BOV – inovativní strategie vzdělávání v praxi Eva Trnova PEDAGOGICKÁ FAKULTA MASARYKOVA UNIVERZITA BRNO BOV – IBSE Nic nového pod sluncem Trocha teorie Co si pod BOV představujete vy? Dostál (2015) n„Badatelsky orientovaná výuka je činnost učitele a žáka zaměřená na rozvoj vědomostí, dovedností a postojů žáka na základě aktivního a relativně samostatného poznávání skutečnosti, kterou se sám žák učí objevovat a objevuje ji.“ Základní rysy BOV nDiskuze ve skupině Základní rysy BOV nAktivita žáků x učitel v roli průvodce nKonstruktivistický přístup k učení nRozvoj významných dovedností: - klást badatelsky orientované otázky, hledat důkazy, formulovat objasnění na základě důkazů, obhajovat svá zjištění, spolupracovat a vhodně komunikovat se spolužáky… n C:\Users\Trnová\Desktop\obr do prezentace.jpg Role učitele Role žáka nDiskuze ve skupině n n Role učitele Role žáka nje průvodcem nplánuje výuku – kdy zařadit bádání nvybírá téma npodle úrovně bádání do něj zasahuje nzajišťuje materiální stránku bádání n n n nje aktivní nklade otázky (sestavuje hypotézy) nhledá cesty, jak otázky odpovědět n realizuje bádání nsbírá data a vyhodnocuje je nvytváří závěry (odpovědi) a obhajuje je Je každé učivo možné vyučovat ve formě BOV? nDiskuze ve skupině n n Téma (učivo) Cíl BOV nZnalosti – fixace, propojení poznatků, aplikace … nDovednosti – badatelské, komunikační, prezentační, pracovat v týmu nRozvoj myšlení – kritické myšlení, vyvozování závěrů… nCo jiného vás napadá??? Nápadník nZkuste se zamyslet, jaká témata by byla vhodná pro BOV, a napište si je. 4. Úrovně BOV ve výuce Úroveň BOV Otázky (stanovené učitelem) Postup (stanovený učitelem) Řešení (stanovené učitelem) 1. Potvrzující (confirmation) ano ano ano 2. Strukturované (structured) ano ano ne 3. Nasměrované (guided) ano (částečně) ne (částečně) ne 4. Otevřené (open) ne ne ne 4.1 Potvrzující bádání nPotvrzení nebo ověření zákonitostí a teorií. nZískat praxi experimentování a osvojit si konkrétní badatelské dovednosti, jako je např. sestavování aparatur, sběr a zaznamenávání dat. nPředpokládané výsledky prováděných experimentů jsou předem známy. nŽáci a studenti postupují při experimentování podle detailního učitelova návodu a pod jeho přímým vedením. Příklad: CHEMIE nPři expozici učiva oxidačně-redukčních dějů žáci ověřují posloupnost kovů v elektrochemické řadě napětí kovů. nPodle instrukcí učitele vkládají vybrané kovy do určených vodných roztoků obsahujících kovové kationty. nZnají výsledek pokusu – pouze si jej ověřují. teorií. n 4.2 Strukturované bádání nUčitel výrazně ovlivňuje bádání a pomáhá žákům a studentům zejména tím, že klade návodné otázky a stanovuje cestu bádání. nŽáci následně hledají řešení (odpovědi) pomocí svého bádání a vytvářejí vysvětlení na základě důkazů, které shromáždili. nPostup experimentů je učitelem relativně podrobně stanoven, ale řešení není předem známo. nŽáci projevují svoji tvořivost při objevování zákonitostí. Příklad: CHEMIE nPři expozici učiva oxidačně-redukčních dějů žáci ověřují posloupnost kovů v elektrochemické řadě napětí kovů. nOpět podle instrukcí učitele vkládají vybrané kovy do určených vodných roztoků obsahujících kovové kationty – znají elektrochemickou řadu napětí kovů, ale neznají výsledky pokusů. nZaznamenávají probíhající reakce a změny kovů do tabulky. Výsledky analyzují, vyvozují závěry a porovnávají je s teorií. n 4.3 Nasměrované bádání nMění výrazně úloha učitele, který se stává průvodcem žákovského a studentského bádání. Stanovuje ve spolupráci s žáky a studenty výzkumné otázky (problémy) a poskytuje rady při plánování postupu i vlastní realizaci bádání. nŽáci a studenti sami navrhují postupy pro ověření výzkumných otázek a pro jejich následné řešení. n Příklad: CHEMIE nŽáci provádějí stejné experimenty jako v předchozích případech bádání. Ale neznají elektrochemickou řadu napětí kovů dopředu. nUčitel pomáhá žákům s postupy, jak experimenty provádět, ale nechává je co nejvíce pracovat samostatně. Jejich úkolem je zjistit reaktivitu kovů během oxidačně-redukčních dějů. nPomocí porovnání výsledků experimentů žáci konstruktivně vyvozují pořadí zkoumaných kovů v elektrochemické řadě napětí kovů. 4.4 Otevřené bádání nTato nejvyšší úroveň IBSE navazuje na předchozí úrovně bádání a je nejblíže skutečnému vědeckému výzkumu. nŽáci a studenti by měli být schopni sestavit výzkumné otázky, způsob a postup bádání, zaznamenávat a analyzovat data a vyvozovat závěry z důkazů, které shromáždili. nTo vyžaduje vysokou úroveň vědeckého myšlení a klade vysoké kognitivní požadavky na žáky a studenty, proto je použitelné pro nejvyšší věkové kategorie a nadané žáky a studenty. Příklad: CHEMIE nŽáci při řešení problému koroze stanovují, že je nutné zkoumat redoxní vlastnosti kovů. n nNavrhují, které kovy a vodné roztoky kovových iontů budou používat a proč. n nPozorování samostatně zaznamenávají a vyvozují závěry. Typy bádání (dle Kříže) n Badatelský cyklus - Kříž Badatelský cyklus – Tereza (Pět kroků pro badatele – str. 6) Badatelský cyklus - Trnová Sepětí se životem -příběh, video, paradox.., Tvorba otázek – (výzkumná otázka, domněnka - hypotéza) Plánování bádání – pokusu, návrh aparatury Provedení pokusu, sběr a vyhodnocení dat Formulace závěrů a jejich prezentace – (návrat k hypotéze, nové otázky) Nápadník nZkuste se zamyslet, jaké kroky byste do bádání zařadili Vy a proč, napište si je. C:\Users\Trnová\Desktop\Výbuch 2.jpg C:\Users\Trnová\Desktop\výbuch 3.jpg Chemie je zajímavá! Typické přání žáků během pokusu: „Paní učitelko, ať to vybouchne!“ C:\Users\Trnová\Desktop\malba výbudchu.jpg 29 Děti milují chemii - Ø n C:\Users\Trnová\Desktop\zájem studentů.jpg ale jenom někdy! 30 Jak postupovat, aby se žáci aktivně zapojili? Motivace – 1. krok Nápadník nZkuste se zamyslet, jak byste motivovali k Vámi vybranému tématu a napište si své nápady. Co chci řešit - 2. krok nCo mě zajímá, co o tématu vím, co umím … n nTvorba otázky výzkumné otázky n n hypotézy – domněnky nVytvořte si otázku k tématu. n n Jak tvořit otázky - diskuze §Ukázka z knížky - Potápění – str. 55 §Musí být pro žáky zajímavá – chtějí jí řešit §Otázka nesmí být zjevná – částečně je to u potvrzujícího bádání §Musí být ověřitelná – schopnosti, pomůcky čas... §Je měřitelná – dá se kvantitativně vyjádřit, změřit, zjistit… §Musí být bezpečná pro žáky i pro živočichy. Jak na hypotézu n Ukázka domněnek nModuly str. 97 nMůj názor - Oprava a doplnění po bádání a diskusi Nápadník nZkuste se zamyslet, jaké otázky, domněnky byste vytvořili k tématu a napište si je. Jak to budu řešit - 3. krok qPlánování bádání – pokusu, návrh aparatury… qVyužití literatury, internet pro hledání informací – může připravit učitel nOvlivňují různé faktory: n- úroveň bádání n- schopnosti žáků n- vybavení školy… nMožnost diferenciace Bádám - 4. krok nProvedení pokusu, sběr a vyhodnocení dat nDiferenciace – viz úroveň bádání n Nápadník nZkuste se zamyslet, jaké pokusy byste k Vašemu tématu mohli realizovat, jaká bádání, pro humanitní obory – jaká zkoumání, co by měli vyhledat apod. n Napište si je. Co jsem zjistil – 5. krok qFormulace závěrů a jejich prezentace – (návrat k hypotéze, nové otázky) q qDiferenciace – prezentace dle schopností q qSpolupráce s kolegy – připraví prezentaci ve Vv nebo IT – nové změny v RVP tomu dávají prostor – mají se propojovat IT s předměty q qVaše zkušenosti??? n Organizace – jak pracovat n1) Společně – homogenní třída, nejsou velké rozdíly, nižší počet žáků… n2) Skupinově n a) homogenní skupiny n b) heterogenní skupiny n3) Individuálně nFaktory: n- Složení třídy, počet žáků, vybavení školy (počet mikroskopů, souprav, PC…) 1) 1) 1) 1) n Aplikace bádání nBadatelské pracovní listy – porovnání s klasickými n– ukázka pokusu – kyslík z projektu n- ukázka PL Vejce v úzkých -ukázka laboratorní práce - redox nDemonstrační pokus – ukázka CO2 nDiskuze ve třídě o problémech - uplatnění domněnky – jak si myslíš, že se to zbarví, jak bys to dokázal… n n n n Kde je možné diferencovat nV každé fázi bádání n- motivace dle zájmů žáků n– dle schopností: n- různé otázky – nižší x vyšší kognitivní úroveň n- různé typy pokusů n- různé úrovně bádání n- způsob prezentace - - Principy BOV ndůraz na aktivní úlohu žáků, nnutnost vyučovat předmět v kontextu běžného života, npropojování – dříve naučeného s novými informacemi, nových informací se znalostmi z jiných předmětů (interdisciplinární přístup), s kontextem praxe v podnicích či s každodenními situacemi, npodpora schopnosti řešení problémů, diskuze, argumentace a týmové práce, nindividuální přístup k žákům, nvyužívání praktických cvičení a experimentů. Výhody BOV Nevýhody BOV •Motivace •Aktivita žáků •Trvanlivost poznatků - konstruktivismus •Rozvoj dovedností požadovaných pro další život žáků – práce ve skupině, kritické myšlení, práce s informacemi… •Individualizace výuky •Výběr tématu •Časová náročnost – výklad x diskuse •Náročnost na přípravu učitele – materiální + odborná (nutnost vzdělávání učitelů) Shrnutí na ukázce z knížky nUkázka https://www.researchgate.net/profile/Josef-Trna/publication/309609573_Moduly_s_experimenty_v_badate lsky_orientovanem_prirodovednem_vzdelavani/links/5819954308ae6378919ea166/Moduly-s-experimenty-v-ba datelsky-orientovanem-prirodovednem-vzdelavani.pdf nPrvotní je nápad založený na cíli – co chci naučit nRozdíly v přístupu: -výuka – omezení časem, nutnost plnit požadavky ŠVP… - ale dá se uplatnit přístup – viz aplikace BOV -Projektové dny, zájmové dny…- možnost náročnějších bádání - nJak hodnotit?? BOV zdroje inspirace nhttps://kdf.mff.cuni.cz/heureka/ nJak podporovat nadání dětí Uplatněte tyto metody: nobjevitelské, problémové metody, demonstraci, pokusy, experimenty, pozorování a monitoringy; nbadatelské metody ve všech předmětech, vlastní, individuální žákovské objevování a vyvozování poznatků, omezte memorování; nmetody, které rozvíjejí kritické myšlení; núkoly, které vedou k divergentnímu myšlení – otevřené úlohy, které se dají řešit různými způsoby a nemají tak jenom jedno řešení; nhry, které podporují logické myšlení; nformy práce ve dvojicích i v malých skupinách; ndiskuse třídy, dialogy žáků; nbesedy; nprojektové vyučování třídní i individuální, prezentace názorů; nveďte nadané žáky, aby se učili učit se; nprospěchově silní, motivovaní žáci s rychlým pracovním tempem mohou pomáhat ostatním žákům. n Pracovní list – Potok nebo stoka nAutor: Bronislav Králíček Oblast GLOBE: hydrologie Vhodné pro věk/třídu: 8. - 9. ročník Potřebný čas: 2 vyučovací hodiny Kategorie: Voda nZnečištění vody je celosvětovým problémem. Voda je obvykle označována jako znečištěná, pokud je její kvalita snížena činností člověka, a proto pak voda není pitná. Žák popíše jednotlivé faktory znečištění vody a představí problémy, které se se znečištěním vody pojí. nhttps://globe-czech.cz/portfolio/cz/potok-nebo-stoka nText Adresy k materiálům zdarma nhttps://www.zapojmevsechny.cz/clanek/detail/jak-ucit-nadane-zaky-metodou-objevovani nhttps://www.lipka.cz/ke-stazeni nhttps://globe-czech.cz/cz/do-vyuky nMetodika Terezy k bádání – hotová bádání nhttps://www.facebook.com/ucimesevenku.cz/?locale=cs_CZ nBadatelé – je v přestavbě - https://badatele.cz/ nUčíme se venku: n💥😲🤸ČEŠTINA JINAK 🤸😲💥 Zlepši svou výuku díky čtení, tvůrčímu psaní i gramatice venku. Navíc s lekcemi do praxe na celý rok:... | By UČÍME se VENKU | Facebook video Jak učit v 21.století? 53 Učitel jako rozhodující faktor ve vzdělávání 54 Výsledek obrázku pro Komenský