Masarykova univerzita Č. j . : MU-IS/6964/2016/324820/PdF-l Pedagogická fakulta Směrnice děkana č. 1/2016 K tvorbě a realizaci studijních oborů na PdF MU (ve znění účinném od 1. 2. 2016) Podle § 28 odst. 1 zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů, a podle Organizačního řádu Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity vydávám tuto směrnici: Článek 1 Úvodní ustanovení (1) Účel: T a t o směrnice u p r a v u j e bližší podmínky realizace a t v o r b y studijních oborů a programů na Pedagogické fakultě M a s a r y k o v y univerzity a v z t a h u j e s e na studijní o b o r y a p r o g r a m y vytvářené o d d a t a účinnosti v souvislosti s akreditací a reakreditací. (2) R o z s a h platnosti: K a t e d r y a instituty Pedagogické f a k u l t y M a s a r y k o v y u n i v e r z i t y . (3) Definice pojmů a z k r a t e k : Pedagogická fakulta M a s a r y k o v y u n i v e r z i t y - P d F M U . Informační systém M a s a r y k o v y u n i v e r z i t y - IS M U . Pracoviště - k a t e d r y a instituty P d F M U . Studijní a zkušební řád M a s a r y k o v y u n i v e r z i t y - SZŘ M U . S Z Z - státní závěrečná zkouška. BP - bakalářská práce. DP - diplomová práce. TV - tělesná výchova. (4) Odpovědnost: G a r a n t i studijních programů a oborů na P d F M U . Článek 2 Pravidla p r o t v o r b u studijních plánů a doporučený studijní plán (1) Studijním plánem s e rozumí časový a obsahový rozpis s t u d i a d o jednotlivých semestrů. T v o r b a studijních plánů s e realizuje v k o n t e x t u přípravy a k r e d i t a c e a reakreditace. Studijní plány vytvářejí garanti oborů v e spolupráci s vedoucími pracovišť a jimi pověřenými g a r a n t y a k r e d i t a c e na pracovištích. Pro o b o r y , které t o z p o v a h y své s t r u k t u r y vyžadují (např. souvislé magisterské s t u d i u m Učitelství pro 1. stupeň základní 1 školy), vytvářejí studijní plány oborové k o m i s e jmenované děkanem a vedené g a r a n t e m příslušeného o b o r u . (2) Doporučeným studijním plánem se rozumí optimální časový a obsahový rozpis studia do jednotlivých semestrů, který j e s e s t a v e n v s o u l a d u s požadavky studijního p r o g r a m u a oboru a směřuje k naplňování profilu a b s o l v e n t a . O b s a h u j e s e z n a m povinných, povinně volitelných a volitelných předmětů včetně r o z s a h u předmětu (týdenní hodinová d o t a c e ) , f o r m y (přednáška, seminář, laboratoř apod.) a doporučení, v e kterém s e m e s t r u j e vhodné je a b s o l v o v a t . Doporučený studijní plán j e zveřejněn e l e k t r o n i c k y v e Studijním katalogu PdF M U . (3) S t u d e n t musí splnit všechny povinné předměty a v y b r a t si povinně volitelné předměty z nabízených dle pokynů uvedených v e Studijním katalogu PdF M U . Volitelné předměty si může volit podle svého zájmu z oborové nabídky, z fakultní nabídky i z nabídky M U . (4) Při sestavování studijních plánů dbají garanti oboru s p o l u s vedoucími k a t e d r y na respektování požadavků akreditační k o m i s e . Je vhodné, a b y alespoň 4 0 % přednášek v bakalářském a 6 0 % přednášek v magisterském studiu vedli docenti nebo profesoři, není však žádoucí t e n t o požadavek naplňovat formálně z a c e n u účelových úprav studijních plánů. Článek 3 S k l a d b a předmětů v e studijních plánech (1) Povinné a povinně volitelné předměty nemusí beze z b y t k u pokrývat tematické o k r u h y ke státní závěrečné zkoušce. Tematické o k r u h y ke státní závěrečné zkoušce však musí být na webových stránkách jednotlivých pracovišť zveřejněny vždy nejpozději před zahájením výuky v příslušeném akademickém roce, a to včetně údajů o t o m , které volitelné předměty lze pro doplnění potřebných znalostí ke státní závěrečné zkoušce doporučit. V případě změny b u d e webová stránka o b s a h o v a t údaj o dni poslední a k t u a l i z a c e a tematické o k r u h y b u d o u prokazatelně přiřazeny ke konkrétnímu akademickému r o k u . (2) Minimální celkový počet kreditů potřebných k absolvování s t u d i a j e 1 8 0 u bakalářského, 120 u navazujícího magisterského a 3 0 0 u magisterského s t u d i a , přičemž celkový počet kreditů připadajících na povinné a povinně volitelné předměty nesmí překročit 9 5 % minimální kreditové h o d n o t y s t u d i a , t e d y 1 7 1 pro bakalářské, 1 1 4 pro navazující magisterské a 2 8 5 pro magisterské s t u d i u m . (3) Celkový počet hodin kontaktní výuky povinných a povinně volitelných předmětů v j e d n o m týdnu prezenčního studia se p o h y b u j e z p r a v i d l a v intervalu 18 až 2 2 h o d i n , za celou d o b u studia však není překročen počet hodin odpovídající průměru 2 0 hodin povinných a povinně volitelných předmětů v týdnu. Maximální počet h o d i n povinných a povinně volitelných předmětů pro bakalářské s t u d i u m j e t e d y c e l k e m 1 2 0 , pro navazující magisterské s t u d i u m c e l k e m 8 0 h o d i n . U dvouoborových studií není překročen počet 8 hodin povinných a povinně volitelných předmětů v týdnu pro j e d e n o b o r (doporučený počet j e 7 hodin) a 6 hodin povinných a povinně volitelných předmětů společného základu (pedagogicko-psychologický m o d u l , reflektované pedagogické p r a x e , cizí j a z y k , T V v bakalářském s t u d i u ) . (4) Požadovaný počet kreditů z a povinné a povinně volitelné předměty připadající na j e d e n s e m e s t r v doporučeném studijním plánu činí průměrně 3 0 kreditů. Celkové počty kreditů pro jednotlivé studijní o b o r y a p r o g r a m y j s o u dány kreditovými rámci, jež j s o u u v e d e n y v Příloze č. 1 této směrnice. (5) Celkový maximální počet zkoušek v j e d n o m s e m e s t r u z p r a v i d l a nepřekročí 5 (maximálně 2 zkoušky pro j e d e n o b o r za s e m e s t r u dvouoborových studií, 1 zkouška za s e m e s t r pro 2 společný fakultní a univerzitní základ. V posledním s e m e s t r u studia nejsou zkoušky zařazovány. (6) V e d l e povinných, povinně volitelných a volitelných předmětů příslušných pro o b o r a společný základ si všichni studenti zapisují předměty s kódem pracoviště, n a němž budou r e a l i z o v a t s v o u bakalářskou nebo d i p l o m o v o u práci. V bakalářském studijním p r o g r a m u s t u d e n t musí splnit povinně volitelné předměty Bakalářská práce - Projekt (2 k r e d i t y ) , Bakalářská práce (2 kredity) a Bakalářská práce - Dokončení (4 k r e d i t y ) , jejichž celková h o d n o t a j e 8 kreditů. V navazujícím magisterském studijním p r o g r a m u s t u d e n t splní povinně volitelné předměty Diplomová práce - Projekt (2 k r e d i t y ) , Diplomová práce (4 kredity) a Diplomová práce - Dokončení (8 kreditů), jejichž celková kreditová h o d n o t a j e 14 kreditů. Splnění všech tří výše uvedených předmětů j e podmínkou konání S Z Z . Podmínky zadávání, vypracovávání, odevzdávání a hodnocení bakalářských a diplomových prací na PdF M U specifikuje P o k y n děkana č. 1/2015 K realizaci závěrečných prací. (7) V e studijních plánech navazujícího magisterského studia j e vždy vypsán alespoň j e d e n povinný předmět zohledňující internacionální c h a r a k t e r s t u d i a na M U . Předmět j e ukončen zápočtem a j e h o kreditová h o d n o t a může být i 0, neboť podmínky stanovené v j e h o s y l a b e c h nutně nevyžadují přímou výukovou n e b o studijní zátěž. Zápočet bude udělen podle specifik o b o r u , např. za absolvování jiného předmětu vyučovaného v cizím j a z y c e , za účast na zahraničním studijním p o b y t u , z a účast na semináři vedeném v cizím j a z y c e , za výukovou praxi v e d e n o u v cizím j a z y c e , za příspěvek v cizím j a z y c e na studentské konferenci a p o d . Uvedené požadavky lze d o studijního plánu včlenit i prostřednictvím bloku povinně volitelných předmětů s e s t e j n o u k r e d i t o v o u dotací. T e n t o povinný předmět (nebo blok povinně volitelných předmětů) nemusí být součástí studijních plánů pro s t u d e n t y , kteří studují cizí j a z y k j a k o svůj obor. Článek 4 Správa studijního k a t a l o g u (1) Pracoviště PdF M U spravují studijní k a t a l o g prostřednictvím svých správců k a t a l o g u a v s o u l a d u s e schválenými studijními plány. Správce k a t a l o g u j e jmenován vedoucím příslušného pracoviště. Práva pro správu k a t a l o g u ( k a t a l _ a , katal_b) přiděluje pracovištím pověřená studijní r e f e r e n t k a se s o u h l a s e m pověřeného proděkana. (2) Každoroční úprava k a t a l o g u předmětů probíhá podle h a r m o n o g r a m u schváleného děkanem. Správci k a t a l o g u spolupracují s pověřenou studijní r e f e r e n t k o u , kontrolují a opravují údaje v IS M U , zavádějí, nebo ruší volitelné a povinně volitelné předměty, potvrzují správnost k a t a l o g u . Vyučující předmětů kontrolují a opravují s y l a b y a potvrzují správnost předmětů. Rušení, zavádění nebo zásadní úprava povinných předmětů (změna zakončení, úprava kreditové h o d n o t y apod.) j e možná výhradně na základě písemného návrhu vedoucího k a t e d r y po konzultaci s g a r a n t e m o b o r u a po písemném schválení děkanem. Uvedené změny j s o u vždy realizovány v s o u l a d u s profilem a b s o l v e n t a a s o h l e d e m na zvýšení kvality s t u d i a . (3) Rušení volitelných n e b o povinně volitelných předmětů j e v k o m p e t e n c i vedoucího pracoviště. Pracoviště zruší volitelný nebo povinně volitelný předmět v případě, že o něj dlouhodobě není zájem a studenti s e d o něj nezapisují. Z a perspektivní předměty lze považovat t y , o něž projeví zájem předem definovaný minimální počet studentů v nastavení předmětu ( z p r a v i d l a nejméně 1 2 ) . Rozhodnutí o realizaci (výuce) již vypsaného předmětu j e v k o m p e t e n c i vedoucího pracoviště. Povinně volitelný předmět lze zrušit za předpokladu, že zůstane v o l b a alespoň z e d v o u povinně volitelných předmětů. 3 (4) Každý předmět v e studijním katalogu má své dodavatelské pracoviště. Správné určení dodavatelského pracoviště j e klíčové pro přidělení části dotace na vzdělávací činnost na pracoviště, jehož akademický pracovník svým úvazkem nebo příslušnou částí úvazku výuku předmětu vykonává. V případě, že se na výuce předmětů podílejí akademičtí pracovníci z jiného pracoviště než dodavatelského, j e povinností vedoucí/ho dodavatelského pracoviště stanovit jiný způsob finančního vyrovnání za výuku pracovníka partnerského pracoviště. Článek 5 Stanovení kreditové h o d n o t y předmětu v prezenční formě s t u d i a (1) Kreditová h o d n o t a předmětu r e s p e k t u j e principy evropského kreditního systému ( E C T S ) a vychází z předpokladu, že j e d e n kredit vyjadřuje c c a 2 5 hodin práce s t u d e n t a . K určení kreditové h o d n o t y předmětu v prezenčním s t u d i u slouží v z o r e c K = A x + B , k d e A j e h o d n o t a studijní zátěže s t u d e n t a v předmětu související s r o z s a h e m individuální přípravy, x j e počet hodin týdenní kontaktní výuky předmětu a B j e k o n s t a n t a respektující způsob ukončení předmětu. (2) Hodnota A j e nejméně 0,5 ( p o u z e při nulové studijní zátěži a pasivní účasti na výuce) a nejvýše 3. Všechny požadavky na studijní zátěž j s o u podrobně popsány v s y l a b u předmětu a každý z nich zvyšuje h o d n o t u A o 0,5 v případě zátěže s t u d e n t a cca 12 h o d i n , o 1 v případě zátěže c c a 2 5 hodin. Mezi tyto požadavky patří s t u d i u m odborných textů v předepsaném r o z s a h u , četba primární literatury dle zveřejněných seznamů, r e a l i z a c e seminární práce v předepsaném r o z s a h u , průběžný test, p r e z e n t a c e na semináři, realizace drobných výzkumných šetření, příprava praktických výstupů a p o d . Konkrétní posouzení náročnosti studijní zátěže j e v k o m p e t e n c i vyučujícího předmětu a g a r a n t a o b o r u . H o d n o t a B j e 0 v případě ukončení zápočtem, 1 v případě ukončení k o l o k v i e m , 2 v případě ukončení zkouškou. Příklady: a) Předmět s 2 h o d i n a m i přímé výuky týdně (x = 2) zakončený k o l o k v i e m (B = 1 ) , k jehož splnění j e třeba průběžná příprava v podobě studia odborných textů a p r e z e n t a c e na semináři (A = 0,5 + 0,5 + 0 , 5 ) , má k r e d i t o v o u h o d n o t u : K = ( 0 , 5 + 0,5 + 0,5) . 2 + 1 = 4 kredity b) Předmět s 1 h o d i n o u přímé výuky týdně (x = 1) zakončený zkouškou (B = 2 ) , k jehož splnění se vyžaduje p r e z e n t a c e na semináři ( A = 0,5 + 0 , 5 ) , má h o d n o t u : K = ( 0 , 5 + 0,5) . 1 + 2 = 3 kredity c) Předmět s e zvýšenou zátěží 3 hodiny přímé výuky týdně (x = 3) zakončený zápočtem (B = 0 ) , k jehož splnění se vyžaduje zápočtový test (A = 0,5 + 0 , 5 ) , má h o d n o t u : K = ( 0 , 5 + 0,5) . 3 + 0 = 3 kredity (3) K určení kreditové h o d n o t y předmětu, v němž probíhá výuka současně f o r m o u přednášky i semináře, slouží v z o r e c K = A i x i + A2X2 + B. Příklad: Předmět s 1 h o d i n o u přednášky ( x i = 1) a 2 h o d i n a m i semináře (X2 = 2) zakončený zápočtem (B = 0 ) , k jehož splnění se za přednášku vyžaduje zápočtový t e s t ( A i = 0,5 + 0,5) a z a seminář průběžná příprava na výuku spojená s prezentací ( A 2 = 0,5 + 0,5 + 0 , 5 ) , má h o d n o t u : 4 K = ( 0 , 5 + 0,5) . 1 + ( 0 , 5 + 0,5 + 0 , 5 ) . 2 + 0 = 4 kredity Článek 6 S p e c i f i k a výuky v kombinované formě s t u d i a (1) Výuka v kombinované formě studia k o m b i n u j e prezenční a distanční f o r m y s t u d i a . Kombinovaná f o r m a studia j e určena zejména studentům, kteří j s o u již zaměstnáni a doplňují si potřebné vzdělání nebo zvyšují kvalifikaci. (2) S t u d e n t s t u d u j e prostřednictvím výukových bloků a konzultací, které j s o u v y m e z e n y r o z v r h e m f a k u l t y , probíhají z p r a v i d l a v pátek n e b o v s o b o t u a několikrát v s e m e s t r u . V e d l e účasti v e výukových blocích, která j e v k o n t e x t u této f o r m y s t u d i a povinná, se s t u d e n t připravuje distančně, dle zadaných pokynů vyučujícího, o b v y k l e prostřednictví elearningových kurzů nebo jiné adekvátní studijní opory. S t u d e n t vypracovává seminární práce, s t u d u j e z a d a n o u četbu a plní úkoly, které j s o u kontrolovány distančně ( o b v y k l e prostřednictvím elektronické zpětné v a z b y vyučujícího), nebo prezenčně ( o b h a j o b o u nebo prezentací tématu v rámci vypsaných konzultačních bloků). (3) Studijní plán (včetně r o z s a h u prezenční výuky, konzultačních bloků, kreditové h o d n o t y a způsobu zakončení) j e s e s t a v e n t a k , a b y profil a b s o l v e n t a byl identický s prezenční f o r m o u s t u d i a . Krácení prezenční části výuky, která s e uskutečňuje v rámci konzultací, se k o n s t r u u j e s o h l e d e m na c h a r a k t e r dané vědní disciplíny a na výstupy učení, které j s o u u o b o u f o r e m (prezenční a kombinované) identické. (4) R o z s a h a p o d o b u reflektovaných pedagogických praxí v kombinované formě bakalářského studia určují g a r a n t i oborů, a to například prostřednictvím bloků povinně volitelných předmětů. Přesný způsob o r g a n i z a c e pedagogických praxí daného o b o r u , a to včetně možnosti j e j i c h uznání a f o r m y j e j i c h reflexe, j e popsán v s y l a b e c h předmětů, případně i v samostatném d o k u m e n t u , který pracoviště zveřejní na svých webových stránkách. (5) Kreditová h o d n o t a předmětu v kombinované formě studia j e totožná s k r e d i t o v o u h o d n o t o u předmětu v e studiu prezenčním. Při identickém zakončení B lze v kombinované formě studia m o d i f i k o v a t týdenní h o d i n o v o u dotaci předmětu a studijní zátěž s t u d e n t a . Týdenní kontaktní výuka x j e dána j a k o podíl celkového hodinového o b j e m u výuky za s e m e s t r a počtu týdnů výuky v s e m e s t r u (paušálně 1 2 ) . Dolní hranice výpočtu kontaktní výuky v kombinovaném studiu j e s t a n o v e n a t a k , že 12 hodin přímé výuky za s e m e s t r v prezenční formě odpovídá minimálně dotaci 4 hodiny kontaktní výuky v kombinovaném studiu (při dolní hranici kontaktní výuky platí, že K = A . 3 x + B ) . Krácení prezenční části výuky však neprobíhá vždy m e c h a n i c k y , ale s o h l e d e m na o b s a h a r o z s a h distančních studijních o p o r a c h a r a k t e r požadovaných výstupů učení. (6) Podíl prezenční a distanční části studia j e vždy v y m e z e n v s y l a b e c h předmětu a distanční individuální práce j e popsána včetně předpokládané studijní zátěže A. Pokud j e třeba určit k r e d i t o v o u h o d n o t u předmětu, který nemá o b d o b u v e s t u d i u prezenčním, nebo j e nutné určit k r e d i t o v o u h o d n o t u bezkontaktního předmětu (x = 0 ) , p a k lze použít v z o r e c K = A + x + B. H o d n o t a K se vždy z a o k r o u h l u j e na celé číslo n a h o r u , každý požadavek na individuální práci může mít podle obtížnosti v kombinovaném studiu h o d n o t u 0,5 nebo 1 a nejvyšší h o d n o t a zátěže j e A = 5. Příklady: a) Předmět s 12 h o d i n a m i přímé výuky za s e m e s t r (x = 12 : 12 = 1) zakončený k o l o k v i e m (B = 1 ) , k jehož splnění j e třeba průběžná příprava v podobě studia odborných textů a zvládnutí p r e z e n t a c e při výuce (A = 0,5 + 0 , 5 ) , má h o d n o t u : K = l + 1 + 1 = 3 kredity 5 b) Předmět s 6 h o d i n a m i přímé výuky za s e m e s t r (x = 6 : 12 = 0,5) zakončený zápočtem (B = 0 ) , k jehož splnění j e třeba zvládnout zápočtový test (A = 1 ) , má h o d n o t u : K = 1 + 0,5 + 0 = 1,5 (2 kredity) (1) R o z s a h výukových povinností akademických pracovníků s t a n o v u j e vedoucí příslušného pracoviště s o h l e d e m na celkový požadovaný výkon pracovníka. Obvyklý r o z s a h výukových povinností na pracovištích PdF M U j e 6 - 1 0 hodin kontaktní výuky týdně u d o c e n t a a p r o f e s o r a , 1 0 - 1 6 hodin u a s i s t e n t a a odborného a s i s t e n t a a 1 6 - 2 8 hodin u l e k t o r a . Součástí práce všech akademických pracovníků s výjimkou lektorů j e tvůrčí výkon stanovený vedoucím pracoviště. Profesoři a docenti se navíc zásadním způsobem podílejí na vedení přednášek v povinných předmětech, na vedení doktorandů, popřípadě na dalších akademických a manažerských činnostech souvisejících s výukou. (2) U pracovníků, kteří j s o u mimořádně výrazně zapojeni do výzkumné činnosti nebo vykonávají a k a d e m i c k o u f u n k c i , lze výukové povinnosti přiměřeně snížit n a základě rozhodnutí vedoucího pracoviště n e b o děkana f a k u l t y . (1) Související d o k u m e n t y : • Studijní a zkušební řád Masarykovy univerzity, • Organizační řád PdF MU, • Pokyn děkana č. 1/2015 K realizaci závěrečných prací. (2) S e z n a m záznamů: • Nejsou. (3) S e z n a m příloh: • Příloha č. 1 - Kreditové rámce na PdF MU. (4) K o n t r o l a a a k t u a l i z a c e : n e s t a n o v u j e se. (5) Historie změn: (6) Tato směrnice nabývá platnosti d n e m zveřejnění. (7) Tato směrnice nabývá účinnosti d n e m 1. 2. 2 0 1 6 Článek 7 R o z s a h výukových povinností pracovníků Článek 8 Závěrečná ustanovení V Brně d n e 2 7 . 1. 2 0 1 6 doc. PhDr. Jiří Němec, P h . D . 6 Příloha č. 1 KREDITOVÉ RÁMCE N A P D F M U T a b . 1 - Bakalářské s t u d i u m O b o r y s e zaměřením na vzdělávání, Učitelství praktického vyučování, Lektorství cizího j a z y k a kredity poznámka Oborové s t u d i u m O b o r 1 (včetně oborové p r a x e ) O b o r 2 (včetně oborové p r a x e ) 5 5Oborové s t u d i u m O b o r 1 (včetně oborové p r a x e ) O b o r 2 (včetně oborové p r a x e ) 5 5 C e l k e m o b o r y : 1 1 0 Učitelská profilace Oborová d i d a k t i k a pro o b o r 1 5Učitelská profilace Oborová d i d a k t i k a pro o b o r 2 5 C e l k e m oborová d i d a k t i k a : 10 Učitelská profilace Reflektované pedagogické p r a x e (asistentské) 8 Učitelská profilace Pedagogicko-psychologický m o d u l 27 Předměty dle potřeb P d F / M U Minimální o b j e m volitelných předmětů (cca 5 % v rámci PdF a MU) 9Předměty dle potřeb P d F / M U Povinná T V a j a z y k (povinný s t a n d a r d M U ) 8 Předměty dle potřeb P d F / M U Závěrečná BP (3 navazující předměty) 8 2 + 2 + 4 C e l k e m 180 T a b . 2 - Navazující magisterské s t u d i u m Učitelství p r o základní školy, Učitelství p r o střední školy, Učitelská s t u d i a kredity poznámka Oborové s t u d i u m O b o r 1 O b o r 2 26Oborové s t u d i u m O b o r 1 O b o r 2 26 C e l k e m o b o r y : 5 2 Učitelská profilace Oborová d i d a k t i k a pro o b o r 1 7Učitelská profilace Oborová d i d a k t i k a pro o b o r 2 7 C e l k e m oborová d i d a k t i k a : 14 Učitelská profilace Reflektované pedagogické p r a x e (učitelské) 14 Tab. 3: 5 (obor) + 5 (obor) + 4 Učitelská profilace Pedagogicko-psychologický m o d u l 13 Předměty dle potřeb P d F / M U Minimální o b j e m volitelných předmětů (cca 5 % v rámci M U ) 6Předměty dle potřeb P d F / M U Cizí j a z y k 7 Předměty dle potřeb P d F / M U Závěrečná DP (3 navazující předměty) 14 2 + 4 + 8 C e l k e m 120 7 T a b . 3 - Navazující magisterské s t u d i u m jednooborové p r o a b s o l v e n t y neučitelských bakalářských studijních oborů kredity součet poznámka Oborové s t u d i u m O b o r 30 30 O b o r 1Oborové s t u d i u m O b o r 0 0 O b o r 2 Učitelská profilace Oborová d i d a k t i k a pro o b o r 1 7 + 5 12 5 kreditů za o b o r o v o u d i d a k t i k u v Bc. s t u d i u Učitelská profilace Oborová d i d a k t i k a pro o b o r 2 0 0 Učitelská profilace Pedagogicko-psychologický m o d u l 13 + 2 7 4 0 2 7 kreditů za p e d a g o g i c k o - psychologický m o d u l v Bc. s t u d i u Učitelská profilace Reflektované pedagogické p r a x e (učitelské) 10 10 T a b . 4 . : 6 (obor) + 4 Předměty dle potřeb P d F / M U Minimální o b j e m volitelných předmětů (5 % v rámci M U ) 7 7Předměty dle potřeb P d F / M U Cizí j a z y k 7 7 Předměty dle potřeb P d F / M U Závěrečná D P (3 předměty) 14 14 2 + 4 + 8 C e l k e m 120 120 Pozn.: Pro jednooborová neučitelská s t u d i a a dvouoborová studia realizovaná v e spolupráci s partnerskými f a k u l t a m i M U j e závazný společný základ M U a systém spojený s přípravou a ukončením bakalářské a diplomové práce i zachování identické úrovně volitelných kreditů. T a b . 4 - Asistentské praxe (učitelské) v bakalářském studiu dvouoborovém Název předmětu G a r a n c e Poznámka 3. s e m e s t r Asistentská p r a x e I (2 kredity) K a t e d r a sociální p e d a g o g i k y S t u d e n t si volí z nabídky d v o u předmětů 3. s e m e s t r Asistentská p r a x e asistent p e d a g o g a (2 kredity) K a t e d r a p e d a g o g i k y S t u d e n t si volí z nabídky d v o u předmětů 3. s e m e s t r Sebezkušenostní příprava na profesi I (2 kredity) K a t e d r a p e d a g o g i k y 4. s e m e s t r Asistentská p r a x e II (2 kredity) K a t e d r a sociální p e d a g o g i k y S t u d e n t si volí z nabídky d v o u předmětů 4. s e m e s t r Asistentská p r a x e asistent p e d a g o g a (2 kredity) K a t e d r a p e d a g o g i k y S t u d e n t si volí z nabídky d v o u předmětů 4. s e m e s t r Sebezkušenostní příprava na profesi II (2 kredity) K a t e d r a p e d a g o g i k y 8 kreditů 8 T a b . 5 - Reflektované pedagogické p r a x e (učitelské) v navazujícím magisterském s t u d i u dvouoborovém O b o r 1 K a t e d r a p e d a g o g i k y O b o r 2 1. s e m e s t r Učitelská praxe 1 (2 kredity) Seminář k učitelské praxi 1 (2 kredity) 2. s e m e s t r Učitelská p r a x e 2 (2 kredity) Seminář k učitelské praxi 2 (1 kredit) Učitelská p r a x e 2 (2 kredity) 3. s e m e s t r Učitelská p r a x e 3 (2 kredity) Učitelská p r a x e 3 (2 kredity) Seminář k učitelské praxi 2 (1 kredit) 5 kreditů 4 kredity 5 kreditů T a b . 6 - Reflektované pedagogické p r a x e (učitelské) v navazujícím magisterském s t u d i u jednooborovém O b o r 1 K a t e d r a p e d a g o g i k y 1. s e m e s t r Učitelská p r a x e 1 (2 kredity) 1. s e m e s t r Seminář k učitelské praxi 1 (2 kredity) 2. s e m e s t r Učitelská p r a x e 2 (2 k r e d i t y ) Seminář k učitelské praxi 2 (1 kredit) 3. s e m e s t r Učitelská p r a x e 3 (2 k r e d i t y ) Seminář k učitelské praxi 2 (opakovaný zápis, 1 kredit) 6 kreditů 4 kredity 9