Přehled charakteris/k nadaného žáka předškolního věku (věk 4–6 let) Jedná se o zkrácený přehled vybraných položek české pilotní verze rodičovského dotazníku PDPCQ. [1] (Dotazník není zaFm plně standardizován pro české prostředí, jedná se o pilotní verzi nástroje.) Přehled může vám, rodičům i pedagogům, pomoci pro úvodní orientační přehled v problemaOce nadání u předškolních děF. Pro ověření vašeho předpokladu o nadání dítěte je potřeba, aby prošlo psychodiagnosOkou ve školském poradenském zařízení. Během prvních dvou týdnů po porodu bylo naše dítě při probuzení velmi živé a bezprostředně reagovalo na podněty. První slovo našeho dítěte bylo ve věku 7–9 měsíců. Naše dítě užívalo správné, dlouhé, složité věty ve věku 13–15 měsíců. Naše dítě potřebovalo denně ke spánku ve věku 12 měsíců (včetně doby odpoledního spánku) 9–11 hodin. Slovní zásoba našeho dítěte (v době docházky do MŠ) je/byla extrémně dobrá. Naše dítě užívá správně obecné termíny (např. „včela je hmyz", „kvěOny jsou rostliny"). Naše dítě ve 4 letech rozpozná velká i malá písmena (ručně psané nebo Oskací písmo). Naše dítě umí v 5–6 letech přečíst některá slova (ručně psané nebo Oskací písmo). Naše dítě umí ve 4 letech napsat celé věty. Naše dítě umí v 5 letech napsat dlouhé příběhy. Naše dítě počítá ve 4 letech do 10. Naše dítě počítá v 5–6 letech do 100. Naše dítě umí ve 4 letech sčítat a odečítat do deseO. Naše dítě umí v 5 letech sčítat, odečítat, násobit a dělit do deseO. Naše dítě umí v 6 letech sčítat, odečítat, násobit a dělit do dvaceO. Paměť našeho dítěte na básničky, písničky a událosO je velmi dobrá. Když naše dítě nerozumí pravidlům nové hry, ptá se, dokud pravidlům neporozumí. Naše dítě se samo snaží najít pravidla a předpoklady (např. „vždy, když prší a zároveň svíF slunce, tak se udělá duha“). Chování našeho dítěte je organizované, přemýšlí a plánuje před Fm, než si začne hrát (např. když si hraje s puzzle nebo s legem). Naše dítě rozumí složitým textům a souvislostem. Naše dítě se rychle učí věci, které ho zajímají. Naše dítě nás často překvapuje neobvyklými myšlenkami, nápady a návrhy. Naše dítě bývá velmi zabrané do úkolu, který je pro něho těžké vyřešit. Naše dítě chce samo objevit, jak věci fungují. Naše dítě se zajímá o knížky. Naše dítě se živě zajímá o esteOcké věci jako vůně, hudba a barvy. Naše dítě brání slabší a znevýhodněné děO. Naše dítě řeší konflikt většinou slovně. [1] Zdroj: ČIHOUNKOVÁ, J. (2012). Možnos& iden&fikace nadaných předškolních dě7 rodiči. Disertační práce. Masarykova Univerzita. Fakulta sociálních studií. Katedra psychologie, Brno. [online]. [datum citace 5.8.2020]. Dostupné z: htps://is.muni.cz/th/z9fez/ Naše dítě je schopno pochopit názory druhých a rozumět jejich pocitům. Naše dítě má smysl pro spravedlnost. Naše dítě má dobrý smysl pro humor. Naše dítě má silnou vůli, trvá na svém a používá věcné argumenty. Naše dítě si rádo hraje samo. Kamarádi našeho dítěte jsou starší. [1] Zdroj: ČIHOUNKOVÁ, J. (2012). Možnos& iden&fikace nadaných předškolních dě7 rodiči. Disertační práce. Masarykova Univerzita. Fakulta sociálních studií. Katedra psychologie, Brno. [online]. [datum citace 5.8.2020]. Dostupné z: htps://is.muni.cz/th/z9fez/