Výroční zpráva o činnosti Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity za rok 2022 I. Úvod V roce 2022 proběhly volby kandidáta na funkci děkana*ky Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity pro funkční období 2023–2027. Akademickým senátem byla ze dvou nominovaných osob zvolena doc. PhDr. Mgr. Simona Koryčánková, Ph.D., která se tak stala druhou děkankou v historii fakulty. Začátkem roku fakulta dokončila výstavbu nové menzy, která zahájila provoz 11. 4. 2022. V březnu rok 2022 byla zároveň zahájena výstavba nových ateliérů Katedry výtvarné výchovy PdF MU, které by měly být dokončeny k 31. 8. 2023. Zahájení provozu fakultní menzy Fakulta nově získala akreditaci bakalářského programu v angličtině Education for Diversity and Inclusion. Jedná se o multidisciplinární studijní program, na kterém se Výroční zpráva o činnosti Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity za rok 2022 2 podílí několik kateder a který se soustředí na vzdělávání budoucích odborníků v oblasti inkluze a diversity v multikulturním prostředí. Pro uchazeče o bakalářské studium fakulta v listopadu a prosinci poprvé zrealizovala přípravné kurzy pod názvem Přijímačky na PED MUNI v kostce. Počet zájemců o kurzy vysoce převyšoval nabízené kapacitní možnosti a zároveň byly kurzy od uchazečů kladně hodnoceny. V následujícím roce proto fakulta počet těchto kurzů výrazně navýší. V říjnu fakulta slavnostně zahájila provoz nového místa pro setkávání aktérů v internacionalizaci International and intercultural corner. Místo bude sloužit pro workshopy, prezentace a další podobné akce zaměřené na oblast zahraničních vztahů a internacionalizace. Zaměstnanci a studující fakulty a vyučují z fakultních škol se zúčastnili mezioborové stáže v Nizozemí. Celkem 29 účastníků stáže navštívilo univerzitu v Utrechtu a školní poradenská centra a základní školy v Utrechtu, Amsterdamu a Meppelu. Účastníci získali představu o profesní přípravě učitelů v Nizozemsku, seznámili se s metodami práce s heterogenní skupinou a s učiteli a zástupci vedení škol diskutovali možnosti realizace mezinárodních pedagogických praxí. Po realizaci stáže proběhl pro studující a vyučující na fakultě kulatý stůl s účastníky stáže. Důležitými aktéry výuky na fakultě jsou spolupracující fakultní školy a zařízení. V roce 2022 byl vytvořen systém kritérií pro hodnocení kvality fakultních škol a fakultních zařízení. Systém kritérií byl pilotován oborovými didaktiky, garanty a provázejícími učiteli. Akademická pracoviště a doktorské studijní programy absolvovaly hodnocení mezinárodním evaluačním panelem. Panel následně vypracoval hodnoticí zprávy pro šest clusterů, do kterých byla pro účely hodnocení pracoviště sdružena, a také pro jednotlivé doktorské programy. V roce 2022 obdrželi studující a zaměstnanci fakulty řadu ocenění, z těch nejvýznamnějších lze zmínit dvě následující. Doc. PhDr. Jiří Poláček, CSc., (katedra českého jazyka a literatury) získal na návrh Společnosti bratří Čapků Cenu Karla Čapka za čapkovské práce z let 1977 až 2022. Cena Karla Čapka je udělována od roku 1990 vždy jedné české a jedné slovenské kulturní osobnosti. PhDr. Ivana Kolářová, CSc., (katedra českého jazyka a literatury) získala od Jednoty tlumočníků a překladatelů hned dvě ocenění: 1. místo v kategorii Cena poroty za Slovník univerbizátů, který vydala spolu s kolegou F. Štíchou v nakladatelství Academia v roce 2020. Za ten samý slovník jí byla udělena ještě cena v kategorii Slovník roku – hlavní cena, v níž získala 2. místo. Fakulta v roce 2022 pořádala řadu úspěšných akcí. Hned zpočátku roku navštívili fakultu zástupci MŠMT spolu s ministrem školství Petrem Gazdíkem, aby zde představili Reformu přípravy učitelů a učitelek v České republice. Z dalších akcí lze zmínit například Brno Art Week, který se nesl ve znamení návratu ke společnému Výroční zpráva o činnosti Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity za rok 2022 3 sdílení kultury a bezprostřednímu setkávání se, a také autorská čtení básníků Víta Slívy a Petra Hrušky. Návštěva ministra Gazdíka na fakultě V důsledku ruské invaze také probíhaly během celého roku workshopy a akce na podporu Ukrajiny. V průběhu roku fakulta pořádala pro širokou akademickou veřejnost cyklus seminářů k problematice vzdělávání a integrace žáků s odlišným mateřským jazykem a pro efektivní začlenění studujících z Ukrajiny. Rozvoj jazykových dovedností zájemců o studium, studujících a akademiček a akademiků z Ukrajiny podpořila fakulta adaptačními kurzy a v létě se na fakultě uskutečnil příměstský tábor pro děti z Ukrajiny, které mají zdravotní znevýhodnění. Výroční zpráva o činnosti Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity za rok 2022 4 II. Studium STUDIUM V BAKALÁŘSKÝCH A MAGISTERSKÝCH STUDIJNÍCH PROGRAMECH V roce 2022 studovalo na Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity 4 731 studentů (k 31. 10. 2022), z toho 2 814 v bakalářských, 674 v magisterských a 1 130 v navazujících magisterských programech. V přijímacím řízení pro akademický rok 2022/2023 bylo evidováno 8 350 podaných přihlášek. Se zájmem se opakovaně setkala možnost prominutí přijímací zkoušky do bakalářských studijních programů pro talentované studenty střední školy a nejlepší absolventy bakalářských programů hlásící se do navazujícího magisterského studia. Mezifakultní studium se realizovalo ve vybraných kombinacích oborů ve spolupráci s ESF, FF, FSpS, FSS a PřF MU. Fakulta se také intenzivně věnovala problematice studijní neúspěšnosti. V průběhu roku probíhala spolupráce studijní poradkyně a garanta studijní úspěšnosti s katedrami na realizaci organizačních opatřeních (informační semináře, adaptační týdny) a na úrovni předmětů (posílení studijních opor, prerekvizity, zařazení v konkrétním semestru). Studijní úspěšnost byla také jedním z témat programových rad a vnitřních hodnocení. Proběhly také informační semináře pro studující, jejichž záznam je dostupný na webu fakulty, a byly realizovány 3 kulaté stoly s konzultantkami a konzultanty na katedrách. Během roku byla průběžně propagována činnost studijní poradkyně, a to na sociálních sítích, na setkáních se studujícími a na webových stránkách fakulty. DOKTORSKÉ STUDIUM V doktorských studijních programech Didaktika cizího jazyka, Didaktika geografie, Jazyková a literární komunikace, Hudební teorie a pedagogika, Pedagogika (obor Sociální pedagogika), Speciální pedagogika, Special Education, Školní pedagogika, School Pedagogy, Teorie výtvarné a galerijní pedagogiky studovalo k 31. 10. 2022 celkem 122 doktorandů a doktorandek, ze kterých bylo 107 z České republiky, 8 ze Slovenska, 2 z Velké Británie, 1 z Ruska, 1 z Mosambiku, 1 z Nigérie, 1 z Ománu a 1 z Izraele. V přijímacím řízení pro akademický rok 2021 bylo přihlášeno 22 uchazečů a uchazeček, z nichž bylo přijato 18 a zapsáno 18 zájemců o doktorské studium. Nejvíce uchazečů a uchazeček bylo z České republiky, ze zahraničích zájemců můžeme zmínit 1 uchazečku ze Slovenska a 1 z Izraele. Doktorské studium ukončilo státní doktorskou zkouškou a obhajobou disertační práce 8 absolventek a absolventů z programů: Hudební teorie a pedagogika – 2, Speciální pedagogika – 1, Školní pedagogika – 1. Obor Sociální pedagogika ukončili 4 absolventi. Většina státních doktorských zkoušek proběhla v hybridním režimu (fyzicky se zkoušky a obhajoby na fakultě účastnil doktorand*ka, předsedající komise a někteří členové komise. Ostatní členové komise byli připojeni přes aplikaci MS Výroční zpráva o činnosti Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity za rok 2022 5 Teams). Neúspěšně ukončilo studium v doktorských studijních programech 16 studujících, 9 z nich zanechalo studia písemným oznámením, sedmi doktorandům bylo studium ukončeno pro nesplnění studijních povinností. V roce 2022 bylo podáno 6 přihlášek ke státní rigorózní zkoušce. Speciální pedagogika – 1, Učitelství německého jazyka pro ZŠ – 1, Učitelství odborných předmětů pro SŠ – 4. Titul PhDr. získali 4 absolventi. (Speciální pedagogika – 1, Učitelství odborných předmětů pro SŠ – 3). CELOŽIVOTNÍ VZDĚLÁVÁNÍ V roce 2022 bylo nabídnuto celkem 33 kurzů pro veřejnost, z toho bylo 26 kurzů realizováno; dále bylo v rámci přijímacího řízení pro akademický rok 2022/2023 nabídnuto 51 oborů, z toho 29 oborů bylo otevřeno a zájemci přijati do celoživotního vzdělávání. Centrum celoživotního vzdělávání v roce 2022 zabezpečilo získání celkem 39 akreditací programů v rámci systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků, z toho 22 akreditací bylo prodlouženo, 17 programů bylo akreditováno nově. Poprvé se fakultě podařilo získat akreditaci pro program, díky kterému si učitelé mohou rozšířit svou aprobovanost o další aprobační předmět na 2. st. ZŠ formou online webináře (Učitelství českého jazyka a literatury pro základní školy). V rámci přijímacího řízení bylo přijato celkem 465 uchazečů, z toho 371 uchazečů se zapsalo a zahájilo své studium. Vysoký zájem ze strany veřejnosti si stále drží programy, díky kterým si mohou zájemci doplnit pedagogickou kvalifikaci (Studium v oblasti pedagogických věd zaměřené na přípravu učitelů pro 2. st. ZŠ, DPS Učitelství odborných předmětů nebo obory Studium pro asistenty pedagoga či Vychovatelství). V roce 2022 pokračovalo centrum celoživotního vzdělávání v realizaci cyklu webinářů s názvem „Vzdělávací rozhledy“, ve kterých jsme se věnovali tématům ze speciální pedagogiky, předškolní pedagogiky, didaktiky hudební výchovy či zaměření na nadané žáky, matematiku, výuku jazyků atd. Na tyto webináře, které byly přístupné na sociálních sítích, navazovaly rozšiřující kurzy pro veřejnost, které se více do hloubky věnovaly dané problematice a zrealizovali jsme např. on-line kurz „Žák se sluchovým postižením na prvním stupni běžné základní školy“, akreditovaný kurz „Moderní didaktika hudební výchovy“ , akreditovaný kurz „Nadaní žáci na 2. stupni ZŠ - nadání jako prokletí nebo dar?“ či kurz „Netradiční i tradiční pohybové aktivity pro děti předškolního a mladšího školního věku“. Od dubna 2022 zabezpečilo CCV PdF MU mimo jiné také 3 kurzy, které se věnovaly výuce českého jazyka pro ukrajinské uprchlíky. Český jazyk byl vyučován paralelně ve 3 skupinách, kam byli zájemci přidělováni dle vstupního vzdělání (maturanti, zájemci o studium na MU, absolventi VŠ či akademičtí pracovníci). Svou pozornost jsme zaměřili také na české pedagogy, kteří se museli vyrovnat se situací, kdy vyučovali žáky s odlišným mateřským jazykem. Pro české učitele jsme připravili 2 akreditované kurzy s názvy Úvod do výuky žáků s odlišným mateřským jazykem a Vzdělávání žáků Výroční zpráva o činnosti Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity za rok 2022 6 s odlišným mateřským jazykem – specifika a praxe, které byly kvitovány kladnou zpětnou vazbou. Výroční zpráva o činnosti Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity za rok 2022 7 III. Věda a výzkum VĚDECKÁ RADA V kalendářním roce 2022 se uskutečnila čtyři jednání Vědecké rady PdF MU, z nichž tři proběhla v reálném čase (8. 2. 2022, 26. 4. 2022, 8. 11. 2022) a jedno v plánovaném období, tj. per rollam (16. – 24. 6. 2022). Jednání 8. února proběhlo online formou videokonference v MS Teams. Byly na něm projednány strategické cíle PdF MU pro rok 2022, schváleny návrhy přeměny studijních oborů Sociální pedagogika a Social Education na studijní programy (oba na doktorský prezenční a doktorský kombinovaný program) a schválena změna školitele v doktorském studijním programu Pedagogika, oboru Sociální pedagogika (z doc. Radima Šípa na dr. Lucii Jarkovskou). Na dubnovém jednání, které proběhlo hybridní formou, byly schváleny změny garantů studijních programů (u bakalářského stud. programu Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání změna garanta doc. Vladislava Mužíka na garantku dr. Jitku Slanou Reissmannovou; u navazujícího magisterského stud. programu Učitelství výchovy ke zdraví pro ZŠ změna garanta doc. Vladislava Mužíka na garanta doc. Petra Vlčka). Dále byly schváleny návrhy prodloužení oprávnění uskutečňovat následující studijní programy: Dějepis se zaměřením na vzdělávání (bakalářský SP), Učitelství dějepisu pro základní školy (navazující magisterský SP), Technická a informační výchova se zaměřením na vzdělávání (bakalářský SP), Učitelství technické a informační výchovy pro základní školy (navazující magisterský SP), Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání (bakalářský SP) a Učitelství výchovy ke zdraví pro základní školy (navazující magisterský SP). Pro nově přijaté studenty a studentky doktorského studia byly schváleny školitelkami doc. Simona Koryčánková, doc. Barbora Bazalová a doc. Ilona Bytešníková. Vědecká rada schválila dva nové odborníky pro státní závěrečné zkoušky. Byl schválen návrh na změnu složení oborové rady doktorského stud. programu Hudební teorie a pedagogika (doc. Jiří Havel nahradil ve funkci dosavadního člena doc. Stanislava Střelce). Členům vědecké rady byla přednesena zpráva o výsledcích přijímacího řízení do DSP pro akademický rok 2021/22 se zahájením studia v jarním semestru 2022. Červnové jednání v plánovaném období schválilo dvě habilitační komise (pro habilitační řízení dr. Michaely Kováčové v oboru Didaktika cizího jazyka a dr. Lucie Jarkovské v oboru Pedagogika) a komise pro řízení ke jmenování profesorem doc. Karla Pančochy v oboru Speciální pedagogika. Dále byl schválen návrh na změnu ve složení oborové rady doktorského stud. programu Hudební teorie a pedagogika (doc. Bedřich Crha schválen externím členem) a na změnu ve složení oborové komise doktorského stud. programu Pedagogika, oboru Sociální pedagogika a Sociální pedagogika (angl.). U bakalářského studijního programu Sociální pedagogika a volný čas byl schválen návrh na změnu jeho garanta (namísto stávající garantky dr. Lenky Gulové schválen nový garant dr. Petr Soják). Pro nově přijaté Výroční zpráva o činnosti Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity za rok 2022 8 studenty doktorských studijních programů byli schváleni tito školitelé a školitelky: doc. Martin Adam, doc. Václava Bakešová, doc. Světlana Hanušová, doc. Věra Janíková, doc. Vladimír Richter, doc. David Kroča, doc. Ondřej Sládek, dr. Martin Vrubel, dr. Ivana Márová, doc. Dagmar Opatřilová, prof. Radek Horáček a dr. Lucie Škarková. Dne 8. listopadu se uskutečnilo zasedání vědecké rady v Konferenční a relaxační místnosti PdF MU. V jeho rámci úspěšně proběhlo řízení ke jmenování profesorem doc. PhDr. Karla Pančochy, Ph.D., vedoucího Institutu výzkumu inkluzivního vzdělávání na PdF MU v oboru Speciální pedagogika, a habilitační řízení Dr. rer. pol. Michaely Kováčové, odborné asistentky na funkčním místě docenta na Katedře germanistiky FF UPJŠ v Košicích v oboru Didaktika cizího jazyka, které bylo vědeckou radou zastaveno. Dále byly vědeckou radou projednány a schváleny žádosti o akreditaci habilitačního řízení a řízení ke jmenování profesorem v oborech Pedagogika a Speciální pedagogika. Byl projednán a schválen návrh vzniku bakalářského studijního programu Education for Diversity and Inclusion s garantkou Dr. Markétou Košatkovou, a schválen návrh na změnu garanta navazujícího magisterského stud. programu Speciální pedagogika pro učitele základních a středních škol (garantku doc. Dagmar Opatřilovou nahradil nový garant doc. Karel Červenka). Členům vědecké rady byla přednesena zpráva o výsledcích přijímacího řízení do doktorských studijních programů pro akademický rok 2022/2023 se zahájením studia od podzimního semestru 2022 a zpráva o průběhu doktorského studia v akad. roce 2022/2023. Dále byl schválen návrh na změnu složení společné oborové rady DSP Teorie výtvarné a galerijní pedagogiky a Theory of Art and Gallery Education (ukončeno členství prof. Michala Gabriela a doc. Jiřího Sobotky, novým členem se stal doc. Blahoslav Rozbořil). Byla schválena změna školitele u šesti doktorských studentů (novými školiteli se stali doc. Martin Adam, doc. Blahoslav Rozbořil, dr. Jan Mareš, prof. Radek Horáček). Schváleni byli noví odborníci pro státní závěrečné zkoušky. PODPORA VĚDY A VÝZKUMU V roce 2022 fakulta opět podpořila kvalitní publikování a přípravu výzkumných projektů formou Strategie podpory publikování a výzkumu na PdF MU, a to v rámci těchto programů: • Podpora publikování v renomovaných mezinárodních časopisech evidovaných v databázích WoS či Scopus (podpořeno vydání 10 článků), • Podpora vydání mimořádně náročné / kvalitní odborné knihy (podpořena 1 žádost), • Podpora vydání odborné knihy (podpořeny 4 knihy), • Podpora vydání kvalitní publikace s vysokou společenskou relevancí (podpořeno 6 knih). Výroční zpráva o činnosti Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity za rok 2022 9 Podpora přípravy výzkumných projektů předkládaných grantovým agenturám V březnu bylo v rámci podpory kariérního růstu pracovníků a pracovnic fakulty vyhlášeno výběrové řízení pro uchazeče o příspěvek na zahraniční stáž pro přípravu habilitačních a jmenovacích řízení. Do výběrového řízení se přihlásili dva žadatelé, PhDr. Jan Válek, Ph.D., z katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání, a PhDr. Mgr. et Mgr. Bc. Ivana Jůzová, Ph.D., z katedry speciální a inkluzivní pedagogiky. Obě žádosti byly podpořeny. KONFERENCE V kalendářním roce 2022 fakulta (spolu)pořádala celkem 8 konferencí, z nichž první Život ve zdraví 2022 byla konferencí vědeckou, ostatní byly organizovány pro studenty v rámci doktorského studia, nebo určeny pro odbornou veřejnost: • mezioborová konference Život ve zdraví 2022 • Konference k podpoře cizinců v Jihomoravském kraji • Výzkum v didaktice cizích jazyků • XIV. studentská vědecká konference Katedry českého jazyka a literatury • XIX. studentská konference s biologickou, ekologickou a geologickou tématikou • XVI. konference doktorského studijního programu Speciální pedagogika: Strategie ve speciálně pedagogickém výzkumu 2022 • Festival Z kopce 2022 Výroční zpráva o činnosti Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity za rok 2022 10 IV. Ocenění zaměstnanců a studujících fakulty EXTERNÍ OCENĚNÍ V roce 2022 obdrželi studující a zaměstnanci fakulty řadu ocenění. Doc. PhDr. Jiří Poláček, CSc., (katedra českého jazyka a literatury) získal na návrh Společnosti bratří Čapků Cenu Karla Čapka za čapkovské práce z let 1977 až 2022. Cena Karla Čapka je udělována od roku 1990 vždy jedné české a jedné slovenské kulturní osobnosti. PhDr. Ivana Kolářová, CSc., (katedra českého jazyka a literatury) získala od Jednoty tlumočníků a překladatelů hned dvě ocenění: 1. místo v kategorii Cena poroty za Slovník univerbizátů (zjednoslovněných názvů), který vydala spolu s kolegou F. Štíchou v nakladatelství Academia v roce 2020. Za ten samý slovník jí byla udělena ještě cena v kategorii Slovník roku – hlavní cena, v níž získala 2. místo. Mgr. Tereza Češková, Ph.D., (katedra primární pedagogiky) byla oceněna Českou asociací pedagogického výzkumu za významnou publikaci: v kategorii Recenzovaná stať v českém či slovenském periodiku obdržela cenu za článek „(Klíčové) kompetence v českém vzdělávání: Proč si navzájem nerozumíme?“, publikovaný v roce 2021 v periodiku Studia paedagogica (citace: Češková, T. (2021). (Klíčové) kompetence v českém vzdělávání: Proč si navzájem nerozumíme? Studia paedagogica, 26(3), 7– 27. DOI: 10.5817/SP2021-3-1.). OCENĚNÍ MASARYKOVY UNIVERZITY Cenu MUNI Scientist 2022, oceňující vědkyně a vědce za výsledky a významné počiny v oblasti výzkumu, získal Mgr. Bc. Jan Nehyba, Ph.D., (katedra pedagogiky) za článek „Effects of Seating Arrangement on Students' Interaction in Group Reflective Practicdoc“, který popisuje a shrnuje experiment zkoumající intenzitu interakce vysokoškolských studentů v souvislosti s uspořádáním sedadel (kruh nebo řada) ve skupinách učitelů v přípravné fázi studia. Druhou oceněnou byla doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D., (katedra speciální a inkluzivní pedagogiky), která byla oceněna za knihu „Dyslexia and Accessibility in the Modern Era: Emerging Research and Opportunities“ vydanou ve Spojených státech. V knize je mimo jiné vytvořen nový nástroj pro zlepšení čtenářských dovedností pro osoby s dyslexií. Cenu rektora MU za významný umělecký počin obdržel tým z katedry výtvarné výchovy v čele s prof. PaedDr. Radkem Horáčkem, Ph.D., dalšími oceněnými byli Mgr. et Mgr. Jana Nedomová, Ph.D., a studentky Mgr. Olga Búciová, Mgr. Jana Ovčáčková a Laura Hatlapatková. Cenu rektora za aktivní rozvoj občanské společnosti získal také tým studentů doktorského studijního programu Speciální pedagogika, složený z Mgr. Pavla Výroční zpráva o činnosti Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity za rok 2022 11 Sochora, Ph.D., Mgr. Terezy Mikulové, Mgr. Bc. Jitky Novotné a Mgr. et Mgr. et Mgr. Bc. Lucie Hájkové. Cena jim byla udělena za vytvoření výjimečného kreativního prostředí, tzv. Open Art Studia na PdF MU, které podporuje umělecké aktivity a sociální inkluzi umělců se zdravotním postižením. Předávání Ceny rektora za aktivní rozvoj občanské společnosti Cenu rektora za inovace ve výuce získali pracovníci institutu výzkumu inkluzivního vzdělávání doc. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc., PhDr. Helena Vaďurová, Ph.D., M.Sc., PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D., Sheri Leigh Kingsdorf, Ph.D., a studentky doktorského studijního programu Speciální pedagogika Mgr. Vendula Malaníková a Mgr. Tullia Sychra Reucci, kteří společně vytvořili prakticky zaměřený e-learningový kurz s názvem Aplikovaná behaviorální analýza pro začátečníky. Online kurz je určený zejména pro rodiče a pečující o osoby s poruchami autistického spektra, tedy pro jednu z nejvíce zasažených skupin protiepidemickými opatřeními v letech 2020 a 2021. Cenu rektora za dobrovolnictví získala Mgr. Lenka Ďulíková, studentka doktorského stud. programu Pedagogika, oboru Sociální pedagogika. CENA DĚKANA PEDAGOGICKÉ FAKULTY MASARYKOVY UNIVERZITY Cena děkana za výjimečnou učebnici, výjimečný e-learningový kurz • Mgr. Dušan Svoboda (katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání) za učebnici: E-učebnice: Přehled metod svařování kovů. E-učebnice je výsledkem diplomové práce a je zaměřena na vytvoření základního učebního materiálu z oblasti svařování kovů. Vytvořený materiál byl již pilotován a hodnocen učiteli Výroční zpráva o činnosti Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity za rok 2022 12 z praxe. Jeho součástí je studijní opora, která je určena přímo pro výuku studentů na SOŠ nebo SOU. • Mgr. Gabriela Šimková (katedra pedagogiky) za semestrální e-learningový kurz Virtuální třída. Jedná se o semestrální plně e-learningový kurz vyučovaný v jarním semestru 2022. Kurz je vypisován jako volitelný pro všechny studenty Pedagogické fakulty a ve 13 studijních modulech provádí studující problematikou využívání informačních a komunikačních technologií ve vzdělávání. Cena děkana za příkladnou pedagogickou práci, výjimečný projekt • Mgr. Darina Mísařová, Ph.D., RNDr. Hana Svobodová, Ph.D., Mgr. Vendula Mašterová za publikaci (katedra geografie) za metodickou příručku Koncepce rozvoje geoinformačních dovedností ve výuce na základních a středních školách. Metodická příručka je výborným materiálem pro učitele i studenty učitelství daného oboru, stejně tak další didaktické pomůcky na výukovém webu. Uspořádané workshopy podpořily dobré jméno fakulty a zviditelnily ji. Jedná se o projekt velmi přínosný a výjimečný. Cena děkana za významný tvůrčí čin studentů • Mgr. Michaela Hetmánková, DiS., (katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání) za diplomovou práci Inovace výukové opory modulu Kreslení a modelování. Práce je zaměřena na inovaci obsahu modulu kreslení a modelování na vyšší odborné škole. Inovativní přínos práce byl zhodnocen v rámci výuky na VOŠ zdravotnické Merhautova v Brně. • Mgr. Tereza Pořízková (katedra českého jazyka a literatury) za diplomovou práci Identita a její podoby v literárních dílech Probudím se na Šibuji, Paměť mojí babičce a Doupě. Práce je mimořádná ze dvou důvodů: prvním důvodem je úzká propojenost teoreticko-metodologické části s částí analytickou. Druhým důvodem je vytvoření vlastní koncepce narativní identity včetně řešení problému identity literárních postav. • Mgr. Tereza Brzá (katedra anglického jazyka a literatury) za diplomovou práci Towards the Implementation of Content-Based Instruction in the EFL classroom. Práce se zabývá tématem, které je v českém prostředí značně opomíjeno jak ve výzkumu, tak ve výuce. Práce je výjimečná nejen po stránce formálního zpracování, ale rovněž z hlediska výsledků, a proto má velký přínos pro didaktiku anglického jazyka. • Bc. Lucie Šebánková (katedra speciální pedagogiky) za bakalářskou práci Sociálně podmíněné mentální postižení – diagnostika a intervence: pilotní studie v české praxi. Práce splňuje kritéria výjimečně vysoké úrovně výzkumu, velikostí souboru i kvalitou zpracování dat. O kvalitě výzkumu svědčí nejen Výroční zpráva o činnosti Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity za rok 2022 13 přijetí publikace v recenzovaném psychologickém časopise, ale i pozvání na konferenci Psychologické dny 2022. • Mgr. Anna Hrazdilová (katedra geografie) za diplomovou práci Self-study: příběh zrodu identity učitelky zeměpisu. Přínosem diplomové práce je inovativnost v přístupu k objevování identity učitele. Téma bylo aplikováno na potřebách začínající učitelky zeměpisu. Je přínosné nejen pro studující zeměpisu, ale i pro učitelky a učitele z praxe. • Mgr. Kristýna Blahová (katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání) za diplomovou práci Analýza učebnic fyziky se zaměřením na optiku. Diplomová práce se věnuje přínosnému tématu komparace učebních textů pro výuku fyziky, zejména optiky. Výstupy práce mohou sloužit pedagogům na základní škole. O kvalitách práce svědčí rovněž druhé místo v celostátní přehlídce závěrečných prací z didaktiky fyziky. • Mgr. Monika Smetanová (katedra anglického jazyka a literatury) English Language Learning and Speech Problems in Czech Young Learners as Viewed by Speech Therapists. Diplomová práce má charakter vícečetné případové studie, která přinesla zajímavá a velmi podrobná zjištění. Výsledky práce vyznívají překvapivě pozitivně ve prospěch rané výuky cizího jazyka i u dětí s logopedickými vadami. • Mgr. Markéta Mertová (katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví) za diplomovou práci Návrh metodického materiálu k výuce ochrany člověka za mimořádných událostí. Práce pokrývá všechna doporučovaná témata, která by měla být podle Hasičského záchranného sboru České republiky probírána na základních školách. Metodické materiály byly publikovány ve formě metodické příručky v edici Ministerstva vnitra. Cena děkana za významný umělecký čin zaměstnanců • doc. Mgr. Petr Hala, Ph.D. et Ph.D., (katedra hudební výchovy) za dílo Cyklus dvě písně pro baryton a klavír. Zhudebnění básní rakousko-židovské autorky a interpretace těchto skladeb na koncertech v Telči a Kremsu přispělo jistě nejen ke zviditelnění fakulty, ale i k navázání mezinárodní spolupráce. Cena děkana za humanitární a sociální činnost studentů • Mgr. Marína Štibrányiová (katedra speciální pedagogiky) za koordinaci aktivit na podporu ukrajinských dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Podílela se na síťování rodin z Ukrajiny s organizacemi poskytujícími podporu a podílí se na organizaci příměstského tábora pro ukrajinské děti se zdravotním postižením. • Mgr. et Mgr. Tereza Švandová (katedra českého jazyka a literatury) za organizační a poradenskou činnost ve prospěch ukrajinských žáků v českém vzdělávacím systému. Tereza Švandová zajišťovala organizační Výroční zpráva o činnosti Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity za rok 2022 14 a poradenskou činnost ve prospěch ukrajinských žáků v českém vzdělávacím systému. Koordinovala spolupráci mezi Pedagogickou fakultou Masarykovy univerzity a Centrem pro cizince Jihomoravského kraje. • Mgr. et Mgr. Radim Ošmera (katedra českého jazyka a literatury) za metodickou podporu výukových aktivit katedry českého jazyka zaměřených na jedince s OMJ, spolupráce a organizace dalších akcí zaměřených na cizince a jinojazyčné mluvčí. Radim Ošmera poskytoval metodickou podporu výukových aktivit pedagogické fakulty zaměřených na jedince s odlišným mateřským jazykem, v posledním období zejména z Ukrajiny. Spolupracoval na organizaci akcí zaměřených na podporu cizinců v rámci celého Jihomoravského kraje. Cena děkana za humanitární a sociální činnost zaměstnanců • Mgr. Hana Svobodová, Dr. phil., (katedra českého jazyka a literatury) za organizaci vzdělávacích kurzů pro ukrajinské uprchlíky, studující a akademické pracovníky po vypuknutí války. Jde o ocenění nejen humanitární a sociální činnosti, ale i vzdělávacího rozměru těchto aktivit, zvláště webinářů, konferencí a kurzů češtiny. Cena děkana za významný sportovní výkon • Eliška Hamzová za sportovní výsledek spojený s významnou reprezentací fakulty. Patří mezi klíčové hráčky jednoho z nejúspěšnějších českých týmů – basketbalového klubu Žabiny Brno. Zároveň se stává významnou hráčkou i v české reprezentaci a patří mezi největší naděje současného českého basketbalu. Výroční zpráva o činnosti Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity za rok 2022 15 V. Internacionalizace V roce 2022 se po překonání pandemie COVID-19 opět začaly zvyšovat počty přijíždějících i vyjíždějících studujících v rámci mobilitních výměn. Fakulta přijala 56 zahraničních studujících a zvýšil se i počet domácích studujících, kteří absolvovali zahraniční studijní nebo pracovní pobyt, a to na 156 studujících. Akademičtí pracovníci i studující se nadále zapojují do internacionalizačních aktivit a přispívají ke zkvalitňování mezinárodního prostředí, zejména prostřednictvím online kurzů, BIP a COIL kurzů za účasti zahraničních i domácích studujících. V roce 2022 byly v nabídce fakulty dva cizojazyčné studijní programy, jeden bakalářský a jeden navazující magisterský. Zároveň byl vytvořen třetí program v bakalářském stupni, schválený RVH, s názvem Education for Diversity and Inclusion. V prosinci program získal akreditaci na dobu 6 let. V prostorách nově vybudované menzy byl otevřen prostor pro setkávání zahraničních a českých studentů, tzv. Interculture Corner. Ten slouží také k přednáškám a prezentacím a jsou zde pořádány například akce Erasmus nights, kde zahraniční studenti představují své země a univerzitu. Otevření International and intercultural corner Fakulta nadále spolupracuje se zahraničními partnery jak prostřednictvím programu Erasmus+, tak díky bilaterálním dohodám s Chaoyang University of Technology na Tchaj-wanu, McLennan Community College v USA a Hong-Kong Educational University v Hong-Kongu, kam mají opět studující možnost vycestovat na výměnné pobyty mimo klasický program Erasmus+ (v roce 2022 toho využili 3 studující). Relativně nižší počet studujících vyjíždějících v rámci bilaterálních smluv souvisí Výroční zpráva o činnosti Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity za rok 2022 16 s epidemií Covid-19, kdy zejména partnerská univerzita z USA (McLennan Community College), nebyla schopna studující přijímat v tradičních počtech. Fakulta však nadále využívá sdílené nabídky CZS MU a prostřednictvím této organizace vyslala do USA studující na partnerské univerzity MU (Juniata College a Edgewood Colege). V rámci sítě EDUC vyslala fakulta 3 studující na dlouhodobé studijní pobyty a 5 studujících se zúčastnilo online kurzů nabízených partnerskými institucemi. V souvislosti s finalizováním přechodu systému mobilit na platformu Erasmus without Paper bylo v roce 2022 uzavřeno 10 nových smluv v programu Erasmus+ (například Niccoló Cusano University v Itálii, Karel de Grotte University College v Belgii, Pedagogical University of Cracow v Polsku). Stále intenzivně probíhá spolupráce se strategickými partnery PdF MU – Kirchliche Pädagogische Hochschule KPH (Rakousko), Hague University of Applied Sciences (Nizozemí) a JAMK (Finsko) a nově také s University of Agder v Norsku a UCL University College v Dánsku. Fakulta pak také spolupracuje v rámci sítě ETEN s členskými univerzitami organizace. Samotná strategická spolupráce je zaměřena na oblasti inovace v internacionalizaci oborů, plánování a realizaci krátkodobých výměnných pobytů studujících i akademiků a projektovou spolupráci se zaměřením na udržitelný rozvoj a globální kompetence ve vzdělávání. Se strategickým partnerem THUAS se na podzim 2022 realizovala mezioborová týdenní stáž vyučujících, studujících a učitelů fakultních škol. Podpořeno bylo 10 akademiků, 10 provázejících učitelů (příp. ředitelů) ZŠ a 9 studujících, kteří se seznámili s pedagogickou praxí, profesní přípravou učitelů a systémem výuky v kontextu inkluze na základních školách v utrechtské a amsterdamské oblasti. Podobná mezioborová týdenní stáž byla realizována také ve spolupráci s Greifswaldskou univerzitou. Podpořeno bylo celkem 15 osob (5 akademiků, 5 učitelů ZŠ, 5 studujících), kteří se seznámili s tamní pedagogickou praxí, profesní přípravou učitelů a systémem výuky v kontextu inkluze na základních školách v Německu. V rámci internacionalizace v prostředí fakulty (Internationalisation at home) byl realizován BIP program Nutrition and nutrition Education (25 studentů) vedený dr. Jitkou Slanou Reissmannovou (katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví) za účasti studentů a vyučujících z University of Ljubljana (8 studujících, 1 vyučující) a Warsaw University of Life Sciences (8 studujících, 2 vyučující). Realizován byl také COIL Project at Primary Education vedený dr. Vystrčilovou (katedra primární pedagogiky) a Pietrem Borenmansem (Karel de Grote University of Applied Science) s 16 účastníky (8 PdF MU, 8 KdG). Tato virtuální projektová spolupráce studentů pokračovala fyzickou mobilitou všech účastníků v Brně a Antverpách v roce 2022. Prostřednictvím projektu PPSŘ pro přijíždějící zahraniční hostující navštívili Pedagogickou fakultu MU Stojan Konstanjevec (University of Ljubljana, Ljubljana), Elisabeth Vergeiner (Universität Klagenfurt, Německo), Sylvia Schachner (PH Wien/ETA, Rakousko), James Thompson (University of Manchester, UK), Saunders Constanze (Humboldt University Berlin, Německo). Cílem bylo prohlubovat partnerskou spolupráci a podpořit interkulturní kompetence studujících i akademiků. Výroční zpráva o činnosti Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity za rok 2022 17 VI. Projektová činnost V roce 2022 byla Pedagogická fakulta zapojena do 96 projektů o celkovém finančním objemu přesahujícím částku 56 milionů Kč. Oproti předchozímu roku došlo ke zvýšení množství realizovaných projektů, zároveň se nepatrně snížil celkový objem finančních prostředků z nich získaný. Příčinou jsou dobíhající projekty z Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání (OP VVV), které představovaly pro fakultu nejvýznamnější zdroj projektových prostředků. Došlo rovněž ke zvýšení poměru zastoupení rozvojových projektů (56 %) nad projekty výzkumnými (44 %), což bylo způsobeno růstem počtu dílčích interních projektů v rámci Programu na podporu strategického řízení (PPSŘ). Významný podíl na celkovém projektovém portfoliu fakulty tvořily kromě interních programů MU zastoupených projekty specifického vysokoškolského výzkumu (SV), PPSŘ, institucionálního programu (IRP) a interní grantové agentury (IGA) i mezinárodní projekty programu Erasmus+ se 17 aktivními zástupci zaměřenými převážně na sdílení a výměnu zkušeností a inovací mezi organizacemi působícími v oblasti vzdělávání. Novinkou mezi programy vyhlášenými na období 2022–2024 se stal Národní plán obnovy (NPO), který představuje nástroj na vytvoření reforem a investic České republiky ke zmírnění dopadů pandemie COVID-19 a znovunastartování ekonomiky. Pedagogická fakulta se připojila k realizaci komponenty 3.2.1 na transformaci VŠ s cílem adaptace na nové formy učení do specifických cílů A2 (Rozvoj v oblasti distanční výuky, online výuky a blended learning) a A4 (Kurzy zaměřené na rozšiřování dovedností nebo rekvalifikace) a ke komponentě 5.1 na podporu excelentního výzkumu v oblastech veřejného zájmu. Fakulta rovněž zaznamenala úspěch při hodnocení žádostí o podporu výzkumných projektů v soutěži Grantové agentury ČR, v níž bylo přijato 6 z 10 podaných návrhů, jejichž realizace začala v lednu 2023. Podpořen byl také návrh podaný na revitalizaci Ústřední knihovny PdF MU z prostředků Integrovaného regionálního operačního programu (IROP). Od půle roku 2023 započnou práce na modernizaci technického vybavení, úpravě zázemí za účelem zvýšení uživatelského komfortu a bezpečnosti návštěvníků a na snížení energetické náročnosti provozu knihovny. Do budoucna se fakulta zaměří mimo jiné na rozbíhající se Operační program Jan Amos Komenský (OP JAK), konkrétně na výzvy „Rozvoj infrastrukturního zázemí doktorských studijních programů“ a „Podpora budoucích učitelů a učitelek“. Výroční zpráva o činnosti Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity za rok 2022 18 Výroční zpráva o činnosti Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity za rok 2022 19 VII. Ústřední knihovna PdF MU Knihovna v roce 2022 poskytovala profesionální knihovnické služby a informační podporu pro studijní, pedagogickou, vědecko-výzkumnou činnost. Knihovna v roce 2022 v číslech Přírůstky: 2 148 Počet předplácených periodik: 98 Počet aktivních uživatelů knihovny: 4 768 Počet registrovaných externistů a veřejnosti: 284 Počet knihovních jednotek: 139 395 Celkový počet výpůjček: 118 077 Počet prvních výpůjček: 42 182 Počet prodloužení: 75 895 V oblasti vzdělávání knihovna, kromě předmětu Seminář informačních dovedností, nabízí různé vzdělávací semináře zaměřeny zejména na práci s elektronickými informačními zdroji a citacemi. V roce 2022 se knihovna zapojila do projektu CRP 18+ Podpora blended learningu vysokoškolskými knihovnami (služby, zdroje, procesy). Projekt byl zaměřen na analýzu služeb, zdrojů a procesů v knihovnách veřejných vysokých škol v kontextu rostoucího rozšíření výuky metodami blended learning. V roce 2022 podala knihovna žádost o podporu v rámci IROP výzvy s názvem Revitalizace Ústřední knihovny PdF MUNI. Žádost prošla úspěšně procesem hodnocení a byla ze strany Centra pro regionální rozvoj České republiky doporučena na ŘO IROP k financování. Realizace projektu proběhne v letech 2023-2025. Knihovna pokračovala taky v zapojení do projektu Obalkyknih.cz a do projektu Moravské zemské knihovny Česká knihovna. Dále knihovna spolupracovala na projektu Revize a harmonizace lokálních záhlaví v Souborném katalogu MU s bází Národních autorit ČR a jejich kooperativní tvorba. I v roce 2022 se knihovna opět podílela na e-prezenčce, služba pro online přístup studijní literatury z knihoven Masarykovy univerzity. Knihovna v koordinaci s CIT zajišťuje licence k softwaru Grammarly, nástroj na korekturu písemného projevu v anglickém jazyce. ÚSEK EDIČNÍCH ČINNOSTÍ PDF MU Úsek edičních činností fakulty se v roce 2022 realizoval vydávání odborných monografií (v rámci edičních řad či jednotlivě mimo edice), publikací, sborníků v tištěné Výroční zpráva o činnosti Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity za rok 2022 20 i v elektronické podobě. Úsek edičních činností se taky podílí na spolupráci časopisů vydávaných PdF MU. Na vydávání titulů spolupracuje s univerzitním Nakladatelstvím MUNIPRESS. PdF MU vydala v roce 2022 celkem 62 knižních titulů v tištěné i elektronické podobě. Tituly v roce 2022 v číslech: Monografie: 35 (18 tisk; 17 e-publikace) Sborníky: 4 (1 tisk; 2 e-publikace; 1 CD) Učebních texty: 16 (8 tisk; 8 e-publikace) Popularizační publikace: 2 (1 tisk; 1 e-publikace) Notová edice: 3 (2 tisk; 1 e-publikace) Metodický materiál: 2 (2 e-publikace) Celkem tedy 62 publikací. Odborné časopisy vydávané fakultou: 6 Úsek edičních činností podporuje vědu a výzkum taky poskytováním pomoci při zakládání a správě identifikátoru ORCID a DOI. Výroční zpráva o činnosti Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity za rok 2022 21 VIII. Akademický senát Akademický senát zasedal v roce 2022 celkem osmkrát. Významné bylo především zasedání 27. 9. 2022, na kterém byla děkankou fakulty zvolena doc. Koryčánková. Doc. Koryčánková přijímá gratulace ke zvolení děkankou fakulty Předsedou akademického senátu byl doc. Mgr. Martin Adam, Ph.D. z katedry anglického jazyka a literatury. Předsedkyní komory akademických pracovníků byla doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D. z katedry pedagogiky a předsedou studentské komory byl Mgr. Bc. Dominik Levíček, student navazujícího magisterského programu Speciální pedagogika. Složení senátu v době posledního zasedání v kalendářním roce, které se konalo 6. prosince 2022 bylo následující: KOMORA AKADEMICKÝCH PRACOVNÍKŮ doc. Mgr. Martin Adam, Ph.D. doc. RNDr. Jaroslav Beránek, CSc. doc. Mgr. Petr Hala, Ph.D. et Ph.D. Mgr. Petr Kamenický, Ph.D. doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D. Mgr. et Mgr. Marek Lollok, Ph.D. doc. Mgr. Petr Najvar, Ph.D. Výroční zpráva o činnosti Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity za rok 2022 22 Mgr. Anastasija Sokolova, Ph.D. Mgr. Jiří Šibor, Ph.D. Mgr. Jaroslav Vrbas, Ph.D. Mgr. Martin Vrubel, Ph.D. PhDr. Mgr. Dana Zámečníková, Ph.D. STUDENTSKÁ KOMORA Bc. Vojtěch Antoš Bc. Michal Bezůšek Karel Frnka Mgr. et Mgr. et Mgr. Bc. Lucie Hájková Mgr. David Košatka Mgr. Bc. Dominik Levíček Michaela Skalníková Mgr. Pavel Sochor, Ph.D. Bc. Ondřej Voráč Dominik Justin Zelinka Mgr. Pavla Žáková Výroční zpráva o činnosti Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity za rok 2022 23 IX. Významné akce Na začátku roku 2022 proběhl přímý přenos z Pedagogické fakulty MU, během kterého zástupci MŠMT spolu s ministrem školství Petrem Gazdíkem představili během setkání se zaměstnanci a studujícími fakulty Reformu přípravy učitelů a učitelek v České republice. V důsledku ruské invaze probíhaly během celého roku workshopy a akce na podporu Ukrajiny. V létě se na fakultě uskutečnil příměstský tábor pro děti se zdravotním postižením z Ukrajiny. Shromáždění studujících a akademických pracovníků na podporu Ukrajiny Na začátku dubna proběhlo slavnostní otevření fakultní menzy spolu s novým studentským klubem na Poříčí 7. Studentský klub se nachází v patře nad menzou a je otevřen pro studenty k posezení i mimo provozní dobu menzy. Jako každý rok se uskutečnil Brno Art Week, který se nesl ve znamení návratu ke společnému sdílení kultury a bezprostřednímu setkávání se. Podíleli se na něm studující z katedry výtvarné výchovy fakulty, kteří pod vedením vyučujících a lektorů připravili v řadě institucí nejen programy pro děti a školní třídy. Během roku se realizovalo pásmo webinářů s názvem Vzdělávací rozhledy. Webináře nabízely pohledy odborníků na otázky spojené s pedagogikou a se školstvím. Uskutečněno bylo osm webinářů např. Podpora dítěte pro bezpečný a spokojený vstup Výroční zpráva o činnosti Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity za rok 2022 24 do základní školy, Jak poznat a vzdělávat nadaného žáka, Zábavná geometrie pomocí překládání papíru a další. V září se fakulta účastnila dvou velkých akcí. První byl Festival vědy 2022, který proběhl na Brněnském výstavišti. Zde měli návštěvníci akce nachystaný program, který připravily katedra matematiky, katedra německého jazyka a literatury a katedra biologie a katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání. Následně se fakulta zúčastnila Noci vědců v prostorách Mendelova muzea. Akce probíhala všemi smysly, takže si návštěvníci vyzkoušeli orientaci v prostoru, chemické pokusy, mohli se zapojit do matematických her a kvízů. Na ochutnání nechyběly ani speciality z Francie, Německa a Ruska. 15. 10. 2022 fakulta přivítala téměř 250 dětí a jejich rodičů během dětské univerzity MjUNI. Během listopadu pořádala katedra českého jazyka a literatury autorská čtení. Nejdříve se uskutečnilo autorské čtení za účasti Víta Slívy. Večer moderoval český bohemista prof. PhDr. Jiří Trávníček, M.A. a o hudební doprovod programu se zasloužil český violoncellista Josef Klíč. Následně fakultu navštívil Petr Hruška, držitel Státní ceny za literaturu za rok 2013. Večer byl komponován jako výjimečný rozhovor autora a jeho životní partnerky Yvetty Ellerové, která vystoupila rovněž v roli zpěvačky a skladatelky písní. Výroční zpráva o činnosti Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity za rok 2022 25 Autorské čtení Víta Slívy V listopadu se také uskutečnil již šestý ročník ocenění Pedagog roku 2022: Cena pro vynikajícího absolventa Pedagogické fakulty MU. Oceněno bylo následujících pět pedagogů a pedagožek. • Mgr. Martina Altrichterová – Lužánky – středisko volného času Brno, příspěvková organizace, oceněná v kategorii – Pedagog volného času, vychovatel ve školní družině, asistent pedagoga, speciální pedagog, sociální pedagog a další pedagogické – neučitelské profese • Mgr. et Mgr. et Mgr. Soňa Dočekalová – Základní škola a Mateřská škola Brno, Milénova 14, příspěvková organizace, oceněná v kategorii – učitelka prvního stupně, učitelka mateřské školy • Mgr. Jan Otáhal – Základní škola Očovská, Hodonín, oceněný v kategorii – učitel/učitelka druhého stupně, učitel/ka střední školy • Mgr. Hana Antonie Svobodová – CSZŠ Grohova Brno, oceněná v kategorii – učitel/učitelka druhého stupně, učitel/ka střední školy • Mgr. Bronislav Polášek – Integrovaná střední škola automobilní Brno, příspěvková organizace, oceněný v kategorii – učitel/učitelka druhého stupně, učitel/ka střední školy Výroční zpráva o činnosti Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity za rok 2022 26 Martina Altrichterová si přebírá cenu Pedagog roku 2022 Adventní koncert Pedagogické fakulty MU proběhl v prosinci na Právnické fakultě v aule Karla Engliše, kde zazněly skladby vánoční tématiky v interpretaci studujících a členů katedry hudební výchovy PdF MU, pěveckého sboru PdF MU a dalších. Během prosince byly spuštěny online kurzy pro uchazeče o studium s názvem Přijímačky na PED MUNI v kostce, během kterých se uchazeči dozvěděli všechno podstatné o studiu na fakultě a o přijímacím řízení.