STRATEGICKÉ CÍLE PEDAGOGICKÉ FAKULTY MASARYKOVY UNIVERZITY PRO ROK 2023 I. Studium I.1 Optimalizace práce studijního oddělení Studijní oddělení prošlo v posledních letech několika personálními i procesními změnami. Referentky absolvovaly řadu školení, veškerá agenda se v současnosti zajišťuje elektronicky. Vyvstává však otázka spokojenosti s tímto stavem, je třeba zajistit udržitelnost. MI: Dotazník pro studující i vyučující (vč. zjištění potřeby obsazení studijního oddělení během sobotní výuky). I.2 Dokončení sdružování a sjednocování kódů předmětů Od roku 2016 prochází struktura oborů, později programů na PdF MU zásadní reformou prezentace v Informačním systému MU. Odklon od předmětu jako vyučovací jednotky pro kohortu studujících v konkrétním oboru/programu a jeho formě k předmětu jako ucelené jednotce univerzitního vědění s sebou nese sdružování „vyučovacích jednotek“ do jednoho celku (sdružování kódů). I u stávajících programů bude docházet ke slučování předmětů v ISu pod jeden kód v návaznosti na reakreditace. MI: Sdružené a sjednocené kódy podle jednotného vzoru; u nových a reakreditovaných programů není rozdíl mezi kódy prezenčního a kombinovaného studia. I.3 Realizace kombinovaného studia ve shodě s požadavky Národního akreditačního úřadu Ve shodě s požadavky Národního akreditačního úřadu k distanční výuce bude připraven možný částečný přechod na online výuku vybraných předmětů. Tím by se také zvýšila kapacita fakulty v době výuky kombinovaného studia (pátky a soboty). MI: Namodelovaný rozvrh kombinovaného studia s částí výuky online. 2 I.4 Optimalizace studijních opor především v bakalářském a navazujícím magisterském studiu a v kurzech CŽV Pedagogická fakulta dbá na přehlednost a dostupnost studijních materiálů a opor. Vedení bude apelovat na vyučující, aby přednostně používali platformu IS MU. MI: Interaktivní osnova u většiny předmětů v Informačním systému MU. I.5 Pokračování integrace státní závěrečné zkoušky (SZZ) v navazujících magisterských učitelských programech (SZZ jako zkouška profesní způsobilosti) Řada programů již přistoupila k propojení pedagogicko-psychologického modulu s oborovými didaktikami. Zhodnocením tohoto kroku a sdílením zkušeností a přístupů k integraci mezi programy (katedrami) budeme pokračovat v diskusi o integraci SZZ směrem k možnosti další integrace státnicových okruhů magisterského studia (propojení teoretické učitelské propedeutiky s didaktikou oboru, respektive ucelený koncept spojení oborové složky studijního programu s metodikou výuky daného předmětu v návaznosti na odpovídající profil absolventa daného programu). MI: Inovované okruhy a jejich zveřejnění na webu pracovišť. I.6 Aktualizace profilu absolventa učitelství v souladu s národním kompetenčním rámcem absolventa učitelství dle MŠMT V návaznosti na reformu přípravy učitelů a učitelek v Česku budou hledány možnosti propojení Standardu kvality profesních kompetencí studenta učitelství se společným kompetenčním rámcem absolventa učitelství vytvořeným pod vedením MŠMT. Následně budou vytvořeny aktualizace profilu absolventa učitelství a dílčích kompetenčních rámců oborů. Napříč fakultou bude vedena diskuse k rozvoji požadovaných profesních kompetencí studujících a ve spolupráci zástupců pedagogicko-psychologické přípravy a oborově didaktické přípravy zavedena opatření k jejich rozvoji. MI: Vytvoření pracovní/ch skupin/y didaktiků oborů a zástupců pedagogicko-psychologického modulu k rozvoji profesních kompetencí studujících. I.7 Optimalizace systému hodnocení kvality fakultních škol a fakultních zařízení V roce 2022 proběhlo první hodnocení fakultních škol prostřednictvím dotazníkového šetření. Postupnými kroky je potřeba vytvořit smysluplný proces hodnocení fakultních škol a fakultních zařízení. MI: Revidovaný dotazník pro fakultní metodiky, případně další vyučující, kteří se podílejí na hospitacích. I.8 Pokračování ve fungování a rozvoji společenství praxe včetně zajištění pilotní realizace pokusného ověřování podpory praxí Fakulta v minulých letech rozvinula spolupráci s fakultními školami a fakultními zařízeními, organizuje pravidelná odborná setkání k realizaci praxí. V souladu s reformou přípravy učitelů a učitelek v Česku bude cílem zajištění pilotní realizace pokusného ověřování podpory praxí 3 včetně přípravy a realizace vstupního vzdělávání provázejících učitelů a učitelek a přípravy nabídky kateder průběžného vzdělávání pro provázející učitele a učitelky v rámci DVPP. MI: Nabídka vzdělávacích kurzů pro provázející učitele a učitelky, která se bude jednou ročně aktualizovat. I.9 Organizační a finanční analýza fungování praxí a jejích hospitací Praxe na PdF MU představují nedílnou součást profesního rozvoje studujících. Vzhledem k počtu studujících jsou však praxe administrativně a finančně náročnou záležitostí, kterou je třeba i vzhledem k pilotáži pokusného ověřování podpory praxí analyzovat a případně v následujících letech reorganizovat. Nově je nutné zveřejňovat smlouvy s fakultními školami, v registru smluv. Organizace praxí bude porovnána s fungováním na jiných fakultách zajišťujících přípravu učitelů/učitelek. MI: Organizační a finanční analýza fungování praxí. I.10 Revize podoby závěrečné práce v bakalářském studiu S garantkami a garanty studijních programů, programovými radami a akademickou obcí bude diskutována současná podoba bakalářských prací a jejich možná modifikace směrem k prakticky orientovaným závěrečným pracím tak, aby byla podpořena kvalita odborné přípravy studujících a současně dodrženy akreditační požadavky. MI: Analýza podoby závěrečných prací v bakalářském studiu v probíhajících bakalářských studijních programech a odůvodnění případné revize dle programů. I.11 Podpora studijní úspěšnosti s využitím aplikace Prevence studijních rizik v IS MU V návaznosti na pilotní využití aplikace v roce 2022 budou garantky a garanti studijních programů proškoleni ve využívání aplikace Prevence studijních rizik. Vybraná pracoviště ve spolupráci s poradkyní pro studijní úspěšnost na základě analýzy dat z aplikace zpracují konkrétní kroky snižování studijní neúspěšnosti. MI: Proškolení garantů studijních programů v práci s aplikací. Zpracované plány snižování studijní neúspěšnosti na vybraných pracovištích. I.12 Otevření diskuse o kvalitativním obrazu výukové činnosti na PdF MU Na základě zpětné vazby akademických zaměstnanců a zaměstnankyň k periodickému hodnocení pracovního výkonu se zaměříme na oblast kvality vysokoškolské výuky, která je akademiky považována za nedostatečně zohledňovanou. Bude ustavena pracovní skupina, která ve spolupráci s garantkami/garanty, oborovými didaktiky a akademickou obcí otevře diskusi o vytvoření široce pojatého kvalitativního obrazu výukové a vzdělávací činnosti R1-R4. MI: Ustavení oborových a mezioborových pracovních skupin a otevření diskuse o kvalitativních aspektech vysokoškolské výuky a jejich popisu v rámci indikátorů, vytvoření pracovní verze indikátorů. I.13 Aktualizace přehledových informací o programech celoživotního vzdělávání Spolupráce s RMU na přípravě jednotné webové stránky, sdružující nabídku programů CŽV ze všech fakult. Ve spolupráci s katedrami je v této souvislosti třeba aktualizovat a sjednotit 4 přehledové informace o programech celoživotního vzdělávání (např. dosažené vzdělání, uplatnění, získaná kvalifikace, zákonné ukotvení kurzu/oboru ad.). MI: Aktualizace informací na webu. I.14 Implementace systému microcredentials ve vybraných kurzech/programech celoživotního vzdělávání MU se připravuje na implementaci systému certifikace studijních výsledků, resp. zavádění microcredentials neboli mikrocertifikátu jako dokladu (osvědčení, certifikátu) potvrzujícího absolvované vzdělání v oblasti CŽV. Kurz CŽV může být zařazen do systému microcredentials, pokud budou dodrženy obsahové (garance kvality, EQF) a formální (ECTS, evidence v IS) náležitosti. První fáze implementace microcredentials (mikrocertifikátů) bude připravena v koordinaci s RMU u vybraných kurzů CŽV. MI: Aktualizované údaje u kurzů zařazených do systému microcredentials na webových stránkách a v informačním systému dle pokynů RMU. I.15 Revize komunikace s uchazeči Fakulta provede analýzu současné komunikace s uchazeči od počátku přijímacího řízení až po zápis ke studiu a navrhne možné změny. Budou identifikovány možné problematické body v této komunikaci a navrhnuty způsoby jejich nápravy. Cílem aktivity je napomoci k úspěšnému zvládnutí přijímacího řízení a také k zvýšení počtu přijatých uchazečů, kteří se zapíší ke studiu. MI: Zpráva obsahující návrhy na změnu komunikace s uchazeči. 5 II. Výzkum a doktorské studium II.1 Profilace výzkumného zaměření pracovišť fakulty s ohledem na závěry mezinárodního evaluačního panelu z roku 2022 Evaluační zprávy, v nichž zahraniční odborníci hodnotili výzkumné aktivity a publikační výstupy pracovišť PdF MU, budou předmětem širší fakultní diskuse. Jejím cílem bude nalézt shodu na profilaci výzkumného zaměření fakulty tak, aby se posílila relevance, mezinárodní viditelnost a kvalita výzkumných výsledků. MI: Popisy výzkumných profilací pracovišť fakulty – úprava souvisejících sekcí na webových stránkách fakulty, kateder a institutů, popř. také vybraných děkanátních pracovišť. II.2 Revize struktury doktorských studijních programů na fakultě Evaluační zprávy, v nichž zahraniční odborníci hodnotili doktorské studijní programy PdF MU, budou předmětem širší fakultní diskuse. Snahou bude získat argumenty pro případnou revizi struktury studijní nabídky. Kromě fakultní diskuse se předpokládají konzultace s významnými aktéry a s odborníky v oblasti doktorských studií. MI: Souhrn argumentů umožňujících zorientovat se v otázce dalšího směřování doktorských studií na fakultě. II.3 Diferenciace a individualizace nabídky odborných aktivit pro doktorandy a doktorandky a výzkumníky a výzkumnice Cílem je zkvalitnit metodologickou přípravu doktorandů zaměřenou na kvantitativní i kvalitativní metodologii výzkumu. Rozpracování cílené a diferencované nabídky aktivit v teoreticko-metodologických tradicích (různé přístupy a způsoby práce s daty, diferenciace z hlediska oborů, potřeb zkušených vs. začínajících výzkumníků, konkurenceschopnost výzkumu v mezinárodním srovnání). Aktivity budou uspořádány do modulárního systému nabízeného napříč doktorskými programy na PdF MU. MI: Modulově uspořádané portfolio vzdělávacích aktivit v oblasti metodologie vědy a výzkumu vč. jeho zprostředkování napříč doktorskými programy. II.4 Zvýšení kompetencí výzkumných týmů v oblasti zohledňování etické a genderové dimenze ve vědě a výzkumu Zástupci a zástupkyně akademických pracovišť fakulty a výzkumných týmů a projektového oddělení budou ve spolupráci s NKC Gender a věda proškoleni v oblasti zohledňování genderové dimenze a etických aspektů výzkumu v obsahu výzkumu v souladu s požadavky národních a mezinárodních grantových agentur, např. Horizont 2020, TA ČR, GA ČR. MI: Realizované školení v oblasti zohledňování genderové dimenze v obsahu výzkumu. Projektové oddělení aktualizovalo webové stránky a je v této oblasti připraveno podpořit výzkumné týmy na PdF MU při přípravě grantových žádostí. II.5 Internacionalizace aktivit spojených s výzkumem a doktorským studiem Navazování odborné spolupráce se zahraničními institucemi, které se zabývají obdobnými výzkumnými tématy jako výzkumníci a doktorandi PdF MU. Podpora zapojení doktorských 6 studujících do nadnárodních vědeckých a odborných sítí. Posilování spolupráce se zahraničními institucemi formou pobytů a vyžádaných přednášek zahraničních odborníků a výzkumníků na PdF MU. Podpora disertačních projektů s mezinárodním rozměrem. Hledání zahraničních partnerů pro spolupráci v mezinárodních projektech. MI: Počet interakcí se zahraničními institucemi vhodnými ke spolupráci ve výzkumu a při realizaci doktorského studia. Počet zahraničních odborníků a odbornic zapojených do výzkumu a doktorského studia na PdF MU. 7 III. Internacionalizace III.1 Hledání partnerů pro krátkodobé, dlouhodobé, virtuální i kombinované mobility studujících a vyučujících se strategickými partnery v alianci EDUC a v síti ETEN Pedagogická fakulta bude i nadále podporovat virtuální a kombinované mobility, krátkodobé i dlouhodobé mobility s partnery v rámci aliance EDUC a síti ETEN za účelem posilování internacionalizace. MI: Počet a typ realizovaných mobilit. III.2 Zahájení diskusí nad možností internacionalizace se zahraničními univerzitami mimo EU Cílem bude revidovat stávající možnosti internacionalizace se zeměmi mimo EU a zahájit diskuse o nových možnostech spolupráce se zahraničními partnery. Nabízí se např. obnovení spolupráce s univerzitou v Taiwanu, jejíž zástupce navštíví PdF MU v dubnu 2023. MI: Počet nových či obnovených spoluprací. III.3 Podpora internacionalizace doma (INT@home) V návaznosti na projekt PPSŘ budou podpořeni zahraniční vyučující, kteří přijedou vyučovat na PdF MU. Záměrem je poskytnout vyučujícím i studujícím větší počet setkání se zahraničními partnery a rozvinutí dalších možných forem spolupráce (projekty, výzkum, společné publikace apod.). MI: Počet hostujících vyučujících na PdF MU. III.4 Revize mobilit neakademických zaměstnankyň a zaměstnanců Na základě zpětné vazby z HR Award bude cílem fakulty zjišťovat potřeby a možnosti neakademických zaměstnankyň a zaměstnanců k výjezdům. Tyto zaměstnankyně a zaměstnanci budou motivováni k výjezdům; po absolvování pobytu od nich bude získávána zpětná vazba ke kvalitě stáže. MI: Identifikace potřeb a možností mobilit; koncepce příprav na výjezdy. III.5 Podpora výměny zkušeností s mobilitami v nově vzniklém Intercultural corner Intercultural corner slouží k setkávání studujících a vyučujících, v rámci kterých sdílí své zkušenosti s mobilitami. Díky tomu se zvyšuje povědomí o mezinárodním rozměru PdF MU. MI: Počet setkání a tematická rozrůzněnost. III.6 Propagace fungování nového programu Education for Diversity and Inclusion V roce 2022 byl akreditován program Education for Diversity and Inclusion. V následující fázi bude propagován zejména na sociálních sítích, případně při jiných příležitostech (např. Den otevřených dveří), s cílem získat do něj studující ze zahraničí. MI: Počet uchazečů a přijatých studujících. 8 III.7 Úprava stávajících podmínek ke studiu pro platící studenty Pro studující v platících anglických programech bude nutné upravit podmínky ke studiu a specifikovat finanční požadavky. Inspirací budou příklady „dobré praxe“ z ostatních fakult MU. MI: Úprava Opatření č. 3/2021 Platba za studium ve studijních programech uskutečňovaných v cizím jazyce. 9 IV. Rozvoj fakulty a vnější vztahy IV.1 Rozvrh vyučujících Závěry šetření mezi vyučujícími v rámci HR Award poukazují na částečnou nevyrovnanost při tvorbě rozvrhu a nespokojenost s jejím výsledkem. Fakulta připravuje proškolení katederních rozvrhářů v práci s programem UniTime a stanovení závazného období pro zveřejnění podrobného fakultního harmonogramu (čtecí týdny, informační schůzky obecné, k praxím etc.). MI: Počet proškolených osob a včasné zveřejnění harmonogramu. IV.2 Proškolení akademických zaměstnanců a zaměstnankyň v oblasti prevence nevhodného jednání a genderově podmíněného násilí Zaměstnanci a zaměstnankyně fakulty budou proškoleni v oblasti nevhodného jednání a genderově podmíněného násilí. Bude tematizováno zvědomění problematiky, rozpoznání situací, v nichž k genderově podmíněnému násilí může docházet, včetně jednání v takových situacích. Školení bude realizováno ve spolupráci s Poradenským centrem MU a CERPEK. MI: Realizovaná školení k tématu. IV.3 Intenzivní školení pro vedoucí pracovišť a garanty/ky studijních programů v oblasti řešení případů neetického jednání Ve spolupráci s vedoucími pracovišť a garanty budou identifikovány potenciálně rizikové aspekty ve studijních programech (terénní výuka, fyzická dopomoc atp.) a nastavení účinné prevence. Vedoucí a garanti budou proškoleni v postupech řešení nevhodného jednání v souladu s metodikou řešení případů neetického jednání, včetně komunikace se studujícími programu/fakulty. MI: Vedoucí pracovišť a garanti/tky studijních programů jsou proškoleni, na katedrách jsou připraveny plány. IV.4 Zlepšení informovanosti akademických a neakademických zaměstnanců o záležitostech fakulty a univerzity Na základě závěrů dotazníkového šetření mezi zaměstnanými, které následovalo po dvou letech od obdržení certifikace HR Award, budou upraveny informační kanály, kterými jsou členky a členové akademické obce informováni o aktuálním dění na fakultě (dokumenty, procesy, zápisy z porad, povinnosti zaměstnance, události atd.). MI: Úprava stávajících způsobů informování akademické obce o aktuálních tématech. IV.5 Propagace Portálu pro zaměstnance Portál pro zaměstnance na PdF MU byl spuštěn a je průběžně rozvíjen. Cílem pro rok 2023 bude zejména informování zaměstnankyň a zaměstnanců PdF MU o možnostech využití Portálu. Bude také rozvíjena anglická mutace Portálu. MI: Kampaň informovanosti o Portálu, počet nových a upravených stránek anglické mutace Portálu. 10 IV.6 Kurzy pro uchazeče o studium Pro uchazeče o studium na PdF MU budou připraveny kurzy, které informují o studiu na fakultě, průběhu přijímacího řízení a organizaci Testů studijních předpokladů. Kurzy se také budou podrobně věnovat jednotlivým subtestům a ukážou vhodné strategie k řešení testů. MI: Počet seminářů a počet účastníků kurzů. IV.7 Rozvoj sociálních sítí v anglické mutaci Fakulta založí anglické profily na sociálních sítích Facebook a Instagram a tyto profily bude průběžně rozvíjet. MI: Počet příspěvků v roce 2023 a počet sledujících těchto profilů na konci roku 2023. IV.8 Využití dotačních prostředků OP JAK a dalších dotačních titulů V roce 2023 se předpokládá vypsání specifické výzvy OP JAK pro veřejné vysoké školy, které uskutečňují akreditované bakalářské a/nebo magisterské studijní programy vedoucí k získání odborné kvalifikace učitele. Cílem PdF MU je ve spolupráci s dalšími fakultami MU připravujícími učitele a učitelky připravit projekt, který v maximální možné míře podpoří rozvoj studujících jako budoucích učitelů a učitelek, akademických pracovníků i spolupráci pedagogickými pracovníky škol a školských zařízení či dalšími pracovníky podílející se na profesní přípravě budoucích učitelů a učitelek. Záměrem je i získání dotačních prostředků v rámci dalších dostupných dotačních titulů. MI: Připravený/podaný projekt OP JAK. IV.9 Podpora podávání návrhů projektů KoMUNItního fondu KoMUNItní fond je novým nástrojem MU, prostřednictvím kterého mají studující možnost podílet se na posilování společenské odpovědnosti, udržitelné infrastruktuře a zdravé společnosti v rámci MU. Cílem je propagovat tento nástroj mezi studujícími a podporovat podávání projektů jak na úrovni fakulty, tak na úrovni mezifakultní spolupráce. MI: Počet podaných projektů. IV.10 Efektivnější informování o projektových výzvách Záměrem je zpřehlednění a zefektivnění informování o projektových výzvách, a to např. formou infografiky (zpracování předběžného harmonogramu výzev na kalendářní rok), dostupnosti informací v anglickém jazyce, realizace informačních schůzek předávajících základní parametry pro výzvy, odkázání v zaslaných e-mailech na web Projektového oddělení včetně sdílení best-practice a cíleného oslovování kateder s nabídkou účastí v projektech. MI: Revize webových stránek projektového oddělení a počet informačních materiálů či schůzek. IV.11 Podpora popularizační činnosti výsledků výzkumných projektů Ve spolupráci s Úsekem marketingu a vnějších vztahů PdF MU bude posílena informovanost o výsledcích vědy a výzkumu včetně popularizačních a informativních článků, tiskových zpráv, podcastů apod. MI: Počet výstupů informačního a popularizačního charakteru. 11 V. Technicko-provozní oblast, správa instituce, infrastruktura a podpůrné činnosti V.1 Vytipování míst/ploch v rámci fakulty vhodných pro osázení zelení V návaznosti na Strategický záměr Masarykovy univerzity na léta 2021–2028 budou vytipována místa/plochy, které je možné osázet zelení a přispět tak ke zvýšení podílu zelených ploch v rámci univerzity. Zároveň mohou být v těchto prostorách, ale i jinde, postupně vytvářeny odpočinkové plochy pro studující. MI: Vytipování míst pro osázení zelení. V.2 Vybudování bezpečných cyklostojanů ve venkovních areálech PdF MU Za účelem podpory zvyšování dostupnosti tzv. čisté dopravy budou ve venkovních areálech fakulty vybudovány bezpečné cyklostojany pro zaměstnance i studující fakulty. MI: Počet umístěných cyklostojanů v areálech fakulty. V.3 Třetí etapa rekonstrukce vodovodního a odpadního potrubí a WC V budově Poříčí 7 bude realizována rekonstrukce vodovodního a odpadního potrubí a rekonstrukce WC pro ženy. Budou vybudovány nové odbočky pro filtry vody a budou nakoupeny 3 ks automatů na vodu. MI: Rekonstrukce potrubí, zrekonstruované WC pro ženy, instalace 3 ks automatů na vodu. V.4 Rekonstrukce zasedací místnosti děkanátu, pracovny děkanky a zázemí těchto místností Bude provedeno zpracování projektu stavebních úprav a interiérového vybavení pracovny děkanky, zasedací místnosti děkanátu a přilehlých místností. Následně bude vypsáno výběrového řízení na zhotovitele a projekt bude realizován. MI: Dokončení rekonstrukce prostor. V.5 Certifikace HR Award Bude připraveno Interim hodnocení, které bude následně předloženo Evropské komisi. Hodnocení shrnuje průběh implementace při plnění Akčního plánu HR Award a zpracování nového plánu pro období 2023–2025. MI: Zpracování Interim hodnocení a vytvoření Revidovaného akčního plánu na období 2023+. V.6 Přečíslování učeben Současný stav označování učeben je nepřehledný a bez vnitřní (vztah k ostatním posluchárnám) i vnější (vztah k adrese a budově) logiky. Především u nových posluchačů a posluchaček vede ke zbytečné časové zátěži při hledání, během přestávek pak k zatěžování výtahů. MI: Zjištění možností přečíslování učeben. 12 V.7 Vybudování bezbariérových toalet a úprava výtahu v budově Poříčí 7 Pro budovu Poříčí 7 bude v rámci výzvy OP JAK zpracována projektová dokumentace pro vybudování bezbariérových a genderově neutrálních toalet a také pro vybudování bezbariérového výtahu. Projekt bude zpracován ve spolupráci se střediskem Teiresiás, Investičním odborem RMU a PdF MU. MI: Zpracovaná projektová dokumentace. V.8 Realizace projektu Ph.D. Infra V rámci podpory z projektu OP JAK budou ve vhodných prostorách fakulty vybudována/rekonstruována a vybavena co-workingová místa pro studující v doktorských studijních programech. MI: Vybudovaná co-workingová místa.