Úspěšný žák Pocity a postoje Samolibý, uspokojený, "usíná na vavřínech" Závislý Pozitivní akademické sebepojetí Strach z neúspěchu Vnější motivace Sebekritický Pracuje pro známky Nejistý ohledně budoucnosti Touží po schválení a uznaní Inteligenci vidí jako něco daného a stálého Chování Dosahuje výsledků Hledá učitelův souhlas Vyhýbá se riziku Nepřekračuje rámec učebních osnov Přijímá věci a je konformní Vybírá si bezpečné činnosti Dostává dobré známky Stává se spotřebitelem vědomostí Co je potřeba podporovat Potřebuje dostávat výzvy Potřebuje vidět nedostatky Riskovat Asertivní dovednosti Rozvoj tvořivosti Potřebuje inteligenci vnímat jako něco, co lze postupně rozvíjet Sebepoznání Dovednosti samostatného učení Vnímání dospělými/vrstevníky Oblíben učiteli Obdivován vrstevníky Obecně oblíben a přijímán rodiči Jeho schopnosti bývají přeceňovány Panuje přesvědčení, že sám uspěje Identifikace Používejte mnoho různých kritérií Známky Standardizované výsledky testů Jednotlivé IQ testy Učitelská nominace Rodičovská nominace Nominace spolužáky Podpora doma Rodiče by měli snížit kontrolu Nezávislost Svoboda volby Zkušenosti s riskování Nechte dítě, aby se setkalo se stresem Potvrzujte schopnost dítěte vyrovnat se s výzvami Podpora ve škole Akcelerace předmětu a ročníku Potřebuje více než výběrové třídy (pozn. překl. - v originále AP = advanced placement, pokročilé kurzy, IB = kurzy směřující k mezinárodní maturitě a Honors = náročnější kurzy na SŠ v USA) Čas na individuální učební plán Aktivity, které ho posouvají za zónu komfortu Rozvoj dovedností samostatného učení Studium do hloubky Mentorské programy Kognitivní koučování Čas s intelektovými vrstevníky Kreativní žák Pocity a postoje Vysoce kreativní Znuděný a frustrovaný Sebevědomí kolísá Netrpělivý, s obrannými tendencemi Zvýšená citlivost Nejistý ohledně sociálních rolí Více psychologicky zranitelný Silná motivace sledovat vnitřní přesvědčení Chce napravit zlo, nespravedlnost Vysoká tolerance k nejednoznačnosti Je velmi energický Chování Je impulzivní Vznáší k učiteli námitky, zpochybňuje pravidla, zásady Je čestný a přímý Citově labilní Může mít slabé sebeovládání, Tvůrčí vyjadřování Vytrvá v oblastech zájmu (vášně) Obhajuje svá přesvědčení Může mít konflikty s vrstevníky Potřeby Potřebuje být ve spojení s ostatními Učit se taktu, flexibilitě, sebeuvědomění a sebeovládání Podporu kreativity Smluvní systémy Menší tlak ke konformitě Mezilidské dovednosti, aby se choval s úctou k ostatním Strategie, jak se vyrovnat s možnou psychickou zranitelností Vnímání dospělými/vrstevníky Učiteli neoblíben Vnímán jako vzpurný, často zapojen do boje o moc Tvořivý Kázeňské problémy Vrstevníci je vnímají jako zábavné Okolí je chce změnit - chce, aby se přizpůsobili (byli konformní) Nebývají vnímáni jako nadaní , jejich úspěch bývá podceňován Identifikace Ptejte se, jakým způsobem je toto dítě kreativní? Používejte konkrétní, objektivní měřítka Soustřeďtě se na tvůrčí potenciál, spíše než na výkon Podpora doma Respektujte jejich cíle Tolerují vyšší úroveň odlišnosti Nechte je věnovat se svým zájmům (vášním) Buďte vzorem vhodného chování Rodinné projekty Vyjadřujte důvěru v jejich schopnosti Potvrzujte silné stránky Uznejte psychickou zranitelnost dítěte a zasáhněte, když je třeba Podpora ve škole Tolerance Odměňujte nové myšlení Umístěte je k vhodným učitelům Přímá a jasná komunikace Nechte jim právo na jejich pocity Oborově specifické vzdělávání Umožňujte nekonformnost Mentorské programy Přímá výuka mezilidských dovedností Trénujte, aby se děti záměrně snažily Skrytě nadaný žák Pocity a postoje Touha sociálního ukotvení (příslušnosti) Cítí se nejistý a pod tlakem Zažívá emoční konflikty, pocit viny a nejistoty Není si jisty svým právem na emoce Snížení uvědomování sebe sama Rozpolcený ohledně dosahování úspěchu Zvintřňuje a bere si osobně společenské dvojznačnosti a konflikty Vnímá některé chování k dosažení úspěchu jako zradu své sociální skupiny Chování Devalvují, znevažují, nebo odmítají svůj talent Nedokončuje programy pro nadané a pokročilé kurzy Odmítá výzvy Přesunuje z jedné vrstevnické skupiny do jiné Není ve spojení s učitelem, nebo se třídou Nejistý ve svém směrování Potřeby Svobodu volby Aby konflikty byly jasně a přesně formulovány Naučit se "přepínat kód" (pozn. překladatele = chovat se vhodným způsobem v každé skupině, např. doma a ve škole) Síť nadané vrstevnické skupiny Podporu svých schopností Vzory - osobnosti, které překračují hranice své kultury Porozumění sobě sama a sebepřijetí Publikum ochotné naslouchat tomu, co říkají (být slyšen) Vnímání dospělými/vrstevníky Vnímáni jako vúdčí, nebo vůbec nerozpoznáni Viděni jako průměrní a úspěšný Vnímáni jako ústupní Viděni jako tichý / plachý typ dítěte Vnímáni jako neochotní riskovat Vnímáni jako odolní Identifikace Rozhovory Rodičovská nominace Učitelská nominace Buďte opatrní při nominacích spolužáky Prokázaný výkon Měření tvůrčího potenciálu Neverbální měření inteligence Podpora doma Přiveďte jejich nesoulady k normálu Plánování kariéry, včetně vysoké školy Zajistit nadané vzory Buďte vzorem celoživotního učení Dávejte jim svobodu volby Snažte se dítěti zajistit normální zkušenosti ("Normalize the experience") Nesrovnávejte ho se sourozenci Zajistěte zprostředkování kultury Budujte v dítěti oceňování multikulturality Podpora ve škole Uspořádávejte pojmy jako společenské fenomény Vytvořte přijímající učební prostředí Poskytujte lidské vzory Pomozte rozvinout podpůrné skupiny Otevřené diskuse o třídě, rasismu, sexismu Kulturní zprostředkování ("Cultural brokering") Přímá výuka sociálních dovedností Učte tzv. skryté kurikulum Poskytujte plánování vysokoškolského vzdělání Diskutujte o “daních za úspěch” ("costs of success") Nadaný žák v ohrožení Pocity a postoje Rozmrzelý a hněvivý Depresivní Nezodpovědný a manipulující Chabé sebepojetí Přechází do defenzivy Nerealistická očekávání Nepřijímaný okolím Odbojný vůči autoritám Nemotivuje je učitelem řízené odměňování Jistá podskupina se chová antisociálně Chování Způsobuje krize a rozkoly Hledá vzrušení Je ochoten pracovat pro vztah Nepravidelná docházka Sleduje vnější zájmy Slabé studijní výsledky Mohou sami sebe izolovat Často kreativní Kritizuje sebe a ostatní Pracuje nekonzistentně Potřeby Potřebuje bezpečnost a strukturu "Alternativní" prostředí Odborné poradenství, individualizovaný program Konfrontaci a vedení k odpovědnosti Směr a krátkodobé cíle Vnímání dospělými/vrstevníky Dospělí se na něj mohou hněvat Vrstevníci ho soudí Viděn jako problémový, nebo nezodpovědný Vnímán jako vzpurný Mohou se ho bát Mohou se o něj bát Dospělí se cítí bezmocní v tom, jak mu pomoci Identifikace Individuální IQ testy, neverbální měření inteligence Výkonové subtesty Rozhovory Rodičovské nominace Učitelské nominace Podpora doma Hledejte poradenství pro rodiny Vyhýbejte se bojům o moc Zapojení do mimoškolních aktivit Posuzovat nebezpečnost chování Udržujte otevřený dialog Vyžaduje zodpovědnost ze svých činů Minimalizujte tresty Vyjadřujte důvěru ve schopnosti dítětě překonávat překážky Vytrvejte ve vytváření pozitivních vztahů Podpora ve škole Nesnižujte očekávání Používejte diagnostické testování Netradiční studijní dovednosti Studium do hloubky a mentorské programy Srovnávací zkoušky typu G.E.D. v USA (pozn. překladatele - cosi jako náhradní maturita, prokazuje dovednosti na úrovni ukončení SŠ) "Akademické" koučování Návštěvy doma Propagujte vytrvalost (nezlomnost) Proberte různé možnosti edukace Obhajujte ho s vervou ("aggressive advocacy") Dvakrát/Vícekrát výjimečný Pocity a postoje Naučená bezmocnost Intenzivní frustrace a hněv Poruchy nálady Sklony k malomyslnosti Pracují, aby obstáli, vytrvalí Nízké studijní sebepojetí Nevnímají se jako úspěšní špatné studijní sebepojetí Nevědí, kam patří Chování Snadno vytváří vztahy Předvádí nekonzistentní práci Působí jako průměrný, nebo podprůměrný V některých aspektech sociálního či emocionálního fungování se více podobá mladším žákům Může rušit, nebo se nevěnovat úkolu Dobrý řešitel problémů, přemýšlí pojmově Potíže s chováním Těší ho novost a komplexnost Pracuje chaoticky ("disorganized") Pomalu zpracovává informace Možná si nebude umět poradit ve skupině nadaných vrstevníků Potřeby Potřebuje zdůrazňovat své silné stránky Strategie ovládání Rozvoj dovedností Monitorování výskytu dalších poruch - zejména ADHD Naučit se vytrvat Prostředí, které rozvíjí silné stránky Naučit se sám sebe obhájit Vnímání dospělými/vrstevníky Vyžaduje příliš mnoho úprav, aby se mohl přizpůsobit Vnímán jako "divný" Jejich potenciál bývá podceňován Vnímán jako bezmocný Lidé si myslí, že do nadané skupiny nepatří Bývá vnímáno pouze jeho postižení Identifikace Měření současného fungování ve třídě Výsledky výkonových testů Testování zvládnutí učiva ("curriculum based assessment") Zkoumejte výkon v průběhu času Hledejte vi vzorce klesající výkonnost v kombinaci s doklady o vynikajících schopnostech Nespoléhejte na analýzu rozptylu IQ, nebo analýzu rozporů v testech Podpora doma Soustřeďte se na silné stránky a zároveň se postarejte opostižení Rozvíjejte vůli uspět Rozpoznávejte a utvrzujte dovednosti, ve kterých je žák nadaný Dávejte mu výzvy v oblastech jeho silných stránek Vytvářejte příležitosti k riskování Předpokládejte, že vysoká škola je možností Obhahujte jej ve škole Zapojení rodiny Pěstujte sebeovládání Učte dítě, jak si nastavit reálné cíle a dosáhnout jich Podpora ve škole Výzvy v oblastech silných stránek jsou první prioritou Akcelerace v oblasti silných stránek Opatření kompenzující zdravotní postižení Ptejte se: "Co je třeba, aby tu toto dítě mohlo uspět? " Přímá výuka seberegulačních strategií Umožněte, aby mohlo dítě trávit čas s nadanými vrstevníky Učte sebeobhajování Učte stanovování tzv. SMART cílů (cíle specifické, měřitelné, splnitelné, relevantní a časované) Samostatně se učíčí žák Pocity a postoje Sebevědomý Přijímající sám sebe Vidí schopnosti, jako něco, co lze postupně rozvíjet ("incremental view of ability") Optimistický Vnitřně motivováný Ambiciózní a nadšený Škola pro něj nemusí být jednou z nejvyšších priorit Ochoten selhat a poučit se z toho Projevuje toleranci a respekt k druhým Chování Vhodné sociální dovednosti Pracuje nezávisle Stanovuje si SMART cíle (cíle specifické, měřitelné, splnitelné, relevantní a časované) Vyhledává výzvy Má silnou seberegulaci - dobré seberegulační mechanismy Následuje oblasti své silné vášně - zájmu Obhajuje svá přesvědčení - nezlomný Rozumí sám sobě a přijímá se Potřeby Potřebuje více podpory, ne méně Obhajování nových směrů a rostoucí nezávislosti Zpětnou vazbu k silným stránkám a možnostem Facilitaci neustálého růstu Podporu při riskování Přetrvávající, usnadňující (nenásilné pomáhající) vztahy Stát se mistrem v sebeřízení se Podpůrný tým Vnímání dospělými/vrstevníky Obdivovaný a přijímaný Rodiči vnímán jako schopný a zodpovědný Pozitivní vlivy Úspěšný v různých prostředích Psychicky zdravý Pozitivní vztahy s vrstevníky Identifikace Prokázaný výkon – portfolio (produkty) Rozhovory Nominace Standardizovaná testová skóre Ceny a odměny Podpora doma Zastávejte se dítěte ve škole a ve společnosti Poskytujte příležitosti spojené s zájmy dítěte Dovolujte mu přátele všech věkových kategorií Odstraňte časová a prostorová omezení pro učení Pomozte mu vybudovat si podpůrný tým Zahrňte ho do činností, které rodič dělá s nadšením Zahrňte ho do rodinného rozhodování Naslouchejte Nestůjte mu v cestě Podpora ve škole Umožněte vytvoření dlouhodobého, integrovaného studijního plánu Odstranit časová a prostorová omezení Vytvořte řadu relevantních hloubkových studijních programů, včetně mentorského programu Široká nabídka možností akcelerace Mentoři a kulturní zprostředkovatelé Upusťte od tradičních školních nařízení a omezení Nepřekážejte mu v cestě Pomozte mu vypořádat se s psychickou cenou za úspěch