Systém podpory nadání a péče o nadané – 2.pololetí 2023 Národní pedagogický institut České republiky (NPI ČR) jako přímo řízená organizace MŠMT zabezpečuje prostřednictvím krajských koordinátorů podpory nadání cílenou podporu školám a školským zařízením v oblasti podpory nadání a péči o nadané/mimořádně nadané děti, žáky, studenty. Krátká videa ukazují práci Krajského koordinátora podpory nadání: 1. Směrem do škol, zde 2. Propojování aktéru v kraji, zde Priority Krajské sítě podpory nadání JMK na rok 2023: · snažit se o maximální podporu pedagogů, kteří chtějí věnovat své úsilí rozvoji nadání u dětí (počínaje pedagogy mateřských škol) - t.j. umožnit žákům v Jihomoravském kraji v co nejširším měřítku rozvíjet svůj potenciál · podpořit další vzdělávání pedagogů, které bude zacíleno nejen na diagnostiku nadání, na to, jak nadání rozpoznat, ale i na konkrétní možnosti, příklady dobré praxe, jak nadaného rozvíjet · zintenzivnit spolupráci v kraji - informovat se vzájemně o aktivitách nabízených nadaným napříč organizacemi · síťování škol a institucí zabývajících se nadáním, aktivní sdílení informací o nadání a nadaných mezi institucemi. · aktualizace a rozšiřování krajské sítě podpory nadání (KSPN) · sdílení aktérů v kraji a předávání inspirativní praxe – zasedání Krajské koordinační skupiny (KKS). · pomoc školám v nastavení školní koncepce podpory nadání. · organice vzdělávacích programů pro pedagogické pracovníky s tematikou nadání, podpora aktivního sdílení znalostí a dovedností z oblasti péče o nadané, organizace stáží. Na základě zkušeností NPI ČR, krajského pracoviště Brno s touto problematikou doporučujeme: • Webové stránky https://www.talentovani.cz/ , kde zejména upozorňujeme na záložky: o Krajská síť podpory nadání, včetně kontaktu na krajskou koordinátorku pro Jihomoravský kraj o Nabídku pedagogům a školám – vzdělávací a konzultační možnosti, DVPP, spolupráce a síťování a další užitečné informace o Přehled soutěží, které vyhlašuje MŠMT a organizuje NPI ČR o Portál obsahuje základní informace i pro další odbornou veřejnost, ale také pro rodiče, včetně vhodných materiálů o Zpřístupněné metodické materiály jsou určeny pro různé stupně vzdělávání, přičemž je zahrnuto i mimoškolní - zájmové či neformální vzdělávání, případně volnočasové aktivity se vzdělávacím obsahem o Publikace k tématu podpory nadání o Portál věnovaný žákům a studentům, který obsahuje vhodné aktivity, tipy na odborné texty, stipendijní možnosti aj. • Informační blok „Nadání a nadaní“ • Projektové aktivity přinesly další podporu, např. projekt Podpora společného vzdělávání v praxi (APIV B) https://zapojmevsechny.cz/kategorie/detail/nadani (https://zapojmevsechny.cz/clanek/detail/nadany-zak-s-dyslexii-jak-s-nim-pracovat) • Nejen k tématu hodnocení žáků se SVP a žáků nadaných při distanční výuce jsou věnovány informace ZDE • Doporučení, inspirace a náměty pro sestavování IVP a PLPP • NPI ČR vytvořilo na téma nadání množství webinářů, jejich záznamy jsou pro zájemce k dispozici na www.rvp.cz: • On-line program Jak systematicky podporovat nadání na škole. Dostupný je na webu v programové nabídce zde • APIV A: Péče o nadání v běžné škole, zde • Podpůrná opatření pro nadané a mimořádně nadané žáky, zde • Jak pracovat s nadanými žáky (doc. PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.), zde, k tomu odkaz na prezentaci, zde • Výhody a nevýhody online výuky z pohledu nadaných žáků (doc. PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.), odkaz na prezentaci, zde • Dyslexie a rozumové nadání – názorně a prakticky (Ing. Dagmar Rýdlová) odkaz na prezentaci a záznam https://webinare.rvp.cz/webinar/597 • Dyslexie a rozumové nadání (Ing. Dagmar Rýdlová), odkaz na prezentaci a záznam zde • Děti s dyslexií a výuka angličtiny na 1. stupni, na 2. stupni (Ing. Dagmar Rýdlová), odkaz na prezentaci a záznam zde • Inspirace v časopisu pro zážitkovou pedagogiku a neformální vzdělávání Gymnasion SOUTĚŽ – zde, OSOBNOST - zde • Virtuální hospitace: o Virtuální hospitace ZŠ nám. Curieových, Praha – PaedDr. Iveta Stehlíková Bassyová. Ukázka skupinové výuky nadaných a mimořádně nadaných žáků na Základní škole nám. Curieových, Praha 1. Podívejte se, jak se žáci 2. ročníku pod vedením PaedDr. Ivety Stehlíkové Bassyové „poprali“ s projektem na téma Vznik Československa, zde o Virtuální hospitace ZŠ Hálkova – Mgr. Lenka Baše. Ukázka skupinové výuky nadaných a mimořádně nadaných žáků a žáků s dvojí výjimečností na Fakultní základní škole Olomouc, Hálkova 4, zde. o Virtuální hospitace MŠ Varenská, Ostrava – Mgr. Stanislava Korcová. Cílem videohospitace je ukázat, jakým způsobem lze v mateřské škole pracovat s nadanými a mimořádně nadanými dětmi. Ukázka z Mateřské školy Varenska v Ostravě je zaměřená na podporu rozvoje nadaných dětí. V průběhu dopoledních činností jsou ukázány situace, ve kterých učitelka uplatňuje základní principy práce s nadanými dětmi, zde. o Video ze třídy paní PhDr. Aleny Novákové – prezentace práce s nadanými žáky v diferencované třídě: https://www.ceskatelevize.cz/porady/1098260856-kvarteto/422235100111001/ o Zdeňka Chocholoušková Studio 6: Jak pracovat s nadanými žáky?​ Podcasty · Zdeňka Chocholoušková: Jak nejlépe podporovat nadané děti?​ · Nadání a handicap. Svůj život s dvojí výjimečností sdílí v novém podcastu studentka Jana​ · Nadání k (po)hledání aneb práce s nadanými a talentovanými dětmi v prostoru běžné ZŠ. Je práce s nadanými a talentovanými dětmi v běžné základní škole v silách pedagogického sboru? Jak probíhá identifikace nadaných dětí v praxi? Očima ředitele Karla Minaříka ze ZŠ Partyzánská v České Lípě zde: Očima ředitele #4: O práci s nadanými a talentovanými dětmi s Karlem Minaříkem, ředitelem ZŠ Partyzánská v České Lípě – ProjektSYPO | Podcast ve Spotify Na co bychom Vás rádi upozornili: o Jak na pedagogickou intervenci po novele Vyhlášky č. 27/2016 Sb., zde o Tematická zpráva ČŠI Podpora vzdělávání nadaných a mimořádně nadaných žáků v základních a středních školách zde o Metodika: Jak předcházet nevhodnému nálepkování žáků: Metodické materiály (talentovani.cz) Novinky Webinář PdF MU, katedra pedagogiky Edukace nadaného dítěte – inspirace od maminky nadaného žáka https://www.youtube.com/watch?v=jSzz62PFVz0 video NPI ČR Jak pracovat s nadanými žáky na 1. stupni (ZŠ Křídlovická, Brno, PhDr. Alena Nováková) https://www.youtube.com/watch?v=ZWMH79UKb8Q • Užitečné odkazy o Europass o Digitální a technická laboratoř (DATEL): YouTube kanál s praktickými videi k rozvoji digitálních dovedností o NPI ČR/MŠMT: portál věnovaný revizím RVP ZV o NPI ČR: YouTube kanál věnovaný vzdělávání dospělých o Talnet (aktuální nabídka pro rok 2022/23) zde Další organizace, které se věnují podpoře nadaných žáků v JMK: • JCMM - zde • Nadané děti (doc. Potešová, testování Invenio) - zde • PdFMU – Jak poznat a vzdělávat nadaného žáka - zde • Vědecké a výukové centrum MUNI zde I v letošním roce bychom rádi uspořádali dva kulaté stoly na aktuální témata, budeme proto velmi rádi za vaše podněty. Pokud máte zájem dostávat aktuální informace o chystaných akcí, prosím, kontaktujte mě. Využít můžete i možnosti oslovit nás s žádostí o individuální podporu, kdy jsem schopná přijet přímo do vaší školy a prostřednictvím některého z námi využívaných nástrojů (8 os, Indikátory podpory nadání) identifikovat, kde se vaše škola z hlediska podpory nadání nachází a společně bychom definovali oblasti vhodné pro posun, kde je přímo ve vaší škole též potenciál posunu. Národní pedagogický institut České republiky, krajské pracoviště Brno, Moravská náměstí 249/8, Brno 602 00 Mgr. Dana Veselá, Ph.D., 770 181 771, dana.vesela2@npi.cz