru vzdělání na VŠ a o praxi od absolvování vysoké školy Vzdělání: 1995: Mgr., obor Anglický jazyk – moderní filologie, FF MU Brno Praxe: 1995 - 1997: Moravské gymnázium Brno, učitelka 1997 - dosud: PdF MU Brno, asistentka Přehled o nejvýznamnější publikační a další tvůrčí činnosti za posledních 5 let Buchtová, P. (2015). Od Selmy Lagerlof k Alice Munro: Nobelova cena za literaturu. Femag, 5(3), 12-14. Buchtová, P. (2014). Creative Writing in the Foreign Language Classroom [brožura]. Brno: Projekt NEFLT. 48 s. Buchtová, P. (2013). Revoluce 19. století: technická, lékařská a hysterická. Femag, 3(2), 25-26. Buchtová, P., Eliášová, V., & Waiserová, H. (2011). Using Statements of Teaching Philosophy in the Literature Classroom. Literature, Media and Cultural Studies, 12(1), 8-19. Podíl 30%. Aktivní působení v tuzemských a zahraničních společnostech a organizacích Členka CSAA (Czech and Slovac Association for American Studies) AIW (American Indian Workshop) Nora, genderové informační centrum Mgr. Šárka Cox Údaje o oboru vzdělání na VŠ a o praxi od absolvování vysoké školy Vzdělání: 2001: Mgr., Učitelství pro 1. Stupeň ZŠ, specializace anglický jazyk s didaktikou Praxe: 2000 - 2005: JŠ Diplomat (výuka anglického jazyka u náctiletých a dospělých, vedoucí výuky) 2005 - 2006: JŠ IH Bydgoszcz, Polsko (výuka angličtiny) 2006 - 2020: JŠ ILC, IH Brno (výuka anglického jazyka u dětí, náctiletých a dospělých, školení učitelů angličtiny, zástupce vedoucího výuky) 2020 - 2021: CEITEC, VUT Brno (výuka akademické angličtiny pro studenty Ph.D.) 2020 - dosud: PdF MU Brno (asistentka) Aktivní působení v tuzemských a zahraničních společnostech a organizacích CAMBRIDGE ESOL - ústní zkoušející pro zkoušky YLE, FCE, a CAE PhDr. Alena Dobrovolná, Ph. D. Údaje o oboru vzdělání na VŠ a o praxi od absolvování vysoké školy Vzdělání: 1984: Mgr., pedagogika s didaktikou, ruský jazyk a literatura s didaktikou, FF UJEP Brno. 1986: PhDr., učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů - pedagogika 1992: státní závěrečná zkouška z anglického jazyka a literatury s didaktikou pro 2. 3. stupeň, FF UJEP Brno 2014: Ph.D., obor pedagogika, specializace didaktika angličtiny, PdF MU Brno Praxe: 1984 – 1991: Základní škola Brno Holzova, učitelka ruštiny na 2. stupni 1992 – 2008: Konzervatoř Brno, učitelka angličtiny 2006 – dosud: PdF MU, Katedra anglického jazyka a literatury, odborná asistentka Přehled o nejvýznamnější publikační a další tvůrčí činnosti za posledních 5 let KRATOCHVÍLOVÁ, Jana, Petr SVOJANOVSKÝ, Alena DOBROVOLNÁ, Blanka DVOŘÁKOVÁ, Johana FIALKOVÁ, Martina GRYCOVÁ, Hana HORKÁ, Marta KUCHAŘÍKOVÁ, Olga NOVOTNÁ, Hana PRACHAŘOVÁ, Jitka SLANÁ REISSMANNOVÁ, Petra SUQUET, Lucie TEŠNAROVÁ, Jitka TICHÁ a Petra VYSTRČILOVÁ. Standard kvality profesních kompetencí studenta učitelství. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2020. 24 s. ISBN 978-80-210-9581-6 DOBROVOLNÁ, Alena. Ústní interakce a rozvoj komunikační kompetence při výuce angličtiny s interaktivní tabulí. Brno: Masarykova univerzita, 2016. 178 s. Cizí jazyky a jejich didaktiky: teorie, empirie, praxe. Svazek 2. ISBN 978-80-210-8484-1. doi:10.5817/CZ.MUNI.M210-8485-2016. [DEL: Dobrovolná, A. (2015). Interaktivní tabule v hodinách angličtiny na 2. stupni ZŠ: dobrý sluha, nebo zlý pán? Komenský, 140(2), 29-33. Brno: Masarykova univerzita :DEL] [DEL: Dobrovolná, A. (2015). Příležitosti k ústní interakci a rozvoji komunikační kompetence při výuce angličtiny s interaktivní tabulí. Nepublikovaná disertační práce. :DEL] [DEL: Dobrovolná, A. (2013). Komunikace a komunikační kompetence. In: Suchánková H., & kol. Multikulturně v teorii i praxi. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně, 9-17. :DEL] [DEL: Dobrovolná, A.: Využití interaktivní tabule při vyučování anglickému jazyku na 2. stupni ZŠ. In: Janíková, V., Píšová, M., & Hanušová, S. (2013). Aktuální témata výzkumu učení a vyučování cizím jazykům. Brno: Masarykova univerzita :DEL] . Aktivní působení v tuzemských a zahraničních společnostech a organizacích Členka Asociace metodiků angličtiny AMATE ATECR (Asociace učitelů AJ v ČR) International Advisory Board for Educational Sciences, International Research Institute, Komárno doc. Mgr. Světlana Hanušová, Ph. D. Údaje o oboru vzdělání na VŠ a o praxi od absolvování vysoké školy Vzdělání: 1986: Mgr., obor Anglický jazyk – Francouzský jazyk – moderní filologie, FF MU Brno 2003: Ph.D., obor Pedagogika, specializace didaktika angličtiny, PdF MU Brno 2009: doc., obor Pedagogika, PdF MU Brno Praxe: 1990: JAMU Brno, asistentka 1990 - 1996: Biskupské gymnázium Brno, učitelka 1996 - 1998: Soukromé speciální gymnázium Integra Brno, učitelka 2000 - 2004: Cyrilometodějské gymnázium Brno, učitelka 1998 - dosud: PdF MU Brno, odborná asistentka, od roku 2009 docentka Přehled o nejvýznamnější publikační a další tvůrčí činnosti za posledních 5 let HANUŠOVÁ, Světlana, Michaela PÍŠOVÁ, Tomáš KOHOUTEK, Eva MINAŘÍKOVÁ, Stanislav JEŽEK, Tomáš JANÍK, Jan MAREŠ a Miroslav JANÍK. Novice teachers in the Czech Republic and their drop-out intentions. European Journal of Education. Hoboken , NJ USA: John Wiley & Sons, 2020, roč. 55, č. 2, s. 275- 291. ISSN 0141-8211. doi:10.1111/ejed.12373. HANUŠOVÁ, Světlana, Olga DONTCHEVA-NAVRÁTILOVÁ, Marie LAHODOVÁ VALIŠOVÁ a Markéta MATULOVÁ. Process genre approach to L2 academic writing: An intervention study. XLinguae. Vzdelávanie Don Bosca, 2020, roč. 13, č. 4, s. 30-51. ISSN 1337-8384. doi:10.18355/XL. HANUŠOVÁ, Světlana, Michaela PÍŠOVÁ a Tomáš KOHOUTEK. Novice Teachers of English as a Foreign Language in the Czech Republic and their Drop-Out Intentions. Journal of Language and Cultural Education. Nitra: OZ SlovakEdu, 2019, roč. 7, č. 2, s. 51-77. ISSN 1339-4045. doi:10.2478/jolace-2019-0011. [DEL: Hanušová, S., Píšová, M. :DEL] [DEL: , :DEL] [DEL: Kohoutek, T., :DEL] [DEL: :DEL] [DEL: Minaříková, E., Janík, M., Janík, T., Mareš., J., Uličná, K., & Ježek, S. (2017) Chtějí zůstat nebo odejít? Začínající učitelé v českých základních školách. Brno: Masarykova univerzita. :DEL] [DEL: Uličná, K., Píšová, M., Hanušová, S., Janíková, V., & Najvar, P. (2016). Expert Teacher: Objective Determinants of Developing and Maintaining Expertise (in FLT Perspective). XLinguae, Slovenska Vzdelavacia Obstaravacia, 9(1), 91-109. :DEL] [DEL: Píšová, M., Hanušová., S. (2016). Začínající učitelé a drop-out. Pedagogika, Praha: Univerzita Karlova, 2016(4), 386-407. :DEL] [DEL: Hanušová, S., Vojtková., N. (2015) Raising awareness of dyslexia. IATEFL Voices, Canterbury, Kent: The International Association of Teachers of English as a Foreign Language, 2015(242). 6-7 :DEL] [DEL: :DEL] Aktivní působení v tuzemských a zahraničních společnostech a organizacích Členka Asociace metodiků angličtiny AMATE ATECR (Asociace učitelů AJ v ČR) CZASE (Czech Association for the Study of English) [DEL: :DEL] [DEL: Mgr. Ivana Hrozková, Ph.D. :DEL] [DEL: :DEL] [DEL: Údaje o oboru vzdělání na VŠ a o praxi od absolvování vysoké školy :DEL] [DEL: :DEL] [DEL: · :DEL] [DEL: Vzdělání: :DEL] [DEL: · :DEL] [DEL: 2013:Ph.D.: obor Pedagogika, státní doktorská zkouška, PdF MU Brno. :DEL] [DEL: · :DEL] [DEL: 2004: anglický jazyk a literatura s didaktikou pro střední školy, PdF MU Brno. :DEL] [DEL: · :DEL] [DEL: 2003: anglický jazyk a literatura s didaktikou pro základní školy, PdF MU Brno. :DEL] [DEL: · :DEL] [DEL: 1999: anglický jazyk a literatura s didaktikou pro 1. stupeň základní školy, PdF MU Brno. :DEL] [DEL: · :DEL] [DEL: 1995: speciální pedagogika: logopedie a poruchy učení, PdF MU Brno. :DEL] [DEL: · :DEL] [DEL: 1987: Mgr., pedagogika s didaktikou, ruský jazyk a literatura s didaktikou, FF MU Brno. :DEL] [DEL: · :DEL] [DEL: :DEL] [DEL: Praxe: :DEL] [DEL: 1987-1995: Základní škola v Otnicích, učitelka ruského jazyka a 1. stupně ZŠ :DEL] [DEL: 1995-1997: Základní škola Křenová 21 Brno, učitelka 1. stupně vyrovnávací třídy, učitelka angličtiny na 1. stupni ZŠ :DEL] [DEL: 1997-1998: Základní škola v Újezdě u Brna, učitelka 1. stupně a angličtiny na 1. stupni ZŠ :DEL] [DEL: 1998 -2007: Základní škola Bakalovo nábřeží 8 Brno, učitelka angličtiny 1. a 2. stupně ZŠ :DEL] [DEL: 2005- dosud: PdF MU Brno, odborná asistentka :DEL] [DEL: :DEL] [DEL: :DEL] [DEL: Přehled o nejvýznamnější publikační a další tvůrčí činnosti za posledních 5 let :DEL] [DEL: :DEL] [DEL: Hrozková, I. (2015). Do young learners exploit the same learning strategies as adults? Practice and Theory in Systems of Education, DE GRUYTER OPEN, 10(1), 74 - 80. :DEL] [DEL: Hrozková, I. (2014). Strategie učení: jejich role ve výuce angličtiny na primárním stupni vzdělávání a příležitosti pro jejich facilitaci ve výuce angličtiny. In Filová, H., Havel, J. & Kratochvílová, J. Vytváření příležitostí pro vzdělávání všech dětí na 1. stupni ZŠ, 155-163. :DEL] [DEL: Hrozková, I. (2014). Jak strategicky na strategie učení. Komenský, 139(1), 26-30. :DEL] [DEL: Hrozková, I. (2013). Strategie učení se angličtině jako cizímu jazyku: Proč jsou někteří žáci úspěšní a někteří méně? Komenský, 138(1), 28-31. :DEL] [DEL: Hrozková, I. (2011). Strategie učení se angličtině u žáků mladšího školního věku. In Janíková, V., Píšová, M., & Hanušová, S.: Metodologické otázky výzkumu výuky cizích jazyků. Brno: Masarykova univerzita, s. 35-59, 24 s. Spisy Pedag. fakulty Masarykovy univerzity 155. :DEL] [DEL: :DEL] [DEL: Aktivní působení v tuzemských a zahraničních společnostech a organizacích :DEL] [DEL: :DEL] [DEL: členka International Advisory Board for Education, INTERNATIONAL RESEARCH INSTITUTE, Komárno :DEL] [DEL: členka International Advisory Board odborného časopisu Practice and Theory in Systems of Education vydávaného vydavatelstvím DeGruyter Open :DEL] [DEL: Recenzní činnost pro MŠMT ČR, vydání doložky pro učebnice Aj pro ZŠ. :DEL] Mgr. Renata Jančaříková, Ph.D. Údaje o oboru vzdělání na VŠ a o praxi od absolvování vysoké školy Vzdělání: 2001: Mgr., obor – Učitelství cizích jazyků pro SŠ – anglický jazyk, PdF MU 2011: Ph.D., obor – Filologie, Anglický jazyk, FF MU Praxe: 2001-2004: Střední odborná škola, obor Hotelnictví a turismus, Uničov; učitel anglického jazyka 2004 – dosud: Pedagogická fakulta MU, asistent; od r. 2011odborný asistent Přehled o nejvýznamnější publikační a další tvůrčí činnosti za posledních 5 let Jančaříková, R., Povolná, R., Dontcheva-Navratilova, O., Hanušová, S. & Němec, M. An Academic Writing Needs Analysis of Czech University Graduate Students. (2020). Discourse and Interaction, 13 (1), 42-66. Brno: Masaryk University, Faculty of Education, Department of English Language and Literature. ISSN 1802-9930. doi:10.5817/DI2020-1-42. Podíl 20%. Dontcheva-Navratilova, O., Jančaříková, R. , Hůlková, I. & Schmied, J. (2020). Theme choices in Czech university students’ English-medium Master’s theses. Lingua, 243, Aug 2020, s. 1-17. Elsevier. ISSN 0024-3841. doi:10.1016/j.lingua.2020.102892. Podíl 25%. Hůlková, I., Dontcheva-Navratilova, O., Jančaříková, R. a Schmied, J. (2019). Intercultural variation in academic discourse: Theme zones and the build-up of coherence in research articles. Topics in Linguistics, 20 (2), 33-53. Nitra: Constantine the Philosopher University in Nitra, Faculty of Arts. ISSN 1337-7590. doi:10.2478/topling-2019-0008. Podíl 30%. [DEL: Jančaříková, R. (2014). Victims vs. Killers in the British Press. Naming Strategies in Murder Reports. Brno: Masarykova univerzita. :DEL] [DEL: Dontcheva-Navratilova, O., Jančaříková, R. & Povolná, R. (2013). Designing Courses on Academic Writing Skills at University Level. In Ch. Haase & J. Schmied, J. (Eds.), English for Academic Purposes: Practical and Theoretical Approaches (s. 123-147). Göttingen: Cuvillier Verlag. Podíl 30%. :DEL] [DEL: Jančaříková, R. :DEL] [DEL: (2013). Simplification in the British Press: Binary oppositions in crime reports. Discourse and Interaction, 6 (2), 15-28. :DEL] [DEL: Jančaříková, R. (2012). On Construction of High/Low Social Status in Crime Reports. In O. Dontcheva-Navratilova & R. Povolná (Eds.), Discourse Interpretation: Approaches and Applications (s.113-130). Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing. :DEL] [DEL: Jančaříková, R. :DEL] [DEL: (2012). Coherence and Cohesion in newspaper discourse with a focus on crime reports in the modern British press. In O. Dontcheva-Navratilova, R. Jančaříková, G. Miššíková & R. Povolná, Coherence and Cohesion in English Discourse (s.105-126). Brno: Masarykova univerzita. :DEL] Mgr. Eva Minaříková, Ph.D. Údaje o oboru vzdělání na VŠ a o praxi od absolvování vysoké školy Vzdělání: 2008: Mgr., obor Učitelství anglického a německého jazyka pro ZŠ, PdF MU Brno 2015 Ph.D., obor Pedagogika, PdF MU Brno Praxe: 2004–2014: Jazyková škola Tutor (výuka anglického jazyka) 2013–dosud: PdF MU, odborný asistent Přehled o nejvýznamnější publikační a další tvůrčí činnosti za posledních 5 let Minarikova, E., Smidekova, Z., Janik, M., & Holmqvist, K. (2021). Teachers’ Professional Vision: Teachers’ Gaze During the Act of Teaching and After the Event. In Frontiers in Education (p. 320). Frontiers. Hanušová, S., Píšová, M., Kohoutek, T., Minaříková, E., Ježek, S., Janík, T., ... & Janík, M. (2020). Novice teachers in the Czech Republic and their drop‐out intentions. European Journal of Education, 55(2), 275-291. Smidekova, Z., Janik, M., Minarikova, E., & Holmqvist, K. (2020). Teachers’ gaze over space and time in a real-world classroom. Journal of Eye Movement Research, 13(4). Minaříková, E., Janík, M., & Píšová, M. (2019). 9 Videoclubs as a Form of Professional Development: The Research-based Benefits and the Experience-based Pitfalls. Supporting Teachers: Improving Instruction: Examples of Research-based Teacher Education, 153. [DEL: Minaříková, E., & Janík, T. (2012). Profesní vidění učitelů: od hledání pojmu k možnostem jeho uchopení. Pedagogická orientace, 22(2), 181–204. (podíl 50 %) :DEL] [DEL: Janík, T., Minaříková, E., Píšová, M., Kostková, K., Janík, M., & Hublová, G. (2014). Profesní vidění učitelů: pokus o zmapování výzkumného pole. Pedagogika, 64(2), 151–176. (podíl 20 %) :DEL] [DEL: Minaříková, E. (2014). Profesní vidění studentů učitelství anglického jazyka: jak vidí studenti výukové situace zachycené na videu? Pedagogická orientace, 24(5), 753–777. :DEL] [DEL: Minaříková, E., Píšová, M., & Janík, T. (2015). Using video in teacher education: An example from the Czech Republic. In L. Orland-Barak & C. J. Craig (Eds.), International teacher education: Promising pedagogies (Part B) (s. 379–400). Bingley: Emerald Group Publishing. (podíl 33 %) :DEL] [DEL: Minaříková, E., Píšová, M., Janík, T., & Uličná, K. (2015). Video Clubs: EFL Teachers’ selective attention before and after. Orbis scholae, 9(2), 55–75. (podíl 25 %) :DEL] [DEL: :DEL] [DEL: Mgr. Gabriela Oaklandová :DEL] [DEL: :DEL] [DEL: Údaje o oboru vzdělání na VŠ a o praxi od absolvování vysoké školy :DEL] [DEL: :DEL] [DEL: Vzdělání: :DEL] [DEL: 2000: Mgr., obor Anglický jazyk a literatura - Filozofie a společenské vědy, PdF MU Brno :DEL] [DEL: 2005: celoživotní vzdělávání, AJ pro střední školy, PdF MU Brno :DEL] [DEL: :DEL] [DEL: Praxe: :DEL] [DEL: 2000-2002: Základní škola Horácké nám. 13, Brno, učitelka angličtiny, 1. a 2. stupeň ZŠ :DEL] [DEL: 2002-dosud: PdF MU, Brno, lektorka :DEL] [DEL: :DEL] [DEL: Přehled o nejvýznamnější publikační a další tvůrčí činnosti za posledních 5 let :DEL] [DEL: :DEL] [DEL: Oaklandová, G. (Ed.) (2016). The Messenger, 15. Brno: Masarykova univerzita. :DEL] [DEL: Falconer, I. (2013). Olivie: zachraňuje cirkus. (G. Oaklandová & V.Kopečková, Trans.) Brno: B4U. :DEL] [DEL: Oaklandová, G. (2012). Proenvironmentální přesvědčení učitele jako základ biofilní orientace vzdělávání. In Školní vzdělávání: podmínky, kurikulum, aktéři, procesy, výsledky. (s. 162-173). Brno: Masarykova univerzita. :DEL] [DEL: Oaklandová, G. (2011). Úvaha o vztahu informace – odcizení – vzdělávání. In Aby Země nebyla jen hrobem - Literatura, kultura, příroda. (s. 185-194). Praha: Obec spisovatelů. :DEL] [DEL: Oaklandová, G.,& Soběslavská, V. (2011). Lesní mateřské školy. Klíčová dírka 31/32, 3-5. Brno: Lipka. :DEL] [DEL: :DEL] Mgr. Jana Zerzová, M.A., Ph. D. Údaje o oboru vzdělání na VŠ a o praxi od absolvování vysoké školy Vzdělání: 2007: Mgr., obor Učitelství anglického a německého jazyka pro ZŠ, PdF MU Brno 2011: M.A.., obor Practical Theology – Counseling Concentration, TCMI Institute, Indianapolis, Indiana, USA (se sídlem v Rakousku) 2011: Ph.D., obor Pedagogika, specializace didaktika angličtiny, PdF MU Brno Praxe: 2004 – dosud: jazyková škola ASPENA, lektorka a metodička 2005 – 2008: jazyková škola Lingua centrum, jazyková škola English Link, jazyková škola ULRYCH, lektorka 2007 – 2009: společnost Keswick Partners, lektorka 2009 – dosud: Katedra anglického jazyka a literatury PdF MU Brno, asistentka; od r. 2011 odborná asistentka Přehled o nejvýznamnější publikační a další tvůrčí činnosti za posledních 5 let Zerzová, J. (2021). Design učebních úloh v telekolaborativních projektech zaměřených na rozvoj interkulturní komunikační kompetence. In K. Kubíková & M. Pešková. Rozvíjení interkulturní komunikační kompetence ve výuce cizích jazyků 4. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 19-29. Zerzová, J. (2021). Současná témata ve výzkumu a výuce interkulturní komunikační kompetence ve světě. In K. Kubíková & M. Pešková. Rozvíjení interkulturní komunikační kompetence ve výuce cizích jazyků 4. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 4-17. Zerzová, J. (2019). Intercultural Development Inventory®, version 3 - osobní plán rozvoje interkulturní kompetence. In K. Kubíková & M. Pešková. Rozvíjení interkulturní komunikační kompetence ve výuce cizích jazyků 3. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 27-35. Zerzová, J. & Maňasová, K. (2019). Major Career Changes from the Perspective of Experienced Teachers. Czech-Polish Historical and Pedgagogical Journal (11)2, 119-129. Zerzová, J. (2018). Opportunities to Develop Intercultural Communicative Competence in Czech lower-secondary schools: Findings of the IRSE Video Study of German. JoLaCe Journal of Language and Cultural Education, 6(3), 101-121. Zerzová, J. (2017). Výzkum rozvoje interkulturní kompetence studentů anglického jazyka pomocí Intercultural Development Inventory®, version 3. Cizí jazyky(60)4, č. 4, 3-12. Zerzová, J., Šamalová, M. & Karpetová, M. (2017). Kulturní aspekty angličtiny jako mezinárodního jazyka v učebnicích angličtiny. In M. Pešková & K. Kubíková. Rozvíjení interkulturní komunikační kompetence ve výuce cizích jazyků 2. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 45-57. [DEL: Zerzová, J. (2016). Intercultural competence of first year students of English at the Faculty of Education, Masaryk University: a report of research. JoLaCe Journal of Language and Cultural Education, 4(2), 3-26. :DEL] [DEL: Barančicová, J., & Zerzová, J. (2015). English as a lingua franca used at international meetings. JoLaCe Journal of Language and Cultural Education, 3(3), 30-51. Podíl 50%. :DEL] [DEL: Zerzová, J., & Šebestová, S. (2014). Příležitosti k rozvíjení interkulturní komunikační kompetence v kontextu řečových dovedností: IVŠV videostudie anglického jazyka. Pedagogická orientace, 24(3), 394-422. Podíl 50%. :DEL] [DEL: Zerzová, J. (2012). Interkulturní komunikační kompetence a její rozvíjení v hodinách anglického jazyka na 2. stupni ZŠ. Brno: Masarykova univerzita. :DEL] [DEL: Píšová, M., Najvar, P., Janík, T., Hanušová, S., Kostková, K., Janíková, V., Tůma, F., :DEL] [DEL: & :DEL] [DEL: Zerzová, J. (2011). Teorie a výzkum expertnosti v učitelské profesi. Brno: Masarykova univerzita. Podíl 5 %. :DEL] 9. Odborný garant: Doc. Mgr. Světlana Hanušová, Ph.D. Údaje o oboru vzdělání na VŠ a o praxi od absolvování vysoké školy Vzdělání: 1986: Mgr., obor Anglický jazyk – Francouzský jazyk – moderní filologie, FF MU Brno 2003: Ph.D., obor Pedagogika, specializace didaktika angličtiny, PdF MU Brno 2009: doc., obor Pedagogika, PdF MU Brno Praxe: 1990: JAMU Brno, asistentka 1990 - 1996: Biskupské gymnázium Brno, učitelka 1996 - 1998: Soukromé speciální gymnázium Integra Brno, učitelka 2000 - 2004: Cyrilometodějské gymnázium Brno, učitelka 1998 - dosud: PdF MU Brno, odborná asistentka, od roku 2009 docentka Přehled o nejvýznamnější publikační a další tvůrčí činnosti za posledních 5 let HANUŠOVÁ, Světlana, Michaela PÍŠOVÁ, Tomáš KOHOUTEK, Eva MINAŘÍKOVÁ, Stanislav JEŽEK, Tomáš JANÍK, Jan MAREŠ a Miroslav JANÍK. Novice teachers in the Czech Republic and their drop-out intentions. European Journal of Education. Hoboken , NJ USA: John Wiley & Sons, 2020, roč. 55, č. 2, s. 275- 291. ISSN 0141-8211. doi:10.1111/ejed.12373. HANUŠOVÁ, Světlana, Olga DONTCHEVA-NAVRÁTILOVÁ, Marie LAHODOVÁ VALIŠOVÁ a Markéta MATULOVÁ. Process genre approach to L2 academic writing: An intervention study. XLinguae. Vzdelávanie Don Bosca, 2020, roč. 13, č. 4, s. 30-51. ISSN 1337-8384. doi:10.18355/XL. HANUŠOVÁ, Světlana, Michaela PÍŠOVÁ a Tomáš KOHOUTEK. Novice Teachers of English as a Foreign Language in the Czech Republic and their Drop-Out Intentions. Journal of Language and Cultural Education. Nitra: OZ SlovakEdu, 2019, roč. 7, č. 2, s. 51-77. ISSN 1339-4045. doi:10.2478/jolace-2019-0011. [DEL: Hanušová, S., Píšová, M. :DEL] [DEL: , :DEL] [DEL: Kohoutek, T., :DEL] [DEL: :DEL] [DEL: Minaříková, E., Janík, M., Janík, T., Mareš., J., Uličná, K., & Ježek, S. (2017) Chtějí zůstat nebo odejít? Začínající učitelé v českých základních školách. Brno: Masarykova univerzita. :DEL] [DEL: Uličná, K., Píšová, M., Hanušová, S., Janíková, V., & Najvar, P. (2016). Expert Teacher: Objective Determinants of Developing and Maintaining Expertise (in FLT Perspective). XLinguae, Slovenska Vzdelavacia Obstaravacia, 9(1), 91-109. :DEL] [DEL: Píšová, M., Hanušová., S. (2016). Začínající učitelé a drop-out. Pedagogika, Praha: Univerzita Karlova, 2016(4), 386-407. :DEL] [DEL: Hanušová, S., Vojtková., N. (2015) Raising awareness of dyslexia. IATEFL Voices, Canterbury, Kent: The International Association of Teachers of English as a Foreign Language, 2015(242). 6-7 :DEL] [DEL: :DEL] Aktivní působení v tuzemských a zahraničních společnostech a organizacích Členka Asociace metodiků angličtiny AMATE ATECR (Asociace učitelů AJ v ČR) CZASE (Czech Association for the Study of English) 10. Materiální a technické zabezpečení: Studijní literatura, časopisy a databáze jsou dostupné ve fakultní Ústřední knihovně Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity a v Univerzitní knihovně Masarykovy univerzity. Ústřední knihovna Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity odebírá celkem 198 titulů časopisů, z nichž je 50 titulů zahraničních a zajišťuje rešerše z databází a knihovnické počítačové informační služby. Studenti mohou využívat i knihovny jiných fakult v rámci Masarykovy univerzity a kapacit Moravské zemské knihovny v Brně. Časopisecké studie jsou navíc k dispozici v elektronické podobě (přístup do databází ERIC, FIS Bildung apod.). Internet je dostupný jak v prostorách Ústřední knihovny Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity, tak i ve všech společných prostorách Pedagogické fakulty prostřednictvím sítě Wi-Fi. Počítačová studovna je umístěna v prostorách Ústřední knihovny Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity. Jejích 30 PC je tak dostupných po celou otevírací dobu knihovny. Všechny učebny na katedře anglického jazyka a literatury jsou vybaveny dataprojektory a interaktivními tabulemi. Studenti všech programů na katedře anglického jazyka a literatury mají k dispozici studijní opory pro prezenční i kombinované formy studia, a to buď v e-learningové agendě IS MU, nebo na platformě VLE Moodle v prostředí http://moodlinka.ped.muni.cz/. Studijní materiály a činnosti v IS MU a VLE Moodle slouží nejen ke zprostředkování učiva, ale i k rozvoji kompetencí učitelů při tvorbě vlastních výukových objektů a využívání e-learningových aplikací na základních školách, kde je o tento typ odborníků velký zájem. 11. Způsob vyhodnocení akce: Evidence účastníků bude prováděna v Informačním systému Masarykovy univerzity. Zpětnou vazbu poskytují účastníci pro každý předmět anonymně prostřednictvím Informačního systému MU. Další zpětnou vazbu získává katedra anglického jazyka a literatury po skončení závěrečné zkoušky formou dotazníkového šetření. Studium je ukončeno obhajobou závěrečné práce a závěrečnou zkouškou, která má tento formát: Student si volí otázku losem ze seznamu témat. Seznam témat je zveřejněn na stránkách katedry (www.ped.muni.cz). Během zkoušky aktivně používá učitelské portfolio a na praktických ukázkách dokládá schopnost efektivně aplikovat teoretické poznatky, které získal studiem odborné literatury, v praxi. Nedílnou součástí zkoušky je i sebereflexe, která se odráží v práci s portfoliem. Zkouška probíhá v anglickém jazyce, čímž je ověřována úroveň komunikační kompetence studentů. Podmínkou pro odevzdání přihlášky k závěrečné zkoušce je splnění všech zkoušek a zápočtů včetně zápočtu za odevzdání kompletní vyvázané závěrečné práce a vložení práce do archivu prací v Informačním systému Masarykovy univerzity. Absolventům programu CŽV není udělován akademický titul, obdrží osvědčení o absolvování ve smyslu § 60 zákona č. 111/1998 Sb. O vysokých školách. 12. Kalkulace předpokládaných nákladů /tabulka/: Počet vyučujících lektorů: 7 (456hodin/[DEL: 540 Kč :DEL] 675,-Kč/hod na hodinu včetně odvodů) Jedná se o studium na 2 roky (4 semestry) Položka Předpokládané náklady Celkové náklady na lektory 456 hodin/ [DEL: 540 Kč/hod :DEL] 675,-Kč/hod [DEL: 246 240,- Kč :DEL] 307 800,- Kč z toho Hodinová odměna pro 1 lektora včetně odvodů [DEL: 540 Kč/hod :DEL] 675,-Kč/hod Ubytování lektorů Stravování a doprava lektorů Náklady na zajištění prostor Ubytování, stravování a doprava účastníků z toho Doprava účastníků Stravování a ubytování účastníků Náklady na učební texty [DEL: 26 152,-Kč :DEL] 11 100,- Kč z toho Příprava, překlad, autorská práva apod. [DEL: 17 576,- Kč :DEL] Rozmnožení textů – počet stran: [DEL: 8 576,- Kč :DEL] 11 100,- Kč[DEL: :DEL] Režijní náklady [DEL: 47 608,- Kč* :DEL] 73 100,- Kč* z toho Stravné a doprava organizátorů Ubytování organizátorů Poštovné, telefony Doprava a pronájem techniky Propagace Ostatní náklady* [DEL: 32 608,- Kč* :DEL] 63 100 Kč*[DEL: :DEL] Odměna organizátorům [DEL: 15 000 :DEL] ,- 10 000 Kč[DEL: :DEL] Náklady celkem [DEL: 320 000,-Kč :DEL] 392 000,-Kč[DEL: :DEL] Poplatek za 1 účastníka Poplatek za účastníka [DEL: 32 000,- :DEL] 39 200,- Kč (4 semestry)/10 osob [DEL: 320 000,-Kč :DEL] 392 000,-Kč *režijní náklady PdF MU pro rok [DEL: 2019 :DEL] 2022 činí [DEL: 10,19% :DEL] 16,1% *režijní náklady PdF MU obsahují náklady na pronájem, energie, úklid, obslužný aparát fakulty (ekonomický, studijní) 13. Vzor osvědčení: MASARYKOVA Česká republika UNIVERZITA OSVĚDČENÍ O ABSOLVOVÁNÍ PROGRAMU CELOŽIVOTNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ titul a jméno účastníka «datum_narození» «místo_narození», absolvoval/a na Pedagogické fakultě Poříčí 7, 603 00 Brno, IČO: 00216224 Číslo jednací akreditace instituce: MSMT 39966/2012-201 program celoživotního vzdělávání Učitelství anglického jazyka pro 1. stupeň ZŠ - studium k prohlubování odborné kvalifikace Program je akreditován v souladu s ustanovením § 10 vyhlášky č. 317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků, ve znění pozdějších předpisů, jako studium k prohlubování odborné kvalifikace. Vzdělávací program byl akreditován MŠMT v rámci systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků pod. č. j.: Toto osvědčení se vydává na základě § 60 zákona č. 111/1998 Sb. o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách). Datum zahájení programu: Datum ukončení programu: Počet hodin: 456 Místo konání: Pedagogická fakulta MU, Poříčí 7, 603 00 Brno Brno XX.XX.XXXX razítko Děkan pedagogické fakulty Číslo osvědčení: 1441C/2022/xxxx