PEDAGOGICKÁ FAKULTA Výroční zpráva o činnosti Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity za rok 2015 . Studium V roce 2015 studovalo na pedagogické fakultě 5 301 studentů (k 31. 10. 2015), z toho 3 220 v bakalářských, 543 v magisterských, 1 383 v navazujících magisterských a 155 v doktorských programech. 10 studentů studovalo v cizojazyčných programech. Fakulta realizuje celkem 76 studijních oborů. V přijímacím řízení pro akademický rok 2015/2016 bylo evidováno 8 340 podaných přihlášek. Mezifakultní studium se realizovalo ve vybraných kombinacích oborů ve spolupráci s ESF, FF, FSpS, PřF. Fakulta přijala v roce 2015 54 zahraničních studentů. Počet domácích studentů, kteří v roce 2015 absolvovali zahraniční studijní nebo pracovní pobyt, byl 168. 1. Rozvoj studia V roce 2015 byly opět navýšeny finanční prostředky určené pro jednotlivé stipendijní programy PdF M U , zejména pro stipendijní programy Podpora talentovaných prezenčních doktorandů, Prezentace výsledků tvůrčí činnosti a Podpora studijních pobytů v ČR i v zahraničí. V roce 2015 byl zahájen proces tvorby uceleného modulu pedagogicko-psychologických a učitelských kompetencí a jeho nabídka v anglickém jazyce. V první polovině roku byla provedena analýza studijních programů s ohledem na ekonomickou náročnost a studijní zátěž. Výsledky se staly východiskem pro vytvoření Opatření děkana k technické úpravě katalogu předmětů pro akademický rok 2016/2017, jehož cílem je zpřehlednění a sjednocení pravidel pro rušení a vypisování předmětů, Výroční zpráva o činnosti Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity za rok 2015 avytvoření Směrnice děkana K tvorbě a realizaci studijních oborů na PdF M U , která stanovuje nejen pravidla pro tvorbu a realizaci studijních oborů, ale i specifika výuky a výukových povinností a kreditové rámce studia na PdF MU. Byl připraven a zveřejněn Pokyn děkana č. 1/2015 K realizaci závěrečných prací, který specifikuje podmínky zadávání, vypracovávání, odevzdávání a hodnocení závěrečných prací na PdF MU včetně praktických příloh a ukázek. Pro doktorské studijní obory byl připraven materiál mapující nároky (standardy) na průběh a úspěšné ukončení studia v jednotlivých doktorských studijních oborech PdF MU. Na úrovni oborových rad postupně vznikají materiály, které tyto standardy zakotvují. 2. Internacionalizace fakulty Byla připravena koncepce rozvoje internacionalizace na PdF MU a byla provedena opatření pro zvýšení zájmu o zahraniční studijní pobyty ze strany studentů PdF MU. Byla přijata Směrnice děkana č. 4/2015 O individuálním studijním plánu studentů PdF MU při výjezdu do zahraničí, která umožňuje realizovat výuku na PdF distanční formou a absolvování zkoušek mimo zkouškové období. Po návratu ze zahraničí má student možnost úspěšně ukončit studium ve standardní době studia. Dále byl vypsán nový stipendijní program PdF MU pro podporu studentů vyjíždějících na stáže a studijní pobyty do vybraných zemí v rámci programu Erasmus+. Tento program kryje zvýšené náklady na pobyty v zemích s vysokými životními náklady. Následně bylo navýšeno financování stipendijního programu na podporu studijních pobytů, který podporuje studenty na zahraničních studijních pobytech mimo země, které se účastní programu Erasmus+ (zejména USA, Ruská federace, Hong Kong). V neposlední řadě bylo rozšířeno poradenství pro studenty, kteří se rozhodují o výjezdu na studijní pobyt nebo jej plánují. V každém semestru bylo realizováno setkání studentů s pracovníky PdF zodpovědnými za zahraniční studia, pracovníky Centra zahraniční spolupráce MU a studenty, kteří se vrátili ze studijních pobytů a stáží. V akademickém roce 2014/2015 byla rozšířena nabídka předmětů nabízených v cizích jazycích mimo jazykové katedry PdF MU. Mezi nově nabízené předměty patří Introduction to Research in Speciál and Inclusive Education (Institut výzkumu inkluzivního Výroční zpráva o činnosti Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity za rok 2015 vzdělávání), Current Problems in Human Nutrition (Katedra výchovy ke zdraví), Czech Life and Culture (Katedra českého jazyka a literatury), Winter Training Course (Katedra tělesné výchovy) a další. V rámci více jak desítky krátkodobých intenzivních kurzů vedených zahraničními lektory byl realizován např. kurz Empowering interview Participatory Research Method (Maija Hirvonen a Hannele Torvinen z Jyváskylá University of Applied Sciences). Pro výuku v anglickém jazyce byly nově akreditovány programy doktorského studia Pedagogika, Sociální pedagogika, Didaktika cizího jazyka a Výtvarná výchova. 3 Výroční zpráva o činnosti Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity za rok 2015 II. Věda a výzkum Zasedání Vědecké rady PdF MU proběhla 23. 6. a 20. 10. 2015. Na jednáních VR PdF MU bylo schváleno habilitační řízení doc. PhDr. Marka Sedláčka, Ph.D., v oboru Hudební výchova a byla schválena komise pro zahájené řízení Mgr. Petra Knechta, Ph.D., v oboru Pedagogika. 20.10. 2015 bylo schváleno jmenování prof. PhDr. Rudolfa Kohoutka, CSc, emeritním profesorem. V roce 2015 se na PdF MU konalo 15 konferencí, z toho 10 bylo s mezinárodní účastí. Na podporu stimulace výzkumu byl připraven analytický materiál mapující výzkumný potenciál fakulty a došlo i k analýze situace výzkumných institutů PdF MU. Výzkum na fakultě byl podpořen i nově vytvořenými programy na podporu habilitačních ajmenovacích řízení a na podporu vydání odborné monografie. 1. Projektová činnost V roce 2015 se řešilo 12 výzkumných projektů GA ČR, 19 projektů FR MU a čtyři rozvojové projekty MŠMT. V rámci operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost bylo řešeno šest projektů. Fakulta se podílela na celouniverzitních projektech OP Vl< Zaměstnáním čerstvých absolventů doktorského studia k vědecké excelenci a Zaměstnáním nejlepších mladých vědců k rozvoji mezinárodní spolupráce. Na PdF MU bylo řešeno 10 projektů specifického výzkumu a 3 výzkumné mezioborové projekty podpořené z Grantové agentury Masarykovy univerzity. Fakulta také participovala na projektech Ministerstva kultury. V roce 2015 se podalo několik projektů mezinárodní spolupráce (např. Erasmus+, TEMPUS, Mezinárodní Visegrádský fond). Akademičtí pracovníci fakulty byli zapojeni do mezinárodní spolupráce do řešení projektů Erasmus+, 7. rámcového programu, TEMPUS, Mobility 7AMB, AKTION, Mezinárodní Visegrádský fond atd. 2. Ocenění zaměstnanců a studentů fakulty Cenu rektora MU pro vynikající pedagogy obdržel doc. PhDr. Jiří Poláček, CSc. Cenu děkana PdF MU za významný tvůrčí čin obdrželo 10 studentů, dva zaměstnanci a dva 4 Výroční zpráva o činnosti Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity za rok 2015 autorské kolektivy. Za významný umělecký čin bylo Cenou děkana PdF MU oceněno pět zaměstnanců. Autorský kolektiv pod vedením doc. PhDr. Michaely Píšové, M. A., obdržel první místo v soutěži České asociace pedagogického výzkumu v kategorii Monografie za publikaci Učitel expert: jeho charakteristiky a determinanty profesního rozvoje (na pozadí výuky cizích jazyků). Doc. RNDr. Josef Trna, CSc, byl vyznamenán pamětní medailí Wroclawské university udělenou za dlouholetou spolupráci ve výzkumu, projektové a publikační činnosti. Doc. ak. soch. Jiří Sobotka zvítězil ve výtvarné soutěži vyhlášené Magistrátem města Brna na ztvárnění soch Jana Skácela. PaedDr. Ivo Martinec, CSc, vyznamenala Muzejní a vlastivědná společnost v Brně Medailí za rozvoj vlastivědné práce na Moravě. RNDr. Hana Svobodová, Ph.D., obdržela Pamětní list ministryně školství, mládeže a tělovýchovy Za reprezentaci České republiky v mezinárodních vědomostních soutěžích konaných v roce 2015. Ze studentů získaly Mimořádnou cenu poroty na celostátní přehlídce Ars Poetica Michaela Čevelová a Eva Palánková a Mgr. Lenka Sklenářová získaly v Celostátní soutěži Student a věda 2015 3. místo v kategorii Lingvistika. 5 Výroční zpráva o činnosti Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity za rok 2015 . Rozvoj fakulty Byla zahájena příprava dlouhodobého záměru fakulty pro roky 2016-2020. Pro účely přípravy tohoto záměru byla realizována anketa mezi všemi studenty i zaměstnanci fakulty. 1. Marketing Byla upravena webová prezentace fakulty tak, aby byla využitelná i pro mobilní zařízení. Dále byly provedeny dílčí úpravy webu fakulty a připravena a spuštěna nová verze webových stránek pro zahraniční návštěvníky v anglickém jazyce. Byla připravena analýza stávající webové prezentace a její inovace. Byly započaty přípravy oslav 70. výročí založení fakulty a byl sestaven harmonogram oslav. 2. Sběr dat v systému EVAK Byl realizován pilotní sběr dat v systému EVAK na všech pracovištích (katedrách ainstitutech) PdF MU. Sběr dat za období podzim 2014 a jaro 2015 se uskutečnil na konci jarního semestru 2015. Fakulta využila jak předdefinovaných indikátorů z dílny Odboru pro kvalitu RMU, tak vytvořila vlastní indikátory. V rámci skupiny indikátorů byla sledována výuka v prezenčním a kombinovaném studiu. Dále byly sledovány akademické činnosti spojené se zkoušením, vedením závěrečných prací, aktivit v rámci doktorského studia a akademických kvalifikací. Samostatně byla sledována projektová činnost a tvůrčí činnost, další činnosti a funkce na pracovišti. Všechny typy činností byly sumarizovány ve výstupním protokolu akademického pracovníka a porovnány s průměry nebo mediány fakulty, pracoviště a skupiny pracovníků ve stejné kategorii. Výsledky evaluace dostali k dispozici jednotliví akademičtí pracovníci, vedoucí příslušných pracovišť a vedení PdF MU. Výstupy slouží k personálnímu řízení a plánování v rámci jednotlivých pracovišť PdF MU. 3. Stavební rozvoj V únoru roku 2015 byl otevřen zrekonstruovaný prostor budovy Poříčí 9, který zahrnuje novou relaxační a konferenční místnost, prostor pro matky s dětmi, kuchyňku 6 Výroční zpráva o činnosti Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity za rok 2015 a zrekonstruované bistro. Nově vybudované prostory významně obohacují odpočinkové prostory pro studenty. 4. Třetí role fakulty V březnu 2015 uspořádala Katedra sociální pedagogiky sbírku věcí běžné potřeby na pomoc strádajícím rodinám na Ukrajině. Do výuky v bakalářském cyklu byl zaveden předmět asistentská praxe, v jehož rámci se studenti zapojují do doučování dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí. V říjnu 2015 na fakultě vznikla studentská iniciativa Otevřeno, která si klade za cíl zlepšit vzdělávání budoucích učitelů a aktivně se zapojit do diskuse ohledně inovace pedagogického vzdělávání nejen na PdF MU. 5. Podpůrné procesy Bylo vytvořeno nové organizační schéma PdF MU v rámci aktualizace organizačního řádu a po schválení organizačních změn bylo schváleno vyčlenění Centra celoživotního vzdělávání ze Studijního oddělení PdF MU a vznik nového pracoviště Centra CŽV k 1.1. 2016. K 1 . 1 . 2016 došlo i k vyčlenění Centra informačních technologií z Technicko-provozního oddělení. Dále byly zpracovány analýzy odměňování neakademických pracovníků ve vazbě na systematizaci pracovních míst. Byl vydán nový pokyn děkana o odměňování zaměstnanců při celoživotních výročích. Byla zpracována koncepce o zajištění služeb vrátných svépomocí z vlastních zdrojů se záměrem vypovědět outsourcing návratné, a to po výběru dodavatele úklidu, který současně zajišťoval službu vrátných. Schváleno Akademickým senátem PdF MU 3. 5. 2016 V Brně 3. 5. 2016 doc. PhDv. Jiří Němec, Ph.D. děkan v