DLOUHODOBÝ ZÁMĚR PEDAGOGICKÉ FAKULTY MASARYKOVY UNIVERZITY 2016–2020 Hodnotové ukotvení vzdělání Tento dlouhodobý záměr na období 2016–2020 přijímá Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity (dále jen Pedagogická fakulta MU) v době 70. výročí svého založení. Pedagogická fakulta MU sdílí univerzitní hodnoty svobody, zodpovědnosti a úcty k pravidlům, ke kterým se akademická komunita MU dlouhodobě hlásí již od svého založení v roce 1919. Tyto hodnoty vnímá fakulta jako klíčové pro rozvoj vzdělanosti budoucích učitelů a pedagogů a následně jejich žáků a studentů. Uvedené hodnoty ukotvuje do následujících principů vzdělávání. OTEVŘENOST Pedagogická fakulta MU se hlásí k otevřenému přístupu ke vzdělávání, chce eliminovat sociální a kulturní bariéry, které znemožňují určitým skupinám zvýšit svoji vzdělanostní mobilitu, přestože prokáží kvalitní studijní předpoklady. Pedagogická fakulta MU podporuje studentskou iniciativu s názvem „Otevřeno“ a vítá zájem angažovaných studentů zvyšovat kvalitu přípravy budoucích pedagogů. Pedagogická fakulta MU je otevřená novým edukativním přístupům, moderním trendům a strategiím rozvoje osobnosti. PARTNERSTVÍ Vzdělávání studentů zakládá Pedagogická fakulta MU na partnerském vztahu „učitele a žáka“, který vnímá jako vzájemně obohacující. Přípravu budoucích učitelů a pedagogů rozšiřuje o dlouhodobé partnerství s kvalitními školami a dalšími institucemi, ve kterých studenti získávají nezbytné praktické zkušenosti. Partnerstvím také rozumíme vyvážený vztah mezi podílem pedagogických a výzkumných aktivit pracovníků fakulty. Výukové, rozvojové, umělecké a kulturní aktivity realizované ve prospěch studentů vnímáme jako stejně důležité a vzájemně se provazující s činnostmi výzkumnými. SOCIÁLNÍ a SPOLEČENSKÁ ODPOVĚDNOST Pedagogická fakulta MU se hlásí k principům trvale udržitelného rozvoje a prostřednictvím dobrého nastavení vnitřních procesů chce eliminovat dopad negativních jevů na životní prostředí. Fakulta chce podporovat a zapojovat se do projektů s velkým společenským dopadem a přispívat k eliminaci různých forem nerovností. I. Vzdělávání Pedagogická fakulta MU se chce profilovat jako instituce připravující zejména budoucí učitele pro základní a střední školství a odborníky pro další pedagogické profese. Vědoma si tohoto nelehkého úkolu (velká variabilita žákovské a studentské populace, implementace inkluzivní strategie vzdělávání, ztráta motivace a školní neúspěšnost žáků, šíření sociálně patologických jevů apod.) upraví kurikulum učitelských oborů tak, aby vzdělávání bylo založeno na moderních trendech a reflektovalo stávající pedagogickou a společenskou realitu. Zejména posílí sebezkušenostní a dovednostní platformu vzdělávání, rozvine pedagogické praxe v bakalářském a navazujícím magisterském studiu založené na osobní zkušenosti a hluboké řízené reflexi. Mimo obory zaměřené na profesní učitelskou přípravu nabídneme široké spektrum pedagogicky orientovaných neučitelských oborů v pregraduálních, ale též i postgraduálních formách vzdělávání. Kromě tradičních oborů, jako je speciální a sociální pedagogika, se zaměříme na vytváření oborů nových, které doplní stávající spektrum nabídky a které odráží společenskou poptávku. Vytvoříme podmínky pro vznik bakalářského oboru Vychovatelství, připravíme platformu užší spolupráce s partnerskými fakultami uvnitř univerzity a vytvoříme akreditaci dvouoborových studií (např. Sociální pedagogika a Environmentalistika, Sociální pedagogika a Sociální práce). Fakulta zpřehlední a zjednoduší strukturu studijních programů prostřednictvím modulárního uspořádání a jednotného kreditového rámce. Cílem tohoto opatření bude nabídnout uchazečům přehlednější orientaci v nabídce oborů, zkvalitnit přípravu budoucích učitelů rozšířením různých druhů praxí, sebereflektivních seminářů a osobnostního rozvoje, a provázat teoretické znalosti s praktickými zkušenostmi. Nová struktura studijních programů umožní zvýšit prostupnost studiem a snížit studijní neúspěšnost. Pedagogická fakulta MU bude každoročně analyzovat a vyhodnocovat přijímací řízení a operativně reagovat na poptávku po jednotlivých oborech a po kvalitě uchazečů s cílem modifikovat celý proces přijímacího řízení. Zaměří se na vytvoření podpůrných služeb a poradenského systému v prostředí fakulty. Strategické cíle 1. Zvýšit studijní úspěšnost (inovace přijímacího řízení a komunikace s uchazeči, vytvoření poradenského systému). MI: Průběžné sledování studijní úspěšnosti v závislosti na nastavení přijímacího řízení, poměr přijímaných a úspěšných studentů. 2. Zavést podpůrné nástroje otevírající přístup ke studiu a jeho úspěšnému absolvování všem motivovaným uchazečům s potřebnými studijními předpoklady i navzdory jejich případnému sociálnímu a zdravotnímu znevýhodnění (zavedení přípravných kurzů před zápisem povinného předmětu, posílení formativního hodnocení na úkor sumativního, které je často jedinou a nezbytnou podmínkou ukončení předmětu). MI: Počet zavedených podpůrných opatření. 3. Zpřehlednit studijní nabídku a strukturu studia (připravit popis nové struktury učitelské přípravy). Rozvinout informace o studijních programech a oborech založené na atraktivním a moderním vizuálním sdělení. MI: Inovovaný systém studijních oborů, reakreditace všech oborů fakulty. 4. Nabídnout moderní a pedagogické praxi odpovídající skladbu studijních oborů, včetně oborů nových, které reflektují trendy na trhu práce (např. specializační studia pro nové profese ve školství, vychovatelství, aplikovaná behaviorální analýza atp.). MI: Inovovaná nabídka studijních oborů. 5. Vyčlenit v kurikulu závazné penzum volitelných kreditů, jimiž bude pravidelně modifikována nabídka volitelných předmětů zohledňující aktuální fenomény v prostředí základních a středních škol. Posílit při vzdělávání budoucích pedagogů odpovědnost za vlastní vzdělání prostřednictvím možností uplatnit individuální preference při volbě volitelných a povinně volitelných předmětů. MI: Nově vytvořené volitelné předměty. 6. Rozvinout nabídku oborů v programech celoživotního vzdělávání reflektující aktuální potřeby pedagogické praxe, legislativní změny a zavedení kariérního systému. MI: Počet nově vytvořených oborů v rámci CŽV, počet účastníků v programech CŽV, trend vývoje počtu účastníků CŽV. 7. Vytvořit nabídku specializačních rozvojových kurzů v rámci CŽV pro zaměstnance a doktorandy a posílit tak jejich odborný růst a osobnostní rozvoj. MI: Počet vytvořených volitelných kurzů pro doktorandy a zaměstnance. Počet účastníků těchto kurzů. 8. Rozvoj spolupráce s fakultními základními a středními školami (a dalšími institucemi) s cílem informovat talentované uchazeče o studijní nabídce, ale též vytvoření podmínek pro zajištění kvalitní praxe studentů. Inovovat statut fakultních škol a zvýšit kvalitu a prestiž fakultních zařízení. MI: Inovovaný statut fakultních škol, ověřená kvalita fakultních zařízení. 9. Harmonizovat procesy vnitřního hodnocení studijních oborů a přípravy akreditačních materiálů navazující na univerzitní koncepci pro vnitřní akreditaci a v rámci tohoto procesu posílit aktivní roli studentů při zajišťování kvality vzdělávací činnosti. MI: Vytvoření systému hodnocení oborů a přípravy akreditací v souladu koncepcí vnitřního akreditačního procesu na MU a vznik studentských oborových rad při jednotlivých pracovištích. II. Výzkum a doktorské studium Na Pedagogické fakultě MU je široce sdíleno přesvědčení, že kvalita výkonu pedagogických profesí i příprava na ně má mít při vší orientaci na praxi akademický charakter. Má tomu tak být proto, že akademické vzdělání je tím, co profesně připravenému absolventovi umožňuje lege artis zvládat nároky na výkon profese v měnících se společenských podmínkách. Univerzity a jejich pedagogické fakulty jsou tím správným místem pro profesně orientovanou akademickou přípravu učitelů, neboť ji umožňují realizovat s oporou o vědecké, výzkumné a další tvůrčí aktivity. Základní i na praxi orientovaný výzkum vzdělávání mají být nezbytnou podmínkou přípravy na pedagogické profese a v aktivitách Pedagogické fakulty MU mají zaujímat významné místo. Pedagogická fakulta MU si je vědoma svého výsadního postavení ve výzkumu vzdělávání a hodlá v tomto směru dále rozvíjet svůj potenciál, a to jak na univerzitní, tak na národní i mezinárodní úrovni. Do univerzitní diskuse o výzkumných prioritách a mezioborových tématech bude fakulta vstupovat s cílem prosadit výzkum vzdělávání jako téma hodné zvláštní pozornosti. Viditelnost a relevance výzkumu na národní a mezinárodní úrovni bude zvýšena posílením výstupů v renomovaných publikačních platformách pedagogických oborů s cílem dosahovat vysoké kvality výzkumu a jeho výsledků. Na Pedagogické fakultě MU budou zavedeny citlivé evaluační mechanismy typu peer-review. V praxi se ukazuje jako perspektivní provazovat výzkumné aktivity univerzit s doktorským studiem. Rovněž na Pedagogické fakultě MU bude posilováno pojetí doktorského studia přikloněného k výzkumu. Zvýrazní se provázanost disertačních výzkumů a jejich obsahová a metodologická koordinace s profilujícími výzkumnými záměry fakulty. V souvislosti s tím dojde k větší individualizaci doktorského studia, k posílení jeho relevance i mezinárodního rozměru a perspektivně patrně též k lepší uplatnitelnosti jeho absolventů. Strategické cíle 1. Vedle základního výzkumu bude na fakultě rozvíjen výzkum orientovaný na různé oblasti praxe – zejména vzdělávací. Výzkumné aktivity budou silně provázány s doktorskými studii. Do vymezování výzkumných priorit Pedagogická fakulta MU vstoupí s ambicí etablovat interdisciplinárně pojímaný výzkum vzdělávání jako jednu z priorit výzkumu na MU. MI: Profilace témat základního výzkumu ve vazbě na doktorská studia. Viditelnost témat řešených Pedagogickou fakultou MU mezi výzkumnými prioritami MU. 2. Bude zvýšena viditelnost výzkumu realizovaného Pedagogickou fakultou MU v mezinárodním prostředí. Publikační výstupy z výzkumů realizovaných fakultou budou vstupovat do mezinárodních publikačních platforem. Bude zvýšen podíl publikačních výstupů (zejména časopiseckých studií, odborných knih a kapitol v odborných knihách) vydaných ve světových jazycích anebo připravených ve spolupráci se zahraničními spoluautory. Bude posíleno zastoupení odborníků z Pedagogické fakulty MU v mezinárodních výzkumných projektech, odborných společnostech, redakčních radách časopisů apod. MI: Podíl publikačních výstupů vydaných ve světových jazycích a připravených ve spolupráci se zahraničními spoluautory. Zastoupení odborníků z Pedagogické fakulty MU v mezinárodních výzkumných projektech, odborných společnostech, redakčních radách časopisů apod. 3. S cílem zvýšit relevanci a dopad výzkumu bude Pedagogické fakulta MU klást důraz na to, aby výsledky jejího výzkumu nacházely odezvu a uplatnění jak v souvisejících oblastech praxe, tak v rámci analýz a rozhodování na celostátní úrovni. S ohledem na neexistenci koncepce státního resortního výzkumu např. v oblasti školství bude Pedagogické fakulta MU – zejména prostřednictvím svých výzkumných institutů – usilovat o zapojení do řešení výzkumných témat na státní, popř. i na mezinárodní úrovni. MI: Zapojení do resortních výzkumů v oblasti školství. Počet posudků nebo jiných podkladových materiálů zpracovaných Pedagogickou fakultou MU a využitých při rozhodování na celostátní úrovni. 4. Pedagogické fakulta MU zavede evaluaci na úrovni výzkumných institutů a výzkumných týmů. Evaluačním principem bude princip peer-review realizovaný panelem renomovaných vědců z pedagogických oborů včetně zahraničního zastoupení s cílem posílit výzkumný výkon a kvalitu výsledků. Budou zavedeny motivační nástroje (finanční benefity, vytvoření prostoru pro širokou prezentaci a medializaci). MI: Metodika evaluace (na principu peer-review) výzkumných institutů Pedagogické fakulty MU. Portfolio motivačních nástrojů pro podporu pracovníků podávajících mimořádné výkony. 5. Individualizace doktorského studia bude posílena tam, kde jde o specializované aspekty problematiky disertačního výzkumu a disertační práce. Naopak jádrové kurikulum doktorských oborů Pedagogické fakulty MU bude vyučováno společně ve skupinách studentů příbuzných oborů, aby se mohly utvářet příslušné vědecké komunity a rozvíjet předpoklady ke spolupráci mezi doktorandy. V obou případech se předpokládá aktivnější zapojení přednášejících, školitelů i konzultantů (specialistů), a to včetně zahraničních odborníků. MI: Vymezení společného jádrového kurikula doktorských oborů na Pedagogické fakultě MU. Počet konzultantů (specialistů) včetně zahraničních zapojených do doktorských studijních oborů realizovaných na Pedagogické fakultě MU. 6. S ohledem na socioekonomické postavení uchazečů o doktorské studium na Pedagogické fakultě MU budou zavedeny odpovídající mechanismy podpory, která umožní jejich plné zapojení do vědecko-výzkumné činnosti (např. stipendijní programy). MI: Inovované stipendijní programy Pedagogické fakulty MU cílené na podporu excelentní vědecko-výzkumné činnosti. 7. Zakládání interdisciplinárních doktorských škol může vést ke zvýšení kvality doktorských studií, neboť bude docházet ke spolupráci a synergii řešitelských týmů MU, které by jinak pracovaly odděleně. Důležité je obsahové a metodologické provázání doktorských škol s univerzitními výzkumnými prioritami. MI: Zapojení Pedagogické fakulty MU do doktorských škol MU. 8. Předpokladem pro vytvoření společných standardů je diskuse o tom, co utváří kvalitu doktorského studia v jednotlivých oborech nebo jejich skupinách. Sama tato diskuse je cestou ke kvalitě. Zajišťování kvality bude koncipováno jako víceúrovňové – lze předpokládat, že kvalita bude sledována na úrovni studijních programů, studijních oborů a popř. výzkumných skupin doktorandů. MI: Aplikace společných standardů v doktorských oborech na Pedagogické fakultě MU. 9. V případě rozšiřování a personálního posilování některých oborů nebo výzkumných oblastí budou pro tyto účely na fakultě zřízeny postdoktorské pozice. MI: Počet postdoktorských pracovních pozic. 10. Prostředkem zvyšování mezinárodního renomé a atraktivity doktorských studií na Pedagogické fakultě MU budou především doktorské studijní obory akreditované v anglickém a německém jazyce. Mezinárodní rozměr doktorského studia bude posilován spoluprací se zahraničními přednášejícími, školiteli i konzultanty a dále organizací letních škol a spoluprací na společných výzkumných a rozvojových projektech. MI: Počet přednášejících, školitelů a konzultantů ze zahraničí. Počet zahraničních studentů v doktorských studijních oborech. III. Internacionalizace studia a prostředí fakulty Pedagogická fakulta MU připravuje budoucí učitele a pedagogy, kteří najdou své uplatnění zejména v rámci českého základního a středního školství. Ambicí Pedagogické fakulty MU je příprava absolventů, kteří budou schopni spolupracovat s partnerskými školami v zahraničí, sdílet své zkušenosti se zahraničními kolegy a reflektovat mezinárodní vývoj v oblasti pedagogické teorie a praxe ve své profesní činnosti. Fakulta si dále klade za cíl vybavit absolventy všech studijních oborů takovými znalostmi a dovednostmi, aby ve výuce dokázali svým žákům a studentům zprostředkovat evropská a globální témata a propojovat lokální dění s mezinárodními souvislostmi. V návaznosti na otevřený evropský prostor nabídneme studentům ucelené vzdělání s důrazem na profesní jazykové kompetence a různé druhy mezinárodních zkušeností, aby se dokázali uplatnit také na trhu práce v zahraničí. Zahraničním studentům vytvoříme možnost účastnit se výuky a dalšího dění na fakultě společně s českými studenty a posílíme tak možnosti jejich vzájemného kontaktu a sdílení. V neposlední řadě míří naše snahy ke komplexní internacionalizaci pracovního prostředí fakulty a posílení kompetencí akademických i neakademických pracovníků v oblastech mezinárodní spolupráce ve výuce i výzkumu. Pedagogická fakulta MU bude každoročně analyzovat a vyhodnocovat mezinárodní charakter studia a vývoj mobility přijíždějících i vyjíždějících studentů, vědeckovýzkumných a akademických pracovníků. Zaměříme se na vytvoření kvalitního systému podpory a služeb pro přijíždějící a vyjíždějící studenty a pracovníky, včetně osvětových akcí a sdílení zkušeností mezi studenty. V případě vědeckovýzkumných, akademických i neakademických pracovníků se zaměříme na podporu jejich odborných jazykových kompetencí. Strategické cíle 1. Vytvořit systém komplexní a dlouhodobé podpory cizojazyčné výuky ve všech oborech na Pedagogické fakultě MU. Ve vybraných oborech podporovat přípravu a realizovat programy Joint a Double Degree ve spolupráci se strategickými zahraničními partnery. Podporovat rozšiřování společných výzkumných, vývojových a rozvojových aktivit s kvalitními zahraničími partnery. MI: Zavedení systému podpory katedrám/institutům a jednotlivým pracovníkům, kteří se podílí na internacionalizaci studia i dalších činností na Pedagogické fakultě MU. 2. Vzhledem k tomu, že studium společného pedagogicko-psychologického základu vytváří unikátní profilaci absolventů fakulty a je nedílnou součástí většiny studijních oborů, fakulta prioritně zavede a realizuje tuto část studia v cizím jazyce dle mezinárodních standardů tak, aby odpovídalo studiu učitelství na prestižních zahraničních institucích. MI: Nabídka studia společného pedagogicko-psychologického základu v cizím jazyce, vytvoření systému podpory cizojazyčné výuky. 3. Zavést výrazné prvky internacionalizace do českých nefilologických studijních programů. Zpřístupnit studentům relevantní cizojazyčné zdroje z oblasti výchovy a vzdělávání a dostatečné množství odborné cizojazyčné literatury. MI: Počet předmětů s internacionální složkou vzdělávání. 4. Zavést povinný/povinně volitelný odborný předmět v cizím jazyce v rámci všech nefilologických studijních oborů. V případě nových akreditací prosazovat zavedení cizojazyčných předmětů do standardního studijního plánu. MI: Počet studijních oborů s povinnými/povinně volitelnými předměty vyučovanými v cizím jazyce. 5. Vytvořit systém podpory jazykových a kulturních kompetencí studentů a pracovníků fakulty se zaměřením na odbornou složku jazyka, komunikační a prezentační dovednosti, akademické psaní a administrativní práci v cizím jazyce. V rámci podpory bude využíváno také neformálních způsobů vzdělávání prostřednictvím zprostředkování kontaktů mezi zahraničními a místními studenty, rodilými mluvčími (dobrovolníky), zahraničními stážisty a pracovníky fakulty. MI: Počet a kvalita podpůrných opatření v oblasti jazykového vzdělávání, počet podpořených osob, počet akademických a neakademických pracovníků s ověřenou znalostí alespoň jednoho cizího jazyka, podíl vícejazyčných aplikací informačních systémů (včetně webových stránek), orientačních systémů v budovách a fakultních dokumentů. 6. Profesionalizace administrativních činností spojených s internacionalizací studia na úrovni marketingu, přijímacího řízení, agendy studijního oddělení a koordinátorů mezinárodní spolupráce na katedrách (tzv. Erasmus koordinátorů). MI: Počet proškolených osob a pracovníků s příslušnými odbornými kompetencemi. 7. Vytvořit komunikační strategii a integrační aktivity podporující mezinárodní spolupráci Inovace webových stránek Pedagogické fakulty MU s tematikou internacionalizace, osvětové akce a společenská setkání se zahraničními pracovníky a studenty, důkladnější integrace zahraničních pracovníků a studentů do života fakulty a akademické obce. Nabídka neformálních aktivit realizovaných v cizím jazyce – spolková činnost ve spolupráci se zahraničními studenty, neformální setkávání zahraničních hostů s pracovníky Pedagogické fakulty MU. MI: Počet realizovaných aktivit směřujících k propagaci mezinárodní složky všech činností fakulty a k integraci zahraničních studentů a pracovníků do akademického života Pedagogické fakulty MU. 8. Zavedení motivační strategie a podpory studentů pro volbu nefilologického cizojazyčného studia (např. společného pedagogicko-psychologického základu), zpracování závěrečných prací v cizím jazyce a výjezdů na zahraniční studijní pobyty a stáže v rámci stipendijních programů. MI: Počet nefilologických závěrečných prací zpracovaných v cizím jazyce, počet absolventů dílčích částí společného pedagogicko-psychologického základu v cizím jazyce, počet vyjíždějících studentů. 9. Rozšíření nabídky a propojení zahraničních studijních pobytů a stáží se studiem na Pedagogické fakultě MU. Rozšíření nabídky zahraničních pobytů (zejména pedagogických praxí na zahraničních základních a středních školách), které se stanou integrální součástí studia na Pedagogické fakultě MU a budou studentům uznány v rámci povinných předmětů. MI: Počet studentů vyjíždějících na zahraniční stáže, počet studentů realizujících povinnou část studia na Pedagogické fakultě MU na zahraniční stáži. 10. Výuka specializovaných předmětů pro zahraniční studenty a pracovníky přijíždějící v rámci výměnných pobytů na Pedagogickou fakultu, zejména z oblasti českého jazyka, literatury, kultury a historie. MI: Počet zahraničních studentů a pracovníků zapsaných ve specializovaných předmětech. 11. Analýza možností uplatnění absolventů Pedagogické fakulty MU v zahraničí (legislativní předpoklady výkonu pedagogických profesí) a cílená nabídka studijních oborů Pedagogické fakulty MU v zemích, kde se absolventi mohou uplatnit na pozicích pedagogických pracovníků. MI: Navázání mezinárodní spolupráce se zeměmi, které akceptují vzdělání na Pedagogické fakultě MU jako základ pro pedagogickou kvalifikaci ve své zemi. IV. Třetí role fakulty 1. Pedagogická fakulta MU chce být sociálně zodpovědnou organizací, která přispívá k rozvoji demokracie a udržení sociálního smíru a rovných příležitostí pro všechny. Fakulta se zapojí do aktivit, které se zaměřují na řešení problémů společnosti a nejbližší komunity. Jedná se zejména o rozvojové a výzkumné projekty zaměřené na výchovu, vzdělávání a sociální podporu v rámci nejbližšího sousedství fakulty, městské části, města Brna a Jihomoravského kraje, včetně řešení problémů v tzv. vyloučených lokalitách. Tyto aktivity se stanou integrální součástí kurikula vybraných studijních oborů a specializací. MI: Počet rozvojových a výzkumných aktivit a projektů s přímou vazbou na aktuální problémy komunity. 2. Opravdová bezbariérovost prostředí, nejen dle platných stavebních norem, ale také na základě potřeb studentů a zaměstnanců se specifickými nároky podpoří jejich účast při všech akademických činnostech. Fakulta bude podporovat aktivity směřující k odstraňování tzv. tvrdých i měkkých bariér, včetně bariér vzniklých na základě negativních postojů a stigmatizace, které brání v plnohodnotné participaci studentů s různými typy postižení nebo znevýhodnění. Fakulta bude usilovat o to, aby se stala modelovou institucí, která přijímá zodpovědnost za plnou participaci všech svých studentů i pracovníků, bez ohledu na jejich postižení nebo znevýhodnění. MI: Periodické hodnocení bezbariérovosti budov, úpravy fyzického prostředí fakulty, vybudování komplexního orientačního systému pro uživatele se specifickými nároky, odstraňování měkkých bariér, včetně zmírňování stigmatizace studentů a zaměstnanců se zdravotním postižením a sociálním znevýhodněním. 3. Pedagogická fakulta MU bude prostřednictvím svých zástupců uplatňovat své názory směrem ke vzdělávací politice na úrovni státu a Jihomoravského kraje. Bude se podílet na řešení problémů komunit a společnosti MI: Zapojení Pedagogické fakulty MU do projektů zaměřených na řešení problémů komunit a společnosti. 4. Pedagogická fakulta MU dlouhodobě rozvíjí vzdělanost široké veřejnosti. Fakulta bude nadále podporovat aktivity Univerzity třetího věku, dětské univerzity, Noci vědců, pořádání Týdnů výtvarné kultury, výstav, koncertů, autorských čtení, sportovních akcí a odborných přednášek pro širokou veřejnost. MI: Spoluúčast pracovišť a pracovníků fakulty na vybraných aktivitách pro širší veřejnost. V. Podpůrné procesy 1. Pedagogická fakulta MU bude organizovat pravidelná setkání zaměstnanců s cílem informovat všechny zájemce o aktuálním dění a otevřít možnost diskuse napříč pracovními pozicemi. Bude využívat elektronických anket s cílem zajímat se o postoje zaměstnanců a studentů k nejrůznějším oblastem života školy. Pedagogická fakulta MU zavede jednotný vizuální styl. MI: Pravidelné setkávání zaměstnanců s vedením fakulty, vyhodnocení ankety, zavedení jednotného vizuálního stylu 2. V souvislosti s procesem prodlužování pracovního poměru (zejména na dobu neurčitou) a periodického hodnocení pracovníků vytvoří Pedagogická fakulta MU strategii personální politiky založenou na komplexní evaluaci akademických a neakademických pracovníků (hodnocení tvůrčí a projektové činnosti, pedagogická činnost apod.). MI: Implementace EVAK v návaznosti na hodnocení zaměstnanců a nového mzdového předpisu. 3. V nadcházejícím období se fakulta pokusí vytvořit pracovní pozice pro zaměstnance se zdravotním postižením nebo sociálním znevýhodněním. MI: Podpora výběrových řízení pro obsazování pracovních pozic handicapovanými zaměstnanci. Udržení zaměstnanců vhodným sjednáváním pracovních podmínek. 4. Prostřednictvím implementace kariérního systému MU a Směrnice Pedagogické fakulty MU o garantech oborů vytvoříme podmínky pro systematizaci klíčových pozic napříč obory. Dle finančních možností fakulty bude zvýšená pozornost věnována podpoře habilitačních a profesorských řízení akademických pracovníků. MI: Vznik centralizované zakázky rozpočtu s finanční podporou. 5. Fakulta vytvoří systémovou podporu pro krátkodobé i dlouhodobé působení zahraničních pracovníků (expertů a lektorů). Aktivně budeme rozvíjet spolupráci se zahraničními institucemi a motivovat jednotlivá pracoviště k hostování zahraničních vyučujících nebo výzkumníků. Zahraničním pracovníkům, kteří projeví zájem o dlouhodobé působení v prostředí MU, poskytneme podporu při integraci do prostředí města Brna a České republiky. MI: Navázání spolupráce se zahraničními institucemi, přímé alokování finančních prostředků na pracoviště. 6. Pedagogická fakulta MU podpoří dostupné nástroje slaďování univerzitní kariéry s rodinným životem (zkrácené pracovní úvazky, pružná pracovní doba, práce z domova u vhodných činností apod.). MI: Zajištění rozvrhu pracovní doby s možnostmi fixní a pružné pracovní doby. 7. Pedagogická fakulta MU přijme standard jazykového vybavení neakademických pracovníků (zejména komunikační znalost angličtiny) a bude ho důsledně uplatňovat při přijímání nových pracovníků. Fakulta se bude maximální měrou podílet na založení a rozvoji činnosti celouniverzitního pracoviště podporujícího rozvoj pedagogických a dalších kompetencí akademických pracovníků i studentů doktorského studia a zajišťujícího vzdělávání neakademických pracovníků. MI: Spolupráce s celouniverzitními pracovišti, vyhledávání odborných školení, kurzů a jejich distribuce na fakultě. 8. Fakulta provede detailní analýzu využití prostor (pracoven a dalších nevýukových prostor) s cílem jejich efektivního využívání. Bude vyčíslena režie užívání ploch, která bude promítnuta do systému rozpočtu fakulty. Fakulta provede analýzu vytíženosti výukových prostor s cílem optimalizace jejich využití. S ohledem na proměnu limitů počtu přijímaných studentů navrhneme dílčí úpravy poslucháren s cílem jejich optimálního využití. MI: Analýza využití prostor Pedagogické fakulty MU. 9. Fakulta provede architektonickou studii s cílem zajistit důstojné stravování pracovníků a studentů fakulty, a to jak v budovách Poříčí 7 a 9, tak zejména v budově na Poříčí 31, kde je situace zcela nevyhovující. MI: Architektonická studie za účelem možnosti vybudování stravovacího zařízení. 10. Fakulta bude důsledně dbát na respektování ekologických principů ve všech činnostech s cílem snižování ekologické stopy, energetické náročnosti a důsledného třídění odpadů. MI: Třídění odpadů. 11. Pedagogická fakulta MU bude upravovat a vymezovat prostory pro relaxaci studentů a podporovat studentské spolky a aktivity, které jsou v souladu s posláním fakulty a hodnotami univerzity. MI: Pravidelný monitoring a udržování studentských prostor, komunikace se studenty a studentskými spolky, zapojení studentů do připravovaných analýz a přijímaných rozhodnutí. 12. Pedagogická fakulta MU se zapojí do sdílené on-line evidence výukových prostor na MU, dokončí revizi a zpracování dokumentů podle legislativy v oblasti požární ochrany a bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (požární řády, evakuační plány, aktualizace směrnice k ochraně před požárem, kategorizace prací, označení únikových cest). MI: Vypracování a aktualizace dokumentů v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární ochrany. 13. Fakulta provede analýzu kopírovacích a dalších služeb zajišťovaných externími dodavateli s cílem minimalizovat náklady. MI: Analýza optimalizace nákladů s možností výběru nového poskytovatele služeb. 14. Oddělení projektové podpory zpřehlední výčet poskytovaných služeb, vytvoří a bude průběžně aktualizovat časový harmonogram výzev pro usnadnění orientace potencionálních žadatelů. Rozesílání informací k výzvám bude adresné s ohledem na profesní zájmy adresátů/pracovišť. MI: Nastavení a implementace nového formátu poskytování služeb projektového oddělení. 15. Zpracování nové metodiky pravidel tvorby a čerpání rozpočtu fakulty, která bude každým rokem revidována a aktualizována v návaznosti na pravidla financování veřejných vysokých škol. MI: Vypracování metodiky (směrnice) o tvorbě a čerpání rozpočtu. 16. Fakulta bude postupně vytvářet jednotný standard vybavení učeben a ovládání audiovizuální techniky. MI: Zpracování a realizace koncepce vybavení informačními technologiemi a audiotechnikou. 17. V souvislosti s úpravou vizuálního stylu MU vytvoří Pedagogická fakulta MU nový web, který bude akceptovat nové trendy v oblasti komunikace a marketingu. V kontextu otevření nové budovy knihovny provede analýzu využívání počítačových učeben a navrhne nový systém udržitelné správy a rozvoje. Navrhne opatření pro zlepšení kvality počítačových učeben spravovaných Ústavem výpočetní techniky. Pedagogická fakulta MU inovuje přístupové a zabezpečovací systémy (kamerový systém), realizuje přechod e-learningových kurzů na novou verzi LMS Moodle a migraci kurzů pod Informační systém MU. MI: Standard vybavení učeben, inovace webu Pedagogické fakulty MU, analýza využívání počítačových učeben, přechod e-learningových kurzů na novou verzi LMS Moodle a do Informačního systému MU. 18. Pro zvýšení kvality služeb bude otevřeno Centrum celoživotního vzdělávání Pedagogické fakulty MU, poskytující služby studentům a zaměstnancům v oblasti celoživotního vzdělávání. MI: Otevření Centra celoživotního vzdělávání Pedagogické fakulty MU. Projednáno ve Vědecké radě Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity 19. 1. 2016. Schváleno Akademickým senátem Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity dne 8. 3. 2016.