Vyhodnocení plnění dlouhodobého záměru Pedagogické fakulty MU za r. 2013 Josef Trna a kol. Bakalářské a magisterské studium, celoživotní vzdělávání (prod. V. Richter, prod. J. Šibor) ■ Fakulta bude nadále usilovat o zvyšování kvality vzdělávání v souladu s aktuálními potřebami, jež vycházejí z národních i evropských požadavků na učitelské a další pedagogické profese. Případné nové studijní programy a obory se připraví v souladu s aktuální národní vzdělávací politikou a potřebami pedagogické praxe a trhu práce. S Od fakultou pozvané návštěvy pracovní skupiny AK MSMT v r. 2011 je prodloužena platnost akreditace většiny studijních programů do roku 2017. ■ Fakultní strategií je nezvyšovat celkový počet studentů. Z ekonomického hlediska půjde o udržení optimálního počtu v prezenční a kombinované formě studia. ■f Tato strategie byla uplatněna již v roce 2011 a v roce 2012 v souladu s postupem RMU při stanovení limitů počtu studentů stanovených MSMT - došlo k poklesu počtu studentů. S V souvislosti se zajištěním kvantitativních indikátorů projektu CVIDOS nebylo možné zcela vyhovět strategii MU snižování počtu studentů v roce 2013. V návaznosti najednání MU s MSMT o úpravě indikátorů CVIDOS předpokládáme synchronizaci požadavků MU a MSMT v následujícím období. ■ Budeme usilovat o rozšíření programů a kurzů celoživotního vzdělávání (dále jen CZV) s cílem zvýšit počet jeho účastníků, přičemž je nutné vycházet z požadavků praxe a zákonných norem. ■f Programy CŽV nově nabízené v roce 2013: • Lektorství cizího j azyka - anglický j azyk • Učitelství pro mateřské školy ■f Kurzy CŽV nově nabízené v roce 2013: • Vodní turistika • Netradiční pohybové aktivity pro děti mladšího školního věku • Aquaaerobic • Kurz pro lektory a managery ve firmách S PdF v roce 2013 získala institucionální akreditaci Ministerstva práce a sociálních věcí k poskytování CZV v rámci vzdělávání dle Zákona 108/2006 Sb. o sociálních službách. ■ Dokončíme akreditaci studijních oborů také v kombinované formě studia, abychom uspokojili měnící se vzdělávací potřeby uchazečů. ■f Celkem realizujeme 78 akreditovaných B, M a N studijních oborů; 37 oborů v prezenční formě má svůj ekvivalent ve formě kombinované; 2 obory výhradně jsou v kombinované formě. Strategie doplnění akreditace studijních oborů v kombinované formě studia byla modifikována v souvislosti s výrazně klesajícím zájmem o studia VVP v této formě. ■ Dojde k racionálnímu snížení kontaktní výuky s využitím kvalitních distančních opor studia, především s využitím technologií LMS IS, LMS Moodle. S Plnění úkolu probíhá průběžně, vzhledem k charakteru výuky j sou možnosti limitovány. ■ Provedeme revizi studijního katalogu v ISu MU s cílem redukovat velký počet předmětů (inovace, slučování předmětů, rušení duplicit). S Probíhá průběžně; aktuální pokračování při přípravě Katalogu na 14/15. Příklady: sloučení kódů některých předmětů (často volitelných, ale nejen těch) napříč typy, někdy i formami studia (katedry ALJ, FJL, NJL, SpP); odlehčuje objem předmětů v katalogu, zjednodušuje práci v ISu (rozvrhování, vypisování zkušebních termínů, evidence výsledků aj.). Pilotně proběhlo zavedení modulového studijního plánu na KFCHO. Od akademického roku 2014/2015 připravuje modulový systém i KNJ. ■ Zaměříme se na další zvyšování kvality závěrečných prací vytvářením podmínek pro výzkumné aktivity (ale též odborné, umělecké, didaktické aj.). 1 S V návaznosti na aktuální metodické pokyny SO RMU připravujeme aktualizaci vnitřních norem (závěrečné práce, SZZ). ■ Provedeme revizi všech typů a forem studentských praxí a vytvoříme komplexní systém praktické profesní přípravy a rozvoje klíčových kompetencí budoucích absolventů. S Je připraven a postupně od PS 2013/2014 realizován nový systém praxí prostupující všechny ročníky bakalářského i navazujícího Mgr. studia. V PS 2013/2014 byl nový systém praxí realizován pro dvou-oborová navazující magisterská studia v prezenční formě. Na základě zpětné vazby aktérů (studenti, učitelé PdF, ředitelé a učitelé partnerských škol) bude tento systém pro využití od dalšího semestru modifikován. ■ Dlouhodobá prostorová stísněnost se sníží maximálním využitím časových a prostorových možností fakulty při tvorbě rozvrhu, a to zavedením jeho elektronické tvorby. Bude i nadále realizováno rozšiřování kapacit učeben a jejich unifikované vybavení didaktickou technikou. S Elektronická tvorba rozvrhu je realizována a průběžně zdokonalována. Rezervy zůstávají v míře a schopnosti využívání možností, které rozvrhový univerzitní program UniTime rozvrhářům nabízí. Optimalizaci prostorových dislokací lze očekávat se zprovozněním budovy CVIDOS od PS 2014/2015. ■ Budeme pokračovat v zavádění studijních programů nebo jejich částí v cizím jazyce. Je třeba rozšiřovat společné programy v mezinárodní síti vysokých škol, včetně nárůstu aktivních i pasivních mezinárodních výukových mobilit jak studentů, tak i akademických pracovníků. ■f Již druhým rokem realizujeme výuku v cizojazyčných programech. V akademickém roce 2013/2014 evidujeme 4 aktivní studenty (k 22. 1. 2014). Na PdF studuje v B, M, N, D programech 36 osob (k 22. 1. 2014) s cizí státní příslušností (mimo SR). V kalendářním roce 2013 evidujeme 155 mobilit studentů. ■ V rámci jazykové přípravy se zaměříme na rozvoj odborného jazyka. Budeme podporovat inovace zaměřené na výuku odborných předmětů v cizím jazyce a na spolupráci učitelů odborných předmětů s učiteli cizího jazyka vycházející z principů metodiky CLIL (Content and Language Integrated Learning - integrovaná výuka jazyka a odborného předmětu). ■f CJV modifikuje obsah kurzů s ohledem na oborové zaměření frekventantů (lexikum), je formulován cíl: v každém oboru učit jeden předmět v cizím jazyce, což je realizováno především ve volitelných předmětech. ■ Fakulta propracuje marketingový systém tak, aby se ještě více přiblížila školskému terénu a byla schopna reagovat na jeho aktuální poptávku především v oblasti dalšího vzdělávání učitelů (kariérní řád). S Asociace děkanů PdF ČR řeší začlenění pedagogických fakult do kariérního systému na úrovni státních orgánů. Mluvčím Asociace děkanů v této problematice je děkan J. Trna. V roce 2013 se pracovníci fakulty (doc. M. Píšová, doc. T. Janík) aktivně zúčastnili řešení přidruženého NPI Kariéra. ■ Budeme optimalizovat stipendijní programy PdF MU s cílem motivovat studenty k výbornému prospěchu a tvůrčím aktivitám. Nově zavedeme stipendijní program na podporu nadaných studentů z rozvojových zemí. S V roce 2013 došlo k inovaci všech stipendijních programů. Struktura devíti stipendijních programuje vyhovující, osvědčil se zejména program na podporu talentovaných studentů DSP, Prezentace výsledků tvůrčí činnosti a Reprezentace fakulty a univerzity (motivace k výbornému prospěchu a tvůrčím aktivitám). Vzhledem k nižším příjmům stipendijního fondu v roce 2013/2014 bylo přistoupeno k alokaci finančních prostředků zvlášť pro každý ze stipendijních programů, tak aby příjmy a výdaje fondu byly vyrovnané. Nadaní studenti z rozvojových zemí mohou být podpořeni v rámci stipendijního programu Mimořádné stipendium. ■ Pro další udržitelný rozvoj fakulty a vzhledem k ekonomickým aspektům bude nutné zavedení standardizace výukového zatížení pracovišť a akademických pracovníků. ■f V roce 2013 byla zahájena pilotáž fakultního Výkonového lístku a celouniverzitního systému EVAK, nástrojů pro standardizaci výukového zatížení pracovišť a akademických 2 pracovníků. Po prvních dobrých zkušenostech se systémem na Institutu výzkumu inkluzívního vzdělávání a Katedře anglického jazyka budou nástroje v roce 2014 standardně zařazeny do systému řízení na PdF MU. ■ Vzhledem k rostoucímu počtu studentů se specifickými nároky, zejména studentů s tělesným a smyslovým postižením, se zaměříme na odstraňování bariér přístupu ke vzdělávání. Cílem bude odstranění zbývajících architektonických bariér, přizpůsobení veřejných prostor a učeben potřebám studentů se specifickými potřebami a vytvoření jednotného orientačního systému v budovách PdF MU s důrazem na propojení vizuálního ataktilního systému. S Byl vybudován výtah na Poříčí 7 a renovován výtah na Poříčí 31. S V roce 2013 proběhlo ve spolupráci se střediskem Teiresiás hodnocení orientačního systému ve stávajících i nově budovaných prostorách PdF. Současný stav byl vyhodnocen jako nevyhovující. Byl vytvořen návrh orientačního systému, který bude využit standardně ve všech prostorách PdF. V současné době se dokončuje jeho realizace v budově Poříčí 31a v rámci projektu CVIDOS. Následně bude rozšířen do ostatních budov PdF. Výzkum, vývoj a umělecká činnost, doktorské studium (prod. M. Vítková, prod. S. Hanušova) ■ Konkrétněji bude vyprofilován oborový a oborově didaktický výzkum na jednotlivých pracovištích i u jednotlivých akademických pracovníků. ■f V návaznosti na ukončený výzkumný záměr Škola a zdraví pro 21. století (MSM0021622421, řešitel prof E. Rehulka) bylo připraveno založení (od 1. 1. 2014) nového institutu: Institut výzkumu školy a zdraví (vedoucí: prof PhDr. E. Rehulka, CSc). Obdobně končí přípravy založení Institutu výzkumu sociálního rozvoje osobnosti a multikulturní výchovy (doc. PhDr. J. Němec, Ph.D.), jehož založení se plánuje v první polovině roku 2014. ■ Vedení fakulty bude usilovat o stanovení standardu pracovní zátěže v oblasti tvůrčí činnosti akademických pracovníků. Tvůrčí činnost pracovníků i pracovišť fakulty bude systematicky plánována a evaluována v souladu s Kariérním řádem MU. ■f V roce 2013 byla zahájena pilotáž fakultního Výkonového lístku a celouniverzitního systému EVAK, nástrojů pro standardizaci pracovní zátěže akademických pracovníků. Tyto nástroje kromě výukového zatížení zachycují také tvůrčí činnost akademických pracovníků. Plánování a evaluace tvůrčí činnosti probíhá také v rámce každoročních evaluačních pohovorů pracovníků s vedoucími pracovišť v rámci systému ISO. ■ Pracovníci fakulty budou systematicky připravovat výzkumné projekty a předkládat je ve významných domácích a zahraničních grantových programech s organizační podporou fakulty. S Pedagogická fakulta nyní řeší celkem 13 projektů GACR, 11 projektů specifického výzkumu, 8 projektů Fondu rozvoje vysokých škol, 13 projektů OPVK, 7 mezinárodních projektů (včetně 7. RP - doc. J. Trna) a jeden mezioborový grant MU. ■ Výzkum, vývoj a umělecká činnost se vedle oborových témat orientují na didaktickou problematiku s cílem zvýšit prestiž oborově didaktického výzkumu a vývoje. Fakulta se bude zřetelněji orientovat na problematiku výzkumu v oblasti didaktiky, kurikula a inkluzívního vzdělávání. Koordinační roli v oborově didaktickém a kurikulárním výzkumu a vývoji převezme Institut výzkumu školního vzdělávání, v inkluzívním vzdělávání Institut výzkumu inkluzívního vzdělávání. Důležitým úkolem je vytvořit podmínky pro zkvalitnění tvůrčí spolupráce v návaznosti na týmovou práci ve výzkumných záměrech (MSM002162443). ■f Bylo připraveno převzetí koordinační role ve výzkumu inkluzívního vzdělávání po ukončení výzkumného záměru Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání ke dni 31. 12. 2013 (MSM0021622443, řešitelka prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.) Institutem výzkumu inkluzívního vzdělávání a Institutem výzkumu školy a zdraví. S Tento úkol je jedním ze základních cílů činnosti ľVSV a IPVI. ■ Za nezbytné považujeme zvýšení kvantity a kvality tvůrčí činnosti fakulty i prezentaci výzkumných výsledků a zlepšení jejich ohlasu v ČR i zahraničí. Pravidelným vzděláváním pověřených zástupců kateder pracovníky oddělení VaV a vnějších vztahů se zvýší informovanost o předpisech týkajících se 3 vykazování tvůrčí činnosti a jejího hodnocení zejména na úrovni RVVI s cílem orientovat autory při publikování odborných výsledků na prestižní a více hodnocené výstupy. Tentýž cíl bude sledovat také vnitřní evaluace tvůrčí činnosti, která však zohlední i specifika fakulty (umělecká činnost, zaměření na vývoj a inovaci pro pedagogickou praxi). Výsledky vnitřní evaluace tvůrčí činnosti budou i nadále promítnuty do motivace pracovišť i jednotlivých akademických pracovníků. S Jsou realizovány pravidelné schůzky a školení T-zástupců (specialisté kateder na tvůrčí činnost) se zaměřením na správnou orientaci autorů při zveřejňování svých výsledků v publikačních zdrojích a při jejich správném vykazování v ISu. Schůzky jsou otevřené i všem dalším zájemcům o danou problematiku včetně doktorandů. V průběhu roku 2013 se uskutečnily čtyři schůzky 17. 1. 2013 (proškoleno 24 osob), 20. 2. 2013 (21 osob), 7. 10. 2013 (25 osob) a 30. 10. 2013 (22 osob). Celkem bylo tedy proškoleno 92 osob; dalším zájemcům z řad pracovníků a doktorandů PdF i proškoleným T-zástupcům jsou na dokumentovém serveru IS MU k dispozici též zápisy z těchto porad. Poslední z uvedených schůzek byla věnována podrobnému výkladu nové Metodiky hodnocení výsledků výzkumných organizací a hodnocení výsledků ukončených programů (platné pro léta 2013 až 2015). S V průběhu roku 2013 se uskutečnila školení určená především doktorandům (ale i akademickým pracovníkům) zaměřená na problematiku publikování a tvůrčí činnosti, jako např. seminář Mgr. Petra k problematice repozitáře, seminář k citačnímu manažeru CitacePro (PhDr. Krčál), k vyhledávání v elektronických zdrojích (Mgr. Rybářova). Každého z těchto seminářů se zúčastnilo 15-20 osob. S Rozbory výsledků hodnocení RVVI z pohledu PdF MU až do úrovně pracovišť a jednotlivců a jejich vzájemného porovnání, resp. porovnání výsledků jednotlivých fakult MU i jednotlivých PdF v ČR a dále i vykázaných výsledků v IS MU (Brno) jsou k dispozici v DS IS MU. Výsledky hodnocení RVVI byly podkladem pro individuální finanční ohodnocení pracovníků a budou též podkladem pro tvorbu rozpočtu fakulty. S Za účelem podpory kvalitních výsledků TC a jejich umisťování v kvalitních publikačních zdrojích fakulta autorům ze zdrojů specifického výzkumu hradí (nemají-li jiný zdroj) publikační náklady a příp. náklady jazykových korektur. ■ Cíleně budeme zvyšovat odbornou kompetenci pracovníků oddělení VaV a vnějších vztahů, aby byli schopni zajišťovat maximální podporu v oblasti vykazování a hodnocení tvůrčí činnosti. Fakulta iniciuje úpravu aplikace Publikace v Informačnímu systému MU za účelem snadnějšího a bezchybného vykazování výsledků tvůrčí činnosti a tím sníží chybovost záznamů a procento jejich vyřazení na úrovni poskytovatelů a RVVI. Tím zvýší bodové ohodnocení fakulty, jež se odrazí ve finanční dotaci, resp. maximální eliminaci případných finančních sankcí za chybné vykázání výsledků. S Oddělení VaV fakulty je ve stálém kontaktu s pracovníkem RMU (Mgr. Petr), jehož prostřednictvím vznáší náměty pro úpravu aplikace Publikace v IS MU a současně s ním řeší a konzultuje metodické otázky vykazování tvůrčí činnosti pracovníků fakulty. ■ Studenti doktorských studijních programů budou systematičtěji a efektivněji zapojováni do fakultního výzkumu formou stipendijních programů, prostřednictvím projektů specifického výzkumu a programu rektora. Podporu vyžaduje i studentská účast na vědeckých a odborných konferencích, stejně tak studentské soutěže a jejich umělecká činnost. Fakulta naváže na dosavadní strategii k internacionalizaci studia v doktorských studijních programech a vytvoří podmínky pro zvýšení jeho kvality. S Studenti, zejména doktorandi, jsou dle možností jednotlivých pracovišť zapojováni do práce na projektech, resp. do řešitelství projektů. S Pedagogická fakulta nyní řeší jedenáct projektů specifického výzkumu se zapojením studentů do výzkumné a odborné práce. S Účast studentů na vědeckých a odborných konferencích fakulta podporuje vyhlášením stipendijního programu Prezentace výsledků tvůrčí činnosti, jehož smyslem je podpora aktivní účasti studentů na českých i zahraničních odborných akcích jako jsou semináře, 4 konference, kongresy, workshopy apod. spojené s prezentací vlastních výzkumných zjištění, uměleckých, vzdělávacích a dalších odborných aktivit. ■f Studenti mohou využít při výjezdech na zahraniční nebo domácí stáže a pobyty i finance ze stipendijního programu Podpora studijních pobytů. V roce 2013 bylo z tohoto fondu podpořeno 15 doktorandů celkovou částkou přesahující 176 tis. Kč. S Pro výjimečně nadané studenty doktorských studijních programů je vyhlášen stipendijní program Podpora talentovaných doktorandů. Smyslem programu je podpora těchto studentů a vytvoření finančních podmínek pro jejich plné zapojení do excelentních výzkumných úkolů. V roce 2013 bylo do programu zapojeno 7 doktorandů. S Od podzimního semestru ak. roku 2013/14 studuje v rámci mobilitního programu Erasmus Mundus DSP Specializace v pedagogice, obor Didaktika cizího jazyka (41etý program) J. G. E. Abarca (student ze Salvadoru). ■ Počet studentů DSP se zvýší akreditováním dalších studijních programů a oborů, a to při zachování náročnosti studia. S Fakulta na základě souhlasného stanoviska Akreditační komise ze dne 6. května 2013 k žádosti o rozšíření DSP Pedagogika o obor Sociální pedagogika získala akreditaci MSMT ČR do 31. 5. 2017 pro prezenční i kombinovanou formu čtyřletého studia. ■ K rozvoji infrastruktury pro výzkum by měl výrazně přispět projekt předložený do strukturálních fondů EU OP VaVpI vytvořením Centra výzkumných institutů a doktorských studií (CVIDOS). To by mělo zajistit optimální podmínky pro vědeckou výchovu mladých a perspektivních akademických pracovníků a bude integrovat veškeré informační zdroje (knihovnu, studovnu, ICT), které jsou nezbytnou podmínkou pro samostudium a tvůrčí rozvoj studentů. Práce Centra bude navazovat jak tematicky, tak personálně na ukončené nebo dobíhající klíčové projekty fakulty Centra základního výzkumu školního vzdělávání (spolupráce s Pedagogickou fakultou Univerzity Karlovy) a výzkumných záměrů Škola a zdraví pro 21. století a Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. S Vybudováním moderní infrastruktury CVIDOS, která bude integrovat veškeré informační zdroje (knihovnu, studovnu, ICT), což je nezbytnou podmínkou pro samostudium a tvůrčí rozvoj výzkumných pracovníků a studentů, budou zajištěny optimální podmínky pro vědeckou výchovu mladých a perspektivních akademických pracovníků. V průběhu samotné výstavby byly založeny již tři výzkumné instituty a další dva budou založeny v průběhu roku 2014. Vnější vztahy (prod. S. Hanušova) ■ Usilujeme o rozvoj komunikace s veřejností a potenciálními studenty všech forem studia. S V průběhu roku 2013 byl spuštěn Facebook Pedagogické fakulty, který bude dále profilován ve spolupráci s Odborem vnějších vztahů RMU. ■f Byla zprovozněna centrální informační adresa info@ped.muni.cz. S Pro snadnější komunikaci se studenty PdF MU pobývajícími v zahraničí (na stážích a studijních či pracovních pobytech) a zahraničními uchazeči o studium na naší fakultě byl zřízen účet Skype s názvem, Faculty of EducationMasaryk Universitylvana Hovorakova', který je k dispozici denně od 8:00 do 16:00 hod. Kontakt je uveden na webových stránkách fakulty v sekcích ,vnější vztahy' a ,Information for International Applicants'. S Byl připraven nový webdesign internetových stránek jednotlivých kateder Pedagogické fakulty navazující na jednotný vizuální styl MU a PdF. S Byl vydán časopis Prvákoviny, určený pro studenty prvních ročníků i zájemce o studium a informační brožura pro zájemce o přijímací řízení. S Byly zřízeny veřejně přístupné výlepové plochy pro studenty i veřejnost. S Fakulta se zúčastnila veletrhu Gaudeamus a pořádala den otevřených dveří a speciální den otevřených dveří. 5 ■ Bude rozvíjena síť fakultních škol s novými formami spolupráce, včetně zapojování do společných projektů. Přehodnotíme systém spolupráce s fakultními školami a dalšími zařízeními tak, aby mohla být průběžně sledována jejich kvalita. ■f Je řešen projekt OPVK EDUCOLAND (řešitelka dr. E. Trnová), jehož hlavním cílem je propojení fakulty se školami v terénu. S V rámci inovovaného systému pedagogických praxí, který byl pilotován v PS 2013/2014, byla prohloubena spolupráce fakulty s fakultními školami. Plánujeme restrukturalizaci sítě fakultních škol právě v návaznosti na kvalitní vedení studentů na inovovaných pedagogických praxích. S V roce 2013 byly prodlouženy dohody o spolupráci se stávajícími fakultními školami na další dva roky za podmínky, že školy budou ochotny spolupracovat na inovovaných praxích. Síť se rozrostla o dvě nové školy, z nichž jedna je mezinárodně akreditovaná ZS a SS. ■ Vytvoříme univerzální systém podpory vydávání vědeckých časopisů a monografií jak v tištěné, tak elektronické podobě. Fakulta vytvoří podmínky pro vydávání elektronických médií. S Průběžně plněno. Fakulta v roce 2013 finančně podpořila redakce čtyř časopisů, které jsou zařazeny na Seznamu recenzovaných periodik a v databázích Scopus a ERIH a redakci časopisu Komenský. ■ Nadále budeme podporovat vydávání odborných časopisů Komenský a Ladění. Podpoříme redakce časopisů v aktivitách směřujících k zařazení těchto časopisů na Seznam recenzovaných neimpaktovaných periodik vydávaných v České republice. Fakulta posoudí založení elektronického odborného časopisu orientovaného na oblast školní pedagogiky a oborových didaktik se snahou o jeho vysokou odbornou úroveň a výhledové splnění kritérií pro zařazení do Seznamu recenzovaných neimpaktovaných periodik vydávaných v České republice, resp. i do některé mezinárodní databáze. Kromě těchto odborných časopisů fakulta podpoří vznik a vydávání dalších, zejména studentských periodik. Budeme rozvíjet vhodné komunikační nástroje v rámci informačního systému univerzity aj. ■f Časopis Komenský byl již v roce 2012 revitalizován a výrazně zkvalitněn. V roce 2013 se podařilo kvalitu udržet. ■ Prohloubíme spolupráci se vzdělávacími a výzkumnými institucemi jak v tuzemsku, tak v zahraničí, a budeme usilovat o vzájemnou systematičtější kooperaci. ■f Průběžně plněno. ■ Významnější roli přisuzujeme mezinárodní mobilitě akademických pracovníků v rámci výzkumných aktivit. Stávající možnosti mezinárodní spolupráce budou rozšířeny o dlouhodobější pobyty, jež umožní společné řešení výzkumných a uměleckých projektů. Fakulta se za tímto účelem zaměří na intenzivnější využití nabízených programů mezinárodních mobilit a budeme usilovat o udržení a případné rozšíření počtu bilaterálních smluv se zahraničními vysokými školami. S V říjnu 2013 absolvovaly měsíční akademické stáže na katedře ruského jazyka pod vedením dr. S. Koryčánkové dvě vyučující z Urdmurtské univerzity v Iževsku. ■f 21. listopadu 2013 zahájil 2 měsíční stáž na PdF profesor A. Baranov z Urdmurtské univerzity v Iževsku. Během stáže působil na katedře psychologie pod vedením prof. E. Rehulky. Osobní schůzky s děkanem doc. Trnou, proděkankami prof. Vítkovou a doc. Hanušovou, vedoucí katedry ruského jazyka a literatury dr. Koryčánkovou, Mgr. Simíkem a Mgr. Hovořákovou přinesly řadu námětů na rozšíření vzájemné spolupráce v budoucnu. ■f Na akademický rok 2014/2015 byli přijati v rámci mobilitního programu Erasmus Mundus čtyři akademičtí pracovníci na katedru anglického jazyka (dva z Ázerbajdžánu, jeden z Nepálu a jeden z Gruzie), jeden akademický pracovník z Nigérie na katedru speciální pedagogiky a jeden akademický pracovník z Izraele na Institut výzkumu školního vzdělávání. Akademičtí pracovníci většinou stráví na PdF jeden měsíc. S Za rok 2013 bylo uskutečněno 361 zahraničních cest našich zaměstnanců. ■ Systematicky budeme pokračovat v internacionalizaci fakulty - pro tento účel budou připraveny pro snadnou orientaci zahraničních akademických pracovníků i studentů nové webové stránky oddělení VaV a vnějších vztahů v anglickém jazyce. 6 S Byly vytvořeny nové webové stránky pro zahraniční uchazeče o studium. Tyto stránky existují v anglické jazykové verzi. Byly také vytvořeny nové webové stránky pro studenty PdF, kteří mají zájem o studium v zahraničí nebo kteří v zahraničí j sou a potřebují informace a/nebo podporu. S Po dokončení uzavírání nových smluv v rámci Erasmus+ bude vytvořena sekce pro domácí akademické pracovníky se seznamem Erasmus smluv PdF a návody a formuláři k uzavírání bilaterálních smluv. ■f Fakulta přijala v roce 2013 20 zahraničních studentů v rámci mobilitního programu Erasmus Mundus a 32 zahraničních studentů v rámci programu Erasmus. Počet domácích studentů, kteří absolvovali zahraniční studijní nebo pracovní pobyt v roce 2013 je 101, což je výrazný nárůst proti předchozímu roku (72). S V roce 2014 se zaměříme na rozvíjení motivace studentů ke studiu v zahraničí (přednáškami, poradenskou činností). Přijmeme další studenty přijíždějící v rámci Erasmus+, CEEPUS, AKTION, bilaterálních dohod, popř. další. ■ Fakulta má kromě svých vzdělávacích a výzkumných úkolů také kulturní poslání. Bude pořádat konference a přednášky s obecnějšími tématy pro širokou veřejnost, umělecké akce, koncerty a výstavy, a to s významnou aktivní účastí studentů. ■f Průběžně plněno. Lidské zdroje (prod. K. Pančocha) ■ Důležitou oblastí rozvoje fakulty je kvalifikační růst pracovníků podpořený promyšlenou a zřetelněji deklarovanou koncepcí. Ke zvyšování kvalifikace pracovníků přispěje i finanční podpora přípravy habilitačních a jmenovacích řízení pracovníků fakulty. S Další zvyšování kvalifikace pracovníků bylo v roce 2013 podpořeno ze zakázky na podporu přípravy habilitačních a jmenovacích řízení. Financováno bylo deset pracovníků přidělením celkové částky 843 tis. Kč. Pro rok 2014 je již přiznána podpora 14 pracovníkům (1 114 tis. Kč), z nichž čtyři obdrželi finanční dotaci také již v roce 2013. Bylo tak rozhodnuto výjimečně s ohledem na změněné podmínky pro uchazeče o habilitaci na PdF MU, od nichž bude nově vyžadováno vydání výzkumné monografie; v roce 2014 bude těmto osobám financováno již jen vydání nově požadované monografie. PdF pravidelně ze svých prostředků podporuje přípravu habilitačních a jmenovacích řízení svých pracovníků: Počet osob, které obdržely finanční podporu na přípravu habilitačních a jmenovacích řízení v letech 2007-2014 zdroj financí 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 Celkem osob habilitace MSMT 2 1 6 3 - - - - 12 PdF - - - 4 2 5 9 13 33 jmenování MSMT 0 2 0 0 - - - - 2 PdF - - - 0 0 0 1 1 2 Celkem 2 3 6 7 2 5 10 14 49 Celkem MŠMT 2 3 6 3 - - - - 14 Celkem PdF - - - 4 2 5 10 14 35 ■ V návaznosti na podporu kvalifikačního růstu akademických pracovníků a na již realizované obory studia se pokusíme vytvořit a akreditovat nové DSP Školní pedagogika a Sociální pedagogika a předložíme podklady pro získání akreditace habilitačního a jmenovacího řízení v oborových didaktikách. 7 S Fakulta na základě souhlasného stanoviska Akreditační komise ze dne 6. května 2013 k žádosti o rozšíření DSP Pedagogika o obor Sociálni pedagogika získala akreditaci MSMT CRdo 31. 5. 2017 pro prezenční i kombinovanou formu čtyřletého studia. S Byla zpracována a VR PdF MU dne 3. prosince 2013 schválena žádost o prodloužení akreditace 41etého studia DSP Specializace v pedagogice, obor Didaktika cizího jazyka, která je připravena k odeslání. S Byla odeslána (16. 12. 2013) zprava Akreditační komisi CR, pracovní skupině pedagogiky, psychologie a kinantropologie, o naplňování doporučení uvedených ve Zprávě AK o hodnocení PdF MU v roce 2011, která se týkala DSP na PdF MU. Byly zvýšeny požadavky na studenty DSP. S V roce 2014 se zaměříme na přípravu akreditací dalších programů doktorského studia. S V návaznosti na novou Směrnici MU č. 3/2014 (podepsanou rektorem MU dne 16. 12. 2013) Habilitační řízení a řízení ke jmenování profesorem na Masarykově univerzitě byla připravena Směrnice děkana Zásady habilitačního řízení a řízení ke jmenování profesorem na Pedagogické fakultě MU, která mj. formulovala v souladu s požadavky AK CR přísnější požadavky na uchazeče těchto řízení. Účinnost této směrnice děkana se předpokládá po uskutečnění nezbytných administrativních a legislativních kroků od 1. 2. 2014, kdy bude též odeslána AK CR jako informace o naplňování doporučení uvedených ve Zprávě AK o hodnocení PdF MU v roce 2011. ■ Struktura fakulty se uzpůsobí tak, aby se posílilo kvalitní personální zajištění oborů. Jednotlivá pracoviště fakulty vypracují střednědobý plán kvalifikačního růstu a personálního zabezpečení studijních programů a oborů. S Kvalifikačnímu růstu a personálnímu zajištění studijních programů a oborů ve střednědobém horizontu se vybraná pracoviště věnují v rámci evaluací garantovaných studijních oborů. Vypracování těchto plánů je povinnou součástí evaluační zprávy. V roce 2013 provedeno u všech studijních oborů realizovaných Katedrou ruského jazyka a literatury, Katedrou francouzského jazyka a literatury a Katedrou primární pedagogiky. Evaluace byla provedena také u DSP Didaktika cizích jazyků, který zajišťuje několik pracovišť PdF. V roce 2014 bude evaluace realizována na dalších katedrách dle plánu evaluací studijních oborů. ■ Fakulta bude i nadále usilovat o zlepšení pracovních podmínek zaměstnanců v souladu s finančními možnostmi a pravidly PdF a MU. S Z důvodů dostavby nové budovy CVIDOS a s ní spojené demolice dočasné stavby ve vnitrobloku Poříčí 7/9 došlo v roce 2013 ke stěhování pracoven i celých pracovišť PdF. K výraznějšímu zlepšení pracovních podmínek pro zaměstnance a doktorandy na PdF MU dojde až v září 2014 po zprovoznění nové budovy CVIDOS na Poříčí 3 la. ■ Vytvoříme dobré podmínky pro vědecky aktivní a tvůrčí seniory z řad bývalých pracovníků fakulty a zajistíme možnost jejich produktivní vědecké činnosti s využitím Kariérního řádu MU (emeritní profesoři). ■f Dne 23. dubna 2013 schválila VR PdF MU druhého emeritního profesora fakulty: prof. PhDr. Marii Marečkovou, DrSc, na návrh prof. PhDr. Jaroslava Vaculíka, CSc, vedoucího katedry historie. Pro naše akademické seniory plánujeme v roce 2014 připravit ještě vhodnější podmínky v rámci připravovaných dislokací. Hospodaření (tajemník P. Štika) ■ Budeme rozvíjet více-zdrojové financování a vyhledávat další zdroje vedoucí k finančně stabilnímu prostředí PdF MU. S V roce 2013 byla použita pro sestavení rozpočtu fakulty nová pravidla tvorby rozpočtu vycházející z principů pravidel MSMT a MU. Tím došlo k nové alokaci přidělených zdrojů katedrám podle pravidel MSMT. Součástí nových pravidel byly i fakultní programy na podporu aktivit, které mají návaznost na rozpočet - publikační činnost, habilitace, mobility. ■ Budeme usilovat o vytvoření střednědobého plánu hospodaření fakulty jako nástroje k jejímu trvale udržitelnému rozvoji a k realizaci dlouhodobých záměrů a cílů fakulty. 8 S Byl vytvořen návrh nových pravidel tvorby rozpočtu zohledňující tříleté období. Dochází i k plánování vyrovnaných rozpočtů kateder pro tříleté období. ■ Trvale budeme zvyšovat transparentnost rozpočtu fakulty a objektivitu principů jeho sestavování. S Transparentnost a objektivita jsou hlavní principy nových pravidel tvorby rozpočtu vycházející z principů pravidel MSMT a MU. Byla navázána užší spolupráce s Ekonomickou komisí AS PdF (předseda komise je členem kolegia děkana), která se kontrolou a připomínkováním podílí na přípravě rozpočtu PdF. ■ Fakulta výrazně podpoří komplexní servis pro řešitele projektů, zejména v oblasti financování. V praktické rovině půjde o dokončení zavedení elektronického oběhu účetních dokladů a zefektivnění nákupu běžného, obecně dostupného zboží, služeb či stavebních prací prostřednictvím zavádění dynamického nákupního systému na větší počet komodit. S V roce 2013 začalo plnohodnotně fungovat nově zřízené Oddělení projektové podpory PdF a byly tak vytvořeny podmínky pro lepší servis řešitelům projektů. S Využíváme všechny dostupné moduly elektronického oběhu účetních dokladů, které MU nabízí. V roce 2013 jsme patřili mezi fakulty s nejvyšším podílem využívání el. oběhu dokumentů. S Systém DNS nebo rámcové smlouvy využívají všechna pracoviště PdF. Fakulta si vede vlastní evidenci dodržování limitů pro veřejné zakázky u komodit, které nejsou zahrnuty v DNS nebo rámcových smlouvách. Podpůrné procesy (tajemník P. Štika) K hlavním cílům podpůrných procesů bude patřit zejména: ■ Zvyšovat kvalitu systému procesního řízení s využitím ISO 9001 S Proběhl úspěšně recertifikační i dozorový audit ISO 9001 a interní audity QMS. ■ Optimalizovat organizační strukturu fakulty v souladu s proměnou vysokoškolské vzdělávací politiky ■f Došlo k několika změnám organizační struktury fakulty: byl zřízen nový Institut výzkumu školy a zdraví, byla připravena nová koncepce Edičního centra a došlo ke sloučení Edičního centra a Ústřední knihovny. ■ Zvyšovat efektivitu plánování osobního rozvoje zaměstnanců S Byl provázán a sjednocen systém managementu lidských zdrojů ISO 9001 s Kariérním řádem MU. S Byla pilotně ověřen systém MU EVAK a připraven výkonový lístek pro akademické pracovníky fakulty. ■ Vytvářet transparentní systém motivace zaměstnanců S Centralizované odměny pro akademické zaměstnance byly vypláceny dle parametrů pro sestavování rozpočtu (RIV). ■ Zkvalitňovat informační infrastrukturu fakulty S Byly vytvořeny jednotné webové stránky kateder PdF. Přechod na nové stránky probíhá průběžně po zaškolení správců stránek na jednotlivých pracovištích. S Byl vytvořen a částečně realizován návrh jednotného webu kateder PdF. Byly zavedeny nové elektronické formuláře a elektronické moduly účetních dokladů. Bylo provedeno několik anket a průzkumů spokojenosti studentů i zaměstnanců. Byl zřízen zabezpečený virtuální prostor pro informace zaměstnancům na webových stránkách PdF. Fakulta začala vydávat vlastní časopis pro zaměstnance a připravila elektronická diskusní vlákna pro zaměstnance. ■ Snižovat administrativní zátěž pracovníků fakulty S Jsou využívány všechny dostupné moduly elektronického oběhu dokladů. S Byl zahájen přechod na novou spisovou službu a elektronický oběh dokumentů MU. ■ Realizovat údržbu, dostavbu a rekonstrukci prostor fakulty S Byla dokončena stavební část projektu OP VaVpI CVIDOS. Nová budova byla zkolaudována v listopadu 2013. ■ Zvyšovat efektivitu kontrolního systému a systému řízení rizik 9 S Celoročně probíhá spolupráce s Kontrolním odborem a Odborem interního auditu RMU. Proběhl úspěšně recertifikační audit ISO 9001 a interní audity QMS. ■ Na základě průzkumů spokojenosti rozvíjet další služby pro studenty a pracovníky fakulty S Bylo provedeno dovybavení učeben dle požadavků vyučujících i studentů. Na fakultě byla instalována pítka na pitnou vodu pro veřejnost. Byl připraven projekt využití prostor po knihovně a studovně pro potřeby výuky a oddechových zón pro studenty. ■ Iniciovat aktivity fakulty se zřetelem na participaci všech studentů, včetně studentů se specifickými nároky S Byla navázána užší spolupráce se Střediskem pro pomoc studentům se specifickými nároky. Příprava projektu zřízení multikulturního projektu fakulty, ve kterém budou studenti se specifickými nároky cílovou skupinou. ■ Zajišťovat bezbariérovost budov PdF MU, uživatelský komfort, dostupnost informací a studijních materiálů a prohlubovat spolupráci se Střediskem pro pomoc studentům se specifickými nároky MU S Proběhla rekonstrukce toalet pro postižené na Poříčí 31. Imobilním studentům byly předány ovladače od vjezdových vrat do fakulty. Byl zvýšen počet parkovacích míst pro vozíčkáře na parkovacích plochách PdF. S V budovách fakulty byla zahájena instalace nového systému značení pro slabozraké a nevidomé studenty. Díky výstavbě nového výtahu jsou všechny budovy fakulty bezbariérové. Brno 23. 1. 2014 10