PEDAGOGICKÁ FAKULTA C. j.: MU-IS/9471/2018/641444/PdF-l Opatření děkana č. 4/2018 Vyhlášení Statutu fakultní školy (fakultního zařízení) Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity Podle § 28 odst. 1 a 5 zákona č.111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákona (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů vydávám toto opatření. Vyhlašuji Statut fakultní školy (fakultního zařízení) Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity, jehož plné znění je uvedeno v příloze č. 1 tohoto opatření. 1) Nedílnou součástí tohoto opatření jsou tyto přílohy: a) Příloha č. 1: Statut fakultní školy (fakultního zařízení) Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity 2) Toto opatření zrušuje opatření děkana č. 1/2008. 3) Toto opatření nabývá platnosti jeho vyhlášením a účinnosti 29. 1. 2018. 4) Výkladem tohoto opatření je pověřen proděkan pro rozvoj a vnější vztahy. (ve znění účinném od 29. 1. 2018) Článek I Závěrečná ustanovení Článek II Závěrečná ustanovení V Brně dne 29. 1. 2018 doc. PhDr./Giří Němec, Ph.D. děkan PEDAGOGICKÁ FAKULTA C. j.: MU-IS/9471/2018/641444/PdF-l Příloha č. 1 k Opatření děkana č. 4/2018 Statut klinické školy, Statut fakultní školy a Statut fakultního zařízení Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity Nedílnou součástí této přílohy jsou následující kapitoly: I. Charakteristiky klinické školy, fakultní školy a fakultního zařízení II. Evaluace a autoevaluace klinických škol, fakultních škol a fakultních zařízení III. Podpora klinických škol, fakultních škol a fakultních zařízení ze strany PdF MU IV. Organizační zajištění vzájemné spolupráce/garanti V. Standard provázejícího učitele/pracovníka VI. Fáze praktické přípravy k organizaci pedagogické praxe na škole VII. Fáze praktické přípravy k organizaci odborné praxe v zařízení Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity podporuje a rozvíjí přípravu pedagogických pracovníků a svým dílem přispívá ke kultivaci vzdělávacího prostředí v České republice. Pedagogická fakulta má vytvořenou síť škol a zařízení, se kterými úzce spolupracuje především v oblasti přípravy a realizace pedagogických a asistentských praxí a výzkumu. Síť škol a zařízení zahrnuje instituce, které jsou ukázkou příkladné pedagogické práce s žáky1 či odborné práce s klienty a které vytvářejí podnětné, vstřícné a vlídné prostředí pro pedagogickou a odbornou činnost včetně rozvinuté spolupráce s rodinami žáků a klientů zařízení a blízkou komunitou. Nedílnou součástí činnosti škol a zařízení je soustavná práce na rozvoji a vzdělávání vlastních pracovníků. Školy patří dle hodnocení jejich kvality Českou školní inspekcí do dvou nejvýše hodnocených kategorií. (ve znění účinném od 29. 1. 2018) Žáci - žáci a studenti všech typů a stupňů škol či zařízení PEDAGOGICKÁ FAKULTA Příloha č. 1 k Opatrení děkana č. 4/2018 Vyhlášení Statutu fakultní školy (fakultního zařízení) Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity Fakultní zařízení splňují legislativní podmínky pro poskytování služeb a vzdělávacích aktivit. Dle míry provázanosti spolupráce s Pedagogickou fakultou MU získávají statut klinická škola, fakultní škola nebo fakultní zařízení. Škola užívá název „Klinická škola Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity", „Fakultní škola Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity", zařízení užívá název „Fakultní zařízení Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity" pokud splňují požadavky stanovené Statutem klinických škol, Statutem fakultních škol a Statutem fakultních zařízení. Pedagogická fakulta spolupracuje s dalšími spolupracujícími školami i učiteli, a to především za účelem zajištění přípravy svých studentů pro budoucí povolání. Spolupracující školy a zařízení poskytují studentům velmi dobré zázemí pro jejich praxi. Ředitel/ka ustanovuje provázející pracovníky s ohledem na zajištění přínosné praxe pro studenta Pedagogické fakulty. Udělení Statutu klinické školy, fakultní školy a fakultního Statut klinické školy, Statut fakultní školy nebo Statut fakultního zařízení může být po splnění podmínek udělen na období čtyř let a může být po splnění podmínek a po vzájemné dohodě prodloužen. Statut klinické školy, Statut fakultní školy nebo Statut fakultního zařízení je uzavřen dohodou, kterou uzavírá ředitel/ka školy/zařízení s děkanem Pedagogické fakulty MU. zařízeni 2 PEDAGOGICKÁ FAKULTA Příloha č. 1 k Opatření děkana č. 4/2018 Vyhlásení Statutu fakultní školy (fakultního zařízení) Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity I. Charakteristiky klinické školy, fakultní školy a fakultního zařízení 1. Deklarace statutu Klinická škola, fakultní škola a fakultní zařízení se otevřeně hlásí ke statutu. Deklaruje spolupráci s fakultou ve svém školním vzdělávacím programu nebo ve vnitřním statutu zařízení popř. na webových stránkách instituce. O spolupráci s PdF MU informuje rodiče (zákonné zástupce) žáků, klienty, jejich opatrovníky i zřizovatele. Dle potřeby si zabezpečuje souhlas rodičů a zákonných zástupců žáků, klientů, příp. jejich opatrovníků k činnostem studentů a dalších pracovníků fakulty (např. metodiků, oborových didaktiků, výzkumníků), které souvisejí s naplňováním statutu. 2. Podmínky přiznání statutu Klinickou školou, fakultní školou nebo fakultním zařízením se může stát škola/zařízení2 minimálně po dvou letech intenzivní spolupráce při splnění níže uvedených kritérií. Odlišnost jejich označení vychází z míry vzájemné provázanosti s fakultou, kdy klinické školy deklarují užší a hlubší míru této spolupráce. 2.1 Otevřenost školy a zařízení Klinická škola, fakultní škola a fakultní zařízení jsou školou/zařízením otevřeným vůči všem žákům, klientům, rodičům, zákonným zástupcům žáků, opatrovníkům klientů a různým odborníkům. a) se zapojuje do různých národních a mezinárodních projektů, jimiž se profiluje a rozvíjí, popřípadě je členem zastřešujících odborných organizací (např. Asociace poskytovatelů sociálních služeb, Síť středisek ekologické výchovy Pavučina a dalších). b) je otevřená vůči studentům a pracovníkům fakulty - nabízí jim příjemné klima, jedná se studenty jako skolegy a poskytuje jim zázemí i informace nezbytné pro jejich činnost ve škole/zařízení, zejména při praxích. Praxe jsou založeny na intenzivní spolupráci mentora - provázejícího učitele, studenta/skupiny studentů a vzdělavatele učitelů. Provázející učitelé jsou v rámci praxe zapojeni do hodnocení studentů a dle jejich zájmu i do další spolupráce s fakultou. 2 Zařízením vnímáme školské zařízení nebo zařízení poskytující sociální a poradenské služby. Instituce: 3 PEDAGOGICKÁ FAKULTA Příloha č. 1 k Opatření děkana č. 4/2018 Vyhlásení Statutu fakultní školy (fakultního zařízení) Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity c) je otevřená spolupráci s PdF MU s cílem zvýšit efektivitu pregraduální přípravy budoucích učitelů a dalších pedagogických pracovníků a spolupodílet se na jejich i vlastním rozvoji. 2.2 Kvalita školy a zařízení a kvalita spolupráce s PdF MU Klinická škola a fakultní škola deklaruje a prokazuje svoji kvalitu v podmínkách, procesech i výsledcích v odpovídajících školních dokumentech (výroční zpráva školy, inspekční zpráva školy - hodnotící činnost ČŠI3). Dle stupnice České školní inspekce získává fakultní škola jedno ze dvou nejvyšších (nejlepších) hodnocení, tj. výborná úroveň, nebo očekávaná úroveň, klinická škola hodnocení výborná úroveň podle kritéria hodnocení4 podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání. Na obou typech škol jsou realizovány praxe, které jsou založeny na dlouhodobější a intenzivní spolupráci mentora - provázejícího učitele, studenta/skupiny studentů a vzdělavatele učitelů. Klinická škola se profiluje komplexně i jako inovátorské pracoviště, v němž jsou ověřovány nové přístupy, pilotovány učební materiály; je realizován akční výzkum ve třídách. Je koncepčně, organizačně, personálně úzce propojena s fakultou. Partnerská spolupráce mezi klinickou školou a fakultou je systematická, oboustranně přínosná a dlouhodobá. Významnou oblastí spolupráce je vývojová a výzkumná činnost v rámci vzájemně se učící profesní komunity. Je podporována souběžná výuka na škole a fakultě u provázejících učitelů i vzdělavatelů učitelů. Provázející učitelé jsou zapojeni do hodnocení studentů (v rámci klinické praxe, při hodnocení profesního portfolia, vedení a oponování diplomových prací, SZZ...), podílejí se na výuce vybraných předmětů na Pedagogické fakultě. Fakultní zařízení splňuje kritéria hodnocení dle svého zaměření ve smyslu naplnění nejvyšší kvality. Z předchozích požadavků se uplatňují ta, která jsou relevantní k jejich práci (např. deklarace kvality ve výroční zprávě). Další kritéria jsou výsledkem vzájemné dohody a společné práce na jejich vytvoření či zpřesnění. 2.3 Vzdělávání vlastních pedagogických a odborných pracovníků 3 Úkolem hodnotící činnosti jako objektivní činnosti je zjišťovat ve školách a školských zařízeních úroveň poskytovaného vzdělávání zejména z hlediska pedagogických procesů, účinnosti podpory rozvoje osobnosti dítěte a žáka a dosahování požadovaných cílů vzdělávání ze strany školy. 4 Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání, ČŠI Čj.: ČŠIG-1334/15 G21http://www.csicr.cz/html/KriteriaHodnoceni/flipviewerxpress. html Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání, ČŠI Čj.: ČŠIG-1334/15 4 PEDAGOGICKÁ FAKULTA Príloha č. 1 k Opatrení děkana č. 4/2018 Vyhlásení Statutu fakultní školy (fakultního zařízení) Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity Pedagogičtí pracovníci škol a odborní pracovníci zařízení se věnují svému dalšímu osobnostnímu a profesnímu rozvoji. Vzhledem k očekávané práci provázejících učitelů a pracovníků se účastní seminářů k problematice reflexe praxí, k mentoringu a dalších seminářů, které vyplývají z požadavků na výkon provázejícího učitele a pracovníka. Na vzdělávání svých pracovníků spolupracuje škola/zařízení také s PdF MU a přichází rovněž s podněty k DVPP. 3. Naplnění Statutu klinických škol (KŠ), fakultních škol (FŠ) a fakultních zařízení (FZ) Je realizováno v souladu se Zákonem č. 101/2000 Sb. o ochraně osobních údajů, a to: a) v garanci kvalitního vedení studentů při různých typech pedagogických a odborných praxí v rámci akreditovaných studijních programů; b) účastí na reflexi praxí; c) formou ukázkových hodin, kterými učitelé KŠ a FŠ představují studentům učitelství ukázky dobré praxe; d) formou ukázkových intervencí, kterými pracovníci FZ představují studentům příklady dobré praxe; e) ve spolupráci při plánování exkurzí, hospitací a jiných návštěv na škole/v zařízení; f) umožněním studentům nahlížet do dokumentace žáků/klientů a anonymizované údaje o žácích/klientech zpracovávat v rámci studijních úkolů; g) účastí na specifickém vzdělávání pro učitele KŠ a FŠ dle nabídky PdF MU; h) v rámci spolupráce při realizaci výzkumů PdF MU, studentských průzkumů a výzkumů koordinovaných Pedagogickou fakultou, zejména v rámci závěrečných studentských prací; v možnosti pořizování audio a videozáznamů a fotodokumentace prostředí a průběhu vzdělávání, které budou využity výhradně k výukovým a výzkumným účelům. II. Evaluace a autoevaluace klinických škol, fakultních škol a fakultních zařízení Pravidelně jednou ročně je vyhodnocována kvalita spolupráce mezi KŠ, FŠ a FZ PdF MU na základě hodnotících a sebehodnotících elektronických dotazníků k realizaci praxí. PEDAGOGICKÁ FAKULTA Příloha č. 1 k Opatrení děkana č. 4/2018 Vyhlásení Statutu fakultní školy (fakultního zařízení) Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity Na hlubší posouzení kvality spolupráce se podílejí akademičtí pracovníci, pedagogičtí pracovníci školy a odborní pracovníci zařízení, studenti, a to dle společně vytvořených kritérií všech zúčastněných stran jednou za 3-4 roky. Pro uzavření či prodloužení smlouvy o Statutu klinické školy či fakultní školy je nezbytné doložení externího hodnocení kvality školy (výsledek hodnotící činnosti ČŠI). Škola a zařízení dokládají splnění podmínek pro přiznání statutu také vnitřní autoevaluací. III. Podpora klinických škol, fakultních škol a fakultních zařízení ze strany PdF MU V rámci spolupráce s klinickými školami, fakultními školami a fakultními zařízeními PdF MU nabízí: 1. propagaci KŠ, FŠ a FZ především formou prezentace na webových stránkách fakulty a na facebooku; 2. metodickou podporu na vyžádání školy/zařízení; 3. další vzdělávání pedagogických i nepedagogických pracovníků z FŠ, FZ a KŠ v rámci různých seminářů, projektů; (mentoring, role PU apod.); 4. publikování úspěchů školy/zařízení a příkladů dobré praxe na webu či facebooku fakulty, v časopise Komenský; distribuce časopisu do škol zdarma; 5. volnou průkazku pro provázející učitele/pracovníky do Ústřední knihovny PdF MU; 6. pravidelná výroční setkávání s řediteli a garanty, popř. s provázejícími učiteli a pracovníky KŠ, FŠ a FZ k výměně informací a sdílení zkušeností; 7. vybrané publikace - výsledky výzkumných a jiných projektů; 8. zprostředkovávání požadavků škol/zařízení (např. nabídka zaměstnání, zastupování učitelů, požadavek na asistenty) na fakultním webu; 9. nabídku dalších recipročních aktivit (studenti je na školách/v zařízeních mohou realizovat jako nepovinný předmět, za nějž získávají určitý počet kreditů); 10. hlubší spolupráci s konkrétními učiteli klinických škol dle jejich potřeb a požadavků (akční výzkum, poradenství, výuka učitelů škola a zařízení na PdF, spoluúčast na výukových a jiných projektech KŠ; doučování...); 6 PEDAGOGICKÁ FAKULTA Příloha č. 1 k Opatření děkana č. 4/2018 Vyhlásení Statutu fakultní školy (fakultního zařízení) Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity 11. výsledky realizovaných průzkumů a výzkumů v terénu klinické, fakultní školy a fakultního zařízení; 12. další aktivity dle domluvy spolupracujících institucí. IV. Organizační zajištění vzájemné spolupráce/garanti Pro zabezpečení vzájemné spolupráce jsou mezi klinickými školami, fakultními školami a fakultními zařízeními a PdF ustanoveni vždy dva garanti, jeden je pracovníkem klinické školy, fakultní školy či fakultního zařízení nebo, druhý je ustanoven z řad učitelů PdF MU. Garant z PdF MU je blízkým spolupracovníkem školy/zařízení, který je nápomocen v rozvoji spolupráce, zná osobně prostředí školy, její vedení a pracovníky, garantuje pro fakultu kvalitu školy či fakultního zařízení. PdF ustanoví koordinátora praxí, zodpovědného za jejich organizační a administrativní zajištění. Kvalita praxí se úzce pojí s rolí provázejícího učitele. V. Standard provázejícího učitele/pracovníka Provázející učitel/pracovník/mentor je vynikajícím pracovníkem s dlouhodobě výbornými výsledky, který vyučuje/pracuje s nadšením a vysokou mírou odbornosti. Jeho výběr garantuje ředitel školy/zařízení, který umožňuje roli provázejícího učitele/pracovníka vykonávat dle následujících požadavků. Charakteristiky provázejícího učitele (Pí))/provázejícího pracovníka (PP): 1. PU splňuje všechny nároky kladené na kvalitního učitele experta s odpovídající učitelskou praxí, je uznáván žáky, kolegy, vedením školy. PP splňuje všechny nároky kladené na kvalitního odborníka s odpovídající praxí v oboru, je uznáván vedením zařízení, pracovním kolektivem i klienty (v případě pedagogické činnosti žáky a studenty). 2. Je mentor - dokáže studenta provádět jeho procesem učení, poskytovat konstruktivní zpětnou vazbu, diskutovat a podněcovat k rozvoji; 3. je schopen podněcovat studenta k reflexi a sebereflexi, zaujmout stanovisko k pedagogickým problémům a odborně je vysvětlit; 7 PEDAGOGICKÁ FAKULTA Príloha č. 1 k Opatření děkana č. 4/2018 Vyhlásení Statutu fakultní školy (fakultního zařízení) Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity 4. je dobře obeznámen s obsahem a strukturou profesní přípravy studentů, chápe rozdíly v kompetenčním profilu studenta a začínajícího učitele/pedagoga/pracovníka v sociálních službách a je schopen podporovat jeho profesní rozvoj; 5. spolupracuje s PdF MU; 5.1 pravidelně se účastní schůzek s dalšími PU/PP za účelem sdílení a reflexe praxí, jejich inovácia prohlubování spolupráce mezi PdF MU a školami/zařízeními; 5.2 dle možností se účastní výuky v reflektivních seminářích na PdF; 5.3 je obeznámen s metodickými materiály kateder a na praxi dle nich postupuje; 5.4 podává náměty pro zkvalitnění spolupráce, řeší včas a adekvátně vzniklé problémy; 6. k činnostem spojeným s profesí přistupuje pozitivně; 7. vhodným způsobem komunikuje a spolupracuje se studenty, kolegy, zákonnými zástupci, opatrovníky, veřejností; 8. vzdělává se, sleduje nové trendy výuky, oboru a uplatňuje je ve výuce/ve své práci; 9. klade důraz na důslednost a kvalitně odvedenou práci; 10. systematicky pracuje se studentem ve všech fázích praktické přípravy (viz fáze praktické přípravy). VI. Fáze praktické přípravy k organizaci pedagogické praxe na škole 1. Přípravná fáze Provázející učitel: a) vyžádá si od studenta písemné instrukce k cílům, obsahu, organizaci praxe a dalším požadavkům fakulty; b) v rámci společenských pravidel se seznámí se studentem s cílem poznat jeho profesní ambice, zájmy a zkušenosti, odbornou teoretickou úroveň, příp. osobnostní zvláštnosti; c) uvádí studenty do prostředí školy: vybere pro studenta pracovní místo v kabinetě, ve sborovně; představí ho řediteli a jeho zástupci (pokud obráceně nepřiděluje ředitel studenta učiteli) a pedagogickému týmu školy; seznámí ho s fungováním sborovny, B PEDAGOGICKÁ FAKULTA Příloha č. 1 k Opatření děkana č. 4/2018 Vyhlášení Statutu fakultní školy (fakultního zařízení) Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity školní budovou a s chodem školy (občerstvení, obědy, dozory, bezpečnostní opatření ap.); d) uvádí studenty do prostředí třídy a školy: zprostředkovává požadavky školního kurikula, aktuálně plánovaných vzdělávacích cílů a s tím i obsahu vzdělávání, pedagogicko-psychologické znalosti o žácích, didaktické znalosti obsahu a hodnocení vzdělávacích výsledků; seznamuje studenta s dostupnými pomůckami a didaktickou technikou; e) společně se studentem vytváří plán praxe - plán hospitací, úkolů a výstupů podle časového a obsahového schématu doporučeného fakultou; f) společně se studenty plánuje výuku a upozorňuje je na možná rizika; 2. Realizační fáze Provázející učitel: a) poskytuje studentům základní informace, seznamuje je se školní a třídní dokumentací; zapojuje studenty do různých aktivit školy, přibližuje jim školní prostředí, roli učitele; b) poskytuje studentům možnost případné účasti na řešení situací spojených s výchovnými problémy žáků; c) poskytuje možnost účasti na jednáních různých orgánů školy: předmětových komisí a metodických sdružení, školské rady, pedagogické rady, aktivu rodičů ad.; d) klade na studenta adekvátní požadavky, respektuje jeho úroveň profesních kompetencí; e) vhodně intervenuje do pedagogické činnosti studenta a podporuje jeho tvůrčí přístup k výuce: kontroluje přípravy a přímou výuku studentů, kontroluje připravenost studenta před každým výstupem; f) poskytuje přiměřenou odbornou, organizačně technickou a metodickou podporu, zpřístupňuje učební pomůcky; g) odborně a citlivě vede studenty při hledání jejich pojetí výuky; h) vytváří studentům vhodné podmínky pro realizaci výuky; ch) systematicky a cíleně reflektuje práci studenta, poskytuje mu zpětnou vazbu a podporuje studenta v jeho rozvoji. 9 PEDAGOGICKÁ FAKULTA Příloha č. 1 k Opatření děkana č. 4/2018 Vyhlásení Statutu fakultní školy (fakultního zařízení) Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity 3. Evaluační fáze Provázející učitel: a) průběžně analyzuje praktický výkon studenta a usměrňuje jeho pedagogickou práci; b) objektivně hodnotí výkon studenta a vede ho k sebereflexi (k tomu využívá reflektivních a sebereflektivních materiálu a dovedností mentora); c) kontroluje splnění požadavků (úkolů) praxe; d) spolupodílí se na hodnocení studentů na praxi ve spolupráci s metodikem oboru a studentem; e) učí studenta, jak využívat reflexi vlastní práce pro osobní rozvoj a pro průběžné zlepšování výsledků učení svých žáků; f) formuluje doporučení k profesnímu rozvoji studenta po stránce odborné (předmětové a didaktické) i osobnostně sociální. VII. Fáze praktické přípravy k organizaci odborné praxe v zařízení 1. Přípravná fáze Provázející pracovník: a) vyžádá si od studenta písemné instrukce k cílům, obsahu, organizaci praxe a dalším požadavkům fakulty; b) v rámci společenských pravidel se seznámí se studentem s cílem poznat jeho profesní ambice, zájmy a zkušenosti, odbornou teoretickou úroveň, příp. osobnostní zvláštnosti; c) uvádí studenty do prostředí zařízení: seznámí studenta s prostředím, vedením zařízení a pracovním kolektivem a s fungováním zařízení (nabízené služby, bezpečnostní opatření, možnost stravování, ap.); d) seznamuje studenty s posláním zařízení a nezbytnou dokumentací (individuální plánování, náplň práce pracovníků na různých pozicích ap.), složením klientů (v případě vzdělávacího zařízení žáků a studentů), metodami práce, nabízenými intervencemi, pomůckami ap.; 10 PEDAGOGICKÁ FAKULTA Příloha č. 1 k Opatření děkana č. 4/2018 Vyhlásení Statutu fakultní školy (fakultního zařízení) Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity e) společně se studentem vytváří plán praxe, který odpovídá požadavkům stanoveným fakultou, resp. katedrou; f) společně se studenty plánuje praxi, jejich činnosti, zapojení do dění a upozorňuje je na možná rizika. 2. Realizační fáze Provázející pracovník: a) poskytuje studentům základní informace, seznamuje je s nezbytnou dokumentací; zapojuje studenty do různých aktivit a vytváří vhodné podmínky pro realizaci praxe; b) poskytuje studentům možnost případné účasti na řešení problematických situací a účasti na jednáních v rámci zařízení či se subjekty mimo něj: setkání se zaměstnavateli, opatrovníky atp.; c) klade na studenty adekvátní požadavky, respektuje jejich úroveň profesních kompetencí; d) poskytuje přiměřenou odbornou, organizačně technickou a metodickou podporu; e) odborně a citlivě vede studenty při hledání jejich přístupů k práci v daném zařízení a ke klientům (žákům, studentům); f) systematicky a cíleně reflektuje práci studenta, poskytuje konstruktivní zpětnou vazbu a podporuje studenty v jejich rozvoji. 3. Evaluační fáze Provázející pracovník: a) průběžně analyzuje činnost studenta, jeho dovednosti, kompetence, přístup a motivaci; b) objektivně hodnotí výkon studenta a vede ho k sebereflexi (k tomu využívá reflektivních a sebereflektivních materiálů); c) kontroluje splnění požadavků (úkolů) praxe; li PEDAGOGICKÁ FAKULTA Príloha č. 1 k Opatrení děkana č. 4/2018 Vyhlášení Statutu fakultní školy (fakultního zařízení) Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity d) spolupodílí se na hodnocení studentů na praxi ve spolupráci s metodikem oboru a studentem; e) učí studenta, jak využívat reflexi vlastní práce pro osobní rozvoj a zkvalitnění práce v daném oboru; f) formuluje doporučení k profesnímu rozvoji studenta po stránce odborné i osobnostně sociální. Použité zkratky: ČŠI - Česká školní inspekce FŠ - fakultní škola FZ - fakultní zařízení KŠ - klinická škola MU - Masarykova univerzita PdF MU - Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity PP - provázející pracovník PU - provázející učitel SP - sociální pracovník V Brně dne 29. 1. 2018 doc. PhDr, Jiří Němec, Ph.D. děkan 12