www.invenio.muni.cz1 Jak pracovat s talenty: nástroje k identifikaci Šárka Portešová, Ondřej Straka, Michal Jabůrek Centrum rozvoje nadaných dětí při IVDMR a Katedře psychologie FSS MU Zápatí prezentace2 Česká školní inspekce - analýzy, data, publikace 10.3.2021 3 Chybí několik desítek tisíc identifikovaných nadaných dětí, žáků a studentů Proč? • Neumíme je najít? • Někteří rodiče nadaných dětí nechtějí do PPP • Nominace převážně rodiči s vyšším vzděláním • Chybí: • Děti ze sociálně znevýhodněného prostředí • Nadané dívky • Děti s nerovnoměrným vývojem schopností • Pokud podpora ve škole nefunguje, rodiče dále PPP nenavštěvují • Školy nechtějí být pod tlakem kontrol v případě identifikace nadaného žáka. • Něco jiného? 4 Není to škoda? 5 6 Jak to řeší/řešili jinde… Zápatí prezentace7 ̶ Cílené plošné vyhledávání nadaných žáků („talent search“) Nejznámější příklady: ▪ SMPY – Julian Stanley ▪ Elementary students talent search – Lupkowski-Shoplik … a další Nástroje – výhody a nevýhody Zápatí prezentace8 ̶ Didaktické testy (zpravidla určené pro starší ročníky, tzv. above-level testing) – nenajdou děti, které jsou sice nadané, ale konkrétní pokročilé znalosti nemají ̶ „Klasické“ skupinově administrované inteligenční testy – použitelné až od určitého věku, často ne moc zábavné a tedy ani motivující… Proof of Concept konference | 26. 4. 20229 Cíl Komplexní diagnostický systém Invenio Východiska • Čím dříve je nadání identifikováno, tím lépe Zaměření na 1.- 6. třídu ZŠ • Všichni nadaní žáci nejsou stejní Profil silných a slabých stránek • Klasické plošné testování může být stresující Inovativní pojetí testování – herní diagnostika 10 Jak by takový test měl vypadat? • Počítačová online diagnostická hra – bez speciální instalace. • Umožnit by měl souběžně screeningově otestovat velké množství dětí. • Testování bez úzkosti – pojato jako hra. • Ne pouze celkové IQ, zajímá nás profil schopností každého dítěte. Možnost volby testu. • Vysoká kvalita každého subtestu – kvalitní teoretická východiska, každou schopnost měří přesně. • Uplatnění ve školách, případně v PPP poradnách, u klinických psychologů. • Identifikovaným rychle nabídnout rozvoj. www.invenio.muni.cz11 Cattel – Carroll – Horn model inteligence 12 Cattel – Carroll – Horn model inteligence 14 www.invenio.muni.cz15 Název hry Široká schopnost dle C-H-C Úzká schopnost dle C-H-C Triton a hladový oceán Fluidní inteligence Kvantitativní usuzování Elliot a nečekaní návštěvníci Fluidní inteligence Deduktivní usuzování Glyfy a tajemné písmo Fluidní inteligence Induktivní usuzování Ulrik a výzkum ptáků Efektivita učení Asociační paměť Lin a kolaps vesmírné navigace Vizuální procesy Vizualizace a Vizuální paměť Felix a rozbitý skener Vizuální procesy Vizualizace Steven a jeho dinopark Matematický achievement Různé schopnosti Frída a podivuhodná galerie Socio-emoční dovednosti Různé schopnosti Oliver a intergalaktický bar Rychlost reakcí a rozhodování Rychlost mentálního srovnávání Vývoj testů a standardy • Diagnostické hry splňují veškeré nároky kladené na klasické testy • Několikaletý vývoj s několika fázemi pilotáží • Každá hra je standardizována na vzorku více než 1000 dětí – celkem 6000 dětí z celé ČR • Důraz na validitu her • Důraz na transparentnost • Panel odborníků, recenze: •prof. PhDr. Tomáš Urbánek, Ph.D., AVČR •doc. PhDr. Lenka Krejčová, Ph.D., Katedra psychologie FF UK •doc. PhDr. Vladimír Dočkal, CSc., Výzkumný ústav detskej psychológie a patopsychológie, Slovensko •Mgr. Helena Klimusová, Ph.D., Katedra psychologie, FF MU 16 www.invenio.muni.cz18 Triton a hladový oceán www.invenio.muni.cz19 Triton a hladový oceán – měřená schopnost www.invenio.muni.cz20 Triton a hladový oceán – východiska ❑Balance Beam Task od Inhelderové a Piageta www.invenio.muni.cz21 Triton a hladový oceán – východiska ❑Testy „Figure Weights“ z testových baterií WISC a WAIS ❑Jednoduché matematické principy, např. množiny www.invenio.muni.cz22 Triton a hladový oceán – měřená schopnost Kvantitativní usuzování v rámci logického myšlení ❑ Logické myšlení (fluidní inteligence) je schopnost: • řešit nové problémy • inovativním způsobem ❑ Logické myšlení v matematickém kontextu = kvantitativní usuzování • usuzování s využitím matematických vztahů a čísel • nevyžaduje pokročilé matematické znalosti ❑Poměrně silný vliv pracovní paměti • Např. udržet si na moment v paměti tel. číslo, než si ho zapíšeme • Míra pracovní paměti ovlivňuje počet prvků, se kterými jsme schopní v daný moment pracovat www.invenio.muni.cz23 Triton a hladový oceán – východiska www.invenio.muni.cz24 Ulrik a výzkum ptáků www.invenio.muni.cz25 Ulrik a výzkum ptáků – měřená schopnost www.invenio.muni.cz26 Ulrik a výzkum ptáků – měřená schopnost Efektivita učení ❑ Schopnost zapamatovat si nové informace a vytvářet propojení mezi nimi. ❑ Schopnost naučené asociace si později znovu vybavit. ✓ Není nutné, aby mezi propojovanými informacemi existoval nějaký smysluplný či významový vztah. ✓ Není nutná návaznost na předchozí znalosti. www.invenio.muni.cz27 Ulrik a výzkum ptáků www.invenio.muni.cz28 Ulrik a výzkum ptáků – struktura hry ❑3 typy asociací ➢Obrázek ptáka – zvuk, který pták vydává ➢Obrázek ptáka – potrava, kterou se pták živí ➢Obrázek ptáka – jméno ptáka Následují dvě další, obtížnější fáze, kdy se testují asociace z předchozích třech setů: ➢Potrava pro ptáka – jméno ptáka ➢Potrava pro ptáka – zvuk, který pták vydává www.invenio.muni.cz29 Ulrik: asociace obrázek ptáka – potrava 30 Ulrik: asociace obrázek ptáka – potrava www.invenio.muni.cz31 Frída a podivuhodná galerie www.invenio.muni.cz32 Frída a podivuhodná galerie – měřená schopnost GEI www.invenio.muni.cz33 Frída a podivuhodná galerie – měřená schopnost Socio-emoční dovednosti ❑ Emoční percepce - jak emoce „vnímáme“ ❑ Emoční znalost – jak emoce „známe“ ❑ Využití emocí – jak emoce „smysluplně využíváme“ www.invenio.muni.cz34 Frída a podivuhodná galerie Rozpoznávání emocí z tváří - doplňování ❑ Pojmenování ❑ Vyřazování ❑ Doplňování ❑ Porovnávání www.invenio.muni.cz35 Frída a podivuhodná galerie Rozpoznávání emocí z intonace hlasu ❑ Pojmenování ❑ Vyřazování ❑ Doplňování ❑ Porovnávání www.invenio.muni.cz36 Lin a kolaps vesmírné navigace www.invenio.muni.cz37 Lin a kolaps vesmírné navigace – měřená schopnost www.invenio.muni.cz38 Lin a kolaps vesmírné navigace – měřená schopnost Vizuoprostorové myšlení (vizuální zpracování) Jedná se o soubor schopností: ❑ Vnímat a identifikovat vizuální vzorce („patterns“) ❑ Vnímat a zpracovávat vzájemná postavení různých prvků v prostoru (prostorové konfigurace) ❑ Zapamatovat si vizuálně vnímané informace ❑ … a některé další, které vždy souvisí s komplexním zpracováním zrakově vnímaných podnětů ❑ U hry Lin je konkrétně testována úzká schopnost vizualizace: - tedy zpracování údajů o postavení různých prvků v prostoru, v tomto případě včetně dynamické (pohybové) složky www.invenio.muni.cz39 Lin a kolaps vesmírné navigace – východiska Prostorové schopnosti lze testovat mnoha různými typy úkolů. Některé se v inteligenčních testech stále opakují: ✓Mentální rotace ✓Manipulace s objekty …zatímco jiné se zatím uplatňují zřídka: ✓Hledání cesty, schopnost vnímat směr pohybu ✓Navigační schopnosti ✓Přejímání perspektivy www.invenio.muni.cz40 Lin a kolaps vesmírné navigace – struktura Postupně 3 kategorie úloh, v každé kategorii s narůstáním obtížnosti ❑Prosté zachycení dráhy (jednoho nebo více těles na obrazovce) ❑Zachycení dráhy tělesa při souběžné přítomnosti další planety (jejích dráha se nezachycuje) ❑Zachycení dráhy „neviditelného“ tělesa 41 Využití systému Invenio ❑V rámci Jihomoravského kraje na již téměř 100 školách ❑Otestováno téměř 3000 žáků primárně 4. a 5. tříd ▪V dalších projektech však testujeme žáky i dalších tříd (1.-6. ročník) ❑Aktuálně využívány primárně 3 diagnostické hry, ale záleží na potřebách konkrétní školy ❑Příklad zpětné vazby od maminky testované v rámci JMK: „Dobrý den. V jedné hře dosáhla má dcera nadprůměr a ve druhé má mimořádně rozvinutou schopnost. Ona dcera je dyslektička a má strašné potíže se čtením ještě teď ve 3 třídě. Nicméně v jiných oblastech je fakt dobrá. Pro ni byly výsledky úplný příval euforie, protože když to řekne máma, tak to není nic moc, ale jak má uznání od jiných, to se hned to její sebevědomí zatetelí. Její mladší sestra čte od první třídy titulky u filmů a to jejímu sebevědomí moc nedá, když má takové srovnání. :-) Proto když by byla možnost rozvoje toho, co jí jde bylo by to parádní.“ Postup testování Testovat je možné kdykoliv dle potřeb školy (volná PC učebna) Testování je možné rozdělit na více dní i skupin (např. podle tříd) Postup testování – série velmi jednoduchých kroků 1) Škola rozesílá předpřipravený dopis s letákem s informacemi rodičům 2) Rodič se registruje do systému a dává souhlas s testováním a uchováváním osobních údajů 3) Informujeme Vás o tom, kdo je již registrovaný 4) Domluvíme s Vámi termín testování 5) Zašleme pdfko s přehledem žáků a obrázkovým kódem 6) Žáci si otevřou odkaz v prohlížeči – potřebují jen počítač s připojením na internet, sluchátka a myš 7) Přihlašují se pomocí jména, příjmení a obrázkového kódu Postup testování – série velmi jednoduchých kroků 8) Testovat je možné kdykoliv dle potřeb školy 9) Testování je možné rozdělit na více dní i skupin (např. podle tříd) 10) Během testování jsme k dispozici na telefonu pro případ jakýchkoli dotazů či problémů 11) Ihned po testování se rodičům generuje v systému zpráva s výsledky a doporučením 12) Cca do týdne připravíme zprávu s výsledky pro školu ▪ Anonymní grafy s výsledky jednotlivých tříd ▪ Jména nominovaných (výrazně nadprůměrných) žáků Máte zájem využívat Invenio? Napište na info@invenio.muni.cz Výhody systému ❑Herní prvky zvyšují zábavnost a redukují úzkost (Hawkins, Rae, Nesbitt, & Brown, 2013) ❑Oproti běžnému testování možnost sledování celé řady proměnných, např. ➢reakční čas – např. umožňuje znevalidnění výsledků (upozornění ve zprávě) při rychlém odpovídání ➢detailní průchod hrou – metakognitivní strategie ❑Efektivita - Skupinová administrace šetří čas ❑Ekologičnost - žádný spotřební materiál ❑Automatické skórování eliminuje chyby při přepisu odpovědí či vyhodnocování ❑Rychlost - systém není nutné instalovat, vše je online ❑Systém je modulární (možnost zaměřit se jen na ty schopnosti, které je třeba zmapovat) ❑Neustálý vývoj - využívání v praxi umožňuje průběžně zpřesňovat hry a normy Děkujeme za pozornost. www.invenio.muni.cz info@invenio.muni.cz