STRATEGICKÉ CÍLE PEDAGOGICKÉ FAKULTY MASARYKOVY UNIVERZITY PRO ROK 2024 Posláním Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity je připravovat kvalitní budoucí vyučující, pedagogy a pedagožky (speciální i sociální) v prostředí rychle se měnící společnosti a rozvoj relevantního výzkumu a tvůrčí činnosti s cílem naplňovat společenskou odpovědnost a rozvíjet hodnoty, ke kterým se univerzita dlouhodobě hlásí: Strategický záměr PdF MU na 2021-2028 | Pedagogická fakulta MU (muni.cz) Naše sdílené přesvědčení spočívá v uvědomění si nenahraditelné role učitelů ve společnosti a v důrazu kladeném na jejich kvalitní přípravu. Cílem je připravovat ty nejlepší absolventky a absolventy a zároveň určovat trendy ve vzdělávání, jak doma, tak i v mezinárodním měřítku. Pro všechny zaměstnance a zaměstnankyně a studující chceme vytvářet prostředí, které respektuje jejich potřeby, umožňuje dosažení duševní pohody a zachování rovnováhy mezi profesním a osobním životem. Naší ambicí je, aby v roce 2028 Pedagogická fakulta MU byla: • Progresivní, mezinárodní a respektovaná instituce připravující odbornice a odborníky ve školství • Fakulta s excelentním a společensky relevantním výzkumem • Fakulta demokratická, respektující a bezpečná • Fakulta s tvůrčí a inspirativní komunitou • Fakulta společensky angažovaná, odpovědná a udržitelná • Kvalitní a náročný zaměstnavatel 2 I. Progresivní, mezinárodní a respektovaná instituce připravující odbornice a odborníky ve školství I.1 Inovace Standardu profesních kompetencí studenta učitelství PdF MU V souladu s požadavky MŠMT na absolventy a absolventky programů učitelství formulovanými v Kompetenčním rámci absolventa a absolventky učitelství inovujeme Standard profesních kompetencí studenta učitelství PdF MU. Inovace proběhne v rámci realizace projektu OP JAK MUNI 4 PREGRAD v následujících krocích: I.1.1 Ustavení pracovní skupiny SPOK PdF MU (Skupina pro Standard profesních a oborových kompetencí), která bude sestávat ze zástupců pedagogicko-psychologického modulu, oborových didaktiků a garantek a garantů programů učitelství. MI: Ustanovení pracovní Skupiny pro standard profesních a oborových kompetencí. I.1.2 Komparace Kompetenčního rámce MŠMT a Standardů profesních kompetencí PdF MU a formulace závěrů a doporučení pro inovaci/adaptaci Standardu. MI: Vydané doporučení pro inovaci Standardu profesních kompetencí studenta učitelství PdF MU. I.1.3 Inovace Standardu profesních kompetencí studenta učitelství PdF MU v návaznosti na výsledky komparace a závěrů formulovaných SPOK PdF MU (viz 1.2). MI: Inovovaný Standard profesních kompetencí studenta učitelství, který vychází z konsensu odbornic a odborníků napříč programy a odpovídá požadavkům MŠMT. I.2 Internacionalizace jako integrální součást studia, výuky a mezinárodního rozměru fakulty V souladu se Strategickým záměrem PdF MU na léta 2021–2028 budeme posilovat mezinárodní rozměr výuky a výzkumu na fakultě (využitím spolupráce v rámci sítí ETEN, EDUC a Haag Network; podporou implementace COIL a výukových metod podporujících internacionalizaci ve studijních programech) a otevírat fakultu většímu množství zahraničních zájemců o spolupráci na poli výuky, vědy, výzkumu a projektové činnosti. I.2.1 Propagace fakulty, jejích internacionalizačních aktivit, výzkumného portfolia a cizojazyčných programů v zahraničí. MI: Rozvoj sociálních sítí a webových stránek cizojazyčných programů v angličtině, etablování Oddělení internacionalizace a navázání spolupráce s Oddělením vnějších vztahu a marketingu na PdF MU. I.2.2 Zkvalitnění podpory přijíždějících a vyjíždějících studujících a aktualizace souvisejících dokumentů. 3 MI: Dotazníkové šetření mezi studujícími po ukončení mobility s cílem identifikovat bariéry v rámci mobilit. MI: Příprava koncepce Buddy podpory pro vyjíždějící, zahraniční studující a zaměstnance. MI: Revize Směrnice O individuálním studijním plánu studentů PdF MU při výjezdu do zahraničí 4/2015 a příprava změny smluv Erasmus+ z katederních na fakultní. I.3 Adaptace fakulty na nový Studijní a zkušební řád MU V průběhu roku vstoupí v platnost nový Studijní a zkušební řád MU. Je třeba zajistit hladký přechod na nový předpis, a to na několika úrovních (studijní oddělení; vyučující; studující). Nezbytná bude zejména informační činnost – metodická podpora a výklad nových ustanovení Studijního a zkušebního řádu. MI: Informační materiály a akce k tématu nový Studijní a zkušební řád pro diverzifikované cílové skupiny. I.4 Transformace programů CŽV na novou legislativu a posílení propagačních kampaní směrem k zájemcům, účastníkům i absolventům CŽV Od podzimu 2023 je v účinnosti nová legislativa pro CŽV, zejména vyhláška č. 317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků; staré akreditace skončí nejpozději v únoru 2025. Na jaře 2024 vstoupí v platnost také nová univerzitní legislativa, včetně nového Řádu pro CŽV, implementujícího mj. požadavky na microcredentials. Proto v oblasti CŽV podnikneme následující kroky: I.4.1 Příprava nových akreditací programů CŽV akreditovaných u MŠMT, resp. příprava programů a kurzů CŽV dle vnitřních předpisů. MI: Úspěšně akreditované programy CŽV u MŠMT, resp. programy a kurzy CŽV vytvořené v souladu s novými předpisy MU. I.4.2 Příprava plánu a předpisu pro převedení účastníků CŽV ze zanikajících akreditací, resp. převedení účastníků CŽV do nově akreditovaných programů. MI: Fakultní plán a předpis pro převedení účastníků CŽV do nově akreditovaných programů; úspěšné převedení účastníků. I.4.3 Posílení propagace programů a kurzů CŽV: možnosti vidíme zejména v synergii nového oddělení marketingu a vnějších vztahů s Centrem CŽV PdF MU, konkrétně např. v cílenějším oslovování potenciálních účastníků CŽV, vytvoření silnějších vazeb s aktuálními účastníky a udržování pravidelného kontaktu s absolventy CŽV. MI: Vývoj počtu účastníků v programech a kurzech CŽV. I.5 Nový Pokyn děkanky ke zpracování závěrečných prací V souvislosti s dlouhodobým akcentem PdF MU na kvalitu závěrečných prací a studentský výzkum (Strategický záměr PdF MU 2021–2028), připravovanými Rámcovými požadavky na regulované profese MŠMT a v souvislosti s dalšími organizačními a administrativními 4 změnami a výzvami (nástroje na vyhledávání plagiátů, AI apod.) vydá fakulta nový pokyn k postupu zadávání, tvorbě a obhajobě závěrečných prací na PdF MU. MI: Vydaný Pokyn děkanky k realizaci závěrečných prací. I.6 Příprava koncepce klinické školy V roce 2024 bude na základě široké diskuse rozpracována koncepce klinické základní školy jakožto instituce umožňující úzkou spolupráci mezi různými skupinami vzdělavatelů budoucích učitelů a současně jako prostředí propojujícího základní a vysoké školství a čerpajícího ze silných stránek obou. Vycházet budeme z inspirace získané prostřednictvím spolupráce s klinickou školou Pädagogische Hochschule Wien v Rakousku. MI: Navázaná spolupráce se zahraniční klinickou školou a rozpracovaná koncepce fakultní školy. II. Fakulta s excelentním a společensky relevantním výzkumem II.1 Posílení excelence, společenské relevance a orientovanosti na praxi ve výzkumu Fakulta stojí před výzvou profilovat svůj výzkum tak, aby vykazoval vyšší míru společenské relevance a současně byl viditelný na mezinárodní vědecké scéně. Tato ambice vyvolává potřebu rozvíjet výzkum v řadě směrů. Pro rok 2024 mezi ně patří následující: II.1.1 Profilace výzkumného zaměření fakulty s ohledem na excelenci, společenskou relevanci a orientovanost na praxi: Postupně budou upravována a napříč fakultou sdílena výzkumná zaměření pracovišť. Budeme věnovat pozornost posílení spolupráce s aplikační sférou a rozvoji specifické metodologie výzkumu orientovaného tímto směrem. MI: Výzkumné sympozium zaměřené na výzkumné profily pracovišť PdF MU. II.1.2 Příprava a realizace projektů strategického významu: Na fakultě bude zahájena realizace projektu OP JAK MUNI 4 PREGRAD, jenž by měl podpořit reformu přípravy učitelů a učitelek v ČR (viz bod I.1). Během roku 2024 očekáváme vypsání i dalších strategických projektových výzev (např. OP JAK Pedagogický výzkum), do kterých by fakulta měla vstoupit. MI: Připravený/podaný projekt strategického významu. II.2 Pokračování v revizi doktorských studií na PdF MU a v rozvíjení systému podpory studujících v doktorských programech a postdoků V návaznosti na přípravné kroky z roku 2023 bude pokračovat revize doktorských studijních programů se zaměřením na přípravu akreditačních materiálů nově koncipovaných programů a posílení mezioborové spolupráce v doktorských studiích. Stanoveny jsou následující cíle: 5 II.2.1 Pokračování v revizi doktorských studií: v návaznosti na přípravné kroky z roku 2023 budou aktivity zaměřeny na související akreditační procesy. Budou připraveny žádosti o změny v akreditacích dotčených programů a budou předloženy k projednání odpovídajícím grémiím (AS PdF MU, VR PdF MU, RVH MU). MI: Žádosti upravených doktorských studií připravené k odeslání do akreditačních procesů. II.2.2 Zacílení aktivit (Post)doktorandské školy na podporu týmového a mezioborového výzkumu (zejména v doktorských studiích): dojde k realizaci aktivit stimulujících výzkum v širších mezioborových týmech jdoucích napříč doktorskými studii a pracovišti PdF MU. Týmy spolupracujících doktorandů a doktorandek i zkušenějších výzkumníků a výzkumnic budou podporovány expertízou zvenčí (přizvání významných odborníků mimo MU do konzultační a supervizní role). MI: Ustavené mezioborové výzkumné týmy, realizovaná setkání týmů s přizváním expertízy vně MU. III. Demokratická, respektující a bezpečná fakulta III.1 Podpora well-beingu studujících a zaměstnaných a zviditelnění podpůrných a preventivních mechanismů na fakultě a univerzitě Ve spolupráci s Poradenským centrem MU, CERPEK a externími organizacemi připravíme informační kampaň a aktivity směřující na podporu well-beingu (copingové strategie, mindfulness apod.) a podporu bezpečného prostředí na fakultě a univerzitě (kontaktní osoby, metodika řešení nevhodného jednání, metodika pro řešení krizových situací, pokračující školení “prevence genderově podmíněného násilí”). MI: Realizovaná informační kampaň a workshopy zaměřené na well-being a podporu bezpečného prostředí na fakultě. III.2 Zpracování genderového reauditu a Plánu genderové rovnosti na další období Ve spolupráci s externí expertní organizací NORA zpracujeme reaudit zaměřený na posilování genderové rovnosti v instituci. V návaznosti na závěry auditu připravíme akční plán na další období MI: Zpracovaný genderový re/audit a Plán genderové rovnosti na PdF MU na období 2024– 2028. III.3 Zapojení akademické obce do tvorby harmonogramu a průběhu akademického roku V reakci na opakující se podněty ke změně harmonogramu akademického roku a zařazení celofakultních informačních schůzek a akcí chce fakulta zapojit do tvorby harmonogramu širší 6 akademickou obec. Prostřednictvím vedoucích pracovišť zjistí preference vyučujících k rozložení akademického roku. MI: Dotazník k harmonogramu a jeho vyhodnocení. IV. Fakulta s tvůrčí a inspirativní komunitou IV.1 Revize kritérií fakultních škol a fakultních zařízení a rozvoj společenství praxe V první polovině roku 2024 revidujeme kritéria hodnocení fakultních škol a fakultních zařízení, která následně promítneme do aktualizace opatření děkana č. 4/2018 Statut klinické školy, Statut fakultní školy a Statut fakultního zařízení Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity. Ke konci roku 2024 končí platnost statutu fakultní školy a fakultního zařízení aktuálnímu seznamu škol a zařízení, kterým ne/bude v souladu s revidovanými kritérii tento statut obnoven. Dalším školám může být statut nově přiznán. I nadále budeme s fakultními školami a zařízeními rozvíjet společenství praxe, optimalizovat nabídku kurzů pro provázející učitele i podněcovat síťování a sdílení dobré praxe mezi zapojenými školami a zařízeními a jejich vyučujícími. MI: Revize kritérií fakultních škol promítnutých do aktualizace opatření děkana č. 4/2018. IV.2 Vytvoření koncepce centralizovaného řízení praxí Praxe tvoří nedílnou součást pregraduální přípravy pedagogických pracovníků. Jejich administrace je však rozdělena do dílčích pracovišť napříč fakultou, což znesnadňuje jejich řízení a spolupráci aktérů zapojených do realizace praxí. Proto budeme hledat cesty pro efektivnější a transparentnější systém fungování praxí, a to jak pro provázející učitele, tak pro akademiky i studující. MI: Vytvořený návrh koncepce nového oddělení praxí. IV.3 Budování odpočinkových a co-workingových zón pro studující Bude realizována úprava části dvora na odpočinkovou plochu s napojením na schodiště vedoucí do budovy a kavárny PdF MU. Bude upraven povrch, příjezdová komunikace, doplněn stávající mobiliář, rozšířena zeleň, stojany na kola. Budou vytvořeny další odpočinkové zóny pro studující na Poříčí 7. MI: Úprava dvora Poříčí 31, zpřístupnění terasy ve 2. NP Poříčí 7 a vytvoření klidové zóny. IV.4 Realizace projektu Ph.D. Infra – sdílená místa pro Ph.D. studující V rámci podpory z projektu OP JAK budou ve vhodných prostorách fakulty vybudována/rekonstruována a vybavena co-workingová místa pro studující v doktorských studijních programech. MI: Vybudovaná co-workingová místa pro studující Ph.D. programů. 7 IV.5 Zapojení participativní pracovní skupiny děkanky do naplňování společenské role fakulty Studující spolu se zaměstnankyněmi a zaměstnanci tvoří hlavní a nezbytnou součást fakultního života a mohou se podílet na klíčových tématech a řízení fakulty. Nově vytvořená participativní skupina jako součást Rozšířeného kolegia děkanky bude navrhovat podněty v rámci témat spojených s tzv. společenskou rolí univerzity, tj. projekty primárně zaměřené na společenskou odpovědnost, dále na témata spojená s důrazem na udržitelnost, na oblast zelených/živých ploch v prostorách a okolí fakulty, bezodpadového hospodaření a symbiózu s přírodou, dále na sportovní a pohybové aktivity a oblast umělecké a popularizační činnosti. MI: Počet podaných podnětů k realizaci. V. Společensky angažovaná, odpovědná a udržitelná fakulta V.1 Revitalizace Ústřední knihovny PdF MU V rámci podpory z projektu IROP bude modernizováno zastaralé technické vybavení, zvýšen uživatelský komfort úpravou zázemí a snížena energetická náročnost provozu knihovny výměnou zářivkových systémů osvětlení za LED technologii. MI: Pořízení IT techniky a dalšího technického vybavení (vč. knižního skeneru), obnova zázemí (obměna lavic, židlí, stolních lamp atd.), pořízení LED technologií. V.2 Zkvalitnění pracovního prostředí fakulty s důrazem na ekologii a zdravý životní styl Pro zkvalitnění prostředí fakulty bude vytvořeno základní zázemí pro udržitelnou dopravu na fakultu (pumpička na kolo dobudovaná ke stojanům), dále budou rozšířeny zelené plochy a vytvořeno zázemí pro podporu pohybových aktivit zaměstnanců a studujících fakulty. MI: Vytvoření minimálního zázemí pro cyklodopravu (stojany, pumpička, nářadí); nové odpočinkové zóny; podpora pohybových aktivit. VI. Kvalitní a náročný zaměstnavatel VI.1 Zpracování návrhu řešení nového orientačního systému fakulty Zpracování řešení nového orientačního systému s ohledem na specifické potřeby fakulty, vč. přípravy projektové dokumentace se zaměřením na logické číslování učeben z pohledu nově nastupujících studentek a studentů, i lepší orientace nově nastupujících zaměstnanců. MI: Zpracování projektové dokumentace. 8 VI.2 Zkvalitňování a modernizace prostor fakulty VI.2.1 Rekonstrukce prostor stávajícího studijního oddělení PdF MU V rámci schválené reorganizační změny a vzniku Oddělení vnějších vztahů a marketingu a Oddělení zahraničních vztahů a internacionalizace je nutná rekonstrukce kancelářských prostor v 1. NP Poříčí 7 a vybudování odpovídajícího zázemí nejen v rámci dvou vzniklých oddělení, ale i v rámci studijního oddělení s cílem zdůraznění proklientského přístupu ke studujícím a zajištění většího komfortu pro studující i studijní referentky. MI: Rekonstrukce daných prostor fakulty. VI.2.2 První etapa rekonstrukce vodovodního a odpadního potrubí a WC V budově Poříčí 7 v 1. PP bude realizována rekonstrukce vodovodního a odpadního potrubí vč. nové přípojky vody a vybudování WC a sprch pro zaměstnance fakulty. MI: Rekonstrukce potrubí a vybudování WC a sprch. VI.2.3 Doplnění vnějších žaluzií budovy Poříčí 31a Pro zkvalitnění pracovního prostředí bude v budově Poříčí 31a (CVIDOS) realizováno doplnění vnějších žaluzií na všechna okna východní fasády dané budovy. MI: Osazení vnějších žaluzií. VI.3 Zvýšení flexibility organizace pracovní doby osob na neakademických pozicích Přechod na čtyři dny home office u vybraných neakademických pozic a implementace novely Zákoníku práce týkající se možností organizace pracovní doby u osob pečujících o dítě a jiné závislé osoby. MI: Zaměstnané osoby seznámeny s možnostmi, jejich využití zaměstnanými osobami, implementace do relevantních vnitřních norem a směrnic.