Mgr. Daniela Taylor, Ph.D., KHV PdF MU Workshop pro provázející učitele 2. 5. 2024 HRAVÁ HUDEBNÍ VÝCHOVA – HRY S HLASEM A RYTMIKOU 1) Procházka přírodou – práce s dechem, chodíme při poslechu skladby Ranní nálada od E. Griega volně po prostoru s nádechem se zastavíme, s výdechem se procházíme; chůzí můžeme reagovat i na tempo, dynamiku skladby. (Ukázka dostupná v Hravá hudební výchova – metodická příručka pro vyučující HV 5. ročníku (dále HHV 5), uk. č. 64) 2) Motivace verbální – hádanka: Od jara až do září štípají nás do tváří. Kdo to jenom, kdo to je? Kdo nám nedá pokoje? Ani tygr ani lev, kdo nám v létě pije krev? (komár) Auditivní motivace: můžeme pustit zvuk bzučícího komára (například ze zvukové databáze www.ruchy.cz); vizuální motivace: můžeme ztvárnit komára pantomimou; ukážeme obrázek komára. 3) Rozezpívání: a) Obličejová gymnastika: našpulenými rty „sosáčky“ vysáváme sladký nektar z květů/nasáváme krev jako komár. b) Dechové cvičení: budeme komára odhánět svým dechem. Hluboký nádech nosem do oblasti bránice (spodní části plic), krátké zadržení dechu a následují přerušované prudké výdechy na různé části těla, které zadává učitel*ka. Třepeme končetinami, tělem dle toho, kde nám komár/hmyz dosedl. c) Pohybové rozehřátí s navozením hlavové rezonance 1: stoj s mírně rozkročenýma nohama a malujeme rukou v prostoru před sebou dráhu letu komára, kterou doprovázíme citoslovcem bzzz, vyslovujeme jej krátce či dlouze s menší či větší intenzitou a v různých hlasových polohách podle toho, jak právě pohybujeme rukou. d) Pohybové rozehřátí s navozením hlavové rezonance 2: prádelní guma – stojíme v kruhu s mírně rozkročenýma nohama, v rukou držíme prádelní gumu, každý si bzučí ve své přirozené poloze. Při pohybu do středu kruhu zesilujeme, směrem ven zeslabujeme; na místě – každý dle svého uvážení pohybuje gumou nahoru – vyšší hlasová poloha, dolů – hlubší hlasová poloha, pohyb do středu kruhu a ven zesiluje/zeslabuje – vytvoření zvukomalby úlu/roje komárů apod. Mgr. Daniela Taylor, Ph.D., KHV PdF MU Workshop pro provázející učitele 2. 5. 2024 e) Vytvoření pavučiny – propletení se vzájemně s prádelní gumou. Pozor, gumu v žádném případě nepouštíme! Následně se opět rozpleteme – podpora spolupráce skupiny. Doporučená práce s poslechem: Rimskij-Korsakov: Let čmeláka – malujeme prstem/ozvučným dřívkem/čínskou hůlkou do vzduchu (doporučuji v průběhu skladby výměnu ruky, která maluje)/malujeme lehce na záda kamarádovi apod. Mezipředmětové propojení s výtvarnou výchovou – pomocí například měkkého pastelu/voskovky vytváříme grafický záznam letu čmeláka na velký formát papíru, pro intenzivnější prožitek si děti mohou zavřít oči; možno i sdílet jednu pracovní plochu v menších skupinách (2–4 děti). (HHV2, uk. č. 62) f) Navození hlavového tónu přes nosovku „m“ s využitím glissanda – transponujeme po půltónech směrem nahoru od C dur do cca G dur a opět zpět (HHV 3, č. 67): g) Artikulační hlasové cvičení: – vzhledem k oktávovému skoku v písni Komáři se ženili, je dobré tento náročnější intonační skok nacvičit v rámci hlasového cvičení, které transponujeme směrem nahoru v tóninách H, C, Des a D dur a zase dolů (HHV 3, č. 69): 4) Píseň Komáři se ženili s doprovodem na kazoo (hřeben s hedvábným papírem = hraje vždy na slovo BZUM); na melodické bicí nástroje bez dozvuku (např. ozvučné trubice = boomwhackery (dále BW)) dle harmonických funkcí (viz. barevné značky nad notací). Píseň si poslechneme a naučíme se melodii písně zpívat imitačí metodou, kdy předzpíváváme melodii po čtyřtaktí na slabiku bzum a děti to opakují, posléze zazpíváme píseň na slova. (HHV 3, č. 70) Mgr. Daniela Taylor, Ph.D., KHV PdF MU Workshop pro provázející učitele 2. 5. 2024 5) Pohybový doprovod k písni – procítění dvoudobého metra: a) „šermování“ s BW tóny C, G ve dvojicích; b) nácvik dvoudobého taktovacího gesta: hra na tělo: taktovací gesto: 6) Doplňkové aktivity s BW: a) Rozmotání pavučiny – dle počtu dětí utvoříme například dvě skupiny. Děti si stoupnou do kruhu, každé dítě chytí jeden konec trubice někoho jiného a zkouší, zda se dokáží rozplést, aniž by se trubic pustily (rozmotání pavučiny do výsledného kruhu). Mgr. Daniela Taylor, Ph.D., KHV PdF MU Workshop pro provázející učitele 2. 5. 2024 b) Podařilo se nám z pavučiny dostat, a tak si s radostí zaboucháme Hmyzí orchestr (souznění skupiny rozvíjení schopnosti naladit se na rytmus skupiny) – každé dítě si vymyslí vlastní rytmus, kdy učitel*ka postupně zapíná jednotlivé hráče a poté je opět postupně vypíná, případně vypne celý orchestr najednou. 7) Píseň Bzum, bzum, bzum – doprovod hrou na tělo (na symbol ozvučných dřívek pleskání dvěma prsty o sebe, na triangl lusknutí/lehké dupnutí, na tamburínu tření dlaní o sebe vertikálním pohybem); po procítění doprovodu hrou na tělo zařadíme hru na nástroje Orffova instrumentáře (dále OI) dle barevných značek a piktogramů; vzhledem k lyrickému charakteru písně doporučuji využít bicí melodické nástroje s dozvukem. Opět můžeme využít hřebínkové kazoo, kdy vždy zabzučíme na slova BZUM. Mgr. Daniela Taylor, Ph.D., KHV PdF MU Workshop pro provázející učitele 2. 5. 2024 (Obrázky: ozvučné kameny a ruční zvonky z www.boomwhackers.com) 8) Píseň Cestička k domovu – taktování ve třídobém metru (obrázek schématu, viz níže), doprovod písně hrou na BW – procítění těžké a dvou lehkých dob – přiznávky; pohybový doprovod – valčíkový krok. (HHV3, uk. č. 11) 9) Pohybové vyjádření třídobého metra hrou na tělo/taktovací gesto: Poznámka: Pokud děti ještě neumí luskat, využijeme pohybu „promáchnutí“ rukou do stran, jako když z nich odstříkávají vodu. Mgr. Daniela Taylor, Ph.D., KHV PdF MU Workshop pro provázející učitele 2. 5. 2024 10) Píseň Hubatá kopřiva – dramatizace textu pohybem, viz popis níže (HHV1, uk. č. 88): Kopřivo, kopřivo – děti hrozí prstem kopřivě, protože nestojí rovně; Stojíš trochu nakřivo – pokřivené postavení; Postav se rovně! – stojí v pozoru jako vojáci; Co je ti po mně? – znázorní drzou odpověď kopřivy (mračí se, stojí v mírném předklonu pěsti v bok); Já se jen tak válím – znázorní povalování (ležérní, pomalé houpání v bocích); a když mohu, pálím. – roztaženými prsty a nataženýma rukama „pálí“ jako kopřivy všude kolem sebe, i směrem ke spolužákům. 11) Píseň Vlnky a vlny – taktování ve čtyřdobém metru (obrázek schématu, viz níže), doprovod písně – pohybová improvizace s využitím hedvábných šátků, stuh, třepetalek (rozstříhané igelitové sáčky = třásně Pompomy), gymnastické stuhy, motorického padáku apod. (HHV3, uk. č. 42). Další doporučená píseň: P. Eben, V. Fischer – Vlnky (z Elce Pelce Kotrmelce). Mgr. Daniela Taylor, Ph.D., KHV PdF MU Workshop pro provázející učitele 2. 5. 2024 Pohybové vyjádření čtyřdobého metra hrou na tělo/taktovací gesto: Mgr. Daniela Taylor, Ph.D., KHV PdF MU Workshop pro provázející učitele 2. 5. 2024 12) Práce s přirovnáním: Bystrý jako rys, dotěrný jak hmyz. a) Rytmický zápis pomocí zástupných symbolů: b) Příklady rytmického zápisu (dle hudebního dělení = co slabika, to nějaká hodnota noty x dle krátkých a dlouhých slabik = krátká/dlouhá hodnota noty): c) Rytmický jednohlas – hra na tělo: doporučení – nechat děti vytvořit vlastní doprovod hrou na tělo. d) Deklamovaný rytmický kánon: Mgr. Daniela Taylor, Ph.D., KHV PdF MU Workshop pro provázející učitele 2. 5. 2024 e) Rytmický vícehlas s hrou na tělo: doporučuji začít pouze jedním či kombinací dvou rytmických prvků a zejména se řídit dle schopností a dovedností dětí. V příkladu níže předkládám možnosti daných prvků a jejich prostředků ztvárnění: rytmus = deklamace; metrum = pleskání na stehna; ostinato 1 = tleskání; ostinato 2 = tření dlaní vertikálním pohybem; těžká doba = dupnutí; lehká doba = plesknutí dvěma prsty na hřbet ruky/lusknutí (pomlku vyplníme zástupným pohybem); možnost využití pentatonického doprovodu na BW dle barevných značek – hra Barevná signalizace: Po nacvičení společného rytmického prvku vyučující začne nad hlavu zvedat trubice (popřípadě zástupné předměty v barvách trubic) v různém pořadí i kombinacích a vždy, když zvedne určitou barvu či barvy, děti se stejně barevnou trubicí začnou hrát nacvičený rytmus. Ostatní čekají, až vyučující ukáže jejich barvu. Vyučující může barvy trubic různě střídat, stejně tak může schovat všechny trubice najednou a všichni hráči přestanou hrát. Podle počtu ukazovaných barev skupina hráčů přidává či ubírá i na dynamice, vnímání různých souzvuků. f) Příklad zhudebnění textu – hra melodie na melodické bicí nástroje; možno využít i jako rozezpívání v další hodině. Mgr. Daniela Taylor, Ph.D., KHV PdF MU Workshop pro provázející učitele 2. 5. 2024 g) Doprovod s kelímky, práce v kruhu: TYTY TYTY TA NIC TYTY TYTY = 4x dvěma prsty ťuknout na dno kelímku se střídáním rukou, TA = chytnout kelímek z boku a ťuknout kelímkem o stůl a na NIC = pomlku – poslat kelímek dál (po kruhu vpravo/vlevo). Poznámka k rytmickým slabikám: TA = nota čtvrťová, TY = nota osminová, NIC = pomlka čtvrťová. h) Instrumentální doprovod s využitím nástrojů z OI či alternativních pomůcek: i) Příklad doprovodu s elementárním pohybovým prvkem: Čtyři běhové krůčky na noty osminové, na čtvrťovou notu rozpažit a roznožit, na čtvrťovou pomlku vzpažit ruce s tlesknutím a skok snožmo. j) Tvořivá činnost ve skupinách: Hluboký jak tůň, udřený jak kůň. Ostrý jako dýka, mrštný jako štika. Vysoký jak věž, líný jako veš. Rychlý jako chrt, bledý jako smrt. Červený jak rak, rudý jako mák. Hebký jako plyš, mokrý jako myš. Zdravý jako rybka, rychlý jako šipka. Tvrdý jako kost, zmrzlý jako drozd. Měkký jako bláto, třpytivý jak zlato. Bílý jako sníh, sám a sám jak mnich. Hloupý jako poleno, lysý jako koleno. Moudrý jako vědma, zelený jak sedma. Mgr. Daniela Taylor, Ph.D., KHV PdF MU Workshop pro provázející učitele 2. 5. 2024 Použité zdroje: Vzdělávací řada publikací: TAYLOR, D. a kol. (2020–2023). Hravá hudební výchova pro 1.– 5. ročník ZŠ. Taktik. TAYLOR, D. (2023). Výběr písní ke studiu hudební výchovy – Učitelství pro 1. stupeň ZŠ. Brno: MUNIPRESS. TAYLOR, D. (2019). Metodika hry na ozvučné trubice BOOMWHACKERY. Brno: MSD. JIŘIČKOVÁ, J. a kol. (2023). Kapitoly z kreativní hudební výchovy. Praha: CUNI, s. 182–192. Kapitoly z kreativní hudební výchovy (cuni.cz) Trvalý odkaz https://hdl.handle.net/20.500.14178/2039 www.canva.com Další doporučené zdroje: EHRENBERGER, J. (2023). Hlasová ladička a její využití v tónové prvouce. In: HUDEBNÍ VÝCHOVA – časopis pro hudební a obecně estetickou výchovu školní a mimoškolní. Ročník 31/2023/číslo 2, s. 34–37. NĚMEC, L. (2008). 35 Písniček pro děti v mateřských školkách. Výběr ze zpěvníku „125 písniček pro děti.“ NĚMEC, L. Jak je dnes modrý svět – písničky pro děti. www.etaktik.cz Vliv hudby na mozek - YouTube www.boomwhackers.com