Žádost o akreditaci programu Studium k rozšíření odborné kvalifikace podle § 6 vyhlášky č. 317/2005 Sb., podle odstavce 1 písm. a) způsobilost vykonávat přímou pedagogickou činnost na jiném druhu školy P - Učitelství anglického jazyka pro střední školy – způsobilost vykonávat přímou pedagogickou činnost na střední škole v rámci systému DVPP Pořadové číslo: 9 1. Název vzdělávacího programu: Učitelství anglického jazyka pro střední školy – způsobilost vykonávat přímou pedagogickou činnost na střední škole 2. Obsah - podrobný přehled témat výuky a jejich anotace včetně dílčí hodinové dotace: Studium k rozšíření odborné kvalifikace podle § 6 vyhlášky č. 317/2005 Sb., podle odstavce 1 písm. a) způsobilost vykonávat přímou pedagogickou činnost na jiném druhu školy 1. semestr Název předmětu Rozsah (celkový počet hodin za semestr) Ukončení. Vyučující Didaktika anglického jazyka 24 zk [DEL: Dobrovolná :DEL] Chocholatá[DEL: :DEL] Literární stylistika 24 z Dontcheva Navrátilová Stylistika 12 z Vogel Nové literatury 1 24 z Podroužková Angličtina Online 24 z Zerzová Závěrečná práce konz z Hanušová 2. semestr Název předmětu Rozsah (celkový počet hodin za semestr) Ukončení Vyučující Historický vývoj anglického jazyka 24 k Vogel Nové literatury 2 36 z [DEL: Buchtová :DEL] Šalamoun[DEL: :DEL] Pragmatika 24 z Povolná Testování a hodnocení na středních školách 24 z Homolka[DEL: :DEL] Závěrečná práce – odevzdání konz z Hanušová Vysvětlivka k ukončení: z = zápočet, k = kolokvium, zk = zkouška Následují podrobné popisy předmětů (anotace, obsah - témata, odkazy na e-learningové opory ve VLE Moodle nebo LMS IS). V rámci jednotlivých předmětů jsou vyjmenovaná témata zastoupena rovnoměrně. Většinou jde o hodinovou dotaci 24 hodin za semestr, pak jsou každému tématu v předmětu věnovány 2 hodiny. U předmětů s 12 hodinovou celkovou dotací jde o 1 hodinu na téma a v případě 36 hodin za semestr je to 3 hodiny na téma. Předmět: Didaktika anglického jazyka Vyučující: [DEL: Alena Dobrovolná :DEL] Jana Chocholatá[DEL: :DEL] Hodinová dotace: 24 hodin Studenti konsolidují své znalosti didaktiky anglického jazyka. Předmět je zaměřen na věkovou skupinu studentů na střední škole. Teorie a praxe jsou provázány a systematicky uváděny do souvislosti. Předmět je zaměřen zejména na charakteristiku studenta střední školy a jeho potřeby a preference, diferenciaci v cizojazyčném vyučování., rozvíjení řečových dovedností na úrovni střední školy, metodu CLIL a její využití na střední škole a výběr vhodných materiálů pro výuku na střední škole. Důraz je kladen také na integraci vědomostí a dovedností s vědomostmi a dovednostmi získanými v dalších předmětech (lingvistické a literární předměty a předmět Testování a hodnocení na střední škole). U zkoušky studenti prokáží, že získané znalosti a dovednosti tvůrčím způsobem uplatňují ve vlastní výukové praxi předložením výukových materiálů – příprav na hodiny, pracovních listů, záznamů v učitelských denících apod. Předložené materiály okomentují a zhodnotí, případně zodpoví otázky zkoušejícího. Obsah: 1. Specifika dospívajících studentů 2. Nová podoba maturitní zkoušky 3. Komunikace a komunikační kompetence jako cíl výuky cizího jazyka 4. Tvorba učebních plánů a koncepce předmětu anglický jazyk na střední škole 5. Moderní způsoby hodnocení ve výuce anglického jazyka na střední škole 6. Diferenciace ve výuce anglického jazyka 7. Receptivní a produktivní řečové dovednosti na střední škole 8. Výuka slovní zásoby na střední škole 9. Specifika výuky výslovnosti u adolescentů 10. Literární text jako prostředek k výuce anglického jazyka 11. Tvůrčí psaní v hodinách anglického jazyka 12. Poezie a písně v hodinách anglického jazyka Očekávané výstupy: Studen/ka: · konsoliduje své znalosti didaktiky cizího jazyka. · porozumí a dokáže vysvětlit základní principy a problematiku výuky angličtiny jako cizího jazyka. · své dosavadní znalosti z didaktiky rozšíří o znalosti vztahující se na věk adolescenta a uvědomí si rozdíly ve výuce této a ostatních věkových skupin. · je schopen/schopna aplikovat teoretické znalosti v praxi. E-learningová opora ve VLE Moodle: http://moodlinka.ics.muni.cz/course/view.php?id=928 Předmět: Literární stylistika Vyučující: Olga Dontcheva-Navrátilová Hodinová dotace: 24 hodin Studenti konsolidují své lingvistické kompetence v oblasti funkčního pojetí stylistiky anglického jazyka na základě analýzy literárních textů. Seznámí se se základními stylistickými pojmy a přístupy k stylistické analýze a interpretaci literárních textů. Pozornost je věnována vztahu mezi výběrem jazykových prostředků a rétorickými strategiemi pisatele s ohledem na kontext, komunikační záměr a čtenáře a na aktualizaci jazykových prostředků v poezii, próze a dramatu. Studenti v průběhu semestru připravují prezentace a analyzují a vytvářejí texty reprezentující různé literární žánry. Dále diskutují a reflektují o didaktickém využití znalostí literární stylistiky. Cílem předmětu je: · naučit studenty používat hlavní stylistické pojmy a vnímat vztahy mezi nimi; · naučit studenty analyzovat texty různých literárních žánrů ze stylistického hlediska a vysvětlit účel použití jednotlivých stylistických prostředků; · naučit studenty vytvářet a měnit texty různých literárních žánrů s ohledem na využití těchto dovednosti ve výuce cizích jazyků. Obsah: Semináře jsou rozděleny tematicky s týdenní frekvencí: 1. Poetika a stylistika. Stylistická analýza literárního textu. 2. Literatura jako diskurz. 3. Styl autora, doby, literárního hnutí a žánrů. 4. Stylistická analýza básnických textu: struktura, metrika, symbolismus zvuků a forem. 5. Interpretace básní. Tvůrčí psaní básnického textu. 6. Narativní stylistika. 7. Osoba vypravěče a způsoby vyprávění v narativním textu. 8. Lingvistické indikátory způsobu vyprávění. Změna způsobu vyprávění v narativním textu. 9. Stylizace dialektů, registrů a žánrů v prozaickém textu. 10. Dialog v próze. Řečové akty a zdvořilost. 11. Struktura dramatu. Dialog v dramatu. Vyprávění a přednes dramatického textu. 12. Kreativní využití literárních textů ve výuce cizích jazyků. E-learningova podpora ve VLE Moodle: http://moodlinka.ics.muni.cz/course/view.php?id=1138 Předmět Stylistika Vyučující: Radek Vogel Hodinová dotace: 12 hodin Předmět se zabývá distinktivními rysy funkčních stylů v angličtině. Zaměřuje se na fonetickou, fonologickou, morfologickou, syntaktickou, lexikální a sémantickou rovinu a uvádí studenty do studia stylistiky textu. Praktická část kurzu je zaměřena na identifikaci distinktivních rysů anglických funkčních stylů na úrovni analýzy příkladů administrativního stylu, publicistiky, vědeckého stylu, jazyka konverzace a literárního dialogu. Hlavním cílem předmětu je seznámení studentů s charakteristickými vlastnostmi anglických stylů, s lingvistickými a paralingvistickými prostředky, které využívají mluvčí a pisatelé. Studenti také sami využijí získané poznatky při psaní a analyzují konkrétní zvolený styl. Obsah: 1. Funkční styly (variety, register) v angličtině. Stylotvorné prostředky, stylistická analýza. Jazyková variantnost. 2. Koheze a koherence. Explicitnost a redundance v jazyce. Neurčitost (vágnost). 3. Situační omezení a jeho dimenze. Registr a dialekt. 4. Mluvené a psané médium. 5. Formálnost a neformálnost, zdvořilost, subjektivita a neosobnost. 6. Kooperativní a zdvořilostní princip. Řečové akty. Role kontextu. 7. Analýza mluveného jazyka. Prostředky suprasegmentální fonologie. Nejazykové (paralingvistické) prostředky. 8. Styl neformální konverzace x styl veřejných projevů. Styl elektronických médií. 9. Stylizovaný dialog. Prezentace řeči a myšlení v próze a dramatu. 10. Styl administrativní – písemné instrukce, formuláře, zákony. Úřední a obchodní korespondence. 11. Odborný a vědecký styl. Humanitní a přírodní vědy, teoretické a populárně-naučné texty. 12. Styl žurnalistický – styl zpravodajství a publicistiky. Novinové titulky, reklama. 13. Anglická interpunkce a zkratky. Stylistická přiměřenost. E-learningova podpora ve VLE Moodle: http://moodlinka.ics.muni.cz/course/view.php?id=2589 Předmět: Nové literatury 1 Vyučující: Lucie Podroužková Hodinová dotace: 24 hodin Předmět seznamuje studenty s nejnovější britskou a postkoloniální literaturou na pozadí soudobého politického, kulturního a společenského dění v anglosaských zemích a s přesahem do učitelské praxe. Seminář se zaměřuje na osobní a profesní rozvoj učitele prostřednictvím kritického čtení a myšlení a praktickou demonstrací práce s textem. Předmět ukazuje, jakým způsobem umělecká forma textu umožnuje reflektovat současný svět, jak četba rozvíjí různé kompetence a jakými metodami ji lze využít ve výuce. Předmět seznamuje studenty s nejnovější britskou a postkoloniální literaturou na pozadí soudobého politického, kulturního a společenského dění v anglosaských zemích a s přesahem do učitelské praxe. Seminář se zaměřuje na osobní a profesní rozvoj učitele prostřednictvím kritického čtení a myšlení a praktickou demonstrací práce s textem. Předmět ukazuje, jakým způsobem umělecká forma textu umožnuje reflektovat současný svět, jak četba rozvíjí různé kompetence a jakými metodami ji lze využít ve výuce. Obsah: 1. Literatura ve škole a mimo školu: problematika čtenářské gramotnosti a revize klíčových kompetencí z hlediska využití literatury ve výuce. Lloyd Jones. 2. Británie po Brexitu: autonomie versus kooperace. Janice Gallowayová, Monica Ali. 3. „Během vyučování nedýchat“: Role učitele a proti-autoritářská poezie Michaela Rosena. 4. Literatura jako nástroj tolerance: regionální a globální identita, internacionalizace, transnacionální a mezikulturní jevy v prózách Kiran Desaiové, Anity Desaiové a Arundhati Royové. 5. Outsiderství a marginalizace: Liz Lochheadová a Jane Gardamová. 6. Kultura a konzum: současné britské drama. Mark Ravenhill. 7. Populární kultura a její křižovatky: současný britský grafický román. 8. Příběh a učení. Minulost jako průsečík fikce a faktu: Sarah Watersová, Ian McEwan. 9. Minulost jako inspirace: John Fowles, J. K. Rowlingová. 10. Genderová problematika ve třídě i mimo ni. J. Wintersonová, Angela Carterová, Alice Munro, A. S. Byattová. 11. Žák a mobil: role technologie v současné britské literatuře: Patrick Marber, Hetty Hughes. 12. „Přišel k nám nový žák“. Otázky integrace a inkluze: Benjamin Zephaniah. E-learningová podpora ve VLE Moodle: http://moodlinka.ics.muni.cz/course/view.php?id=1855 Předmět: Angličtina online Vyučující: Jana Zerzová Hodinová dotace: 24 hodin Jedná se o remediální jazykový kurz, probíhající pouze online. Forma samostudia online s podporou tutora umožňuje studentům, aby si znalosti anglické gramatiky, poslechové i písemné dovednosti i čtení textů s porozuměním prohlubovali samostatně, kdykoli se k nim vraceli a pravidelně opakovali. Procvičování si volí studenti na základě své jazykové pokročilosti. V kurzu probíhá individualizované a ryze praktické procvičování gramatických jevů a slovní zásoby, čtení a poslech s porozuměním, studenti povinně procvičují dovednost psaní a volitelně mohou také procvičovat mluvený projev. Na základě diagnostického adaptivního testu, který každému studentovi vytvoří individuální jazykový profil nejen podle vypracovaných správných/nesprávných odpovědí, ale i s přihlédnutím k subjektivní jistotě/nejistotě, s jakou student na jednotlivé položky odpovídal, je navržen optimální studijní plán pro daný semestr. Studenti samostatně procvičují v režimu 24/7 a v případě, že si nevědí rady, nerozumějí problematice, nebo jim řešení z jakéhokoli důvodu není jasné, obracejí se na tutora prostřednictvím předmětového diskusního fóra v systému IS MU. Nedílnou součástí předmětu je moderátorem diskusního fóra hodnocený psaný projev průběžně odevzdávaný prostřednictvím diskusních fór. Kurz rovněž obsahuje další doplňkové aktivity (např. zážitkové aktivity na procvičení mluvení, sbírání bodů za aktivitu Duolingo, překlady a transkripty videí Amara.org, a další). Cílem předmětu je: opakování, prohloubení a upevnění znalostí základních gramatických jevů prostřednictvím tutorovaného online kurzu. Obsah: Nabízené gramaticko-lexikální okruhy: · Anglické časy; · Fráze, idiomy, ustálená rčení; · Frázová slovesa; · Modální slovesa; · Participium, gerundium, infinitiv, konjunktiv; · Podmínkové a přací věty; · Podstatná jména, určenost, počitatelnost; · Problémová slovesa; · Předložky; · Příslovce, přídavná jména; · Slovní zásoba; · Slovosled, otázky, inverze, zápor; · Souslednost, souvětí, spojky; · Trpný rod; · Větná skladba; · Vyjadřování budoucnosti a časové věty; · Výslovnost; · Vztažná zájmena a vztažné věty; · Zájmena, číslovky. Očekávané výstupy: · zlepšení komunikační kompetence; · zautomatizování gramaticko-lexikálních struktur pokrývajících studium praktického jazyka; · schopnost analýzy vlastních chyb. 24 hodin za semestr (2 hodiny týdně), možnost procvičování non-stop, bez kontaktní výuky Průběžná práce v průběhu celého semestru (napsání nejméně 20 příspěvků v diskusních fórech, práce s odpovědníky), na konci semestru diagnostický adaptivní test. Adresa kurzu v IS MUNI: https://is.muni.cz/auth/elearning/warp?furl=%2Fauth%2Fel%2F1441%2Fjaro2017%2FONLINE_A%2Findex.qwarp ;so=da;qurl=%2Fel%2F1441%2Fjaro2017%2FONLINE_A%2Findex.qwarp;prejit= Předmět: Závěrečná práce Vyučující: Světlana Hanušová Hodinová dotace: individuální konzultace K úspěšnému ukončení studia musí student vypracovat a obhájit závěrečnou práci o rozsahu 30 stran. Student si může ve spolupráci s vedoucím práce (což může být kterýkoli učitel na katedře anglického jazyka a literatury) zvolit téma z oblasti lingvistiky, literatury nebo didaktiky. Požadavky a harmonogram prací jsou zadávány individuálně. Student by měl před odevzdáním práce absolvovat nejméně 2 osobní konzultace (zpravidla je však konzultací více, kontaktně i emailem). Po první konzultaci odevzdá student svému vedoucímu práce projekt s časovým harmonogramem. Předmět: Historický vývoj anglického jazyka Vyučující: Radek Vogel Hodinová dotace: 24 hodin Předmět se zaměřuje na fonologický vývoj od indoevropštiny po moderní angličtinu, s přihlédnutím k češtině. Gramatický systém staré angličtiny je srovnán s moderní angličtinou a češtinou. Podobně je pohlíženo na slovní zásobu, která je prezentována včetně latinských, skandinávských a normanských/francouzských vlivů. V seminářích jsou čteny a analyzovány texty, konkrétně několik staroanglických a středoanglických textů (Chaucerovy Canterbury Tales) a Shakespearovy texty. Studenti jsou vedeni k porozumění vývoje angličtiny od původně syntetického až k dnešnímu analytickému jazyku, k uvědomění si zdrojů lexikální heterogenity angličtiny a k pochopení složitého procesu vývoje, který vedl k dnešnímu fonologickému a morfologickému systému. Obsah: 1. Původ a vývoj jazyka. Historická a srovnávací jazykověda. 2. Indoevropské samohlásky a souhlásky. 3. Grimmovy zákony. 4. Staroanglické změny v systému samohlásek. 5. Dloužení a zkracování přízvučných samohlásek. Vznik nových dvojhlásek. 6. Staroanglická morfologie. 7. Střední angličtina. Velké posouvání samohlásek (Great Vowel Shift). 8. Cizí vlivy na angličtinu – normanské francouzština, skandinávské dialekty, latina. 9. Staroanglická syntax. 10. Středněanglická a raněnovoanglická syntax. 11. Analýza staroanglických textů. 12. Středněnglické texty. Chaucer: Canterbury Tales. 13. Raná nová angličtina. Shakespeare: úryvek z „As You Like It“. E-learningová podpora ve VLE Moodle: http://moodlinka.ics.muni.cz/course/view.php?id=2635 Předmět: Nové literatury 2 Vyučující: [DEL: Pavla Buchtová :DEL] Jiří Šalamoun Hodinová dotace: 36 hodin Předmět seznamuje studenty s nejnovější americkou a tzv. transnacionální literaturou na pozadí soudobého politického, kulturního a společenského dění v USA i v globálním kontextu a s přesahem do učitelské praxe. Seminář se zaměřuje na osobní a profesní rozvoj učitele prostřednictvím kritického čtení a myšlení a praktickou demonstrací práce s textem (vedle textové analýzy např. tvůrčí psaní, dramatické techniky, řešení problémových situací a projektové učení). Součástí semináře je četba úryvků i tzv. volnočasová četba. Předmět seznamuje studenty s nejnovější americkou a tzv. transnacionální literaturou na pozadí soudobého politického, kulturního a společenského dění v USA i v globálním kontextu a s přesahem do učitelské praxe. Seminář se zaměřuje na osobní a profesní rozvoj učitele prostřednictvím kritického čtení a myšlení a praktickou demonstrací práce s textem (vedle textové analýzy např. tvůrčí psaní, dramatické techniky, řešení problémových situací a projektové učení). Součástí semináře je četba úryvků i tzv. volnočasová četba. Obsah: 1. Americká literatura a svět po „9/11“: Don de Lillo, John Updike. 2. Multikulturní třída. Úvod do současné etnické literatury USA: Gish Jenová, Jhumpa Lahiri 3. Šikana a jiné projevy násilí: Alice Walkerová. 4. Hierarchie versus pluralita, autorita a disciplína: Ken Kesey, Sandra Cisnerosová. 5. Kořeny současnosti: historiografická literatura. Norman Mailer, Toni Morrisonová, E. L. Doctorow 6. Mezi pohlavími: koncept genderu v současné literatuře amerických indiánů: Louise Erdrichová 7. Cesta k sobě: identita a sexualita v současné americké próze: Leslie Feinberg, Olga Broumasová 8. Pravda není jedna: mnohočetná perspektiva Anne Tylerové. 9. Místo, kde žiji: ekokriticismus v současné americké literatuře 10. Komunita versus jedinec: Ken Kesey, Robert Cormier 11. Moc vzdělání: Maya Angelouová. 12. Vzory, hrdinové, ideály: Tim O´Brien. E-learningová podpora ve VLE Moodle: http://moodlinka.ics.muni.cz/enrol/index.php?id=1898 Předmět: Pragmatika Vyučující: Renata Povolná Hodinová dotace: 24 hodin Studenti se seznámí se základními pojmy z oblasti pragmatiky, tj. lingvistické disciplíny, která studuje jazyk z hlediska jeho uživatele. Velký důraz je kladen na propojení teorie a praxe, tedy na využití získaných teoretických znalostí a praktických dovedností z oblasti pragmatiky během vlastní učitelské praxe. Jde zejména o aplikaci znalosti Kooperačního principu, teorie přímých a nepřímých mluvních aktů, deixe, reference, presupozice při používání různých diskurzních strategií v závislosti na dané komunikační situaci. Nedílnou součástí předmětu je také názorné předvedení, jak lze získané znalostí využít při kontaktní výuce v učitelské praxi. Obsah: 1. Úvod do studia pragmatiky. Pragmatika a její vztah k jiným lingvistickým disciplínám. 2. Deixe a její aplikace ve výuce angličtiny. Druhy deixe (personální, sociální, časová a prostorová). 3. Odkazování a referenční výrazy. Referenční a atributivní použití referenčních výrazů. 4. Presupozice. Druhy presupozice (např. existenční, faktická, lexikální, strukturální). Vyvozování závěrů. 5. Kooperační princip (Grice). Kooperační maximy a jejich vztah k implikaturám. 6. Konvenční a konverzační implikatura. Dva druhy konverzační implikatury. Jejich použití ve výuce. 7. Konverzační analýza. Dva základní druhy konverzačních stylů. Hlavní rysy mluveného jazyka. 8. Konverzace a preferenční struktury (preferované a nepreferované akty) a jejich využití při interpretaci textů. 9. Řečový akt, řečová situace a komunikační funkce výpovědi. 10. Klasifikace řečových aktů (Searle). Přímé a nepřímé řečové akty a jejich využití ve výuce angličtiny. 11. Zdvořilost. Zdvořilostní princip. Aplikace zdvořilostních strategií ve výuce angličtiny. 12. Diskurz a kultura. Diskurzní analýza. Kulturní schémata (statická a dynamická) ve výuce cizího jazyka. E-learningová podpora ve VLE Moodle: http://moodlinka.ics.muni.cz/course/view.php?id=41 Předmět: Testování a hodnocení na středních školách Vyučující: Sonia Homolka Hodinová dotace: 24 hodin Studenti se seznámí se základními postupy při konstrukci a vyhodnocování didaktických testů, s popisem hlavních typů testů a naučí se mezi nimi rozlišovat; osvojí si základní pojmy používané při tvorbě a hodnocení testů, dozvědí se, jaké jsou výhody i nevýhody jednotlivých druhů testů, naučí se testy numericky hodnotit. Studenti tak získají základ pro vytváření vlastních školních testů, případně pro hodnocení komerčních testů, které se na našem trhu objevily nebo objeví. Své teoretické poznatky uplatní při vytváření vzorových testovacích a hodnoticích materiálů a při praktickém nácviku zkoumání kvalit testů. Důraz bude kladen na posouzení validity a užitečnosti testu a jeho využitelnost pro stanovený účel testování a hodnocení. Obsah: 1. Základní pojmy z teorie testování a hodnocení 2. Vztah testování, hodnocení a výuky na střední škole 3. Standardizovaný test a školní test (příklady jednotné přijímací zkoušky a maturitní zkoušky) 4. Alternativní metody a přístupy k hodnocení na střední škole, výhody a rizika 5. Hodnocení žáků se SVP 6. Společný evropský referenční rámec (SERRJ) a Evropské jazykové portfolio (EJP) a jejich využití na SŠ 7. Testování a hodnocení poslechu a čtení 8. Testování a hodnocení jazykové kompetence 9. Testování a hodnocení mluvení a psaní 10. Validita a reliabilita ve standardizovaných testech a v testech školních 11. Monitorovaná práce ve skupinách vztahující se k jednomu z výše uvedených témat, aplikovaná do konkrétní situace ve třídě v rámci střední školy. Výstupem je dokument popisující aktivity vedoucí k získání informací o žácích a k jejich hodnocení v přesně vymezeném kontextu střední školy. E-learningová podpora ve VLE Moodle: http://moodlinka.ics.muni.cz/course/view.php?id=2503 Předmět: Odevzdání závěrečné práce Vyučující: Světlana Hanušová Absolvování tohoto kurzu zajistí, že student odevzdá práci odsouhlasenou vedoucím práce. Přijetí dokončené práce k obhajobě stvrzuje vedoucí práce hodnocením započteno. Student je seznámen s požadavky k obhajobě práce. Práce jsou uloženy a zpřístupněny v IS MU. 3. Forma: Studium bude probíhat kombinovanou formou. Kontaktní výuka bude probíhat v pátek. Výuka bude zahrnovat nejen formát přednášky, ale také semináře a workshopy. Všechny předměty budou využívat také distanční materiály v VLE Moodle nebo LMS IS. Studenti budou v těchto virtuálních prostředích pracovat také interaktivně (v rámci synchronních i asynchronních diskuzních fór). Předmět Angličtina ONLINE probíhá pouze na Internetu, je moderován a hodnocen vyučujícím. Veškerá výuka je vedena v anglickém jazyce. Studium se řídí těmito vnitřními předpisy a směrnicemi PdF MU: Směrnice děkana č. 3/2017 K realizaci celoživotního vzdělávání na PdF MU - platí pro účastníky přijaté od akademického roku 2017/2018 (platná od 1. 9. 2017) [DEL: :DEL] Pokyn děkana č. 1/2015 K realizaci závěrečných prací (bakalářských, diplomových, rigorózních a závěrečných prací CŽV) 4. Vzdělávací cíl: Cílem programu je rozšíření odborné kvalifikace na jiný stupeň školy. Absolvent získává způsobilost vykonávat přímou pedagogickou činnost v oboru Anglický jazyk na středních školách. Program je uskutečňován v souladu se zákonem 563/2004 Sb. ze dne 24. září 2004 o pedagogických pracovnících a s Vyhláškou č. 317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků. 5. Hodinová dotace: Celková hodinová dotace programu je 216 vyučovacích hodin, dále probíhají individuální konzultace závěrečné práce. 6. Maximální počet účastníků a upřesnění cílové skupiny: Maximální počet je 15 účastníků. Cílovou skupinou jsou kvalifikovaní učitelé anglického jazyka pro 2. stupeň ZŠ, kteří chtějí rozšířit svou kvalifikaci pro výuku anglického jazyka na střední školy. 7. Plánované místo konání: Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity. 8. Jmenný přehled lektorů s podrobnými informacemi o jejich kvalifikaci a přehled průběhu praxe: [DEL: Mgr. Pavla Buchtová :DEL] [DEL: PhDr. Alena Dobrovolná, Ph.D. :DEL] doc. Mgr. Olga Dontcheva-Navratilova, Ph.D. doc. Mgr. Světlana Hanušová, Ph.D Mgr. Sonia Homolka Mgr. Jana Chocholatá, Ph.D. Mgr. Lucie Podroužková, Ph.D. doc. PhDr. Renata Povolná, Ph.D. Mgr. Jiří Šalamoun, Ph.D. Mgr. Radek Vogel, Ph.D. Mgr. Jana Zerzová, Ph.D. [DEL: :DEL] [DEL: Mgr. Pavla Buchtová :DEL] [DEL: :DEL] [DEL: Údaje o oboru vzdělání na VŠ a o praxi od absolvování vysoké školy :DEL] [DEL: :DEL] [DEL: Vzdělání: :DEL] [DEL: 1995: Mgr., obor Anglický jazyk – moderní filologie, FF MU Brno :DEL] [DEL: Praxe: :DEL] [DEL: 1995 - 1997: Moravské gymnázium Brno, učitelka :DEL] [DEL: 1997 - dosud: PdF MU Brno, asistentka :DEL] [DEL: Přehled o nejvýznamnější publikační a další tvůrčí činnosti za posledních 5 let :DEL] [DEL: :DEL] [DEL: Buchtová, P. (2015). Od Selmy Lagerlof k Alice Munro: Nobelova cena za literaturu. Femag, 5(3), 12-14. :DEL] [DEL: Buchtová, P. (2014). Creative Writing in the Foreign Language Classroom :DEL] [DEL: [brožura]. Brno: Projekt NEFLT. :DEL] [DEL: 48 s. :DEL] [DEL: :DEL] [DEL: Buchtová, P. (2013). Revoluce 19. století: technická, lékařská a hysterická. Femag, 3(2), 25-26. :DEL] [DEL: Buchtová, P., Eliášová, V., :DEL] [DEL: & :DEL] [DEL: Waiserová, H. (2011). Using Statements of Teaching Philosophy in the Literature Classroom. Literature, Media and Cultural Studies, 12(1), 8-19. Podíl 30%. :DEL] [DEL: :DEL] [DEL: Aktivní působení v tuzemských a zahraničních společnostech a organizacích :DEL] [DEL: :DEL] [DEL: Členka CSAA (Czech and Slovak Association for American Studies) :DEL] [DEL: AIW (American Indian Workshop) :DEL] [DEL: Nora, genderové informační centrum :DEL] [DEL: :DEL] [DEL: :DEL] [DEL: PhDr. Alena Dobrovolná, Ph. D. :DEL] [DEL: :DEL] [DEL: Údaje o oboru vzdělání na VŠ a o praxi od absolvování vysoké školy :DEL] [DEL: :DEL] [DEL: Vzdělání: :DEL] [DEL: 1984: Mgr., pedagogika s didaktikou, ruský jazyk a literatura s didaktikou, FF UJEP Brno. :DEL] [DEL: 1986: PhDr., učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů - pedagogika :DEL] [DEL: 1992: státní závěrečná zkouška z anglického jazyka a literatury s didaktikou pro 2. 3. stupeň, FF UJEP Brno :DEL] [DEL: 2014: Ph.D., obor pedagogika, specializace didaktika angličtiny, PdF MU Brno :DEL] [DEL: :DEL] [DEL: Praxe: :DEL] [DEL: 1984 – 1991: Základní škola Brno Holzova, učitelka ruštiny na 2. stupni :DEL] [DEL: 1992 – 2008: Konzervatoř Brno, učitelka angličtiny :DEL] [DEL: 2006 – dosud: PdF MU, Katedra anglického jazyka a literatury, odborná asistentka :DEL] [DEL: :DEL] [DEL: Přehled o nejvýznamnější publikační a další tvůrčí činnosti za posledních 5 let :DEL] [DEL: :DEL] [DEL: Dobrovolná, A. (2015). Interaktivní tabule v hodinách angličtiny na 2. stupni ZŠ: dobrý sluha, nebo zlý pán? Komenský, 140(2), 29-33. Brno: Masarykova univerzita :DEL] [DEL: Dobrovolná, A. (2015). Příležitosti k ústní interakci a rozvoji komunikační kompetence při výuce angličtiny s interaktivní tabulí. Nepublikovaná disertační práce. :DEL] [DEL: Dobrovolná, A. (2013). Komunikace a komunikační kompetence. In: Suchánková H., & kol. Multikulturně v teorii i praxi. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně, 9-17. :DEL] [DEL: Dobrovolná, A.(2013). Využití interaktivní tabule při vyučování anglickému jazyku na 2. stupni ZŠ. In: Janíková, V., Píšová, M., & Hanušová, S. Aktuální témata výzkumu učení a vyučování cizím jazykům. Brno: Masarykova univerzita. :DEL] [DEL: Aktivní působení v tuzemských a zahraničních společnostech a organizacích :DEL] [DEL: :DEL] [DEL: Členka Asociace metodiků angličtiny AMATE :DEL] [DEL: ATECR (Asociace učitelů AJ v ČR) :DEL] [DEL: International Advisory Board for Educational Sciences, International Research Institute, Komárno :DEL] doc. Mgr. Olga Dontcheva-Navratilova, Ph. D. Údaje o oboru vzdělání na VŠ a o praxi od absolvování vysoké školy Vzdělání: 1986: Mgr., obor francouzština – angličtina, Fakulta klasických a nových filologií, Sofia University, Bulharsko 2004: Ph.D., obor současný anglický jazyk, FF MU Brno 2013: doc., obor lingvistika konkrétních jazyků (germánské jazyky), FF MU Brno Praxe: · 1987-1989: překladatelka, Komise pro UNESCO Ministerstva zahraničí, Sofie, Bulharská republika · 1989-1991: administrativní pracovnice, Svaz bulharských filologů, Sofie, Bulharská republika · 1991-1994: učitelka angličtiny, Centrum pro výuku cizích jazyků 'Alliance', Sofie, Bulharská republika · 1991-1994: lektor, Fakulta klasických a nových filologií, Univerzita Klimenta Ohridského v Sofii · 1994 - dosud: PdF MU Brno, odborná asistentka, od roku 2013 docentka Přehled o nejvýznamnější publikační a další tvůrčí činnosti za posledních 5 let · Dontcheva-Navrátilová, O. (2021). Engaging with the reader in research articles in English: Variation across disciplines and linguacultural backgrounds. English for Specific Purposes, 63. s. 18-32. · Dontcheva-Navrátilová, O., Jančaříková, R., Hůlková, I., & Schmied, J. (2020). Theme choices in Czech university students’ English-medium Master’s theses. Lingua, 243, s. 1-17. · Dontcheva-Navrátilová, O., Adam, M., Povolná, R., & Vogel, R. (2020). Persuasion in Specialised Discourses (1. vyd.). Palgrave Macmillan. · Hůlková, I., Dontcheva-Navrátilová, O., Jančaříková, R., & Schmied, J. (2019). Intercultural variation in academic discourse: Theme zones and the build-up of coherence in research articles. Topics in Linguistics, 20(2), s. 33-53. · Hanušová, S., Dontcheva-Navrátilová, O., Lahodová Vališová, M., & Matulová, M. (2020). Process genre approach to L2 academic writing: An intervention study. XLinguae, 13(4), s. 30-51. https://dx.doi.org/10.18355/XL.2020.13.04.03 · Dontcheva-Navrátilová, O. (2018). Persuasion in academic discourse: Cross-cultural variation in Anglophone and Czech academic book reviews. In Jana Pelclová and Wei-lun Lu (Ed.). Persuasion in Public Discourse: Cognitive and Functional Perspectives (1. vyd., Discourse Approaches to Politics, Society and Culture, vol.79, s. 227-257.). John Benjamins. https · Dontcheva-Navrátilová, O. (2018). Intercultural and interdisciplinary variation in the use of epistemic lexical verbs in linguistics and economics research articles. Linguistica Pragensia, 28(2), s. 154-167. · Dontcheva-Navrátilová, O. (2018). A contrastive (English, Czech English, Czech) study of rhetorical functions of citations in Linguistics research articles. In Pilar Mur-Dueñas and Jolanta Šinkūnienė (Ed.). Intercultural Perspectives on Research Writing (1. vyd., Applied Linguistics Series, s. 15-38.). John Benjamins. [DEL: Dontcheva-Navratilova, O. (2015) Cross-cultural variation in citation practices: A comparative analysis of citations in Czech English-medium and international English-medium linguistics journals. In Plo Alastrué, R. & Pérez-Llantada, C. (eds.) English as a Scientific and Research Language. Berlin & Boston: Mouton de Gruyter. s. 185-205. :DEL] [DEL: · :DEL] [DEL: Dontcheva-Navratilova, O. (2014) Autorovy role a funkce zájmen v první osobě v odborných článcích anglofonních a českých lingvistů. Časopis pro moderní filologii, 96(1), s. 42-57. :DEL] [DEL: · :DEL] [DEL: Dontcheva-Navratilova, O. (2014) The changing face of Czech academic discourse. In Bennett, K. (ed.) The Semiperiphery of Academic Writing. Besingstoke: Palgrave Macmillan. s. 39-61. :DEL] [DEL: · :DEL] [DEL: Dontcheva-Navratilova, O. (2013) Grammar and Discourse. In Chapelle, C.A.. The :DEL] [DEL: Encyclopedia of Applied Linguistics :DEL] [DEL: . Oxford: Wiley-Blackwell, s. 2324–2331. :DEL] [DEL: · :DEL] [DEL: Dontcheva-Navratilova, O. (2012) Lexical bundles in academic texts by non-native speakers. Brno Studies in English, 38(2), s. 37-58. :DEL] Aktivní působení v tuzemských a zahraničních společnostech a organizacích CZASE (Czech Association for the Study of English) EATAW (European Association for Teaching Academic Writing) Rhetoric Society of Europe doc. Mgr. Světlana Hanušová, Ph. D. Údaje o oboru vzdělání na VŠ a o praxi od absolvování vysoké školy Vzdělání: 1986: Mgr., obor Anglický jazyk – Francouzský jazyk – moderní filologie, FF MU Brno 2003: Ph.D., obor Pedagogika, specializace didaktika angličtiny, PdF MU Brno 2009: doc., obor Pedagogika, PdF MU Brno Praxe: 1990: JAMU Brno, asistentka 1990 - 1996: Biskupské gymnázium Brno, učitelka 1996 - 1998: Soukromé speciální gymnázium Integra Brno, učitelka 2000 - 2004: Cyrilometodějské gymnázium Brno, učitelka 1998 - dosud: PdF MU Brno, odborná asistentka, od roku 2009 docentka Přehled o nejvýznamnější publikační a další tvůrčí činnosti za posledních 5 let HANUŠOVÁ, Světlana, Michaela PÍŠOVÁ, Tomáš KOHOUTEK, Eva MINAŘÍKOVÁ, Stanislav JEŽEK, Tomáš JANÍK, Jan MAREŠ a Miroslav JANÍK. Novice teachers in the Czech Republic and their drop-out intentions. European Journal of Education. Hoboken , NJ USA: John Wiley & Sons, 2020, roč. 55, č. 2, s. 275- 291. ISSN 0141-8211. doi:10.1111/ejed.12373. HANUŠOVÁ, Světlana, Olga DONTCHEVA-NAVRÁTILOVÁ, Marie LAHODOVÁ VALIŠOVÁ a Markéta MATULOVÁ. Process genre approach to L2 academic writing: An intervention study. XLinguae. Vzdelávanie Don Bosca, 2020, roč. 13, č. 4, s. 30-51. ISSN 1337-8384. doi:10.18355/XL. HANUŠOVÁ, Světlana, Michaela PÍŠOVÁ a Tomáš KOHOUTEK. Novice Teachers of English as a Foreign Language in the Czech Republic and their Drop-Out Intentions. Journal of Language and Cultural Education. Nitra: OZ SlovakEdu, 2019, roč. 7, č. 2, s. 51-77. ISSN 1339-4045. doi:10.2478/jolace-2019-0011. [DEL: Hanušová, S., Píšová, M. :DEL] [DEL: , :DEL] [DEL: Kohoutek, T., :DEL] [DEL: :DEL] [DEL: Minaříková, E., Janík, M., Janík, T., Mareš., J., Uličná, K., & Ježek, S. (2017) Chtějí zůstat nebo odejít? Začínající učitelé v českých základních školách. Brno: Masarykova univerzita. :DEL] [DEL: Uličná, K., Píšová, M., Hanušová, S., Janíková, V., & Najvar, P. (2016). Expert Teacher: Objective Determinants of Developing and Maintaining Expertise (in FLT Perspective). XLinguae, Slovenska Vzdelavacia Obstaravacia, 9(1), 91-109. :DEL] [DEL: Píšová, M., Hanušová., S. (2016). Začínající učitelé a drop-out. Pedagogika, Praha: Univerzita Karlova, 2016(4), 386-407. :DEL] [DEL: Hanušová, S., Vojtková., N. (2015) Raising awareness of dyslexia. IATEFL Voices, Canterbury, Kent: The International Association of Teachers of English as a Foreign Language, 2015(242). 6-7 :DEL] [DEL: :DEL] Aktivní působení v tuzemských a zahraničních společnostech a organizacích Členka Asociace metodiků angličtiny AMATE ATECR (Asociace učitelů AJ v ČR) CZASE (Czech Association for the Study of English) [DEL: :DEL] Mgr. Sonia Homolka Údaje o oboru vzdělání na VŠ a o praxi od absolvování vysoké školy Vzdělání: 1999: Bc., obor Anglický jazyk, FPF SU Opava 2002: Mgr., obor Učitelství anglického jazyka, FHS Univerzita Pardubice Praxe: 2000 – 2002: Linguapool Business Services, lektorka anglického jazyka 2003 – 2004: Perfect English, Agentura Řehoř a Řehořová, Amadeus, lektorka anglického jazyka 2003 – 2005: Ústav jazykové přípravy Armády České republiky, vedoucí oddělení metodiky a testování anglického jazyka 2005 – 2008: Ústav jazykové přípravy Armády České republiky, ředitelka odboru metodiky a testování 2008 – dosud: Katedra anglického jazyka a literatury, PdF MU, asistentka Přehled o nejvýznamnější publikační a další tvůrčí činnosti za posledních 5 let Hanušová, S., Najvar, P., Adam, M., Najvarová,V., & Homolka, S. (2014). Povaha žákovských promluv ve výuce anglického jazyka. Pedagogika, 64(2), 238-255. Najvarová,V., Šamalíková., S. (Homolka), Adam, M., & Hanušová, S. Nature of Pupils’ Utterances in English Language Learning: Selected Results of the CPV Video Study. In ECER 2010. 2010. Najvarová,V., Šamalíková., S. (Homolka). Nature of Pupils’ Utterances in English Language Learning: Selected Results of the CPV Video Study. In ECER 2010. 2010. Aktivní působení v tuzemských a zahraničních společnostech a organizacích Členka EALTA (European Association for Language Testing and Assessment) Mgr. Jana Chocholatá, Ph.D. Údaje o oboru vzdělání na VŠ a o praxi od absolvování vysoké školy Vzdělání: 2001: Mgr., obor Anglický jazyk – Italský jazyk, FF MU Brno 2018: Ph.D. Didaktika cizích jazyků, PdF MU Brno Praxe: 2000-2009: Gymnázium, Brno, Vídeňská 47, učitelka 2009 - dosud: PdF MU Brno, asistentka CHOCHOLATÁ, Jana. Na emocích ve sborovně záleží. Komenský. Masarykova univerzita, 2021, roč. 146, č. 02, s. 62-63. ISSN 0323-0449. CHOCHOLATÁ, Jana a Ailsa Marion RANDALL. To be or to have? Komenský. Masarykova univerzita, 2021, roč. 146, č. 02, s. 64. ISSN 0323-0449. CHOCHOLATÁ, Jana. Characteristics of Reflective Thinking in Student Teachers of English as a Foreign Language. In Janíková, V., Hanušová S. Research in Foreign Language Teaching and Learning / Fremdsprachenlehr- und Fremdsprachenlernforschung. 2017. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2017. s. 83-95. ISBN 978-80-210-8869-6. Aktivní působení v tuzemských a zahraničních společnostech a organizacích ATECR (Asociace učitelů AJ v ČR) Mgr. Lucie Podroužková, Ph. D. Údaje o oboru vzdělání na VŠ a o praxi od absolvování vysoké školy Vzdělání: 1997: Mgr., obor Anglický jazyk a literatura a Český jazyk a literatura – odborné studium, FF MU Brno 2004: Ph.D., obor Anglická a americká literatura, FF UP Olomouc Praxe: 1993 - 1994: Gymnázium Elgartova Brno (externě); učitelka 1997 - 2000: Klasické gymnasium Brno; učitelka 1998 - 2001: Ústav cizích jazyků, FPF SLU Opava; asistentka, odborná asistentka 2000: FF MU Brno; asistentka 2012 - 1214: McLennan Community College, Waco, TX, USA; odborná asistentka 2001 - dosud: PdF MU Brno; odborná asistentka Přehled o nejvýznamnější publikační a další tvůrčí činnosti za posledních 5 let Podroužková, L. (2018) Storybooks as a Gateway to Inclusive Practices. In The P.A.R.K. Conference: Reaching Out and Unlocking Potential: Conference Booklet. Buchtová, P. a L. Podroužková. (2017) Literature-Based Curriculum in the 21st-Century School. 2017. ISBN 978-80-89864-06-5. Podroužková, L. (2016). Shakespearovský kánon v díle Toma Stopparda. Brno: Masarykova univerzita Brno. 196 s. [DEL: Podroužková, L. (2011). Dramatizing Marginalizatiom: Liz Lochhead :DEL] [DEL: ’s Mary Queen of Scots Got Her Head Chopped Off. Studies in Regional Literatures and Cultures: Scotland. Brno: Masarykova univerzita Brno (s. 31-37). :DEL] [DEL: Podroužková, L. (Ed.) (2011). Studies in Regional Literatures and Cultures: Scotland. Brno: Masarykova univerzita Brno :DEL] doc. PhDr. Renata Povolná, Ph.D. Údaje o oboru vzdělání na VŠ a o praxi od absolvování vysoké školy Vzdělání: 1982: PhDr., obor FF 76128 Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů, Anglický jazyk a literatura s didaktikou a Český jazyk a literatura s didaktikou, FF UJEP Brno 2000: Ph.D., obor FF D-FI Filologie, Lingvistika konkrétních jazyků (germánské jazyky), FF MU, Brno 2008: doc., obor Filologie, Lingvistika konkrétních jazyků (germánské jazyky), FF MU, Brno Praxe: 1982 - 1983: gymnázium Elgartova, Brno a VUT, Brno, učitelka 1983 - 1990: dialektologické oddělení, Ústav pro jazyk český ČSAV, Brno, odborná pracovnice 1990 - dosud: PdF MU Brno, odborná asistentka, od r. 2008 docentka Přehled o nejvýznamnější publikační a další tvůrčí činnosti za posledních 5 let DONTCHEVA-NAVRÁTILOVÁ, Olga, Martin ADAM, Renata POVOLNÁ a Radek VOGEL. Persuasion in Specialised Discourses. 1. vyd. London: Palgrave Macmillan, 2020. 354 s. Postdisciplinary Studies in Discourse. ISBN 978-3-030-58162-6. doi:10.1007/978-3-030-58163-3. JANČAŘÍKOVÁ, Renata, Renata POVOLNÁ, Olga DONTCHEVA-NAVRÁTILOVÁ, Světlana HANUŠOVÁ a Martin NĚMEC. An Academic Writing Needs Analysis of Czech University Graduate Students. Discourse and Interaction. Brno: Masaryk University, Faculty of Education, Department of English Language and Literature, 2020, roč. 13, č. 1, s. 42-66. ISSN 1802-9930. doi:10.5817/DI2020-1-42. POVOLNÁ, Renata. Cross-cultural variation in the expression of persuasive power in the genre of technical manuals: The case of directives. Discourse and Interaction. Brno: Masarykova univerzita, 2019, roč. 12, č. 1, s. 47-74. ISSN 1802-9930. doi:10.5817/DI2019-1-47. POVOLNÁ, Renata. On some persuasive strategies in technical discourse: Cross-cultural analysis of directives in English and Czech technical manuals. Topics in Linguistics. Nitra: Constantine the Philosopher University in Nitra, Faculty of Arts, 2018, roč. 19, č. 2, s. 72-85. ISSN 1337-7590. doi:10.2478/topling-2018-0011. Povolná, R. (2016). Cross-cultural analysis of conference abstracts. Discourse and Interaction 9 (1), 29-48. Povolná, R. (2016). A cross-cultural analysis of conjuncts as indicators of the interaction and negotiation of meaning in research articles. Topics in Linguistics 17 (1), 45-63. [DEL: Povolná, R. (2015). On cross-cultural variation in the use of conjuncts in the research articles by Czech and native speakers of English: Can conjuncts contribute to the interactive and dialogic character of academic texts? In: Pló Alastrué, R., & Pérez-Llantada, C. (Eds) English as a scientific and research language. debates and discourses. English in Europe, Vol. 2, Language and Social Life. Mouton de Gruyter. 115-140. :DEL] [DEL: Povolná, R. (2012). Cross-cultural differences in the use of discourse markers by Czech and German students of English in the genre of Master’s theses. In: Berkenkotter, C., Bhatia, V. K., & Gotti, M. (Eds) Insights into academic genres. Linguistic insights. Studies in language and communication. Bern: Petr Lang. 329-351. :DEL] [DEL: Povolná, R. :DEL] [DEL: (2012). Enhancing coherent interpretation in academic written discourse: Cross-cultural variation in the use of DMs. In: Dontcheva-Navratilova, O., & Povolná, R. (Eds) Discourse interpretation: Approaches and applications. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing. 179-208. :DEL] [DEL: Povolná, R. (2010). Interactive discourse markers in spoken English. Brno: Masaryk University. :DEL] Aktivní působení v tuzemských a zahraničních společnostech a organizacích Členka CZASE (Czech Association for the Study of English) Mgr. Jiří Šalamoun, Ph. D. Údaje o oboru vzdělání na VŠ a o praxi od absolvování vysoké školy Vzdělání: 2009: Mgr., Anglický jazyk a literatura, FF MU Brno 2010: Mgr., Učitelství anglického jazyka a literatury pro střední školy, FF MU Brno 2016: Ph.D., studijní obor Literatury v angličtině, FF MU Brno Praxe: 2006 - 2009: Jazyková škola Audacia Consulting, s.r.o., lektor 2007 - 2009: Jazyková škola Top Language Centre, lektor Červenec - srpen 2010: EAC Group, Eastbourne, Spojené království Velké Británie a Severního Irska, lektor Červenec 2011: EAC Group, Eastbourne, Spojené království Velké Británie a Severního Irska, lektor 2010 - 2012: Jazyková škola P.A.R.K., lektor 2012 - dosud: Centrum jazykového vzdělávání Masarykovy univerzity, asistent, od května 2016 odborný asistent 2014 - dosud: PdF MU, asistent, od května 2016 odborný asistent Přehled o nejvýznamnější publikační a další tvůrčí činnosti za posledních 5 let ŠALAMOUN, Jiří. Updating the Legacy of the Black Arts Movement and Staying Relevant: Reconnecting with Africa in Ishmael Reed's Japanese by Spring. In Tru Leverette. With Fists Raised : Radical Art, Contemporary Activism, and the Iconoclasm of the Black Arts Movement. Liverpool: Liverpool University Press, 2021. s. 249-268. ISBN 978-1-80085-977-7 ŠALAMOUN, Jiří. Společenství vyloučených. Za Toni Morrisonovou. HOST, 2019. s. 82-85. ISSN 1211-9938. ŠALAMOUN, Jiří. The Satire of Ishmael Reed. Brno: Masaryk University Press, 2019. 115 s. Spisy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity ; 493. ISBN 978-80-210-9366-9. Mgr. Radek Vogel, Ph. D. Údaje o oboru vzdělání na VŠ a o praxi od absolvování vysoké školy Vzdělání: 1995: Mgr., obor Český jazyk a literatura – Anglický jazyk a literatura, FF MU Brno 2004: Bc., obor Veřejná ekonomika a správa, ESF MU Brno 2006: Ph.D., program Filologie, obor Anglický jazyk, FF MU Brno Praxe: 1994-1996: Střední zdravotnická škola Merhautova Brno, učitel angličtiny 1996-1997: Ministerstvo obrany ČR, sekce zahraničních vztahů, Praha, státní správní rada 1997-1998: European Language Institute, Brno, učitel a překladatel 1998-2006: Centrum jazykového vzdělávání, Masarykova univerzita Brno, odborný asistent 2006-2008: Mendel Museum – Muzeum genetiky, o.s., Brno, manažer a zástupce ředitele 2001 - dosud: PdF MU Brno, odborný asistent Přehled o nejvýznamnější publikační a další tvůrčí činnosti za posledních 5 let DONTCHEVA-NAVRÁTILOVÁ, Olga, Martin ADAM, Renata POVOLNÁ a Radek VOGEL. Persuasion in Specialised Discourses. London: Palgrave Macmillan, 2020. 354 s. Postdisciplinary Studies in Discourse. ISBN 978-3-030-58162-6. doi:10.1007/978-3-030-58163-3. VOGEL, Radek. Terminologies, Lexical Hierarchies and other Configurations. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2017. 219 s. Foreign Languages: Linguistics and Literature Studies; Volume 3. ISBN 978-80-210-8103-1. Vogel, R. (2015). (De)verbal modifiers in attribute+noun collocations and compounds: Verbs, deverbal nouns or suffixed adjectives? In Trušník, R., Bell, G. J., & Nemčoková, K. (Eds.) From Theory to Practice 2013: Proceedings of the Fifth International Conference on Anglophone Studies, September 5-6, 2013, Tomas Bata University in Zlín, Czech Republic. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. 63-78. [DEL: Vogel, R., & Adam, M. (2015). Comparative Czech-English Analysis of Written English (KAPA): Transforming linguistic expertise into a practical EAP course. In Adam, M., & Vogel, R. (Eds.) Communication across Genres and Discourses: 6th Brno Conference on Linguistics Studies in English, Brno, 11-12 September 2014. Conference proceedings. Brno: Masarykova univerzita. 171-185. :DEL] [DEL: Vogel, R. (2013). Sentence adverbials in academic texts: Preferences of native vs. non-native writers. In Haase, C., & Schmied, J. (Eds.) English for Academic Purposes: Practical and Theoretical Approaches. REAL Studies 7. Göttingen: Cuvillier Verlag. 81-93. :DEL] [DEL: Vogel, R. (2012). Verbs for referring to sources in humanities and social sciences: Grammatical and lexical analysis of their distribution. Discourse and Interaction, 5(1), 63-82. :DEL] [DEL: Vogel, R. (2012). Scientific discussion forums and scientific texts from the perspective of lexical cohesion. In Headlandová Kalischová, I., & Jančaříková, R. (Eds.) Approaches to discourse: Proceedings. Brno: Masarykova univerzita. 57-69. :DEL] Mgr. Jana Zerzová, M.A., Ph. D. Údaje o oboru vzdělání na VŠ a o praxi od absolvování vysoké školy Vzdělání: 2007: Mgr., obor Učitelství anglického a německého jazyka pro ZŠ, PdF MU Brno 2011: M.A.., obor Practical Theology – Counseling Concentration, TCMI Institute, Indianapolis, Indiana, USA (se sídlem v Rakousku) 2011: Ph.D., obor Pedagogika, specializace didaktika angličtiny, PdF MU Brno Praxe: 2004 – dosud: jazyková škola ASPENA, lektorka a metodička 2005 – 2008: jazyková škola Lingua centrum, jazyková škola English Link, jazyková škola ULRYCH, lektorka 2007 – 2009: společnost Keswick Partners, lektorka 2009 – dosud: Katedra anglického jazyka a literatury PdF MU Brno, asistentka; od r. 2011 odborná asistentka Přehled o nejvýznamnější publikační a další tvůrčí činnosti za posledních 5 let Zerzová, J. (2021). Design učebních úloh v telekolaborativních projektech zaměřených na rozvoj interkulturní komunikační kompetence. In K. Kubíková & M. Pešková. Rozvíjení interkulturní komunikační kompetence ve výuce cizích jazyků 4. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 19-29. Zerzová, J. (2021). Současná témata ve výzkumu a výuce interkulturní komunikační kompetence ve světě. In K. Kubíková & M. Pešková. Rozvíjení interkulturní komunikační kompetence ve výuce cizích jazyků 4. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 4-17. Zerzová, J. (2019). Intercultural Development Inventory®, version 3 - osobní plán rozvoje interkulturní kompetence. In K. Kubíková & M. Pešková. Rozvíjení interkulturní komunikační kompetence ve výuce cizích jazyků 3. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 27-35. Zerzová, J. & Maňasová, K. (2019). Major Career Changes from the Perspective of Experienced Teachers. Czech-Polish Historical and Pedgagogical Journal (11)2, 119-129. Zerzová, J. (2018). Opportunities to Develop Intercultural Communicative Competence in Czech lower-secondary schools: Findings of the IRSE Video Study of German. JoLaCe Journal of Language and Cultural Education, 6(3), 101-121. Zerzová, J. (2017). Výzkum rozvoje interkulturní kompetence studentů anglického jazyka pomocí Intercultural Development Inventory®, version 3. Cizí jazyky(60)4, č. 4, 3-12. Zerzová, J., Šamalová, M. & Karpetová, M. (2017). Kulturní aspekty angličtiny jako mezinárodního jazyka v učebnicích angličtiny. In M. Pešková & K. Kubíková. Rozvíjení interkulturní komunikační kompetence ve výuce cizích jazyků 2. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 45-57. [DEL: Zerzová, J. (2016). Intercultural competence of first year students of English at the Faculty of Education, Masaryk University: a report of research. JoLaCe Journal of Language and Cultural Education, 4(2), 3-26. :DEL] [DEL: Barančicová, J., & Zerzová, J. (2015). English as a lingua franca used at international meetings. JoLaCe Journal of Language and Cultural Education, 3(3), 30-51. Podíl 50%. :DEL] [DEL: Zerzová, J., & Šebestová, S. (2014). Příležitosti k rozvíjení interkulturní komunikační kompetence v kontextu řečových dovedností: IVŠV videostudie anglického jazyka. Pedagogická orientace, 24(3), 394-422. Podíl 50%. :DEL] [DEL: Zerzová, J. (2012). Interkulturní komunikační kompetence a její rozvíjení v hodinách anglického jazyka na 2. stupni ZŠ. Brno: Masarykova univerzita. :DEL] [DEL: Píšová, M., Najvar, P., Janík, T., Hanušová, S., Kostková, K., Janíková, V., Tůma, F., :DEL] [DEL: & :DEL] [DEL: Zerzová, J. (2011). Teorie a výzkum expertnosti v učitelské profesi. Brno: Masarykova univerzita. Podíl 5 %. :DEL] 9. Odborný garant: Doc. Mgr. Světlana Hanušová, Ph.D. Údaje o oboru vzdělání na VŠ a o praxi od absolvování vysoké školy Vzdělání: 1986: Mgr., obor Anglický jazyk – Francouzský jazyk – moderní filologie, FF MU Brno 2003: Ph.D., obor Pedagogika, specializace didaktika angličtiny, PdF MU Brno 2009: doc., obor Pedagogika, PdF MU Brno Praxe: 1990: JAMU Brno, asistentka 1990 - 1996: Biskupské gymnázium Brno, učitelka 1996 - 1998: Soukromé speciální gymnázium Integra Brno, učitelka 2000 - 2004: Cyrilometodějské gymnázium Brno, učitelka 1998 - dosud: PdF MU Brno, odborná asistentka, od roku 2009 docentka Přehled o nejvýznamnější publikační a další tvůrčí činnosti za posledních 5 let HANUŠOVÁ, Světlana, Michaela PÍŠOVÁ, Tomáš KOHOUTEK, Eva MINAŘÍKOVÁ, Stanislav JEŽEK, Tomáš JANÍK, Jan MAREŠ a Miroslav JANÍK. Novice teachers in the Czech Republic and their drop-out intentions. European Journal of Education. Hoboken , NJ USA: John Wiley & Sons, 2020, roč. 55, č. 2, s. 275- 291. ISSN 0141-8211. doi:10.1111/ejed.12373. HANUŠOVÁ, Světlana, Olga DONTCHEVA-NAVRÁTILOVÁ, Marie LAHODOVÁ VALIŠOVÁ a Markéta MATULOVÁ. Process genre approach to L2 academic writing: An intervention study. XLinguae. Vzdelávanie Don Bosca, 2020, roč. 13, č. 4, s. 30-51. ISSN 1337-8384. doi:10.18355/XL. HANUŠOVÁ, Světlana, Michaela PÍŠOVÁ a Tomáš KOHOUTEK. Novice Teachers of English as a Foreign Language in the Czech Republic and their Drop-Out Intentions. Journal of Language and Cultural Education. Nitra: OZ SlovakEdu, 2019, roč. 7, č. 2, s. 51-77. ISSN 1339-4045. doi:10.2478/jolace-2019-0011. [DEL: Hanušová, S., Píšová, M. :DEL] [DEL: , :DEL] [DEL: Kohoutek, T., :DEL] [DEL: :DEL] [DEL: Minaříková, E., Janík, M., Janík, T., Mareš., J., Uličná, K., & Ježek, S. (2017) Chtějí zůstat nebo odejít? Začínající učitelé v českých základních školách. Brno: Masarykova univerzita. :DEL] [DEL: Uličná, K., Píšová, M., Hanušová, S., Janíková, V., & Najvar, P. (2016). Expert Teacher: Objective Determinants of Developing and Maintaining Expertise (in FLT Perspective). XLinguae, Slovenska Vzdelavacia Obstaravacia, 9(1), 91-109. :DEL] [DEL: Píšová, M., Hanušová., S. (2016). Začínající učitelé a drop-out. Pedagogika, Praha: Univerzita Karlova, 2016(4), 386-407. :DEL] [DEL: Hanušová, S., Vojtková., N. (2015) Raising awareness of dyslexia. IATEFL Voices, Canterbury, Kent: The International Association of Teachers of English as a Foreign Language, 2015(242). 6-7 :DEL] [DEL: :DEL] [DEL: :DEL] Aktivní působení v tuzemských a zahraničních společnostech a organizacích Členka Asociace metodiků angličtiny AMATE ATECR (Asociace učitelů AJ v ČR) CZASE (Czech Association for the Study of English) 10. Materiální a technické zabezpečení: Studijní literatura, časopisy a databáze jsou dostupné ve fakultní Ústřední knihovně Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity a v Univerzitní knihovně Masarykovy univerzity. Ústřední knihovna Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity odebírá celkem 198 titulů časopisů, z nichž je 50 titulů zahraničních a zajišťuje rešerše z databází a knihovnické počítačové informační služby. Studenti mohou využívat i knihovny jiných fakult v rámci Masarykovy univerzity a kapacit Moravské zemské knihovny v Brně. Časopisecké studie jsou navíc k dispozici v elektronické podobě (přístup do databází ERIC, FIS Bildung apod.). Internet je dostupný jak v prostorách Ústřední knihovny Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity, tak i ve všech společných prostorách Pedagogické fakulty prostřednictvím sítě Wi-Fi. Počítačová studovna je umístěna v prostorách Ústřední knihovny Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity. Jejích 30 PC je tak dostupných po celou otevírací dobu knihovny. Všechny učebny na katedře anglického jazyka a literatury jsou vybaveny dataprojektory a interaktivními tabulemi. Studenti všech programů na katedře anglického jazyka a literatury mají k dispozici studijní opory pro prezenční i kombinované formy studia, a to buď v e-learningové agendě IS MU, nebo na platformě VLE Moodle v prostředí http://moodlinka.ped.muni.cz/. Studijní materiály a činnosti v IS MU a VLE Moodle slouží nejen ke zprostředkování učiva, ale i k rozvoji kompetencí učitelů při tvorbě vlastních výukových objektů a využívání e-learningových aplikací na základních školách, kde je o tento typ odborníků velký zájem. 11. Způsob vyhodnocení akce: Evidence účastníků bude prováděna v Informačním systému Masarykovy univerzity. Zpětnou vazbu poskytují účastníci pro každý předmět anonymně prostřednictvím Informačního systému MU. Další zpětnou vazbu získává katedra anglického jazyka a literatury po skončení závěrečné zkoušky formou dotazníkového šetření. Studium je ukončeno obhajobou závěrečné práce a závěrečnou zkouškou, která má tyto části: · Lingvistika: ústní zkouška z lingvistiky, která vychází ze studia odborné lingvisticky zaměřené literatury, prokazuje schopnosti studentů posoudit a představit názory odborníků, porovnat je s vlastními poznatky a zdůvodnit své postoje k dané tematice. · Literatura anglicky mluvících zemí: Při ústní zkoušce z literatury student prokáže schopnost kritické analýzy a nezávislé argumentace v rámci širšího teoretického zázemí na základě rozboru vybraného literárního textu. Současně uvede možnost či vhodnost využití diskutované literatury (textu, tématu, hodnot či postojů) ve své učitelské praxi a popíše metody, jichž lze při práci s textem využít. · Didaktika anglického jazyka: Zkouška z didaktiky vychází z tematických okruhů, které propojují teoretické znalosti studentů s jejich pedagogickou zkušeností. Student/ka ke zkoušce povinně prostuduje základní didaktickou literaturu a prokáže schopnost praktické aplikace teoretických poznatků i sebereflektivní kompetenci. Okruhy je všem součástem závěrečné zkoušky jsou zveřejněny na stránkách katedry anglického jazyka literatury na www.ped.muni.cz . Podmínkou pro odevzdání přihlášky k závěrečné zkoušce je splnění všech zkoušek a zápočtů včetně zápočtu za odevzdání kompletní vyvázané závěrečné práce a vložení práce do archivu prací v Informačním systému Masarykovy univerzity. Absolventům programu CŽV není udělován akademický titul, obdrží osvědčení o absolvování ve smyslu § 60 zákona č. 111/1998 Sb. O vysokých školách. 12. Kalkulace předpokládaných nákladů /tabulka/: Položka Předpokládané náklady Celkové náklady na lektory: 216 hodin[DEL: /540 Kč/hod :DEL] 675 Kč/hod. [DEL: 116 640,- Kč :DEL] 145 800,- Kč[DEL: :DEL] z toho Hodinová odměna pro 1 lektora včetně odvodů [DEL: 540 Kč :DEL] 675 Kč Ubytování lektorů Stravování a doprava lektorů Náklady na zajištění prostor Ubytování, stravování a doprava účastníků z toho Doprava účastníků Stravování a ubytování účastníků Náklady na učební texty [DEL: 57 504,- Kč :DEL] 8 700,- Kč[DEL: :DEL] z toho Příprava, překlad, autorská práva apod. [DEL: 32 504,-Kč :DEL] Rozmnožení textů – počet stran: [DEL: 25 000,- Kč :DEL] 8 700,- Kč[DEL: :DEL] Režijní náklady [DEL: 65 856,- Kč :DEL] 41 500,- Kč * z toho Stravné a doprava organizátorů Ubytování organizátorů Poštovné, telefony Doprava a pronájem techniky Propagace Ostatní náklady 24 456,-Kč* 31 500,-Kč* Odměna organizátorům [DEL: 41 400,- Kč :DEL] 10 000,-- Kč[DEL: :DEL] Náklady celkem [DEL: 240 000 :DEL] ,- Kč 196 000,- Kč Poplatek za 1 účastníka [DEL: 15 :DEL] 10 účastníků x [DEL: 8 000,- Kč :DEL] 9 800,-Kč x 2 semestry [DEL: 240 000 :DEL] ,- Kč 196 000,- Kč *režijní náklady PdF MU pro rok [DEL: 2019 :DEL] 2022 činí [DEL: 10,19% :DEL] 16,1 % *režijní náklady PdF MU obsahují náklady na pronájem, energie, úklid, obslužný aparát fakulty (ekonomický, studijní) 13. Vzor osvědčení: MASARYKOVA Česká republika UNIVERZITA OSVĚDČENÍ O ABSOLVOVÁNÍ PROGRAMU CELOŽIVOTNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ titul a jméno účastníka «datum_narození» «místo_narození» absolvoval/a na Pedagogické fakultě Poříčí 7, 603 00 Brno, IČO: 00216224 Číslo jednací akreditace instituce: MSMT-30618/2019-1 program celoživotního vzdělávání Učitelství anglického jazyka pro střední školy – způsobilost vykonávat přímou pedagogickou činnost na střední škole Program je akreditován v souladu s ustanovením § 6 odst. 1 písm. a) vyhlášky č. 317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků, ve znění pozdějších předpisů, jako studium k rozšíření odborné kvalifikace. Vzdělávací program byl akreditován MŠMT v rámci systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků pod. č. j.: Toto osvědčení se vydává na základě § 60 zákona č. 111/1998 Sb. o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách). Datum zahájení programu: Datum ukončení programu: Počet hodin: 216 Místo konání: Pedagogická fakulta MU, Poříčí 7, 603 00 Brno Způsob ukončení programu: obhajoba závěrečné práce a závěrečná zkouška před komisí Brno XX.XX.XXXX razítko Děkan pedagogické fakulty Číslo osvědčení: 1441C/2022/xxxx