"Revidované profily nadaných a talentovaných žáků (© Maureen Neihart a George Betts 2010, interní překlad pro projekt Perun - Iva Baldová 2011)" Typ Pocity a postoje Chování Potřeby Vnímání dospělými/vrstevníky Identifikace Podpora doma Podpora ve škole Úspěšný žák "Samolibý, uspokojený, ""usíná na vavřínech"" Závislý Pozitivní akademické sebepojetí Strach z neúspěchu Vnější motivace Sebekritický Pracuje pro známky Nejistý ohledně budoucnosti Touží po schválení a uznaní Inteligenci vidí jako něco daného a stálého" "Dosahuje výsledků Hledá učitelův souhlas Vyhýbá se riziku Nepřekračuje rámec učebních osnov Přijímá věci a je konformní Vybírá si bezpečné činnosti Dostává dobré známky Stává se spotřebitelem vědomostí " "Potřebuje dostávat výzvy Potřebuje vidět nedostatky Riskovat Asertivní dovednosti Rozvoj tvořivosti Potřebuje inteligenci vnímat jako něco, co lze postupně rozvíjet Sebepoznání Dovednosti samostatného učení" "Oblíben učiteli Obdivován vrstevníky Obecně oblíben a přijímán rodiči Jeho schopnosti bývají přeceňovány Panuje přesvědčení, že sám uspěje" "Používejte mnoho různých kritérií Známky Standardizované výsledky testů Jednotlivé IQ testy Učitelská nominace Rodičovská nominace Nominace spolužáky" "Rodiče by měli pustit kontrolu Nezávislost Svoboda volby Zkušenosti s riskování Nechte dítě, aby se setkalo se stresem Potvrzujte schopnost dítěte vyrovnat se s výzvami" "Akcelerace předmětu a ročníku Potřebuje více než výběrové třídy (pozn. překl. - v originále AP = advanced placement, pokročilé kurzy, IB = kurzy směřující k mezinárodní maturitě a Honors = náročnější kurzy na SŠ v USA) Čas na individuální učební plán Aktivity, které ho posouvají za zónu komfortu Rozvoj dovedností samostatného učení Studium do hloubky Mentorské programy Kognitivní koučování Čas s intelektovými vrstevníky" Kreativní žák "Vysoce kreativní Znuděný a frustrovaný Sebevědomí kolísá Netrpělivý, s obrannými tendencemi Zvýšená citlivost Nejistý ohledně sociálních rolí Více psychologicky zranitelný Silná motivace sledovat vnitřní přesvědčení Chce napravit zlo, nespravedlonost Vysoká tolerance k nejednoznačnosti Má velkou energii " "Vyjadřuje impulsy Vznáší k učiteli námitky Zpochybňuje pravidla, zásady Je čestný a přímý Citově labilní Může mít slabé sebeovládání, Tvůrčí vyjadřování Vytrvá v oblastech zájmu (vášně) Obhajuje svá přesvědčení Může mít konflikty s vrstevníky" "Potřebuje být ve spojí s ostatními Učit se taktu, flexibilitě, sebeuvědomění a sebeovládání Podporu kreativity Smluvní systémy Menší tlak ke konformitě Mezilidské dovednosti, aby se choval s úctou k ostatním Strategie, jak se vyrovnat s možnou psychickou zranitelností" "Učiteli neoblíben Vnímán jako vzpurný Zapojen do boje o moc Tvořivý Kázeňské problémy Vrstevníci je vnímají jako zábavné Okolí je chce změnit Nebývají vnímáni jako nadaní Jejich úspěch bývá podceňován Okolí chce, aby se přizpůsobili (byli konformní)" "Ptejte se, jakým způsobem je toto dítě kreativní? Používejte konkrétní, objektivní měřítka Soustřeďtě se na tvůrčí potenciál, spíše než na výkon" "Respektujte jejich cíle Tolerují vyšší úroveň odlišnosti Nechte je věnovat se svým zájmům (vášním) Buďte vzorem vhodného chování Rodinné projekty Vyjadřujte důvěru v jejich schopnosti Potvrzujte silné stránky Uznejte psychickou zranitelnost dítěte a zasáhněte, když je třeba" "Tolerance Odměňujte nové myšlení Umístěte je ke vhodným učitelům Přímá a jasná komunikace Nechte jim právo na jejich pocity Oborově specifické vzdělávání Umožňujte nekonformnost Mentorské programy Přímá výuka mezilidských dovedností Trénujte, aby se děti záměrně snažily" Skrytě nadaný žák "Touha socilálního ukotvení (příslušnosti) Cítí se nejistý a pod tlakem Zažívá emoční konflikty, pocit viny a nejistoty Není si jisty svým právem na emoce Snížení uvědomování sebe sama Rozpolcený ohledně dosahování úspěchu Zvintřňuje a bere si osobně společenské dvojznačnosti a konflikty Vnímá některé chování k dosažení úspěchu jako zradu své sociální skupiny " "Devalvují, znevažují, nebo odmítají svůj talent Nedokončuje programy pro nadané a pokročilé kurzy Odmítá výzvy Přesunuje z jedné vrstevnické skupiny do jiné Není ve spojení s učitelem, nebo se třídou Nejistý ve svém směrování" "Svobodu volby Aby konflikty byly jasně a přesně formulovány Naučit se ""přepínat kód"" (pozn. překladatele = chovat se vhodným způsobem v každé skupině, např. doma a ve škole) Síť nadané vrstevnické skupiny Podporu svých schopností Vzory - osobnosti, které překračují hranice své kultury Porozumění sobě sama a sebepřijetí Publikum ochotné naslouchat tomu, co říkají (být slyšen) " "Vnímáni jako vúdčí, nebo vůbec nerozpoznáni Viděni jako průměrní a úspěšný Vnímáni jako ústupní Viděni jako tichý / plachý typ dítěte Vnímáni jako neochotní riskovat Vnímáni jako odolní" "Rozhovory Rodičovská nominace Učitelská nominace Buďte opatrní při nominacích spolužáky Prokázaný výkon Měření tvůrčího potenciálu Neverbální měření inteligence" "Přiveďte jejich nesoulady k normálu Plánování kariéry, včetně vysoké školy Zajistit nadané vzory Buďte vzorem celoživotního učení Dávejte jim svobodu volby Snažte se dítěti zajistit normální zkušenosti (""Normalize the experience"") Nesrovnávejte ho se sourozenci Zajistěte zprostředkování kultury Budujte v dítěti oceňování multikulturality " "Uspořádávejte pojmy jako společenské fenomény Vytvořte přijímající učební prostředí Poskytujte lidské vzory Pomozte rozvinout podpůrné skupiny Otevřené diskuse o třídě, rasismu, sexismu Kulturní zprostředkování (""Cultural brokering"") Přímá výuka sociálních dovedností Učte tzv. skryté kurikulum Poskytujte plánování vysokoškolského vzdělání Diskutujte o daních za úspěch (""costs of success"")" Nadaný žák v ohrožení "Rozmrzelý a hněvivý Depresivní Nezodpovědný a manipulující Chabé sebepojetí Přechází do defenzivy Nerealistická očekávání Nepřijímaný Odbojný vůči autoritám Nemotivuje je učitelem řízené odměňování Jistá podskupina se chová antisociálně" "Způsobuje krize a rozkoly Hledá vzrušení Je ochoten pracovat pro vztah Nepravidelná docházka Sleduje vnější zájmy Slabé studijní výsledky Mohou sami sebe izolovat Často kreativní Kritizuje sebe a ostatní Pracuje nekonzistentně" "Potřebuje bezpečnost a strukturu ""Alternativní"" prostředí Individualizovaný program Konfrontaci a vedemí k odpovědnosti Alternativy Odborné poradenství Směr a krátkodobé cíle " "Dospělí se na něj mohou hněvat Vrstevníci ho soudí Viděn jako problémový, nebo nezodpovědný Vnímán jako vzpurný Mohou se ho bát Mohou se o něj bát Dospělí se cítí bezmocní v tom, jak jim pomoci" "Individuální IQ testy Výkonové subtesty Rozhovory Konkurzy Neverbální měření inteligence Rodičovské nominace Učitelské nominace" Hledejte poradenství pro rodiny Vyhýbejte se bojům o moc Zapojení do mimoškolních aktivit Posuzovat nebezpečnost chování Udržujte otevřený dialog Vyžaduje zodpovědnost ze svých činů Minimalizujte tresty Vyjadřujte důvěru ve schopnosti dítětě překonávat překážky Vytrvejte ve vztazích "Nesnižujte očekávání Používejte diagnostické testování Netradiční studijní dovednosti Studium do hloubky a mentorské programy Srovnávací zkoušky typu G.E.D. v USA (pozn. překladatele - cosi jako náhradní maturita, prokazuje dovednosti na úrovni ukončení SŠ) ""Akademické"" koučování Návštěvy doma Propagujte vytrvalost (nezlomnost) Proberte druhé možnosti Obhajujte ho s vervou (""aggressive advocacy"")" Dvakrát/Vícekrát výjimečný "Naučená bezmocnost Intenzivní frustrace a hněv Poruchy nálady Sklony k malomyslnosti Pracují, aby vydrželi, vytrvali Nízké studijní sebepojetí Nevnímají se jako úspěšní špatné studijní sebepojetí Nevědí, kam patří" "Snadno vytváří spojení Předvádí nekonzistentní práci Působí jako průměrný, nebo podprůměrný V některých aspektech sociálního či emocionálního fungování se více podobá mladším žákům Může rušit, nebo se nevěnovat úkolu Dobrý řešitel problémů Potíže s chováním Přemýšlí pojmově Těší ho novost a komplexnost Pracuje chaoticky (""disorganized"") Pomalu zpracovává informace Možná si nebude umět poradit ve skupině nadaných vrstevníků" "Potřebuje zdůrazňovat své silné stránky Strategie zvládání Rozvoj dovedností Monitorování výskytu dalších poruch - zejména ADHD Naučit se vytrvat Prostředí, které rozvíjí silné stránky Naučit se sám sebe obhájit" "Vyžaduje příliš mnoho úprav, aby se mohl přizpůsobit Vnímán jako ""divný"" Jejich potenciál bývá podceňován Vnímán jako bezmocný Lidé si myslí, že do nadané skupiny nepatří Vnímán jako vyžadující mnoho struktury Bývá vnímáno pouze jeho postižení" "Měření současného fungování ve třídě Výsledky výkonových testů Testování zvládnutí učiva (""curriculum based assessment"") Zkoumejte výkon v průběhu času Hledejte vi vzorce klesající výkonnost v kombinaci s doklady o vynikajících schopnostech Nespoléhejte na analýzu rozptylu IQ, nebo analýzu rozporů v testech" "Soustřeďte se na silné stránky a zároveň se postarejte opostižení Rozvíjejte vůli uspět Rozpoznávejte a utvrzujte dovednosti, ve kterých je žák nadaný Dávejte mu výzvy v oblastech jeho silných stránek Vytvářejte příležitosti k riskování Předpokládejte, že vysoká škola je možností Obahujte jej ve škole Zapojení rodiny Pěstujte sebeovládání Učte dítě, jak si nastavit reálné cíle a dosáhnout jich" "Výzvy v oblastech silných stránek jsou první prioritou Akcelerace v oblasti silných stránek Opatření kompenzující zdravotní postižení Ptejte se: ""Co je třeba, aby tu toto dítě mohlo uspět? "" Přímá výuka seberegulačních strategií Umožněte, aby mohlo dítě trávit čas s nadanými vrstevníky Učte sebeobhajování Učte stanovování tzv. SMART cílů (pozn. překl. jde o cíle specifické, měřitelné, splnitelné, relevantní a časované)" Samostatně se učíčí žák "Sebevědomý Přijímající sám sebe Vidí schopnosti, jako něco, co lze postupně rozvíjet (""incremental view of ability"") Optimistický Vnitřně motivováný Ambiciózní a nadšený Škola pro něj nemusí být jednou z nejvyšších priorit Ochoten selhat a poučit se z toho Projevuje toleranci a respekt k druhým" "Vhodné sociální dovednosti Pracuje nezávisle Stanovuje si SMART cíle (pozn. překl. viz výše) Vyhledává výzvy Má silné sebeřízení Následuje oblasti své silné vášně Dobré seberegulační mechanismy Obhajuje svá přesvědčení Nezlomný Vytváří znalosti Rozumí sám sobě a přijímá se" "Potřebuje více podpory, ne méně Obhajování nových směrů a rostoucí nezávislosti Zpětnou vazbu k silným stránkám a možnostem Facilitaci neustálého růstu Podporu při riskování Přetrvávající, usnadňující (nenásilné pomáhající) vztahy Stát se mistrem v sebeřízení se Podpůrný tým" "Obdivovaný a přijímaný Rodiči vnímán jako schopný a zodpovědný Pozitivní vlivy Úspěšný v různých prostředích Psychicky zdravý Pozitivní vztahy s vrstevníky" "Prokázaný výkon Produkty Nominace Portfolia Rozhovory Standardizovaná testová skóre Ceny a odměny" "Zastávejte se dítěte ve škole a ve společnosti Poskytujte příležitosti spojené s vášněmi dítěte Dovolujte mu přátele všech věkových kategorií Odstraňte časová a prostorová omezení pro učení Pomozte mu vybudovat si podpůrný tým Zahrňte ho do činností, které rodič dělá s nadšením Zahrňte ho do rodinného rozhodování Naslouchejte Nestůjte mu v cestě" "Umožněte vytvoření dlouhodobého, integrovaného studijního plánu Odstranit časová a prostorová omezení Vytvořte řadu relevantních hloubkových studijních programů, včetně mentorského programu Široká nabídka možností akcelerace Mentoři a kulturní zprostředkovatelé Upusťte od tradičních školních nařízení a omezení Nepřekážejte mu v cestě Pomozte mu vypořádat se s psychologickou cenou za úspěch" ##### Sheet/List 2 ##### Revised Profiles of the Gifted & Talented (Maureen Neihart and George Betts 2010) Type Feelings & Attitudes Behaviors Needs Adult/Peer Perceptions Identification Home Support School Support The Successful "Complacent Dependent Good academic self-concept Fear of failure Extrinsic motivation Self-critical Works for the grade Unsure about the future Eager for approval Entity view of intelligence " "Achieves Seeks teacher approval Avoids risks Doesn’t go beyond the syllabus Accepts & conforms Chooses safe activities Gets good grades Becomes a consumer of knowledge " "To be challenged To see deficiencies To take risks Assertiveness skills Creativity development Incremental view of intelligence Self knowledge Independent learning skills " "Liked by teachers Admired by peers Generally liked & accepted by parents Overestimate their abilities Believe they will succeed on their own " "Use many multiple criteria Grades Standardized test scores Individual IQ tests Teacher nominations Parent nominations Peer nominations " "Parents need to let go Independence Freedom to make choices Risk-taking experiences Allow child to be distressed Affirm child’s ability to cope with challenges " "Subject & grade acceleration Needs more than AP, IB & Honors Time for personal curriculum Activities that push out of comfort zone Development of independent learning skills In-Depth Studies Mentorships Cognitive Coaching Time with Intellectual Peers " The Creative "Highly creative Bored & frustrated Fluctuating self-esteem Impatient & defensive Heightened sensitivity Uncertain about social roles More psychologically vulnerable Strong motivation to follow inner convictions Wants to right wrongs High tolerance for ambiguity High Energy " "Expresses impulses Challenges teacher Questions rules, policies Is honest and direct Emotionally labile May have poor self-control Creative expression Perseveres in areas of interest (passions) Stands up for convictions May be in conflict with peers " "To be connected with others To learn tact, flexibility, self awareness and self control Support for creativity Contractual systems Less pressure to conform Interpersonal skills to affirm others Strategies to cope with potential psychological vulnerbilities " "Not liked by teachers Viewed as rebellious Engaged in power struggle Creative Discipline problems Peers see them as entertaining Want to change them Don’t view them as gifted Underestimate their success Want them to conform " "Ask: In what ways is this child creative? Use domain specific, objective measures Focus on creative potential rather than achievement " "Respect for their goals Tolerate higher levels of deviance Allow them to pursue interests (passions) Model appropriate behavior Family projects Communicate confidence in their abilities Affirm their strengths Recognize psychological vulnerability & intervene when necessary " "Tolerance Reward new thinking Placement with appropriate teachers Direct & clear communication Give permission for feelings Domain specific training Allow nonconformity Mentorships Direct instruction in interpersonal skills Coach for deliberate practice " The Underground "Desire to belong socially Feel Unsure & Pressured Conflicted, Guilty & Insecure Unsure of their right to their emotions Diminished sense of self Ambivalent about achievement Internalize & personalize societal ambiguities & conflicts View some achievement behaviors as betrayal of their social group " "Devalue, discount or deny talent Drops out of GT & advanced classes Rejects challenges Moves from one peer group to the next Not connected to the teacher or the class Unsure of direction " "Freedom to make choices Conflicts to be made explicit Learn to code switch Gifted peer group network Support for abilities Role models who cross cultures Self understanding & acceptance An audience to listen to what they have to say (to be heard) " "Viewed as leaders or unrecognized Seen as average & successful Perceived to be compliant Seen as quiet/shy Seen as unwilling to risk Viewed as resistant " "Interviews Parent nominations Teacher nominations Be cautious with peer nominations Demonstrated performance Measures of creative potential Nonverbal measures of intelligence " "Normalize their dissonance College & career planning Provide gifted role models Model lifelong learning Give freedom to make choices Normalize the experience Don’t compare with siblings Provide cultural brokering Build multicultural appreciation " "Frame the concepts as societal phenomena Welcoming learning environments Provide role models Help develop support groups Open discussions about class, racism, sexism Cultural Brokering Direct instruction of social skills Teach the hidden curriculum Provide college planning Discuss costs of success " The At-Risk "Resentful & Angry Depressed Reckless & Manipulative Poor self-concept Defensive Unrealistic expectations Unaccepted Resistive to authority Not motivated for teacher driven rewards A subgroup is antisocial " "Creates crises and causes disruptions Thrill seeking Will work for the relationship Intermittent attendance Pursues outside interests Low academic achievement May be self-isolating Often creative Criticizes self & others Produces inconsistent work " "Safety and structure An “alternative” environment An Individualized program Confrontation and accountability Alternatives Professional Counseling Direction and short term goals " "Adults may be angry with them Peers are judgmental Seen as troubled or irresponsible Seen as rebellious May be afraid of them May be afraid for them Adults feel powerless to help them " "Individual IQ testing Achievement subtests Interviews Auditions Nonverbal measures of intelligence Parent nominations Teacher nominations " "Seek counseling for familiy Avoid power struggles Involvement in extracurricular activities Assess for dangerous behavior Keep dialogue open Hold accountable Minimize punishments Communicate confidence in ability to overcome obstacles Preserve relationships " "Don’t lower expectations Diagnostic testing Non-traditional study skills In-depth Studies & Mentorships G.E.D. Academic coaching Home visits Promote resilience Discuss secondary options Aggressive advocacy " Twice/Multi Exceptional "Learned helplessness Intense frustration & anger Mood disorders Prone to discouragement Work to hang on Poor academic self-concept Don't see themselves as successful Poor academic self concept Don’t know where to belong " "Makes connections easily Demonstrates inconsistent work Seems average or below More similar to younger students in some aspects of social/emotional functioning May be disruptive or off-task Are good problem solvers Behavior problems Thinks conceptually Enjoys novelty & complexity Is disorganized Slow in information processing May not be able to cope with gifted peer group " "Emphasis on strengths Coping strategies Skill development Monitoring for additional disorders - especially ADHD To learn to persevere Environment that develops strengths To Learn to self-advocate " "Requires too many modifications because of accommodation Seen as “weird” Underestimated for their potential Viewed as helpless Seen as not belonging in GT Perceived as requiring a great deal of structure Seen only for disability " "Measure of current classroom functioning Achievement test scores Curriculum based assessment Examine performance over time Look for pattern of declining performance paired with evidence of superior ability Do not rely on IQ scatter analysis or test discrepancy analysis " "Focus on strengths while accomodating disability Develop will to succeed Recognize & affirm gifted abilities Challenge in strength areas Provide risk-taking opportunities Assume college is a possibility Advocate at school Family Involvement Nurture self-control Teach how to set & reach realistic goals " "Challeng in area of strength is first priority Acceleration in area of strengths Accommodations for disability Ask, ""what will it take for this child to succeed here?"" Direct instruction in self-regulation strategies Give time to be with GT peers Teach self-advocacy Teach SMART goal setting " Autonomous Learner "Self-confident Self-accepting Hold incremental view of ability Optimistic Intrinsically motivated Ambitious & excited May not view academics as one o their highest priorities Willing to fail and learn from it Shows tolerance and respect for others " "Appropriate social skills Works independently Set SMART goals Seek challenge Strongly self directed Follows strong areas of passion Good self-regulators Stands up for convictions Resilient A producer of knowledge Possesses understanding & acceptance of self " "More support not less Advocacy for new directions & increasing independence Feedback about strengths & possibilities Facilitation of continuing growth Support for risk-taking On-going, facilitative relationships Become more adept at managing themselves A support team " "Admired & Accepted Seen as capable & responsible by parents Positive influences Successful in diverse environments Psychologically healthy Positive peer relationships " "Demonstrated performance Products Nominations Portfolios Interviews Standardized Test scores Awards " "Advocate for child at school & in the community Provide opportunities related to passion areas Allow friends of all ages Remove time & space restrictions for learning Help them build a support team Include in parent’s passions Include in family decision making Listen Stay out of their way " "Allow development of long-term, integrated plan of study Remove time & space restrictions Develop multiple, related in-depth studies, including mentorships Wide variety of accelerated options Mentors & cultural brokers Waive traditional school policies & regulations Stay out of their way Help them cope with psychological costs of success "